Shoutbox 0 nowych PW 


45 Stron V  « < 22 23 24 25 26 > »   
Reply to this topicStart new topic
> Profil XR-01
Tommo
post Wed, 05 Jun 2013 - 12:45
Post #461


Forum Clubber
Dołączył: Tue, 12 February 2008
Skąd: NMiasto





CYTAT(Styku @ Fri, 19 Apr 2013 - 11:30) *
Generalnie to 11 kg można liczyć, jeśli auto ma napęd 4x4. Jeśli to FWD lub RWD na przyspieszenie będą działały tylko 2 koła. Pozostałe 2 są liczone do masy ciągniętej lub pchanej - jak cała reszta samochodu.


Skąd takie info?
Oczywiście rodzaj napędu nie ma tu nic do rzeczy. Efekt ciężkich kół jest tak samo odczuwalny niezależnie od typu napędu.
To tak tylko w kwestii sprostowania, żeby nie powielać błędów smile.gif



--------------------
A110S
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Wspieraj forum
post Wed, 05 Jun 2013 - 12:45
Post #


Dotacja






Dotacja na forum
Go to the top of the page
 
Quote Post
Styku
post Wed, 05 Jun 2013 - 14:37
Post #462


Super User
Dołączył: Wed, 25 October 2006
Skąd: NS





CYTAT(Tommo @ Wed, 05 Jun 2013 - 12:45) *
Skąd takie info?
Oczywiście rodzaj napędu nie ma tu nic do rzeczy. Efekt ciężkich kół jest tak samo odczuwalny niezależnie od typu napędu.
To tak tylko w kwestii sprostowania, żeby nie powielać błędów smile.gif

Pozwolę się nie zgodzić. Koło podłączone do silnika zalicza się do mas wirujących i ma bardziej bezpośredni wpływ na przyspieszenie. Dlatego 3 kg lżejsze koło zamachowe wpływa na przyspieszenie znacznie bardziej niż 3 kg lżejszy samochód. Niestety koła są podłączone przez skrzynię biegów. Więc wpływ jest pośredniczony. Ale mamy tu do czynienia z inercją. Felga jest ramieniem. Największy ciężar jest na końcu tego ramienia. Dlatego w F1 felgi są bardzo małe. A w rajdach duże, bo ważniejsze jest zyskanie przyczepności obwodem opony bo są ograniczenia co do szerokości opon przepisami.
Masa koła nie napędzonego jest jak masa siedzenia czy innej części nieruchomej. W aucie FWD zyskamy tyle samo jeśli zmniejszymy masę rezerwy co felgi z tyłu. Co innego gdy auto ma napęd 4x4. Tam zmniejsza się masę nawet wałów. Dlatego stosuje się carbonowe.
Ale półoś nie ma takiego wpływu jak felga. Półoś ma małą średnicę. A walczymy tu z efektem dużej masy bardzo daleko od osi obrotu.

To nie temat do końca do dyskusji o tym. Odsyłam do lektury.
http://www.w8ji.com/rotating_mass_acceleration.htm
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Tommo
post Wed, 05 Jun 2013 - 22:40
Post #463


Forum Clubber
Dołączył: Tue, 12 February 2008
Skąd: NMiasto





CYTAT(Styku @ Wed, 05 Jun 2013 - 14:37) *
Masa koła nie napędzonego jest jak masa siedzenia czy innej części nieruchomej.

To zdanie jest prawdziwe, ale tylko dla koła zapasowego w bagażniku biggrin.gif

Nie będę tu robił wykładu z fizyki, ale proponuję Ci zrobić prosty eksperyment.

Przyczep sobie klika ciężarków (im większe tym lepiej) do koła rowerowego, może być to nie napędzane choć nie ma to znaczenia kompletnie i się przejedź, przyśpieszając i hamując kilka razy.
Następnie zdejmij te ciężarki i przymocuj do ramy albo bagażnika. Po czym wykonaj analogiczny test jazdy.
Powinieneś poczuć w nogach konkretną różnicę.

Muszę powiedzieć że jestem w szoku, że ludzie z branży mogą nie wiedzieć tak prostych i oczywistych zasad fizyki.





