![]() |
![]() ![]() |
![]() |
![]()
Post
#241
|
|
Forum Killer Dołączył: Mon, 18 April 2011 Skąd: Gdańsk ![]() |
No pewnie, jest sporo zalet, są też wady
![]() |
|
|
Wspieraj forum |
![]()
Post
#
|
![]() Dotacja ![]() |
|
|
|
![]()
Post
#242
|
|
![]() Forum Clubber Dołączył: Tue, 15 July 2008 Skąd: Katowice ![]() |
Sprawność to 40% dodaj do tego 30% które idzie na ogrzewanie masz 70 a nawet niech będzie i 60. To weź EV odejmij od 100 20 na ogrzewanie i już masz 80. A wiadomo że to nie jest 100%. Masz straty na napędzie na kablach baterii ładowaniu rozładowaniu silniku i przekładni.
O co chodzi z ta cisza w EV? Przecież one wyją okrutnie -------------------- Nie ma nudnych samochodów, są tylko nudni kierowcy
|
|
|
![]()
Post
#243
|
|
![]() Forum Clubber Dołączył: Tue, 15 July 2008 Skąd: Katowice ![]() |
I drastyczny spadek zasięgu zimą, na stronie opla można sobie sprawdzić jaki jest realny zasięg. https://www.opel.pl/samochody/mokka-modele/...yposa%C5%BCenia ![]() Jeśli ktoś szacuje zasięg w jednostce mocy a nie odległości to też trudno powiedzieć na ile rzetelne są szacunki -------------------- Nie ma nudnych samochodów, są tylko nudni kierowcy
|
|
|
![]()
Post
#244
|
|
Frequent User Dołączył: Tue, 28 December 2021 ![]() |
Sprawność to 40% dodaj do tego 30% które idzie na ogrzewanie W którym samochodzie masz całe wnętrze żaroodporne i podgrzewane do kilkuset stopni? I czym się to podgrzewa, są palniki zamiast nawiewów? Te palniki nie podnoszą sprawności silnika, poza tym sprawność ogrzewania w elektryku nie ma poniżej 100% sprawności, zużywając 500W na ogrzewanie dostajesz z tego ponad 1kW w cieple, więc bez sensu to porównanie. |
|
|
![]()
Post
#245
|
|
Frequent User Dołączył: Sun, 05 September 2021 ![]() |
W gwoli ścisłości. Ja nie mówię co teraz jest najlepsze ale za 25, 50 lat, bo interesuje mnie perspektywa długofalowa. Technologie bateryjne z roku na rok się rozwijają. Sporym przełomem niewątpliwie jest inżynieria nanomateriałów elektronicznych i wszelkie nanostruktury węglowe, np. grafen. Wówczas spory postęp dokonałby się w dziedzinie superkondensatorów opartych na magazynowaniu elektrostatycznym a nie elektrochemicznym jak to jest akumulatorach. Takie baterie były by w konstrukcji lekkie, proste, tanie, Eko, a przede wszystkim odporne na atmosferyczne warunki termiczne.
|
|
|
![]()
Post
#246
|
|
Frequent User Dołączył: Fri, 18 January 2008 ![]() |
Ciekaw jestem, ile osób, które krytykują Plaida, faktycznie miało okazję pojeździć tym autem.
|
|
|
![]()
Post
#247
|
|
![]() Forum Homee Dołączył: Sun, 17 February 2008 Skąd: W-wa ![]() |
Sprawność to 40% dodaj do tego 30% które idzie na ogrzewanie masz 70 a nawet niech będzie i 60. To weź EV odejmij od 100 20 na ogrzewanie i już masz 80. A wiadomo że to nie jest 100%. Masz straty na napędzie na kablach baterii ładowaniu rozładowaniu silniku i przekładni. jezeli samochod do normalnej jazdy potrzebuje, załóżmy zeby sie łatwo liczyło 40kW, to silnik spalinowy produkuje wtedy 100kW. Na ogrzewanie to idą ze 2kW a nie 30kW z wyprodukowanych 100kW. 30kW to Ci ogrzeje dom 300m2 a nie 3m3 samochodu. Sauna domowa zużywa 5kW. Idac dalej 40% to się odnosi sie do sprawnosci samego silnika a nie całego układu napędowego. W spalinowce tez sie grzeje dyfer czy olej w skrzyni biegow. Idac jeszcze dalej elektryk odzyskuje wiekszosc energii podczas hamowania a spalinowka w tym samym czasie grzeje tarcze (wystarczy zobaczyc ile mniej pali hybryda vs benzyna szczegolnie w ruchu miejskim) liczac w totalu ogrzewanie hamowanie i straty w napedzie rozjazd miedzy 40% a powiedzymy 90% w elektryku tylko sie powiekszy. -------------------- papierowe konie + oszukane 4x4
|
|
|
![]()
Post
#248
|
|
Forum Killer Dołączył: Mon, 18 April 2011 Skąd: Gdańsk ![]() |
|
|
|
![]()
Post
#249
|
|
Forum Clubber Dołączył: Tue, 24 March 2015 ![]() |
Coś tam jest zepsute w tym kalkulatorze - nie da się ustawić więcej niż 130km/h i mniej niż -10stC...
