![]() |
![]() ![]() |
![]() |
![]()
Post
#1
|
|
![]() User Dołączył: Sun, 15 February 2009 Skąd: Konin ![]() |
Cześć.
Niektórzy już pewnie dostają szczękościsku bo M20 to trochę nielubiany silnik, ale postanowiłem coś w nim nadłubać i nikt nie stanie mi na przeszkodzie :-))) Na codzień mam czym jeździć a ten cudak będzie do zabawy. Ale do rzeczy... Dłubię przy silniku od początku tygodnia i coś już wydłubałem. Mam złożony dół na tłokach 86mm (od S50, podfrezowanych) i wale korbowym od TD (M57) o wykorbieniu 90mm. Korbowody kute dopasowałem, ale o tym później... Problem jest taki, że w seryjnym silniku CR jest na poziomie od 8.5:1 do 11:1 (w zależności od modelu bo kilka ich w historii było...). W M20B25 jak wiadomo tłok jest ukształtowany tak, że częściowo chowa się w głowcy tworząc lekko kulistą (nie czepiajcie się słowa) i przesuniętą w stronę świecy komorę spalania. Przykładowy tłok 2.5 poniżej (foto zapożyczone z google): ![]() Tłoki JE pod turbo o niższym CR (8:1) wyglądają tak: ![]() Ciężko to przyuważyc, ale po prostu są niższe. Moje tłoki są płaskie - ledwo wystają ponad blok. Fotka poniżej (również zapożyczona, niestety nie robię pełnej dokumentacji projektu): ![]() Pytanie do Was. Czy inny kształt komory spalania wpłynie jakoś negatywnie na spalanie mieszanki i ogólną pracę silnika? Czy olać ten temat? W moim silniku pojemność przekroczyła 3.1 L i pomimo tego, że tłoki mają płaskie denko to CR podskoczyło do ok 13:1 (to już silnik wysokoprężny czy jeszcze nie? hehe). Co o tym sądzicie? Obniżać czy tak zostawić? Mogę jeszcze podfrezować denko tłoka, ewentualnie założyć grubszą uszczelkę pod głowicą, ewentualnie tłoki bez zmian, uszczelka bez zmian, a CR zmniejszyć montująć trochę krótsze korby. Pytanie czy to jest konieczne. Pytanie czy przy CR 13:1 będą jakieś nieprzyjemne efekty typu spalanie stukowe itd. Silnik ma się kręcić wysoko (okolice 8000 obr) i dlatego planuję Schrick'a 304 stopnie razem z twardszymi sprężynami. Jest jeszcze jeden, pewnie najważniejszy problem. Fabryczne tuleje w bloku mają około 4mm grubości ścianki. Moje zostały przeszlifowane na średnicę tłok 86mm (z nominalnego 84mm) a więc ścianka cylindra ma teraz 3mm. Uturbiać tego cudaka nie zamierzam (hmm... chociaż... może? ale jednak nie..) więc co robić? Zostawić tyle z oryginalnych czy wstawiać nowe tuleje firmy xxx w jakimś autoszlif-marek&jurek? ![]() Tak blok wyglądał przed szlifem cylindrów - jak widać trochę mięsa między cylindrami było.... Teraz jest 2mm mniej. Ale to i tak więcej niż w młodszym "ciotecznym" bloku M3 E46. Z góry dzięki za wszelkie rady. Pozdrawiam Kuba |
|
|
Wspieraj forum |
![]()
Post
#
|
![]() Dotacja ![]() |
|
|
|
![]()
Post
#2
|
|
![]() Frequent User Dołączył: Sun, 10 April 2005 Skąd: Chojnice ![]() |
Bez wysokooktanowego paliwa się nie obędzie,ale i takie może być za mało.Będziesz musiał założyć gaz
![]() -------------------- E31
E36 Jegermaister F150 |
|
|
![]()
Post
#3
|
|
Forum Clubber Dołączył: Mon, 18 December 2006 Skąd: TST ![]() |
ja mam silnik rotax , tam jest stopień sprężania 14.5:1 i działa ale na min. 98
![]() |
|
|
![]()
Post
#4
|
|
![]() Moderator Dołączył: Sun, 16 March 2003 Skąd: Sweden ![]() |
a korby niewala w blok przy takim wykorbieniu ?
