Pomoc - Szukaj - Użytkownicy - Kalendarz
Pełna wersja: Dobrze klejace opony na codzien i na tor
Racingforum - Drag, Drift & Time Attack - Racing Forum > racingforum.pl > Technika jazdy samochodem po zakrętach
Stron: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100, 101, 102, 103, 104, 105, 106, 107, 108, 109, 110, 111, 112, 113, 114, 115, 116, 117, 118, 119, 120, 121, 122, 123, 124, 125, 126, 127, 128, 129, 130, 131, 132
jackkpl
CYTAT(piwo @ Fri, 13 Apr 2018 - 10:22) *
czasy robisz szybsze, srednia predkosc znaczaco wzrosla. dlaczego temperatury opon mialyby byc nizsze niz przy wolniejszych predkosciach?

Jeśli założymy 100-200kg średniego docisku na poznaniu, to opona musi nie tylko 1300kg auta przenieść,ale też 200kg z aero. Dlatego na wolniejszych torach niższe ciśnienie może być lepsze.
Nikt nie pisał, że ma być niższa temperatura na poznaniu, tylko potrzebne może być (tak mi się wydaje) wyższe ciśnienie, żeby zrównoważyć nacisk.
MisioLBN
Panowie tak z ciekawości ile do szybkiej jazdy na codzień powinienem nabić ciśnienia w Golfie V GTI na 225/40/18 CSC5 ? Standardowo nabilem 2.2b przód i tył ale w sumie czytam posty i się zastanawiam jak było by lepiej.
Aval
Przy okazji możecie napisać parę słów o sprawdzaniu temperatury pirometrem i dostosowaniu ciśnienia - ciekawy temat smile.gif
Andrzejsr
Ja tak amatorsko to sprawdzałem na zewnątrz, w centrum i wewnątrz opony. Powinno być jak najbardziej równo jeśli chodzi o temperatury - jak w centrum najwyższa to za duże ciśnienie , jak po bokach wyższa to za niskie.
Ale to nie takie proste w praktyce, bo po pierwsze trzeba to zrobić natychmiast po przejechaniu odcinka torowego gdzie pracuje opona, na nagrzanej już stabilnie, bez zjeżdżania prostą po torze o co trudno bo z kolei nie dajemy hamulcom i silnikowi się schłodzić, trzeba się powypinać, dorwać termometr i oblecieć całe auto i zapisać pomiary a to schodzi i koła stygną / wyrównują temperatury zwłaszcza powierzchownie.
Ponoć prawdziwe bardziej jest mierzenie termometrem takim "nakułuwającym" gumę opony - z jej wnętrza bardziej , ale to już grubsze pieniądze, i nie wiem czy tak szybki odczyt daje.
Więc niby proste ale tak nie do końca i przecież geometria ma ogromny wpływ na rozkład temp - wewnątrz / zewnątrz.
Kras
I oczywiscie pamietac, ze ten rozklad temperatur moze tez byc rozny w zaleznosci od tego jakie mamy cambery i tez nie zawsze bedzie dlugoterminowa odpowiedzia czy jezdzic na wyzszych cisnieniach czy upuscic. Ale zakladajac, ze w trakcie imprezy juz nic na camber nie poradzimy to pirometr jest jakastam podpowiedzia co na szybko zrobic z cisnieniem.
Andrzejsr
I jeszcze żeby zagmatwać to startujemy powiedzmy z 1,8 a po 10 minutach i zjeździe mamy 2,5 bara. No ale tu przynajmniej kolejne upuszczenia i starty z już cieplejszym kołem powodują że aż takich różnic nie ma w następnych sesjach.
jackkpl
Odczyt z pirometru jest podstawową informacją, co zrobić z ciśnieniem. Manometr w zasadzie nie jest potrzebny, można upuszczać i dodawać po 0.1-0.2 bara i znowu pirometr. Dopiero jak ustalimy odpowiednie ciśnienie, to mierzymy na ciepło i na zimno,żeby na kolejnej imprezie mieć jakieś odniesienie.
kuba9449
255/35 na felgę 8 cali nie będzie za szeroko?
Joker
CYTAT(kuba9449 @ Mon, 16 Apr 2018 - 11:06) *
255/35 na felgę 8 cali nie będzie za szeroko?


