![]() |
![]() ![]() |
![]() |
![]()
Post
#461
|
|
![]() I live here ! Dołączył: Wed, 03 February 2010 Skąd: Marki ![]() |
![]() zamiast nagrzewnicy. co do czujnika za pare dni jak bede mial troche czasu to sprawdze. -------------------- 930kg 320KM RWD Torsen RaceTCS lotus111r abs
1/4 2024r 300KM 12,394s 0-200km/h 2020r www.youtube.com/watch?v=jj-Hbidv43s Poznań 1m48,467s 2021; Łódź 57,517s 2023 a052 fr, vr2 r7a(hl) tyl |
|
|
Wspieraj forum |
![]()
Post
#
|
![]() Dotacja ![]() |
|
|
|
![]()
Post
#462
|
|
Forum Clubber Dołączył: Fri, 09 March 2007 Skąd: Błonie ![]() ![]() |
a mierzyłeś pirometrem temperatury węży na wejściu/wyjściu do wymiennika ?
-------------------- VEMS rozkminiłem do ostatniego rezystorka - chętnie pomogę
|
|
|
![]()
Post
#463
|
|
![]() I live here ! Dołączył: Wed, 03 February 2010 Skąd: Marki ![]() |
tak. jak olej byl jeszcze zimny to roznica byla dosc spora (np dojscie 50 a wyjscie 35). po nagrzaniu wody praktycznie temperatury sie wyrownaly tzn na dojsciu 90 na wyjsciu kolo 95.
-------------------- 930kg 320KM RWD Torsen RaceTCS lotus111r abs
1/4 2024r 300KM 12,394s 0-200km/h 2020r www.youtube.com/watch?v=jj-Hbidv43s Poznań 1m48,467s 2021; Łódź 57,517s 2023 a052 fr, vr2 r7a(hl) tyl |
|
|
![]()
Post
#464
|
|
Forum Clubber Dołączył: Fri, 09 March 2007 Skąd: Błonie ![]() ![]() |
czyli widać że wymiennik działa ale być może albo:
1. jest za mało wydajny 2. za mały przepływ wody daj znać gdzie masz czujnik -------------------- VEMS rozkminiłem do ostatniego rezystorka - chętnie pomogę
|
|
|
![]()
Post
#465
|
|
Forum Killer Dołączył: Wed, 09 November 2016 ![]() |
Jak wy chcecie uzyskać temperaturę oleju w misce taką jak na wyjściu z chłodnicy? Przecież to nie możliwe. Jeśli olej który idzie na silnik ma 95C to jak z niego wróci będzie miał w skrajnych przypadkach nawet 130C, bo tyle mają panewki, wał i cała reszta. Jak chcesz obniżyć temp oleju to zastosuj dodatkową chłodnicę płynu przed wymiennikiem (tak jak ktoś to już wcześniej proponował) żeby zbić temperaturę wody która chłodzi olej, jak schłodzisz olej do 70C za wymiennikiem to automatycznie spadnie Ci temp oleju w misce o tą wartość jaką udało Ci się zbić przed wymiennikiem.
|
|
|
![]()
Post
#466
|
|
![]() I live here ! Dołączył: Wed, 03 February 2010 Skąd: Marki ![]() |
no wlasnie nie wiem jaka jest wydajnosc pompy wody na wolnych obrotach. moze ona ledwo co dziala. kwestia do sprawdzenia.