masz juz to zlozone ? -------------------- E36 coupe M50b28 T by Artix
Audi A4 B8 TDI Avant by KingSoft |
|
|
![]()
Post
#5
|
|
![]() User Dołączył: Sun, 15 February 2009 Skąd: Konin ![]() |
Faktycznie korby uderzały w blok. Ale wystarczy 15 minut na frezarce i wszystko jest miód malina. Pogoogluj, na zachodzie już dawno to rozkminili. Paliwo mogę lać Vpower Racing, dla mnie to bez różnicy. Ale może jednak zakombinować i zejść z CR w okolice 12:1? Jakie są plusy a jakie minusy tej szczęśliwej 13-ki? Ja to taki garażowy chłopek, od strony teoretycznej kiepsko wyedukowany. Hilfe.
|
|
|
![]()
Post
#6
|
|
![]() Forum Killer Dołączył: Thu, 10 January 2008 Skąd: Winowrocław ![]() |
13:1 to już dość hardkorowe CR. Zastanów się czy chcesz iść w turbo czy nie. Jak chesz, to od razu wklej sobie inne tłoki, po co sobie utrudniac życie i dwa razy rozbierać silnik. Jak nie chcesz, to zostaw te 13:1 i zapuść jakieś wałki, zakręć bezpiecznie wysoko i będzie fajnie. Może pomyśl nad jakimiś ITB dodatkowo.
|
|
|
![]()
Post
#7
|
|
![]() User Dołączył: Sun, 15 February 2009 Skąd: Konin ![]() |
Turbo nie chcę, nie lubię, nie znam się na tym. Jeszcze nie ten czas. Na pewno kiedyś uderzę w turbo, ale prędzej w E46 w którym mam 4-garka M43 zestrokowanego do 2.1. ITB absolutnie tak, będę próbował dopasować od S50. Chcę też wsadzić mocno wściekły wałek Schrick'a (myślałem o takim 304/304/105, wznios 12.2mm, przy TDC 4.0mm. Czym to Panowie wysterować? Seryjnie jest Bosch DME 1.3.
|
|
|
![]()
Post
#8
|
|
![]() Moderator Dołączył: Sun, 16 March 2003 Skąd: Sweden ![]() |
a zastanawiales sie nad tym co stanie sie z silnikiem przy tym koncie miedzy korba a tlokiem gdy zakrecisz go do 8000 ?
ja bym to przemyslal i po Googlowal troche ![]() -------------------- E36 coupe M50b28 T by Artix
Audi A4 B8 TDI Avant by KingSoft |
|
|
![]()
Post
#9
|
|
![]() User Dołączył: Sun, 15 February 2009 Skąd: Konin ![]() |
Hmm...
S50 - średnica tłoka 86.4, wykorbienie 91, CR 11.3 :1 S52 - średnica tłoka 86.4, wykorbienie 89,6, CR 10.5 :1 S54 - średnica tłoka 87, wykorbienie 91, CR 11.5 :1 Wydaje mi się, że blok M20 jest tej samej wysokości co S50/S52/S54 (przynajmniej mierząc od osi wału). Kiedyś pasowałem wszystkie bebechy od M50B25 w bloku M20B25 i wyszło na to, że jest identycznie. W końcu te bloki niewiele się różnią jeśli chodzi o budowę wewnętrzną. Gdyby nie różnice w rozrządzie to głowice od M50/M52 pasowały by do M20 (raptem o 2-3mm przesunięty jest jeden kanał olejowy, ale to spływ więc nie ma się czym przejmować). Googluję googluję... Póki co jedyna trudność na jaką natrafiłem to korbowody haczące o dolną część tulei cylindrów. Na szczęście frezarka poszła w ruch i tuleje troszkę zmieniły kształt na dole (tłok do tego miejsca i tak nie dochodzi więc powinno być OK). Sprawa druga... Głowica... Lokalnych przestępców mam już przetestowanych - na siłę wpychali nowe gniazda i wokół nich pojawiły się pęknięcia w kształcie słoneczka... (nie będę komentował bo wierzę w netykietę) Mam głowicę bmw o numerze 1705885 i chciałbym dać komuś sprawdzonemu - trzeba wprawić większe zawory, popracować nad kanałami i wsadzić nowy wałek oraz sprężyny. Polecicie kogoś? |
|
|
![]()
Post
#10
|
|
![]() Frequent User Dołączył: Wed, 14 May 2003 Skąd: wpr/wgm ![]() |
bardzo fajny projekt ciekaw jestem efektu koncowego.zapewne wiesz rowniez ze slabym punktem tych silników sa dzwigienki zaworowe i przy takich maxymalnych obrotaj jak planujesz moga szybko o sobie dac znac, moze mogl bys zdradzic jaki masz patent na ta dolegliwosc albo jakie komponenty planujesz wykorzystac?
