Shoutbox 0 nowych PW 



5 Stron V   1 2 3 > »   
Reply to this topicStart new topic
> Zbieżność tylnej osi FWD
marcinm
post Mon, 14 Mar 2016 - 17:39
Post #1


Super User
Dołączył: Tue, 17 July 2007





Pytanie (nie tylko) do teoretyków. Chętniej widziałbym odpowiedzi praktyków i otrzymał ewentualnie jakieś wskazówki. Proszę nie mieszać z błotem biggrin.gif

Jeśli będzie koniecznie, to podam jakie auto, ale na razie wolałbym tego uniknąć, bo jest to kanapa jak się patrzy i z przesłaniem tego forum nie ma za wiele wspólnego, a mimo to ulepszanie i poprawianie fabryki trwa w najlepsze i przynosi wymierne efekty. Nadmieniam, że jest to ledwo jadące 150-konne FWD, a nie turbo-potwór, w którym próżno szukać trakcji.

Producent wymyślił sobie taką zbieżność połówkową:

przód: na zero (plus/minus kilka minut)
tył: +12 minut (plus minus 6)

Zawieszenie jest tylko nieco bardziej skomplikowane niż belka, bo ma po dwa równoległe wahacze poprzeczne i po jednym wzdłużnym na stronę, a na tym wisi McPherson.

Wiem, że zasadniczo z fabryką dyskutować nie wypada, ale czy ten tył to nie jest przegięcie pały, mające na celu maksymalne ustabilizowanie auta, żeby gospodyni domowa nie zrobiła sobie krzywdy jadąc po bułki dla dziecka ?

Póki co trochę testowałem pójście z tyłem w stronę zera i odnoszę wrażenie, że mniej zawija tyłem w zakręcie, a już na pewno mniej zjada opony po zewnętrznej. Mam też wrażenie, że jest nieco mniej stabilne przy większych prędkościach, ale nie wiem na ile to kwestia zbieżności, a na ile dystansu (po 13mm na stronę).

Za wszelkie podpowiedzi z góry dziękuję.


--------------------
facebook.com/youngtimerpassion
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Wspieraj forum
post Mon, 14 Mar 2016 - 17:39
Post #


Dotacja






Dotacja na forum
Go to the top of the page
 
Quote Post
jackkpl
post Mon, 14 Mar 2016 - 19:15
Post #2


Forum Clubber
Dołączył: Wed, 20 August 2008
Skąd: 3city





Prawie kazde auto wychodzace z fabryki jest podsterowne. Podsterownosc wynika z ustawien sprezyn, stabilizatorow i geometrii. Z przodu masz pochylenie kola prawie zawsze blisko 0, tyl 1 stopien lub wiecej. Przod jest zbiezny, tyl czesto tez.

Zaleznie od tego, co chcesz osiagnac, mozesz to korygowac. Ja w kanapowozie ustawiajac rozbiezny przod zauwazylem, ze auto duzo szybciej reaguje na ruch kierownica. Jadac 140 po autostradzie minimalny ruch kierownica juz dawal efekt. Przy ustawieniu zbieznym, tak jak fabryka, taki ruch nie powodowal praktycznie zadnej zmiany kierunku. Ustawienie rozbiezne pogarsza stabilnosc na prostej.

Dokladajac dystanse na osi kierujacej zmieniasz "scrub radius". Jaki to ma wplyw to do konca nie wiem, ale z moich obserwacji wynika, ze duzo mocniej czuc na kierownicy sily na kolach (nierownosci, przyspieszanie, hamowaniue).


--------------------
RX8 K20 - Poznań 1:44.115 (Extreme VR2 R7)
----------- Tor Łódź 59.6 (Extreme VR2 R7)
----------- Autodrom Pomorze 42.06 clockwise, 41.68 counterclockwise (Extreme VR2 R7)

www.racetcs.com - sportowa kontrola trakcji
_https://play.google.com/store/apps/details?id=com.racedroid zmierz osiagi swojego auta
Go to the top of the page
 
+Quote Post
marcinm
post Mon, 14 Mar 2016 - 19:25
Post #3


Super User
Dołączył: Tue, 17 July 2007





Z przodem nie chcę na razie nic kombinować oprócz lekkiego zwiększenia KWSZ, bo zbyt cienki jestem, żeby sobie żonglować parametrami.