-------------------- 930kg 320KM RWD Torsen RaceTCS lotus111r abs
1/4 2024r 300KM 12,394s 0-200km/h 2020r www.youtube.com/watch?v=jj-Hbidv43s Poznań 1m48,467s 2021; Łódź 57,517s 2023 a052 fr, vr2 r7a(hl) tyl |
|
|
![]()
Post
#467
|
|
Forum Clubber Dołączył: Fri, 09 March 2007 Skąd: Błonie ![]() ![]() |
Jak wy chcecie uzyskać temperaturę oleju w misce taką jak na wyjściu z chłodnicy? Przecież to nie możliwe. Jeśli olej który idzie na silnik ma 95C to jak z niego wróci będzie miał w skrajnych przypadkach nawet 130C, bo tyle mają panewki, wał i cała reszta. Jak chcesz obniżyć temp oleju to zastosuj dodatkową chłodnicę płynu przed wymiennikiem (tak jak ktoś to już wcześniej proponował) żeby zbić temperaturę wody która chłodzi olej, jak schłodzisz olej do 70C za wymiennikiem to automatycznie spadnie Ci temp oleju w misce o tą wartość jaką udało Ci się zbić przed wymiennikiem. ja proponowałem. masz rację co do temperatur ale ogólnie trochę wysoka jak na bieg jałowy olej chłodzony jest również poprzez kadłub silnika chłodzony cieczą o znanej nam temperaturze. Co do temperatury oleju być może czujnik jest w takim miejscu że mierzy głównie temperaturę oleju który dopiero pójdze do wymiennika i zawsze jednak będzie gorętszy. Tyle że ja w moim RC temperaturę oleju na jałowych mam często poniżej temperatury wody mierzony w misce. Na trasie to i do 115 dojdzie. Tyle że ja mam wolnossaka bez turbo które nagrzewa olej nawet na jałowych. -------------------- VEMS rozkminiłem do ostatniego rezystorka - chętnie pomogę
|
|
|
![]()
Post
#468
|
|
Forum Killer Dołączył: Wed, 09 November 2016 ![]() |
Na biegu jałowym jest wysoka ze względu na niski przepływ. Olej ma więcej czsu żeby się nagrzać, auto stoi nie ma przewiewu, olej który wraca z panewek i turbo będzie zawsze cieplejszy i to zależnie od wielu czynników w tym budowy silnika o ile. Wymienniki woda olej są ok do cywilnych aut ale na tor to wypada albo rozbudować go o dodatkową chłodnicę albo wywalić i dać chłodzenie tradcyjną chłodnicą oleju. I tutaj nie ma co szukać cudów, miałem u siebie wymiennik woda olej i tak samo były największe problemy z temp oleju przy jeździe po mieście na małych obciążeniach i przy ostrym pałowaniu np próbie 100-200 olej leciał ze 100C na 135C w ciągu tych kilku sekund mimo, że za wymiennikiem miał "tylko" 105C (pomiar miałem w 2 miejscach). Najbardziej optymalną temperaturę miałem w trasie niezależnie czy jechałem 80 czy 180 olej zawsze 90-105C. Najprostsza opcja to dodatkowa chłodnica dla wymiennika i ja nie uważam, żeby to aż tak komplikowało cały układ, żeby było jakieś awaryjne, to tylko jeden dodatkowy element i 2 połączenia (nie wiem jak tam z miejscem będzie ale zawsze da się coś wykombinować). Myślę że to najprostsze rozwiązanie i w dodatku najtańsze. I nie szukaj tu problemów z pompami itp, jeśli zwiększysz przepływ płynu jakąś pompą to owszem, może spaść trochę temperatura ale i tak nie zdziałasz cudów jeśli na panewki będzie leciał olej o temperaturze 100C.
|
|
|
![]()
Post
#469
|
|
Forum Clubber Dołączył: Fri, 09 March 2007 Skąd: Błonie ![]() ![]() |
zwykła chłodniczka nawet od jakiegoś skutera czyni cuda ostatnio tak rozbudowałem układ bo olej trochę za gorący był i dzień do nocy.
-------------------- VEMS rozkminiłem do ostatniego rezystorka - chętnie pomogę
|
|
|
![]()
Post
#470
|
|
I live here ! Dołączył: Wed, 20 August 2008 Skąd: 3city ![]() |
W normalnym silniku na postoju olej ma mniej niz wodaz bo chlodzi sie o duzej powierchni miske. 2 rozne silniki i jak kalibrowalem czujnik temp oleju to maks 80 sie udaje uzyskac, nawet pilujac go na3-4k rpm. Pewnie zwalony jest czujnik temp oleju, a piwo cuduje wszystko dookola.
