Shoutbox 0 nowych PW 



 
Reply to this topicStart new topic
> BMW E46 330i do rallysprintów
M_J
post Wed, 12 Jun 2019 - 16:47
Post #1


Rookie
Dołączył: Wed, 12 June 2019





Cześć wszystkim, postanowiłem wrzucić tu info o swoim aucie i co jakiś czas podrzucać relację z zawodów i postępów w amatorskim wydaniu motorsportu wink.gif

Na pomysł amatorskiego ścigania się wpadłem jakiś czas temu, a wprowadzić go w życie udało się w zeszłym roku. Wraz z dwójką znajomych zdecydowaliśmy się na budowę trzech samochodów o praktycznie identycznej specyfikacji (klasa 330i ówczesnego BMW Challenge), i z mniejszym lub większym powodzeniem startujemy nimi od zeszłorocznego cyklu (w tym roku BMW Challenge przemianowano na Rallysprint Challenge). Nigdy wcześniej nie ścigałem się autami/gokartami, nigdy wcześniej nie jeździłem też autem z tylnym napędem ale po researchu i kilku wizytach na torach i prawym fotelu zapadła decyzja "tylko rwd". Na konkurencyjne 4x4 trochę szkoda mi było budżetu (jest też dużo droższe w utrzymaniu), a FWD może jest szybkie, ale trochę tam nudno.

Jak na razie trenujemy na trackdayach, udało mi się zaliczyć też 4 starty w BMW/Rallysprint Challenge (Kielce w 2018 roku, Biała Podlaska, Oleśnica, Ułęż w 2019), auto pomimo tego że nie jest najlżejsze i najmocniejsze jest zadziwiająco szybkie, całkiem idiotodporne i dzielnie znosi ostre katowanie na torze. Z dobrym kierownikiem można spokojnie walczyć o górną część tabelki Open (a nawet ze słabym, czyli mną - udało się zdobyć 5 miejsce w Open w Białej Podlaskiej i na Ułężu). Auto zbudowałem w Winczewski Motorsport, a obecnie zajmują się nim chłopaki z Fanauto w Warszawie.

Sam cykl Rallysprint Challenge to miła odmiana od jeżdżenia w kółko po Modlinie/Jastrzębiu/Łodzi. Zazwyczaj jest sporo jazdy, próby są szybkie (w Białej Podlaskiej GPS pokazywał 180 kmh), nawierzchnia wymagająca a kierowcy prezentują wysoki poziom i jest kogo podpatrywać. Równocześnie podział na klasy dość skutecznie zatrzymuje wyścig zbrojeń.

Poniżej specyfikacja:
BMW E46 330i 2000r
Buda sedan
Silnik M54B30 seria
Skrzynia 5b (lżejsza niż 6b)
Szpera 40% 4 płytki wraz z krótszym przełożeniem 3,91
Bilstein B12 na grubej ladze (czyli B8 ze sprężynami Eibacha ustawiony na dziurawy asfalt)
Klatka max rozbudowana ireco z zastrzałami do wózka i kielichów z przodu
Drzwi/maska/klapa/szyby - seria
Buda powycinana w kilku miejscach (przegroda z tyłu, wnęki tylnych drzwi)
Wydech seria z katalizatorami, wycięty tylni tłumik który zastąpiony został prostymi rurkami z nierdzewki
Lżejsze aku z SC
Kubełki i pasy 6pkt, kiera RRS
Po spotkaniu z bandą w modlinie wymieniony układ chłodzenia na customowy w stylu BMW M3
Tarcze w seryjnym rozmiarze, ATE (chyba jakiś tani model)
Klocki Ferrodo DS3000 przód, DS2500 tył
Felgi styling 32, 17 cali (dość lekkie jak na BMW)
Opona zgodna z przepisami klasy - Federal RSR-RR 595 225/45/17
Stabilizatory seria (przepisy zabraniają grzebania przy nich)
Waga - nie ważyłem na pusto, z 1/3 baku i ze mną w aucie (i z ciężkim akumulatorem + końcowym tłumikiem którego teraz nie ma było 1422 kg).

