Pomoc - Szukaj - Użytkownicy - Kalendarz
Pełna wersja: BMW M20B25 Mega Stroker
Racingforum - Drag, Drift & Time Attack - Racing Forum > racingforum.pl > BMW Performance
bmwkonin
Cześć.

Niektórzy już pewnie dostają szczękościsku bo M20 to trochę nielubiany silnik, ale postanowiłem coś w nim nadłubać i nikt nie stanie mi na przeszkodzie :-))) Na codzień mam czym jeździć a ten cudak będzie do zabawy. Ale do rzeczy... Dłubię przy silniku od początku tygodnia i coś już wydłubałem. Mam złożony dół na tłokach 86mm (od S50, podfrezowanych) i wale korbowym od TD (M57) o wykorbieniu 90mm. Korbowody kute dopasowałem, ale o tym później... Problem jest taki, że w seryjnym silniku CR jest na poziomie od 8.5:1 do 11:1 (w zależności od modelu bo kilka ich w historii było...). W M20B25 jak wiadomo tłok jest ukształtowany tak, że częściowo chowa się w głowcy tworząc lekko kulistą (nie czepiajcie się słowa) i przesuniętą w stronę świecy komorę spalania. Przykładowy tłok 2.5 poniżej (foto zapożyczone z google):



Tłoki JE pod turbo o niższym CR (8:1) wyglądają tak:



Ciężko to przyuważyc, ale po prostu są niższe.

Moje tłoki są płaskie - ledwo wystają ponad blok. Fotka poniżej (również zapożyczona, niestety nie robię pełnej dokumentacji projektu):



Pytanie do Was. Czy inny kształt komory spalania wpłynie jakoś negatywnie na spalanie mieszanki i ogólną pracę silnika? Czy olać ten temat? W moim silniku pojemność przekroczyła 3.1 L i pomimo tego, że tłoki mają płaskie denko to CR podskoczyło do ok 13:1 (to już silnik wysokoprężny czy jeszcze nie? hehe). Co o tym sądzicie? Obniżać czy tak zostawić? Mogę jeszcze podfrezować denko tłoka, ewentualnie założyć grubszą uszczelkę pod głowicą, ewentualnie tłoki bez zmian, uszczelka bez zmian, a CR zmniejszyć montująć trochę krótsze korby. Pytanie czy to jest konieczne. Pytanie czy przy CR 13:1 będą jakieś nieprzyjemne efekty typu spalanie stukowe itd.

Silnik ma się kręcić wysoko (okolice 8000 obr) i dlatego planuję Schrick'a 304 stopnie razem z twardszymi sprężynami. Jest jeszcze jeden, pewnie najważniejszy problem. Fabryczne tuleje w bloku mają około 4mm grubości ścianki. Moje zostały przeszlifowane na średnicę tłok 86mm (z nominalnego 84mm) a więc ścianka cylindra ma teraz 3mm. Uturbiać tego cudaka nie zamierzam (hmm... chociaż... może? ale jednak nie..) więc co robić? Zostawić tyle z oryginalnych czy wstawiać nowe tuleje firmy xxx w jakimś autoszlif-marek&jurek?



Tak blok wyglądał przed szlifem cylindrów - jak widać trochę mięsa między cylindrami było.... Teraz jest 2mm mniej. Ale to i tak więcej niż w młodszym "ciotecznym" bloku M3 E46.

Z góry dzięki za wszelkie rady. Pozdrawiam

Kuba
Chris320
Bez wysokooktanowego paliwa się nie obędzie,ale i takie może być za mało.Będziesz musiał założyć gaz wink.gif
hz10
ja mam silnik rotax , tam jest stopień sprężania 14.5:1 i działa ale na min. 98 biggrin.gif
artix
a korby niewala w blok przy takim wykorbieniu ?

