Shoutbox 0 nowych PW 


341 Stron V  « < 21 22 23 24 25 > »   
Reply to this topicStart new topic
> Dobrze klejace opony na codzien i na tor
robertMK
post Wed, 26 Sep 2012 - 17:09
Post #441


Frequent User
Dołączył: Thu, 17 August 2006
Skąd: WWA/TST





CYTAT(Styku @ Wed, 26 Sep 2012 - 16:29) *
Nie jest tak do końca.
Zimówka będzie gorsza bo zazwyczaj są one węższe i mocniej ponacinane niż letnia. Nikt nie zakłada raczej do E30 zimówki 245 a na lato nie jest to wyjątek.

Ale jeżeli zimówka jest z odpowiednio miękką mieszanką to w niskich temperaturach będzie lepsza.

Jeżeli nawet przy +20 slik i zimówka mają tyle samo Shorów, to nie ma żadnej gwarancji, że będą miały tyle samo przy +5 a na pewno nie przy -5 stopni. Inaczej mówiąc mieszanki zmieniają swoje parametry różnie w zależności od temperatury i są projektowane aby były stabilne w zakresie do którego są przeznaczone a nie poza nim. Drastyczna sytuacja to -20 a opona która ma działać w temperaturach 20-30 stopni. 50 stopni różnicy to na prawdę dużo dla mieszanki.
Amatorskie opony sportowe są pomyślane do danego zakresu temperatur. I w nim w określonych warunkach będą działały dobrze. Ale wystarczy pojechać dłuższy odcinek aby to się zmieniło. Dlatego rajdy i amatorskie osy to inne światy.

Dobra zimówka w podobnej szerokości co analogiczna opona sportowa może być w zimie lepsza i będzie tym lepsza im będzie zimniej.
hmmm czytac ze zrozumieniem prosze , wiadomo ze sa wyjatki ale mowa tu o zwykłych oponach na zime i na lato

a i jeszcze czy kupujac zimówke 205' na zime do auta 800 kilo kupujemy ja zeby lepiej jechała na suchym czy zeby wyciagneła cie z podwórka jak popada biały puch ?
bo jezeli tu mowa o skrajnosciach to 205 bedzie napewno gorsza w zime niz 175 w tym samym aucie jezeli mówimy tu o warunkach zimowych

a do tego ile jest ludzi tyle jest spostrzezen wink.gif

jedno jest pewne chcesz opone na snieg nie kupuj szerokiej
chcesz opone na sucho a w zime kup sobie UHP (ultra high performance) i po kłopocie a nie bedziesz szerokie zimówki katował biggrin.gif
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Wspieraj forum
post Wed, 26 Sep 2012 - 17:09
Post #


Dotacja






Dotacja na forum
Go to the top of the page
 
Quote Post
Kajman
post Wed, 26 Sep 2012 - 17:12
Post #442


I live here !
Dołączył: Mon, 04 November 2002
Skąd: Bydgoszcz





A na mokrym asfalcie zimą chyba jednak zimówka lepiej niż letnie uhp. Semi w ogóle odpadają poniżej 2st.


--------------------
Evo IX 545KM/689,W215 63AMG,Delta HPE HF Evo500,W245 Sport,W166 D6S, 635csi,Ritmo 130TC Abarth
Go to the top of the page
 
+Quote Post
yotomeczek
post Wed, 26 Sep 2012 - 17:38
Post #443


Forum Killer
Dołączył: Fri, 28 November 2008





Moje zimówki poniżej 10 stopni trzymają lepiej nawet na suchym jak letnie. Na mokrym jest o niebo lepiej - letnie przy +10 i mokrym asfalcie są słabe. Rozmiar taki sam. Opony Profil.


--------------------
Nie ma takiego okrucieństwa, do którego nie posunie się rząd, kiedy braknie mu pieniędzy
Go to the top of the page
 
+Quote Post
piwo
post Wed, 26 Sep 2012 - 17:58
Post #444


I live here !
Dołączył: Wed, 03 February 2010
Skąd: Marki





czemu semi sliki maja byc gorsze od zwyklych opon letnich zima na suchym. przeciez sa z duzo miekszej mieszanki. moje profile xr-01 srdnie (przod) w niskich tempraturach bliskich zeru trzymaja duzo lepiej niz uhp goodyeary assymetricy 2 (tyl). jak przy 30 stopniach to tyl lepiej trzyma tak przy temperaturach niskich przod trzyma lepiej.
co do deszczu to zawsze uhp letnia bedzie lepsza od uhp zimowej. i ta roznica jest bardzo duza.
sporo bylo w ostatnich latach testow porownawczych w roznych pismakach na ten temat.


