Shoutbox 0 nowych PW 



4 Stron V   1 2 3 > »   
Reply to this topicStart new topic
> Fizyka samochodu na torze, wydzielony temat z dyskusji o oponach
xtremesystems
post Sun, 15 May 2016 - 16:54
Post #1


Super User
Dołączył: Thu, 29 November 2012





słow klika o balansie lekkiego FWD z dosc ciezkim przodem po zmianie z re002 na r1r

na re002 mialem spory problem z nadsterownoscia tylu na wolnych zakretach. tyl mi uciekal mimo tego ze wszystko przemawialo za tym ze auto powinno byc podsterowne i wylatywac przodem


po zmianie na r1r wrocilo wszystko na miejscie i auto wylatuje przodem co mi bardziej lezy. ( oczywisie predkosci na tych samych zakretach wzrosly kilka , kilkanascie procent
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Wspieraj forum
post Sun, 15 May 2016 - 16:54
Post #


Dotacja






Dotacja na forum
Go to the top of the page
 
Quote Post
piwo
post Sun, 15 May 2016 - 17:38
Post #2


Forum Clubber
Dołączył: Wed, 03 February 2010
Skąd: Marki





CYTAT
tyl mi uciekal mimo tego ze wszystko przemawialo za tym ze auto powinno byc podsterowne i wylatywac przodem

tak wydaje sie tylko ludziom ktorzy nie umieja jezdzic i wklepuja maks gazu na wyjsciu z luku.


--------------------
Opel Speedster turbo b207r , 900kg,
RWD+LSD, 1/4: 13,806s
tor Poznań: 1m48,8s
youtu.be/jj-Hbidv43s
Go to the top of the page
 
+Quote Post
jackkpl
post Sun, 15 May 2016 - 18:54
Post #3


Forum Clubber
Dołączył: Wed, 20 August 2008
Skąd: 3city





CYTAT(xtremesystems @ Sun, 15 May 2016 - 16:54) *
słow klika o balansie lekkiego FWD z dosc ciezkim przodem po zmianie z re002 na r1r

na re002 mialem spory problem z nadsterownoscia tylu na wolnych zakretach. tyl mi uciekal mimo tego ze wszystko przemawialo za tym ze auto powinno byc podsterowne i wylatywac przodem


po zmianie na r1r wrocilo wszystko na miejscie i auto wylatuje przodem co mi bardziej lezy. ( oczywisie predkosci na tych samych zakretach wzrosly kilka , kilkanascie procent

Bo re002 to imitacja opony UHP.


--------------------
RX8 K20 - Poznań 1:44.115 (Extreme VR2 R7)
----------- Tor Łódź 59.6 (Extreme VR2 R7)
----------- Autodrom Pomorze 42.06 clockwise, 41.68 counterclockwise (Extreme VR2 R7)

www.racetcs.com - sportowa kontrola trakcji
_https://play.google.com/store/apps/details?id=com.racedroid zmierz osiagi swojego auta
Go to the top of the page
 
+Quote Post
xtremesystems
post Sun, 15 May 2016 - 19:01
Post #4


Super User
Dołączył: Thu, 29 November 2012





CYTAT(piwo @ Sun, 15 May 2016 - 17:38) *
tak wydaje sie tylko ludziom ktorzy nie umieja jezdzic i wklepuja maks gazu na wyjsciu z luku.

na wejciu mialem ten problem. oczywiscie ze na wyjsciu jak wklepiesz gaz to polecisz przodem
Go to the top of the page
 
+Quote Post
piwo
post Sun, 15 May 2016 - 19:29
Post #5


Forum Clubber
Dołączył: Wed, 03 February 2010
Skąd: Marki





Ale bron boże nie bije do Ciebie ale raczej do dzieciarni która wsiada do fwd wciska gaz do dechy na środku luku i narzeka ze fwd jest mega podsterowne.


