![]() |
![]() ![]() |
![]() |
![]()
Post
#61
|
|
![]() Forum Clubber Dołączył: Tue, 15 July 2008 Skąd: Katowice ![]() |
Wszystko zależy od kształtu nadwozia. Większość samochodów ma spory docisk przedniej osi, natomiast takie mini ma niewielki.
Tył podnosi w prawie każdym samochodzie. Paradoks Bernoulliego się kłania. -------------------- Nie ma nudnych samochodów, są tylko nudni kierowcy
|
|
|
Wspieraj forum |
![]()
Post
#
|
![]() Dotacja ![]() |
|
|
|
![]()
Post
#62
|
|
![]() Super User Dołączył: Wed, 11 April 2007 Skąd: Płońsk ![]() |
Jak już jesteśmy w temacie skrzydeł, to czy ktoś w Polsce projektuje, wykonuje takie skrzydła do hatckbacków?
-------------------- _https://www.facebook.com/punto16vT
|
|
|
![]()
Post
#63
|
|
![]() I live here ! Dołączył: Wed, 03 February 2010 Skąd: Marki ![]() |
samochod zwlaszcza sedan to skrzydlo samolotu i pojawia sie wraz z predksocia sila unoszenia.da sie to zmienic poprzez spojlery czy inne wymysly jak plaska podloga czy przedni zderzak ktory bedzie wyciagal powietrze spod podlogi. sa samochody ktore maja wrecz sile dociskowa a nie unoszenia i producenci sie tym chwala. oczywiscie cale zawieszenie musi byc pod to przygotowone bo jak auto przy 250 generuje 200kg docisku to tak jakby wiesc pasazerow z tylu 200kg wiec amory musza byc do tego przystosowane. a jak sie robi spojler czy dyfuzor co generuje 200kg docisku to warto postawic dwoch chlopow o wadze 200kg i zobaczyc czy sie spojler nie lamie nie wygina bo inaczej to pic na wode. niektorzy na srubki 5tki cos przykrecaja co pod wplywem 10kg wylatuje z nadwozia. to jak to ma wytrzymac docisk chociazby 50kg?
-------------------- 930kg 320KM RWD Torsen RaceTCS lotus111r abs
1/4 2024r 300KM 12,394s 0-200km/h 2020r www.youtube.com/watch?v=jj-Hbidv43s Poznań 1m48,467s 2021; Łódź 57,517s 2023 a052 fr, vr2 r7a(hl) tyl |
|
|
![]()
Post
#64
|
|
![]() Forum Clubber Dołączył: Sun, 10 April 2005 Skąd: WWA/Tripolis ![]() |
Kras dlatego tak się dzieje, że w takim yarisie przy 100km/h plus aero dociska przednią oś, a podnosi tylną. Więc zwiększa się przyczepność przedniej osi, a zmniejsza tylnej. Dlatego rzuca tyłem. Im szybciej pojedziesz tym łatwiej rzuca tyłem. Ale ja w ogole tego nie neguje. Niewatpliwie tak jest. Tylko nie sadze zeby mialo az tak gigantyczny wplyw przy predkosciach rzedu 100-120km/h. Przywolane przez Ciebie mini r56 generuje lift 30kg z przodu i 16kg z tylu przy 160km/h, wiec to zarzucanie przy wiekszych predkosciach to chyba po prostu wiekszy ped, ktory musi opanowac zewnetrzna opona. Tyl jest lzejszy, przyczepnosc mniejsza wiec leci. Ale ogolnie w moim poscie bardziej chodzilo o to, ze producenci jednak z tym walcza, bo jak latwo by taki przykladowy yaris rzucal dupa gdyby jeszcze byl ustawiony zawieszeniowo na zwalczanie podsterownosci w wolniejszych zakretach. -------------------- Kra$
And JDM again... :) |
|
|
![]()
Post
#65
|
|
![]() I live here ! Dołączył: Wed, 03 February 2010 Skąd: Marki ![]() |
oczywiscie ze walcza z nadsterownoscia. kazdy wyjezdzajacy samochod z silnikiem z przodu na drogi publiczne ma zbiezny przod. czesto tyl. dalej ma tez negatywy czasami spore. dodatkowo wchodzi abs, korektor sily hamowania na tyl by nie hamowal przed zakretem czy na mokrym za bardzo tylem, dalej mamy esp ktore zagluszaja calkiwicie cokolwiek z nadpodsterownosci. dalej sa stabilizatory. zazwyczaj w chatbackach z przodu mamy gruby z przodu a z tylu czesto brak co daje duza podsterownsoc. dalej twarde sprezyny z przodu i meikkie z tylu. i dalej jeszcze zazwyczaj z przodu cisnienie duzo wzysze niz z tylu. wszystko powoduje podsterownosc a nie nadsterownosc. wystarczy poodwracac pare rzeczy by auto zrobilo sie dzikie.