|
|
|
![]()
Post
#11
|
|
![]() User Dołączył: Sun, 15 February 2009 Skąd: Konin ![]() |
Nad tym jeszcze nie myślałem, to zbyt daleko w przód... Ale napiszę jak ten problem rozwiązałem, o ile go rozwiążę. Gdzieś widziałem jakieś wzmacniane dźwigienki, nie wiem czy nie u metric mechanica... Skoro jest problem to ktoś kiedyś na pewno już go rozwiązał.
|
|
|
![]()
Post
#12
|
|
Super User Dołączył: Thu, 21 February 2008 ![]() |
Jak dluga masz korbe? Okolo 130mm?
|
|
|
![]()
Post
#13
|
|
![]() Forum Killer Dołączył: Mon, 24 March 2008 Skąd: żywiec ![]() |
właśnie co do korb to w m20 b20 ,b25 , b27 były chyba wszystkie 130mm?? czy jestem w błedzie? proszę o info , może się przydać.
też są takie pancerne jak w m50b25? -------------------- mój stroker m50b29T się robi _http://mcg1ver.fotosik.pl/albumy/516168-68.html
TYLNY NAPĘD JEST JAK SEX; po co jechac na ręcznym , jak mozna dać w p...e :). Śmierć jeżdzi szybko więc trzeba być szybszym od niej. |
|
|
![]()
Post
#14
|
|
![]() User Dołączył: Sun, 15 February 2009 Skąd: Konin ![]() |
W m20 bywało różnie. Mam wszystkie możliwe setupy z M20 i wygląda to tak że 2.0 ma 140mm, 2.5 135mm, 2.7 130mm. Korby są pancerne bo to odlew. Nowsze korby (np. w M52) bywają kute, poza tym są jakby inaczej wykonane. Najbardziej polecam korby od M52B28, są kute - wał ponoć też. Korby w M52B28 mają chyba 135mm, ale nie dam sobie głowy uciąć.
|
|
|
![]()
Post
#15
|
|
![]() Forum Killer Dołączył: Mon, 24 March 2008 Skąd: żywiec ![]() |
W m20 bywało różnie. Mam wszystkie możliwe setupy z M20 i wygląda to tak że 2.0 ma 140mm, 2.5 135mm, 2.7 130mm. Korby są pancerne bo to odlew. Nowsze korby (np. w M52) bywają kute, poza tym są jakby inaczej wykonane. Najbardziej polecam korby od M52B28, są kute - wał ponoć też. Korby w M52B28 mają chyba 135mm, ale nie dam sobie głowy uciąć. Co do m52b28 to raczej wał jest kuty ,a korby wątpię , rozstaw i średnice otworów w korbach są takie same jak w m50b25. Wiem bo mam taki zestaw z m52 (wał, tłoki i korby) bo kupiłem na stokera , z tym że korby wyglądają na mniej wytrzymałe niż w m50b25, tak więc u mnie jest wał z m52 a korby z m50. -------------------- mój stroker m50b29T się robi _http://mcg1ver.fotosik.pl/albumy/516168-68.html
TYLNY NAPĘD JEST JAK SEX; po co jechac na ręcznym , jak mozna dać w p...e :). Śmierć jeżdzi szybko więc trzeba być szybszym od niej. |
|
|
![]()
Post
#16
|
|
![]() Forum Killer Dołączył: Tue, 13 January 2009 Skąd: Białystok ![]() |
Korby:
M50B25 135mm M50B25TÜ 140mm M52B25 140mm M52B28 135mm M54B30 135mm M20B20 130mm M20B23 130mm M20B25 135mm M20B27 130mm Korby w M50B25 non-vanos będą chyba najmocniejsze z "cywilnych" silników M5x i ich pochodnych. Więcej nie wiem jak można by było ale do M50 jest przepis na 3.2l w tym że to jest baaardzo teoretyczne Variante 1 auf 3.2l (Basis: M50 Graugußblock): Kurbelwelle vom M54B30 (z.B. 330i) 89,6 mm Hub Pleuel 135mm bzw. US-M3 3.0/3.2 Kolben vom US-M3 3.2 Block muss auf 86,4mm aufgebohrt werden. ZK-Dichtung ist natürlich vom US-M3 3.0/3.2 zu verwenden (11 12 1 405 106) Verdichtung 10,5:1 wie US M3 3.2 Kurbelgehäuse ggf. nacharbeiten (Anstoßgefahr) |
|
|
![]()
Post
#17
|
|
![]() Forum Killer Dołączył: Mon, 24 March 2008 Skąd: żywiec ![]() |
tak tylko ze z tego przepisu to scianki między cylindrami zostaja jakieś 2,2-2,5 mm więc niezły hard coor.