--------------------
Opel Speedster turbo b207r , 900kg,
RWD+LSD, 1/4: 13,806s
tor Poznań: 1m48,8s
youtu.be/jj-Hbidv43s
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Andrzejsr
post Sun, 15 May 2016 - 19:34
Post #6


Forum Killer
Dołączył: Tue, 24 March 2015





CYTAT(piwo @ Sun, 15 May 2016 - 17:38) *
tak wydaje sie tylko ludziom ktorzy nie umieja jezdzic i wklepuja maks gazu na wyjsciu z luku.


Ale to raczej z tylnym napędem ? bo przy przednim to tył lekki z twardymi oponami z tyłu to przy odjęciu w dłuższym łuk lubi uciec na zewnątrz.

Przy FWD i lekkim tyle też mi się sprawdza że z tyłu coś bardzo miękkiego powinno być (bo R1r chyba do b miękkich się zaliczają? bo nie miałem)


--------------------
Alfa Romeo 156 Cup 2.0 TS
Westfield Aerorace 2.0
Go to the top of the page
 
+Quote Post
piwo
post Sun, 15 May 2016 - 19:41
Post #7


Forum Clubber
Dołączył: Wed, 03 February 2010
Skąd: Marki





No jest tak jak piszecie.dlatego nie rozumiem skąd te brednie o podsterownosci fwd.


--------------------
Opel Speedster turbo b207r , 900kg,
RWD+LSD, 1/4: 13,806s
tor Poznań: 1m48,8s
youtu.be/jj-Hbidv43s
Go to the top of the page
 
+Quote Post
xtremesystems
post Sun, 15 May 2016 - 20:17
Post #8


Super User
Dołączył: Thu, 29 November 2012





CYTAT(Andrzejsr @ Sun, 15 May 2016 - 19:34) *
Ale to raczej z tylnym napędem ? bo przy przednim to tył lekki z twardymi oponami z tyłu to przy odjęciu w dłuższym łuk lubi uciec na zewnątrz.

Przy FWD i lekkim tyle też mi się sprawdza że z tyłu coś bardzo miękkiego powinno być (bo R1r chyba do b miękkich się zaliczają? bo nie miałem)


bylo dokladnie jak piszesz. r1r trzymaja tył. re002 byly za twarde i tyl odjeżdżał. jak miałem pake załadowaną jechal wiele lepiej. (nie pomoglo nawet drastyczne spuszczenie cisnienia z tylu).


po zmianie na r1r tył trzyma na pusto jak trzeba. dla pewnosci dalem wieksze cisnienie z przodu coby jeszcze efekt trzymania tyłu podniesc.

ogolnie bardzo podnioslo sie trzymanie w zakrecie i przewidywalnosc
Go to the top of the page
 
+Quote Post
xtremesystems
post Sun, 15 May 2016 - 20:20
Post #9


Super User
Dołączył: Thu, 29 November 2012





CYTAT(piwo @ Sun, 15 May 2016 - 19:41) *
No jest tak jak piszecie.dlatego nie rozumiem skąd te brednie o podsterownosci fwd.

bo teoretycznie przy dobrych oponach ktore trzymaja tył fwd szczegolnie w dieslu (ciezki przod ) jest podsterowny
Go to the top of the page
 
+Quote Post
piwo
post Sun, 15 May 2016 - 20:33
Post #10


Forum Clubber
Dołączył: Wed, 03 February 2010
Skąd: Marki





Ciezki przód powoduje jego lepsze trzymanie i tym wieksza nadsterownosc.


--------------------
Opel Speedster turbo b207r , 900kg,
RWD+LSD, 1/4: 13,806s
tor Poznań: 1m48,8s
youtu.be/jj-Hbidv43s
Go to the top of the page
 
+Quote Post
xtremesystems
post Sun, 15 May 2016 - 22:17
Post #11


Super User
Dołączył: Thu, 29 November 2012





tez racja..
w sumie potrzeba tylko utrzymac dobra gumą zeby nie postawilo bokiem. (szczegolnie jak ma sie auto gdzie sie nie da wyłączyc esp)
Go to the top of the page
 
+Quote Post
jackkpl
post Sun, 15 May 2016 - 22:42
Post #12


Forum Clubber
Dołączył: Wed, 20 August 2008
Skąd: 3city





Wieksza masa na danej osi powoduje gorsze trzymanie tej osi. Dlatego w fwd wszyscy chca zdjac jak najwiecej masy z przodu. Ciezkie auta z reguly jezdza wolniej po zakretach wlasnie z tego powodu, wyjatki to jakies gtry naszpikowane elektronika.


