Shoutbox 0 nowych PW 



8 Stron V   1 2 3 > »   
Reply to this topicStart new topic
> Modyfikacja skrzyń biegów PSA rodziny BE4 z silnikami benzynowymi
jaro4444
post Fri, 24 Apr 2015 - 09:10
Post #1


Super User
Dołączył: Sat, 25 August 2007
Skąd: Warszawa





Może Ameryki nie odkryję ale podam gotowy i sprawdzony sposób jak z niemiłosiernie krótkich i denerwujących skrzyń biegów rodziny be4 (5 biegów) montowanych w 206, 207, 407, C4, C3, Xarach, Berlingo,... przy mocniejszych silnikach benzynowych (1.8 16V, 2.0 16V, 1,6 THP) zrobić skrzynię dającą znacznie wyższy komfort jazdy w trasie i nie tracąc przy tym dynamiki na niższych biegach.
Ja zrobiłem to konkretnie w 307 2.0 16V 140 KM poliftowej.
Trochę teorii - skrzynie be4 dzielą się na te z mechanizmem różnicowym 77mm i 84mm. To zasadnicza różnica bo np. 20DM16 z 206 GTI nie pasuje do 307 z takim samym motorem (pomijam sprawę rodzaju zabezpieczenia wstecznego biegu i zmianę kształtu obudowy sprzęgła w skrzyniach 20DPXX).
Więc standardowo w 307 zamontowana jest skrzynia 20DM74 z przełożeniami 1- 3.45 2- 1.87 3- 1.36 4- 1.05 5-0.86 Cp - 4.05. Daje to na 5 biegu przełożenie całkowite 3.48, a co z tym idzie przy 120 km/h mamy 3500 obr/min. Przy 140 km/h mamy już 4200 i koniec komfortu akustycznego i wysokie zużycie paliwa.
Podobnie dobrane są przełożenia w 206 GTI, C4 VTS, 207 THP, ....
Wydłużyć skrzynię można zmieniając przełożenie przekładni głównej (czyli potrzebny jest wałek główny i wieniec przekładni głównej) z mechanizmu o tej samej średnicy (czyli np. 84 mm). Dawcą może być np. motor 2.0 HDI 8V. Mamy wówczas przyrost np. o ok. 6-15% przy tej samej prędkości obrotowej silnika. Jednocześnie o tyle też jest słabsze auto na wszystkich biegach. Generalnie przyrost prędkości na wyższych biegach okupiony jest spadkiem dynamiki. Większe pole popisu mają tu właściciele skrzyń z dyfrem 77 mm bo mogą dobrać jako dawcę organów skrzynie z rodziny 20DPXX czyli np. od 1.6 HDI, gdzie prawie nową skrzynię można kupić za 300-400 zł.
Przy "dużych" skrzyniach 20DMXX można zrobić to na dwa sposoby:
1. Bardzo tanio i na aucie zmieniając koło 5 biegu z 0.86 na przełożenie 0.8 (44x35) i zyskujemy 7,5% na prędkości, z akceptowalnym skokiem obrotów po przejściu z 4 na 5 bieg, (44x35 nr części 2344E2 i wiele starszych skrzyń 20DLXX z 406 2.0 16V ma je na 5 biegu),
2. Po przeliczeniu chciałem uzyskać na 5 biegu przełożenie całkowite ok. 3.00 - 3.03 co dawało np. 3020-3040 obr/min przy 120 km/h na 5 biegu (zamiast 3500 obr) i przy autostradowych 140 km/h ok. 3500 obr/min (zamiast 4100).
Przy takim założeniu i pozostawieniu mojej przekładni głównej o Cp = 4.05 (77x19) idealny byłby 5 bieg ok. 0,75. Jest taki
V- 0,744 występuje w skrzyniach 20DL12,72, 73, 22, 23, ... Ale wówczas przeskok z 4 na 5 byłby za duży. Więc konieczna jest "dłuższa" 4 i minimalnie dłuższa 3. Wszystko to ma skrzynia od 206 1.9D
Przełożyłem więc biegi 3. zamiast 1.36 na 1.28, 4. z 1.05 na 0.95, 5. z 0.86 na 0,744 (47x35). Do tego 6 nowych łożysk (wałki sprzęgłowy, główny i dyfer), wszystkie uszczelnienia i nowe podkładki pod satelity i koła słoneczne.
Wrażenia z jazdy? Bezcenne
Przy 160 km/h mam obecnie ok. 4050 obr/min (zamiast 4700). Przy 140 km/h nie słychać silnika tylko szum powietrza. Dynamika nie spadła praktycznie wcale, jedynie przy ok. 90 km/h zamiast przyśpieszać na 5. lepiej zredukować na 4.
Generalnie polecam to rozwiązanie bo nową skrzynię biegów 20DL72 (dawcę organów) kupiłem za niecałe 400 zł. Można już je dostać za ok 200-250 zł po małych przebiegach. Do tego nowe łożyska SNR i uszczelnienia, podkładki z ASO, olej, ...
Złożenie i rozłożenie skrzyni ogarnie każdy średnio rozgarnięty mechanik. W opcji wymiany samego 5. biegu na 0.8 można to śmiało zrobić samemu.
Jak ktoś nie czuje się na siłach to mogę polecić Tiger Serwis Wrocław Leśnica ul. Jeleniogórska 44.
Jakby ktoś miał jakieś dokładniejsze pytania to odpowiem w miarę mojej wiedzy.