Za to trochę walczę z tyłem, a zaczęło się właśnie od podwijania tyłu w zakręcie i nadmiernego zużycia opon po zewnętrznej.

KPK są na obu osiach w lekkim negatywie, ok 1 stopnia (w górnej granicy normy), więc tu już też nie chcę za wiele kombinować. Pytanie dotyczyło jedynie tylnej osi, bo to jej ustawienie nie daje mi spokoju.


--------------------
facebook.com/youngtimerpassion
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Onyx
post Mon, 14 Mar 2016 - 21:51
Post #4


Super User
Dołączył: Mon, 08 October 2007





Tył pozostaw lekko zbieżny, zapewni to stabilność na prostej - o czym też Jacek napisał. Jak tyłek za mocno zamiata to daj na tylnej osi twardszy stabilizator i będzie poprawa


--------------------
Almera N16 SR20VE-T
Go to the top of the page
 
+Quote Post
uxon
post Tue, 15 Mar 2016 - 00:30
Post #5


Super User
Dołączył: Mon, 29 October 2012





CYTAT(jackkpl @ Mon, 14 Mar 2016 - 19:15) *
Zaleznie od tego, co chcesz osiagnac, mozesz to korygowac. Ja w kanapowozie ustawiajac rozbiezny przod zauwazylem, ze auto duzo szybciej reaguje na ruch kierownica. Jadac 140 po autostradzie minimalny ruch kierownica juz dawal efekt. Przy ustawieniu zbieznym, tak jak fabryka, taki ruch nie powodowal praktycznie zadnej zmiany kierunku.


Moje obserwacje sa dokladnie odwrotne tongue.gif
W rajdowce po ustawieniu przodu lekko rozbieznie powstalo mi cos w rodzaju martwego pola na kierownicy, w srodowym polozeniu kierownica jest duzo mniej czula.
Z kolei w dupowozie ostatnio wymienialem na raty pare rzeczy w zawieszeniu i w miedzyczasie zmieniala sie geometria. Nie sprawdzalem jej, wiec moge sie tylko domyslac jak wygladala. Po jednej z wymian samochod stal sie bardzo niestabilny, nie dalo sie jezdzic po sliskim, bo nosilo po calej drodze. Kazalem mechanikowi ustawic na oko bardziej zbieznie i problem ustapil, a do tego kierownica sprawiala wrazenie duzo bardziej czulej (domyslam sie, ze ustawil mocno zbieznie). Przy nastepnej wymianie czegos w zawieszeniu, sytuacja wrocila do normy poza przekrzywiona kierownica (tzn. samochodu ani nie nosilo, ani kierownica nie byla juz taka czula).
Moje wnioski: niewielka zbieznosc -> lepsza inicjacja skretu; niewielka rozbieznosc -> gorsza inicjacja skretu, ale przy glebszych sretach samochod lepiej sie zachowuje, mozna szybciej pokonywac luki.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
marcinm
post Tue, 15 Mar 2016 - 02:02
Post #6


Super User
Dołączył: Tue, 17 July 2007





Dziękuję za odpowiedzi smile.gif

Stab na tył już leży, tylko czasu na montaż brak. Ze zbieżnością chyba wrócę na granicę normy, bo właśnie zjechałem z trasy i rzeczywiście "at cruising speed" trochę go trzeba pilnować i poprawiać.


