![]() ![]() |
Sun, 20 Apr 2025 - 16:09
Post
#481
|
|
![]() I live here ! Dołączył: Wed, 03 February 2010 Skąd: Marki |
Problemem jest zarzadzaniem cieplem przy ladowaniu baterii i potem oddawaniu energii. Niektore auta nie podolaja i maja ograniczenia w ilisci szybkich ladowan i pozniejszym korzystaniu mocnym z baterii. A z chinczykami jak z lanosem, tavria czy dacia. Moda na tanie popierdulki rozpadajace sie od patrzenia zawsze byla. Ludzie sie ciesza ze zaoszczedzili 20tys zl.
-------------------- 930kg 320KM RWD Torsen RaceTCS lotus111r abs
1/4 2024r 300KM 12,394s 0-200km/h 2020r www.youtube.com/watch?v=jj-Hbidv43s Poznań 1m48,467s 2021; Łódź 57,517s 2023 a052 fr, vr2 r7a(hl) tyl |
|
|
|
| Wspieraj forum |
Sun, 20 Apr 2025 - 16:09
Post
#
|
![]() Dotacja |
|
|
|
|
Tue, 22 Apr 2025 - 17:17
Post
#482
|
|
|
Frequent User Dołączył: Sun, 05 September 2021 |
Made in China dziś to już zupełnie inny wymiar niż 30 lat temu i co więcej może być tańszy prezentując dokładnie tę samą jakość co zachodnie odpowiedniki. Niektórzy ludzie po prostu nie nadążyli i cały czas żyją w błędnych przeświadczeniach przeszłości.
A CATL już wprowadza baterię ładowaną do ponad 500 km w 5 minut: https://www.money.pl/gospodarka/catl-wyprze...539174912a.html |
|
|
|
Tue, 22 Apr 2025 - 17:30
Post
#483
|
|
|
Forum Clubber Dołączył: Fri, 09 March 2007 Skąd: Błonie |
A z chinczykami jak z lanosem, tavria czy dacia. Moda na tanie popierdulki rozpadajace sie od patrzenia zawsze byla. Ludzie sie ciesza ze zaoszczedzili 20tys zl.
[/quote] z podanej trójki tylko tavria była z papieru a dacia i lanos udowodniły że w niskiej cenie można być trwalszym niż dwa razy droższa konkurencja. Szczególnie w czasach gdy w niemieckich autach często niemiecka pozostała już tylko cena. -------------------- VEMS rozkminiłem do ostatniego rezystorka - chętnie pomogę
Mesendżer Krzych Rozkoszy |
|
|
|
Wed, 23 Apr 2025 - 10:05
Post
#484
|
|
|
Forum Homee Dołączył: Fri, 18 October 2002 Skąd: Warszawa i okolice |
Ludzie zapominają o najważniejszym i już dawno o tym pisałem, serwis, dostępność części, serwisy POZA ASO. Dziś najbezpieczniejszym elektrykiem do kupna jest po prostu tesla i tyle. Firma dziala już kilkanaście lat, czesci do tego jest mnostwo, serwisy poza ASO mają te auta rozpracowane, można wszystko kupić, złożyć, naprawić, nawet jak poleci silnik czy bateria to nie ma tak naprawdę żadengo problemu. A chinczyki? wez sobie napraw tam baterie jak tam jedna wielka niewiadoma.
-------------------- Kilka wariatów w garażu.
|
|
|
|
Wed, 23 Apr 2025 - 17:41
Post
#485
|
|
|
Forum Clubber Dołączył: Tue, 12 February 2008 Skąd: NMiasto |
A czego oczekujesz że dopiero wprowadzane, nowe samochody z Chin będą miały sieć niezależnych serwisów?