miałem wkłdać tłoki z M3 86,4 ale dałem sobie spokój. Ciekawe czy ktos jeżdzi , i to jeżdzi bezawaryjnie na tak zmodyfikownym m50b25...? -------------------- mój stroker m50b29T się robi _http://mcg1ver.fotosik.pl/albumy/516168-68.html
TYLNY NAPĘD JEST JAK SEX; po co jechac na ręcznym , jak mozna dać w p...e :). Śmierć jeżdzi szybko więc trzeba być szybszym od niej. |
|
|
![]()
Post
#18
|
|
![]() User Dołączył: Sun, 15 February 2009 Skąd: Konin ![]() |
Przecież w M3 odległość między cylindrami jest taka sama :-)
Panowie, pozostaje jeszcze do dyspozycji wał od 3.0D (M57) w dwóch wersjach - o wykorbieniu 88mm i 90mm. Co prawda może nie wytrzymać wysokich obrotów, za to na co dzień wytrzymuje gigantyczny moment obrotowy. Tłoki z powodzeniem 85mm od M44 - są dość tanie a wyglądają całkiem solidnie. http://photos03.allegro.pl/photos/oryginal...79/15/533791574 |
|
|
![]()
Post
#19
|
|
![]() Forum Killer Dołączył: Mon, 24 March 2008 Skąd: żywiec ![]() |
Przecież w M3 odległość między cylindrami jest taka sama :-) Panowie, pozostaje jeszcze do dyspozycji wał od 3.0D (M57) w dwóch wersjach - o wykorbieniu 88mm i 90mm. Co prawda może nie wytrzymać wysokich obrotów, za to na co dzień wytrzymuje gigantyczny moment obrotowy. Tłoki z powodzeniem 85mm od M44 - są dość tanie a wyglądają całkiem solidnie. http://photos03.allegro.pl/photos/oryginal...79/15/533791574 włśnie zrobiłem szlif pod m43TUb19 tyle że wychodzi na to że bedę musiał planować blok , bo z konfiguracją z wałem m52b28 CR wyszło około 8:1 -------------------- mój stroker m50b29T się robi _http://mcg1ver.fotosik.pl/albumy/516168-68.html
TYLNY NAPĘD JEST JAK SEX; po co jechac na ręcznym , jak mozna dać w p...e :). Śmierć jeżdzi szybko więc trzeba być szybszym od niej. |
|
|
![]()
Post
#20
|
|
![]() Forum Clubber Dołączył: Wed, 24 November 2004 Skąd: Warszawa - Wawer ![]() |
Generalnie to nie nalezy patrzeć na współczynnik między wykorbieniem a średnicą tłoka, tylko na wykorbienie/długość korby.
To jest R/S ratio i głównie to określa charakterystykę danego silnika (jak wysoko można "dół" zakręcić). Oczywiście to jest jeden z wielu aspektów, ale na tym stopniu Twojego projektu bym głównie narazie na to patrzył. Oczywiście przy takich planowanych obr. musowo bym już wstawił ARP na cały dół (oczywiście o ile są dostępne). pozdrawiam -------------------- | Pinin Racing | Warsaw Speed Team | Prorace | TheTechGuy |
'96 CaliforniaCento www.facebook.com/dragracingsafety |
|
|
![]() ![]() |
![]() |
Wersja Lo-Fi | Aktualny czas: Tuesday, 08 July 2025 - 23:23 |