![]() |
![]() ![]() |
![]() |
![]()
Post
#81
|
|
![]() Super User Dołączył: Mon, 10 February 2014 ![]() |
tak samo jak przy klatkach, podaj przepis - nie podam, bo nie pytałem jaki to przepis, paragraf, ustęp
|
|
|
Wspieraj forum |
![]()
Post
#
|
![]() Dotacja ![]() |
|
|
|
![]()
Post
#82
|
|
![]() User Dołączył: Tue, 08 November 2005 Skąd: Dulowa/ k.Krakowa ![]() |
Panowie,
mam 100% pewności o zmianach w przepisach z dnia 22.06.2013r., gdyż spieszyłem się jak cholera z rejestracją trajki. Śledziłem temat rejestracji wydumek własnych od 1997r. Przepisy zmieniały się z gorszych na lepsze i było mnóstwo plotek o zmianach w przepisach że już weszły że nie można itd. itp. aż pewnego pięknego dnia dzięki temu że wcześniej było mnóstwo plotek masa osób nie wierzyła że 22.06.2013r. zmienią się przepisy dużo ludzi zostało z ręką w nocniku, nawet niektóre firmy od replik poszły się j..ać. Ja zdążyłem zarejestrować trajkę, w ostatniej chwili i zostały mi na pamiątkę 2 sztuki ram i 2 garaże części do zbudowania replik lotusa7, jedna wg książki McSorleya, druga to kopia ramy caterhama r500 z tylnim zawieszeniem z csr. Po tym pięknym dniu przestałem śledzić zacięcie przepisy, mimo, że dziennik ustaw z 2002r odnośnie wymagań technicznych dot. rejestracji pojazdów i dopuszczenia do ruchu znam nadal niemal na pamięć. Tak więc przyłączam się do maaaad'a i prosiłbym o konkretne akty prawne traktujące o tym co wolno a co nie odnośnie dopuszczenia do ruchu homologowanego i zarejestrowanego wcześniej pojazdu. Bez podstawy prawnej możemy tutaj sobie gadać bez końca o swoich przygodach z skp czy oskp. Nawiasem to podejrzewam, że istnieją pojazdy które mają homologację eu, o których cepik nic nie wie, wiec luki w systemie/systemach mogą być jak np. ta odnośnie pojemności w "elektrykach" -------------------- Jeszcze będzie przepięknie...
|
|
|
![]()
Post
#83
|
|
Frequent User Dołączył: Sun, 31 October 2010 ![]() |
soltyk, z mojej strony pozostawie to bez komentarza.
Kuki, ale o zabraniu samów było napisane wprost - i to wszyscy (mam nadzieje) wiemy. Natomiast spotkałem się z opinią, że wraz z zabraniem samów, miały przestać przechodzić swapy na nieistniejące pojemności, a na homemade rzeczach - to w szczególności. |
|
|
![]()
Post
#84
|
|
Forum Clubber Dołączył: Tue, 12 February 2008 Skąd: NMiasto ![]() |
Z praktyki pracy w zawodzie diagnosty mogę powiedzieć jak ja podszedłbym do tego problemu.