masz juz to zlozone ?
bmwkonin
Faktycznie korby uderzały w blok. Ale wystarczy 15 minut na frezarce i wszystko jest miód malina. Pogoogluj, na zachodzie już dawno to rozkminili. Paliwo mogę lać Vpower Racing, dla mnie to bez różnicy. Ale może jednak zakombinować i zejść z CR w okolice 12:1? Jakie są plusy a jakie minusy tej szczęśliwej 13-ki? Ja to taki garażowy chłopek, od strony teoretycznej kiepsko wyedukowany. Hilfe.
VTEC
13:1 to już dość hardkorowe CR. Zastanów się czy chcesz iść w turbo czy nie. Jak chesz, to od razu wklej sobie inne tłoki, po co sobie utrudniac życie i dwa razy rozbierać silnik. Jak nie chcesz, to zostaw te 13:1 i zapuść jakieś wałki, zakręć bezpiecznie wysoko i będzie fajnie. Może pomyśl nad jakimiś ITB dodatkowo.
bmwkonin
Turbo nie chcę, nie lubię, nie znam się na tym. Jeszcze nie ten czas. Na pewno kiedyś uderzę w turbo, ale prędzej w E46 w którym mam 4-garka M43 zestrokowanego do 2.1. ITB absolutnie tak, będę próbował dopasować od S50. Chcę też wsadzić mocno wściekły wałek Schrick'a (myślałem o takim 304/304/105, wznios 12.2mm, przy TDC 4.0mm. Czym to Panowie wysterować? Seryjnie jest Bosch DME 1.3.
artix
a zastanawiales sie nad tym co stanie sie z silnikiem przy tym koncie miedzy korba a tlokiem gdy zakrecisz go do 8000 ?

ja bym to przemyslal i po Googlowal troche smile.gif
bmwkonin
Hmm...

S50 - średnica tłoka 86.4, wykorbienie 91, CR 11.3 :1
S52 - średnica tłoka 86.4, wykorbienie 89,6, CR 10.5 :1
S54 - średnica tłoka 87, wykorbienie 91, CR 11.5 :1

Wydaje mi się, że blok M20 jest tej samej wysokości co S50/S52/S54 (przynajmniej mierząc od osi wału). Kiedyś pasowałem wszystkie bebechy od M50B25 w bloku M20B25 i wyszło na to, że jest identycznie. W końcu te bloki niewiele się różnią jeśli chodzi o budowę wewnętrzną. Gdyby nie różnice w rozrządzie to głowice od M50/M52 pasowały by do M20 (raptem o 2-3mm przesunięty jest jeden kanał olejowy, ale to spływ więc nie ma się czym przejmować). Googluję googluję...

Póki co jedyna trudność na jaką natrafiłem to korbowody haczące o dolną część tulei cylindrów. Na szczęście frezarka poszła w ruch i tuleje troszkę zmieniły kształt na dole (tłok do tego miejsca i tak nie dochodzi więc powinno być OK).

Sprawa druga... Głowica... Lokalnych przestępców mam już przetestowanych - na siłę wpychali nowe gniazda i wokół nich pojawiły się pęknięcia w kształcie słoneczka... (nie będę komentował bo wierzę w netykietę) Mam głowicę bmw o numerze 1705885 i chciałbym dać komuś sprawdzonemu - trzeba wprawić większe zawory, popracować nad kanałami i wsadzić nowy wałek oraz sprężyny. Polecicie kogoś?
przem
bardzo fajny projekt ciekaw jestem efektu koncowego.zapewne wiesz rowniez ze slabym punktem tych silników sa dzwigienki zaworowe i przy takich maxymalnych obrotaj jak planujesz moga szybko o sobie dac znac, moze mogl bys zdradzic jaki masz patent na ta dolegliwosc albo jakie komponenty planujesz wykorzystac?
bmwkonin
Nad tym jeszcze nie myślałem, to zbyt daleko w przód... Ale napiszę jak ten problem rozwiązałem, o ile go rozwiążę. Gdzieś widziałem jakieś wzmacniane dźwigienki, nie wiem czy nie u metric mechanica... Skoro jest problem to ktoś kiedyś na pewno już go rozwiązał.
syncros
Jak dluga masz korbe? Okolo 130mm?
mcgiver
właśnie co do korb to w m20 b20 ,b25 , b27 były chyba wszystkie 130mm?? czy jestem w błedzie? proszę o info , może się przydać.
też są takie pancerne jak w m50b25?
bmwkonin
W m20 bywało różnie. Mam wszystkie możliwe setupy z M20 i wygląda to tak że 2.0 ma 140mm, 2.5 135mm, 2.7 130mm. Korby są pancerne bo to odlew. Nowsze korby (np. w M52) bywają kute, poza tym są jakby inaczej wykonane. Najbardziej polecam korby od M52B28, są kute - wał ponoć też. Korby w M52B28 mają chyba 135mm, ale nie dam sobie głowy uciąć.
mcgiver
CYTAT(bmwkonin @ Mon, 16 Feb 2009 - 00:54) *
W m20 bywało różnie. Mam wszystkie możliwe setupy z M20 i wygląda to tak że 2.0 ma 140mm, 2.5 135mm, 2.7 130mm. Korby są pancerne bo to odlew. Nowsze korby (np. w M52) bywają kute, poza tym są jakby inaczej wykonane. Najbardziej polecam korby od M52B28, są kute - wał ponoć też. Korby w M52B28 mają chyba 135mm, ale nie dam sobie głowy uciąć.