Wszystko to dotyczy rodziny BE4 czyli np. skrzyń 20DLXX, 20DMXX, 20DPXX, ...


--------------------
Pan zesłał nas na Ziemie, byśmy siali zamęt i zniszczenie...

Z każdym dniem wrasta liczba ludzi, którzy co najwyżej mogą ucałować mnie w ....
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Wspieraj forum
post Fri, 24 Apr 2015 - 09:10
Post #


Dotacja






Dotacja na forum
Go to the top of the page
 
Quote Post
luqs1
post Sun, 26 Apr 2015 - 21:17
Post #2


Rookie
Dołączył: Sun, 26 April 2015





W końcu ktoś zrobił to na tym silniku i tej skrzynii co ja!:)

Nie jestem mechanikiem a więc ja osobiście skłaniałbym się tylko ku zmienie 5 biegu:)
Mam peugeota 407 z silnikiem ew10j4 138km i skrzynia powoli daje znać o sobie ale najbardziej celuje, że to wina 5 biegu ale pomijając to przy prędkości 110km mam coś około 3000-3100 obrotów dla mnie bardziej akceptowalne byłoby jakieś 2700 wiem, że to może różnica nie wielka ale akustyczna jest i powyżej 110-120 zaczyna się znacznie zwiększać spalanie o około 2 lity przy 140km/h.
Widziałem przeróbki, że ludziom spadały obroty średnio o 750-1000 po zmianie 5 biegu ale jak dla mnie to zbyt wiele, jeźdze trochę po mieście i nie chce tracić możliwości jazdy na 5 biegu przy np. 60-70km.

Napisałeś że idealna byłaby do tego żebatka 44x35 a ja znalazłem 35x44 (https://dowozu.pl/pl/p/Kola-zebate-5-bieg-44x35/132) jest to jakaś róźnica?? Może to śmieszne pytanie ale w kwestii skrzyni biegów nie mam bladego pojęcia o niczym.
Czy przy tej żebatce obroty spadają o 7,5%?smile.gif

