Shoutbox 0 nowych PW 



2 Stron V   1 2 >  
Reply to this topicStart new topic
> Tylne skrzydło - własny projekt i budowa na zamówienie, Do Nissana 350z i nie tylko
GodISmE
post Mon, 13 Feb 2017 - 20:52
Post #1


Super User
Dołączył: Fri, 08 April 2016





Hej, wrzucam w dziale projekty i modyfikacje na razie, mam nadzieje że to odpowiednie miejsce. Jeśli trzeba to opisze ogólnie też auto, bo sporo modów już w nim siedzi.

Głównie chciałem się tu skupić na aerodynamice a w pierwszej kolejności na skrzydle. Później zajmę się przednim splitterem i dyfuzorem. Reszta modów to i tak plug&play.
Zacząłem czytać trochę o tym i chce sam zaprojektować takie skrzydło. Sam pomysł mnie wciągnął, więc nie będę debatował czy ma to sens czy nie w porównaniu z kupionym skrzydłem takich firm jak Voltex, APR, Kognition czy Aeromotions. Chcę to zrobić sam, tzn. projekt. Wykonanie i mocowanie to tematy na pózniej.

Przyda mi się na pewno pomoc, jeśli ktoś z Was to już robił lub ma w aucie takie skrzydło. Nie mam doświadczenia z aero, więc znam tylko teorie. Na podstawie zebranego info stworzyłem wstępnie taki projekt.
Bazuje mniej więcej na kształcie skrzydła Kognition a boczne lotki na APR 300. Rozpiętość to 68 cale (172 cm). Zastanawiam się teraz nad dwoma rzeczami:

a) kształt Kognitiona jest dość wykrzywiony i mimo że dużo ludzi chwali te skrzydła na torze, to wydaje mi sie że docisk będzie dość spory już nawet w neutralnym ustawieniu. Zastanawiam się czy dla auta z około 300HP nie lepszy byłby kształt S1223, który jest dość popularny w wyścigach i teoretycznie powinien mieć mniejszy drag: http://airfoiltools.com/airfoil/details?airfoil=s1223-il
Tutaj jest trochę info związanego z CFD i porównanie Kognitiona i APR: http://www.nissanroadracing.com/showthread.php?t=3095

b ) czy nie będzie za duże to skrzydło? Tu potrzebuje rady kogoś kto jeździ po torach z takim aero. Czy w takim aucie jak 350z, które jest zaprojektowane na 0 lift ale ma silnik z przodu, więc tył lżejszy - zwłaszcza po odciążeniu (wywalenie środka, np. audio i plastiki) - takie skrzydło ma sens bez przynajmniej dwucalowego splittera? Widzę że ludzie jeżdzą tymi autami tylko z tylnim skrzydłem ale zastanawiam się czy nie jest wtedy zbyt podsterowne to auto. Wiem że ktoś kto nie jeździ Zetką mi tu nie doradzi ale dajcie znać jak to u Was jest w autach?
Na razie jeżdżę jeszcze tym autem na codzien i nie mogę sobie pozwolić na splitter - no chyba ze jakis szybko demontowalny. Zastanawiam sie wiec czy jest sens w ogole teraz myslec o skrzydle a jesli tak, to jak duzym?



--------------------
www.timeattackpoland.pl / Nissan 350z HR
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Wspieraj forum
post Mon, 13 Feb 2017 - 20:52
Post #


Dotacja






Dotacja na forum
Go to the top of the page
 
Quote Post
slonek69
post Mon, 13 Feb 2017 - 23:12
Post #2


User
Dołączył: Mon, 10 October 2005
Skąd: MARKI





TYLNE!!!
Go to the top of the page
 
+Quote Post
MarcoFromTropoje
post Tue, 14 Feb 2017 - 12:09
Post #3


Rookie
Dołączył: Tue, 14 February 2017





Ja też się za to zabieram.
Zrobiłem dokłądną kopię z CUP-owego GT3.
Rdzeń już mam wycięty ze styropianu EPS150 ( włąściwe zrobię z EPS 200 lub 250). Boki do prototypu zrobiłem z pleksy - właściwe będą carbonowe.
Jestem na etapie zakupu nardzędzi do zrobienia tego z carbonu tj - pompy vacum itp itd.
Na razie wygląda to tak:







Go to the top of the page
 
+Quote Post
CZUCZU
post Tue, 14 Feb 2017 - 13:30
Post #4


Moderator
Dołączył: Thu, 21 August 2003
Skąd: Stalowa Wola





Przeniosłem do jazdy po zakrętach i kibicuje projektowi
Go to the top of the page
 
+Quote Post
piwo
post Tue, 14 Feb 2017 - 16:41
Post #5


Forum Clubber
Dołączył: Wed, 03 February 2010
Skąd: Marki





daj moze listwę Gurneya na tyle.
w zakladce CFD DATA FOR THE NEW GTC-200 ADJUSTABLE WING (CLICK TO VIEW) pokazane ile daje docisku i przy jakim kacie:
http://aprperformance.com/racing-product/g...justable-wings/
mozna dac tez wiecej platow wtedy bedzie i wiekszy jeszcze docisk.
przeczyatj tez to:
https://drive.google.com/file/d/0B5kLOtvSAv...rp=1&hl=en#


--------------------
Opel Speedster turbo b207r , 900kg,
RWD+LSD, 1/4: 13,806s
tor Poznań: 1m48,8s semislick
0-200km/h youtube.com/watch?v=jj-Hbidv43s
Go to the top of the page
 
+Quote Post
GodISmE
post Tue, 14 Feb 2017 - 17:33
Post #6


Super User
Dołączył: Fri, 08 April 2016





Marco, a jakie wymiary ma to skrzydło z Porshe? Wszędzie piszą o kształcie jaki najlepszy czyli bazowanie na CFD data, opór, docisk, itd. ale tak naprawdę nie wiem jak długie i szerokie ma być to skrzydło dla mojego auta. Przedobrzyć nie chce a za małe też bez sensu.

piwo, dzieki, przeczytałem ale jedyna praktyczna rada z tego artyklułu to montaż skrzydła na wysokości 70% długości skrzydła (nie wiem czy dobrze używam tego terminu jeśli rozpiętość to szerokość).
Przyda sie zawsze wiecej teorii ale praktyke jesli ktos ma to rowniez sie podzielcie. Z tym Gurney Flap to nie wiem czy bede potrzebowal, bo przy takim skrzydle jakie chce czyli na prawie szerokosc auta bedzie juz wystarczajaco duzy docisk.

Tu jest tez sporo materiału:
http://www.pro-touring.com/threads/101460-...ack-Performance
... kilka rad gościa z 35-letnim doświadczeniem:
For track cars, I am a fan of running:
• As large of a rear spoiler as I can run
• At a relatively low angle
• Designed for quick & easy spoiler angle adjustment
• Well supported for zero energy loss
• With side plates as large as I can run
• And a removable wicker bill (to run different height & angles)
aka Gurney Flap


--------------------
www.timeattackpoland.pl / Nissan 350z HR
Go to the top of the page
 
+Quote Post
MarcoFromTropoje
post Tue, 14 Feb 2017 - 21:50
Post #7


Rookie
Dołączył: Tue, 14 February 2017





GNOSiS - są dwie szerokości - 160cm i 180cm.
Jest też możliwość ustawiania kąta na tych aluminiowych uchwytach - nie wiem czy widać na zdjeciu - jest kilka otworów żeby kąt ustawić.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
GodISmE
post Tue, 14 Feb 2017 - 23:10
Post #8


Super User
Dołączył: Fri, 08 April 2016





A jaka dlugosc czyli linia prosta w przekroju poprzecznym od jednego do drugiego konca?


--------------------
www.timeattackpoland.pl / Nissan 350z HR
Go to the top of the page
 
+Quote Post
GodISmE
post Thu, 23 Feb 2017 - 10:14
Post #9


Super User
Dołączył: Fri, 08 April 2016





Pytanie ogólne również - kiedy tak naprawdę należy zacząć myśleć o aero, żeby czasy się nie pogorszyły przez drag skrzydła? Jest jakaś zasada, formuła na to? Zależy od wagi auta i mocy? Czy może zawsze warto ale jednocześnie przód i tył?


