![]() |
![]() ![]() |
![]() |
![]()
Post
#161
|
|
Frequent User Dołączył: Sun, 05 September 2021 ![]() |
Nie wiem czy ktoś z was słyszał a jeśli nie to wkrótce usłyszy o elektrykach chińskiego koncernu BYD, który szturmem ma za zadanie podbić europejski rynek. Spółka która istnieje zaledwie bodajże 2 lata dzisiaj produkuje więcej aut BEV niż Tesla i chyba nawet najwięcej spośród wszystkich aut koncernów branży automotive wliczając w to BEV, HEV, PHEV, ICE. Do 2025 roku marki koncernu BYD mogą osiągnąć sprzedaż nr 1 na światowych rynkach, w Chinach ponoć już są bezkonkurencyjni i dziwią się że w Europie nikt jeszcze nie słyszał o BYD. Ewidentnie stawiają na ilość i niską cenę, choć jakości wykończenia chińskich aut na tle ich europejskich/amerykańskich odpowiedników można jeszcze zarzucić, to już niestety nie można w zakresie testów bezpieczeństwa i emisji spalin bo w tej kwestii pozostawiają w tyle europejskie koncerny. To już nie jest słynne "made in China" jakie znamy.
CYTAT Euro NCAP bierze pod lupę chińskie auta. Wyniki nie spodobają się Europie Europejscy giganci motoryzacyjni mają coraz mniej argumentów w walce z prężną chińską konkurencją. Nowe wyniki Euro NCAP pokazują, że Chińczycy odrobili kolejną lekcję. https://moto.pl/MotoPL/7,179354,30363728,eu...-spodobaja.html To nie koniec, jeśli kupować dziś akcje branży automotive to tylko BYD. Kto się bardziej orientuje w tematyce rynków giełdowych temu nazwiska Charliego Mungera i Warrena Buffeta sporo wyjaśnią. CYTAT Ta spółka jest lepsza niż Tesla! A przynajmniej wg legendarnego inwestora, który już zarobił na niej krocie. Sprawdzamy, ile w tym prawdy
Wg Charliego Mungera, który od lat wraz z Warrenem Buffetem zarządza Berkshire Hathaway, przyszłość elektrycznej motoryzacji nie należy do Tesli, a do jego chińskiego konkurenta. Mowa o spółce, o której do niedawna jeszcze nikt nie słyszał, a która w zeszłym roku po raz pierwszy wyprodukowała więcej aut z silnikami elektrycznymi niż amerykański gigant. Sprawdzamy czy słowa Charliego Mungera mają odzwierciedlenie w danych. Na skróty: Legendarny wiceprezes Berkshire Hathaway przyznał, że jego ulubioną spółką jest chiński koncern BYD Charlie Munger twierdzi, że przewaga BYD nad Teslą, szczególnie w Chinach, jest wręcz niewyobrażalna Chiński koncern w 2022 roku po raz pierwszy wyprzedził Teslę w liczbie wyprodukowanych samochodów z silnikami elektrycznymi BYD rzeczywiście może pochwalić się dużą wyższą dynamiką wzrostu, ale czy rzeczywiście jest bardziej perspektywiczną spółką niż Tesla? Tesla daleko za chińskim rywalem? Charlie Munger w ostatnim czasie lubi zaskakiwać odważnymi, stanowczymi, a niekiedy nawet kontrowersyjnymi wypowiedziami, szczególnie jeśli temat schodzi na znienawidzonego przez niego bitcoina. Tym razem jednak najwięcej uwagi zebrały jego słowa na temat chińskiej spółki BYD, szczególnie że wiceprezes Berkshire Hathaway nie zaprzepaścił okazji do tego, by wbić kij w mrowisko i porównać ją do Tesli. Munger podczas konferencji online został zapytany o to dlaczego woli inwestycję w chińskiego producenta samochodów BYD niż w amerykańską Teslę, która jest inwestycyjnym hitem ostatnich lat. Stwierdził, że odpowiedź na to pytanie jest prosta: „w zeszłym roku Tesla obniżyła ceny swoich samochodów w Chinach dwukrotnie, podczas gdy chiński koncern był w stanie podnieść swoje cenniki”. Dodał też, że BYD ma tak dużą przewagę nad Teslą na chińskim rynku, że jest to wręcz absurdalne. Munger w charakterystyczny