--------------------
facebook.com/youngtimerpassion
Go to the top of the page
 
+Quote Post
piwo
post Tue, 15 Mar 2016 - 05:56
Post #7


Forum Clubber
Dołączył: Wed, 03 February 2010
Skąd: Marki





CYTAT(uxon @ Tue, 15 Mar 2016 - 00:30) *
Moje obserwacje sa dokladnie odwrotne tongue.gif
W rajdowce po ustawieniu przodu lekko rozbieznie powstalo mi cos w rodzaju martwego pola na kierownicy, w srodowym polozeniu kierownica jest duzo mniej czula.
Z kolei w dupowozie ostatnio wymienialem na raty pare rzeczy w zawieszeniu i w miedzyczasie zmieniala sie geometria. Nie sprawdzalem jej, wiec moge sie tylko domyslac jak wygladala. Po jednej z wymian samochod stal sie bardzo niestabilny, nie dalo sie jezdzic po sliskim, bo nosilo po calej drodze. Kazalem mechanikowi ustawic na oko bardziej zbieznie i problem ustapil, a do tego kierownica sprawiala wrazenie duzo bardziej czulej (domyslam sie, ze ustawil mocno zbieznie). Przy nastepnej wymianie czegos w zawieszeniu, sytuacja wrocila do normy poza przekrzywiona kierownica (tzn. samochodu ani nie nosilo, ani kierownica nie byla juz taka czula).
Moje wnioski: niewielka zbieznosc -> lepsza inicjacja skretu; niewielka rozbieznosc -> gorsza inicjacja skretu, ale przy glebszych sretach samochod lepiej sie zachowuje, mozna szybciej pokonywac luki.


to totalnie kupy sie nie trzyma. w ktorym przypadku auto bedzie chcialo bardziej skrecac gdy jest rozbiezny czy zbiezny przod? wiadomo ze zewnetrzne kolo wyznacza kierunek to gdy wewnetrzne kolo chce jechac bardziej prosto czy bardziej zadzierac do wewnetrznej?




u mnie rozbieznosc przodu okolo -50 minut i auto dopiero zaczelo skrecac. wczesniej wogole nie chcialo. na prostej nie czuc roznicy moze na koleinach. opony duzo szybciej sie tez nagrzewaja wiec nie ma problemu juz na poczatku odcinka z zimna opona.


--------------------
Opel Speedster turbo b207r , 900kg,
RWD+LSD, 1/4: 13,806s
tor Poznań: 1m48,8s
youtu.be/jj-Hbidv43s
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Onyx
post Tue, 15 Mar 2016 - 08:28
Post #8


Super User
Dołączył: Mon, 08 October 2007





lepiej będzie skręcać na rozbieżnym przodzie, ale przy dużych prędkościach na wprost będzie nerwowo - oczywiście mam na myśli sporą rozbieżność a nie taką kilku minutową. Przy jeździe na wprost, o ile ktoś nie ma aluminium w zawiasie czy twardego poli, to podczas przyspieszenia koła będą się zbiegać.


--------------------
Almera N16 SR20VE-T
Go to the top of the page
 
+Quote Post
uxon
post Tue, 15 Mar 2016 - 10:29
Post #9


Super User
Dołączył: Mon, 29 October 2012





CYTAT(piwo @ Tue, 15 Mar 2016 - 05:56) *
to totalnie kupy sie nie trzyma. w ktorym przypadku auto bedzie chcialo bardziej skrecac gdy jest rozbiezny czy zbiezny przod? wiadomo ze zewnetrzne kolo wyznacza kierunek to gdy wewnetrzne kolo chce jechac bardziej prosto czy bardziej zadzierac do wewnetrznej?




