Shoutbox 0 nowych PW 



2 Stron V   1 2 >  
Reply to this topicStart new topic
> Gięcie kolektora wydechowego, warunki, efekty
MadeInPoland
post Tue, 22 Oct 2019 - 19:48
Post #1


Forum Clubber
Dołączył: Tue, 15 July 2008
Skąd: Katowice





Nabyłem do V8 długie ciekawe kolektory wydechowe, które nie pasują do mojej budy ponieważ wyloty są nieco zbyt szeroko.
W pierwszej kolejności odrzuciłem je, ale pomyślałem później, że może spróbować je wygiąć.
Muszę wygiąć około 2,5cm każdą stronę (średnica primary 47mm, zbiorcza 75) co w stosunku do średnic jest niewielkie. Długość rur ok 40cm.
Macie jakieś doświadczenia w temacie?
Mimo iż silnik zapasowy to chciałbym zachować w nim gwinty pod szpilki do mocowania kolektorów.


--------------------
Nie ma nudnych samochodów, są tylko nudni kierowcy
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Wspieraj forum
post Tue, 22 Oct 2019 - 19:48
Post #


Dotacja






Dotacja na forum
Go to the top of the page
 
Quote Post
kirpek
post Tue, 22 Oct 2019 - 21:53
Post #2


Super User
Dołączył: Wed, 03 August 2011
Skąd: Szczecin





Zagrzac w odpowiednich miejscach palnikiem.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
MadeInPoland
post Tue, 22 Oct 2019 - 22:35
Post #3


Forum Clubber
Dołączył: Tue, 15 July 2008
Skąd: Katowice





Acetylen czy lpg wystarczy?


--------------------
Nie ma nudnych samochodów, są tylko nudni kierowcy
Go to the top of the page
 
+Quote Post
kirpek
post Tue, 22 Oct 2019 - 22:45
Post #4


Super User
Dołączył: Wed, 03 August 2011
Skąd: Szczecin





Trudno mi powiedzieć. W pracy tylko acetylenem robimy.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Pan. B
post Tue, 22 Oct 2019 - 22:51
Post #5


Forum Homee
Dołączył: Tue, 05 May 2009
Skąd: Nowa Huta / Biały Kościół





Propan/butan będziesz grzał ruski rok.
Zdecydowanie szybciej pójdzie z palnikiem tlen acetylen.


--------------------
BMW...freude am fahren...

www.muaythaikrakow.pl
Go to the top of the page
 
+Quote Post
przema72
post Tue, 22 Oct 2019 - 23:25
Post #6


Forum Killer
Dołączył: Mon, 25 September 2006
Skąd: włoszczowa





a jaki to materiał ? sprawdzałeś grubość ścianki rur ? , jeśli to wolnossak to nie musza być żadne cuda żeby nie pękało

niewiem czemu miałby grzać rury i zginać , przecież jeśli potem materiału nie "odpuścimy" przez wygrzewanie to pojawią sie naprężania , dużo lepiej zrobić nacięcia i pospawać 2-3mm spawu , niż rozgrzewać pól centymetra miejscowo stali
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Pan. B
post Tue, 22 Oct 2019 - 23:34
Post #7


Forum Homee
Dołączył: Tue, 05 May 2009
Skąd: Nowa Huta / Biały Kościół





Nikt nie pisze żeby grzać do białego.
Normalna temp pracy kolektora wydechowego to nie jest 100 stopni .
Wiec raczej mu nie zaszkodzi.


--------------------
BMW...freude am fahren...

www.muaythaikrakow.pl
Go to the top of the page
 
+Quote Post
przema72
post Tue, 22 Oct 2019 - 23:47
Post #8


Forum Killer
Dołączył: Mon, 25 September 2006
Skąd: włoszczowa





w sumie racja , jeśli materiał jest dobry i to wolnossak
Go to the top of the page
 
+Quote Post
MadeInPoland
post Tue, 22 Oct 2019 - 23:52
Post #9


Forum Clubber
Dołączył: Tue, 15 July 2008
Skąd: Katowice





materiał nieznany, jakaś nierdzewka, kolektory zdjęte z wozu ściągniętego z USA. Wolnossak, rozważam wyżarzenie po gięciu o ile to konieczne z uwagi na fakt, że to tylko wolnossak właśnie.


