Shoutbox 0 nowych PW 


77 Stron V  « < 73 74 75 76 77 >  
Reply to this topicStart new topic
> Opel Speedster 2.0 T
MadeInPoland
post Mon, 23 Dec 2024 - 23:46
Post #1481


Forum Clubber
Dołączył: Tue, 15 July 2008
Skąd: Katowice





Seryjne wozy mają caster po 10st. F1 czy WRC 10-12 to też coś daje do myślenia, że tak różne konstrukcje, a caster podobny.


--------------------
Nie ma nudnych samochodów, są tylko nudni kierowcy
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Wspieraj forum
post Mon, 23 Dec 2024 - 23:46
Post #


Dotacja






Dotacja na forum
Go to the top of the page
 
Quote Post
piwo
post Tue, 24 Dec 2024 - 08:57
Post #1482


I live here !
Dołączył: Wed, 03 February 2010
Skąd: Marki





Czy duzy kwsz te 12st nie ma wad w postaci za malego camberu przy malym skrecie kierownica czyli takie wyjscie na prosta startowa toru poznan i za duzy camber w ciasnych wolnych zakretach czyli taki nawrot na torze lodz gdzie wrecz robimy przekladke na kierownicy?
Nie powinno byc na odwrot czyli im ciasniejszy wolniejszy zakret tym potrzebujemy mnirjszego cambera? A z duzym kwsz dzieje sie odwrotnie? Jest gdzies symulator jak zmieniaja sie negatywy wraz ze zmiana kwsz ? Na kole zew i wew kat negatyw zmienia sie tak samo?

Patrzac na ten wykres gdzie kwsz to 3 stopnie i zalozeniu ze zazwyczaj uzywamy na torach skret kol do 90 stopni a na szybkich lukach to raczej 30-45 stopni to przy takim wychyleniu kiery daje nam to dodatkowo okolo 30 minut wiekszego negatywu.

Czy ja dobrze na tym filmie widze 18min

Ze kolo wewnetrzne idzie dzieki duzemu kwsz w pozytyw? Czyli jak mam statyczny camber -3st to na zakrecie zewnetrzne dzieki casterowi zrobi sie -3,30 a wewnetrzne -2,30? To by byla mega cecha fajna.

Tutaj fajnie pokazuje jak na wewnetrznym kole camber z -2stopni robi sie plus 5 stopni pochylenia na plusie przy wychyleniu 45stopni kol i 8 stopni kwsz. Ciekaw jestem jakie jest nachylenie budy przy s,ybkich lukach ale rozumiem ze jak na zewnetrznym kole trzeba -4stopni to na wewnetrznym kole trzeba z +3 stopni pozytywnego pochylenia by kolo mialo najwieks,a powierzchnie styku do asfaltu.


Poszperalem troche u konkurencji na zawieszeniu double whisbone i porsche gt3 rs 922 ma w serii pochylenia -2st45' na kazdym kole i caster 8st20min, zbieznosc przod +2min, tyl +10min

W alpine a110
Tez widze caater 8st
Pochylenia -1st30min na kazdym kole

Takze rozumiem ze opel i lotus maja marne 4st kwsz tylko dlatego ze nie maja wspomagania kierownicy by ta nie krecila sie za ciezko w serii


--------------------
930kg 320KM RWD Torsen RaceTCS lotus111r abs
1/4 2024r 300KM 12,394s
0-200km/h 2020r www.youtube.com/watch?v=jj-Hbidv43s
Poznań 1m48,467s 2021; Łódź 57,517s 2023 a052 fr, vr2 r7a(hl) tyl
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Bio
post Thu, 26 Dec 2024 - 11:05
Post #1483


Forum Killer
Dołączył: Wed, 13 August 2008
Skąd: Bratislava





CYTAT(MadeInPoland @ Mon, 23 Dec 2024 - 23:46) *
Seryjne wozy mają caster po 10st. F1 czy WRC 10-12 to też coś daje do myślenia, że tak różne konstrukcje, a caster podobny.