Przede wszystkim nie upieram sie, ze tak jest na pewno, tylko opisalem swoje obserwacje (kto wiem moze przyjalem bledne zalozenia).
Jak sam napisales, wewnetrzne kolo wyznacza kierunek jazdy (dalszej czesci zdania nie jestem w stanie zrozumiec, chocby ze wzgledu na brak interpunkcji). Twoj rysunek przedstwia sytuacje, gdy kola juz sa skrecone, auto jest w zakrecie. Ja pisalem tylko o gorszej inicjacji skretu. Jak dla mnie, tak to wyglada:

Przy kolach ustawionych rozbieznie, zewnetrzne kolo zanim zacznie byc ustawione w strone zakretu, kierownica musi pokonac wiecej drogi niz w przypadku kol ustawionych roznolegle, czy tym bardziej zbieznie.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
jackkpl
post Tue, 15 Mar 2016 - 11:26
Post #10


Forum Clubber
Dołączył: Wed, 20 August 2008
Skąd: 3city





CYTAT(uxon @ Tue, 15 Mar 2016 - 10:29) *
Przede wszystkim nie upieram sie, ze tak jest na pewno, tylko opisalem swoje obserwacje (kto wiem moze przyjalem bledne zalozenia).
Jak sam napisales, wewnetrzne kolo wyznacza kierunek jazdy (dalszej czesci zdania nie jestem w stanie zrozumiec, chocby ze wzgledu na brak interpunkcji). Twoj rysunek przedstwia sytuacje, gdy kola juz sa skrecone, auto jest w zakrecie. Ja pisalem tylko o gorszej inicjacji skretu. Jak dla mnie, tak to wyglada:

Przy kolach ustawionych rozbieznie, zewnetrzne kolo zanim zacznie byc ustawione w strone zakretu, kierownica musi pokonac wiecej drogi niz w przypadku kol ustawionych roznolegle, czy tym bardziej zbieznie.


Rozbiezne jest bardziej nerwowe, szybciej reaguje na ruchy kierownica. Jak masz inaczej, to musisz miec cos skopane z geometria, albo jakies luzy w zawieszeniu.
Duzo o tym czytalem i sensowne wytlumaczenie jest takie, ze wewnetrzne kolo lekko "pluzy", tzn przyhamowuje. Powoduje to niewielka rotacje samochodu. Cos ala ESP i przyhamowywanie jednego kola.


--------------------
RX8 K20 - Poznań 1:44.115 (Extreme VR2 R7)
----------- Tor Łódź 59.6 (Extreme VR2 R7)
----------- Autodrom Pomorze 42.06 clockwise, 41.68 counterclockwise (Extreme VR2 R7)

www.racetcs.com - sportowa kontrola trakcji
_https://play.google.com/store/apps/details?id=com.racedroid zmierz osiagi swojego auta
Go to the top of the page
 
+Quote Post
piwo
post Tue, 15 Mar 2016 - 13:07
Post #11


Forum Clubber
Dołączył: Wed, 03 February 2010
Skąd: Marki





CYTAT(uxon @ Tue, 15 Mar 2016 - 10:29) *
...
Jak sam napisales, wewnetrzne kolo wyznacza kierunek jazdy ...

nie przekrecaj moich slow. napisalem zewnetrzne kolo wyznacza kierunek jazdy. wewnetrzne praktycznie nie dotyka asfaltu i przenosi moze w sprzyjajacych warunkach 20% przyczepnosci osi. wiec na rysunkach tak na prawde prawe kolo przy rozbieznosci czy zbienosci ma ten sam kat przy skrecie w lewo i wyznacza kierunek jazdy, a wewnetrzne kolo moze jechac bardziej prosto niz skrecajacy samochod w przypadku zbieznosci lub bardziej do srodka luku w przypadku rozbieznosci.
sytuacji jak na twoich rysunkach nigdy nie bedzie.