--------------------
930kg 320KM RWD Torsen RaceTCS lotus111r abs
1/4 2024r 300KM 12,394s
0-200km/h 2020r www.youtube.com/watch?v=jj-Hbidv43s
Poznań 1m48,467s 2021; Łódź 57,517s 2023 a052 fr, vr2 r7a(hl) tyl
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Kajman
post Wed, 26 Sep 2012 - 18:39
Post #445


I live here !
Dołączył: Mon, 04 November 2002
Skąd: Bydgoszcz





Testy wygrywają ci co podpłacają. Slick nawet miękki jak R888 zimą robi się plastikowy i koniec. Zimówka zabija go trakcją. Na deszcze wciąż mam mieszane uczucia, czy lepiej zimówki czy medie. RSR to odpada przy 8st w stosunku do głupich conti.


--------------------
Evo IX 545KM/689,W215 63AMG,Delta HPE HF Evo500,W245 Sport,W166 D6S, 635csi,Ritmo 130TC Abarth
Go to the top of the page
 
+Quote Post
piwo
post Wed, 26 Sep 2012 - 19:01
Post #446


I live here !
Dołączył: Wed, 03 February 2010
Skąd: Marki





na r888 przejezdzilem cala zime i fakt na zasniezonym asfalcie bylo wesolo ale w suche zimne dni jezdzilo mi sie dobrze i koniec smile.gif.


--------------------
930kg 320KM RWD Torsen RaceTCS lotus111r abs
1/4 2024r 300KM 12,394s
0-200km/h 2020r www.youtube.com/watch?v=jj-Hbidv43s
Poznań 1m48,467s 2021; Łódź 57,517s 2023 a052 fr, vr2 r7a(hl) tyl
Go to the top of the page
 
+Quote Post
robertMK
post Wed, 26 Sep 2012 - 19:05
Post #447


Frequent User
Dołączył: Thu, 17 August 2006
Skąd: WWA/TST





Wszystko zalezny od szerokosci opony, stanu DOTu, cisnienia,mocy auta, szorstkosci asfaltu, mentalnego podejscia kierownika co dla niego znaczy trzyma , co znaczy ze dobrze sie jezdzi itp

Czyli nie ma takiego co jezdził na wszystkim i wszystkimi i wie czego oczekuja wszyscy ;]
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Styku
post Thu, 27 Sep 2012 - 11:59
Post #448


Super User
Dołączył: Wed, 25 October 2006
Skąd: NS





Dla przykładu. Liczymy, że R888 ma przy 20 stopniach około 58 Shorów. Zimówka też. Zwykła oczywiście. Ale są zimówki które mają mniej.
Ale co jeśli będzie -20?
Obie opony będą miały więcej to oczywiste. Tyle, że zimowe mieszanki są projektowane, aby nie były dużo twardsze w minusowych temperaturach. A sportowa letnia opona nie.

Żeby porównanie było sprawiedliwe to zimówka tak na prawdę mając w tym samym rozmiarze teoretyczną szerokość taką samą, to praktycznie ma mniejszą powierzchnię styku niż nawet zwykła letnia opona typu HP czy UHP a sliku nie wspominając.
Każda lamelka to mniej przyczepności. Jak wiadomo letnia opona lamelek nie posiada.

Jeśli nie wymagamy od slika 205, żeby trzymał tak jak 215, dlaczego wymagać od zimówki 195 żeby była lepsza niż slik większej szerokości?
Na suchym przecież przyczepność się buduje powierzchnią przylegania. A na śniegu siłą docisku.
Paradoks jest taki, że dobra zimówka na śniegu musi być wąska a na suchym szeroka. To jest oczywiste i niestety nie do pogodzenia.
Ja teoretyzuję sprawę w kierunku kwestii mieszanek.