Dasz przykłady?

Rzekłbym, że seryjnym samochodom, ze wspomaganiem, bliżej 7-8 stopniom KWSZ (to 8 to w nowych BMW - G20, takie E90 miało 7, tak jak E46M3, a starsze bliżej 6-5 stopni)


--------------------
Blog Motoryzacyjny TorquedMad mind - tqmm.pl
FB: @torquedmadmind
Insta: @tqmmpl
Twitter: @tqmmpl
Go to the top of the page
 
+Quote Post
MadeInPoland
post Thu, 26 Dec 2024 - 17:31
Post #1484


Forum Clubber
Dołączył: Tue, 15 July 2008
Skąd: Katowice





W203, W211


--------------------
Nie ma nudnych samochodów, są tylko nudni kierowcy
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Bio
post Thu, 26 Dec 2024 - 18:30
Post #1485


Forum Killer
Dołączył: Wed, 13 August 2008
Skąd: Bratislava





Jednak nie rzucałbym to jako coś powszechnego. Zaryzykowałbym nawet, że mercedes jest dość wyjątkowy w tym, bo od lat 90 ma ten dość agresywny KWSZ, reszta tak jak pisałem sporo niższe te kąty.


--------------------
Blog Motoryzacyjny TorquedMad mind - tqmm.pl
FB: @torquedmadmind
Insta: @tqmmpl
Twitter: @tqmmpl
Go to the top of the page
 
+Quote Post
MadeInPoland
post Thu, 26 Dec 2024 - 19:05
Post #1486


Forum Clubber
Dołączył: Tue, 15 July 2008
Skąd: Katowice





Gdzie? Większość szybkich aut jak nie wszystkie ma ok 10stC.
Porsche gt3rs ma 9st.
AMG GT 10.5 no ale to znowu Mercedes. Co złego w tym, że MB robi szybkie auta i stosuje w nich katy jak topowe wyścigówki?


--------------------
Nie ma nudnych samochodów, są tylko nudni kierowcy
Go to the top of the page
 
+Quote Post
piwo
post Thu, 26 Dec 2024 - 21:07
Post #1487


I live here !
Dołączył: Wed, 03 February 2010
Skąd: Marki





ale ja sobie zaczelem to obrazowac to tak musi byc. gdyby nie duzy caster to wewnetrzne kolo dotykaloby asfaltu tylko wewnetrzna krawedzia opony.
dzieki casterowi wewnetrzne kolo jest tak samo jak zewnetrzne pod odpowiednim katem do asfaltu okolo troszke ponad prostopadlosc a bezwzglednie dla auta to -4st na zewnetrznym i z +5stopni na wewnetrznym.
nigdzie o tym sie nie mowi ale to tylko i wylacznie dzieki casterowi wewnetrzne kolo moze byc prostopadle do asfaltu.
na podwojnym wahaczu u mnie wraz z ugieciem zwieksza sie negat.
i na zewnetrznym kole na luku wraz z kompresja zawieszenia negat wzrosnie z ustawionych -2st40m na pewnie kolo -3st. do tego jak zalozymy ze samochod a wiec i rama do ktorej sa mocowane wahacze przechyli sie wraz z sila odsrodkowa o chocby 2stopinie do zewnetrznej to na zewnetrznym kole pojawi sie juz tylko -1stopien pochylenia zamiast -3 do podloza . pewnie mocno to zalezne od staba i tego jak wysoko srodek ciezkosci i w kazdym aucie to przechylenie belki do ktorej mocowane wahacze w stosunku do ziemi zmieni inaczej kat ale nie wierze ze podloga na zakrecie sie nie przechyli. wiec pootrzebne jeszcze cos co zwiekszy ten negat by kolo uginajace sie na asfalcie mialo ten jakis negatyw do odpowiedniego polozenia do asfaltu. wchodzi tu kwsz i zalatwia sprawe i poweiksza w luku ten negat z -1 realnego na pewnie te -3st przy wychyleniu kola o te 20% bo wiecej pewnie sie nie uzywa w sporcie. jutro sprawdze sobie ile daje wychylenia kola kierownicy o 90 stopni skretu na kierownicy (na poznaniu wiecej niz 90stopni na kierze praktycznie nie wykorzystuje nigdy, bede wiedzial jaki to kat skretu na kolach).
a na wewnetrznym kole sytuacja jest zgola zupelnie inna bo jak sobie uswiadomimy potrzebujemy nie negatywa a pozytywu bo poprzez zmieniony kierunek musi byc pozytyw +3stopnie a nie negatyw -3 stopnie.
jak do tego dochodzi ta sila odsrodkowa na belke i przechylenie budy to z -3 na wewnetrzym robi sie -5stopni a ciagle potrzebujemy +3stopni. no i musi cos ten kat o te 8stopni przelozyc. i znow robi to caster czy tam kwsz.