--------------------
RX8 K20 - Poznań 1:44.115 (Extreme VR2 R7)
----------- Tor Łódź 59.6 (Extreme VR2 R7)
----------- Autodrom Pomorze 42.06 clockwise, 41.68 counterclockwise (Extreme VR2 R7)

www.racetcs.com - sportowa kontrola trakcji
_https://play.google.com/store/apps/details?id=com.racedroid zmierz osiagi swojego auta
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Andrzejsr
post Sun, 15 May 2016 - 23:40
Post #13


Forum Killer
Dołączył: Tue, 24 March 2015





Raczej chcemy zabrać z przodu żeby wyrównać rozkład masy (statycznej bo to co dynamicznie się dzieje to pewnie szerszy temat). Ale do pewnego stopnia nacisk większy to wiecej przyczepności, dlatego dociaż anie odjeciem gazu czy hamulcem na wejściu w zakręt.


--------------------
Alfa Romeo 156 Cup 2.0 TS
Westfield Aerorace 2.0
Go to the top of the page
 
+Quote Post
jackkpl
post Sun, 15 May 2016 - 23:50
Post #14


Forum Clubber
Dołączył: Wed, 20 August 2008
Skąd: 3city





CYTAT(Andrzejsr @ Sun, 15 May 2016 - 23:40) *
Raczej chcemy zabrać z przodu żeby wyrównać rozkład masy (statycznej bo to co dynamicznie się dzieje to pewnie szerszy temat). Ale do pewnego stopnia nacisk większy to wiecej przyczepności, dlatego dociaż anie odjeciem gazu czy hamulcem na wejściu w zakręt.

Tez tak kiedys myslalem, ale to myslenie jest bledne.
Tu jest wykres przyjkladowy obciazenia opony i jej przyczepnosci
http://farnorthracing.com/images/tire_load_curve.jpg



Im mocniej obciazysz opone, tym mniej G w zakrecie uzyskasz.
Dlatego samochody sa niskie i szerokie, bo wtedy mniej masy jest na zewnetrznym kole.
Powód Edycji: wstawienie obrazka


--------------------
RX8 K20 - Poznań 1:44.115 (Extreme VR2 R7)
----------- Tor Łódź 59.6 (Extreme VR2 R7)
----------- Autodrom Pomorze 42.06 clockwise, 41.68 counterclockwise (Extreme VR2 R7)

www.racetcs.com - sportowa kontrola trakcji
_https://play.google.com/store/apps/details?id=com.racedroid zmierz osiagi swojego auta
Go to the top of the page
 
+Quote Post
piwo
post Mon, 16 May 2016 - 06:41
Post #15


Forum Clubber
Dołączył: Wed, 03 February 2010
Skąd: Marki





CYTAT
Im mocniej obciazysz opone, tym mniej G w zakrecie uzyskasz.

ja tam widze ze ciagle wiecej ale moze nie liniowo wraz ze wzrostem masy ale parabolicznie.
tylko ze tam wyraznie napisane jest ze przy tej samej szerokosci opony. wraz ze wzrostem masy na opone nalezy tez zwiekszac szerokosc opony. dlatego lekkie auta sa na 175mm a ciezkie terenowki na 275mm. przy zachwoaniu proporcji przyczepnosc bedzie rosnac liniowo wraz z ciezarem.