Przykład z życia. WOŚP w Warszawie 2012 około +5 stopni i mokro.
Mazda od KMS i nasze zimówki oraz opony letnie UHP. Mazda miała wtedy około 450 Nm. Na zimówkach auto się zdecydowanie lepiej odpychało. Mało miarodajny przykład, ale Kamil z KMS jest człowiekiem, któremu można zaufać.

Oczywiście jest jeszcze druga strona medalu. Odpowiednio miękki slik, jak nasz średni i miękki to są opony, które w lecie są używane w deszczu i na suchym w "umiarkowanych" warunkach. I to jeszcze z zastrzeżeniem co do długości odcinka i wagi auta. Taka opona będzie bardzo dobrze pracowała nawet w minusowych temperaturach. Ale to są mieszanki dużo bardziej miękkie niż opona UHP R888 czy Federal. Przy czym nie skłamię pisząc, że mieszanki letnie to 70 Shorów a bywa, że więcej jeśli szukać opon z dalekiego wschodu.
Jestem pewny prawie, że nowy surowiec jaki mamy mieć przy około 45 Shorów będzie działał bardzo dobrze i lepiej niż zimówki w dowolnie niskiej temperaturze.
Ale tylko dlatego tak będzie, bo pierwotnie opona ma założoną mieszankę do pracy w niższych temperaturach niż to co zakładają producenci opon letnich. A to dodatkowo powoduje, że opona po pierwsze nie stwardnieje tak jak "normalna" letnia a po drugie mając konsystencję zbliżoną do plasteliny będzie sama sobie budowała wyższą temperaturę zimą i osiągnie wyższą temperaturę niż opona zwykła.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Kajman
post Thu, 27 Sep 2012 - 13:52
Post #449


I live here !
Dołączył: Mon, 04 November 2002
Skąd: Bydgoszcz





I kiedy te cuda? CO do reszty w pełni popieram.


--------------------
Evo IX 545KM/689,W215 63AMG,Delta HPE HF Evo500,W245 Sport,W166 D6S, 635csi,Ritmo 130TC Abarth
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Styku
post Thu, 27 Sep 2012 - 14:21
Post #450


Super User
Dołączył: Wed, 25 October 2006
Skąd: NS





CYTAT(Kajman @ Thu, 27 Sep 2012 - 13:52) *
I kiedy te cuda? CO do reszty w pełni popieram.


Nie wiem o które pytasz? Generalnie większość samochodów będzie działało dobrze na komplecie miękkim lub średnim i miękkim dla bardziej równomiernego dogrzewania cięższej i lżejszej osi - jeśli chodzi o slika w zimne miesiące. Ale nie koniecznie slika bo są też opony, które wodę odprowadzają z tymi samymi mieszankami.
Jeśli chodzi o mieszanki Super Soft to dostawa końcem października. Jak się pojawią opony poinformuję w odpowiednim temacie. Sliki SS są pomyślane w zasadzie do takich dyscyplin jak RC i 1/4 mili. Ale działać w zimie będą dobrze. Komplet Super Soft - Super Soft lub znów Super Soft i Soft. Ale tego typu mieszanka będzie występowała tylko wśród slików. Jest obawa o zachowanie na oponie ze wzorem bieżnika. Kwestia wykonania testów.
Jest też jeszcze jedna opcja ciekawa. Mieszanka sportowa w oponie zimowej. Taka opona to jest jakiś kompromis. Coś co da trakcję w warunkach innych niż śnieg. Mimo, że opona nadal wąska więc będzie w śniegu dobrze działała a na mokrym i suchym będzie lepsza niż normalna zimówka a prawie na pewno lepsza niż opona letnia UHP. Nie będzie to lepsze niż bardzo miękki slik na suchym. Bo nie może. Ale da możliwość jazdy na zimowych OESach gdzie często są mieszane warunki śnieg - mokre - suche. Myślę, że bardzo dobrym miejscem gdzie takie coś się sprawdzi są Kielce. Bardzo ślisko czy jest sucho czy mokro. Minusy oczywiste - zużycie jeśli opona ma być dobra na śniegu to musi być wąska. Mamy już pierwsze tego typu opony, na razie nie wiele rozmiarów. Ale ilość rozmiarów dodatkowych jest zależna od zainteresowania. Zostały one już wstępnie przetestowane. Wynik był obiecujący.
Nie chcę tutaj się rozpisywać dalej o ofercie bo boję się zarzutów o marketing.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
robertMK
post Thu, 27 Sep 2012 - 18:30
Post #451