1. Swap silnika, niezależnie jaki miałby być, nie jest zmianą konstrukcyjną. Nie podlega więc badaniu dodatkowemu wymaganemu po przeróbkach wchodzących w ten zakres przeróbek. Wystarczy więc zwykłe badanie okresowe, ewentualnie badanie dodatkowe na wniosek właściciela o ustalenie nowych danych technicznych samochodu. Przy badaniu okresowym wpisuję usterki drobne (dane techniczne w DR. niezgodne ze stanem faktycznym) a w uwagach wpisuję prawidłowe dane + adnotacja o wymianie silnika. 2. Przy zmianie silnika gdzie doszło do znacznej ingerencji w inne podzespoły pojazdu, domagam się przedstawienia opinii certyfikowanego rzeczoznawcy, czy przeróbka została wykonana zgodnie ze sztuką i czy nie stanowi zagrożenia dla ruchu drogowego. 3. Pamiętajcie że przy każdej przeróbce lub ingerencji w samochód, diagnosta podczas badania wyczula wszelkie zmysły i szuka haka, żeby podważyć prawidłowość przeróbki. 4. Będzie coraz trudniej przejść pozytywnie badanie na SKP tym bardziej po takiej ingerencji w konstrukcję pojazdu. -------------------- A110S
|
|
|
![]()
Post
#85
|
|
![]() Super User Dołączył: Mon, 10 February 2014 ![]() |
Wybacz, ale nie jestem prawnikiem, i numer paragrafu do niczego nie jest mi potrzebny. Jeśli diagnosta ogląda samochód i mówi, że zmieniło się i nie można czegoś takiego już zarejestrować, to co mam dalej dyskutować? Skoro na wielu stacjach to samo. Sprawa rozbijała się o homologacje. Silnik musi mieć homologację w danym modelu. Tak samo łapy i poprzeczka zawieszenia. A jeśli jest to swap międzymarkowy, to od razu wiadomo, że homologacji nie ma. Wcześniej widocznie dało się to obejść, a teraz nie. Jeśli danego silnika nie ma na liście fabrycznie dostępnych (a tylko takie są w CEPIKu), to znaczy że nie ma homo i nie ma przeglądu.
|
|
|
![]()
Post
#86
|
|
Forum Killer Dołączył: Mon, 19 September 2005 Skąd: Przasnysz ![]() |
soltyk najpierw poczytaj potem wypowiadaj sie na forum, ja dwa wieczory spędziłem na czytaniu tego co kolega wkleił wyżej i takie same nioski wyciągnąłem jak on i dopiero sie wypowiedziałem. Tak wiec z mojej strony więcej wiedzy mniej plotek/legend. Co ty masz z tym Homo ? Jeśli nie wiesz co to jest homologacja i kiedy jest wydawana to nie pisz bzdur.
-------------------- Probe 2.2 TURBO GT
|
|
|
![]()
Post
#87
|
|
Frequent User Dołączył: Sun, 31 October 2010 ![]() |
Tommo,
ad1) Przepisy jednak uznały, że to _jest_ zmiana konstrukcyjna i podały konkretną ścieżke postępowania - badanie po zmianach. Nie wiem czemu chcesz tą ścieżke zmieniać, to też troche niebezpieczne. Ale przyznam, że widziałem kwit ogarniający zmianę pojemności wpisany w uwagach na okresowym i WK to przyjął. Tyle, że oni przyjmują wszystko, co wpisze diagnosta. ad2) na podstawie jakiego przepisu się domagasz? Rozumiem podejście, ale możesz prosić o opinię rzeczoznawcy jedynie, gdy masz problem z ustaleniem nowych parametrów. Rzeczoznawca napisze, że silnik pod maską ma moc X i pojemność Y. Nic więcej. Za bezpodstawne N tez zabierają uprawnienia. Takie sprawy przeważnie kończą się przed bramą i diagnosta odmawia (chociaż nie wiem, czy tak może. Mi odmawiali ![]() ad 3 i 4 - wiem i rozumiem. Niektóre przepisy są dla nas gorsze, a inne lepsze. Ten nam daje taką możliwość mimo, że się komuś nie podoba. Jak dla mnie to żadne e36 nie