-------------------- 930kg 320KM RWD Torsen RaceTCS lotus111r abs
1/4 2024r 300KM 12,394s 0-200km/h 2020r www.youtube.com/watch?v=jj-Hbidv43s Poznań 1m48,467s 2021; Łódź 57,517s 2023 a052 fr, vr2 r7a(hl) tyl |
|
|
![]()
Post
#66
|
|
Super User Dołączył: Tue, 17 July 2007 ![]() |
Stabilizatory to mnie mocno zastanawiają, bo mam na bieżąco dwie kolejne generacje tego samego sedana. Konstrukcja zawieszenia jest identyczna, części mają te same numery katalogowe.
Starszy model ma 23mm z przodu i 15 lub 16 lub 17 (w zależności od wersji) z tyłu, a nowszy 15 lub 18 (też w zależności od wersji) z przodu i 17 z tyłu. Nie wiem na ile jestem obiektywny, ale odniosłem wrażenie, że ten nowszy prowadzi się lepiej, mimo, że ma cieńszy przedni stab... ? |
|
|
![]()
Post
#67
|
|
I live here ! Dołączył: Wed, 20 August 2008 Skąd: 3city ![]() |
Stabilizatory to mnie mocno zastanawiają, bo mam na bieżąco dwie kolejne generacje tego samego sedana. Konstrukcja zawieszenia jest identyczna, części mają te same numery katalogowe. Starszy model ma 23mm z przodu i 15 lub 16 lub 17 (w zależności od wersji) z tyłu, a nowszy 15 lub 18 (też w zależności od wersji) z przodu i 17 z tyłu. Nie wiem na ile jestem obiektywny, ale odniosłem wrażenie, że ten nowszy prowadzi się lepiej, mimo, że ma cieńszy przedni stab... ? Ogolnie stabilizatory pogorszaja przyczepnosc danej osi, bo dzialaja tak, ze zmniejszaja przechyl nadwozia, ale transferuja wiecej masy na kolo zewnetrzne. Jak masz cienszy stab z przodu, to auto moze mocniej sie przeginac na zakrecie, ale przod bedzie sie lepiej trzymal. -------------------- -Poznań 1:44.1 (extreme) -Łódź 54.6 -Pomorze 40.19 -Toruń 28.4 -Koszalin 48.9 (extreme)
|
|
|
![]()
Post
#68
|
|
Super User Dołączył: Tue, 17 July 2007 ![]() |
Idąc tą drogą, to w ogóle można wywalić staba, wtedy będzie się podpierał lusterkiem, ale lepiej trzymał drogi ? Trochę wątpię w tę teorię, choć kiedyś z ciekawości wyjmę go i przejadę się takim autem.
Póki co dosztywniam tył, żeby tak nie płużył przodem - chcę zobaczyć, gdzie jest granica usztywnienia tyłu, która ma jeszcze sens i nie sprawia, że auta nie będzie się dało opanować. |
|
|
![]()
Post
#69
|
|
I live here ! Dołączył: Wed, 20 August 2008 Skąd: 3city ![]() |
Idąc tą drogą, to w ogóle można wywalić staba, wtedy będzie się podpierał lusterkiem, ale lepiej trzymał drogi ? Trochę wątpię w tę teorię, choć kiedyś z ciekawości wyjmę go i przejadę się takim autem. Póki co dosztywniam tył, żeby tak nie płużył przodem - chcę zobaczyć, gdzie jest granica usztywnienia tyłu, która ma jeszcze sens i nie sprawia, że auta nie będzie się dało opanować. Tez wydawalo mi sie to dziwne, ale jednak tak pisza w ksiazkach ![]() https://www.google.pl/search?q=tune+to+win&...8EoTX6ASu15rYCw Stabilizator to taka sprezyna, ktorej 2 konce sa w 2 wahaczach. jak samochod sie przechyla, to ta sprezyna dociska kolo zewnetrze, a probuje wciagnac w nadkole kolo wewnetrzne. Na logike musi to przenosic mase z kola wewnetrznego na zewnetrzne. Tylko ze auto, ktore sie mocno przechyla jest trudniejsze w prowadzeniu. Zyski z przyczepnosci mozna stracic przez slabe czucie samochodu. Taki lotus elise czy opel speedster nie ma stabilizatora z tylu. Przypadek? ![]() -------------------- -Poznań 1:44.1 (extreme) -Łódź 54.6 -Pomorze 40.19 -Toruń 28.4 -Koszalin 48.9 (extreme)
|
|
|
![]()
Post
#70
|
|
Super User Dołączył: Tue, 17 July 2007 ![]() |
A nie rozstaw kół ? Bo rozstaw osi to raczej kwestia stabilności powozu na prostej, a im szerzej, tym niżej środek ciężkości i ciężej auto wywrócić.
