![]() |
![]() |
![]()
Post
#1
|
|
![]() Forum Homee Dołączył: Tue, 04 October 2005 Skąd: Warszawa ![]() |
Witam kolegów w nowym wątku, z budowy samochodu z przeznaczeniem stricte do sportu.
Duża część z Was miała już okazję oglądać mój wcześniejszy projekt "wyścigowego lansowozu" czyli Mercedesa R129 SL500 V8 cabrio 1800kg. Efekt końcowy pomimo, że wg większości speców nie miał najmniejszych szans "namieszać" na torach wyścigowych, zaskoczył nie raz sporo szybsze samochody (i będzie zaskakiwał dalej, bo projekt żyje równolegle). Więcej na temat tego projektu tutaj: http://www.racingforum.pl/Mercedes-R129-SL...ze-t134125.html Pomyślałem, że skoro takim "klockiem" można tak dobre wyniki robić, to może warto przenieść zdobyte doświadczenie z R129 na coś w dużo lżejszej budzie. Istotne było, żeby to był ciekawy projekt, a nie kopiowanie już wykonanych milion razy samochodów, stąd E30, E36, 350Z itp odpadły na starcie. Szukałem budy Mercedesa w201 bez rdzy, aby włożyć tam silnik V8 m119 5.0 po AMG, który leży w garażu na półce i się kurzy. Mam też drugą skrzynię manualną, taką samą jak w moim SL'u. Resztę rzeczy również mam zdublowane z budowy SL'a na zapas. To byłby projekt dokładnie taki jak zakładałem, czyli mój "wyścigowy lansowóz" w budzie o wadze około 1100kg zamiast 1800kg. Problemem okazała się ilość zdrowych w201... Jak to zwykle bywa, zacząłem się rozglądać za alternatywą. W moje ręce wpadł inny Mercedes - w202 C230 Kompressor z całym bodykitem AMG i manualną skrzynią, w kombi. Pomyślałem, że w tym samochodzie jest duży potencjał, szczególnie w sposobie prowadzenia oraz rozkładzie masy. Fabrycznie samochód jest wyposażony w lekki silnik R4 2,3l z kompressorem. Silnik został podkręcony przez poprzedniego właściciela ze 190KM na 215KM i około 300Nm. Decyzja zapadła, samochód został zakupiony. Zupełnie seryjnym samochodem, na oponach Wiking (cokolwiek to jest...) pojechałem na tor Słomczyn i Kielce. Okazało się, że samochód jest szybki, co potwierdzają wyniki. W Kielcach udało się zrobić 5 najlepszy czas dnia, a w Słomczynie udawało się utrzymywać 14 pozycję w generalce gdy był deszcz, a potem spadek na 17 miejsce jak przeschło, na około 50 samochodów (prawie każdy zbudowany do sportu). Udało się m.in. objechać nowego Focusa RS 4x4. Zapowiada się ciekawie. Po tych dwóch sprawdzianach seryjnego samochodu zabrałem się za jego usprawnianie... Samochód został zważony (na wagach tzw corner balance) i okazało się, że wcale nie jest taki lekki, bo ważył 1450kg, ale za to rozkład mas był bardzo dobry. Z samochodu już na tym etapie wypadło prawie całe wnętrze, klima, itp zbędne w sporcie elementy. Waga spadła o około 200kg, a jeszcze jest spory potencjał na dietę. Silnik na kompressorze udało się lekko podkręcić. Przy 0,8 bara (bazując na już znanych w sieci projektach) samochód miał około 240KM i 340Nm. Przy wadze około 1250kg nawet zaczęło się to odpychać. I praktycznie dochodzimy do aktualności. Samochód docelowo ma legitymować się mocą około 350KM-400KM. Z racji iż takich mocy na fabrycznym kompresorze nie da się osiągnąć, decyzja, że trzeba iść w turbo, lub większy kompressor. Montaż większego kompressora to ciężki temat, a wydajność takiej instalacji jest słaba, bo kompressor zabiera sporo mocy. Same duże turbo w tak małym silniku nie sprawdza się na torze wyścigowym, bo z reguły jest ogromny laaaag. No i tutaj znowu zaczynamy iść pod wiatr, wbrew tuningowej modzie. Finalnie decyzja zapadła, żeby pozostawić fabryczny kompressor, który będzie pomagał dużej turbinie "wstawać". Teoria jest super. Nie ma laga, reakcja na pedał gazu jest praktycznie jak w N/A, na tor idealna sprawa. 