![]() |
![]() ![]() |
![]() |
![]()
Post
#321
|
|
Forum Killer Dołączył: Thu, 17 December 2009 Skąd: Kruszwica ![]() |
można zrobić lekki silnik, z mniejszym momentem, wyższymi obrotami, a taką samą mocą, natomiast moment na kołach i tak będzie nadrobiony skrzynią biegów i przełożeniem głównym. W końcu do tego doszedłeś, a dopiero parę stron temu pisałeś że 200KM w Oplu jedzie tak samo jak 200KM w Audi i skrzynia biegów nie ma znaczenia ![]() -------------------- Życie jest rumakiem który nie znosi tchórzliwego jeźdźca.
B6 1.8T@GT28RS>B9 2.0T Allroad Punto Evo 1.4T |
|
|
Wspieraj forum |
![]()
Post
#
|
![]() Dotacja ![]() |
|
|
|
![]()
Post
#322
|
|
![]() Forum Killer Dołączył: Wed, 13 August 2008 Skąd: Bratislava ![]() |
W końcu do tego doszedłeś, a dopiero parę stron temu pisałeś że 200KM w Oplu jedzie tak samo jak 200KM w Audi i skrzynia biegów nie ma znaczenia ![]() a podobno się bez sensu przywaliłem o to ![]() -------------------- Blog Motoryzacyjny TorquedMad mind - tqmm.pl
FB: @torquedmadmind Insta: @tqmmpl Twitter: @tqmmpl |
|
|
![]()
Post
#323
|
|
Forum Homee Dołączył: Sun, 16 October 2011 ![]() |
W końcu do tego doszedłeś, a dopiero parę stron temu pisałeś że 200KM w Oplu jedzie tak samo jak 200KM w Audi i skrzynia biegów nie ma znaczenia ![]() Jak ustawisz oba silniki w kartonowym pudełku to nie ma znaczenia. Ewentualnie chłopaki powiedzą Ci jak jest w F1 albo gt3 ![]() Oczywiście to czy niut wystartuje przy 2k.rpm czy przy 4k.rpm.też w kartonie nie ma znaczenia tak samo jak w f1 zresztą jak długo się utrzyma też jest mało ważne ![]() A to wszystko potwierdzi zepfers i tysice przebadanych aut ![]() ![]() ![]() |
|
|
![]()
Post
#324
|
|
Forum Clubber Dołączył: Fri, 09 March 2007 Skąd: Błonie ![]() ![]() |
..a już ogień dogasał...już tylko się tliło i zaraz by zgasło....to musiał dolać oliwy do ognia....
siała baba mak nie wiedziała jak a dziad wiedział nie powiedział a to było tak: siała baba mak.... -------------------- VEMS rozkminiłem do ostatniego rezystorka - chętnie pomogę
|
|
|
![]()
Post
#325
|
|
![]() Forum Clubber Dołączył: Tue, 15 July 2008 Skąd: Katowice ![]() |
Ale tu raczej kazdy chodzil do szkoly wiec nie ma ze dziad nie powiedzial. Nawet mozna poczytac jakas ksiazke albo zasiegnac wiedzy z sieci. Pomijam fakt ze kazdy pasjonat motoryzacji zna temat super motocykli czy super aut i moze sprawdzic ze te pojazdy o niebywalych osiągach cechuja sie wysoka moca a ciezarowki i lokomotywy tudziez okrety morskie wysokim momentem obrotowym
-------------------- Nie ma nudnych samochodów, są tylko nudni kierowcy
|
|
|
![]()
Post
#326
|
|
Forum Killer Dołączył: Tue, 17 February 2009 Skąd: Pomorze ![]() |
Nie pisałem że Ty to stwierdziłeś tylko ja + inny forumowicz. Niemiłe zaskoczenie i tyle. Tobie nie wyszło z06 za to mi wyszło w zależności od opon 12,5-13 to samo 13s zo gsf pół tony cięższy. A na zepfersie wyszło 11,7 więc jest git. Nie, przykleiłeś sobie bzdurę, że mierzyłem z06 na torze, dlatego napisałem jasno że nie było to na torze i takich bzdur do swoich wywodów doklejasz coraz więcej... Podobnie wygląda to co sam robisz, raz wyjdzie tak, innym razem siak: https://www.youtube.com/watch?v=P3DiNIJHeZs https://www.youtube.com/watch?v=nyoDLIcYm0Q A Ty na tej podstawie "budujesz" wiedzę, starając się mocno zdyskredytować kogoś kto robi to bardziej profi. I ta powtarzana ciągle narracja z 400ps z 1.8t i ls, na którą nikt nie reaguje, bo wszyscy wiedzą o co chodzi... A zaczęło się, że dwa auta o podobnej mocy i masie pojadą podobnie, mimo innego znaczna... |
|
|
![]()
Post
#327
|
|
![]() Forum Homee Dołączył: Tue, 11 January 2005 Skąd: łódzkie ![]() |