dla siebie, obrazowy sposób opisał chiński koncern jako spółkę, o której „dwa lata temu jeszcze nikt nie słyszał, a dziś ma zakłady produkcyjne w Chinach o łącznej powierzchni zbliżonej do Manhattanu”. Gdyby ktoś zastanawiał się, która spółka jest dla wieloletniego współpracownika Buffetta tą ulubioną, śpieszę z odpowiedzią - jak stwierdził sam Munger, jest to właśnie BYD, która notabene jest również jedną z najlepszych inwestycji Berkshire Hathaway. Wiceprezes Berkshire Hathaway pytany o prezesa Tesli przyznał, że Elon Musk jest bardzo utalentowany i „osobliwy”. O samej Tesli powiedział natomiast tyle, że „nie kupuje jej, ale też nie gra na jej spadki”. Tesla daleko w tyle za BYD? Wypowiedź Mungera na temat BYD, szczególnie w porównaniu do Tesli, wywołała wiele komentarzy, szczególnie wśród oburzonych akcjonariuszy spółki Elona Muska. Warto sprawdzić czy słowa legendarnego inwestora o porażającej przewadze chińskiego koncernu nad Teslą są zgodne z prawdą. Zacznijmy od tego, że chiński BYD jest największym na świecie producentem pojazdów elektrycznych - w 2022 roku koncern wyprodukował 1,86 miliona elektryków i hybryd pług-in (z silnikiem benzynowym i elektrycznym oraz baterią ładowaną z gniazdka), w porównaniu do 604 tys. rok wcześniej. Z tej liczby ponad 911 tys. to pojazdy osobowe z napędem w pełni elektrycznym. W samym czwartym kwartale BYD sprzedał 329 000 samochodów. Dla porównania: Tesla w 2020 roku wyprodukowała 1 313 851 samochodów, co oznacza wzrost o 40% w porównaniu do poprzedniego roku. Jednocześnie był to wynik poniżej oczekiwań, które zakładały 50% dynamikę wzrostu produkcji w zeszłym roku. Czwarty kwartał zakończył się z wynikiem ponad 405 tys. przekazanych klientom samochodów, co było wzrostem o 31% r/r i jednocześnie najlepszym Q4 w historii Tesli. Produkcja wyniosła 439,7 tys. w ostatnim kwartale. Zwolennicy Tesli słusznie zauważają jednak, że chiński koncern może i jest w stanie wyprodukować więcej samochodów, jednak zarabia na nich wielokrotnie mniej niż Tesla, która jest rynkowym liderem, jeśli chodzi o marże. Spółka Elona Muska znajduje się jednak pod presją i trudno będzie jej utrzymać dotychczasową marsowość. Tesla na początku roku obniżyła ceny swoich samochodów na wszystkich rynkach i nie jest to symboliczny rabat - w Unii Europejskiej ceny Tesli spadły średnio o ponad 13%, a w USA tańsze modele (z powodu nowych zasad dotyczących ulg podatkowych) 3 oraz Y potaniały o niemal 20%! Potencjalna przewaga BYD nad Teslą wynika z tego, że chiński producent ma w swojej ofercie samochody z różnych segmentów, którymi łatwiej jest dotrzeć do klientów z wielu krajów i o różnej zamożności. W zeszłym roku BYD wszedł na rynek europejski (w tym również do Polski), do Australii, Nowej Zelandii, Singapuru i Tajlandii. W tym roku koncern chce rozpocząć sprzedaż w Indiach, Malezji i Meksyku. BYD nie jest obecny w Stanach Zjednoczonych, jeśli chodzi o auta osobowe. W USA można jednak spotkać elektryczne autobusy wyprodukowane przez chiński koncern. Spółka ma w swojej ofercie bezpośredniego rywala dla Tesli 3, jakim jest model Seal, w tym roku pojawi się też miejski samochód sprzedany za mniej niż 9000 dolarów, a także ma powstać oddzielna marka pojazdów premium - Yangwang. Ile obie spółki zarabiają na każdym sprzedanym samochodzie? Nikogo chyba nie zdziwi fakt, że Tesla bije pod tym względem chiński koncern na głowę. Nie tylko zresztą BYD, bo spółka Muska, jako lider elektromobilności, potrafiła