To się stanie samoistnie z czasem kiedy tabor tych samochodów będzie coraz większy, zaczną kończyć się gwarancje itd. Już teraz MG ma rekordy sprzedaży mimo dość wąskiego asortymentu. Nadchodzi era chińskiej motoryzacji. Słyszeliście o nowej fabryce jaką buduje BYD? Będzie 10x większa od zakładów Tesli w Nevadzie. A to tylko jedna z bardzo wielu firm państwa środka. -------------------- A110S
|
|
|
|
Wed, 23 Apr 2025 - 18:11
Post
#486
|
|
|
Forum Homee Dołączył: Fri, 18 October 2002 Skąd: Warszawa i okolice |
Pewnie za kilka lat tak ale dzisiaj bym takiego auta nie kupił.
-------------------- Kilka wariatów w garażu.
|
|
|
|
Sun, 10 Aug 2025 - 22:52
Post
#487
|
|
|
Frequent User Dołączył: Sun, 05 September 2021 |
Wstępne specyfikacje Tesli Roadster 2.0 (bez pakietu SpaceX):
Przyspieszenie: 0-100 km/h poniżej 2 sekund lub 2,1 sekund, 1/4 mili ze startu zatrzymanego 8,8 sekund. Prędkość maksymalna: Ponad 400 km/h. Zasięg: Do 1000 km na jednym ładowaniu. Napęd: Trzy silniki z rekuperacją, napęd na wszystkie koła (AWD), elektroniczny dyferencjał (niewiadomo co z eLSD???). Moc i moment obrotowy: Ponad 1000 KM (niepewne dane podają 1360 KM) i 10 000 Nm podaje Tomasz Soluch. Miejsca: 4 (dwa z tyłu symboliczne jako ewentualne dodatkowe miejsca bagażowe) Typ nadwozia: Targa z ręcznie demontowanym szklanym dachem fotochromatycznym. Wymiary (przybliżone): Długość 4200 mm, wysokość 1200 mm, szerokość 2000 mm, masa 2262 kg (bez ładunku). Bateria: Pojemność 200 kWh o napięciu 400 V (nie wiadomo czy będzie strukturalna???) Ładowanie: Szybkie ładowanie do 250 kW, 10-80% w 44 minuty informuje EV Charge +. Cena: Podstawowa wersja 200 000 USD, wersja Founders Series 250 000 USD (1000 sztuk) podaje CarsDirect. Zawieszenie: W pełni regulowana adaptacyjna pneumatyka (zakres regulacji prześwitu pomiędzy 10 a 15 cm). Układ kierowniczy: Wspomagane elektroniczne połączenie steer-by-wire z opcjami regulacji wolantu, tylna oś skrętna. Autonomia: 3 stopień Full Self-Driving + nowy system komputera pokładowego z wydajniejszym chipem i kamerami wyższej rozdzielczości nazywany AI5 (dawniej nazywane HW5), polecenia głosowe Grok AI. Pakiet SpaceX ma być opcją w konfiguratorze dodawaną do wyposażenia podstawowej wersji TR jednak w ograniczonym limicie. Ma się składać z dwóch miniaturowych dysz rakietowych zimnego gazu rozmieszczonych na tyle auta, odpowiedzialnych za chwilowy zastrzyk mocy/przyspieszenia poprzez wystrzeliwane pod ciśnieniem sprężone powietrze magazynowane w zbiornikach ciśnieniowych na pokładzie auta. Kolejnym ciekawym rozwiązaniem jest opatentowany przez Teslę system czterech mini-wentylatorów i aktywnej aerodynamiki składającej się z rynienek oraz adaptacyjnych kurtyn odpowiedzialnych za tworzenie podciśnienia pod podwoziem auta a tym samym docisk aerodynamiczny. Nie wiadomo czy system będzie na wyposażeniu wersji podstawowej czy pakietu SpaceX, jednak wiadomo że powietrze podciśnieniowe spod podwozia auta będzie mogło być tłoczone do zbiorników ciśnieniowych w pakiecie SpaceX, kiedy trzeba będzie butle "zatankować".