350-400KM to żaden problem (o ile silnik to wytrzyma, to sprawdzimy). Problemem jest to, że takich projektów praktycznie nie ma i trzeba znowu przecierać szlaki. Z tego też względu zdecydowałem się założyć wątek o tym samochodzie z budowy, a nie po jego zakończeniu. Może uda mi się skorzystać z Waszych podpowiedzi, szczególnie w zakresie sterowania, mapowania itp. kabelków. MODEL: Mercedes w202 C230 Kompressor Silnik: seria m111 2.3 Kompressor Modyfikacje głowicy: brak Modyfikacje bloku: brak Układ dolotowy: Kompressor + Turbo, czyli Twincharger Układ wydechowy: pod turbo, z kwasówki Układ wtryskowy: jeszcze seryjny Elektronika: jeszcze seria Układ chłodzenia: jeszcze seria Układ napędowy: szpera Zawieszenie: gwint z regulacją twardości w trakcie budowy Hamulce: 345mm zamiast 290mm BODY KIT: AMG "C43 AMG", docelowo dużo zmian się szykuje, ale o tym pózniej. Film z Kielc (nie najszybszy przejazd, ale taki w którym się coś działo): Film ze Słomczyna: Zdjęcia: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Prawie nowe opony po Kielcach: ![]() Zdjęcia z budowy: ![]() ![]() ![]() -------------------- Warner R4 180KM 380kg, Łódź 56,3, Rozeta Wróbla 1:09,72
Mercedes w202 C230 m111 Turbo 405KM 550Nm 1150kg Poznań 1:44.8 (bez aero) Mercedes R129 SL500 M119, 6-manual, AMG 8 tłoczków 360mm, ET 13:382, Poznań 1:55 |
|
|
![]() |
Wspieraj forum |
![]()
Post
#
|
![]() Dotacja ![]() |
|
|
|
![]()
Post
#81
|
|
User Dołączył: Wed, 30 May 2012 ![]() |
Tak tak, EssiRS powinien upalać unikatowy egzemplarz W202 za jedyne 270k
![]() |
|
|
![]()
Post
#82
|
|
Frequent User Dołączył: Tue, 15 September 2009 ![]() |
Gielda klasykow to jakas abstrakcja w kwestii cen
![]() |
|
|
![]()
Post
#83
|
|
![]() Rookie Dołączył: Sun, 02 February 2014 ![]() |
https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anzeige...420470-216-9304
Ladnego sedana kiedys tez widzialem za okolo 25k euro. Ale to juz wydawala mi sie abstrakcyjna cena, chociaz w de pewnie mozliwa bo tamte byl igla. 270k zlotych to jest chyba nieosiagalne! w202 nie jest takie rozchwytywane jak "emki" i inne klasyki. Choc moge sie mylic, wiadomo ze na taki towar trzeba amatora. Kibicuje projektowi, pamietam Mamy w202 220cdi T z koncowki produkcji, swietnie sie jezdzilo tym samochodem. Jak juz jedzie jak c43 to graty. |
|
|
![]()
Post
#84
|
|
Forum Clubber Dołączył: Tue, 04 December 2007 Skąd: Wrocław ![]() |
oni mają ceny z kosmosu, dużo ludzi się z tego śmieje
![]() |
|
|
![]()
Post
#85
|
|
Frequent User Dołączył: Tue, 15 September 2009 ![]() |
Sposob na naciaganie frajerow, cena x 2
![]() |
|
|
![]()
Post
#86
|
|
Frequent User Dołączył: Tue, 01 June 2010 ![]() |
CYTAT Gielda klasykow to jakas abstrakcja w kwestii cen CYTAT oni mają ceny z kosmosu, dużo ludzi się z tego śmieje CYTAT Sposob na naciaganie frajerow, cena x 2 Słyszałem kiedyś powiedzenie że pasjonat nie patrzy na cenę ...... na ironię mówił to gość który chciał ożenić auto o 40 % drożej, samemu czekając aż poprzedni właściciel od którego nabył auto zejdzie z ceny do poziomu poniżej wartości rynkowej tego auta . Czy to nie przypadkiem definicja handlarza ...??? |
|
|
![]()
Post
#87
|
|
I live here ! Dołączył: Wed, 20 August 2008 Skąd: 3city ![]() |
Cena ofertowa a cena tranzakcyjna to 2 różne sprawy. Towar jest tyle wart, ile ktoś za niego chce zapłacić, a nie ile chce za niego dostać