Kurde ale auta nie muszą być do jeżdżenia w zasadzie i tak od zarania służą w potężnej części do lansu ego , gadzeciarstwa itp . Z tym sie nie wygra (w sensie wygranej producenta nie tych co się na to nie łapią) . Co jakiś czas ktoś próbuje lekkie rozsądne motoryzacyjne auto zrobić i przepada no nie o to kupującym chodzi. Może być niemrawe byle kiosk na kółkach dobrze widoczny. Więc konstruktorzy baterii mają sporo do roboty jeszcze ![]() 130 i minus dziesięć o tempora o mores... -------------------- Alfa Romeo 156 Cup 2.0 TS
Westfield SEiW Aerorace 2.0 --> aswestfield.wordpress.com |
|
|
![]()
Post
#250
|
|
![]() I live here ! Dołączył: Wed, 03 February 2010 Skąd: Marki ![]() |
Ja mam inne zdanie ze za malo aut obszernych w srodku. Wiekszosc aut ma za malo miejsca w srodku i do niczego sie nie nadaje. Duze sa tylko z zewnatrz a w srodku jakby zamknieto czlowieka w pelnej ubran szafie. Kos,mar jakis.
-------------------- 930kg 320KM RWD Torsen RaceTCS lotus111r abs
1/4 2024r 300KM 12,394s 0-200km/h 2020r www.youtube.com/watch?v=jj-Hbidv43s Poznań 1m48,467s 2021; Łódź 57,517s 2023 a052 fr, vr2 r7a(hl) tyl |
|
|
![]()
Post
#251
|
|
![]() Forum Killer Dołączył: Sat, 03 July 2010 ![]() |
|
|
|
![]()
Post
#252
|
|
Forum Clubber Dołączył: Tue, 24 March 2015 ![]() |
Co do obszerności w środku (auta
![]() Inna sprawa że dziwnym trafem te co dają najwięcej frajdy są na pół centymetra dopasowane w fotelu i kokpicie i siedzi się w nich na asfalcie a nie pół metra nad ziemią. -------------------- Alfa Romeo 156 Cup 2.0 TS
Westfield SEiW Aerorace 2.0 --> aswestfield.wordpress.com |
|
|
![]()
Post
#253
|
|
![]() Forum Clubber Dołączył: Tue, 15 July 2008 Skąd: Katowice ![]() |
W gwoli ścisłości. Ja nie mówię co teraz jest najlepsze ale za 25, 50 lat, bo interesuje mnie perspektywa długofalowa. Technologie bateryjne z roku na rok się rozwijają. Sporym przełomem niewątpliwie jest inżynieria nanomateriałów elektronicznych i wszelkie nanostruktury węglowe, np. grafen. Wówczas spory postęp dokonałby się w dziedzinie superkondensatorów opartych na magazynowaniu elektrostatycznym a nie elektrochemicznym jak to jest akumulatorach. Takie baterie były by w konstrukcji lekkie, proste, tanie, Eko, a przede wszystkim odporne na atmosferyczne warunki termiczne. Masz dane jak się zmieniły baterie LiPO w ostatnich 20 latach? Jak wzrosła ich gęstość energii? Piszesz o grafenie, ale atom węgla ma 12 masy podczas gdy nawet Lit ma 3 a wodór wiadomo 1. Liczmy łańcuch alofatyczny nasycony paliwa to masz 14/3=niecale 5. -------------------- Nie ma nudnych samochodów, są tylko nudni kierowcy
|
|
|
![]()
Post
#254
|
|
![]() Forum Clubber Dołączył: Tue, 15 July 2008 Skąd: Katowice ![]() |
W innym temacie kiedyś pisałem jaka mrzonka są marzenia o EV z uwagi na brak energii w PL. Akurat czytam o kolejne akcji w D. Czyli rozsądna jest jazda EV i brak prądu lub jego wysokie ceny w porównaniu do klasycznego spalinowca?
https://www.money.pl/gospodarka/niemcy-reak...212068096a.html -------------------- Nie ma nudnych samochodów, są tylko nudni kierowcy
|
|
|
![]()
Post
#255
|
|
Super User Dołączył: Sat, 30 January 2010 Skąd: Warszawa ![]() |
W innym temacie kiedyś pisałem jaka mrzonka są marzenia o EV z uwagi na brak energii w PL. Akurat czytam o kolejne akcji w D. Czyli rozsądna jest jazda EV i brak prądu lub jego wysokie ceny w porównaniu do klasycznego spalinowca? https://www.money.pl/gospodarka/niemcy-reak...212068096a.html Wystarczało nie wygaszać atomu w imię religii -------------------- ...