Frequent User
Dołączył: Thu, 17 August 2006
Skąd: WWA/TST





Na kielcach nic nie podskoczy do profi slicka rajdowego czy wyscigowego w deszcz czy sucho a w snieg tylko miekka nalewka do tego Margum, Profil i MaxS to nie slicki bo maja chyba Homo E4( o ile sie nie myle) i sa nalewkami , wiec nazywajmy rzeczy tak jak trzeba czyli semi slick.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Styku
post Fri, 28 Sep 2012 - 10:56
Post #452


Super User
Dołączył: Wed, 25 October 2006
Skąd: NS





Napisałeś wcześniej że nie czytam ze zrozumieniem. Chyba sam nie zrozumiałeś co ja napisałem.
Semi czy nie slik definicja to nie to czy opona ma homologację drogową czy jej brak. Jeśli się mylę pokaż gdzie taką definicję można przeczytać.

Slik to opona gładka lub jak w rajdach z nacięciami potrzebnymi do homologacji FIA.
Semi to pojęcie umowne i trudno definiowalne, które dla wielu oznacza co innego. Dla mnie opona typu semi slick to opona, której wzór bieżnika nosi cechy opony slik i ulicznej. Pomijam rozgraniczenie na drogową i nie. Dlaczego? Bo to jest używane i tu i tu. I może być legalne lub nie na ulicy. Wyglądać to może inaczej w każdym przypadku, ale np. Parada-2 jest jakimś tam przykładem na to. To, że dana opona ma homologację drogową lub nie to decyzja producenta. A ta z kolei wynika z kosntrukcji opony. Z materiałów użytych do budowania osnowy i mieszanki.
Gładkiego slika nie da się holomologować na ulicę. Ale takiego z nacięciami tak, pod warunkiem, że konstrukcja jego na to pozwala. Chodzi o to, że jeśli nawet mieszanka i wzór pozwala na przemieszczanie się po normalnej drodze, czyli podróż nawet i 1000 km dajmy na to, to pod gumą może być coś co spowoduje, że opona tego nie wytrzyma. Drastyczny przykład to Avon radialny. Bardzo lekkie, bardzo miękkie. Ma przetrwać jeden wyścig i tyle. Pomijam brak wzoru bieżnika.
Niestety definicje z Wikipedii są niezadowalające i nie aktualne, żeby je przytoczyć. Amerykanie nie mają rajdów, więc u nich slik z nacięciami to opona do hot rodów a nie opona rajdowa. Czyli Pirelli RX-7 to to samo co Firestone Gooved Rear.


To co napisałeś rozwijając dalej oznacza, że "nalewki" zimowe nie są oponami zimowymi bo nie są produkowane od podstaw. Przemilczę bazarową nomenklaturę. Lub ewentualnie, coś co nie ma homologacji drogowej nie może być slikiem. Może - R888 ma odpowietrzenia na zewnątrz ale jest bardzo bardzo podobna do RX-7. A można jeździć po ulicy. Ale to wynika z jej przeznaczenia i konstrukcji. Nacięcia moim zdaniem do zewnątrz to wyciszenie opony. Jeśli się nie mylę, to dlaczego rowki dochodzące do brzegu opony są węższe niż reszta.

Z tego co wiem to slikiem na śniegu się jechać da średnio. Więc jeśli jest pokrywa śniegu z miejscami pojawiającym się asfaltem nie za bardzo widzę jak można szybko pojechać.
Tu jest przykład tego o czym mówię.
http://www.youtube.com/watch?v=70eziCb28dE
W takich warunkach jeździsz na slikach?

Słyszałeś może o oponie Monte Carlo? Poczytaj do czego to powstało i zastanów się nad tym co wcześniej napisałem.