![]() -------------------- -Poznań 1:44.1 (extreme) -Łódź 54.6 -Pomorze 40.19 -Toruń 28.4 -Koszalin 48.9 (extreme)
|
|
|
![]()
Post
#88
|
|
Frequent User Dołączył: Fri, 22 July 2016 ![]() |
jackkl - jak to jest;
silniki podobne jak u ciebie 2.0/ i le koni na wyjściu nie wiem - tuning kompresor/ładowanie 0.8x - 340KM tu silnik 2.3/ koni chyba 180 - kompresor /ładowanie 0.83bara a wynik 240KM ????? cytat; EssiRS, mógłbyś zdradzić jakie modyfikacje są potrzebne, żeby osiągnąć te ~240KM na seryjnym kompresorze? Pytam bo zastanawiam się ile u siebie zdołam podnieść. Znalazłem małą zależność przy niewysilonych tuningach kompresorem. Silnik 2.5 - 2.8 pompowanie 0.5bara - + 50% 0.6bara + 60% 0.8 + około 75% Oczywiście liniowo i na 100% to nie zawsze idzie tak ale jakaś zależność w tym jest... Oczywiście są to moje wyłącznie spostrzeżenia przy przeglądaniu takich przeróbek. |
|
|
![]()
Post
#89
|
|
I live here ! Dołączył: Wed, 20 August 2008 Skąd: 3city ![]() |
Ja mam k20, w wolnossącej wersji 220 hp , po dołożeniu doładowania na 0.6 bara wyszło mi 300 (strojenie zapłonu mocno zachowawcze), przy 0.9 bara 350 shamowane.
Tutaj masz 2.3 , w serii wolnossak robił 150 hp z tego co kojarze. Jak dołożysz 1 bara , to teoretycznie blisko 300 powinno być. Tylko trzeba to wystroić i mieć kompresor, który te 300 koni opędzi. Tak na szybko można założyć, że 1 bar powinien dać 100% wzrostu moment/mocy, ale oczywiście jest wiele zmiennych, szczególnie jak restrykcyjny masz wydech przy turbo, lub jak dużo zeżre kompresor na napęd. Do tego dochodzi strojenie. Jak bawiłem się w EMU stukowcem i mi potrafił (bez realnego stuku) wykryć stuk, to cofał mi zapłon o 5 stopni. Czuć to było jakbym stracił 10-20% mocy. Wieć w strojeniu zapłonu w aucie doładowanym jest cały sekret. -------------------- -Poznań 1:44.1 (extreme) -Łódź 54.6 -Pomorze 40.19 -Toruń 28.4 -Koszalin 48.9 (extreme)
|
|
|
![]()
Post
#90
|
|
Super User Dołączył: Thu, 28 April 2016 ![]() |
jackkl - jak to jest; silniki podobne jak u ciebie 2.0/ i le koni na wyjściu nie wiem - tuning kompresor/ładowanie 0.8x - 340KM tu silnik 2.3/ koni chyba 180 - kompresor /ładowanie 0.83bara a wynik 240KM ????? cytat; EssiRS, mógłbyś zdradzić jakie modyfikacje są potrzebne, żeby osiągnąć te ~240KM na seryjnym kompresorze? Pytam bo zastanawiam się ile u siebie zdołam podnieść. Znalazłem małą zależność przy niewysilonych tuningach kompresorem. Silnik 2.5 - 2.8 pompowanie 0.5bara - + 50% 0.6bara + 60% 0.8 + około 75% Oczywiście liniowo i na 100% to nie zawsze idzie tak ale jakaś zależność w tym jest... Oczywiście są to moje wyłącznie spostrzeżenia przy przeglądaniu takich przeróbek. To nie jest tak jak piszesz. Ciśnienie w układzie to wskaźnik oporu przepływu. Silnik robi moc z przepływu nie ciśnienia. Takie K20 Jacka może przy ciśnieniu 1b zrobić 400KM ale założysz to do innego silnika z gorszą głowicą i z 1b zrobi 300KM bo przepływy będą gorsze. Klucz każdego silnika czy to NA czy T czy kompresor czy nitro to zawsze jest głowica i rozrząd, druga sprawa jak Jacek pisze to strojenie głównie zapłonu. W tym temacie przez ostatnie kilka lat mega postęp się zrobił na naszej polskiej ziemi - dla przykładu, handluję częściami do zawieszeń własnej produkcji do sportu i w niemczech takie same setupy jak w polsce silników doładowanych osiągają często o 30% mniej mocy a są dwa razy bardziej awaryjne ![]() ![]() |
|
|
![]()
Post
#91
|
|
Frequent User Dołączył: Fri, 22 July 2016 ![]() |
Czy głowica 5zaworów może być bardziej restrykcyjna od 4zaworów?