przez lata utrzymać najwyższe marże w całej branży automotive. Biorąc pod uwagę przeciętny zysk netto na pojedynczy sprzedany samochód, Tesla zarabiała w trzecim kwartale 2022 roku średnio ponad 9500 dolarów, zaś BYD 1550 USD, czyli ponadpięciokrotnie mniej. Te dane to już jednak historia, szczególnie że presja na marże Tesli jest bardzo mocna, a chiński koncern w kolejnych kwartałach niemal na pewno będzie mógł pochwalić się wyższą dynamiką wzrostu produkowanych pojazdów niż Tesla. W czwartym kwartale 2022 roku marża brutto Tesli na produkcji samochodów wyniosła 25,9%, wobec 30,6% rok wcześniej. A było to jeszcze przed obniżkami cen na wszystkich rynkach. Czy jednak kiedykolwiek BYD zbliży się do zysku, jaki na pojedynczym samochodzie inkasowała Tesla? Jest to raczej wątpliwe - koncern raczej będzie „szedł na ilość”, walcząc wysokim wolumenem sprzedaży. W przypadku BYD marża brutto na produkcji samochodów (elektrycznych i hybrydowych) wyniosła 22,8% w trzecim kwartale zeszłego roku, wobec 17,3% rok wcześniej. W przeciwieństwie do Tesli, BYD utrzymuje w tym zakresie tendencje wzrostowe. Tesla zakończyła zeszły rok w dobrym stylu - zysk na akcję wyniósł rekordowe 3,62 USD, wobec 1,62 USD rok wcześniej (wzrost o 122%), co dawało wynik netto na poziomie 12,58 mld dolarów. W tym roku Tesla planuje zwiększyć produkcję o 37%, do 1,8 miliona, z ambitnymi planami przekroczenia okrągłych dwóch milionów. BYD w zeszłym roku zanotował zysk netto na poziomie 17 miliardów juanów, czyli ponad 2,5 mld dolarów, co jest wzrostem o ponad 450% w porównaniu do 2021 roku. Z ciekawostek dotyczących BYD warto wspomnieć, że jest to jedna z niewielu spółek, którą w portfelu ma jednocześnie Warren Buffett i Charlie Munger (za pośrednictwem Berkshire Hathaway) oraz Cathie Wood, zarządzająca funduszem ARK, inwestującym w spółki technologiczne. Nie sprzedaje się kury znoszącej złote jaja, chyba że robi się za droga Pochwała chińskiego koncernu przez Mungera jest ciekawa również dlatego, że dosłownie pod koniec stycznia Berkshire Hathaway po raz kolejny pozbył się sporej części akcji BYD, które trzymał w portfelu piętnaście lat. Wehikuł inwestycyjny Buffetta i Mungera w 2008 roku nabył 225 milionów akcji - wówczas rzeczywiście mało znanej poza granicami Chin - spółki BYD. Wówczas dawało to prawie 20,5% udziału w akcjonariacie, zaś po ostatniej sprzedaży zaangażowanie Berkshire Hathaway spadło do 12,9%. W ciągu ostatniej dekady Berkshire Hathaway zarobił na inwestycji w akcje BYD ponad 600%, trudno więc dziwić się temu, że Munger wypowiada się o chińskim producencie w samych superlatywach. Szczególnie, że pomysł zainwestowania Berkshire Hathaway w BYD wyszedł z inicjatywy Mungera. Zmniejszenie inwestycji w BYD ma być podyktowane tym, że spółka stała się już dość droga - jej aktualny wskaźnik ceny do zysku przekracza 80, a wartość rynkowa jest wyższa niż koncernu Mercedes-Benz. Wspólnik Buffetta zafascynowany Dalekim Wschodem Ostatnia wypowiedź Charliego Mungera nie jest pierwszą, w której wydaje się zafascynowany tym, jak „to działa w Chinach”. Od pewnego czasu regularnie powtarza, że chiński rynek daje inwestorom ogromne szanse na wysokie stopy zwrotu, bagatelizując rolę różnych rodzajów ryzyka, jakie się z tym wiąże. Munger pytany o to, co stanie się z akcjami chińskich spółek, jeśli Pekin zaatakuje Tajwan, stwierdził że ryzyko takiego scenariusza jest bardzo niskie - „Xi Jinping jest bardzo inteligentny i pragmatyczny. Rosja zaatakowała