W końcu do tego doszedłeś, a dopiero parę stron temu pisałeś że 200KM w Oplu jedzie tak samo jak 200KM w Audi i skrzynia biegów nie ma znaczenia ![]() nie ma znaczenia, bo fabrycznie jest dobrze dobrana. Inne przełożenia są dla silnika kręcącego się do 5000rpm, a inaczej do 10000rpm. Wiadomo, że jak domorosły tuner założy sobie ostrzejsze wałki rozrządu, moc maksymalna mu skoczy z 5000 rpm do 6500rpm, ale zapomni o zmianie skrzyni biegów (czy przełożenia głównego), to będzie miał wrażenie (często słuszne), że mocniejszy samochód będzie jechał gorzej. Tylko, że piszę o sytuacjach, gdzie zawodowcy są odpowiedzialni za projekt, dobierają więc przełożenia pod dany silnik, więc wydobywają z silnika pełny potencjał. ..a już ogień dogasał...już tylko się tliło i zaraz by zgasło....to musiał dolać oliwy do ognia.... też mi się wydawało, że post hubiego zakończył temat przyśpieszeń. Fajnie i zwięźle to zdefiniował - jest 800KM, jest 2-tonowy samochód osobowy, będzie zapeirdalał w 9 sekund od 0 do 200kph. Żadnego filozofowania o marce pojazdu, momencie przy niskich obrotach, skrzyniach biegów, mierzeniu na ulicy. Jest podana moc, jest podana waga, wiadomo, czego się spodziewać. Wszystko w temacie. Jak widać, do wielu nie dotrze ta wiedza, z uporem maniaka będą przedstawiać swoje teorie. Najgorsze jest to, że nie jest to wiedza wyniesiona ze szkoły, lecz obejrzana w youtubie, a przedstawiona przez człowieka po ogólniaku i ewentualnie po socjologii, albo innym marketingu. Jedziesz sobie na 6tce spokojnie po miescie i nagle wyprzedza Cię insignia, którą za wszelką cenę musisz jak to autor pisał skarcić. Zakładając że nie patrzysz na szybkościomierz wrzucasz bieg trochę na czuja, wrzucisz trójkę a było jeszcze miejsce na dwójkę i jesteś w plecy. Ile? To właśnie zależy od silnika. W typowym turbo moc przy 4k i przy 5k jest bardzo porównywalna. W NA zrzucenie o jeden bieg za mało może już znacząco odbić się na sprincie. Ruszasz ze świateł normalnie bez napinki przy 20km/h wrzucasz dwójkę i wyskakuje ci wściekła KIA którą znowu musisz skarcić bo w przeciwnym razie dostaniesz nawrotu choroby wrzodowej. Depczesz do podłogi no bo w 90% przypadków nie wrócisz już do jedynki no i jest kwestia otwarta czy odjedziesz od razu czy dopiero jak dokręcisz do tych 5k. no nie powiem, całkiem przekonywujące argumenty ![]() ![]() -------------------- Porsche 911 (992)
BMW X7 M60iX (G07) |
|
|
![]()
Post
#328
|
|
Forum Clubber Dołączył: Tue, 12 February 2008 Skąd: NMiasto ![]() |
Maciek a co to znaczy dobrze dobrana skrzynia biegów? Mówimy o ulicznym samochodzie. Taka gdzie nacisk konstruktora był na ekonomikę, komfort jazdy, może trwałość a może maksymalne osiągi? A może jest to kompromis wszystkich tych przecież istotnych w samochodzie ulicznym czynników które wzajemnie się wykluczają. W jednym aucie będzie kompromis bardziej skierowany na osiągi w innym odwrotnie. Ty zakładasz że wszyscy producenci trzymają się dokładnie tych samych wytycznych i wzorów co nie jest prawdą. N.awet w ramach tego samego producenta stosowano różne przełożenia w tym samym modelu, które to istotnie zmieniały jego charakter i osiągi np. Impreza GC8
-------------------- A110S
|
|
|
gość_KompotEm_* |
![]()
Post
#329
|
![]() |
Czyli po tych wszystkich informacjach tu zawartych i sprawdzeniu osiągów i różnych porównań samochodów do 20k wychodzi że najlepszy wybór aby jeździć w miarę ekonomicznie, nie rzucać się w oczy oraz czasami sprawić sobie uśmiech na twarzy konfrontując się z innym zawodnikiem o podobnych zapędach i samochodzie ,,drożej wyglądającym i wciskającym w fotel momencie obrotowym 160km Diesla" jest Audi A3 1.8t, Opel Astra H 2.0t, Megane 2 lub Laguna II 2.0t oraz E46 2.8/3.0i.