Książkę mam od dłuższego czasu, tylko ciężko z czasem na jej zgłębienie ![]() Elise widziałem tylko kilka(naście) razy na żywca z jakiejś tam odległości, jednak dziś miałem okazję przyjrzeć się bliżej kilku sztukom stojącym na Monzie i pozaglądać im tu i ówdzie. To musi być bardzo wdzięczne do prowadzenia auto... |
|
|
![]()
Post
#71
|
|
Frequent User Dołączył: Mon, 20 September 2010 ![]() |
przy mocnej szperze w fwd zbieżny przód wskazany, tył tak samo - hamujecie na lekko skręconych kołach tak żeby dupa trochę uciekała(ale zbieżny tył i mocny negatyw pomaga) i jak skręci to trzymacie gaz najpierw lekko potem do deski(tu jeszcze zależy ile wam dupa uciekła), ale generalnie auto jedzie wtedy dokładnie tam gdzie pokazuje kierownica(tutaj znowu zbieżność na przodzie robi robote i dobre kapcie)
w ogóle fwd bez szpery to jest kupa i trzeba mieć lewą nogę dobrze wytrenowaną żeby szybko jechać |
|
|
![]()
Post
#72
|
|
![]() Forum Clubber Dołączył: Sun, 10 April 2005 Skąd: WWA/Tripolis ![]() |
Idąc tą drogą, to w ogóle można wywalić staba, wtedy będzie się podpierał lusterkiem, ale lepiej trzymał drogi ? Trochę wątpię w tę teorię, Bo wszystko jest do czasu. Do czasu poki zewnetrzna opona bedzie w ladnym negatywie, do czasu az nie bedzie tak obciazona, ze zacznie sie zawijac i trzymac tylko kawalkiem swojej powierzchni itp. Jak wszedzie, tak i tu jest zloty srodek. Poza tym nigdy nie jest tak, ze samochod ma tylko przechodzic do stalego skretu w jedna strone od jazdy prosto. Masz slalomy, nagle zmiany kierunku, zaciesniajace sie zakrety itp - w tym przypadku musisz jakos trzymac w ryzach te transfery masy i do tego tez sluza stabilizatory. Byc moze wyjecie staba spowoduje, ze auto bedzie w stanie po prostu przejechac jeden zakret szybciej, ale jak pojedziesz sekwencje albo slalom to juz bedzie duzo gorzej niz ze stabilizatorem. -------------------- Kra$
And JDM again... :) |
|
|
![]()
Post
#73
|
|
Super User Dołączył: Tue, 17 July 2007 ![]() |
Jeden ze znajomych wyciągał staby na szutry i śnieg, twierdząc, że czterołap sadzi wtedy piękne boki
![]() |
|
|
![]()
Post
#74
|
|
I live here ! Dołączył: Wed, 20 August 2008 Skąd: 3city ![]() |
A nie rozstaw kół ? Bo rozstaw osi to raczej kwestia stabilności powozu na prostej, a im szerzej, tym niżej środek ciężkości i ciężej auto wywrócić. Książkę mam od dłuższego czasu, tylko ciężko z czasem na jej zgłębienie ![]() Elise widziałem tylko kilka(naście) razy na żywca z jakiejś tam odległości, jednak dziś miałem okazję przyjrzeć się bliżej kilku sztukom stojącym na Monzie i pozaglądać im tu i ówdzie. To musi być bardzo wdzięczne do prowadzenia auto... Tak, walnalem sie. Rozstaw osi zmienia transfer masy przy hamowaniu/przyspieszaniu ![]() Jeden ze znajomych wyciągał staby na szutry i śnieg, twierdząc, że czterołap sadzi wtedy piękne boki ![]() na szutrach masz duze roznice poziomow. Tu akruat wspieram sie filmem o przygotowaniu do rajdu australii, gdzie stosuje sie wyzsze zawieszenie i miekkie staby. Zakrety sa mocno pochylone i kola musza w zakrecie byc na roznej wysokosci (zalozmy,ze 10-15cm miedzy lewym a prawym). Z mocnym stabem po prostu ktores kolo by sie odrywalo od