Troszeczkę. Takie optimum górnej granicy dla 8 cali to 245
xtremesystems
a na 225/45 17? 7,5 czy 8?
Kras
Na obu bedzie ok. Na 7 juz troche balon.
xtremesystems
7 mam teraz. a wlasnie nie wiem czy lepiej 7,5 czy 8? chyba na 8 bedzie juz za duzy naciag
Joker
225 i 8 cali to jeszcze mały naciąg, normalnie do latania jest ok.
xtremesystems
ale juz jakis jest. widzialem na allegro 8j z 225 ze juz felga uklada opone. a ja chcialbym miec rowno felge i opone bez naciagu
kuba9449
Ja mam 225 na 8 i nie ma naciągu, to są oryginalne opony. Chciałem wrzucić 245 bo nie ma trakcji. ale extreme są albo 225 albo 255 i mam dylemat.
Joker
CYTAT(xtremesystems @ Mon, 16 Apr 2018 - 17:06) *
ale juz jakis jest. widzialem na allegro 8j z 225 ze juz felga uklada opone. a ja chcialbym miec rowno felge i opone bez naciagu


Zależy to również od modelu opony. Ja np. przy tym samym rozmiarze Pirelli P ZERO miałem ładne spasowanie, a na Conintental Sport Contact 5 balona.
h8r
szukam opony która zrównoważy Direzze 03g 265/35 R18 na tył, felga 18x10.5, opona powinna być szersza i wyższa od 265/35... czy mam jakieś alternatywy poza R888R 275/35? Auto FR 360KM/460NM pod kątem trackday, ale chce dojeżdżać wracać na kołach, mieć możliwość wyjechania na miasto wieczorem.
jackkpl
CYTAT(h8r @ Wed, 18 Apr 2018 - 14:57) *
szukam opony która zrównoważy Direzze 03g 265/35 R18 na tył, felga 18x10.5, opona powinna być szersza i wyższa od 265/35... czy mam jakieś alternatywy poza R888R 275/35? Auto FR 360KM/460NM pod kątem trackday, ale chce dojeżdżać wracać na kołach, mieć możliwość wyjechania na miasto wieczorem.

A dlaczego nie może być to samo na przodzie i tyle ?
h8r
Bo Nissan sobie wymyślił, że tylne koło ma mieć większą średnicę i całe auto jest tak zbudowane, a szersza, bo 265 na 10.5" jest trochę wąsko. Drogowe opony słabo parują się z jednym z lepszych semi-slicków smile.gif
GodISmE
No ale te Trofeo R to jedne z lepszych na rynku opon na track day, podobnie jak Direzza! Mysle ze bylyby dobrym wyborem na ten tyl.
h8r
ale 295/30 jest niższe od 265/35 (635mm vs 643mm), musiałby być 285/35 lub 295/35, jakby 295/30 było ok to wziąłbym Direzzy na tył tongue.gif
piwo
trofeo r jest tez w 265/40r18 a te pare milimetrow roznicy nie wiele zmieni w przypadku 295/30r18. jedyne co sie stanie to dupa usiadzie i tyl bedzie mial lepsza przyczepnosc.
w 285/40r18 masz np nitto nt05r lub r888
w 275/40r18 masz r888 r888r rs-rr
w 275/35r18 masz bridgestone re-71r, rsrr,r88r,r888,
Rexsio
Na przód do rx8 SWAP 1jz ok 500km 17/255 federal fz-201 wziąć w mieszance średniej czy miękkiej. Z tyłu jest direzza 245/18. W lato extreme vr2 245/17 ma się pojawić to wypróbuję. Ewentualnie jakieś inne propozycje w rozsądnych pieniądzach? Mam felgi rpf-1 17x9 i 18x8 OEM rx8 więc szeroka 18 odpada. Opony na tor - głównie Poznań ale też pozostałe tory.
piwo
ferdek jest dosc twardy. ja osobiscie bralbym miekka w tej sporej szerokosci. bedzie bardziej uzyteczna opona nie tylko na poznan. jak tylko ma byc zakladana na poznaniu i nic wiecej, zadnych wyjazdow poza tor poznan, na ulice czy inne trackdaye to bralbym srednia.
xtremesystems
jezdził ktos na re070? z wygladu fajna ale jak znam BS to pewnie twardy beton ktory klei tylko przy +35

czy warto wymieniac hankook s1 evo2 (k117) na PS4?