|
|
|
![]()
Post
#330
|
|
![]() Forum Homee Dołączył: Tue, 11 January 2005 Skąd: łódzkie ![]() |
Maciek a co to znaczy dobrze dobrana skrzynia biegów? Mówimy o ulicznym samochodzie. Taka gdzie nacisk konstruktora był na ekonomikę, komfort jazdy, może trwałość a może maksymalne osiągi? A może jest to kompromis wszystkich tych przecież istotnych w samochodzie ulicznym czynników które wzajemnie się wykluczają. W jednym aucie będzie kompromis bardziej skierowany na osiągi w innym odwrotnie. Ty zakładasz że wszyscy producenci trzymają się dokładnie tych samych wytycznych i wzorów co nie jest prawdą. Nawet w ramach tego samego producenta stosowano różne przełożenia w tym samym modelu, które to istotnie zmieniały jego charakter i osiągi np. Impreza GC8 jezu, znowu? to znaczy dobrze dobrana skrzynia biegów ![]() a o dobieraniu właściwych powstały całe książki. Tutaj znalazłem taki rysunek, który całkiem przyzwoicie obrazuje, jak to się mniej więcej odbywa: ![]() ta nadwyżka mocy na każdym biegu pokazuje, jak ile mocy mamy do dyspozycji na przyśpieszania. Jak dobierają w rzeczywistości skrzynie biegów, to projektanci dysponują jeszcze charakterystykami mocy częściowych, analizują, jak się będzie samochód będzie się zachowywał, przy częściowym otwarciu przepustnicy, i tak dalej. Ale ostatecznym efektem tej pracy, są skrzynie dobrane pod silnik, gdzie po zmianie biegów nie wpada się w przed załamania na tym rysunku i do dyspozycji masz zawsze optymalne przyśpieszenie wykorzystujące moc silnika. Teraz można by płynnie przejść do nadbiegów, gdzie takiej 6-cio stopniowej skrzyni potrafią być dwa nadbiegi, ale naprawdę pójście w teoretyczne rozważania nt. skrzyń biegów doprowadzi do olbrzymich elaboratów. Najlepiej po prostu przyjąć, że skrzynia biegów i przełożenie główne jest dobrze dobrane do silnika, a użytkownik końcowy ma do dyspozycji najbardziej efektywne rozwiązanie, więc korzysta z pełnej mocy i pełnych możliwych przyśpieszeń. -------------------- Porsche 911 (992)
BMW X7 M60iX (G07) |
|
|
![]()
Post
#331
|
|
![]() Forum Killer Dołączył: Mon, 26 October 2015 ![]() |
krzywa stałej mocy
![]() ![]() -------------------- Projekt: Mustang SN95 '94 coupe 302W 280KM
Daily: 300C '05 Wagon 5.7 AWD 360KM Praca: Rimac <TBD> |
|
|
![]()
Post
#332
|
|
![]() Forum Homee Dołączył: Thu, 10 January 2008 Skąd: Warszawa WJ ![]() |
Dobrze dobrane przełożenia skrzyni biegów i Opel nie mogą być w jednym zdaniu.