Ukrainę, bo myślała, że to będzie dla niej bułka z masłem. Dzięki temu inwazja na Tajwan już nie wygląda dla Chin jak coś banalnie prostego”. Na początku lutego Munger zwrócił na siebie uwagę kolejną wypowiedzią skierowaną przeciwko kryptowalutom. W felietonie dla Wall Street Journal napisał, że kryptowaluty powinny być zdelegalizowane w Stanach Zjednoczonych. Sporo kontrowersji wywołał fakt, że Munger zachęcał amerykańską administrację do wzięcia przykładu z Chin, które już dwa lata temu zakazały korzystania swoim obywatelom z kryptowalut. Zdaniem inwestora Komunistyczna Partia Chin postąpiła najlepiej jak mogła, dostrzegając, że wirtualne waluty przynosiły więcej problemów niż pożytku. Munger niestety nie zdobył się na refleksję dotyczącą tego czy ten problem dla chińskiego rządu nie był przypadkiem czymś pożytecznym dla obywateli Państwa Środka. https://www.fxmag.pl/artykul/ta-spolka-jest...-na-niej-krocie |
|
|
Wspieraj forum |
![]()
Post
#
|
![]() Dotacja ![]() |
|
|
|
![]()
Post
#162
|
|
![]() Forum Killer Dołączył: Mon, 26 October 2015 ![]() |
BYD to nie jakaś nowa firma tylko producent magazynów energii. Dość niedawno stwierdzili że zrobią swoje samochody. Sama Tesla bierze do modeli produkowanych w Chinach baterie od byd
-------------------- Projekt: Mustang SN95 '94 coupe 302W 280KM
Daily: 300C '05 Wagon 5.7 AWD 360KM Praca: Rimac <TBD> |
|
|
![]()
Post
#163
|
|
Frequent User Dołączył: Sun, 05 September 2021 ![]() |
Nie wiem jak na Chiny ale na Europę i USA biorą od CATL do którego należy bodajże coś ok. 50% światowego rynku akumulatorów.
|
|
|
![]()
Post
#164
|
|
![]() Forum Killer Dołączył: Mon, 26 October 2015 ![]() |
Na Europę model y i 3 są produkowane w Chinach i tam też montowane są magazyny byd
![]() -------------------- Projekt: Mustang SN95 '94 coupe 302W 280KM
Daily: 300C '05 Wagon 5.7 AWD 360KM Praca: Rimac <TBD> |
|
|
![]()
Post
#165
|
|
Forum Clubber Dołączył: Fri, 09 March 2007 Skąd: Błonie ![]() ![]() |
ależ to zapier....
wiem że bateria leci równie szybko niemniej osiągi szokują. Łyka na tym torze dosłownie wszystko: -------------------- VEMS rozkminiłem do ostatniego rezystorka - chętnie pomogę
|
|
|
![]()
Post
#166
|
|
![]() Forum Killer Dołączył: Mon, 26 October 2015 ![]() |
Wciaż pod kątem rozwiązań technicznych Tesla to archaizm
![]() ![]() -------------------- Projekt: Mustang SN95 '94 coupe 302W 280KM
Daily: 300C '05 Wagon 5.7 AWD 360KM Praca: Rimac <TBD> |
|
|
![]()
Post
#167
|
|
Frequent User Dołączył: Sun, 05 September 2021 ![]() |
Do 2025 roku w Giga Berlin powstanie mała Tesla 2 w kwocie 25k $
https://elektrowoz.pl/auta/motor1-tak-mogla...-cybertruckiem/ |
|
|
![]()
Post
#168
|
|
Frequent User Dołączył: Tue, 28 December 2021 ![]() |
|
|
|
![]()
Post
#169
|
|
Forum Clubber Dołączył: Tue, 12 February 2008 Skąd: NMiasto ![]() |
Wciaż pod kątem rozwiązań technicznych Tesla to archaizm ![]() ![]() Pod jakim względem archaizm? Pytam bo jednak często słyszę że Tesla technologicznie przoduje na rynku względem konkurencji. -------------------- A110S
|
|
|
![]()
Post
#170
|
|
![]() Forum Killer Dołączył: Mon, 26 October 2015 ![]() |