W kolejnych postach wrzucę później kilka zdjęć z budowy, jak i zdjęć gotowego auta wink.gif Do zobaczenia gdzieś na trackdayu!









Go to the top of the page
 
+Quote Post
Wspieraj forum
post Wed, 12 Jun 2019 - 16:47
Post #


Dotacja






Dotacja na forum
Go to the top of the page
 
Quote Post
nevada
post Thu, 13 Jun 2019 - 08:19
Post #2


Forum Killer
Dołączył: Tue, 25 February 2003
Skąd: Gdańsk





Bardzo fajne auto.
Rozsądnie zbudowane, bez fajerwerków, widać że przekłada się to na bezawaryjną jazdę.
Nie znam regulaminu cyklu- na ile można pogrzebać w ustawieniach geometrii?
Gratuluję i zazdroszczę wink.gif
Go to the top of the page
 
+Quote Post
staszek 1
post Thu, 13 Jun 2019 - 08:58
Post #3


Forum Killer
Dołączył: Wed, 08 December 2004
Skąd: zakopane





1400 wagi? Wylewka beton
owa na podłodze jest? smile.gif


--------------------
Focus RS , BMW 1 Coupe w budowie
Go to the top of the page
 
+Quote Post
M_J
post Thu, 13 Jun 2019 - 10:10
Post #4


Rookie
Dołączył: Wed, 12 June 2019





CYTAT(nevada @ Thu, 13 Jun 2019 - 08:19) *
Bardzo fajne auto.
Rozsądnie zbudowane, bez fajerwerków, widać że przekłada się to na bezawaryjną jazdę.
Nie znam regulaminu cyklu- na ile można pogrzebać w ustawieniach geometrii?
Gratuluję i zazdroszczę wink.gif


Cambery, unibale, itd - zabronione. Jedyne co może być użyte to acentryki. Ma to minusy, ale z drugiej strony - wyrównuje szanse.

CYTAT(staszek 1 @ Thu, 13 Jun 2019 - 08:58) *
1400 wagi? Wylewka beton
owa na podłodze jest? smile.gif


E46 waży na sucho w sedanie bodajże 1505kg, więc tak czy siak kilka kilo udało się zdjąć. Obecnie rozkład masy z 85 kilowym łącznikiem pedałów z kierownicą przedstawia się tak jak poniżej (obecnie jeszcze -15 kg mniej po wymianie akumulatora i 10kg mniej przez wywalenie tylnej puchy wydechu - niestety masa zdjęta z tyłu auta...). Auto bez paliwa powinno ważyć obecnie około 1290kg.

Go to the top of the page
 
+Quote Post
M_J
post Thu, 13 Jun 2019 - 10:33
Post #5


Rookie
Dołączył: Wed, 12 June 2019





A tu kilka zdjęć z budowy samochodu.

Auto zaczynało jako anglik z beżową skórą w środku wink.gif



Potem przekładka, rozebranie do zera i klatka w Ireco. Jako że nie umiem jeździć - padło na maksymalnie rozbudowaną klatkę. Czy drugi raz wybrałbym takie rozwiąznie? Nie wiem, max rozbudowana klatka swoje waży (klatka Cro-Mo która byłaby lżejsza to koszt x2), ale daje pewien komfort i spokój wink.gif





Malując wnętrze popełniłem błąd - ciemny kolor jest fajny (nie widać kurzu), ale w upale grzeje sie dość mocno. Z drugiej strony nie wiem czy srebrny/biały by pomógł. Po zdjęciu wszystkich mat i wygłuszeń na tunelu środkowym po ostrej jeździe można robić jajecznicę.





Go to the top of the page
 
+Quote Post
staszek 1
post Thu, 13 Jun 2019 - 16:09
Post #6


Forum Killer
Dołączył: Wed, 08 December 2004
Skąd: zakopane





kto ci robił dyfer ? czy to jakis oem ?


--------------------
Focus RS , BMW 1 Coupe w budowie
Go to the top of the page
 
+Quote Post
M_J
post Thu, 13 Jun 2019 - 22:04
Post #7


Rookie
Dołączył: Wed, 12 June 2019





CYTAT(staszek 1 @ Thu, 13 Jun 2019 - 16:09) *
kto ci robił dyfer ? czy to jakis oem ?