-------------------- cztery koła i silnik
|
|
|
![]()
Post
#333
|
|
![]() Forum Clubber Dołączył: Tue, 15 July 2008 Skąd: Katowice ![]() |
Rezor a to wg Ciebie moc ukladu na kolach rosnie kiedy wrzucasz wyzszy bieg? Widac tu sporo niezrozumienia kiedy mylone sa pojecia mocy i momentu silnika oraz na kolach
-------------------- Nie ma nudnych samochodów, są tylko nudni kierowcy
|
|
|
![]()
Post
#334
|
|
![]() Forum Killer Dołączył: Mon, 26 October 2015 ![]() |
Na wykresie powinna być siła (lub ostatecznie moment). Moc = siła x prędkość liniowa = moment x prędkość obrotowa. Ponadto moc przy stałym momencie i zerowej prędkości jest równa 0.
Moc przy stałym momencie będzie rosła wraz z prędkością. Po wrzuceniu wyższego biegu ze wzgledu na spadek momentu, spadnie również moc ale będzie narastać wraz z prędkością i momentem. -------------------- Projekt: Mustang SN95 '94 coupe 302W 280KM
Daily: 300C '05 Wagon 5.7 AWD 360KM Praca: Rimac <TBD> |
|
|
![]()
Post
#335
|
|
Forum Clubber Dołączył: Tue, 12 February 2008 Skąd: NMiasto ![]() |
Maciuś dziękuję ci za wklejenie tych teoretycznych elaboratów ale proszę nie rób tego więcej bo ja naprawdę potrafię sam je sobie znaleźć w necie jak będzie potrzeba. A teraz odpowiesz mi dlaczego producenci stosują w ramach jednego modelu samochodu różne przełożenia skoro podobno ten jedyny jak twierdzisz jest najlepszy? Dlaczego kiedy jeszcze miałem seryjne Legacy Turbo, pojechałem nim do gościa który zęby zjadł na tym aucie, powiedział pierwsze zmień napęd? I wyobraź sobie że go posłuchałem, kosztowało nie mało, wpadł napęd z imprezy STI JDM z krótkim przełożeniem i nie poznałem samochodu. Auto na każdym biegu lepiej odchodziło, miało lepsze osiągi. Dziwne? Nie nie dziwne bo Legacy był kierowany do innego klienta, który chciał mieć szybki jak na owe czasy samochód ale jednocześnie w miarę komfortowy i bardziej ekonomiczny. I pod taki charakter był dobrany w nim napęd. Przykładów można wiele przytaczać gdzie ewidentnie czuć, że długie przełożenia zamulaja samochód i na krótszych mógłby jechać szybciej.
-------------------- A110S
|
|
|
![]()
Post
#336
|
|
Forum Clubber Dołączył: Tue, 12 February 2008 Skąd: NMiasto ![]() |
.
-------------------- A110S
|
|
|
![]()
Post
#337
|
|
![]() Forum Clubber Dołączył: Tue, 15 July 2008 Skąd: Katowice ![]() |
Rezor jest wykres ja nie widze problemu w tym ze ktos go tak w przyblizeniu narysowal i nazwał sobie krzywe jak chciał. Sens jest dosyc prosty do odczytania.
-------------------- Nie ma nudnych samochodów, są tylko nudni kierowcy
|
|
|
![]()
Post
#338
|
|
![]() Forum Clubber Dołączył: Thu, 17 February 2005 ![]() |
Maciek ma rację, tylko na tym wykresie jest sporo baboli.
P (symbol mocy) na osi y, ale wykres to nie jest moc tylko moment albo siła na kołach (kształt krzywych, straty zaczynają się powyżej 0). Krzywa stałej mocy nie znaczy, że na wykresie jest pokazana moc, to raczej odpowiadający jej moment. Bieg 2 i 3 nie są styczne do krzywej stałej mocy, tylko są poniżej. Bieg 4 przecina krzywą stałej mocy (co tam jest, RAM air? ![]() -------------------- 2024 F-Pace D300
2011 E90 330d 2000 W210 E55 BTG 9:49 (IS200) |
|
|
![]()
Post
#339
|
|
![]() Forum Killer Dołączył: Mon, 26 October 2015 ![]() |
Rezor jest wykres ja nie widze problemu w tym ze ktos go tak w przyblizeniu narysowal i nazwał sobie krzywe jak chciał. Sens jest dosyc prosty do odczytania. No właśnie nie jest bo myli moc i moment, przebieg mocy na tym wykresie będzie wyglądał zupełnie inaczej ![]() ![]() ![]() -------------------- Projekt: Mustang SN95 '94 coupe 302W 280KM
Daily: 300C '05 Wagon 5.7 AWD 360KM Praca: Rimac <TBD> |
|
|
![]()
Post
#340
|
|
![]() Forum Homee Dołączył: Tue, 11 January 2005 Skąd: łódzkie ![]() |
wiedziałem, że ktoś doczepi się do jakiegoś szczegółu, który nie ma większego znaczenia przy ilustrowaniu, że ktoś dobiera te przełożenia, według jakiegoś schematu. Tu wam wklejam link to autora tego wykresu, możecie sobie z nim popolemizować.