Przy okazji mam mechanizm róźnicowy 84 i znalazłem do silnika 2.0 16v skrzynie o oznaczeniu 20dm16 i 20dm74 czy któraś z nich pasować będzie do mojego auta?? czy muszę szukać jakiejś innej??smile.gif
A takie informacje podał mi servicebox peugeota:
PRZENIESIENIE NAPĘDU SKRZYNIA MECHA 5
SKRZYNIA BIEGÓW (CHARAKTERYSTYKA) SKRZYNIA MECHA BE4 V
PRZEKŁADNIA PRZEŁOŻENIE CP 17 X 73
KOŁO STYLIZOWANE KOŁO BLACHA STALOWA
SPRZĘGŁO SPRZĘGŁO HYDRAULICZNE
UKŁAD RÓŻNICOWY (OBUDOWA) MECHANIZM RÓŻNICOWY 84
FELGA/OPONA/ WYMIARY ZAŁOŻONA OPONA 16-CAL.
OGUMIENIE (WYMIARY, TYP) OPONA 205/60 R16 92V NIE WZMOCNIONA
KOŁO (TYP) MONTAŻ KOŁA Z BLACHY STAL
WSKAŹNIK SPADKU CIŚNIENIA W OGUMIENIU BEZ WSKAŹNIKA CIŚNIENIA OPON
SKRZYNIA BIEGÓW (TYP) SKRZYNIA MECHA BE4T
Go to the top of the page
 
+Quote Post
jaro4444
post Mon, 27 Apr 2015 - 17:12
Post #3


Super User
Dołączył: Sat, 25 August 2007
Skąd: Warszawa





Albo rybki albo akwarium smile.gif
Jak chcesz mieć cisze przy 120 km/h i niższe obroty to nie możesz liczyć na jazdę 60 km/h na 5. biegu.

Do rzeczy - w 407 2.0i były dwie skrzynie, obie z przekładnią główną 4.29 (17x73). Obie są na dużym mechanizmie różnicowym (84 mm).
Przy czym jedna (BE4V) ma 3. bieg 1.37, 4. 1.05, 5. 0.8.
Druga to BE4N ma 3. 1.29, 4. 0.95, 5. 0.744.
Sprawdź w serwisie jakie masz przełożenie 5. biegu. Jeśli masz 0.8 to możesz zmienić na 0.744 ale optymalne by było zmienić też 3. i 4. bieg.
Ewentualnie możesz zmienić przełożenie przekładni głównej z 4.29 na 4.05 przy 5. 0.744, albo na 3.79 przy 5. biegu 0.8.

20DM16 ma mechanizm różnicowy 77 mm i stary system włączania 5 biegu. 20dm74 ma to wszystko co trzeba, poza dobrymi przełożeniami smile.gif


--------------------
Pan zesłał nas na Ziemie, byśmy siali zamęt i zniszczenie...

Z każdym dniem wrasta liczba ludzi, którzy co najwyżej mogą ucałować mnie w ....
Go to the top of the page
 
+Quote Post
luqs1
post Tue, 28 Apr 2015 - 15:47
Post #4


Rookie
Dołączył: Sun, 26 April 2015





No niestety nie można miećtongue.gif

Nie chciałem pakować się w koszta i rozkopywać skrzyni ponieważ troszkę chrabąszczy na luzie przy puszczonym sprzęgle, przy biegach nie słyszę a i biegi wchodza raczej dobrze i lekko, dlatego też chciałem tylko zmienić 5 bieg:)
Bo coś czuję, ze jak ruszę reszte to i koszt się znacznie zwiększy ponieważ jest w niej conieco do zrobienia ale wracając do rozmowy:)

Be4v to własnie ta co ja mam i doszukałem się, zę najprawdopodobnie jest ona oznaczona symbolem 20dm74:)
Natomiast ta 2 o której mówisz czyli mianowicie be4N to nie była czasem montowana razem z silnikami ew10j4s tych 177km? i jest ona oznaczona symbolem 20dm68?
Widzę, że znasz sie na tych skrzyniach z rodziny be4 dlatego też pozwolę sobie jeszcze o coś zapytać smile.gif Czy ta be4n to własnie ta 20dm68? Czy jest możliwość zamontowania jej aby wszytko pasowało bez przeróbek? i jaki byłby efekt końcowy? bo przekładnia główna ta sama ale przełożenia już inne:)