ziemii, a tak to oba maja kontakt z podlozem i jest dobra trakcja. Niestety samochod to bardzo skomplikowane urzadzenie i nie ma prostych srodkow. A nauka tego, jak dziala zawieszenie w roznych sytuacjach nie zajmuje paru dni , a parenascie lat. Zreszta widac to tez po rozwoju samochodow, kiedys mialy zawieszenia bardzo slabe , a dzis byle hatch moze konkurowac z 20 letnim porsche na torze. -------------------- -Poznań 1:44.1 (extreme) -Łódź 54.6 -Pomorze 40.19 -Toruń 28.4 -Koszalin 48.9 (extreme)
|
|
|
![]()
Post
#75
|
|
![]() Forum Clubber Dołączył: Sun, 10 April 2005 Skąd: WWA/Tripolis ![]() |
Zreszta widac to tez po rozwoju samochodow, kiedys mialy zawieszenia bardzo slabe , a dzis byle hatch moze konkurowac z 20 letnim porsche na torze. Oczywiscie to rowniez kwestia konstrukcji zawieszen, ale przede wszystkim opon, hamulcow i mozliwosci wykorzystania tego wszystkiego przez znacznie wieksze sztywnosci karoserii. -------------------- Kra$
And JDM again... :) |
|
|
![]()
Post
#76
|
|
User Dołączył: Sat, 16 August 2014 ![]() |
Przyłączę się do tematu. Mam Sunny GTi (FWD 1100kg). Z przodu ustawiłem rozbieżność. Z tyłu mam śruby mimośrodowe stronglfexa z regulacją +/- 1,75stopnia. No i czy warto skorzystać z tych śrub i ustawić negatyw na samym tyle? Czy ma znaczenie to czy negatyw jest na samym tyle czy tylko na przodzie czy na obu osiach? Czy po prostu negatyw to negatyw i działa tylko dla danej osi, czyli w moim wypadku lepsza przyczepność tyłu na zakrętach? Dla niektórych to pewnie głupie pytania, ale dla mnie nie
![]() |
|
|
![]()
Post
#77
|
|
![]() I live here ! Dołączył: Wed, 03 February 2010 Skąd: Marki ![]() |
a wyrzuca ci glownie dupe czy przod? jakie masz obecnie negatywy i co chcesz osiagnac. wieksza nad czy podsterownosc?
-------------------- 930kg 320KM RWD Torsen RaceTCS lotus111r abs
1/4 2024r 300KM 12,394s 0-200km/h 2020r www.youtube.com/watch?v=jj-Hbidv43s Poznań 1m48,467s 2021; Łódź 57,517s 2023 a052 fr, vr2 r7a(hl) tyl |
|
|
![]()
Post
#78
|
|
User Dołączył: Sat, 16 August 2014 ![]() |
Wyrzuca przód. Tył dosyć dobrze się trzyma w porównaniu do mojego poprzedniego samochodu. Aktualnie mam na 0. Więc ogólnie chciałbym trochę powalczyć z tą podsterownością.
EDIT kurde jednak zacząłem się wahać ile ja właściwie mam pochylenia tymbardziej że mam sprężyny obniżające na obu osiach, więc może coś się samo pochyliło a nie mogę znaleźć kartki z geometrii, ale poszukam zaraz mam nadzieję że znajdę |
|
|
![]()
Post
#79
|
|
![]() I live here ! Dołączył: Wed, 03 February 2010 Skąd: Marki ![]() |
jak masz podsterownosc to negatyw z przodu rob a wiec sruby regulacyjne na przod przerzuc. zrob na -2 stopni na pcozatek.
-------------------- 930kg 320KM RWD Torsen RaceTCS lotus111r abs
1/4 2024r 300KM 12,394s 0-200km/h 2020r www.youtube.com/watch?v=jj-Hbidv43s Poznań 1m48,467s 2021; Łódź 57,517s 2023 a052 fr, vr2 r7a(hl) tyl |
|
|
![]()
Post
#80
|
|
User Dołączył: Sat, 16 August 2014 ![]() |
Ok dzięki to będę kombinował z negatywem z przodu. Może camberplatey dokupię to w razie czego będę mógł na obu osiach przestawiać.
|
|
|
![]() ![]() |
![]() |
Wersja Lo-Fi | Aktualny czas: Friday, 04 July 2025 - 08:44 |