|
|
|
|
Tue, 19 Aug 2025 - 16:15
Post
#488
|
|
![]() I live here ! Dołączył: Wed, 03 February 2010 Skąd: Marki |
-------------------- 930kg 320KM RWD Torsen RaceTCS lotus111r abs
1/4 2024r 300KM 12,394s 0-200km/h 2020r www.youtube.com/watch?v=jj-Hbidv43s Poznań 1m48,467s 2021; Łódź 57,517s 2023 a052 fr, vr2 r7a(hl) tyl |
|
|
|
Wed, 20 Aug 2025 - 16:55
Post
#489
|
|
![]() I live here ! Dołączył: Wed, 03 February 2010 Skąd: Marki |
-------------------- 930kg 320KM RWD Torsen RaceTCS lotus111r abs
1/4 2024r 300KM 12,394s 0-200km/h 2020r www.youtube.com/watch?v=jj-Hbidv43s Poznań 1m48,467s 2021; Łódź 57,517s 2023 a052 fr, vr2 r7a(hl) tyl |
|
|
|
Fri, 12 Sep 2025 - 15:45
Post
#490
|
|
|
Frequent User Dołączył: Sun, 05 September 2021 |
Koncept Mercedesa AMG GT XX (2 pojazdy) na włoskim torze okrężnym Nardò przy średniej prędkości maratonu 300km/h pokonały łącznie 5479 km w ciągu 24 godzin bijąc poprzedni rekord o ponad 1500 km, co jest nowym rekordem dla pojazdu elektrycznego. Przeszły również do historii, okrążając Ziemię na równiku (40 075 km) w 7 dni, 13 godzin, 24 minuty i 7 sekund, a podczas tej próby ustanowiono łącznie 25 rekordów związanych z osiągami i wytrzymałością pojazdów elektrycznych. Projekt ten służy jako studium technologiczne dla przyszłego, elektrycznego czterodrzwiowego AMG GT 4-door Coupé, które trafi do seryjnej produkcji po 2027 roku. Kluczowe technologie! Przełomowy układ napędowy: Koncepcyjny AMG GT XX wykorzystuje nową platformę napędową AMG.EA wyposażoną w trzy innowacyjne silniki o strumieniu osiowym (napęd AWD 4matic+), które są lżejsze, bardziej kompaktowe i oferują znacznie wyższą gęstość mocy (łącznie 1000kW / 1360 KM), co przekłada się na większą moc ciągłą i moment obrotowy oraz maksymalną prędkość ponad 360 km/h. Szybkie ładowanie: Samochód przy architekturze instalacji 800 V potrafił ładować się z mocą średnio około 850 kW (dwie ładowarki CCS2 o parametrach ~1 mW, ~1 kV), a po zaledwie 5 minutach ładowania uzyskiwał zasięg 400 km WLTP. Skuteczne chłodzenie: Mimo wysokiej mocy i ekstremalnych warunków, takich jak temperatura toru 35°C, system chłodzenia ogniw i efektywność silników utrzymywały parametry na stabilnym poziomie, zapewniając stałe tempo jazdy. Akumulator litowo-jonowy o pojemności ponad 110 kWh wykorzystuje ponad 3000 cylindrycznych ogniw NCMA o gęstości energii ponad 300 Wh/kg, opartych na ich zaawansowanym chłodzeniu zanurzeniowym w oleju, które utrzymuje stabilną pracę i wysoką wydajność akumulatora nawet w ekstremalnych warunkach. Obudowa akumulatora pełni również funkcję radiatora rozprowadzającego miejscowe ciepło ogniw po całej baterii, a specjalnie zaprojektowana aerodynamika odprowadza ciepło poza akumulator. Ponadto koncept prócz adaptacyjnego aktywnego spojlera / hamulca aerodynamicznego, posiada dodatkowo na tylnych narożnikach zderzaka dwa aktuatory plazmowe (na każdą ze stron) wykorzystujące pole elektryczne do manipulowania przepływem powietrza wokół pojazdu w celu poprawy aerodynamiki. Działa na zasadzie tworzenia słabo zjonizowanych cząstek powietrza czyli plazmy (tzw. pompka jonowa), pomiędzy dwoma