Pomoc - Szukaj - Użytkownicy - Kalendarz
Pełna wersja: BMW E32 V16
Racingforum - Drag, Drift & Time Attack - Racing Forum > racingforum.pl > BMW Performance
Raceboy
Jako ciekawostkę zakładam temat o niesamowitym prototypie, który BMW wyprodukowało w 1987 roku pod roboczą nazwą 'Goldfish'. Jednostkę V16 umieszczono w modelu E32.





Tutaj bardzo ciekawy artykuł o tym aucie:
http://www.zorro.milk-maid.de/scans/e32_v16.pdf


Pomysł, by stworzyć to monstrum 16-to cylindrowe pojawił sie w 1987 roku,
a dokładnie w połowie 1987 w małym kręgu pracowników działu BMW zajmującego się konstrukcją silników. Dyskutowano wtedy nad możliwością stworzenia silnika większego niż 12-sto cylindrowy...

I tak... 8 lipca 1987 zaczęto konstruować ten "specjalny silnik" pod kryptonimem "GOLDFISCH"...

Decyzja padła na 16 cylindrowy silnik w układzie V, który powstał jako kontynuacja silnika 12 cylindrowego. Pod koniec 1987 pierwszy silnik został zmontowany, a w styczniu i lutym 1988 osiągnął swoją pełną sprawność techniczną.

Następnym krokiem było umieszczenie tego prototypu w BMW serii 7 E32, i już w maju 1988 mogły odbyć się pierwsze testy tego samochodu, a 7 lipca 1988 czyli rok po rozpoczęciu prac silnik został przedstawiony na forum ogólnym.

Użycie go w produkcji seryjnej nie było przewidziane, i to jest smutne.

V16 skończył jako silnik demonstracyjny, a jednocześnie ta 16-ka wyznacza górną granicę osiągnięć tak jak silnik 3 cylindrowy wyznaczył ich dolną granicę.

A oto podstawowe dane techniczne GOLDFISCH V16:

- pojemność: 6651 cm3.
- moc: 408 KM przy 5200 obr/min.
- moment obrotowy: 637 Nm przy 3900 obr/min...
- stopień sprężani: 8,8:1...
- waga: 310 kg...


http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_Goldfish_V16









Walle
Piękne, ciekawe auto. Mam magazyn BMW Car z artykułem o tym samochodzie. Może znajdę chwilę na zrobienie scanu. Jest niesamowite.
dobrus
silnik jak silnik m70 z 4 cyl więcej smile.gif miło że spięty z manualem. a czy ono akurat jest takie piękne to bym polemizował tongue.gif te wloty w blotnikach paskudne imo. Tył też stracił na uroku w porównaniu do zwyklej e32, chyba troche przekombinowali z tym chłodzeniem, nie lepiej bylo po prostu wydłużyc nieco przód? smile.gif
Raceboy
CYTAT(dobrus_m30 @ Wed, 07 Dec 2011 - 10:19) *
czy ono jest takie piękne to bym polemizował tongue.gif te wloty w blotnikach paskudne imo. A silnik jak silnik m70 z 4 cyl więcej smile.gif czy ja dobrze widzę w tym artykule na zdjęciu pedał sprzęgła?


Dobrze widzisz, bo ma 6 biegowego manuala z E31 - w artykule jest wsjo pięknie opisane smile.gif
dobrus
jakby wyprodukowali więcej sztuk to pewnie ten napęd już latałby w e30 biggrin.gif
Nikolas
Fajny prototyp,ale nie dziwie się ze nie wszedł do produkcji. Spalanie mega, moc nie jest imponująca, bardziej Nm, chłodnica w bagażniku...
Ale miło popatrzeć na wyjątkowe pomysły.
Blaid
Szeroka nerka w 1987?
Szymool
Szeroka nerka byla zawsze w topowej wersji jaka byla 750 z v12 a jako, ze mozna powiedziec iz, Goldfish jest nad v12 zastowsowali szeroka nerke.
Pozniej montowali ja z v8 pod maska.
tomiw
Fajnie jest poczytać o takich wynalazkach bo teraz to chyba nikt by na taki pomysł nie wpadł. Co ciekawe w filmie Jony English wystąpił Rolls-Roys z v16: bmwblog
Ale nawet rolls-royce traktował ten samochód jako demonstrację możliwości.


edit:

ale wtopa z tym linkiem blink.gif
dobrus
w e32 szeroka nerka lepiej wygląda , w e34 bardziej podoba mi sie wąska
siewcu
Poprawiony link do Rollsa V16: http://www.bmwblog.com/2011/07/23/ultimate...ter-v16-engine/
To jest wersja lo-fi głównej zawartości. Aby zobaczyć pełną wersję z większą zawartością, obrazkami i formatowaniem proszę kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.