powinno przejść przeglądu, bo istnieje ryzyka odpadnięcia tylnego wózka. No ale prawo niezbyt pozwala wystawiać negatywu na zapas ![]() ![]() soltyk, wiesz czemu ci tak powidział? Bo się bał, albo po prostu nie miał wiedzy. Analogiczne sytuacje występują w mechanice pojazdowej. Lepiej wymienić 20x klocki, niż kopać się z remontem silnika, gdzie łatwo o błąd i klient będzie marudził. U mnie teraz policja zaczeła latać na mieście z analizatorami spalin i dziwnym trafem, ostatnio każde znane mi auto miało wtykany w rure analizator spalin na OBT. Wcześniej to była rzadkość. |
|
|
![]()
Post
#88
|
|
![]() User Dołączył: Tue, 08 November 2005 Skąd: Dulowa/ k.Krakowa ![]() |
Podstawa prawna i tyle. Poruszamy się w aktualnie istniejących przepisach. Nie ma tak, że nie i już i c..j, może być nie bo paragraf x ustawy y mówi o tym jasno że nie i wtedy nie pogadamy, ale to też się tyczy diagnosty ma podać podstawę prawną dlaczego nie. Diagności boją się o robotę mocno i wolą powiedzieć nie i spać spokojnie. Diagności rękami i nogami byli za wycofaniem samów, bo poszła straszna fama jak przyczepka sam zabiła ludzi i diagnosta poszedł do puchy za podbicie. Tak samo boją się swapów, bo raz to fama z tym wypadkiem, dwa to podległość pod ITD i ja się wcale im bardzo nie dziwię. Ja jak rejestrowałem trajkę to byłem jako jedyny w powiecie na kilkanaście lat co rejestrował sam'a z silnikiem, reszta to bardziej lub niej udane przyczepki. Większość diagnostów to nie są miłośnicy motoryzacji niestety, oczywiście są wyjątki i takich musimy szukać co będą chcieli nam pomóc a nie przeszkadzać.
Niestety tutaj poza prawnymi potyczkami spotykamy się niestety z naszym takim trochę narodowym podejściem, czyli jak mam władzę to przy...bię temu co coś ode mnie chce bo mogę i pokażę, że mam władzę, po co mam pomagać przecież władza to większa satysfakcja.... -------------------- Jeszcze będzie przepięknie...
|
|
|
![]()
Post
#89
|
|
Forum Clubber Dołączył: Tue, 12 February 2008 Skąd: NMiasto ![]() |
Wcześniej widocznie dało się to obejść, a teraz nie. Jeśli danego silnika nie ma na liście fabrycznie dostępnych (a tylko takie są w CEPIKu), to znaczy że nie ma homo i nie ma przeglądu. Bzdura. Zmienił się przepis dotyczący zmiany liczby osób siedzących w pojeździe. Ustawodawcy chodziło w nim o likwidację masowych przeróbek busów blaszaków na mikrobusy. Obecnie dany pojazd może mieć zmienioną liczbę miejsc siedzących ale tylko do zakresu jaki producent przewidział w danym egzemplarzu. Czyli w fabrycznych otworach przewidzianych do montażu foteli. Wyjątkiem jest zmiana konstrukcyjna która przeszła badania homologacyjne w odpowiednich instytutach badawczych np. PiMot. CEPIK 2 to baza zawierająca informacje o zarejestrowanych pojazdach. Dane te wprowadzają instytucje posiadające certyfikat dostępu do bazy np. WK, SKP, Policja itp. -------------------- A110S
|
|
|
![]()
Post
#90
|
|
Forum Clubber Dołączył: Tue, 12 February 2008 Skąd: NMiasto ![]() |
Tommo, ad1) Przepisy jednak uznały, że to _jest_ zmiana konstrukcyjna i podały konkretną ścieżke postępowania - badanie po zmianach. Mógłbyś przytoczyć ten przepis? -------------------- A110S
|
|
|
![]()
Post
#91
|
|
Frequent User Dołączył: Sun, 31 October 2010 ![]() |
Kuki, niestety kojarze sprawę z urwanym dyszlem.