--------------------
Nie ma nudnych samochodów, są tylko nudni kierowcy
Go to the top of the page
 
+Quote Post
simon.pg
post Wed, 23 Oct 2019 - 21:28
Post #10


Frequent User
Dołączył: Sun, 14 April 2013
Skąd: Gdańsk





Propan butan tlen da spokojnie radę. No i kto grzeje pół centymetra. Rurki muszą naddać się wszędzie odrobinę a nie zgiąć kolano w pół..... Bez wyżarzania. grzeczne stygnięcie.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
MadeInPoland
post Mon, 04 Nov 2019 - 23:33
Post #11


Forum Clubber
Dołączył: Tue, 15 July 2008
Skąd: Katowice





Udało się zrobić przymiarki i faktycznie nie wejdą kolektory. Gięcie odpada po bliższemu przyjrzeniu się im.
Mam plan naciąć od góry wzdłuż flansz, przykręcić do silnika, wygiąć ile trzeba, zdjąć i spawać. Do odgięcia będzie tak, że max szczelina ok 5mm wyjdzie.
Materiał prawdopodobnie 304, magnes nie łapie. Pytanie czy lepiej ciąć wzdłuż flansz po spawach rur do flanszy czy lepiej kilka mm od flanszy? Czy jak wygodniej?
Flansza 10mm, rura prawdopodobnie 1,5mm. Chyba nie pognie się flansza przy spawaniu?
Spawać zamierzam migiem drutem do nierdzewki. Jakiś szczególny drut będzie lepszy czy po prostu do nierdzewki?
Nigdy nie spawałem nierdzewki więc nie mam doświadczenia żadnego.


--------------------
Nie ma nudnych samochodów, są tylko nudni kierowcy
Go to the top of the page
 
+Quote Post
przema72
post Tue, 05 Nov 2019 - 00:09
Post #12


Forum Killer
Dołączył: Mon, 25 September 2006
Skąd: włoszczowa





lepiej ciąć przy flanszy , szczeliny nie możesz zaspawać to za cienki materiał , musisz to odciąć potem rurki przeszlifować pod kątem żeby pasowały bez szczeliny do flanszy , sfazować i spawać bez szczelin , flansza spawana bez skręcania do płyty na pewno ci sie powygina , można potem splanować , lub spawać chociażby przykręconą do głowicy
Go to the top of the page
 
+Quote Post
MadeInPoland
post Tue, 05 Nov 2019 - 00:19
Post #13


Forum Clubber
Dołączył: Tue, 15 July 2008
Skąd: Katowice





Dzięki. Mam drugi piec do przymiarek i mogę spawać po przykręceniu do niego.
Szczelina od dołu będzie się zwiększać, te 5mm to max (może być i mniej) i będzie tylko na górze. Ku dołowi zwężenie, wiadomo. Chodzi Ci o to, że przepalę tą rurę?
Te wydechowe stalowe czarne to mają ścianki 1,5mm i amatorsko czasem je spawałem. Z nierdzewką jest trudniejszy temat?


--------------------
Nie ma nudnych samochodów, są tylko nudni kierowcy
Go to the top of the page
 
+Quote Post
przema72
post Tue, 05 Nov 2019 - 00:37
Post #14


Forum Killer
Dołączył: Mon, 25 September 2006
Skąd: włoszczowa





nie , nie chodzi o przepalenie , jeśli będziesz miał tak dużą szczelinę to podczas spawania "sciągnie" ci sam spaw o doby milimetr , wiec pokrzywi flansze i kąt kolektora , nie mówiąc o naprężeniach w spawie

przy tak cienkim materiale i początkach spawania , najmniej błędów popełnisz gdy sobie wyszlifujesz wszystko pasujące na zero bez szczeliny tyllo z fazowaniem , nierdzewka nie jest trudnym materiałem do spawania , ale zachowuje sie trochę inaczej , jest bardziej sprężysta i mniej rozciągliwa , spaw bardziej sie kurczy , ale uprzedzam ze magistrem spawania nie jestem , opisuje bardziej łopatologicznie jak łatwiej było mi spawać tigiem na początku
Go to the top of the page
 
+Quote Post
MadeInPoland
post Wed, 06 Nov 2019 - 12:05
Post #15


Forum Clubber
Dołączył: Tue, 15 July 2008
Skąd: Katowice





przema72 cenię bardzo Twoje rady, ale nie miałem wyboru, samochód na podnośniku, trzeba szybko to poskładać i zweryfikować hipotezy przyrostowe. Same kolektory nie są jakieś idealne ponieważ nie są równoodległościowe. W związku z tym naciąłem jeden kolektor kawałek od flanszy i zacząłem spawać migiem. Smarki wychodziły prawdpodobnie przez to, że za radą znajomego zapiąłem 100% argon więc odpaliłem TIG i w miarę poszło. Nigdy dotychczas nie spawałem TIGiem stali tylko alu i muszę jako total amator stwierdzić, że się fajnie spawa nierdzewke TIGiem. Flansza przed spawaniem była nieco krzywa, spawanie specjalnie nie pogorszyło tematu, a nawet wydaje się, że poprawiło.
Jeden kolektor siedzi, dzisiaj targam się z kolejnym, spróbuję migiem z argonmixem.