--------------------
www.timeattackpoland.pl / Nissan 350z HR
Go to the top of the page
 
+Quote Post
jackkpl
post Thu, 23 Feb 2017 - 10:23
Post #10


Forum Clubber
Dołączył: Wed, 20 August 2008
Skąd: 3city





CYTAT(GNOSiS @ Thu, 23 Feb 2017 - 10:14) *
Pytanie ogólne również - kiedy tak naprawdę należy zacząć myśleć o aero, żeby czasy się nie pogorszyły przez drag skrzydła? Jest jakaś zasada, formuła na to? Zależy od wagi auta i mocy? Czy może zawsze warto ale jednocześnie przód i tył?


Zawsze warto, chyba, że na szybki tor, gdzie już brakuje mocy zrobisz aero o docisku 500kg.
Tylne skrzydło łatwo zamontować i ustawić kąty, więc zaczynasz od przodu, robisz ile się da, a później balansujesz to tylnym skrzydłem, żeby auto jechało tak, jak Ci się podoba smile.gif.
Sam tył może mieć sens wtedy, gdy auto mocno ucieka tyłem przy wychodzeniu z zakrętu. Jeśli założyć, że jechałem dość powtarzalnie, to z sesji na sesję na kartodromie bydgoszcz poprawiłem czas o 0.5s po założeniu chinskiego mini skrzydła. Wydawało mi się też, że przy wychodzeniu na prostą auto mniej uciekało tyłem i mogłem mocniej deptać. A mówimy o prędkościach 70km/h w zakręcie.


--------------------
-Poznań 1:44.115 -Łódź 59.6 -Pomorze 42.06 -Toruń 29.59 -Koszalin 48.97
_www.racetcs.com - sportowa kontrola trakcji
_https://play.google.com/store/apps/details?id=com.racedroid - aplikacja do pomiaru osiągów
Go to the top of the page
 
+Quote Post
piwo
post Thu, 23 Feb 2017 - 10:38
Post #11


Forum Clubber
Dołączył: Wed, 03 February 2010
Skąd: Marki





moim zdaniem zawsze jesli startuje sie na torach gdzie predkosci na lukach sa wieksze niz 100km/h. sa spoilery ktore zmniejszaja drag. plaska podloga, listwa na koncu zderzaka


--------------------
Opel Speedster turbo b207r , 900kg,
RWD+LSD, 1/4: 13,806s
tor Poznań: 1m48,8s semislick
0-200km/h youtube.com/watch?v=jj-Hbidv43s
Go to the top of the page
 
+Quote Post
ŁYSY66
post Sat, 11 Mar 2017 - 13:51
Post #12


Frequent User
Dołączył: Fri, 22 July 2016





GNOSiS - I jak kolego - przeszło ciśnienie na skrzydło ???
Go to the top of the page
 
+Quote Post
GodISmE
post Sun, 12 Mar 2017 - 23:13
Post #13


Super User
Dołączył: Fri, 08 April 2016





Ciśnienia nigdy nie miałem ... zbieram info, rozważam rozne opcje i zdecyduje kiedy przyjdzie na to czas. Mniej wiecej juz wiem co potrzebuje, mam juz nawet projekt i bede mial tez rysunek techniczny i model 3D.
Problem w tym ze samo skrzydlo walnac na tyl, zwlaszcza tak duze nie ma sensu. Moje auto jest zaprojektowane na 0 lift i zanim sie to zacznie zmieniac, to trzeba miec plan juz na cale i dobrze zbalansowane aero - wlacznie z przodem.
Wiec plan jest taki, ze dopoki nie zrobie wydmuszki (a waga poleci wlasnie glownie z tylu) i auto nie bedzie TYLKO na tor, to nie bede raczej skrzydla zakladal - na pewno nie takie jakie bym chcial docelowo czyli minimum 68 cali, 10 cali chord, S1223 profil lub zblizony. Przy mocy <350hp i seryjnej wadze niepotrzebny mi dodatkowy drag - tak mi sie wydaje teraz w oparciu o to co juz wiem. Moze sie to zmieni smile.gif


--------------------
www.timeattackpoland.pl / Nissan 350z HR
Go to the top of the page
 
+Quote Post
kompot
post Mon, 13 Mar 2017 - 00:00
Post #14


Forum Homee
Dołączył: Thu, 17 February 2005





Masz jakieś potwierdzone źródło informacji o zerowym lifcie?


