Pomoc - Szukaj - Użytkownicy - Kalendarz
Pełna wersja: Tylne skrzydło - własny projekt i budowa na zamówienie
Racingforum - Drag, Drift & Time Attack - Racing Forum > racingforum.pl > Technika jazdy samochodem po zakrętach
GodISmE
Hej, wrzucam w dziale projekty i modyfikacje na razie, mam nadzieje że to odpowiednie miejsce. Jeśli trzeba to opisze ogólnie też auto, bo sporo modów już w nim siedzi.

Głównie chciałem się tu skupić na aerodynamice a w pierwszej kolejności na skrzydle. Później zajmę się przednim splitterem i dyfuzorem. Reszta modów to i tak plug&play.
Zacząłem czytać trochę o tym i chce sam zaprojektować takie skrzydło. Sam pomysł mnie wciągnął, więc nie będę debatował czy ma to sens czy nie w porównaniu z kupionym skrzydłem takich firm jak Voltex, APR, Kognition czy Aeromotions. Chcę to zrobić sam, tzn. projekt. Wykonanie i mocowanie to tematy na pózniej.

Przyda mi się na pewno pomoc, jeśli ktoś z Was to już robił lub ma w aucie takie skrzydło. Nie mam doświadczenia z aero, więc znam tylko teorie. Na podstawie zebranego info stworzyłem wstępnie taki projekt.
Bazuje mniej więcej na kształcie skrzydła Kognition a boczne lotki na APR 300. Rozpiętość to 68 cale (172 cm). Zastanawiam się teraz nad dwoma rzeczami:

a) kształt Kognitiona jest dość wykrzywiony i mimo że dużo ludzi chwali te skrzydła na torze, to wydaje mi sie że docisk będzie dość spory już nawet w neutralnym ustawieniu. Zastanawiam się czy dla auta z około 300HP nie lepszy byłby kształt S1223, który jest dość popularny w wyścigach i teoretycznie powinien mieć mniejszy drag: http://airfoiltools.com/airfoil/details?airfoil=s1223-il
Tutaj jest trochę info związanego z CFD i porównanie Kognitiona i APR: http://www.nissanroadracing.com/showthread.php?t=3095

b ) czy nie będzie za duże to skrzydło? Tu potrzebuje rady kogoś kto jeździ po torach z takim aero. Czy w takim aucie jak 350z, które jest zaprojektowane na 0 lift ale ma silnik z przodu, więc tył lżejszy - zwłaszcza po odciążeniu (wywalenie środka, np. audio i plastiki) - takie skrzydło ma sens bez przynajmniej dwucalowego splittera? Widzę że ludzie jeżdzą tymi autami tylko z tylnim skrzydłem ale zastanawiam się czy nie jest wtedy zbyt podsterowne to auto. Wiem że ktoś kto nie jeździ Zetką mi tu nie doradzi ale dajcie znać jak to u Was jest w autach?
Na razie jeżdżę jeszcze tym autem na codzien i nie mogę sobie pozwolić na splitter - no chyba ze jakis szybko demontowalny. Zastanawiam sie wiec czy jest sens w ogole teraz myslec o skrzydle a jesli tak, to jak duzym?

slonek69
TYLNE!!!
MarcoFromTropoje
Ja też się za to zabieram.
Zrobiłem dokłądną kopię z CUP-owego GT3.
Rdzeń już mam wycięty ze styropianu EPS150 ( włąściwe zrobię z EPS 200 lub 250). Boki do prototypu zrobiłem z pleksy - właściwe będą carbonowe.
Jestem na etapie zakupu nardzędzi do zrobienia tego z carbonu tj - pompy vacum itp itd.
Na razie wygląda to tak:







CZUCZU
Przeniosłem do jazdy po zakrętach i kibicuje projektowi
piwo
daj moze listwę Gurneya na tyle.
w zakladce CFD DATA FOR THE NEW GTC-200 ADJUSTABLE WING (CLICK TO VIEW) pokazane ile daje docisku i przy jakim kacie:
http://aprperformance.com/racing-product/g...justable-wings/
mozna dac tez wiecej platow wtedy bedzie i wiekszy jeszcze docisk.
przeczyatj tez to:
https://drive.google.com/file/d/0B5kLOtvSAv...rp=1&hl=en#
GodISmE
Marco, a jakie wymiary ma to skrzydło z Porshe? Wszędzie piszą o kształcie jaki najlepszy czyli bazowanie na CFD data, opór, docisk, itd. ale tak naprawdę nie wiem jak długie i szerokie ma być to skrzydło dla mojego auta. Przedobrzyć nie chce a za małe też bez sensu.

piwo, dzieki, przeczytałem ale jedyna praktyczna rada z tego artyklułu to montaż skrzydła na wysokości 70% długości skrzydła (nie wiem czy dobrze używam tego terminu jeśli rozpiętość to szerokość).
Przyda sie zawsze wiecej teorii ale praktyke jesli ktos ma to rowniez sie podzielcie. Z tym Gurney Flap to nie wiem czy bede potrzebowal, bo przy takim skrzydle jakie chce czyli na prawie szerokosc auta bedzie juz wystarczajaco duzy docisk.

Tu jest tez sporo materiału:
http://www.pro-touring.com/threads/101460-...ack-Performance
... kilka rad gościa z 35-letnim doświadczeniem:
For track cars, I am a fan of running:
• As large of a rear spoiler as I can run
• At a relatively low angle
• Designed for quick & easy spoiler angle adjustment
• Well supported for zero energy loss
• With side plates as large as I can run
• And a removable wicker bill (to run different height & angles)
aka Gurney Flap
MarcoFromTropoje
GNOSiS - są dwie szerokości - 160cm i 180cm.
Jest też możliwość ustawiania kąta na tych aluminiowych uchwytach - nie wiem czy widać na zdjeciu - jest kilka otworów żeby kąt ustawić.
GodISmE
A jaka dlugosc czyli linia prosta w przekroju poprzecznym od jednego do drugiego konca?
GodISmE
Pytanie ogólne również - kiedy tak naprawdę należy zacząć myśleć o aero, żeby czasy się nie pogorszyły przez drag skrzydła? Jest jakaś zasada, formuła na to? Zależy od wagi auta i mocy? Czy może zawsze warto ale jednocześnie przód i tył?
jackkpl
CYTAT(GNOSiS @ Thu, 23 Feb 2017 - 10:14) *
Pytanie ogólne również - kiedy tak naprawdę należy zacząć myśleć o aero, żeby czasy się nie pogorszyły przez drag skrzydła? Jest jakaś zasada, formuła na to? Zależy od wagi auta i mocy? Czy może zawsze warto ale jednocześnie przód i tył?


Zawsze warto, chyba, że na szybki tor, gdzie już brakuje mocy zrobisz aero o docisku 500kg.
Tylne skrzydło łatwo zamontować i ustawić kąty, więc zaczynasz od przodu, robisz ile się da, a później balansujesz to tylnym skrzydłem, żeby auto jechało tak, jak Ci się podoba smile.gif.
Sam tył może mieć sens wtedy, gdy auto mocno ucieka tyłem przy wychodzeniu z zakrętu. Jeśli założyć, że jechałem dość powtarzalnie, to z sesji na sesję na kartodromie bydgoszcz poprawiłem czas o 0.5s po założeniu chinskiego mini skrzydła. Wydawało mi się też, że przy wychodzeniu na prostą auto mniej uciekało tyłem i mogłem mocniej deptać. A mówimy o prędkościach 70km/h w zakręcie.
piwo
moim zdaniem zawsze jesli startuje sie na torach gdzie predkosci na lukach sa wieksze niz 100km/h. sa spoilery ktore zmniejszaja drag. plaska podloga, listwa na koncu zderzaka
ŁYSY66
GNOSiS - I jak kolego - przeszło ciśnienie na skrzydło ???
GodISmE
Ciśnienia nigdy nie miałem ... zbieram info, rozważam rozne opcje i zdecyduje kiedy przyjdzie na to czas. Mniej wiecej juz wiem co potrzebuje, mam juz nawet projekt i bede mial tez rysunek techniczny i model 3D.
Problem w tym ze samo skrzydlo walnac na tyl, zwlaszcza tak duze nie ma sensu. Moje auto jest zaprojektowane na 0 lift i zanim sie to zacznie zmieniac, to trzeba miec plan juz na cale i dobrze zbalansowane aero - wlacznie z przodem.
Wiec plan jest taki, ze dopoki nie zrobie wydmuszki (a waga poleci wlasnie glownie z tylu) i auto nie bedzie TYLKO na tor, to nie bede raczej skrzydla zakladal - na pewno nie takie jakie bym chcial docelowo czyli minimum 68 cali, 10 cali chord, S1223 profil lub zblizony. Przy mocy <350hp i seryjnej wadze niepotrzebny mi dodatkowy drag - tak mi sie wydaje teraz w oparciu o to co juz wiem. Moze sie to zmieni smile.gif
kompot
Masz jakieś potwierdzone źródło informacji o zerowym lifcie?
Kras
Zero lift czy nawet maly downforce generuje Nismo. Zwykla 350tka generuje lekki lift.