--------------------
Opel Speedster turbo b207r , 900kg,
RWD+LSD, 1/4: 13,806s
tor Poznań: 1m48,8s
youtu.be/jj-Hbidv43s
Go to the top of the page
 
+Quote Post
xtremesystems
post Mon, 16 May 2016 - 08:22
Post #16


Super User
Dołączył: Thu, 29 November 2012





koledzy troche blednie zrozumieli. ja z wyklego auta klasy B zrobilem troche bardziej usportowione auto. (heble ,zawias ,opony, program,stołki)

roznica masy (wyważenie) jest tak spieprzone ze po dociazeniu tylu auto na sredniej gumie sie lepiej prowadzi.

po zmianie na r1r nie trzeba dociazac tylu zeby jechac na limicie przodu
Go to the top of the page
 
+Quote Post
jackkpl
post Mon, 16 May 2016 - 08:53
Post #17


Forum Clubber
Dołączył: Wed, 20 August 2008
Skąd: 3city





CYTAT(piwo @ Mon, 16 May 2016 - 06:41) *
ja tam widze ze ciagle wiecej ale moze nie liniowo wraz ze wzrostem masy ale parabolicznie.
tylko ze tam wyraznie napisane jest ze przy tej samej szerokosci opony. wraz ze wzrostem masy na opone nalezy tez zwiekszac szerokosc opony. dlatego lekkie auta sa na 175mm a ciezkie terenowki na 275mm. przy zachwoaniu proporcji przyczepnosc bedzie rosnac liniowo wraz z ciezarem.

Sila odsrodkowa jest proporcjonalna do masy , a przyczepnosc opony rosnie coraz mniej. Wniosek z tego, ze bedzie wolniej w zakrecie.
Skoro szersza opona zalatwia sprawe w ciezkim aucie, to jakim cudem 911tki na poznaniu sa doganiane na zakretach lotusa? smile.gif.
Jesli lotus lata na np 245, to porsche powinno jezdzic na 365 (50% wieksza masa)


--------------------
RX8 K20 - Poznań 1:44.115 (Extreme VR2 R7)
----------- Tor Łódź 59.6 (Extreme VR2 R7)
----------- Autodrom Pomorze 42.06 clockwise, 41.68 counterclockwise (Extreme VR2 R7)

www.racetcs.com - sportowa kontrola trakcji
_https://play.google.com/store/apps/details?id=com.racedroid zmierz osiagi swojego auta
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Andrzejsr
post Mon, 16 May 2016 - 09:38
Post #18


Forum Killer
Dołączył: Tue, 24 March 2015





CYTAT(jackkpl @ Sun, 15 May 2016 - 23:50) *
Tez tak kiedys myslalem, ale to myslenie jest bledne.
Tu jest wykres przyjkladowy obciazenia opony i jej przyczepnosci
http://farnorthracing.com/images/tire_load_curve.jpg
Im mocniej obciazysz opone, tym mniej G w zakrecie uzyskasz.
Dlatego samochody sa niskie i szerokie, bo wtedy mniej masy jest na zewnetrznym kole.


No ale na tym wykresie przecież jest to co napisałem - do pewnego momentu nacisk większy podnosi przyczepność, a później - na szczycie wykresu - ten sam wzrost nacisku nie podnosi jej już tak bardzo.
A w zakręcie to jeszcze dochodzi kombinacja hamowania w pierwszej fazie i napędzania (w FWD) w późniejszej gdy już można , a opona wciąż skręcona, a to wiadomo sumujące się czynniki przyczyniające się do puszczenia opony.
No ale tak czy siak, rozkład powinien być myślę jak najbardziej neutralny czyli po równo, choćby dlatego że później dynamiczne zmiany tego przy nierównym rozkładzie wyjściowym tylko się pogłębiają - weżmy właśnie do odjęcie gazu w długim szybkim zakręcie - jak tył jest sam z siebie lekki to się jeszcze bardziej uniesie i drastyczniej spadnie przyczepność tylnych opon i puszczą na zewnątrz. A gdyby był równy rozkład i był ten tył cięższy to miałby większy nacisk mimo dynamicznego odjęcia mu "masy" i do większego stopnia przyhamowania przodu by wytrzymał.
I mówimy o rozkładzie przód tył - tu szerokość auta to nie bardzo ma znaczenie , wiadomo że nisko środek ciężkości to mniejsze dynamiczne zmiany obciążeń będą.