Pozdrawiam serdecznie:)
Go to the top of the page
 
+Quote Post
jagus
post Wed, 29 Apr 2015 - 00:24
Post #5


Super User
Dołączył: Mon, 21 August 2006
Skąd: pomorze





Też kiedyś się tym interesowałem i wg mnie jeśli już się bawić to trzeba iść w ml6. Na blok siada tak jak be4. Problem z ml6 to 6 bieg, który jest taki jak 5 w be4. Ale jest na to rada. ml6 od benzyny i ml6 od diesla. Zmiana wałka głównego i odbioru. Nie pamiętam z której do której (można się szybko dowiedzieć), i mamy 5 biegów takie jak w be4 plus 6-ty bieg. Do tego oczywiście wybierak, łapa skrzyni itd. Nie wiem czy półosie siadają, ale pewnie też muszą być od ml5/ml6.


--------------------
najwazniejsze aby nasze dzieci mialy bogatych rodzicow
Go to the top of the page
 
+Quote Post
yeti86
post Wed, 29 Apr 2015 - 10:16
Post #6


User
Dołączył: Fri, 29 December 2006





ml6 nie każda bo mają różne dzwony do silnika od ES nie podpasuje do EW
Go to the top of the page
 
+Quote Post
jagus
post Wed, 29 Apr 2015 - 10:44
Post #7


Super User
Dołączył: Mon, 21 August 2006
Skąd: pomorze





Możliwe, nie sprawdzałem ES. Ja się interesowałem skrzyniami od 407 ew12j4 i 407 HDi


--------------------
najwazniejsze aby nasze dzieci mialy bogatych rodzicow
Go to the top of the page
 
+Quote Post
luqs1
post Wed, 29 Apr 2015 - 17:56
Post #8


Rookie
Dołączył: Sun, 26 April 2015





Widziałem właśnie gdzieś na jakimś forum ktoś przekładał w pugu bodajrze 307 skrzynie z 5 biegowej na 6.
Do tego celu posłużyła mu skrzynia z peugeota 607 z silnikiem 2.2 i właśnie tam jest 6 biegowa pasująca do ew10j4.
Dodatkowo musiał wymienić wybierak, półosie i jeszcze coś ale już nie pamiętam dokładnie:)
Pisał, że wyniosło go to 1000zł za wszystkie części (Oszywiście używane) nie licząc robocizny którą wykonal sam.

Ale wracając do mojego poprzedniego pytania. Co to za skrzynia 20dm68? I pasuje zamiast 20dm74?
Go to the top of the page
 
+Quote Post
jaro4444
post Thu, 30 Apr 2015 - 19:44
Post #9


Super User
Dołączył: Sat, 25 August 2007
Skąd: Warszawa





Peugeot 407 ma montowane skrzynie o następujących oznaczeniach wybitych na korpusie:
1,8 16V ma 20DM58
2,0 16V ma 20DM59
http://bartebben.com/parts/peugeot/407/tra...9-cp17x73-.html

20DM68 montowany w C4 VTS i 307 16V 177 KM ma przekładnię główną 17x73 czyli taką jak Twoja skrzynia. Nie wiem jak z biegami. 20DM74 ma CP 4.05 (19x77), 20DM71 ma CP 4,76 (17x81).
Pomijając fakt, że średnica koła 205/60r16 z 407 jest większa tylko o 3,14% od koła 307 (205/55R16) to najrozsądniejszym doborem przełożeń i CP jest kombinacja jaką zastosowałem czyli CP 4.05 i V bieg 0,744 albo kombinacja CP 3,79 i V bieg 0.8. Aby to uzyskać musiałbyś rozłożyć swoją skrzynię, złożyć CP od np. 2.0 HDI 8V (19x72), powymieniać łożyska (komplet 6 łożysk od SNR to ok. 350 zł). Do tego uszczelnienia półosi, wybieraków i wałka sprzęgłowego i masz skrzynię, która nawet jeśli będzie delikatnie "podśpiewywać" to będzie chodzić następne 150-200 kkm. Dawcę wałka głównego i wieńca przekładni głównej można znaleźć już za 100-200 zł (skrzynia z urwanym mocowaniem górnej łapy).