https://www.pantyheist.com/blogs/blog/17698...z-misconception
GodISmE
Inaczej, NISMO ma chyba dodany downforce ale modele Track i GT mają zero lift - taki jak mój z małym spoilerem z tyłu.
Jest sporo w necie o tym. Tu w filmiku BMI np. w 9:37 i 11:33 (sporo o aerodynamice tego auta od tej minuty)
https://www.youtube.com/watch?v=aG6X72FS6gc
Pietrek.L
GodISmE
Znamy, znamy ... smile.gif Potwierdzenie tylko i wyłącznie tego co napisałem wyżej.
jackkpl
I jak z tym skrzydłem? Masz jakiś soft, którym sobie robiłeś symulacje (CFD)? Trochę zaczynam zgłębiać temat aerodynamiki.
GodISmE
Nie, tak daleko nie zaszedłem ale kiedy już się zdecyduje ne pełne aero (może już przyszły rok), to raczej będę polegał na sprawdzonych profilach jak ten S1223: http://airfoiltools.com/airfoil/details?airfoil=s1223-il

CFD się przydaje w przypadku zupełnie nowych projektów, choć to tylko teoria i ma ograniczone użycie. Najlepiej zrobić właśnie testy w tunelu aerodynamicznym ale to już z konkretnym autem a wszystkie te firmy jak Vortex, ARP, Kognition ... robią uniwersalne skrzydła, więc bazują tylko na CFD.
Tomczak
Proste CFD fajnie może pokazać interferencję płata z bryłą auta, aczkolwiek w dokładne wartości liczbowe nie ma co wierzyć smile.gif

Jak wiecie ile mniej więcej docisku chcecie uzyskać to relatywnie łatwo jest dobrać rozpiętość/cięciwę/profil/kąt natarcia używając uproszczonych wzorków np. z mechaniki lotu.
Można pi raz drzwi oszacować docisk i opór przy różnych prędkościach.

Ważne jest zapewnienie możliwości regulacji kąta natarcia, żeby się później nie okazało, że na podciśnieniowej powierzchni przepływ jest sturbulizowany i płat generuje głównie opór tongue.gif
v72
Bardzo ciekawy wątek .

A jak to się ma do skrzydeł sprzedawanych na aliexpress - tych droższych karbonowych, gdzie ich koszt to ok 400$ ? Czy one są nic nie warte, i dlatego się warto bawić w "custom" ?
Druga sprawa - czy w PL ktoś to ogarnia na profi poziomie ? Sam myślę nad tylnym skrzydłem - znacie kogoś ?

Gumi5
Przy temacie skrzydeł (a konkretnie wycinania z twardego styropianu) zastanawiam się jak rozwiązać mocowanie podpór do skrzydła. Ma ktoś jakieś pomysły? Rozważam parę opcji, ale jak ktoś ma konkretne doświadczenia to proszę o info biggrin.gif
To jest wersja lo-fi głównej zawartości. Aby zobaczyć pełną wersję z większą zawartością, obrazkami i formatowaniem proszę kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.