-------------------- -Poznań 1:44.1 (extreme) -Łódź 54.6 -Pomorze 40.19 -Toruń 28.4 -Koszalin 48.9 (extreme)
|
|
|
![]()
Post
#471
|
|
Forum Killer Dołączył: Wed, 09 November 2016 ![]() |
W normalnym silniku na postoju olej ma mniej niz wodaz bo chlodzi sie o duzej powierchni miske. 2 rozne silniki i jak kalibrowalem czujnik temp oleju to maks 80 sie udaje uzyskac, nawet pilujac go na3-4k rpm. Pewnie zwalony jest czujnik temp oleju, a piwo cuduje wszystko dookola. Mogę się z Tobą założyć o beczkę wódki, że bez problemu na postoju jestem w stanie zagrzać olej bez gazowania w warunkach letnich do 130C oczywiście mówię o moim aucie. To że nie wszystkie silniki tak grzeja olej jest oczywiste i to o czym mówisz też w pełni się z tym zgadzam, że olej powinien się wychłodzić od misy ale wszystko zależy od zabudowania całego silnika, jego pojemności, przewiewności komory silnika itp. Więc nie generalizowałbym tak tego, że nie da się zagrzać oleju w miejscu bo miałem identyczne problemy u siebie. |
|
|
![]()
Post
#472
|
|
Forum Homee Dołączył: Fri, 17 February 2006 Skąd: warszawa ![]() |
żeby nie komplikować układu. zastosuj może zewnętrzną pompę oleju np z dyfra z 200sxa s14 i wrzuć króćce do miski + gdzieś chłodnica. takie coś możesz wysterować przez emu po temp oleju nazwijmy to w trybie auto, dodatkowo możesz zrobić przycisk włączenia na stałe i wyłączenia w razie awarii. Moim zdaniem nie ma łatwiejszego rozwiązania nie ingerującego w układ. robiłem kiedyś taki zestaw do e30 318is.
by the way. gratuluje wygrania aukcji ![]() -------------------- www.youtube.com/radzioFLATOUT
www.youtube.com/motoLAB www.facebook.com/radzioFLATOUT www.patronite.pl/radzioFLATOUT |
|
|
![]()
Post
#473
|
|
Forum Killer Dołączył: Wed, 09 November 2016 ![]() |
Przy wymienniku woda olej takie rozwiązanie się nie sprawdzi bo wymiennik podgrzeje schłodzony olej tak czy siak do tych +-90c.
|
|
|
![]()
Post
#474
|
|
I live here ! Dołączył: Wed, 20 August 2008 Skąd: 3city ![]() |
Mogę się z Tobą założyć o beczkę wódki, że bez problemu na postoju jestem w stanie zagrzać olej bez gazowania w warunkach letnich do 130C oczywiście mówię o moim aucie. To że nie wszystkie silniki tak grzeja olej jest oczywiste i to o czym mówisz też w pełni się z tym zgadzam, że olej powinien się wychłodzić od misy ale wszystko zależy od zabudowania całego silnika, jego pojemności, przewiewności komory silnika itp. Więc nie generalizowałbym tak tego, że nie da się zagrzać oleju w miejscu bo miałem identyczne problemy u siebie. No to niezły silnik ![]() -------------------- -Poznań 1:44.1 (extreme) -Łódź 54.6 -Pomorze 40.19 -Toruń 28.4 -Koszalin 48.9 (extreme)
|
|
|
![]()
Post
#475
|
|
Forum Killer Dołączył: Wed, 09 November 2016 ![]() |
Bywało tak, że woda miała 87c a olej 140
![]() |
|
|
![]()
Post
#476
|
|
I live here ! Dołączył: Wed, 20 August 2008 Skąd: 3city ![]() |
Bywało tak, że woda miała 87c a olej 140 ![]() Interesuje mnie, jak taki silnik (nawet z dolozonym turbo itp) na postoju zgrzeje olej o 40 stopni bardziej ,niz wode ![]() W zadnym z moich wozow nie mam chlodnic oleju, jedynie seryjne wymienniki woda/olej pod filtrem oleju. -------------------- -Poznań 1:44.1 (extreme) -Łódź 54.6 -Pomorze 40.19 -Toruń 28.4 -Koszalin 48.9 (extreme)
|
|
|
![]()
Post
#477
|
|
![]() Forum Clubber Dołączył: Wed, 07 January 2009 Skąd: Rzeszów ![]() |
Na postoju graniczy z cudem nagrzać na jałowych olej do 140stopni. Oczywiście mówimy o prawidłowo spacerującym silniku, a nie wydumce, która nie odprowadza ciepła przez mody z dupy.
