![]() |
![]() ![]() |
![]() |
![]()
Post
#1
|
|
![]() Moderator Dołączył: Sat, 19 November 2005 Skąd: From Hell ![]() |
Jako ciekawostkę zakładam temat o niesamowitym prototypie, który BMW wyprodukowało w 1987 roku pod roboczą nazwą 'Goldfish'. Jednostkę V16 umieszczono w modelu E32.
![]() Tutaj bardzo ciekawy artykuł o tym aucie: http://www.zorro.milk-maid.de/scans/e32_v16.pdf Pomysł, by stworzyć to monstrum 16-to cylindrowe pojawił sie w 1987 roku, a dokładnie w połowie 1987 w małym kręgu pracowników działu BMW zajmującego się konstrukcją silników. Dyskutowano wtedy nad możliwością stworzenia silnika większego niż 12-sto cylindrowy... I tak... 8 lipca 1987 zaczęto konstruować ten "specjalny silnik" pod kryptonimem "GOLDFISCH"... Decyzja padła na 16 cylindrowy silnik w układzie V, który powstał jako kontynuacja silnika 12 cylindrowego. Pod koniec 1987 pierwszy silnik został zmontowany, a w styczniu i lutym 1988 osiągnął swoją pełną sprawność techniczną. Następnym krokiem było umieszczenie tego prototypu w BMW serii 7 E32, i już w maju 1988 mogły odbyć się pierwsze testy tego samochodu, a 7 lipca 1988 czyli rok po rozpoczęciu prac silnik został przedstawiony na forum ogólnym. Użycie go w produkcji seryjnej nie było przewidziane, i to jest smutne. V16 skończył jako silnik demonstracyjny, a jednocześnie ta 16-ka wyznacza górną granicę osiągnięć tak jak silnik 3 cylindrowy wyznaczył ich dolną granicę. A oto podstawowe dane techniczne GOLDFISCH V16: - pojemność: 6651 cm3. - moc: 408 KM przy 5200 obr/min. - moment obrotowy: 637 Nm przy 3900 obr/min... - stopień sprężani: 8,8:1... - waga: 310 kg... http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_Goldfish_V16 ![]() ![]() ![]() ![]() -------------------- "We are made of emotions(...)It's only a question of finding the way to experience them." - Ayrton Senna
|
|
|
Wspieraj forum |
![]()
Post
#
|
![]() Dotacja ![]() |
|
|
|
![]()
Post
#2
|
|
![]() User Dołączył: Wed, 02 March 2011 ![]() |
Piękne, ciekawe auto. Mam magazyn BMW Car z artykułem o tym samochodzie. Może znajdę chwilę na zrobienie scanu. Jest niesamowite.
-------------------- Dawniej "Wala"
|
|
|
![]()
Post
#3
|
|
Forum Homee Dołączył: Sun, 20 July 2008 ![]() |
silnik jak silnik m70 z 4 cyl więcej
![]() ![]() ![]() |
|
|
![]()
Post
#4
|
|
![]() Moderator Dołączył: Sat, 19 November 2005 Skąd: From Hell ![]() |
czy ono jest takie piękne to bym polemizował ![]() ![]() Dobrze widzisz, bo ma 6 biegowego manuala z E31 - w artykule jest wsjo pięknie opisane ![]() -------------------- "We are made of emotions(...)It's only a question of finding the way to experience them." - Ayrton Senna
|
|
|
![]()
Post
#5
|
|
Forum Homee Dołączył: Sun, 20 July 2008 ![]() |
jakby wyprodukowali więcej sztuk to pewnie ten napęd już latałby w e30
![]() |
|
|
![]()
Post
#6
|
|
![]() Forum Clubber Dołączył: Sat, 21 February 2004 Skąd: Warszawa ![]() |
Fajny prototyp,ale nie dziwie się ze nie wszedł do produkcji. Spalanie mega, moc nie jest imponująca, bardziej Nm, chłodnica w bagażniku...
Ale miło popatrzeć na wyjątkowe pomysły. |
|
|
![]()
Post
#7
|
|
Super User Dołączył: Tue, 08 May 2007 Skąd: Mielec ![]() |
Szeroka nerka w 1987?
|
|
|
![]()
Post
#8
|
|
User Dołączył: Wed, 05 May 2010 Skąd: Poznań ![]() |
Szeroka nerka byla zawsze w topowej wersji jaka byla 750 z v12 a jako, ze mozna powiedziec iz, Goldfish jest nad v12 zastowsowali szeroka nerke.
Pozniej montowali ja z v8 pod maska. |
|
|
![]()
Post
#9
|
|
Super User Dołączył: Sat, 14 March 2009 Skąd: Kraków ![]() |
Fajnie jest poczytać o takich wynalazkach bo teraz to chyba nikt by na taki pomysł nie wpadł. Co ciekawe w filmie Jony English wystąpił Rolls-Roys z v16: bmwblog
Ale nawet rolls-royce traktował ten samochód jako demonstrację możliwości. edit: ale wtopa z tym linkiem ![]() |
|
|
![]()
Post
#10
|
|
Forum Homee Dołączył: Sun, 20 July 2008 ![]() |
w e32 szeroka nerka lepiej wygląda , w e34 bardziej podoba mi sie wąska
|
|
|
![]()
Post
#11
|
|
Forum Clubber Dołączył: Tue, 04 December 2007 Skąd: Wrocław ![]() |
Poprawiony link do Rollsa V16: http://www.bmwblog.com/2011/07/23/ultimate...ter-v16-engine/
|
|
|
![]() ![]() |
![]() |
Wersja Lo-Fi | Aktualny czas: Saturday, 03 May 2025 - 19:12 |