Reszta na 80mm nontoper. To ori przepływ z łapaczem powietrza +, dodatkowa rura powietrza fi60mm do filtra. Jaka przepustowość/przekrój powinien być bliski ideałowi na około 400PS przy jakim doładowaniu??? Wkurwiam się jak czytam o takim Vagu - 2.0 / 550PS.... W starych zabawkach pobawiłem się aparatem zapłon przód/tył i gitara na ucho, w nowych elekt. jestem kompletna NOGA.... |
|
|
![]()
Post
#92
|
|
Super User Dołączył: Thu, 28 April 2016 ![]() |
Może być - wałki mogą być "słabsze" i już górą nie zrobisz mocy - ciśnienie będzie rosło w dolocie a mocy nic. Taki golf 2.0 żeby zrobił 550KM to wierz mi że z serii to tam tylko blok zostanie. Ale nie ma co śmiecić w tak fajnym temacie koniec OT.
|
|
|
![]()
Post
#93
|
|
![]() User Dołączył: Fri, 01 January 2016 ![]() |
Jak ma się do tego co piszecie sprężarka? No bo chyba powszechną wiedzą jest to, że ładując 1 bar ze sprężarki X mamy 300km, a ładując tyle samo, czyli 1 bar ze sprężarki Y mamy np. 350 kucyków. Wałki i reszta bez zmian. Przebieg momentu jest inny, charakterystyka samej sprężarki jest inna, ale dlaczego wynik jest inny skoro osprzęt jest ten sam (restrykcja jest ta sama, czyli silnik przyjmie konkretną ilość powietrza)?
|
|
|
![]()
Post
#94
|
|
I live here ! Dołączył: Wed, 20 August 2008 Skąd: 3city ![]() |
Jak ma się do tego co piszecie sprężarka? No bo chyba powszechną wiedzą jest to, że ładując 1 bar ze sprężarki X mamy 300km, a ładując tyle samo, czyli 1 bar ze sprężarki Y mamy np. 350 kucyków. Wałki i reszta bez zmian. Przebieg momentu jest inny, charakterystyka samej sprężarki jest inna, ale dlaczego wynik jest inny skoro osprzęt jest ten sam (restrykcja jest ta sama, czyli silnik przyjmie konkretną ilość powietrza)? Jeśli przy np 6k rpm sprężarka X ładuje 1 bar i mas 300 koni i masz drugą sprężarkę Y, która przy 6k rpm ładuje 1 bar to nie ma opcji, żeby było z tego 350 koni. Oznaczałoby to ,że straciłeś 50 koni na napęd sprężarki X względem sprężarki Y. Różnice mogą być (rozmiar dupki i wirników) , ale nie aż takie. Duża sprężarka po prostu utrzyma doładowanie na wyższych obrotach , stąd większa moc. Trzeba rozróżnić też doładowanie i przepływ. -------------------- -Poznań 1:44.1 (extreme) -Łódź 54.6 -Pomorze 40.19 -Toruń 28.4 -Koszalin 48.9 (extreme)
|
|
|
![]()
Post
#95
|
|
![]() User Dołączył: Fri, 01 January 2016 ![]() |
Fakt 50km to dużo, przesadziłem, ale różnice jednak są i też w całym przebiegu momentu, nie tylko jego górnym zakresie. Właśnie pisałem to mając na uwzględnieniu przepływ sprężarki przy doładowaniu tego przykładowego jednego bara. No bo ten przepływ (objętość powietrza w czasie) dla różnych sprężarek jest właśnie inny i jak on ma się do przepływu samego silnika, który jest niejako pompą - charakterystykę n/a ma stałą. Wynika z tego, że różnice to głównie strojenie?
