Pomoc - Szukaj - Użytkownicy - Kalendarz
Pełna wersja: Dobrze klejace opony na codzien i na tor
Racingforum - Drag, Drift & Time Attack - Racing Forum > racingforum.pl > Technika jazdy samochodem po zakrętach
Stron: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100, 101, 102, 103, 104, 105, 106, 107, 108, 109, 110, 111, 112, 113, 114, 115, 116, 117, 118, 119, 120, 121, 122, 123, 124, 125, 126, 127, 128, 129, 130, 131, 132
Sarna1
https://wulmarex.pl/Kalkulator-opon-i-felg-ccms-pol-15.html

To jest chyba najciekawszy kalkulator.
piwo
ten program podaje stala wysokosc kola dla 215/40r17 czy to na fledze 7 czy na 8,5 604mm. a tak byc nie moze. tu trzeba wyliczac srednice z tangensa bo bok opony przy pewnym naciagu zaczyna isc pod katem rozwartym a nie pod katem prostym. nie masz zadnych kalkulatorow obliczajacych srednice kola na danej szerokosci felgi?

dla przykladu na a052 215/40r17 yokohama podaje ze mozna wlozyc od 7 do 8,5 szerokie felgi z czego podaja ze zalecaja 8,5 a referencyjna to 7,5.
i teraz mam rozumiec ze dla 7,5 bok opony jest pod katem prostym i wtedy ma podawana srednice 604mm a idac w dol czyli i na 7 felgi i w gore na 8 bedzie juz srednica mniejsza o pare mm?
jak to liczyc?
teoretycnie jakby zakladac kat prosty dla 7,5' felgi to przy 8,5' stworzylby sie trojkat o podstawie 12,7mm i przekatnej (215x40%=82mm) i z pitagorasa byloby ze wysokosc to 81mm czyli ze bedzie 602mm srednicy kola na 8,5' feldze vs 604mm na 7,5' ale nie jestem tego pewien.
pytam bo lekko mi przyceira kolo o nadkole przy maksymalnym skrecie i przydaloby sie pare mm mniejsza srednica kola (nie sa dostepne mneijsze srednice opon tylko wieksze) i sie zastanawiam czy szersza fela nei rozwiazalaby tutaj problemu.
Skiba
Przecież obwód koła się nie zmieni od pochylonych boczków.
piwo
jak to nie? przeciez to fizycznie nie mozliwe. naciagasz na boki opone to material schodzi z wysokosci.
nomad66
Skiba, weź sznurek i zobacz co się dzieje z wysokością figury jak będziesz zmieniał kąt. Oczywiście, że obwód się zmieni.

Na tą chwilę nie trafiłem na dobry kalkulator który uwzględnia "naciągi", raczej wątpię czy gdzieś znajdziesz coś takiego
Bio
CYTAT(nomad66 @ Mon, 06 Nov 2023 - 20:25) *
Skiba, weź sznurek i zobacz co się dzieje z wysokością figury jak będziesz zmieniał kąt. Oczywiście, że obwód się zmieni.

Na tą chwilę nie trafiłem na dobry kalkulator który uwzględnia "naciągi", raczej wątpię czy gdzieś znajdziesz coś takiego

chyba bliskim niemożliwości jest zrobienie takiego kalkulatora, bo każdy model opony "układa się" nieco inaczej, ma fizycznie inną szerokość (takie 225 okazuje się być realnie pomiędzy 215 a 235 bieżnika), inaczej pracują ścianki. Potem jeszcze ciśnienia (wyższe ciśnienie, obwód się zwięszy, niższe, zmniejszy).
piwo
porownanie a052 do potenzy race
Patryk97523
Witam. Mam dylemat i nie wiem jakie opony letnie wybrać. Rozmiar 225/40/18.
Zależy mi tylko na przyczepności na suchym. Ośka ze szperą, 240 km. Szybka jazda po zakrętach, bez toru.
Zależy mi na twardych ściankach i żeby opona nie odpływała, gdy jest 30°. Fajnie, gdyby się szybko rozgrzewała. Sam nie wiem czy wybrać uhp czy semi slicka, moje typy to:
-continental sc7
-goodyear eagle F1 SS
-michelin cup 2 connect
-bridgestone potenza race
Wiem, że a052, szybko klei, ale obawiam się, że nie wytrzyma mi tych ~10kkm wściekania się na przemian z normalną jazdą. Jakaś alternatywa dla nich z trochę większą wytrzymałością? A może lepiej wybrać uhp? mellow.gif
Pozdrawiam.
piwo
ale a052 na ulice to spokojnie starczy. na torze zabijesz na ulicy byloby ci ciezko. no chyba ze na ulicy co 5s masz maks but 1s hamowanie i 2s skrecanie i tak przez 10minut. to wtedy a052 moze nie podolac.
Patryk97523
CYTAT(piwo @ Thu, 07 Dec 2023 - 05:31) *
ale a052 na ulice to spokojnie starczy. na torze zabijesz na ulicy byloby ci ciezko. no chyba ze na ulicy co 5s masz maks but 1s hamowanie i 2s skrecanie i tak przez 10minut. to wtedy a052 moze nie podolac.