Tommo,chyba było na poprzedniej stronie ![]() W każdym razie: prawo o ruchu drogowym, art 81. Po pierwsze: 2. Badania techniczne dzieli się na badania okresowe i badania dodatkowe. Po drugie: 11. Niezależnie od badań, o których mowa w ust. 3-5, dodatkowemu badaniu technicznemu podlega pojazd: 3) w którym dokonano zmian konstrukcyjnych lub wymiany elementów powodujących zmianę danych w dowodzie rejestracyjnym, z zastrzeżeniem art. 66 ust. 4 pkt 5 i 6, z wyłączeniem montażu instalacji do zasilania gazem; Wymieniłem silnik, zmieniła się pojemność/moc, a więc zmieniły się dane w dowodzie. Mam wprost napisane, że podlega dodatkowemu badaniu technicznemu ![]() No i teraz do cennika badań (tak wiem, mało profesjonalne źródło) 6 Pozostałe dodatkowe badania techniczne pojazdu: 6.7 w którym dokonano zmian konstrukcyjnych lub wymiany elementów powodujących zmianę danych w dowodzie rejestracyjnym |
|
|
![]()
Post
#92
|
|
![]() Forum Homee Dołączył: Thu, 18 September 2008 Skąd: Tarnobrzeg/Warszawa ![]() |
vegetagt, czytasz to co sam napisałeś?
![]() Swoją drogą, Tommo, czy diagnosta ma prawo odmówić wykonania badania technicznego? Bo jak wystawia N to musi się czymś podeprzeć, a nie na zasadzie "bo nie i &%uj" i wtedy można próbować udowodnić "gdzieś wyżej", że moja racja jest mojsza niż diagnosty. -------------------- '84 Opel Kadett V6 powered by Transplantz Best ET 14.975 VAG Racing 2014 - bo tak
'97 BMW 328i 233KM/282Nm by 109-Performance - na co dzień '00 Honda Integra Type R W1 PROFI 248KM/215Nm by strojenia.pl - na tor '05 Renault Megane RS225 274KM/383Nm powered by ECUmajster - na weekend |
|
|
![]()
Post
#93
|
|
Frequent User Dołączył: Sun, 31 October 2010 ![]() |
matteusz, racja, nieprecyzyjnie się wcześniej wyraziłem, bo uznałem, że zmiana konstrukcyjna=wymiana elementu powodująca zmiane w DR.
Ale to chyba nie zmienia faktu, że wymiana silnika podlega badaniu dodatkowemu, a nie okresowemu. |
|
|
![]()
Post
#94
|
|
Frequent User Dołączył: Tue, 17 July 2012 ![]() |
Homologacja dopuszcza pojazd do poruszania sie po drogach EU. Jak sama nazwa wskazuje co to slowo znaczy, zmieniasz element na taki, ktory nie wystepuje fabrycznie. Nie masz homologacji po takiej zmianie, nie mozesz sie poruszac pod drogach EU.
