Shoutbox 0 nowych PW 



2 Stron V   1 2 >  
Reply to this topicStart new topic
> Wodny intercooler, na ulice z wysoką mocą?
dany_47
post Sat, 21 Mar 2020 - 09:50
Post #1


Super User
Dołączył: Sat, 12 November 2016
Skąd: Stolica





Siemka.

Panowie temat pozornie prosty.
Auto mam na takim etapie, że mogę jeszcze coś pokombinować z chłodzeniem powietrza do silnika.
Pierwszy zamysł był FMIC 600x300x100. Bez kombinacji. Nawet taki cooler kupiłem i już leży i czeka.
Jednak pod ten cooler muszę mocno wyciąć zderzak żeby odsłonić go w pełni a szkoda mi ciąć OEM zderzaka.
Jednocześnie akumulator poleciał do bagażnika więc mam trochę miejsca pod maską i wodny cooler by tam siadł. Tym samym zamiast wycinać ładny OEM zderzak mógłbym założyć jakąś wydajną chłodnicę wody dopasowaną do wycięcia fabrycznego w zderzaku.

Potrzebuje jakiegoś małego wsparcia co do określenia wydajności takiego coolera oraz zebrania "pros & cons".

Przyjmuje się, że taki cooler jest dużo bardziej wydajniejszy niż air-to-air. Ale jak określić jakiego coolera potrzebuję i jakiej chłodnicy aby ograniczyć tym samym ilość powieszonych na aucie kilogramów i wstrzelić się idealnie z parametrami?
Kolejna sprawa to wydajność pompy obiegowej. Zagraniczne fora mówią o wydajności 40-50l/min. Nie udało mi się znaleźć takiej pompy na 12V, która może pracować ciągle z taką wydajnością. Już pomijam jej pobór prądu bo nie spodziewam się poniżej 15A.

Kolejna nurtująca mnie rzecz. Jaka będzie sprawność coolera w trasach rzędu 200-300km ciągiem? W trasie nie jedzie się na wklepanym, wiadomo. Ale w każdym opisie ukłądu wodnego intercoolera jest wzmianka, że nie nadaje się na długie trasy bo woda pomału się nagrzewa i z każdym stopniem więcej spada efektywność coolera... Niby o to powinna dbać odpowiednia chłodnica na przodzie auta ale już kręćka dostaję od czytania tych internetowych źródeł wiedzy... Czy odpowiednia chłodnica w przewiewnym miejscu załatwia tą kwestię?

No i jeszcze kwestia wagi: cooler, chłodnica, pompa, zbiornik, węże, z 15L wody... Sporo kg wrzucamy do auta.

Co Wy o tym myślicie? Mieliście styczność już z WIC, montował ktoś u siebie? Jak dobrać odpowiedni cooler i chłodnice? Jaką pompę założyć?
Czy może olać WIC i zakładać kupiony już zwykły IC?

Pozdr.
D.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Wspieraj forum
post Sat, 21 Mar 2020 - 09:50
Post #


Dotacja






Dotacja na forum
Go to the top of the page
 
Quote Post
piwo
post Sat, 21 Mar 2020 - 10:36
Post #2


Forum Clubber
Dołączył: Wed, 03 February 2010
Skąd: Marki





Wymiennik wodny też musi mieć chłodnice którą będziesz musiał zamontować w zderzaku. Wodny wymiennik ma rację bytu tam gdzie chcemy mieć krótki dolot czytaj od turbiny do ssącego jest 1m a nie 3m. No i tam gdzie silnik z tylu a więc nie ma miejsca na icek z tylu. Moim zdaniem wodny odpuść. To dobre do mr2 czy lotusow ale nie aut z silnikiem z przodu. Co do wydajności możesz wziąć seryjne. Ja mam u siebie z merca s600 biturbo który przy 550 koniach miał dwa takie wymienniki. Nowe M3 też ma wodny. Pełno różnych na allegro. I wiesz jaka moc obsługują. BMW 4,0 biturbo też ma dwie wodne. Ale tak czy siak tą wodę z wymiennika podłącza się pod chłodnice wody która się wycina w zderzaku więc to nie tak że pompa pcha wode tylko po wymienniku ale coś te ciepło jeszcze musi z tego obiegu odebrać, a odbiera duża chłodnica wody. Druga
Więc układ rozbudowany i dość awaryjny a i tak zderzak będziesz musiał ciac