--------------------
A110S
Go to the top of the page
 
+Quote Post
grzywaczewski
post Wed, 05 Jun 2013 - 22:52
Post #464


Forum Killer
Dołączył: Wed, 23 September 2009
Skąd: Łódź





Jakby nie patrzec, to przez znakomita wiekszosc czasu przednie i tylne kola sa ze soba polaczone podlozem. Nie ma znaczenia, czy energie potrzebna do obrocenia kola dostarczymy poprzez polosie, czy poprzez asfalt... czy z silnika rakietowego. Nie moze byc tak, ze do zakrecenia tym samym kolem w jeden sposob potrzeba wiecej energii, a w inny mniej.


--------------------
EJ20G, EJ253, C16SE
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Tommo
post Wed, 05 Jun 2013 - 23:05
Post #465


Forum Clubber
Dołączył: Tue, 12 February 2008
Skąd: NMiasto





CYTAT(grzywaczewski @ Wed, 05 Jun 2013 - 22:52) *
Jakby nie patrzec, to przez znakomita wiekszosc czasu przednie i tylne kola sa ze soba polaczone podlozem. Nie ma znaczenia, czy energie potrzebna do obrocenia kola dostarczymy poprzez polosie, czy poprzez asfalt... czy z silnika rakietowego. Nie moze byc tak, ze do zakrecenia tym samym kolem w jeden sposob potrzeba wiecej energii, a w inny mniej.


Dla mnie to jest oczywiste. Różnica między napędem na jedną oś a dwoma jest tylko taka, że ten pierwszy szybciej straci przyczepność kół z podłożem, ale tak czy inaczej musi pokonać opór bezwładności kół również tych nienapędzanych.


--------------------
A110S
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Styku
post Thu, 06 Jun 2013 - 12:17
Post #466


Super User
Dołączył: Wed, 25 October 2006
Skąd: NS





Dobrze może przesadą jest napisanie, że odelżenie koła z tyłu samochodu FWD daje tyle samo co rezerwy w bagażniku.

Podałem artykuł, który w sposób logiczny tłumaczy co to jest inercja i dlaczego to dla napędu podczas przyspieszania ma największe znaczenie koło napędowe. Trzeba to przeczytać ze zrozumieniem. Tak każde odelżenie ma znaczenie. I trudno chyba aby auta przednionapędowe miały inne felgi z przodu i z tyłu. Ale jest tak jak napisałem. Auta 4x4 bardziej korzystają z odelżenia wszystkich kół niż auta FWD czy RWD.

Niestety nie mam teraz linka na którym się opierałem. Może jeszcze znajdę.
Mam inny. Skoro mowa o rowerze, to motor to taki duży rower z silnikiem. Zawsze ma jeden napęd.
Oto cytat:

In recent tests, BST carbon Race wheels were compared to team supplied GP wheels (wheels were the same size and for the same motorcycle):

Carbon race front wheel was 15% lighter but had a 25% better inertia figures.
Carbon race rear wheel was 10% lighter but had 33% better inertia figures.

Dowodzi to, że w motorach zmniejszenie masy koła napędowego daje 2 razy tyle co zmniejszenie masy koła nie napędzanego. Gdyby oba koła były odelżone w tym przypadku o 15 % to koło napędzane poprawiło by inercję o 44%. Więc mamy 25% vs 44%.

I jest to analogiczne do samochodów z jednym napędem.

Pochodzi to z tego linku:
http://www.blackstonetek.com/inertia.html
Ma ktoś jeszcze wątpliwości?

Jeśli mowa tylko o przyspieszeniu koło napędzane ma większe znaczenie jeśli zmniejszamy masę. Podczas hamowania prawdopodobnie większe znaczenie znów ma koło, które jest znów bardziej obciążone moim zdaniem. Przykład roweru i hamowania z góry. Łatwiej zablokować koło z tyłu. Tu nie jestem aż tak tego pewny. Pomijam to. Tak samo jak pomijam wpływ niższej masy na reakcję zawieszenia, kierowalność a nawet na sumaryczne zmniejszenie masy pojazdu zmniejszeniem masy koła. Chodzi mi tylko o przyspieszenie.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Tommo
post Thu, 06 Jun 2013 - 13:23
Post #467


Forum Clubber
Dołączył: Tue, 12 February 2008
Skąd: NMiasto






Niestety ale jesteś w dużym błędzie unsure.gif

Motocykl, do tego sportowy nie można bezpośrednio porównywać do samochodu. W motocyklu często przy przyspieszaniu podnosi się przednie koło, dochodzą do głosu efekty żyroskopowe, mające wpływ na zachowanie motocykla na drodze. Tego nie ma w samochodzie.