w sumie nie wiem czy ktos wogole poruszal ten temat ze na wewntrznym kole potrzbujemy duzy kat pozytywny a nie negatywny bo zmienia sie kierunek. ja w zadnym filmi praktycznie o tym nie slyszalem ale moze to tak oczywiste ze nikt o tym nie wspomina. ale gdyby nie ten kwsz to by byl negat i opona wewnetrzna pracowalaby albo tylko 1cm powierzchni opony albo wcale co jest bardzo bliskie temu co pewnie bede potrzebowal. zreszta czasy na lodzi zweryfikuja. moja zyciowka 57,5s i geo przed wyjazdem znane. obecnie jak wyjade na lodz na nowej geo to praktycznie nic wiecej poza wymianami poduszek silnika i poprawie chlodzenia silnika nie zmienilem wiec bedzie czarno na bialym.

i na tym filmie co wkleilem pieknie to widac.
8st caster i -2st pochylenia kola daje przy bardzo duzym wychyleniu kierownica, tak 45% kolo (u mnie podejrzewam ze tak mocno kola sie nie skrecaja) 5st30m pozytywu na wewnetrznym kole i 3st20m pozytywu przy okolo 30% skretu kola (u mnie tyle to pewnie maks co sie da skrecic). czyli przy maks skreconych kolach z -2st pochyleni dzieki casterowi 8st zrobi sie -7st na zewnetrznym kole i +3 na wewnetrznym kole.
i oczywiscie to sa przesadzone wartosci ale tez kat jest przesadzony bo ja jestem pewien ze te wychylenia kiery u mnie uzywane 90 stopni na kierze (jutro sprawdze) to sa wartosci na poziomie 20 stopni dla kol nie wiecej co niestety nie wiem ile da ale podejrzewam ze z -2st na -5st na zewnetrznym i z -2 na +1 na wewnetrznym kole.


--------------------
930kg 320KM RWD Torsen RaceTCS lotus111r abs
1/4 2024r 300KM 12,394s
0-200km/h 2020r www.youtube.com/watch?v=jj-Hbidv43s
Poznań 1m48,467s 2021; Łódź 57,517s 2023 a052 fr, vr2 r7a(hl) tyl
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Bio
post Fri, 27 Dec 2024 - 09:31
Post #1488


Forum Killer
Dołączył: Wed, 13 August 2008
Skąd: Bratislava





CYTAT(MadeInPoland @ Thu, 26 Dec 2024 - 19:05) *
Gdzie? Większość szybkich aut jak nie wszystkie ma ok 10stC.
Porsche gt3rs ma 9st.
AMG GT 10.5 no ale to znowu Mercedes. Co złego w tym, że MB robi szybkie auta i stosuje w nich katy jak topowe wyścigówki?

wyżej pisałem...

Z nowszych - Ferka 458 ma okolice 5 stopni Castera.

A AMG GT ma taki Caster jak ciężka krowa CLS 219 (który wpada nawet pod 11).
BMW F30 - okolice 7
Audi RS4 B9 - 4,5
Cayman 981 - poniżej 8
911 991.2 GT2RS - okolice 8, więc też różnie bywa (a cywile na 7.5 schodziły)

Poprostu rzuciłeś te 10 stopni jakby to był jakiś standard... a po prostu nie jest, dlatego byłem zdziwiony.