Pod jakim względem archaizm? Pytam bo jednak często słyszę że Tesla technologicznie przoduje na rynku względem konkurencji. Tesla przoduje w oprogramowaniu, ale pod kątem napędu to korzysta z dość już przestarzałych technologii. Kurczowo trzyma się napięć <400V. Magazyny ładuje się stałym prądem, tego się nie przeskoczy, mimo, że stawiają ładowarki 350kW to żadna obecnie produkowana tesla takich mocy nie osiągnie. Do tego wyższe napięcie = mocniejsza rekuperacja. Przez 80% czasu jazdy obecna jest wystarczająca ale po co marnować pozostałą energię ![]() Kolejny pozytyw to wyższe obroty napędów EV bez konieczności odwzbudzania. Obecnie napędy tesli odwzbudzaja się przy ok 70kph. Gdzie sprawność przy odwzbudzeniu maleje logarytmicznie. Problem z odwzbudzeniem też jest taki, że moc bierna musi być generowana póki napęd w odwzbudzeniu pracuje, w przeciwnym wypadku napęd po przejściu w tryb generatora rozkręcony do prędkości x2 prędkości znamionowej dla napięcia 400V zaczynie generować 800V napięcia. Tak na szybko przy obecnych napędach przy 130kph dałoby się zwiększyść sprawność o jakieś 30%. Żeby nie było, wyższe napięcie to też minusy: BEMF, wyższe straty na modułach IGBT (z tym że z odpowiednim BMSem można negocjować napięcie odcinając poszczególne moduły) i przede wszystkim totalna zmiana architektury większości pojazdu co jest ekonomicznie nie uzasadnione skoro w obecnej formie pojazdy się sprzedają Dalej ognośnie magazynów energii: ogniwa NMC. Wyjątkiem jest najtańsza TM3 RWD z LFP. LFP da się ładować/rozładować większym prądem niż NMC, są bezpieczniejsze. Tutaj raczej mało powiem bo magazynami się średnio zajmuje, wierze w to co mówią mi inni inżynierowie ![]() Napędy SynRM. Tańsze, prostrze ale też o niskiej sprawności. Tutaj też jest już krok w przód, tesla w nowych TM3 i chyba TMY wprowadziła hybrydowe rozwiązanie iPMSM + SynRM więc jest to krok w przód. SynRM nie mają problemu z generowanym momentem zaczepowym są tańsze, odporne na przegrzanie i przeciążanie, mają dostępny duży moent "od zera". iPMSM mają wyższą sprawność (większy zasięg), potrafią wygenerować wyższy moment dla mniejszej masy i mniejszego prądu ale są droższe w produkcji i ewentualnym serwisowaniu (z tym, że mowa o napędach które teoretycznie bezproblemowo przejadą milion km więc ten aspekt raczej można pominąć) Problem jest taki, że pod wieloma względami Tesla się okopała w tym co działa i się sprzedaje. Nie ma co winić firmy, że chce zarabiać, problemem jest raczej raczkująca świadomość konsumencka dotycząca technologii. Jak ludzie ogarną, że taki np. BYD kosztuje np te 10% więcej, ma taką samą pojemność baterii, zbliżoną masę i moc, a zasięg ~20% większy i ładowanie x3 szybsze to będą patrzeć głębiej co dokładnie je różni sprzętowo i wtedy może zacznie się jakiś rzeczywisty wyścig zbrojeń bo w tej chwili Tesla jest jak zółw z opowieści, a reszta rynku to zające które muszą go dogonić -------------------- Projekt: Mustang SN95 '94 coupe 302W 280KM
Daily: 300C '05 Wagon 5.7 AWD 360KM Praca: Rimac <TBD> |
|
|
![]()
Post
#171
|
|
Forum Clubber Dołączył: Tue, 12 February 2008 Skąd: NMiasto ![]() |
Ale co prawda z testów dziennikarskich wynika że Tesla pod względem jednostkowego zużycia energii bije niemiecką konkurencję na głowę. Znajomego Tesla M3P ma średnio ok. 17 KWh a testowany Mustang eMach wychodził 22-24 więc bez porównania. Które elektryki wg. ciebie obecne na rynku przodują technologicznie? Pomijając te za mln euro
![]() -------------------- A110S
|
|
|
![]()
Post
#172
|
|
![]() Forum Killer Dołączył: Mon, 26 October 2015 ![]() |