asymetrycznymi elektrodami, co pozwala na sterowanie zawirowaniami powietrza przy nadwoziu i optymalizację docisku na tylnych narożnikach auta, w celu utrzymania stabilności pojazdu przy wysokich prędkościach. Samochód wyposażony jest również w aktywne aerofelgi, które dynamicznie zmieniają kształt w trakcie jazdy optymalizując przepływ powietrza, co poprawia chłodzenie hamulców lub zmniejsza opór powietrza. Współczynnik oporu powietrza wynosi zaledwie 0,198. Pojazd wyposażono w wielofunkcyjny panel tylny MBUX Fluid Light z ponad 700 diodami LED RGB, który wyświetla animacje, informacje o ładowaniu i cyfrowe logo AMG. Wbudowane w tunelach lamp reflektorów przednich głośniki zewnętrzne emitujące dźwięk do otoczenia. Obudowy reflektorów działają jak pudła rezonansowe, wzmacniając dźwięk do głębokiego, basowego brzmienia, zsynchronizowanego z prędkością i obrotami samochodu. Inne ważniejsze dane które mogą trafić do przyszłego czterodrzwiowego elektryka AMG GT obejmują: - adaptacyjne i regulowane zawieszenie pneumatyczne - napęd na 4 koła AWD - tylna oś skrętna - steer-by-wire - brake-by-wire????? - aerodynamics-by-wire (aktuator plazmowy)???? - rekuperacja odzysku energetycznego - eLSD (elektroniczna szpera) - zaawansowane chłodzenie i zarządzanie optymalną temperaturą akumulatora - autonomia jazdy obejmująca poziom L2/L3???? - system ADAS - komputer pokładowy zintegrowany z systemem infotainment oraz funkcje poleceń głosowych, wyświetlacz HUD, itp. |
|
|
|
Fri, 12 Sep 2025 - 23:04
Post
#491
|
|
|
Forum Killer Dołączył: Tue, 17 March 2015 |
Aktuatorów w tych modelach nie było, bo nie zdążyli zrobić.
Dla porównana: W 1993 roku, prototypowy Volkswagen W12 Nardò ustanowił światowy rekord, przejeżdżając 7740,576 km ze średnią prędkością 322,891 km/h w ciągu 24 godzin. Czyli 32 letni spalinowy dalej przejechał w 24h 2261km więcej. Do tego historia o ciągnięciu kabli Ale i tak brawa dla mercedesa, że rozwija technologię. Do tego to auto jest na prawdę ładne, w porównaniu z dzisiejszymi projektami to dzieło sztuki. Tylko skąd wziąć tyle energii jak będzie "dunkelflaute"? |
|
|
|
Sat, 13 Sep 2025 - 16:10
Post
#492
|
|
|
Frequent User Dołączył: Sun, 05 September 2021 |
Aktuatorów w tych modelach nie było, bo nie zdążyli zrobić. Daniel Grzyb mówił że te brudne narożniki tylnego zderzaka to właśnie od aktuatora. W przyszłości wszystko na elektrycznym kablu nam się szykuje, tzn. napęd, regulacja/adaptacja zawieszenia, układ kierowniczy, układ elektronicznej pompki hamulcowej i jeszcze do tego aerodynamika z kabla zamiast spojlerów/dyfuzorów/wentylatorów. |
|
|
|
Sat, 13 Sep 2025 - 17:33
Post
#493
|
|
|
Forum Killer Dołączył: Tue, 17 March 2015 |
14:15 materiału: mówi, że nie ma aktuatorów, oglądałem, więc napisałem
|
|
|
|
Sun, 14 Sep 2025 - 15:56
Post
#494
|
|
|
Frequent User Dołączył: Sun, 05 September 2021 |
