CYTAT(pszczelaszkov @ Sun, 16 Feb 2020 - 00:11)
Dystanse nie rozsuną czasami kół spłaszczając jeszcze bardziej krzywą i pogłebiając efekt bujania przez zwiększenie tejże dzwigni
? Czy już mam zacmienie wieczorne i nie rozumiem jak ma to działać
?
Sam Rollcenter się obniży. Tutaj już jest zależne od samochodu, które siły będą lepsze. Czy niższy rollcenter da więcej, czy jednak przeważy wydłużenie dźwigni do środka ciężkości.
Zależy też jaki masz promień zataczania seryjnie (scrub radius). Jeśli jest on negatywny - dystansem polepszysz prowadzenie. Jeśli pozytywny - pogorszysz.
I tak "przez przypadek" dochodzi Ci kolejny parametr do przemyślenia
Jak dobrze, że już mamy komputery, które mogą liczyć te rzeczy
CYTAT(kompot @ Sat, 15 Feb 2020 - 21:08)
Dystans z kolei zwiększa masę nieresorowaną oraz przy dystansie nawet jeśli roll center przesunie się bliżej środka ciężkości to ramię siły na spręzynie/amortyzatorze będzie dłuższe więc nie jest powiedzane czy przechył się zmniejszy - to zależy. Kompromisy, kompromisy...
Na szczęście mam lżejszy set kół niż OEM 17" a dołożenie 5mm dystansu będzie dla mnie ok
CYTAT(Tommo @ Sat, 15 Feb 2020 - 02:28)
Dlaczego nie wpadł na to producent?
A to bardzo proste
1. Producent musi zapewnić względną łatwość prowadzenia samochodu
2. Muszą być wzięte pod uwagę wystarczająco duże widełki w geometrii aby samochód się prowadził sensownie pomimo:
- zaproponowania różnych wielkości kół
- różnych kątów zawieszenia z fabryki (tak w produkcji wieloseryjnej nie ma 2 identycznych wozów. Często po zakupie nowego samochodu z salonu warto się wybrać na "do-ustawienie" kątów zawieszenia i świateł)
- rozbieżności w ciśnieniach opon, które wpływają na inne parametry.
CYTAT(Tommo @ Sat, 15 Feb 2020 - 02:28)
W innej części filmu jest zaznaczone, że zmniejszenie roll center może pogorszyć prowadzenie.
Nie jest to wszystko takie oczywiste.
wystarczyło wziąć cały kontekst pod uwagę: oddalenie rollcentera od środka ciężkości.