Skoro homologacji na pojazd juz nie posiadasz, to jaki papier zapewnia mozliwosc poruszania sie? Polskie prawo nadpisuje to europejskie? Czy dostosowuje sie do wytycznych odgornych? Aha jeszcze jedno, pojazd po przerobce ma miec mozliwosc poruszania sie w dowolnym kraju EU (w tych, ktorych zostal dopuszczony) a nie tylko w PL. Ale Rysiek znajomy diagnosta Wam to przyklepie. http://cms-auto.com.pl/homologacje/ "Pojazd kompletny to pojazd, który nie wymaga kompletacji w celu spełnienia wymagań określonych technicznych. W takim pojeździe można dokonać zmian konstrukcyjnych, które podlegają ocenie homologacyjnej (np. montaż dodatkowego rzędu siedzeń w pojeździe o rodzaju nadwozia „van")." Nie znam sie ale uwazam, ze zmiana silnika (biorac pod uwage charakter zmian) tez musi przejsc taka ocene. Z reszta to logiczne... -------------------- --
B18c = 210hp/195nm K20z4 = 255hp/235nm STi = 350hp/500nm |
|
|
![]()
Post
#95
|
|
Forum Killer Dołączył: Wed, 14 July 2004 Skąd: Rz ![]() |
Homologacja dopuszcza pojazd do poruszania sie po drogach EU. Jak sama nazwa wskazuje co to slowo znaczy, zmieniasz element na taki, ktory nie wystepuje fabrycznie. Nie masz homologacji po takiej zmianie, nie mozesz sie poruszac pod drogach EU. Skoro homologacji na pojazd juz nie posiadasz, to jaki papier zapewnia mozliwosc poruszania sie? Polskie prawo nadpisuje to europejskie? Czy dostosowuje sie do wytycznych odgornych? Aha jeszcze jedno, pojazd po przerobce ma miec mozliwosc poruszania sie w dowolnym kraju EU (w tych, ktorych zostal dopuszczony) a nie tylko w PL. Ale Rysiek znajomy diagnosta Wam to przyklepie. http://cms-auto.com.pl/homologacje/ "Pojazd kompletny to pojazd, który nie wymaga kompletacji w celu spełnienia wymagań określonych technicznych. W takim pojeździe można dokonać zmian konstrukcyjnych, które podlegają ocenie homologacyjnej (np. montaż dodatkowego rzędu siedzeń w pojeździe o rodzaju nadwozia „van")." Nie znam sie ale uwazam, ze zmiana silnika (biorac pod uwage charakter zmian) tez musi przejsc taka ocene. Z reszta to logiczne... Trochę pokrętnie idąca logika... Czy wobec tego auto które przejeżdża przez UE np przez PL z Rosji - nie mające homologacji na EU np Toyota Land Crusier J200 - nie może jechać dalej ? Zatrzymuje się na granicy? Jedzie nielegalnie? -------------------- Quality means doing it right when no one is looking.
|
|
|
![]()
Post
#96
|
|
Frequent User Dołączył: Tue, 17 July 2012 ![]() |
EDIT: Nie moze byc sprzedawany na dany rynek, nie bedziesz mial mozliwosci kupienia. A co za tym idzie poruszania sie. Przepraszam za skrot myslowy.
Ale to sie nie tyczy sytuacji przez Ciebie przytoczonej. -------------------- --
B18c = 210hp/195nm K20z4 = 255hp/235nm STi = 350hp/500nm |
|
|
![]()
Post
#97
|
|
Forum Clubber Dołączył: Tue, 12 February 2008 Skąd: NMiasto ![]() |
Swoją drogą, Tommo, czy diagnosta ma prawo odmówić wykonania badania technicznego? Bo jak wystawia N to musi się czymś podeprzeć, a nie na zasadzie "bo nie i &%uj" i wtedy można próbować udowodnić "gdzieś wyżej", że moja racja jest mojsza niż diagnosty. Ma prawo odstąpić od przeprowadzenia badania technicznego. Jeżeli zrobi negatywa, w rubryce uwagi wpisuje kod usterki którą zdiagnozował. EDIT: Nie moze byc sprzedawany na dany rynek, nie bedziesz mial mozliwosci kupienia. A co za tym idzie poruszania sie. Przepraszam za skrot myslowy. Może jak najbardziej być sprzedawany. Natomiast nie zostanie zarejestrowany, nie moze więc legalnie poruszać się po drogach publicznych. Ustawodawca pozostawił jednak furtkę wyjścia z tej sytuacji po przez indywidualne, jednostkowe dopuszczenie do ruchu. Procedura dość zawiła, kosztowna i długotrwała ale jak najbardziej do zrealizowania. -------------------- A110S
|
|
|
![]()
Post
#98
|
|
Forum Clubber Dołączył: Tue, 12 February 2008 Skąd: NMiasto ![]() |
matteusz, racja, nieprecyzyjnie się wcześniej wyraziłem, bo uznałem, że zmiana konstrukcyjna=wymiana elementu powodująca zmiane w DR. Ale to chyba nie zmienia faktu, że wymiana silnika podlega badaniu dodatkowemu, a nie okresowemu. Nie do końca. Sama wymiana silnika nie obliguje do konieczności wykonania badania dodatkowego. Silnik od wielu lat jest tylko elementem wymiennym samochodu, tak samo jak szyba, maska czy skrzynia biegów. -------------------- A110S
|
|
|
![]()
Post
#99
|
|
Forum Homee Dołączył: Tue, 22 August 2006 Skąd: WKZ ![]() |
Ja na podstawie co tu było napisane do tej pory wywnioskowałem ze przepisy nie zabraniają wymiany silnika na inny, taka wymiana nie jest zmiana konstrukcyjna. I ze powinna być wykonana przez przedsiębiorcę "prowadzącego działalność gospodarczą w tym zakresie".