--------------------
Blog Motoryzacyjny TorquedMad mind - tqmm.pl
FB: @torquedmadmind
Insta: @tqmmpl
Twitter: @tqmmpl
Go to the top of the page
 
+Quote Post
MadeInPoland
post Fri, 27 Dec 2024 - 10:04
Post #1489


Forum Clubber
Dołączył: Tue, 15 July 2008
Skąd: Katowice





Nie ma zrozumienia. Napisałem, że czy to WRC czy to F1 mają podobny caster czyli 10-12. Można się zastanawiać dlaczego, a można uznać, że się nie znają, albo mają za lekkie auta albo za ciężkie. Różnic między nimi jest wiele, ale akurat caster podobny.
Mamy amg gt, który np w testach na VIR notuje najwyższe przeciążenia boczne i ma okolice 10 o dziwo podobny.
Ferki czy bwm nie robią przeciążen bocznych i czasów na torach względem słabszych aut jak np gt3rs który ma 9. Corvette, która w zakręcie robi niezły przeciąg ma 8. OK można się zastanawiać czy 8 wystarczy, ale tu się dyskusja rozpoczęła od 3-6.
Audi ma platformę pod FWD więc ma niski caster. Który FWD ma wysoki caster?

Jeśli któryś producent stosuje silnik z F1 jak amg w ONE czy skrzynie z F1 jak LFA czy geo z motorsportu na ulicę to widzisz w tym coś złego? Bo inni tak nie robią? Tak długo jak nie zjada rantow opon wg mnie same plusy


--------------------
Nie ma nudnych samochodów, są tylko nudni kierowcy
Go to the top of the page
 
+Quote Post
The Driver
post Fri, 27 Dec 2024 - 10:40
Post #1490


Frequent User
Dołączył: Wed, 30 January 2019





Ale między 8 a 10 stopni będą pewne różnicę, gdzie trzeba by teraz wziąć pod uwage po jakich torach jeździmy. 10 stopni to też na tyle już mocny kąt że zaraz się zaczną kolejne problemy z targaniem kiery na wprost i seryjna wspoma może nie wyrabiać i kolejne przeróbki biggrin.gif na polskich ciasnych torach jak dowalisz 10 stopni casteru to przy mocnym skręcie może być na zew. kole już za duzy camber, a wew. koło może ci zacząć unosić auto wewnętrzną krawędzią. w dodatku im mniejsza prędkość w zakręcie tym bardziej będzie się uwydatniać toporność w prowadzeniu i ta chęć jazdy na wprost, będzie bardziej męczyć takie auto i będzie mniej zwrotne. 10 stopni to bardziej setup na szybkie zakręty. Przy 8 stopniach auto będzie wyraźnie lżejsze w prowadzeniu i nie będzie takich chorych katów przy mocnym skręcie, i na naszych torach może okazać się zwyczajnie lepszym ustawieniem. W ogóle z 4.5 zrobić 10 to trzeba by pewnie zrobić relokacje wszystkich mocowań żeby nie pojebać bumb steeru, ackermana i wszystkiego w koło biggrin.gif
Go to the top of the page
 
+Quote Post
MadeInPoland
post Fri, 27 Dec 2024 - 10:51
Post #1491


Forum Clubber
Dołączył: Tue, 15 July 2008
Skąd: Katowice





Zgadza się. Dodatkowo na ciasnych torach spory caster pogorszy trakcje w wyniku efektu unoszenia. Czuć to w takich MB z casterem 10 w serii gdzie po obniżeniu fury caster jeszcze wzrasta. Np r171 na Silesiaring lewy ciasny zakręt przed szykana koło wewnętrzne robi młynek i żeby go skasować odbijam na moment kierownice. 8 stopni to już fajny caster może i nawet kompromisowy. Pytanie tylko dlaczego MB stosuje wyższe w seryjnych autach dla ludu?
Na tor Łódź wyraźnie lepsza trakcje ma r170, który ma niższy caster. Ale piwo ma większość masy na tyle więc pewnie i trakcja bedzie