|
|
|
![]()
Post
#96
|
|
I live here ! Dołączył: Wed, 20 August 2008 Skąd: 3city ![]() |
Fakt 50km to dużo, przesadziłem, ale różnice jednak są i też w całym przebiegu momentu, nie tylko jego górnym zakresie. Właśnie pisałem to mając na uwzględnieniu przepływ sprężarki przy doładowaniu tego przykładowego jednego bara. No bo ten przepływ (objętość powietrza w czasie) dla różnych sprężarek jest właśnie inny i jak on ma się do przepływu samego silnika, który jest niejako pompą - charakterystykę n/a ma stałą. Wynika z tego, że różnice to głównie strojenie? Trzeba będzie poprosić moda o wydzielenie. Różnic w przebiegu raczej nie będzie znaczących, nawet jak jedno turbo wypluje 250hp a drugie 350hp, to w pewnym zakresie obrotów przy tym samym doładowaniu będzie praktycznie identyczny moment. Sprawdzone empirycznie, ze na małym turbo (240hp) i dużym (320hp) moment obrotowy przy 3k rpm jest identyczny dla tego samego doładowania. Tylko to małe przy 5k rpm już nie jest w stanie utrzymać doładowania, a to duże tak. -------------------- -Poznań 1:44.1 (extreme) -Łódź 54.6 -Pomorze 40.19 -Toruń 28.4 -Koszalin 48.9 (extreme)
|
|
|
![]()
Post
#97
|
|
![]() Forum Homee Dołączył: Tue, 04 October 2005 Skąd: Warszawa ![]() |
Jest tak jak Jacek odpisał, czyli moc wyjściowa na N/A jest u nas inna, a do tego ja mam sprężarkę eaton, która generuje największe straty własne. Te same ciśnienie doładowania na turbo to już by było około 300KM.
Co do strojenia to wg Was warto w tym projekcie iść w EMU czy raczej DET3? -------------------- Warner R4 180KM 380kg, Łódź 56,3, Rozeta Wróbla 1:09,72
Mercedes w202 C230 m111 Turbo 405KM 550Nm 1150kg Poznań 1:44.8 (bez aero) Mercedes R129 SL500 M119, 6-manual, AMG 8 tłoczków 360mm, ET 13:382, Poznań 1:55 |
|
|
![]()
Post
#98
|
|
Frequent User Dołączył: Tue, 25 December 2012 Skąd: Legnica ![]() |
Przy DET w końcu napotkasz ścianę nie do przejścia. Dopłacisz wrzucisz S/A to w zależności co wybierzesz masz mnóstwo możliwości od kontroli trakcji po procedury starty podtrzymanie turbo etc. Jak budżet ciasny to Easy ECU jak możesz sobie na trochę pozwolić to EMU a może i EMU Black
-------------------- |
|
|
![]()
Post
#99
|
|
![]() Forum Homee Dołączył: Thu, 18 September 2008 Skąd: Tarnobrzeg/Warszawa ![]() |
EssiRS, dzięki za poprzednią odpowiedź dotyczącą modyfikacji. Hamowałeś może auto na samym kompresorze po wszystkich swoich zabiegach uwalniających potencjał tego silnika? Kółko na kompresorze masz seryjne czy mniejsze?
BTW, jak przejrzałem temat o Twoim SL'u i zobaczyłem jego poprzednie wcielenie to zrozumiałem z kim mam do czynienia ![]() ![]() -------------------- '84 Opel Kadett V6 powered by Transplantz Best ET 14.975 VAG Racing 2014 - bo tak
'97 BMW 328i 233KM/282Nm by 109-Performance - na co dzień '00 Honda Integra Type R W1 PROFI 248KM/215Nm by strojenia.pl - na tor '05 Renault Megane RS225 274KM/383Nm powered by ECUmajster - na weekend |
|
|
![]()
Post
#100
|
|
Forum Clubber Dołączył: Tue, 04 December 2007 Skąd: Wrocław ![]() |
a co z seryjnym kompem? nie da się nic zrobić?
|
|
|
![]() ![]() |
![]() |
Wersja Lo-Fi | Aktualny czas: Saturday, 05 July 2025 - 11:57 |