Bałem się, że parę zakrętów co jakiś czas w lecie w upale może im zaszkodzić, ale jak mówisz, że nie, to spróbuję z tymi yoko.
piwo
Nie masz czego sie obawiac.
Tommo
CYTAT(piwo @ Thu, 07 Dec 2023 - 16:59) *
Nie masz czego sie obawiac.

A jazda w deszczu? Ja bym się jednak zastanowił czy to dobry pomysł na ulicę. Bo na track daye jest petarda opona.
piwo
Masz link w twoim temacie gdzie w spory deszcz a052 na nurbie jest szybsze od ulicznej michelin pilot sport 4s i to 2s na kazda minute okrazenia. Dodatkowo a052 sa ciche i komfortowe. Glowna wada jest koszt.
KarolMR2
CYTAT(Patryk97523 @ Thu, 07 Dec 2023 - 01:47) *
Szybka jazda po zakrętach, bez toru.


Brzmi jak próba jazdy na granicy przyczepności poza torem lub innym wyznaczonym do tego, bezpiecznym miejscem... czyt. recepta na nieszczęście.
piwo
Albo recepta na szczecie
tumba
Istnieje może jakieś porównanie RGC 02 TD do extreema vr-2? Chodzi mi głównie o mieszanki super miękkie.
kozel
Heja, Panowie, potrzebuje przede wszystkim tanie opony klasy uhp w rozmiarze 225/45/R17, które w miare trzymaja na suchym, cała reszta mnie nie interesuje ponieważ idzie to do wozu który rocznie robi może 1k km głównie w suche dni. Wóz jest używany 50-50% ulica-tor, i chciałbym coś co budżetowo mnie nie skosi i jak sie zużyje to bez wyrzutów sumienia wywale i zamienie na nowe. Wóz to e36 1.8is turbo, circa 280 koni, waży 1270kg. Macie jakieś pomysły, doświadczenia? A i oczywiście celem nie jest wyciąganie klasy tylko możliwość potrenowania tanim kosztem tak by opona była w miare stabilna podczas sesji 15-20 minutowej, a przy okazji żebym mógł tym wyjechać na droge bez spiny, interesują mnie tylko nowe opony.
piwo

https://www.zakupopon.pl/sklep/opony-sporto...17-extreme-vr2/

Mieszanka hl. Na ulice super i jedyna uwaga to robisz na przemian kolko pizda a potem kolko chlodzace i opony beda zyly i zyly. ( Cisnienia i szerokosc felgi wg pdfa).

https://www.zakupopon.pl/zalecenia_uzytkowa...pon_extreme.pdf
KarolMR2
Cześć, pod deszczowe opony RGC FW 02 Soft (full wet) w rozmiarze 195/50/15 lepsza felga 6J czy 7J? Czy przy deszczach nie ma to większego znaczenia?
[Yossarian]
Szersza felga zawsze lepsza, ale ogólnie nie powinno być dramatu na 6J
KarolMR2
No tak, przy semi to nie byłoby tematu, ale przy deszczówkach nie mam żadnego doświadczenia, nie wiem czy ma to aż taki wpływ w warunkach stojącej wody.
kontrolm
pod deszcze nie ma to żadnego znaczenia bo siły boczne na mokrym są nikłe w naszych dupowozach i szersza felga nie da tu wymiernych korzyści.
KarolMR2
Tak mi się właśnie zdawało, że większe znaczenie będzie miał kształt bieżnika (możliwość odprowadzania wody) i rodzaj mieszanki.