--------------------
Nie ma nudnych samochodów, są tylko nudni kierowcy
Go to the top of the page
 
+Quote Post
The Driver
post Fri, 27 Dec 2024 - 11:05
Post #1492


Frequent User
Dołączył: Wed, 30 January 2019





Ja myślę że duży caster w Mercu jest z myślą o lataniu z v maxem po autostradach, właśnie kosztem tego efektu unoszenia o którym piszesz przy ciasnym łuku. Przy 250km/h + na lekkich łukach autostradowych z tak dużego castera bedą same zalety. Duży moment prostujący na kierze, który nam będzie stabilizował auto na wprost i ogólna niechęć to wytrącenia auta z równowagi, tego chcemy na autostradzie.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
piwo
post Fri, 27 Dec 2024 - 11:09
Post #1493


I live here !
Dołączył: Wed, 03 February 2010
Skąd: Marki





Coś tam delikatnie posprawdzalem to maks wychylenia kół to mniej niż 40°. Kat wychylenia jaki używam na poznaniu to maks 15° i przy tym maksymalnym używanym przeze mnie kącie camber się zmienia z -3 na zew. Kole na -3°30' a na wew kole na -2° czyli zdecydowanie za mało. Nie wchodzi nawet w pozytyw na wew kole czyli wew koło pracuje tylko częściowo powierzchnia. . Także pójdę z 4 w 8 stopni z casterem i zobaczymy efeky.
A i ja nie mam wspomagania kiery.


--------------------
930kg 320KM RWD Torsen RaceTCS lotus111r abs
1/4 2024r 300KM 12,394s
0-200km/h 2020r www.youtube.com/watch?v=jj-Hbidv43s
Poznań 1m48,467s 2021; Łódź 57,517s 2023 a052 fr, vr2 r7a(hl) tyl
Go to the top of the page
 
+Quote Post
The Driver
post Fri, 27 Dec 2024 - 11:11
Post #1494


Frequent User
Dołączył: Wed, 30 January 2019





Piwo, a doliczyłeś kompresje zewnętrznego koła i otwarcie się wewnętrznego ? jeszcze przecież buda w zakręcie jest pod kątem do nawierzchni, to też trzeba by uwzględnić biggrin.gif
Go to the top of the page
 
+Quote Post
piwo
post Fri, 27 Dec 2024 - 11:17
Post #1495


I live here !
Dołączył: Wed, 03 February 2010
Skąd: Marki





No pisałem o tym wyżej. Z tego względu na wewnętrznym kole potrzeba z +4 stopnie pochylenia koła a nie negatyw. A by to osiągnąć potrzebny wysoki caster


--------------------
930kg 320KM RWD Torsen RaceTCS lotus111r abs
1/4 2024r 300KM 12,394s
0-200km/h 2020r www.youtube.com/watch?v=jj-Hbidv43s
Poznań 1m48,467s 2021; Łódź 57,517s 2023 a052 fr, vr2 r7a(hl) tyl
Go to the top of the page
 
+Quote Post
The Driver
post Fri, 27 Dec 2024 - 11:27
Post #1496


Frequent User
Dołączył: Wed, 30 January 2019





no ale wewnętrznym kołem to się nie ma co aż tak przejmować, trzeba optymalizować geometrie maksymalnie dla zewnętrznego koła. 8 stopni bez wspomy to będziesz się uczył auta na nowo biggrin.gif Najlepiej to by było dać 7 stopni z możliwoscia regulacji o ten stopień w przód i tył i to zwyczajnie przetestować wszystko pod reszte setupu i tego jak pracują twoje docelowe opony.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
piwo
post Fri, 27 Dec 2024 - 11:44
Post #1497


I live here !
Dołączył: Wed, 03 February 2010
Skąd: Marki





No nie wiem czy nie ma. Jesli zewnetrzne kola generuja 80% przyczepnosci a wewnetrzne tylko 20 to nawet poprawa 5% przyczepnosci na tych 20% da poprawe ponad 1% przyczepnosci na przedniej osi. Wiec gra warta swieczki. Oczywiscie jak przyczepnosci zewnetrznego kola sie nie popsuje. Testy wszystko powiedza.