Jakie uprawnienia taki przedsiębiorca powinien posiadać nie wiem, pewnie takie same jak ci co robia zabudowy, np. autolawety. Gotowy przepis na biznes, domena legalizacjaswapow.pl jest dostępna.... -------------------- golf mkI 4x4
golf mkII V8 audi A2 R36 polo 86C XX w budowie |
|
|
![]()
Post
#100
|
|
![]() Frequent User Dołączył: Wed, 27 May 2009 Skąd: Lublin ![]() |
Trochę pokrętnie idąca logika... Czy wobec tego auto które przejeżdża przez UE np przez PL z Rosji - nie mające homologacji na EU np Toyota Land Crusier J200 - nie może jechać dalej ? Zatrzymuje się na granicy? Jedzie nielegalnie? Jak u Niemca jedziesz autem "po tuningu" to Niemiec nie zabierze Ci wozu tylko dlatego że nie masz wpisane JRków i gwintu MTS w dowód. W Polsce nie musisz mieć i oni to respektują, ALE jak uznają że zagraża to bezpieczeństwu to masz przerąbane (np. to co się dzieje na Worthersee - gwint za nisko 500 ojro, spojler za duży - 500 ojro i nie ma dyskusji). Taka Toyota przejedzie legalnie. Ale auto z USA czu UK np. musi mieć już światłą przystosowane do naszego ruchu bo to zagraża bezpieczeństwu i tu dyskusji nie ma. Jakakolwiek zmiana w aucie = utrata homologacji i tym samym w świetle prawa zakaz poruszania się po drogach. Dlatego tak ważne jest żeby producenci części zamiennych tzw. zamienników mieli homologację na części do montażu w autach poruszających się po drogach publicznych. Wszystkie ruville/febi itd... Do markowego wydechu czy rozpórki/fotela/dolotu itd dostajesz kwitek z homologacją że można go założyć i dlatego kosztuje milion pesos. Nie twierdzę że kwasiak pospawany w Supertigu czy gdzieś tam jest gorszy, ale nie ma tych cholernie drogich testów dopuszczających go do ruchu w świetle prawa. Idąc tym tropem zmiana silnika na niezgodny z vinem chcąc nie chcąc jest równoznaczna z utratą homolgacji i tym samym pozbawienia go możliwości przeglądu oraz poruszania się po drogach. I tu wkracza czynnik ludzki - diagności. Jeden podbił mi wystające koła za błotniki, a drugi nawet nie chciał żebym wjeżdzał na rolki bo porysuje im za nisko lężącym wozem. To samo z przelotem który generuje mi bez silencera ze 110 decybeli - ten pierwszy koleś powiedział że jest wg niego jest ok i było po temacie rozmowy, tak samo hydrołapa...sprawdzili czy trzyma rękaw a nie patrzył że to gruba przeróbka. Ciekaw jestem co będzie na następnym badaniu. |
|
|
![]() ![]() |
![]() |
Wersja Lo-Fi | Aktualny czas: Friday, 22 August 2025 - 11:08 |