--------------------
Pan zesłał nas na Ziemie, byśmy siali zamęt i zniszczenie...

Z każdym dniem wrasta liczba ludzi, którzy co najwyżej mogą ucałować mnie w ....
Go to the top of the page
 
+Quote Post
usuniety
post Fri, 01 May 2015 - 11:40
Post #10


Forum Killer
Dołączył: Wed, 28 December 2011
Skąd: Katowice





Panowie, ma ktoś może oznaczenia łożysk skrzyni be4r?

EDIT:

2372 40
ŁOŻYSKO
25 X 47 - 15

dwie sztuki

2317 66

ŁOŻYSKO
DIAM 36X72-17,5

jedna sztuka

2317 77

ŁOŻYSKO WAŁKA SKRZYNI BIEGÓW
DIAM 25X75-17

jedna sztuka

3125 18

ŁOŻYSKO ROZRZĄDU
38 X 63 - 17

dwie sztuki

3121 44
RP 16 088 167 80

USZCZELKA SKRZYNI BIEGÓW
40X58-10

3121 46

USZCZELKA SKRZYNI BIEGÓW
PRAWO
29X47-11


Kompletny zestaw naprawczy skrzyni: 2299 37


--------------------
_http://www.4ride.pl
Go to the top of the page
 
+Quote Post
jaro4444
post Fri, 01 May 2015 - 22:29
Post #11


Super User
Dołączył: Sat, 25 August 2007
Skąd: Warszawa





Łożyska i uszczelnienia dostaniesz np. tu:
http://salko.pl/363-lozyska?fpc1=36&fp...=342&fpc6=0
Taniej jeszcze będzie np. tu:
http://www.czescifrancuskie.pl/kontakt.php

Tu masz online katalog:
http://autopartmaster.com/en/?action=catal...mp;id_pic=30602

Przy kompletnym rozłożeniu skrzyni warto wymienić jeszcze podkładki pod satelitami i kołami słonecznymi oraz uszczelnienie wybieraków (2 szt). i uszczelniacz wałka sprzęgłowego.


--------------------
Pan zesłał nas na Ziemie, byśmy siali zamęt i zniszczenie...

Z każdym dniem wrasta liczba ludzi, którzy co najwyżej mogą ucałować mnie w ....
Go to the top of the page
 
+Quote Post
jaro4444
post Thu, 07 May 2015 - 14:58
Post #12


Super User
Dołączył: Sat, 25 August 2007
Skąd: Warszawa





Pojeździłem trochę ostatnio w długich trasach autami o podobnej pojemności i mocy jak ten Peugeot i stwierdzę, że dobrane w nim przełożenia są naprawdę optymalne na trasę. W Fordzie 2.0 145 KM na 5 biegu jest przy 4000 obr/min 148 km/h i powyżej 130 km/h zaczyna wyć silnikiem, w Renault bardzo podobnie jak w Peugeocie wyjściowo czyli 140 km/h to 4000 obr/min. Też wyje motorem na wyższych prędkościach. Różnica między Fordem a zmodyfikowanym Peugeotem niby nieduża ale odczuwalna na dłuższej trasie.


--------------------
Pan zesłał nas na Ziemie, byśmy siali zamęt i zniszczenie...

Z każdym dniem wrasta liczba ludzi, którzy co najwyżej mogą ucałować mnie w ....
Go to the top of the page
 
+Quote Post
usuniety
post Mon, 06 Jul 2015 - 21:10
Post #13


Forum Killer
Dołączył: Wed, 28 December 2011
Skąd: Katowice





Wymiary łożysk znam, cenę w ASO znam.
Czy ktoś jest w stanie konkretnie napisać, które łożysko jakiego typu kupić?
Ewentualnie numery zamienników SNR?
Znam kilka sklepów specjalizujących się w łożyskach i chciałbym trochę zaoszczędzić na zakupie.