--------------------
E90 330d LCI
BTG 9:49 (IS200)
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Kras
post Mon, 13 Mar 2017 - 09:48
Post #15


Forum Clubber
Dołączył: Sun, 10 April 2005
Skąd: WWA/Tripolis





Zero lift czy nawet maly downforce generuje Nismo. Zwykla 350tka generuje lekki lift.

https://www.pantyheist.com/blogs/blog/17698...z-misconception


--------------------
Kra$
And JDM again... :)
Go to the top of the page
 
+Quote Post
GodISmE
post Wed, 15 Mar 2017 - 18:35
Post #16


Super User
Dołączył: Fri, 08 April 2016





Inaczej, NISMO ma chyba dodany downforce ale modele Track i GT mają zero lift - taki jak mój z małym spoilerem z tyłu.
Jest sporo w necie o tym. Tu w filmiku BMI np. w 9:37 i 11:33 (sporo o aerodynamice tego auta od tej minuty)
https://www.youtube.com/watch?v=aG6X72FS6gc


--------------------
www.timeattackpoland.pl / Nissan 350z HR
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Pietrek.L
post Tue, 02 May 2017 - 12:30
Post #17


Forum Killer
Dołączył: Sun, 08 July 2012
Skąd: Mordor (W-ch) / Opole







--------------------
Viki`B powered by y/z16xe (ruda tańczy jak szalona :D )
Go to the top of the page
 
+Quote Post
GodISmE
post Tue, 09 May 2017 - 00:21
Post #18


Super User
Dołączył: Fri, 08 April 2016





Znamy, znamy ... smile.gif Potwierdzenie tylko i wyłącznie tego co napisałem wyżej.


--------------------
www.timeattackpoland.pl / Nissan 350z HR
Go to the top of the page
 
+Quote Post
jackkpl
post Wed, 10 May 2017 - 12:06
Post #19


Forum Clubber
Dołączył: Wed, 20 August 2008
Skąd: 3city





I jak z tym skrzydłem? Masz jakiś soft, którym sobie robiłeś symulacje (CFD)? Trochę zaczynam zgłębiać temat aerodynamiki.


--------------------
-Poznań 1:44.115 -Łódź 59.6 -Pomorze 42.06 -Toruń 29.59 -Koszalin 48.97
_www.racetcs.com - sportowa kontrola trakcji
_https://play.google.com/store/apps/details?id=com.racedroid - aplikacja do pomiaru osiągów
Go to the top of the page
 
+Quote Post
GodISmE
post Wed, 10 May 2017 - 12:11
Post #20


Super User
Dołączył: Fri, 08 April 2016





Nie, tak daleko nie zaszedłem ale kiedy już się zdecyduje ne pełne aero (może już przyszły rok), to raczej będę polegał na sprawdzonych profilach jak ten S1223: http://airfoiltools.com/airfoil/details?airfoil=s1223-il

CFD się przydaje w przypadku zupełnie nowych projektów, choć to tylko teoria i ma ograniczone użycie. Najlepiej zrobić właśnie testy w tunelu aerodynamicznym ale to już z konkretnym autem a wszystkie te firmy jak Vortex, ARP, Kognition ... robią uniwersalne skrzydła, więc bazują tylko na CFD.


--------------------
www.timeattackpoland.pl / Nissan 350z HR
Go to the top of the page
 
+Quote Post

2 Stron V   1 2 >
Reply to this topicStart new topic
 

RSS Wersja Lo-Fi Aktualny czas: Tuesday, 22 October 2019 - 10:36