https://autokult.pl/24003,skrzynia-biegow-d...e-nie-wystarczy tu opis tego rysunku: W przypadku manualnej skrzy przekładniowej inżynierowie starają się tak dobrać przełożenia, aby za ich pomocą odwzorować tzw. krzywą stałej mocy, czyli siły napędowej na kołach w funkcji prędkości pojazdu. To właśnie siła napędowa na kołach w rzeczywistości napędza pojazd i jest ona iloczynem momentu obrotowego silnika oraz sumarycznego przełożenia w zespole napędowym. Dodatkowo jest zredukowana o wszelkie opory ruchu, które występują w całym układzie napędowym. Wykresy poszczególnych biegów są podobne do wykresów momentu obrotowego z charakterystyki szybkościowej silnika spalinowego, bo de facto są jej odwzorowaniem, tyle że w różnej skali. Im lepsze dopasowanie, tym praca silnika jest bliższa optymalnej. Oczywistym jest, że im więcej poszczególnych przełożeń, tym lepiej można odwzorować teoretyczną krzywą stałej mocy. Wtedy luki pomiędzy poszczególnymi krzywymi siły napędowej na poszczególnych biegach a krzywą teoretyczną są najmniejsze. Na wykresie widać wyraźnie, że istnieją miejsca, w których żadne z przełożeń nie jest bliskie optymalnemu – przy niewielkiej ich liczbie jedno przełożenie jest zbyt wysokie, a drugie za niskie. Stąd wynika tendencja do zwiększania liczby przełożeń. Im więcej biegów, tym lepsze osiągi samochodu. A w przypadku gdy nie jest potrzebna znaczna siła napędowa bieg można dobrać tak, aby prędkość obrotowa wału korbowego była jak najniższa. Zapewni to zmniejszenie poziomu hałasu oraz zużycia paliwa. Maciuś dziękuję ci za wklejenie tych teoretycznych elaboratów ale proszę nie rób tego więcej bo ja naprawdę potrafię sam je sobie znaleźć w necie jak będzie potrzeba. A teraz odpowiesz mi dlaczego producenci stosują w ramach jednego modelu samochodu różne przełożenia skoro podobno ten jedyny jak twierdzisz jest najlepszy? Dlaczego kiedy jeszcze miałem seryjne Legacy Turbo, pojechałem nim do gościa który zęby zjadł na tym aucie, powiedział pierwsze zmień napęd? I wyobraź sobie że go posłuchałem, kosztowało nie mało, wpadł napęd z imprezy STI JDM z krótkim przełożeniem i nie poznałem samochodu. Auto na każdym biegu lepiej odchodziło, miało lepsze osiągi. Dziwne? Nie nie dziwne bo Legacy był kierowany do innego klienta, który chciał mieć szybki jak na owe czasy samochód ale jednocześnie w miarę komfortowy i bardziej ekonomiczny. I pod taki charakter był dobrany w nim napęd. Przykładów można wiele przytaczać gdzie ewidentnie czuć, że długie przełożenia zamulaja samochód i na krótszych mógłby jechać szybciej. o, w końcu ktoś podziękował. Spoko, zawsze do usług ![]() odnośnie twojego pytania - normalna praktyka, że jeden silnik może mieć kilka zestopniowań. Łączyć je będzie jedno - wszystkie są poprawne i opracowane do danego silnika. -------------------- Porsche 911 (992)
BMW X7 M60iX (G07) |
|
|
![]() ![]() |
![]() |
Wersja Lo-Fi | Aktualny czas: Sunday, 29 June 2025 - 01:06 |