--------------------
Opel Speedster turbo b207r , 900kg,
RWD+LSD, 1/4: 13,806s
tor Poznań: 1m48,8s semislick
0-200km/h youtube.com/watch?v=jj-Hbidv43s
Go to the top of the page
 
+Quote Post
pszczelaszkov
post Sat, 21 Mar 2020 - 11:24
Post #3


User
Dołączył: Mon, 08 February 2016





Proste wodne w dragu są dobre, bo bez w/w wymiennika można ogarnąć. Na dalsze kilometry to masa kg i roboty nie potrzebnej wejdzie.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
piwo
post Sat, 21 Mar 2020 - 11:33
Post #4


Forum Clubber
Dołączył: Wed, 03 February 2010
Skąd: Marki





No tak ale w dragu to można za każdym razem spuszczać ten płyn z wymiennika i schłodzić lodem. Na codzien musi być chłodzony obieg chłodnica wody zamontowana gdzieś od czoła. Więc zysk w tym przypadku gdzie autor nie chce podcinać zderzaka żaden. No chyba że dodatkowa chłodnice zmieści przed seryjna ale pewnie to by zmieścił też tam icek.


--------------------
Opel Speedster turbo b207r , 900kg,
RWD+LSD, 1/4: 13,806s
tor Poznań: 1m48,8s semislick
0-200km/h youtube.com/watch?v=jj-Hbidv43s
Go to the top of the page
 
+Quote Post
A d a m
post Sat, 21 Mar 2020 - 13:11
Post #5


Frequent User
Dołączył: Sat, 26 November 2016
Skąd: Poznan





Co do wodnych intercoolerów to rozwiązanie bardzo popularne w Mercedesach tak ja pisano s600 biturbo z popularniejszych to 4.0 cdi czyli s420cdi s400cdi itp. audi w 3.0 tfsi ma wodny intercooler. Rozwiązanie głównie stosowane z powodu braku miejsca na orurowanie, lub w celu zbudowania krótkiego dolotu. Tak jak wspomniano konieczny jest drugi układ chłodzenia, można zastosować pompę elektryczną albo napędzana z paska osprzętu(rozwiązanie świetne jak masz kompresor mechaniczny) do tego chłodnica, orurowanie, zbiorniczek wyrównawczy, kilka czujników i masz gotowy cały układ. W 90% przypadków lepiej iść w intercooler powietrzy mniej elementów, najlepiej napisz do jakiego to auta.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
deejey!
post Sat, 21 Mar 2020 - 13:33
Post #6


Forum Killer
Dołączył: Sat, 13 November 2010
Skąd: Łódź





Nie no wodny IC to wspaniała sprawa generalnie, wystarczy spojrzeć na wszystkie nowe mocne BMW. Nawet camaro widziałem ma wodny układ przy kompresorze. Powtarzalność czasów, mniejsze problemy latem... Fakt, jest trochę roboty przy tym ale to się fajnie sprawdza.


--------------------
E46Turbo || M50TUB25 @ 1.25bar
https://www.facebook.com/E46Turbo
Go to the top of the page
 
+Quote Post
piwo
post Sat, 21 Mar 2020 - 13:43
Post #7


Forum Clubber
Dołączył: Wed, 03 February 2010
Skąd: Marki





Duży icek też się sprawdza. Założenia autora tematu były takie że nie chce ciąć zderzaka. A i tu i tu ciąć będzie musiał.
Przykładowy
https://allegro.pl/oferta/intercooler-lewy-...1814-7563613293


--------------------
Opel Speedster turbo b207r , 900kg,
RWD+LSD, 1/4: 13,806s
tor Poznań: 1m48,8s semislick
0-200km/h youtube.com/watch?v=jj-Hbidv43s
Go to the top of the page
 
+Quote Post
deejey!
post Sat, 21 Mar 2020 - 14:01
Post #8


Forum Killer
Dołączył: Sat, 13 November 2010
Skąd: Łódź





No tak, ale chłodnica wody może być szczuplejsza niż 10cm, generalnie dużo też zależy jakie turbo, jaki boost, jakie to ogólnie auto...