Powyżej facet dobitnie przedstawia dlaczego Tesla w 2025 roku w skali globalnej to nadal najlepszy koncern=marka automotive, gdyż jak wiadomo pojedyncze modele innych marek/koncernów mogą w wielu aspektach już być lepsze od Tesli (np. pojemność baterii, mocniejsze silniki, szybsze ładowanie, szybkość przyspieszania, komfort), w innych gorsze, ale w uśrednieniu globalnym Tesla nadal pozostaje bezkonkurencyjna, tzn. najlepsze auto najtańszym kosztem, a w efekcie w niskiej cenie: 1. Wciąż najwięcej zarabia na sprzedaży aut 2. Stosunek cena = jakość, trudno powiedzieć czy na "sucho" jest tańszy od chińskich odpowiedników (nie uwzględniając dopłat przez chiński rząd) 3. Najbardziej rozwinięty ekosystem (ładowarki Supercharger = tańsze ładowanie; rynek części zamiennych; serwis; ciągłe aktualizacje softwaru) 4. Oszczędność finansowa w produkcji ograniczająca się odlewów dużych rozmiarów karoserii i prostota = szybkość w montażu 5. Jeden komputer pokładowy (najmniej na rynku) o bardzo dużej mocy obliczeniowej 6. Bezkonkurencyjny na rynku software oraz najbardziej responsywny system info-rozrywki - aktualizacje sporo wnoszące do optymalizacji hardwaru auta = w wielu aspektach niepotrzebny serwis; - informowanie o awariach poszczególnego hardwaru auta; - systemowe zarządzenie optymalnym przepływem energii dla silników/baterii = szybciej się ładuje od wielu chińskich aut z zaawansowanym akumulatorem i architekturą 800V lecz nie posiadających dobrego zarządzania przepływem energią; - wydajność systemu obliczeniowego 7. Największe inwestycje poczynione w wydajne chipy, algorytmy AI, moce obliczeniowe - W Tesli priorytetem w chwili obecnej już nie jest elektromobilność lecz automobilność w czym starają się odpłynąć konkurencji. Jasne że wiele konkurencyjnych systemów wyposażonych prócz kamer w radary, lidary, sonary będą bardziej precyzyjne i bezpieczniejsze, natomiast w ogólnym rozrachunku zawsze liczy się cena, prostota, masowość. Tesla mimo wszystko dotrzymuje kroku innym korzystając wyłącznie tylko z kamer, wysokiej mocy obliczeniowej (wysokowydajny chip) oraz algorytmów AI, co sprawia że jest to system najtańszy na rynku i gotowy do masowego wdrożenia, potrafiący sobie radzić w nieprzewidywalnych warunkach (np. brak pasów na jezdni), gdzie w większym aspekcie bardziej liczy się szybka interpretacja systemowa AI (wliczając w to ewentualne błędy) niż dane spływające z sensorów. Pewnie że gdyby do tego wszystkiego jeszcze dołożyli radary i lidar, to system autonomiczny Tesli można by uznać za game changera, lecz autor przekonuje że przede wszystkim tu chodzi o to żeby tworzyć jak najlepszy system jak najniższym kosztem, co później lepiej przekłada się na cenę produktu na rynku konsumenckim, prostotę konstrukcyjną oraz masowość we wdrożeniu. Ponadto w długoletniej perspektywie w bezprzewodowym transferze danych pomiędzy autami Tesli a rozbudowanymi na całym świecie centrami danych miałby pomóc systemy satelitarne Starlink, co jeszcze bardziej podniesie wydajność automobilności Tesli oraz uniezależni ich od masowych zewnętrznych systemów informacji bezprzewodowej, jeszcze bardziej zamykając we własnym ekosystemie (taki Apple wśród samochodów, dlatego właśnie Tesla Motors jest notowana na nowojorskiej giełdzie w indeksie technologicznym a nie automotive). |
|
|
|
![]() ![]() |
|
Wersja Lo-Fi | Aktualny czas: Wednesday, 05 November 2025 - 08:41 |