--------------------
Opel Speedster turbo b207r , 900kg,
RWD+LSD, 1/4: 13,806s
tor Poznań: 1m48,8s
youtu.be/jj-Hbidv43s
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Swider
post Tue, 15 Mar 2016 - 13:24
Post #12


User
Dołączył: Wed, 04 February 2009





Troche podepne sie pod temat, bo rowniez bede ustawial geometrie w Daihatsu Charade - zawiecha z tylu idento - dwa wachacze poprzeczne i jeden wzdluzny + stab + mcperson
Dowiadywalem sie troche od wlascicieli tych aut, ktorzy scigaja sie nimi i co mi proponowali:

Z przodu okolo 15' rozbieznie - tutaj akurat zgodnie

Tyl okolo 8-10' zbieznie jak chce stabilnosc, natomiast przy kretych probach na malych predkosciach okolo 25' rozbieznie.
Inna osoba, ktora sciga sie na torze i predkosci sa wyzsze ma tyl ustawiony na 45' rozbieznie... ale dodatkowo negatywy przod / tyl sa bardzo mocne 3,5 - 4° / 1,5 - 2°

W moim przypadku chodzi poki co o "fast road solution" smile.gif , zuzycie opon nie ma wiekszego znaczenia, bo robie bardzo male przebiegi.

Jak na poczatek ustawic tyl ? Interesuje mnie skrecanie i gorskie drogi, predkosci przelotowe jakies 130-140 max, a bardzo czesto duzo mniej, poniewaz jazda tym autem po ekspresowkach i autostradach nie nalezy do przyjemnosci smile.gif


--------------------
Daihatsu Charade GTti / Nie dostaję żadnych PW, kontakt w temacie o moim Daihatsu
Go to the top of the page
 
+Quote Post
jackkpl
post Tue, 15 Mar 2016 - 13:40
Post #13


Forum Clubber
Dołączył: Wed, 20 August 2008
Skąd: 3city





Jak chcesz jechac z duza predkoscia, to duze rozbieznosci stawiaja opor. Tzn jak nie masz nadmiaru mocy, to raczej zbieznosci zostawia sie blisko 0, a reguluje innymi parametrami, zeby uzyskac pozadane zachowanie.


--------------------
RX8 K20 - Poznań 1:44.115 (Extreme VR2 R7)
----------- Tor Łódź 59.6 (Extreme VR2 R7)
----------- Autodrom Pomorze 42.06 clockwise, 41.68 counterclockwise (Extreme VR2 R7)

www.racetcs.com - sportowa kontrola trakcji
_https://play.google.com/store/apps/details?id=com.racedroid zmierz osiagi swojego auta
Go to the top of the page
 
+Quote Post
piwo
post Tue, 15 Mar 2016 - 13:41
Post #14


Forum Clubber
Dołączył: Wed, 03 February 2010
Skąd: Marki





przy predkosciach 140 w fwd bez spojlerow jakichs wielkich sila unoszenia tylu jest juz dosc spora i tyl robi sie lekki co wprowadza sporo nadsterownosci. najlepiej jakbys opisal jak twoje auto sie zachowuje przy takich predkosciach. zazwyczaj przy niskich predkosciach wokol smietnika liczy sie duza czulosc na kiere chec do skrecania i latwego zamiatania tylem, rozbieznosc tylu wskazana. na szybkich probach typu tor poznan wymagana jest duza stabilnosc jazdy. wtedy dajesz zbiezny tyl.


--------------------
Opel Speedster turbo b207r , 900kg,
RWD+LSD, 1/4: 13,806s
tor Poznań: 1m48,8s
youtu.be/jj-Hbidv43s
Go to the top of the page
 
+Quote Post
marcinm
post Tue, 15 Mar 2016 - 13:49
Post #15


Super User
Dołączył: Tue, 17 July 2007





Moje jest relatywnie stabilne (sedan ze sporym tylnym zwisem), co nie zmienia faktu, że w granicach 200 trzeba go już mocno pilnować.



--------------------
facebook.com/youngtimerpassion
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Kras
post Tue, 15 Mar 2016 - 14:34
Post #16


Forum Clubber
Dołączył: Sun, 10 April 2005
Skąd: WWA/Tripolis





Ja bym zaczal od tylu na zero.