--------------------
E46Turbo || M50TUB25 @ 1.25bar
https://www.facebook.com/E46Turbo
Go to the top of the page
 
+Quote Post
kinko
post Sat, 21 Mar 2020 - 15:21
Post #9


Forum Killer
Dołączył: Mon, 18 April 2011
Skąd: Gdańsk





BMW w modelach 20i/30i/40i z silnikami b48 i b58 mają takie rozwiązanie. Możesz stamtąd podebrać rozwiązania przeglądając realoem.com i przy okazji wykorzystać ich osprzęt.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
marszall
post Sat, 21 Mar 2020 - 16:05
Post #10


Forum Killer
Dołączył: Sun, 08 July 2012





Niejaki GMS z lublina jezdzi/jezdził w swoim Golfie III 16VT syncro na wodnym intercoolerze z mocą ~450HP(?) trzebaby jego podpytac jak to sie sprawdza.
A co do samego umiejscowienia to chłodnice wody nie dość że ciensze to możesz np dac 2 lub 3 i wpasować je tak jak pozwala miejsce. Nie musi być jedna duża tak jak w przypadku IC
Go to the top of the page
 
+Quote Post
dany_47
post Sat, 21 Mar 2020 - 16:49
Post #11


Super User
Dołączył: Sat, 12 November 2016
Skąd: Stolica





Auto: mój poczciwy zgniluch czyt. Golf MK4
Motor: R30T
Boost: około 2 Bary

O ile 100mm grubści IC jest do przełknięcia to powierzchnia 600x300 jest już dosyć znacznie pod zderzakiem. Zderzak mam oem R32 i bardzo bym nie chciał go rezać.
Miałem przy 1,8T cooler 550x230x65 który dosyć ładnie pasował w kratkę w zderzaku. Było troch zapasu po szerokości.



Cooler wody żeby ładnie mi wypełnił kratkę fabryczną bez cięcia zderzaka musiałby być 600x230(do 250)x100(do 100). Air-to-air o tych wymiarach nie będzie dość wydajny.

Krótki dolot było by miło wykorzystać. między kompresorem a kolektorem miałbym do 1m a nie około 3m.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
piwo
post Sat, 21 Mar 2020 - 18:35
Post #12


Forum Clubber
Dołączył: Wed, 03 February 2010
Skąd: Marki





Z tak wąskich to znam z cinquecento. Ważne by była zrobiona nie z rurek a kanalikowa. Maja dużo wyższa wydajność z tej samej powierzchni.
https://allegro.pl/oferta/fiat-cinquecento-...wody-6430321222
Pompa można wziąć pierburg cwa50. Pełno tego na legro np audi 3,0 turbo albo inne wagi.
https://allegro.pl/oferta/dodatkowa-pompa-w...tfsi-9076252301


--------------------
Opel Speedster turbo b207r , 900kg,
RWD+LSD, 1/4: 13,806s
tor Poznań: 1m48,8s semislick
0-200km/h youtube.com/watch?v=jj-Hbidv43s
Go to the top of the page
 
+Quote Post
A d a m
post Sat, 21 Mar 2020 - 19:33
Post #13


Frequent User
Dołączył: Sat, 26 November 2016
Skąd: Poznan





Jak to VW to spróbował bym takiej konfiguracji:
-montaż alternatora z pompą vacum występują w hyundai/kia , opel, honda, land rover itp. możliwe że występuje taki sam alternator jak u Ciebie tylko że z vacum. Zamiast vacu-pompy dajesz pompę wodną po prostu bierzesz napęd z alternatora i pompa z głowy. Sam rozważ jakie są możliwości montażu, nie wiem ile jest miejsca pod maską przy alternatorze. Ewentualnie przeróbka twojego alternatora tak żeby była możliwość wzięcia napędu do pompy wody.
-pompa wodna napędzana z paska osprzętu, można zastosować dłuższy pasek plus pompa lub zostawić standardowy pasek i zrobić podwójne koło pasowe np. na pompie wspomagania gdzie jedna strona jest napędzana przez silnik druga część przekazuje napęd na pompę wody.
-napęd pompy wody z wałka rozrządu można wtedy zastosować łącznik/pasek alternatora z Tuarega v10 tdi

Co do samej pompy to moim zdaniem warto rozważyć użycie pompy wodnej z motocykla, ponieważ łatwo będzie znaleźć pompę z dwoma króćcami.