EDIT
Co to sie dzieje z rozmiarówka R1R ? Wycofują tą opone? ona dotychczas lezy mi najbardziej ale rozmiar 225/45R17 nie ma.

w drugim aucie mniejsze sprawdzaja sie super
wizard
Idąc w szczegóły używając pirometru:
- jaka powinna być dopuszczalna różnica +/- C między środkową, a zewnętrzną częścią bieżnika? Wiem tylko , że powinno być jak najrówniejszy rozkład, ale ile znaczy równo?
- Jaka jest optymalna temp pracy rozgrzanego semi slicka?
- Jak postępować z ciśnieniem , gdy przód łapie temp. wcześniej niż tył?
jackkpl
CYTAT(wizard @ Sat, 21 Apr 2018 - 15:11) *
Idąc w szczegóły używając pirometru:
- jaka powinna być dopuszczalna różnica +/- C między środkową, a zewnętrzną częścią bieżnika? Wiem tylko , że powinno być jak najrówniejszy rozkład, ale ile znaczy równo?
- Jaka jest optymalna temp pracy rozgrzanego semi slicka?
- Jak postępować z ciśnieniem , gdy przód łapie temp. wcześniej niż tył?


Wewnętrzna część bieżnika powinna być zawsze cieplejsza niż zewnętrzna po jeździe na torze, to jakieś 8-10 stopni wg mądrzejszych ode mnie. Środek to średnia arytmetyczna obu krawędzi. Jeśli środek jest niżej, to dopompowujesz powietrze. Jeśli jest wyżej, to upuszczasz powietrze.
Jak tył się nie dogrzewa, to wsadzasz bardziej miękką mieszankę wink.gif.
wizard
O to mi chodziło biggrin.gif Czas na testy.
jackkpl
CYTAT(wizard @ Sat, 21 Apr 2018 - 22:16) *
O to mi chodziło biggrin.gif Czas na testy.

a optymalna temperatura pracy zależy od opony i mieszanki.
Ze slickami nie miałem styczności.
CUP2 to tak 50-60 stopni w góre, poniżej nie klei.
Extreme R7 klei już od 40
Extreme R5 klei od ~25
Extreme W5 (wet) klei nawet przy 10-15 i przy 30 zaczyna płynąć.
wizard
Dodam jeszcze, że AD08R wg strony producenta najlepsze kółka na WTAC robi przy 60C.
xtremesystems
Panowie a R1R vs PS4? (bo mam skad kupic r1r w rozmiarze). jazda ulica

r1r mam w drugim aucie . najlepsza opona na jakiej jezdzilem. (re002 ,conti premium contact 2 , hankook s1 evo2)
nie jezdzilem na ps4 . ale czy rzeczywiscie ps4 jest lepsza od r1r? wiadomo aquaplaning ps4 wygrywa. ale mieszaka w toyo chyba bedzie lepsza?
jackkpl
nikt tak nie porówna, bo to różne segmenty. Ja bym bral PS4 smile.gif. R1R ma konstrukcyjnie ile? 10 lat?
xtremesystems
myslalem ze ktos jezdzil moze na obu.
moze i r1r ma konstukcyjnie 10 lat ,ale oboje wiemy ze mieszanka jest bardziej miekka niz wiekszosc UHP czy semi. trzyma od strzała. (przy 30+ na autostradzie juz tak sie lepi ze syf z drogi zbiera)
ale rozumiem i dzieki za głos na PS4

Albert
CYTAT(GodISmE @ Wed, 18 Apr 2018 - 22:48) *
No ale te Trofeo R to jedne z lepszych na rynku opon na track day, podobnie jak Direzza! Mysle ze bylyby dobrym wyborem na ten tyl.


Direzza to najlepsza opona na track day/timeattack totalnie bez kompromisowa. Nie ma nic lepszego jeśli musi mieć homologację drogową. Wady to ze jest głośna i mało ekologiczna.