--------------------
930kg 320KM RWD Torsen RaceTCS lotus111r abs
1/4 2024r 300KM 12,394s
0-200km/h 2020r www.youtube.com/watch?v=jj-Hbidv43s
Poznań 1m48,467s 2021; Łódź 57,517s 2023 a052 fr, vr2 r7a(hl) tyl
Go to the top of the page
 
+Quote Post
MadeInPoland
post Fri, 27 Dec 2024 - 12:20
Post #1498


Forum Clubber
Dołączył: Tue, 15 July 2008
Skąd: Katowice





Driver dobrze Ci pisze. Nie ma co się bawić w zbyt duże zmiany bo Ci się posypie całe geo jak pisał wyżej. Jeśli rozwazałeś 6st to chyba optymalnie 7st z regu 6-8


--------------------
Nie ma nudnych samochodów, są tylko nudni kierowcy
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Bio
post Fri, 27 Dec 2024 - 18:40
Post #1499


Forum Killer
Dołączył: Wed, 13 August 2008
Skąd: Bratislava





CYTAT(MadeInPoland @ Fri, 27 Dec 2024 - 10:04) *
Nie ma zrozumienia. Napisałem, że czy to WRC czy to F1 mają podobny caster czyli 10-12. [...]

Dla klaryfikacji i zrozumienia, chodzi mi o to:

CYTAT(MadeInPoland @ Mon, 23 Dec 2024 - 23:46) *
Seryjne wozy mają caster po 10st. F1 czy WRC 10-12 to też coś daje do myślenia, że tak różne konstrukcje, a caster podobny.

Zrozumiałem to jako generalizację jakby się teraz robiło wszystkie wozy z casterem po 10 stopni. Dlatego chciałem wyjaśnić.


CYTAT(MadeInPoland @ Fri, 27 Dec 2024 - 10:04) *
Jeśli któryś producent stosuje silnik z F1 jak amg w ONE czy skrzynie z F1 jak LFA czy geo z motorsportu na ulicę to widzisz w tym coś złego? Bo inni tak nie robią? Tak długo jak nie zjada rantow opon wg mnie same plusy

Nie, nawet tak nie zakładałem nigdzie przecież.

CYTAT(MadeInPoland @ Fri, 27 Dec 2024 - 10:51) *
Pytanie tylko dlaczego MB stosuje wyższe w seryjnych autach dla ludu?

Jeśli dobrze pamiętam (kiedyś coś czytałem) - ma to chyba związek ze średnicą zawracania. Merce całkiem nieźle się zawsze obracały na parkingach + stabilność na autostradzie.


--------------------
Blog Motoryzacyjny TorquedMad mind - tqmm.pl
FB: @torquedmadmind
Insta: @tqmmpl
Twitter: @tqmmpl
Go to the top of the page
 
+Quote Post
piwo
post Sun, 02 Feb 2025 - 17:37
Post #1500


I live here !
Dołączył: Wed, 03 February 2010
Skąd: Marki







--------------------
930kg 320KM RWD Torsen RaceTCS lotus111r abs
1/4 2024r 300KM 12,394s
0-200km/h 2020r www.youtube.com/watch?v=jj-Hbidv43s
Poznań 1m48,467s 2021; Łódź 57,517s 2023 a052 fr, vr2 r7a(hl) tyl
Go to the top of the page
 
+Quote Post

77 Stron V  « < 73 74 75 76 77 >
Reply to this topicStart new topic
 

RSS Wersja Lo-Fi Aktualny czas: Thursday, 19 June 2025 - 12:15