Dzięki
piwo
na mokrym wezsza moze byc lepsza bo moze poprzez prace nagrzewac opone
Astin
Cześć,
stoję przed dylematem Falken Azenis FK510, Hankook Ventus S1 Evo3 K127 lub Federal Evoluzion ST-1. Niestety nic więcej sensownego w moim rozmiarze nie ma.

FWD, 380hp, 500nm, street, raczej żeby kleiło do "jazdy na wprost" w suche dni smile.gif
kontrolm
a co to za rozmiar ?
Astin
CYTAT(kontrolm @ Tue, 23 Jan 2024 - 14:51) *
a co to za rozmiar ?


215/35/r19
kontrolm
w tym rozmiarze masz nankanga ns-2 możesz też założyć 225 goodyear eagle assymetric 6 - świetna guma na każde warunki lub budżetowe ale właśnie dobrze klejące "na wprost" Goodride/Westlake Sport RS 235/15/R19. Mam je i to w dużo mniejszym rozmiarze 195/50R15 w 300KM+ FWD i za każdym razem nie mogę się nadziwić jak wiele warta jest tu każda wydana na nie złotówka. Jak dla mnie niczym nie ustępują takim R888.
Te różnice pomiędzy 215 a 235 są pomijalne w wysokości ale już w trakcji odczuwalne
Astin
CYTAT(kontrolm @ Tue, 23 Jan 2024 - 15:44) *
w tym rozmiarze masz nankanga ns-2 możesz też założyć 225 goodyear eagle assymetric 6 - świetna guma na każde warunki lub budżetowe ale właśnie dobrze klejące "na wprost" Goodride/Westlake Sport RS 235/15/R19. Mam je i to w dużo mniejszym rozmiarze 195/50R15 w 300KM+ FWD i za każdym razem nie mogę się nadziwić jak wiele warta jest tu każda wydana na nie złotówka. Jak dla mnie niczym nie ustępują takim R888.
Te różnice pomiędzy 215 a 235 są pomijalne w wysokości ale już w trakcji odczuwalne


Dzięki za odpowiedź! Obawiam się, że 235/35 nie wcisnę, choć pewnie taki semislick by robił najlepszą robotę... Z czystej ciekawości, poruszanie się z punktu A do punktu B w deszczowy dzień na semislickach to walka o przetrwanie przy spokojnej jeździe?
Od bidy 225 powinno wejść. Jeżeli mowa o 225/35 przy tych samych założeniach lepiej iść w Goodyear Eagle Assymetric 6 czy Continentale Sport Contact 7? Cenowo podobnie.
[Yossarian]
Jazda ja semi w deszczu jeśli spokojna to bez dramatu.

Co do ostatniego pytania. Na Continental nie jeździłem, ale w daily mam Goodyeara i jestem bardzo zadowolony. Semi to to nie jest, ale jako opona na co dzień sprawdza się bardzo dobrze
kontrolm
CYTAT(Astin @ Thu, 25 Jan 2024 - 09:04) *
Dzięki za odpowiedź! Obawiam się, że 235/35 nie wcisnę, choć pewnie taki semislick by robił najlepszą robotę... Z czystej ciekawości, poruszanie się z punktu A do punktu B w deszczowy dzień na semislickach to walka o przetrwanie przy spokojnej jeździe?
Od bidy 225 powinno wejść. Jeżeli mowa o 225/35 przy tych samych założeniach lepiej iść w Goodyear Eagle Assymetric 6 czy Continentale Sport Contact 7? Cenowo podobnie.