Jednostki! Rozumiem, że chodzi o kWh/100km. Tylko TM3 to nie ta kategoria co mach-e, porównywałbym bardziej do TMY. No i soft Tesli w TM3 prawdopodobnie oszukuje ze zużyciem i rejestruje tylko to co idzie na napęd. Użytkownicy sa nie raz zaskoczeni, ze wychodzi im ponizej 200W/km, a zużycie energii z 1000km to niemal 250kWh. Pytanie jak znajomy jeździ. Mi też TMS Performance zużywa ~165W/km w trybie miejskim i ~195W/km w mieszanym. Jak jeździ w zakresie 30~70kph to operuje w zakresie najwyższej sprawności. Powyżej 70kph jak wspomniałem napęd jest odwzbudzany i jego sprawność spada wykładniczo. Wyskocz ze znajomym w trasę, temopomat 135km/h i zobacz ile przejedzie na 10% Żeby tylko nie umniejszać TM3P ma już jeden z napędów iPM-SynRM stąd większa sprawność.
Co do niemieckiej motoryzacji (głównie ale też innych "konwencjonalnych koncernów) to nie jest żadnym wyznacznikiem w świecie EV (czy autonomous driving). W tej chwili niemieckie koncerny wierzgają się jak piskorz i nie wiedzą co ze sobą zrobić, a dziennikarze z przyzwyczajenia, a może i medialności podłapują chwytliwe tematy o nierentowności EV, zwolnieniach, biedzie, zamykaniu działów czy całych firm ![]() -------------------- Projekt: Mustang SN95 '94 coupe 302W 280KM
Daily: 300C '05 Wagon 5.7 AWD 360KM Praca: Rimac <TBD> |
|
|
![]()
Post
#173
|
|
Forum Clubber Dołączył: Tue, 12 February 2008 Skąd: NMiasto ![]() |
Czyli kto przoduje? Korea, Chiny? Japonia jakby lekko w tyle...
-------------------- A110S
|
|
|
![]()
Post
#174
|
|
![]() Forum Killer Dołączył: Mon, 26 October 2015 ![]() |
Czyli kto przoduje? Korea, Chiny? Japonia jakby lekko w tyle... Dominuje Tesla. Już sam fakt nazywania przez koncerny kolejnych wypuszczanych modeli Tesla killerami jednoznacznie o tym świadczy. W tym roku na rynku EV dużo się działo i poszły horendalne obniżki po których widać jaki narzut miała tesla na każdy sprzeający model. Też na starcie dopłacała do interesu a teraz odcina kupony. Chiny zaczynają się rozpychać łokciami ale póki co bez wyrobionej marki na stabilizującym się rynku mogą jedynie wojować cenami. Dość mocnym pstryczkiem w nos była sroga obniżka cen w EU po ogłoszeniu przez niemiecki rząd grubego wsparcia na rzecz ratowania rodzimej motoryzacji. Chyba takim realnym konkurentem dla Tesli sa KIA i Hyundai bo mają już jako tako rozpoznawalną markę i np do mnie docierają przebąkiwania w stylu "KIA EV6 szybciej się ładuje niż tesle, pracuje na wyższym napięciu, a EV9 ma pracować na 900V". Kia EV9 technologicznie ma być o krok do przodu względem Tesli. Jeżeli będzie realną konkurencją to istnieje szansa, że i Tesla zacznie wprowadzać u siebie zmiany. Tak to bez sensu zmieniać formułe jeśli się sprzedaje. Tymbardziej teraz, gdzie mimo wybudowania fabryk nie nadążają z produkcją i bynajmniej nie z powodu braku półprzewodników. W ogóle to włanie braki pogrążyły firmy które były zbyt do przodu. Tesla korzysta ze sprawdzonych rozwiązań i podzespołów łatwo dostępnych. Moduły tranzystorowe, wysokoprądowe SiC których używaliśmy do badań przed pandemią kosztowały jakieś 8k$/szt przy zakupie można by rzec detalicznym i poniżej ~5k$ przy hurcie. Razy 6 jeśli mamy wersję z 2 silnikami i już wychodzi 30k$ na same falowniki ![]() ![]() ![]() Może być tak, że moje narzekanie jest po prostu bez sensu bo wystarczy, że pojawią się lepsze magazyny energii i wtedy sprawności rzędu 80% będą wystarczajace. Rimac z Hyundaiem i Kią pracują nad magazynem AC ![]() -------------------- Projekt: Mustang SN95 '94 coupe 302W 280KM
Daily: 300C '05 Wagon 5.7 AWD 360KM Praca: Rimac <TBD> |
|
|
![]()
Post
#175
|
|
Forum Clubber Dołączył: Tue, 12 February 2008 Skąd: NMiasto ![]() |
Czyli Tesla mimo że archaiczna nadal dominuje?