Michal, Strykow
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Fawor
post Fri, 14 Jun 2019 - 12:08
Post #8


Forum Clubber
Dołączył: Fri, 13 August 2004
Skąd: Tuchola/Poznań





hehe, w sumie bardziej rozbudowana bliźniaczka mojej amatorskiej street-driftówki smile.gif Fajnie, że ktoś bawi sie jeszcze w sedany, aczkolwiek waga na prawdę zabija te klopsy...zachciało mi się E46 z B30, które finalnie napędza się tak samo, jak E36 z M54B25 (które miałem), tylko gorzej się nim jeździ laugh.gif


--------------------
Leon 1.8T BAM 337/405 by NGS-R + MSS Performance & doriftogruz E46 330.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
M_J
post Sat, 21 Sep 2019 - 13:22
Post #9


Rookie
Dołączył: Wed, 12 June 2019





Szybki update - w międzyczasie auto wystartowało na takich imprezach jak:

1. Rallysprint Challenge w Oleśnicy.
Udało zająć się 6 miejsce w generalce. Z jazdy byłem bardzo zadowolony, niestety na jednym z przejazdów awarii uległa cewka i dotoczyłem się do mety z dużą stratą. Przez kolejne 5 przejazdów jadąc trochę poza limitem udało się nadrobić całkiem sporo sekund. Auto w warunkach "betonowe płyty i dziurawy asfalt" prowadzi się super, za to dość mocno kładzie się w zakrętach. Takie uroki przepisów klasowych uniemożliwiających grzebanie w stabilizatorach itp.

2. Rallysprint Challenge na Ułężu.
5 miejsce w generalce na 35 zawodników (wyniki: http://speedzone.pl/wyniki/?rajd=67 ). Bardzo lubię próby na Ułężu (chociaż moje opony pewnie mają na ten temat inne zdanie). Szybka trasa i brak jakiegokolwiek cienia przy grubo ponad +30 w słońcu to dość wymagające warunki dla ciemnogranatowego auta bez klimy. Szczęśliwie bez żadnych awarii i problemów oprócz gopro które zastrajkowało, więc onboardów brak. Fają opcją był trening na skróconej trasie dzień wcześniej. Poniżej kilka zdjęć.





Go to the top of the page
 
+Quote Post
M_J
post Sat, 21 Sep 2019 - 13:44
Post #10


Rookie
Dołączył: Wed, 12 June 2019





A ostatnią imprezą na jakiej byłem było Rallysprint Challenge na lotnisku w Pile. Miejsce 7 na 39 startujących zawodników. Zawody składały się z 8 przejazdów. Początkowo miały być to 4 przejazdy w jedną stronę, a potem 4 przejazdy odwróconej trasy, ale organizator zmienił plan i w efekcie po 4 przejazdach zdjęto kilka niepotrzebnych szykan i zwężeń i drugą połowę zawodów jechaliśmy po szybszej trasie. Z jazdy jestem zadowolony w 50% - "były przebłyski", ale brakowało mi powtarzalności przez co najlepszy od najgorszego przejazdu trasy różnił się aż o 7 sekund. Wyniki: http://www.speedzone.pl/wyniki/?rajd=72

Wrzucam onboard z piątego przejazdu (bestlap był o 4,7s lepszy). Na filmie wygląda to strasznie wolno a w kilku miejscach można by zdecydowanie pojechać szybciej, ale 5s kary za kazdy potrącony słupek lub oponę dość skutecznie studzi zapędy jechania ponad limit swojego skilla wink.gif




Kolejne i ostatnie ściganie się w tym sezonie to prawdopodobnie Rallysprint Challenge w Kielcach w październiku. Swoją drogą - bardzo fajna impreza z jazdą odcinka leśnego w górę i w dół, zdecydowanie polecam! Info i zapisy tutaj: https://rsch.pl/wydarzenie/vii-runda-rallys...nge-tor-kielce/
Go to the top of the page
 
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
 

RSS Wersja Lo-Fi Aktualny czas: Friday, 10 July 2020 - 22:56