--------------------
_http://www.4ride.pl
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Muzykancik
post Mon, 06 Jul 2015 - 21:49
Post #14


Frequent User
Dołączył: Mon, 26 January 2009
Skąd: Piaseczno





a masz numery z ASO ? jak masz, to bez problemu dobierzesz zamienniki od SNR'a


--------------------
gg 4727283 , mail: mpolec@motopartner.pl :)
Go to the top of the page
 
+Quote Post
usuniety
post Mon, 06 Jul 2015 - 22:03
Post #15


Forum Killer
Dołączył: Wed, 28 December 2011
Skąd: Katowice





Post numer 10.
Szukałem dzisiaj trochę w katalogu IC po wymiarach i coś tam jest ale każde łożysko występuje w kilku wersjach.
EDIT:
Temat ogarnięty, potem wrzucę numery zamienników.


--------------------
_http://www.4ride.pl
Go to the top of the page
 
+Quote Post
usuniety
post Tue, 07 Jul 2015 - 08:11
Post #16


Forum Killer
Dołączył: Wed, 28 December 2011
Skąd: Katowice





2x - JL.69349/310.A
2x - 32005.VS02H100
1x - AB.40559
1x - N.12649.S04.H100


--------------------
_http://www.4ride.pl
Go to the top of the page
 
+Quote Post
kontrolm
post Tue, 07 Jul 2015 - 08:33
Post #17


Forum Homee
Dołączył: Fri, 09 March 2007
Skąd: Błonie





jeżeli ktoś jest zainteresowany to mam na sprzedaż bebechy skrzyni BE4R która przejechała 300 km.
Ręczę za przebieg bo sam wyjmowałem to w 2008 roku z auta które tydzień wcześniej wyjechało z salonu i ciężarówka skasowała mu wszystko od bagażnika do fotela kierowcy.
Tylko zębatki 5 biegu już poszły


--------------------
VEMS rozkminiłem do ostatniego rezystorka - chętnie pomogę
Go to the top of the page
 
+Quote Post
usuniety
post Tue, 07 Jul 2015 - 21:57
Post #18


Forum Killer
Dołączył: Wed, 28 December 2011
Skąd: Katowice





CYTAT(kontrolm @ Tue, 07 Jul 2015 - 08:33) *
jeżeli ktoś jest zainteresowany to mam na sprzedaż bebechy skrzyni BE4R która przejechała 300 km.
Ręczę za przebieg bo sam wyjmowałem to w 2008 roku z auta które tydzień wcześniej wyjechało z salonu i ciężarówka skasowała mu wszystko od bagażnika do fotela kierowcy.
Tylko zębatki 5 biegu już poszły

opróżnij skrzynkę.


--------------------
_http://www.4ride.pl
Go to the top of the page
 
+Quote Post
7mj7
post Sun, 11 Oct 2015 - 20:23
Post #19


Rookie
Dołączył: Sat, 10 October 2015





Witam. Mam pytanie bo widzę, że jesteście dobrze zorientowani w temacie. W moim 407 SW 1.8 rozsypała się skrzynia biegów (20DM58). Mam bardzo duży problem ze zdobyciem takiej skrzyni. Czy jest możliwe, żeby założyć inną skrzynię bez przeróbek? Pomijam tutaj przełożenia bo spodziewam się, że auto będzie wolniejsze/szybsze i mocniejsze/słabsze. Zależy mi na tym, żeby po prostu pasowała. Będę bardzo wdzięczny za odpowiedź.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
kontrolm
post Sun, 11 Oct 2015 - 21:07
Post #20


Forum Homee
Dołączył: Fri, 09 March 2007
Skąd: Błonie





oczywiście że tak, szukaj z modeli 1.8 - 2.0 o niekoniecznie takim oznaczeniu jak Twoja. Również z innych aut grupy PSA będzie pasować szczególnie od 206 GTi jest sporo towaru na allegro


--------------------
VEMS rozkminiłem do ostatniego rezystorka - chętnie pomogę
Go to the top of the page
 
+Quote Post

8 Stron V   1 2 3 > » 
Reply to this topicStart new topic
 

RSS Wersja Lo-Fi Aktualny czas: Monday, 20 January 2020 - 13:17