Trofeo R to opona na której można też jeździć na co dzień, jest cicha i auto nie pali tyle. Ale to wszystko kosztem przyczepności. Wada to że nie kleili tak dobrze jak Direzza.

piwo
Skąd te info że 03g klei lepiej od trofeów r? Robiłeś testy? Testy na necie mówią co innego.
Albert
Od kolegów co upalaja TTRSy na Ringu.
Kras
Mialem to i to. Jak dla mnie kleily bardzo porownywalnie. Direzza 03g juz tez ma swoje lata, Trofeo-R to dosc nowy wynalazek.
piwo
w 03g chyba jakis czas temu zmienili mieszanki na nowsze z tego co pamietam wiec tylko nazwa zostala po staremu.
myslalem ze trofeo r to troszke szybsza oponka ale skoro piszecie ze porownywalne to chyba nie ma co przeplacac za troefo r chyba ze ktos potrzebuje tez opony na dni mokre. 03g tam chyba sie nie sprawdza i jest na poziomie r888 a trofeo r z tego co kojarze testy jest duzo duzo lepsza w takich warunkach.
Kras
Na tym 03g prawie kiedys rozbilem lotusa na mokrej jezdni bez zadnych kaluz. I to wcale nie jadac szybko. Takze raczej na deszcz nie polecam ale moge byc stronniczy tongue.gif Na suchym kleil jak zly.
h8r
na Modlinie jak był jeden zakręt zacieniony drzewami to auto hamowało tam dobry metr dłużej smile.gif direzza 03g lubi ciepło i trochę wyje w okolicach 70km/h
jackkpl
CYTAT(h8r @ Wed, 25 Apr 2018 - 10:42) *
na Modlinie jak był jeden zakręt zacieniony drzewami to auto hamowało tam dobry metr dłużej smile.gif direzza 03g lubi ciepło i trochę wyje w okolicach 70km/h

Czyli jak większość semi - od 60-70 pojawia się wycie, ale nie rośnie dramatycznie wraz z prędkością.
Type-R
Panowie, jakie ciśnienie wyjściowe w Race GC mieszanka M - tor Słomczyn jutro, 21 st. słonecznie? Pacjent - mocno odelżone BMW E36, opony 225/45 R17.
jackkpl
CYTAT(Type-R @ Sat, 05 May 2018 - 17:06) *
Panowie, jakie ciśnienie wyjściowe w Race GC mieszanka M - tor Słomczyn jutro, 21 st. słonecznie? Pacjent - mocno odelżone BMW E36, opony 225/45 R17.

Odpowiednie wink.gif. Kup pirometr, bo mocno odelżone E36 ma na przodzie ~55% masy i ciśnienie będzie inne, niż na tyle.
Rób 1.7 na zimno i po zjeździe z toru pirometrem pomierz.
Tomaso_2017
Jak byście porównali Continental CSC 5 vs Nokian zLine. Pytam, bo akurat w moim rozmiarze, który planuje kupić 225/40/18 znalazłem Nokiany tańsze o 80 zł na sztuce.
Dodam, że kupuje opony do FWD 280 KM i zależy mi na dobrej trakcji w trybie miejskim wink.gif

Slawo2000
Ktoś może polecić jakiś niedrogi i dobry pirometr? Widzę, że te do zastosowań medycznych mają ograniczony zakres temperatur (np. do 118 stopni, chyba starczy?), ale lepszą dokładność...
jackkpl
CYTAT(Slawo2000 @ Mon, 07 May 2018 - 11:48) *
Ktoś może polecić jakiś niedrogi i dobry pirometr? Widzę, że te do zastosowań medycznych mają ograniczony zakres temperatur (np. do 118 stopni, chyba starczy?), ale lepszą dokładność...

Dokladnosc ci nie potrzebna, raczwj powtarzalnosc pomiaru. Allegro 45zl.
Slawo2000
CYTAT
Dokladnosc ci nie potrzebna, raczej powtarzalnosc pomiaru.

Ale jak już chcemy mierzyć rozkład temperatur na oponie to może dokładność rzędu +/- 2 stopnie to trochę słabo...
piwo
Ale tu chodzi o rozkład lewo środek prawo opony. I po tych pomiarach dobiera się ciśnienie. Nie ważna jest temperatura a jej rozkład. Np 50st na zew 55st srodek 60st wew. Jeśli jest to z przyrządu 40 st na zew 45 na srodku i 50 wew. To też jest idealny rozkład i ciśnienia są ok.
Jeśli będzie to 70st zew 85 Sr 60 wew czy 20zew 30 Sr 25 wew nie ma znaczenia wielkość a ma znaczenie że jest zły rozkład i daje nam wskazówki czy ciśnienia mają iść w górę czy dół i jak ustawić katy kół.
To jest wersja lo-fi głównej zawartości. Aby zobaczyć pełną wersję z większą zawartością, obrazkami i formatowaniem proszę kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.