--------------------
A110S
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Styku
post Thu, 06 Jun 2013 - 13:56
Post #468


Super User
Dołączył: Wed, 25 October 2006
Skąd: NS





CYTAT(Tommo @ Thu, 06 Jun 2013 - 13:23) *
Niestety ale jesteś w dużym błędzie unsure.gif

Motocykl, do tego sportowy nie można bezpośrednio porównywać do samochodu. W motocyklu często przy przyspieszaniu podnosi się przednie koło, dochodzą do głosu efekty żyroskopowe, mające wpływ na zachowanie motocykla na drodze. Tego nie ma w samochodzie.


W Dragsterach koła często się podnoszą akurat. Dlaczego zakładasz, że w teście tej firmy koła się podnosiły? Masz przykład na to - stronę, źródło, że jest inaczej podaj. Ale nie zakładaj czegoś czego nie wiesz.
I jak to w aucie nie ma efektu żyroskopowego? Ściąg sobie ciężarki z felgi i zobaczysz czy w aucie nie ma efektu żyroskopowego.


Podałem konkretne przykłady na potwierdzenie moich teorii. Jeśli przykład rowerowy jest bardziej realny od motocyklowego w stosunku do samochodu to dobrze. Dla mnie nie. Ale proszę przykład rowerowy. Co łatwiej jest rozkręcić? Koło przednie w rowerze łapiąc za oponę czy może kręcąc korbą o przełożeniu 1:1. I będzie w drugim przypadku potrzeba zawsze więcej mocy. Niezależnie czy będzie to ramię przyczepione do osi koła czy przełożenie zębatkowe. Energia jest taka sama, ale rozkręcenie koła przedniego zajmie mniej czasu. A o to właśnie chodzi.

Uważam że temat trzeba zakończyć. Możemy sobie zrobić osobny i podyskutować.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
grzywaczewski
post Thu, 06 Jun 2013 - 14:03
Post #469


Forum Killer
Dołączył: Wed, 23 September 2009
Skąd: Łódź





Wszystko co jest w samochodzie, jest tez w motocyklu... tylko doswiadcza sie tego 10x bardziej wink.gif Np. w obu jest transfer masy, niemniej w motocyklu sa dwa osobne hamulce i trzeba go bardzo uwzgledniac przy ich uzyciu.

Mysle, ze mase w kolach napedzanych trzeba zatem liczyc w kategorii hamowania silnikiem. Nie mozna natomiast patrzec tak, ze napedzane liczymy jako "mase wirujaca" a nienapedzane juz nie. Po prostu beda inne wspolczynniki.


--------------------
EJ20G, EJ253, C16SE
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Tommo
post Thu, 06 Jun 2013 - 14:33
Post #470


Forum Clubber
Dołączył: Tue, 12 February 2008
Skąd: NMiasto





CYTAT(Styku @ Thu, 06 Jun 2013 - 13:56) *
I jak to w aucie nie ma efektu żyroskopowego? Ściąg sobie ciężarki z felgi i zobaczysz czy w aucie nie ma efektu żyroskopowego.


Nie chcę być niegrzeczny, ale udowadniasz po raz kolejny swój brak kompetencji myląc efekt żyroskopowy z niewyważeniem dynamicznym kół.

CYTAT(Styku @ Thu, 06 Jun 2013 - 13:56) *
Ale proszę przykład rowerowy. Co łatwiej jest rozkręcić? Koło przednie w rowerze łapiąc za oponę czy może kręcąc korbą o przełożeniu 1:1. I będzie w drugim przypadku potrzeba zawsze więcej mocy. Niezależnie czy będzie to ramię przyczepione do osi koła czy przełożenie zębatkowe. Energia jest taka sama, ale rozkręcenie koła przedniego zajmie mniej czasu. A o to właśnie chodzi.