Zbiorniczek to w sumie obojętnie jaki, układ będzie bardzo mały wiec nie trzeba się spinać żeby zostawiać nie wiadomo ile miejsca na rozszerzalność cieplną wody.

Co do samego IC to jego dobór będzie ciężki, ponieważ nie wiadomo jaką uzyskasz temp. płynu chłodzącego.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
marszall
post Sat, 21 Mar 2020 - 20:18
Post #14


Forum Killer
Dołączył: Sun, 08 July 2012





Co do tego co podpowiada kolega wyżej to zakręć sie za pompą wody z VR5 wzdłużniaka, on ma przełożoną z fabrycznego miejsca pompę wody i wisi na łąpie przy bloku. W miejscu orginalnej w bloku jest chyba zaslepka. Może by coś z tego wykożystał
Go to the top of the page
 
+Quote Post
dany_47
post Sun, 22 Mar 2020 - 12:00
Post #15


Super User
Dołączył: Sat, 12 November 2016
Skąd: Stolica





Właśnie z doborem samego intercoolera jest największy kłopot bo rozmiarów jest dosyć dużo ale przeważnie nie podawana jest ich wydajność chociażby przybliżona.
Chłodnica z cieniasa pasowała by w kratkę, można by dać nawet dwie zamontowane jedna na drugiej żeby zwiększyć wydajność. Albo może jakieś typowo wyścigowe będą o zwiększonej wydajności. Pompa z paska osprzętu też fajny pomysł bo nie obciążał bym akumulatora.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
piwo
post Sun, 22 Mar 2020 - 16:25
Post #16


Forum Clubber
Dołączył: Wed, 03 February 2010
Skąd: Marki





Ja mam u siebie z cieniasa plus wymiennik z merca 600s biturbo. przy mocy 300 koni nie mam problemów z temperaturami w dolocie tzn do 10 wyższe niż otoczenie.


--------------------
Opel Speedster turbo b207r , 900kg,
RWD+LSD, 1/4: 13,806s
tor Poznań: 1m48,8s semislick
0-200km/h youtube.com/watch?v=jj-Hbidv43s
Go to the top of the page
 
+Quote Post
jackkpl
post Sun, 22 Mar 2020 - 22:05
Post #17


Forum Clubber
Dołączył: Wed, 20 August 2008
Skąd: 3city





Kto takie pomysly daje na pompe na pasek? Jak to czytam to sie smiac chce.
Cwa50 ciagnie 3A do tego mozna ja sterowac pwm i jak nie trzeba duzego przeplywu, to bedzie brala 0.5A.


--------------------
-Poznań 1:44.115 -Łódź 58.1 -Pomorze 41.7 -Toruń 29.59 -Koszalin 48.97
Go to the top of the page
 
+Quote Post
pszczelaszkov
post Sun, 22 Mar 2020 - 23:11
Post #18


User
Dołączył: Mon, 08 February 2016





Name: "Pierburg CWA50"
Operation voltage: 8-16 volts
Weight: approx. 1.0 kg
Current consumption: 5.0 to 7.0A / (approx. 0.2mA in standby mode)

Czyli w sumie tyle co żarówka H4.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
dany_47
post Mon, 23 Mar 2020 - 07:18
Post #19


Super User
Dołączył: Sat, 12 November 2016
Skąd: Stolica





Patrzę na wydajności tych pomp i zdecydowanie bardziej odpowiada CWA100-3. I faktycznie pobór prądu do przełknięcia.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
piwo
post Mon, 23 Mar 2020 - 07:27
Post #20


Forum Clubber
Dołączył: Wed, 03 February 2010
Skąd: Marki





https://www.youtube.com/watch?v=LtfkVWpHqAM&t=29s


--------------------
Opel Speedster turbo b207r , 900kg,
RWD+LSD, 1/4: 13,806s
tor Poznań: 1m48,8s semislick
0-200km/h youtube.com/watch?v=jj-Hbidv43s
Go to the top of the page
 
+Quote Post

2 Stron V   1 2 >
Reply to this topicStart new topic
 

RSS Wersja Lo-Fi Aktualny czas: Saturday, 28 March 2020 - 19:49