Pomiędzy 215 a 235 masz ledwie7mm na średnicy laugh.gif ledwie 2,2% - pomyśl o tym
Na semi jak wiesz że je masz po prostu jedziesz w deszczu i nic się nie dzieje, śmigałem nawet przy +5-10 stopni czasem 200+ i nie odczuwałem dyskomfortu i to właśnie na tych budżetowych Goodride a jednak na ciepłym suchym trakcja nawet w porównaniu do Goodyearów zdecydowanie na plus.
Co do różnic pomiędzy COnti a Goodyear - są tak naprawdę pomijalne - to już półka premium.
scoobany111
Jak sa CSC7 to brać ,na suchym kleją 500KM/700nm w RWD od 2 biegu totalnie…lepsze niz PS4S itp…
piwo
Conti lepsze na suchym i ciut gorsze na mokrym od gy. Co kto lubi. Ja do mazdy na wiosne laduje conti sc7 bo uwazam ze sa szybsze
piwo
Ciekawe porownanie trzech rozmiarow opon
245/40r17
235/40r17
245/40r15
Czy najlzejsze kolo bedzie najszybsze?
https://grassrootsmotorsports.com/articles/...ize-comparison/



1 proba
245/40r17 1m26,7
235/40r17 1m26,9
245/40r15 1m27,4

2 proba
245/40r17 1m26,4
235/40r17 1m26,6
245/40r15 1m27,5

3 proba
245/40r17 1m26,3
235/40r17 1m26,8
245/40r15 1m26,8

kontrolm
większa średnica większy placek a różnica na wadze minimalna tak naprawdę. Ale dosyć spora jeżeli chodzi o przełożenie główne.
Ja do swojej 206 mam felgi 17 które ważą okolice 9kg i 15tki z masą 4,7kg i to już bardzo czuć w przyśpieszeniu.
piwo
17x9 powinny wazyc miedzy 8 a 9kg. to nie jest niewiadomo jak duzo. 15x9 tez malo nie waza. te 4,7kg to pewnie jakies waskie 15x7. jedynie te fele z formuly na prawde malo waza.
kontrolm
CYTAT(piwo @ Fri, 26 Jan 2024 - 08:09) *
17x9 powinny wazyc miedzy 8 a 9kg

Ale wiesz że tak lekkie felgi ciężko znaleźć ? WIększość takich odpowiedników to raczej 11-12 laugh.gif
15 jasne że wąska jakby były szersze za 250zł za komplet bo tyle płaciłem to by wszyscy zmieniali rozstaw na 4x108 co jeżdżą na 15 laugh.gif
Sarna1
CYTAT(piwo @ Thu, 25 Jan 2024 - 15:45) *
Conti lepsze na suchym i ciut gorsze na mokrym od gy. Co kto lubi. Ja do mazdy na wiosne laduje conti sc7 bo uwazam ze sa szybsze


Nie zgodzę się,
Conti sc7 to najlepsza obecnie opona na mokre nawierzchnie, nazywana jest cywilna wyścigowa oponą na deszcz. Mam już 2 komplet w rozmiarze 245/35/19 w deszczu latasz jak na suchym.
GY jest świetny na suchym i tańszy od SC7. Bridgestone mam w S3 żony i jest gorsza na suchym i o wiele gorsza w deszczu niż sc7.
Według mnie sc7 to obecnie najlepsza opona do szybkiego latania na rynku. Robi także o 50% większy przebieg niż sc6 - ta za to była o wiele lepsza na suchym, kleiła jak semislick.
piwo
Moze i racja. Myslalem ze sc7 ma znacznie mniejsza glebokosc bieznika od assymetric6 a okazuje sie ze obie maja 6,5. Assymetric5 miala prawoe 8. W takim razie faktycznue gy chyba nawet w deszxz ulewny nie powinna byc lepsza.
kontrolm
ja sie naoglądałem wielu testów zanim kupiłem swoje gy6 tam obydwie opony szły często łeb w łeb ale zazwyczaj z delikatną przewagą gy6 ale wiadomo wszystko zależy od rozmiaru.
Kupiłem gy6 i na zawodach w Słomczynie na deszczu byłem w jednym biegu 3 w generalce dosyć ciężkim autem FWD w full strecie plus pasażer gdzie moja konkurencja w wydmuszkach miała profi deszczowe opony mięciusie jak pupa niemowlaka gdzie moje w tych warunkach (ledwo parę stopni na plusie) były już twarde laugh.gif
Aval
CYTAT(Sarna1 @ Sun, 28 Jan 2024 - 01:08) *
Nie zgodzę się,
Conti sc7 to najlepsza obecnie opona na mokre nawierzchnie, nazywana jest cywilna wyścigowa oponą na deszcz. Mam już 2 komplet w rozmiarze 245/35/19 w deszczu latasz jak na suchym.
GY jest świetny na suchym i tańszy od SC7. Bridgestone mam w S3 żony i jest gorsza na suchym i o wiele gorsza w deszczu niż sc7.
Według mnie sc7 to obecnie najlepsza opona do szybkiego latania na rynku. Robi także o 50% większy przebieg niż sc6 - ta za to była o wiele lepsza na suchym, kleiła jak semislick.