A teraz poruszasz zagadnienia związane z doborem przełożenia w napędzie, co nie ma nic wspólnego z masą wirującą kół i jej wpływu na rodzaj napędu.


--------------------
A110S
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Styku
post Thu, 06 Jun 2013 - 15:06
Post #471


Super User
Dołączył: Wed, 25 October 2006
Skąd: NS





Tak jak wcześniej napisałem to nie jest temat o tym. Możemy podyskutować gdzie indziej.

Co do moich kompetencji, to moim zadaniem nie jest badanie efektu żyroskopowego. Więc proszę ich nie podważać.
Proszę zrobić wydzielony temat i będziemy dyskutować.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
hz10
post Thu, 06 Jun 2013 - 21:24
Post #472


Forum Clubber
Dołączył: Mon, 18 December 2006
Skąd: TST





styku próbujesz wymyślać nową fizyke. tommo dobrze prawi.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
MadeInPoland
post Mon, 10 Jun 2013 - 21:05
Post #473


Forum Clubber
Dołączył: Tue, 15 July 2008
Skąd: Katowice





Kolejny raz zapytam o wymiary opon 185/55. Jak pisałem wyżej potrzebowałem szybko opony i zakupiłem 595 RSR 205/50 15. Dotrały do mnie i:
po pierwsze nie wiem dlaczego na fotografiach w internecie wygląda tak, jak gdyby te nacięcia były niewielkie, podczas gdy w realu są stosunkowo sporo większe. Wie ktoś o co chodzi? To przecież typowe naciąganie.

Po drugie szerokość gumy, która pracuje z nawierzchnią wynosi 180, no może max 185 mm!!

Z innej strony 595 mają twardą ściankę, w efekcie czego samochód wyraźnie lepiej reaguje na ruchy kierownicą oraz co w rajdach bardzo ważne, okazuje się, że na przedniej osi mam proste felgi, na tylnej krzywe, a na tylnej miałem opony z miękką ścianką.
Moje doświadczenia są takie, że nie kupię już do rajdów opony z miękką ścianką.

Zaskoczyło mnie również, że 595 RSR nie znikają w oczach, przejechałem rajd prząśniczki 200km z czego 30 osowych, przed rajdem 200 km na spokojnie, na OSach starty ciągły pisk i opon zniknęło niewiele.

Styku jak się ma twardość ścianki bocznej 185/50 wzmacnianej w stosunku do 595 RSR oraz 888 oraz jaka jest szerokość gumy pracującej z nawierzchnią?

I ogólnie czy R888 czy FZ201 to też takie oszustwo jak 595RSR


--------------------
Nie ma nudnych samochodów, są tylko nudni kierowcy
Go to the top of the page
 
+Quote Post
GrzesiekK.
post Mon, 10 Jun 2013 - 21:31
Post #474


Forum Homee
Dołączył: Sun, 09 December 2007





CYTAT(MadeInPoland @ Mon, 10 Jun 2013 - 21:05) *
I ogólnie czy R888 czy FZ201 to też takie oszustwo jak 595RSR



Z doświadczenia wiem że R888 i FZ201 są sporo szersze niż wynika to z rozmiarówki - pogadaj bodajże z Kajmanem, ma fajne foto pokazujące różnice w danym rozmiarze.


--------------------
Renault Clio Sport 2 - rajdówka w ciągłej budowie ....
Go to the top of the page
 
+Quote Post
MadeInPoland
post Mon, 10 Jun 2013 - 22:19
Post #475


Forum Clubber
Dołączył: Tue, 15 July 2008
Skąd: Katowice





dzięki, postaram się go namierzyć.


--------------------
Nie ma nudnych samochodów, są tylko nudni kierowcy
Go to the top of the page
 
+Quote Post
dembek
post Mon, 10 Jun 2013 - 22:38
Post #476


Rookie
Dołączył: Mon, 06 April 2009





Czy te opony nadają się do jeżdżenia normalnie po ulicy? Kończą mi się opony na przodzie i zastanawiam się czy założenie jakichś pół-slicków będzie dobrym pomysłem.
Czy będą się dużo szybciej zużywały od normalnych drogowych opon?