Fascynujące... Chociaż cena i marketing produktu na najwyższym poziomie. Wspomniany wcześniej znajomy jak przyjechał do mnie pierwszy raz pochwalić się Teslą co pierwsze zrobił? Oczywiście Tesla show czy jak to się zwie, wszystko mryga, podnosi i otwiera w akompaniamencie wybranej muzyki. Takie trochę wieś tańczy i śpiewa w nowocześniejszym stylu ![]() -------------------- A110S
|
|
|
![]()
Post
#176
|
|
![]() Forum Killer Dołączył: Mon, 26 October 2015 ![]() |
Czyli Tesla mimo że archaiczna nadal dominuje? Fascynujące... Chociaż cena i marketing produktu na najwyższym poziomie. Bo ze względu na brak świadomości konsumenckiej nie ma realnej konkurencji, a że sprzedaje się świetnie to po co zmieniać formułę? Widzisz cyferki z WLTP, gdzie max prędkość to 90kph, kupujesz i nagle okazuje się, że samochód z mniejszą baterią i większymi cyferkami WLTP w trasie przy 120kph ma jakieś 20~30% wyższy zasięg bo nie ciśnie na odwzbudzeniu, tylko jak takie coś zauważyć jak nie ma do czego porównać ![]() Z marketingiem to też ciekawostka. Tesla nie ma marketingu, widziałeś chociaż jedną reklamę tesli? Cały wizerunek opiera się na poczcie pantoflowej co też jest zaskakujące bo jedyne co do mnie zawsze docierało to jak chu*owa tesla jako samochód jest i dopiero przekonli mnie do mniej mechanik i znajomy z pracy. Nawet nie tyle przekonali co sam podpytywałem i zacząłem rewidować recenzje z rzeczywistą opinią. Sam mam obecnie taką, że to ultymatywne daily, do jazdy z A do B nie widzę już alternatywy w spalinowym. W długie trasy jeżdżę sporadycznie i tu już kuleje, przydałoby się szybsze ładowanie, większe zasięgi w trasie i tutaj zaczynam spoglądać na konkurencję ![]() -------------------- Projekt: Mustang SN95 '94 coupe 302W 280KM
Daily: 300C '05 Wagon 5.7 AWD 360KM Praca: Rimac <TBD> |
|
|
![]()
Post
#177
|
|
Frequent User Dołączył: Sun, 05 September 2021 ![]() |
Warto wspomnieć o sekcie wyznawców Elona Muska, to wypisz wymaluj podobny stan umysłu co fanatycy korpo z nadgryzionym jabłuszkiem, oni żadnego innego elektryka nie kupią podobnie jak innego smartfona + efekt prestiżu i legendy budowanej na pionierskości produktu przebijającego się do świadomości konsumenckiej
![]() Właściwie to liczy się na ten moment Tesla i Chińczyki, może jeszcze Koreańce, choć Toyota zapowiada rewolucje w postaci akumulatorów opartych na stałym elektrolicie. Tesla z kolei dominuje w autonomiczności szerokoskalowej tzn. najwięcej przejechanych kilometrów przez użytkowników auta na autopilocie, co jest oczywiste bo przez ostatnie lata żadne inne samochody nie sprzedawały się jak świeże bułeczki, zatem AI systemów autonomicznych Tesla Motors jest daleko przed konkurencją. Problem spółki Tesla Motors polega na tym że jest w całości uzależniona od finansowania z funduszu inwestycyjnego Elona Muska, a w tej strukturze stanowi niewielki procent względem chociażby spółki SpaceX - to jest oczko w głowie Elona Muska, ponadto dochodzą takie przedsięwzięcia jak Open AI, X (dawny Twitter), Starlink, Neuralink, Robotaxi... a co zatem mniejszy procent przeznaczany jest na rozwój branży motoryzacyjnej. Już nie mówię że sporo kasy wyrzucanych jest w błoto jak chociażby projekty Hyperloop czy Boring, które okazały się niewypałem. |