Tak na prawdę co powoduje że taka opona jak P-zero Trofeo
http://www.pirelli.com/tyre/pl/pl/motorspo...ero_trofeo.html
i taka Hankook Z210
http://www.hankookmotorsport.com/productdetails.asp?id=2
są tak różne, że jedna jest for competition use only a druga nie. One się na prawdę nie wiele różnią. Kwestia konstrukcji. Więc co innego jest kształt bieżnika, co innego kontrukcja, a co innego definicja nazwy opony.
Temat jest o oponach klejących a schodzi na to co jak się nazywa. Jeśli rozmowa schodzi w kierunku rozmowy o definicjach warto coś niecoś przeczytać a później się wypowiadać.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Kajman
post Sat, 29 Sep 2012 - 00:20
Post #453


I live here !
Dołączył: Mon, 04 November 2002
Skąd: Bydgoszcz





W Michelin TB5R nie ma odprowadzenia na zewnątrz, opona ma na środku symbolicznie bieżnika a ma homologację co ciekawe, więc bieżnik nie musi wychodzić na zewnątrz tylko konstrukcja musi spełniać jakieś wymogi.

Bardzo polecam tą oponę, w średniej mieszance jest fajna, w sofcie musi być rewelacyjna.
Jeśli ktoś szuka czegoś fajnego na obecną porę roku to już jestem po pierwszych testach Hoosier A6, wprawdzie E nie ma, ale jest DOT, jakby dociąć to na ulicy przejdzie jako semi, mieszanka jest najfajniejsza, najbardziej miękka i klejąca z jaką się spotkałem u nas, idealna na krótkie próby sportowe lub na ulicę, opona baaardzo lekka, 295/35/17 11kg z groszem. Polecam gorąco.
Szkoda że te profile takie wąskie produkujecie, sprawdziłoby się kiedyś jak to działa.


--------------------
Evo IX 545KM/689,W215 63AMG,Delta HPE HF Evo500,W245 Sport,W166 D6S, 635csi,Ritmo 130TC Abarth
Go to the top of the page
 
+Quote Post
ade
post Sat, 29 Sep 2012 - 19:21
Post #454


Forum Homee
Dołączył: Wed, 12 November 2003
Skąd: Krakow





Proponuje przejechać się szybciej w zimie i zmierzyć temp. opony.

Co za różnica czy jest -5 czy -20 jeśli opona jest ciepła??

Sporo zimówek bardzo dobrze daje sobie radę trakcyjnie (zwłaszcza przy krótkich odcinkach i delikatnej jeździe), ale na zakrętach niestety przez konstrukcje bieżnika nawet przy niskich temp będzie sporo gorzej niż na letniej, nawet semi sliku (o ile uda nam się go nagrzać w zimie).

A jeśli chodzi o zimóweczki to w tamtym roku jeździłem na king meiler i śnieg lód rewelacyjna trakcja (nawet byłem na takim torze snieżno lodowym i Laguną kombi spokojnie można było się utrzymać za evo i subaru na zwykłej zimówce), ale nie bardzo nadają się na asfalt.. głośne strasznie, mega auto pływa i ogólnie strach:D


--------------------
http://www.racingforum.pl/zmiana-w-regulaminie-dotyczAeca-sygnaturek-na-forum-t101875.html
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Styku
post Mon, 01 Oct 2012 - 14:06
Post #455


Super User
Dołączył: Wed, 25 October 2006
Skąd: NS





Tak, nie ma żadnego przepisu czy przesłanek że opona musi mieć wyprowadzenia na zewnątrz.
Podałem przykład R888 bo wygląda jak RX-7 a jednak ma homologację. Bieżnik może wyglądać jak ten wyżej i opona może mieć homologację drogową lub nie. Ta ze zdjęcia jest jak media w rajdach. Tam też tak samo wyglądająca opona nie będzie miała homologacji drogowej. Opona tego typu nie odprowadza wody na boki tylko przed i za siebie. Działa to dobrze w umiarkowanym deszczu.
DOT to nie jest coś co pozwala się legalnie poruszać w innym kraju niż USA. U nas na takich oponach auto nie przejdzie przeglądu.
Cały czas przybywa nam rozmiarów. Będzie też więcej tych ze sportowymi mieszankami.