--------------------
Nie ma nudnych samochodów, są tylko nudni kierowcy
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Driftman
post Wed, 06 Nov 2019 - 12:19
Post #16


Forum Killer
Dołączył: Mon, 29 January 2007
Skąd: Siedlce bokiem





Zatkaj go zostawiając tylko mały otwór i napuszczaj do środka gazu. Spaw wyjdzie bez glutów od środka. Trudniej też przepalić materiał
Szczelin nie może być wcale.
Nierdzewka wymaga szlachetnego gazu..kolega dobrze Ci radził

Najlepiej jak pierwsze centymetry od flanszy, runnery wychodziłyby prosto. Nie zakłucamy w ten sposób przepływu spalin. Każde przewężenie to twój największy wróg. Wiadomo


Giąć na zimno lub na gorąco ale pod małym kątem można spróbować przeprowadzić na rurach nabitych gorącym wysuszonym ubitym piaskiem. Zatykało się kiedyś rury dopasowanym drewnianym korkiem. Kto budował klatki do aut wie ocb wink.gif Kolektor to trudny temat z racji gotowej bryły


--------------------
Mercedes C klasa drift daily "miettek"
Honda Prelude cukierek H22A JDM ++ nitro "preluda"
C124 M104 320 manual Turbo Bandit i inne
Serwis CNC wszystkich maszyn
Go to the top of the page
 
+Quote Post
MadeInPoland
post Wed, 06 Nov 2019 - 12:38
Post #17


Forum Clubber
Dołączył: Tue, 15 July 2008
Skąd: Katowice





Trochę tam się glutów pojawiło faktycznie, ale średnica wylotu z głowicy 36mm, a średnica flanszy i rury 44mm - w ameryce wszystko widać musi być przewymiarowane.
Szczelin nie ma, szczelnie zaspawane, przetop dobry poszedł z TIGa.
Wracając w nocy do domu czytałem o spawaniu 304 MIGiem i niby lepszy jest argon mix nawet znalazłem info, że można 100% argon, ale spoina będzie marna wysoka i wąska i tak właśnie mi wychodziło. Smarki katastrofa nie dało się migiem spawać. Na koniec spawania skończył mi się argon i podłączyłem argon mix do TIGa to nie da się spawać łuk najpierw iskrzył jak świeca zapłonowa, a po przetopieniu spoina brzęczy jak stygnie i odpryskuje jakieś drobinki. Co do TIG sprawa jasna, że musi być 100% argon, a dzisiaj jak zdążę z drugim kolektorem to się przekonam czy MIGiem pójdzie z argonmixem.
Nieznacznie zmieniam kąt przepływu spalin, generalnie w relacji do seryjnego kolektora, który wygląda jak stary kaloryfer to jest mega udoskonalenie.

O gięciu zapomniałem, wydaje się, że tam musiałaby pójść tak ogromna siła, że wyrwałoby szpilki prędzej z głowicy (tylko M6 są), albo wyrwało rury z flanszy. Rury są ogromne bo 47mm zewnętrznej i do tego są 4 więc wiesz, jedna to może i by poszła. Z drugiej strony przy dzwonach nieraz się kolektory gną, ale są wówczas rozgrzane.


--------------------
Nie ma nudnych samochodów, są tylko nudni kierowcy
Go to the top of the page
 
+Quote Post
nomad66
post Wed, 06 Nov 2019 - 21:08
Post #18


Super User
Dołączył: Tue, 17 March 2015





połączenie głowicy i kolektora zawsze ma taki uskok, gdzieś czytałem, że chodzi o zjawiska falowe i uskok ma być. Powracająca fala odbija się od takiego uskoku zamiast od zaworu.
Wątpię, żeby 304 było stosowane kolektory wydechowe. Przy około 600 stopniach powstaje krucha faza sigma, później materiał bardzo łatwo pęka. 304 jest ok na tłumik środkowy i końcowy.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
MadeInPoland
post Wed, 06 Nov 2019 - 21:17
Post #19


Forum Clubber
Dołączył: Tue, 15 July 2008
Skąd: Katowice





Nie ma zawsze. Wiadomo steeped headers maja swoje zalety. To jaki materiał by to był? Kolor wygląda na 304 magnes nie lapie


--------------------
Nie ma nudnych samochodów, są tylko nudni kierowcy
Go to the top of the page
 
+Quote Post
nomad66
post Wed, 06 Nov 2019 - 22:17
Post #20


Super User
Dołączył: Tue, 17 March 2015





http://www.stalenierdzewne.pl/1035/uklady-...nych-na-korozje
tak z grubsza. Trzeba byłoby wrzucić na spektrometr kawałek i zobaczyć co siedzi w środku wink.gif
Go to the top of the page
 
+Quote Post

2 Stron V   1 2 >
Reply to this topicStart new topic
 

RSS Wersja Lo-Fi Aktualny czas: Sunday, 17 November 2019 - 16:26