--------------------
Alfa Romeo 156 Cup 2.0 TS
Westfield Aerorace 2.0
Go to the top of the page
 
+Quote Post
jackkpl
post Mon, 16 May 2016 - 10:15
Post #19


Forum Clubber
Dołączył: Wed, 20 August 2008
Skąd: 3city





CYTAT(Andrzejsr @ Mon, 16 May 2016 - 09:38) *
No ale na tym wykresie przecież jest to co napisałem - do pewnego momentu nacisk większy podnosi przyczepność, a później - na szczycie wykresu - ten sam wzrost nacisku nie podnosi jej już tak bardzo.
A w zakręcie to jeszcze dochodzi kombinacja hamowania w pierwszej fazie i napędzania (w FWD) w późniejszej gdy już można , a opona wciąż skręcona, a to wiadomo sumujące się czynniki przyczyniające się do puszczenia opony.
No ale tak czy siak, rozkład powinien być myślę jak najbardziej neutralny czyli po równo, choćby dlatego że później dynamiczne zmiany tego przy nierównym rozkładzie wyjściowym tylko się pogłębiają - weżmy właśnie do odjęcie gazu w długim szybkim zakręcie - jak tył jest sam z siebie lekki to się jeszcze bardziej uniesie i drastyczniej spadnie przyczepność tylnych opon i puszczą na zewnątrz. A gdyby był równy rozkład i był ten tył cięższy to miałby większy nacisk mimo dynamicznego odjęcia mu "masy" i do większego stopnia przyhamowania przodu by wytrzymał.
I mówimy o rozkładzie przód tył - tu szerokość auta to nie bardzo ma znaczenie , wiadomo że nisko środek ciężkości to mniejsze dynamiczne zmiany obciążeń będą.



Kurde, musze takie rzeczy tlumaczyc. Samochod skreca, bo przyczepnosc opony rownowazy lub przewyzsza sile odsrodkowa. Obciazajac opone w 200% , nie otrzymujesz 200% przyczepnosci, a 180% (w uproszczeniu), natomiast sila odsrodkowa wzrosnie do 200%.
Wniosek z tego, ze stosunek przyczepnosci do sily odsrodkowej zmaleje do 180/200 wzgledem 100/100 wyjsciowych, czyli musisz jechac wolniej, zeby zmniejszyc sile odsrodkowa.
Tu nie masz nigdzie "podnoszenia" przyczepnosci, tylko ewentualnie obnizania w niewielkim stopniu, a im mocniej obciazysz, tym mocniej sie ona pogarsza.

Jedyna sytuacja, gdzie masz racje, to jesli umiesz spowodowac wiekszy docisk danej opony, bez podnoszenia masy, na ktora dziala sila odsrodkowa, czyli docisk aerodynamiczny.

Moze moje wywody sa zbyt naukowe, wiec taki przyklad obrazujacy ta zaleznosc :
samochod wazy 1000kg, stoi na hamulcu. Zeby go popchnac, to trzeba uzyc sily np 1000N. teraz jesli ten samochod zapakujemy tak,ze wazy 2000kg, to do przepchniecia nie trzeba sily 2000N, tylko 1800N.


--------------------
RX8 K20 - Poznań 1:44.115 (Extreme VR2 R7)
----------- Tor Łódź 59.6 (Extreme VR2 R7)
----------- Autodrom Pomorze 42.06 clockwise, 41.68 counterclockwise (Extreme VR2 R7)

www.racetcs.com - sportowa kontrola trakcji
_https://play.google.com/store/apps/details?id=com.racedroid zmierz osiagi swojego auta
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Mazaki
post Mon, 16 May 2016 - 10:30
Post #20


Rookie
Dołączył: Wed, 26 May 2010





Jaką oponę polecacie w budżecie do ok 700 za sztukę ?
Rozmiar 225/40/18
Pacjent golf 6 gti, póki co seria. Przeznaczenie głownie miasto i jakies sporadyczne upalania.
Myślałem nad PSS, ale w tej cenie dostępne są tylko z indeksem 88, co przy zalecanym 91 nie jest chyba dobrym wyjściem dry.gif
Go to the top of the page
 
+Quote Post

4 Stron V   1 2 3 > » 
Reply to this topicStart new topic
 

RSS Wersja Lo-Fi Aktualny czas: Tuesday, 18 June 2019 - 01:02