Którą mieszankę w takim przypadku wybrać?

Auto głównie używane cywilnie na drogach, sporadycznie KJS'y.
E36 320i ~1200 kg
Go to the top of the page
 
+Quote Post
pilachgt
post Mon, 10 Jun 2013 - 23:14
Post #477


Forum Killer
Dołączył: Wed, 04 February 2004
Skąd: Lublin





CYTAT(MadeInPoland @ Mon, 10 Jun 2013 - 21:05) *
.
Moje doświadczenia są takie, że nie kupię już do rajdów opony z miękką ścianką.


Ja to już milion razy pisałem, dlatego nie kupię do upalania nalewek. Na sztywnej ściance dużo lepiej się lata


--------------------
taniekola.pl
Go to the top of the page
 
+Quote Post
pawel934
post Tue, 11 Jun 2013 - 01:04
Post #478


Forum Homee
Dołączył: Fri, 10 November 2006
Skąd: Warszawa WN





Koledzy, doradźcie: jaka będzie najlepsza szerokość felgi do gładkiego slicka 240mm, średnica 17"? 8,5"?


--------------------
"If in doubt, flat out" Colin McRae

Kilka aut wywołujących uśmiech na twarzy :)
Go to the top of the page
 
+Quote Post
piwo
post Tue, 11 Jun 2013 - 06:52
Post #479


I live here !
Dołączył: Wed, 03 February 2010
Skąd: Marki





dembek xry dobrze radza sobie na codzien. ale na deszcz trzeba naciac. glosne nie sa za bardzo, na pewno duzo cichsze od r888, jednak na sliskich nawierzchniach jak np namalowanych pasach slychac swist klejenia opony, komfort jazdy porownywalny do zwykych opon. odprowadzanie wody przy docieciu u mnie z jednej wewnetrzej strrony raczej kiepskie. opona dosc szybko wpadala w aquaplaning. tak 60km/h przy duzych kaluzach i opona juz nie miala kierowalnosci. u mnie srednia mieszanka zuzyla sie niecaly mm przez 15tys km przy jezdzie na trackdayach i na codzien. ale tak bylo w super lekkim aucie. wiec wszystko zalezy od doboru twardosci i szerokosci w stosunku do wagi osi. u mnie bylo 350kg na os przypadajace na szertokosc 205 przy sredniej meiszance. wtedy zuzycia nie mialem zadnego.
pilachtgt co do twardosci scianek to juz teraz moge powiedziec ze wszystko zalezy od wagi auta. u mnie teraz na osi przod r888 przy cisnieniu 1,4 opony maja za twarda scianke i opona podskakuje na nierownosciach. xry pod tym wzgledem lewpiej pracowaly, ale nie zmienia to faktu ze r888 lepiej trzymaja przy szybkich rownych lukach , ale nie jest to jakas znaczaca roznica smile.gif
tak samo sie slizgaja na ciasnych lukach przy przesadzonym skrecie.


--------------------
930kg 320KM RWD Torsen RaceTCS lotus111r abs
1/4 2024r 300KM 12,394s
0-200km/h 2020r www.youtube.com/watch?v=jj-Hbidv43s
Poznań 1m48,467s 2021; Łódź 57,517s 2023 a052 fr, vr2 r7a(hl) tyl
Go to the top of the page
 
+Quote Post
GrzesiekK.
post Tue, 11 Jun 2013 - 09:53
Post #480


Forum Homee
Dołączył: Sun, 09 December 2007





CYTAT(pawel934 @ Tue, 11 Jun 2013 - 01:04) *
Koledzy, doradźcie: jaka będzie najlepsza szerokość felgi do gładkiego slicka 240mm, średnica 17"? 8,5"?


Advana A-005 240/610/17 miałem właśnie na takiej feldzie i było idealnie.


--------------------
Renault Clio Sport 2 - rajdówka w ciągłej budowie ....
Go to the top of the page
 
+Quote Post

45 Stron V  « < 22 23 24 25 26 > » 
Reply to this topicStart new topic
 

RSS Wersja Lo-Fi Aktualny czas: Saturday, 21 June 2025 - 17:34