-------------------- RS3 8V2 nardo limo pl 540HP 680NM
109-Performance |
|
|
![]()
Post
#478
|
|
![]() Super User Dołączył: Mon, 10 February 2014 ![]() |
nierealne, u mnie zawsze rośnie przy pałowaniu a na postoju spada
|
|
|
![]()
Post
#479
|
|
![]() Forum Homee Dołączył: Thu, 10 January 2008 Skąd: Warszawa WJ ![]() |
Nie wiem czy ten wymiennik ma chłodzić olej czy raczej powodować że zostanie szybciej podgrzany do temperatury roboczej.
-------------------- cztery koła i silnik
|
|
|
![]()
Post
#480
|
|
User Dołączył: Tue, 22 July 2014 Skąd: Kraków ![]() |
Jako, że zawodowo kręcę się wokół tematu układów chłodzenia to pozwolę sobie dorzucić kilka uwag:
-Typowy scenariusz użytkowy dla nagrzewnicy to zimne powietrze na wejściu do rdzenia wymiennika i gorąca ciecz z układu chłodzenia. Rdzeń jest stosunkowo niewielki (czasem dwurzędowy) i pole przekroju przez jego rurki jest dość małe, stąd opory przepływu rosną dość szybko wraz ze wzrostem przepływu. Różnica temperatur jest bardzo wysoka stąd nie ma potrzeby pompowania dużej ilości cieczy przez rdzeń i obciążania pompy. Dodatkowo w większości układów ciecz chłodząca płynie równolegle do chłodnicy i nagrzewnicy stąd przekroje przewodów itd. dobiera się tak aby tylko konieczne minimum kierować na nagrzewnice (w lecie przez nagrzewnicę w większości samochodów również przepływa gorąca ciecz, a rdzeń jest izolowany od przepływu powietrza przez system klap). -W przypadku wymiennika olejowego temp. oleju i cieczy chłodzącej różni się najczęściej kilkanaście stopni stąd aby wymiennik był wydajny konieczne jest zapewnienie dużego przepływu obu cieczy w przypadku oleju limituje nas niejako konstrukcja silnika stąd ważne jest aby zapewnić możliwie duży przepływ cieczy chłodzącej. Inaczej przy odpowiednio dużej powierzchni wymiany mogłoby dojść do sytuacji gdy w połowie rdzenia temp. cieczy zrówna się z temp. oleju i wymiennik przestaje wymieniać ciepło na połowie swojej powierzchni (wtedy pakowanie większego wymiennika nic nie da). -W przypadku niektórych samochodów umieszczano czasami wymiennik woda/olej w zbiorniku chłodnicy (nie wyrównawczym, a tym plastikowym przy rdzeniu ![]() -Wymiennik oleju ma dwie funkcję: najpierw pozwolić możliwie szybko zagrzać olej (nagrzewa się wolniej jak ciecz), a następnie utrzymywać jego temp. -W skrajnym przypadku gdy przepływ przez rdzeń będzie za mały a temp. oleju wysoka, może dojść do gotowania się cieczy chłodzącej w wymienniku. Jeżeli chcesz sprawdzić co limituje twój wymiennik najprościej będzie zmierzyć temperatury na wyjściu z wymiennika (oleju i cieczy chłodzącej). -Jeżeli temp. oleju i cieczy chłodzącej na wyjściu z rdzenia będą bardzo bliskie = za mały przepływ przez rdzeń -Jeżeli temp. cieczy będzie znacznie niższa na wyjściu niż oleju na wyjściu = wymiennik jest za słaby. |
|
|
![]() ![]() |
![]() |
Wersja Lo-Fi | Aktualny czas: Wednesday, 09 July 2025 - 00:18 |