|
|
|
![]()
Post
#256
|
|
Frequent User Dołączył: Sun, 05 September 2021 ![]() |
Masz dane jak się zmieniły baterie LiPO w ostatnich 20 latach? Jak wzrosła ich gęstość energii? Piszesz o grafenie, ale atom węgla ma 12 masy podczas gdy nawet Lit ma 3 a wodór wiadomo 1. Liczmy łańcuch alofatyczny nasycony paliwa to masz 14/3=niecale 5. Przecież katoda w tych akumulatorach wykonana jest z takich materiałów jak lit, żelazo, fosfor lub kobalt, nikiel, mangan, glin, z kolei anoda z porowatego węgla (grafit). Elektrolit zaś jest roztworem kwasowym wykorzystującym lit. To nie sam pierwiastek litu waży swoje, lecz przede wszystkim elektrody. W przypadku gdy katoda byłaby wykonana ze struktury wyłącznie węglowej gdzie pory przedzielone są ze wszystkich stron pojedynczymi warstwami atomu węgla (połączenie cech grafenu i grafitu czego niestety jeszcze nie umiemy wytwarzać), będzie to znacznie lżejsze niż w przypadku katod opartych na LFP lub NCMA. Kolejna kwestia, ja nie mówię zastosowaniu nanostruktur węglowych w akumulatorze lecz w superkondensatorze wykorzystującym zupełnie inną zasadę magazynowania, do którego wykonania elektrod nie potrzeba mieszaniny różnych ciężkich pierwiastków, gdyż w superkondensatorze nie zachodzą żadne reakcje elektrochemiczne przy magazynowaniu lecz elektrostatyczne. W przypadku katody w akumulatorze niezbędna jest mieszanina różnych atomów aby taka reakcja elektrochemiczna mogła zajść. To zasadnicza sprawa, bo taki superkondensator wykonany byłby wyłącznie z węgla i elektrolitu kwasu węglowego lub chlorku potasu. |
|
|
![]()
Post
#257
|
|
![]() Forum Clubber Dołączył: Tue, 15 July 2008 Skąd: Katowice ![]() |
Dobrze ze znasz temat. Dziękuję, że się dzielisz ta wiedza.
Moje pytanie aktualne w temacie brzmi: O ile wzrosła gęstość energii obecnie stosowanych Lipo w ostatnich 20 latach? -------------------- Nie ma nudnych samochodów, są tylko nudni kierowcy
|
|
|
![]()
Post
#258
|
|
Frequent User Dołączył: Sun, 05 September 2021 ![]() |
Udało mi się odnaleźć w poniższym linku do artykułu:
https://elektrowoz.pl/porady/jak-sie-zmieni...pu-odpowiadamy/ Wzrost gęstości o 200%, tzn. z 300% (0,15 kWh/kg) do 500% (0,25 kWh/kg) dla Li-Ion w przeciągu 20 lat. Z drugiej strony nie wiem czy to w tej chwili ma aż takie znaczenie skoro topowe EV potrafią na ten momenti przejechać powyżej 600km z prędkościami rzędu 90-100km/h, choć z pewnością przy wadzę powyżej 2 ton bo to jest niewątpliwie wada obecnych baterii. Z pewnością prócz zwiększania gęstości energetycznej=zasięgu, warto również postawić na szybkie czasy ładowania i szeroki odzysk energetyczny/doładowywanie w trakcie jazdy. |
|
|
![]()
Post
#259
|
|
Forum Killer Dołączył: Tue, 17 February 2009 Skąd: Pomorze ![]() |
Nie wiem jak Ty to policzył, z 0.15 do 0.25 kWh/kg nie wychodzi 200%
![]() |
|
|
![]()
Post
#260
|
|
Forum Clubber Dołączył: Fri, 09 March 2007 Skąd: Błonie ![]() ![]() |
I drastyczny spadek zasięgu zimą, na stronie opla można sobie sprawdzić jaki jest realny zasięg. https://www.opel.pl/samochody/mokka-modele/...yposa%C5%BCenia ![]() rozwiązanie jest proste i wcale nie głupie bo jeżeli coś jest głupie ale działa... ![]() wystarczy dolożyć webasto które zimą podgrzeje trochę baterię i zapewni ciepełko w kabinie. Spali to pewnie z pół litra ropy (albo benzyny) na godzinę. I jak już będą oddawać te niesprzedawalne elektryki za pół ceny to ja sobie takiego kupię i webasto założę ![]() -------------------- VEMS rozkminiłem do ostatniego rezystorka - chętnie pomogę
|
|
|
![]() ![]() |
![]() |
Wersja Lo-Fi | Aktualny czas: Friday, 20 June 2025 - 13:35 |