Mam identyczne odczucia, z jedną gwiazdką - wydaje mi się, że SC7 jest gorsza od SC6 na suchym ale po rozgrzaniu ta różnica się zaciera. Ale nie testowałem tych opon obok siebie, zmieniałem GY na SC6 i potem na SC7.
kontrolm
CYTAT(Aval @ Mon, 29 Jan 2024 - 09:41) *
Mam identyczne odczucia, z jedną gwiazdką - wydaje mi się, że SC7 jest gorsza od SC6 na suchym ale po rozgrzaniu ta różnica się zaciera. Ale nie testowałem tych opon obok siebie, zmieniałem GY na SC6 i potem na SC7.

a z którego GY zmieniałeś ?
kapustus
Ja testowałem na jednym aucie GY asym 5 i 6 - 6 odczuwalnie lepsza w każdym aspekcie, a zwłaszcza na mokrym.

Jeździłem też jednego dnia na małym torze (motopark kraków) autem z GY asym 6 oraz drugim autem z conti SC7 - na suchym dużych różnic nie zauważyłem w subiektywnym odczuciu. Może Conti minimalnie lepiej ale to test w samochodach z dwóch różnych światów, peżo vs M240. Generalnie grip był zadowalający na jednych i drugich.

GY6 na pewno na mokrym zachowuje się bardzo dobrze - zwłaszcza na hamowaniu, w zakręcie nie traci nagle trakcji tylko daje znać że zaraz odpuszcza, jest na tyle dobrze, że do zwykłego dupowozu też kupiłem GY6 (rozważałem premium contact) - minusem jest komfort jazdy bez szału bo faktycznie sama opona nie najlepiej wybiera nierówności. Conti sport contact niestety nie miałem możliwości potestować na mokrym.
kontrolm
mój jedyny zarzut do gy6 póki co to bardzo wysokie opory toczenia. Testy sobie, wskaźniki sobie a auto po zmianie z semi na te opony po prostu samo hamuje po wyrzuceniu na luz. Odczuwalnie nawet gorzej niż na ultra zimowych nalewkach laugh.gif
flapjck1
zmien geo na bardziej neutralne smile.gif bez rozbieznosci/zbieznosci smile.gif
kontrolm
CYTAT(flapjck1 @ Mon, 29 Jan 2024 - 12:30) *
zmien geo na bardziej neutralne smile.gif bez rozbieznosci/zbieznosci smile.gif

Mam ustawione na geometrii przez najbardziej ogarniętego gościa w naszej okolicy bez żadnych wyścigowych kombinacji.
Problem wysokich oporów toczenia występuje tylko na GY6. ZMieniam koła na inne i problem znika.

Może mam zbieżne/rozbieżne felgi pod te opony laugh.gif
Astin
Dzięki Panowie za rady! Wjedzie Conti SC7 biggrin.gif
Aval
CYTAT(kontrolm @ Mon, 29 Jan 2024 - 09:49) *
a z którego GY zmieniałeś ?


Teraz sprawdziłem, GY Eagle F1 Assymetric 5 (swoją drogą dłuższej nazwy się chyba nie dało), więc trochę co innego niż szóstka.
F60
Czy GY Assymetric nie jest odpowiednikiem Conti PremiumContact, a seria Conti SportContact odpowiednikiem goodyear eagle f1 supersport?
kontrolm
CYTAT(F60 @ Tue, 30 Jan 2024 - 15:04) *
Czy GY Assymetric nie jest odpowiednikiem Conti PremiumContact, a seria Conti SportContact odpowiednikiem goodyear eagle f1 supersport?

trochę tak.
To jest wersja lo-fi głównej zawartości. Aby zobaczyć pełną wersję z większą zawartością, obrazkami i formatowaniem proszę kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.