|
|
![]()
Post
#178
|
|
![]() Forum Killer Dołączył: Mon, 26 October 2015 ![]() |
sporo kasy wyrzucanych jest w błoto jak chociażby projekty Hyperloop czy Boring, które okazały się niewypałem. Właśnie, nie ![]() -------------------- Projekt: Mustang SN95 '94 coupe 302W 280KM
Daily: 300C '05 Wagon 5.7 AWD 360KM Praca: Rimac <TBD> |
|
|
![]()
Post
#179
|
|
Frequent User Dołączył: Sun, 05 September 2021 ![]() |
@Rezor
Można tak raz, drugi, trzeci... ale w końcu inwestorzy/akcjonariusze przestaną Muskowi ufać jeśli któryś tam enty pomysł nie zakończy się sukcesem. Po Boring w LV zostały tunele po których przeprowadza się turystów, a chyba nie o to chodziło. ![]() Właściwie Tesla jak Apple w sporej mierze bazują na legendzie co w pewien sposób buduje ich prestiż - pierwszy smartfon, pierwszy elektryk... no dobra może nie pierwszy ever ale pierwszy jako wykreowany i dopracowany produkt konsumencki a nie "atrapa" z targów CES której nie da się sprzedać, zatem są to korpo kreujące pewne trendy technologiczne, wszystko inne to kopie bazujące na ich rozwiązaniach, a w świadomości konsumenckiej wszystko co oryginalne jest lepsze, nawet jeśli gorsze. ![]() |
|
|
![]()
Post
#180
|
|
![]() Forum Killer Dołączył: Mon, 26 October 2015 ![]() |
Właściwie Tesla jak Apple w sporej mierze bazują na legendzie co w pewien sposób buduje ich prestiż - pierwszy smartfon, pierwszy elektryk... no dobra może nie pierwszy ever ale pierwszy jako wykreowany i dopracowany produkt konsumencki a nie "atrapa" z targów CES której nie da się sprzedać, zatem są to korpo kreujące pewne trendy technologiczne, wszystko inne to kopie bazujące na ich rozwiązaniach, a w świadomości konsumenckiej wszystko co oryginalne jest lepsze, nawet jeśli gorsze. ![]() Kupiłem tesle, używkę i jak na 8letni samochód z przebiegiem 180k km z 772KM i za 140k PLN nie wiem czy jest coś lepszego ale nie przepadam za Muskiem, zachowuje się często jak rozwydrzony jedynak bogatych rodziców, tak samo polityka Apple skutecznie obrzydza mi ich produkty (chociaż córka uczy się rysować i w sumie iPad nadawał się idealnie, ale ja gdzieś nie potrafię się przełamać, miałem iPhone'a służbowego i po 2 miesiącach trafił do szuflady). No i kultyści to nie tylko apple i tesla, mam w rodzinie kogoś ze starszego pokolenia to sprzęty boscha ma poniszczone, zużyte i ledwo to pełni swoją funkcję a znaczki odrestaurowane żeby było widać logo. Wszystko co nie niemieckie to "szmelc" ![]() ![]() -------------------- Projekt: Mustang SN95 '94 coupe 302W 280KM
Daily: 300C '05 Wagon 5.7 AWD 360KM Praca: Rimac <TBD> |
|
|
![]() ![]() |
![]() |
Wersja Lo-Fi | Aktualny czas: Friday, 20 June 2025 - 03:04 |