--------------------
Kra$
And JDM again... :)
Go to the top of the page
 
+Quote Post
marcinm
post Tue, 15 Mar 2016 - 14:44
Post #17


Super User
Dołączył: Tue, 17 July 2007





Zero mam obecnie i odnoszę wrażenie, że "na prędkości" jest bardziej nerwowo, niż wcześniej. Zacznę z zera i będę schodził po 6minut połówkowej (połowa normy) do serii, a potem pomału wracał w stronę zera i coś wybiorę, może jakiś złoty środek się znajdzie smile.gif


--------------------
facebook.com/youngtimerpassion
Go to the top of the page
 
+Quote Post
uxon
post Tue, 15 Mar 2016 - 15:06
Post #18


Super User
Dołączył: Mon, 29 October 2012





CYTAT(piwo @ Tue, 15 Mar 2016 - 13:07) *
nie przekrecaj moich slow. napisalem zewnetrzne kolo wyznacza kierunek jazdy. wewnetrzne praktycznie nie dotyka asfaltu i przenosi moze w sprzyjajacych warunkach 20% przyczepnosci osi. wiec na rysunkach tak na prawde prawe kolo przy rozbieznosci czy zbienosci ma ten sam kat przy skrecie w lewo i wyznacza kierunek jazdy, a wewnetrzne kolo moze jechac bardziej prosto niz skrecajacy samochod w przypadku zbieznosci lub bardziej do srodka luku w przypadku rozbieznosci.
sytuacji jak na twoich rysunkach nigdy nie bedzie.


Oczywiscie nastapila literowka, mialem na mysli zewnetrzne kolo.

Zewnetrzne kolo ma ten sam kat, ale przy rozbieznosci najpierw musisz przekrecic kiewonica o pare stopni wiecej zanim sie ustawi w ten sposob. I co sie dzieje przez te pare stopni z autem? Kiedy zacznie szybciej skrecac, dwa przypadki:

W ktorym przypadku samochod szybciej zacznie skrecac, przy kierownicy skreconej o ta sama ilosc stopni?
Go to the top of the page
 
+Quote Post
piwo
post Tue, 15 Mar 2016 - 15:48
Post #19


Forum Clubber
Dołączył: Wed, 03 February 2010
Skąd: Marki





ciezko mi to przeanalizowac ale Ty mowisz o maksymalnie 1 stopniu na kole kierownicy. to bardzo malo (przy rozbieznosci calkowitej 50minut przy skrecie kolem kierownicy o okolo 1 stopien (25 minut x przelozenie powiedzmy 2,4) oba kola juz skrecaja) i nie wiem czy mozna poczuc wogole to na kierze. a ja mowie juz o sytuacji w srodku zakretu gdzie mamy wychylenie kolem kierownicy 45 stopni i wtedy rozpatruje przyczpenosc samochodu.


--------------------
Opel Speedster turbo b207r , 900kg,
RWD+LSD, 1/4: 13,806s
tor Poznań: 1m48,8s
youtu.be/jj-Hbidv43s
Go to the top of the page
 
+Quote Post
jackkpl
post Tue, 15 Mar 2016 - 15:50
Post #20


Forum Clubber
Dołączył: Wed, 20 August 2008
Skąd: 3city





Ty tu teorie swoje snujesz, a po prostu poczytaj jak to dziala. Ja juz przerabialem ten temat jakis czas temu i podalem Ci gotowe wnioski. Poszukaj w internecie, najlepiej po angielsku.


--------------------
RX8 K20 - Poznań 1:44.115 (Extreme VR2 R7)
----------- Tor Łódź 59.6 (Extreme VR2 R7)
----------- Autodrom Pomorze 42.06 clockwise, 41.68 counterclockwise (Extreme VR2 R7)

www.racetcs.com - sportowa kontrola trakcji
_https://play.google.com/store/apps/details?id=com.racedroid zmierz osiagi swojego auta
Go to the top of the page
 
+Quote Post

5 Stron V   1 2 3 > » 
Reply to this topicStart new topic
 

RSS Wersja Lo-Fi Aktualny czas: Tuesday, 18 June 2019 - 01:04