Dodatkowo jeszcze co do zimówki. Ze względu na sporą ilość lamelek taka opona grzeje się sama szybciej niż taka gdzie lamelek jest brak. To jest coś co zdecydowanie działa w warunkach zimowych.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
grzywaczewski
post Mon, 01 Oct 2012 - 15:01
Post #456


Forum Killer
Dołączył: Wed, 23 September 2009
Skąd: Łódź





>Tak, nie ma żadnego przepisu czy przesłanek że opona musi mieć wyprowadzenia na zewnątrz.

Nie ma, jest tylko o procentowym udziale naciec. Zreszta nie wierze, zeby woda spod srodka opony miala czas wyplynac bocznymi nacieciami.


>Cały czas przybywa nam rozmiarów. Będzie też więcej tych ze sportowymi mieszankami.

Trzynastki... trzynastki... tam musi byc cywilizacja wink.gif


--------------------
EJ20G, EJ253, C16SE
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Kajman
post Mon, 01 Oct 2012 - 16:08
Post #457


I live here !
Dołączył: Mon, 04 November 2002
Skąd: Bydgoszcz





Czy nacięcie slicków zmniejszy wrażliwość na brud na nawierzchni?


--------------------
Evo IX 545KM/689,W215 63AMG,Delta HPE HF Evo500,W245 Sport,W166 D6S, 635csi,Ritmo 130TC Abarth
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Styku
post Mon, 01 Oct 2012 - 16:36
Post #458


Super User
Dołączył: Wed, 25 October 2006
Skąd: NS





Tak. Patrząc na opony rajdowe nacięcia wzdłużne nie działają tak dobrze jak takie, które są doprowadzone do barku opony. Bardzo dobre efekty da opona z kierunkowym wzorem o dobrych właściwościach przeciwdziałania aquaplaningowi.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Kajman
post Thu, 04 Oct 2012 - 07:22
Post #459


I live here !
Dołączył: Mon, 04 November 2002
Skąd: Bydgoszcz





Może trochę jako przestrogę wrzucę zanim wyda ktoś prawie 3000zł na opony, ponieważ kolejnym 2 kolegom zrobiło się to samo w ich nowych federalach, na poznaniu wiele osób to również miało, można uznać to za coś częstego. Racing Tires naśmiewa się z nalewek,a jakościowo ich Federal chyba za wiele od nich nie odbiega, cholerne tajwańsko-malezyjskie opony pękają jedna po drugiej, mój 255/40/17 soft Federal FZ-201 uszkodzony był tak:



Oczywiście gwarancja tego nie obejmuje, to taka cecha opony, tak ma być, to bezpieczne, możesz jeździć 270km/h po autostradach itd itp, generalnie to normalne że w oponie za kartonik szmalu bieżnik na łączeniu pęka. Przełknąłem gorzką pigułkę wywalenia kasy w błoto.

Przedwczoraj mnie trafiło jak wkładałem tym razem przednie koła do auta, są to dla odmiany Federal RS-R, uszkodzenie skąd inąd znane pojawiło się też w nich na przedniej osi:



Nawet nie pytam o nic nikogo. Ale raczej nie jestem zadowolony z tego, że mi nowe opony pękają. Pewnie że wielu powie że pewnie się nic nie stanie i można jeździć, ale to jedyne z moich semi którym się tak stało i nie uważam tego za chwalebne. Że już nie wspomnę, że te opony na ulicę są takie sobie.


--------------------
Evo IX 545KM/689,W215 63AMG,Delta HPE HF Evo500,W245 Sport,W166 D6S, 635csi,Ritmo 130TC Abarth
Go to the top of the page
 
+Quote Post
mAbZ
post Thu, 04 Oct 2012 - 08:30
Post #460


Forum Homee
Dołączył: Sun, 24 July 2005
Skąd: Sthlm





O jak się cieszę że tego syfu nie kupiłem, a było blisko happy.gif

Wczoraj kupiłem 2 nowe R888 i mają nową naklejkę ostrzegawczą:
że mogą popękać ale jeśli się ich używa w temperaturze niższej niż... -9 st C biggrin.gif


--------------------
Racing is a state of mind
www.youtube.com/mabz25
Go to the top of the page
 
+Quote Post

341 Stron V  « < 21 22 23 24 25 > » 
Reply to this topicStart new topic
 

RSS Wersja Lo-Fi Aktualny czas: Sunday, 03 August 2025 - 02:37