Co do m52b28 to raczej wał jest kuty ,a korby wątpię , rozstaw i średnice otworów w korbach są takie same jak w m50b25.

Wiem bo mam taki zestaw z m52 (wał, tłoki i korby) bo kupiłem na stokera , z tym że korby wyglądają na mniej wytrzymałe niż w m50b25, tak więc u mnie jest wał z m52 a korby z m50.
Grzesi(E30)k
Korby:

M50B25 135mm
M50B25TÜ 140mm
M52B25 140mm
M52B28 135mm
M54B30 135mm

M20B20 130mm
M20B23 130mm
M20B25 135mm
M20B27 130mm


Korby w M50B25 non-vanos będą chyba najmocniejsze z "cywilnych" silników M5x i ich pochodnych.


Więcej nie wiem jak można by było ale do M50 jest przepis na 3.2l w tym że to jest baaardzo teoretyczne

Variante 1 auf 3.2l (Basis: M50 Graugußblock):
Kurbelwelle vom M54B30 (z.B. 330i) 89,6 mm Hub
Pleuel 135mm bzw. US-M3 3.0/3.2
Kolben vom US-M3 3.2
Block muss auf 86,4mm aufgebohrt werden.
ZK-Dichtung ist natürlich vom US-M3 3.0/3.2 zu verwenden (11 12 1 405 106)
Verdichtung 10,5:1 wie US M3 3.2
Kurbelgehäuse ggf. nacharbeiten (Anstoßgefahr)
mcgiver
tak tylko ze z tego przepisu to scianki między cylindrami zostaja jakieś 2,2-2,5 mm więc niezły hard coor.
miałem wkłdać tłoki z M3 86,4 ale dałem sobie spokój. Ciekawe czy ktos jeżdzi , i to jeżdzi bezawaryjnie na tak zmodyfikownym m50b25...?
bmwkonin
Przecież w M3 odległość między cylindrami jest taka sama :-)

Panowie, pozostaje jeszcze do dyspozycji wał od 3.0D (M57) w dwóch wersjach - o wykorbieniu 88mm i 90mm. Co prawda może nie wytrzymać wysokich obrotów, za to na co dzień wytrzymuje gigantyczny moment obrotowy. Tłoki z powodzeniem 85mm od M44 - są dość tanie a wyglądają całkiem solidnie.

http://photos03.allegro.pl/photos/oryginal...79/15/533791574
mcgiver
CYTAT(bmwkonin @ Wed, 18 Feb 2009 - 02:24) *
Przecież w M3 odległość między cylindrami jest taka sama :-)

Panowie, pozostaje jeszcze do dyspozycji wał od 3.0D (M57) w dwóch wersjach - o wykorbieniu 88mm i 90mm. Co prawda może nie wytrzymać wysokich obrotów, za to na co dzień wytrzymuje gigantyczny moment obrotowy. Tłoki z powodzeniem 85mm od M44 - są dość tanie a wyglądają całkiem solidnie.

http://photos03.allegro.pl/photos/oryginal...79/15/533791574


włśnie zrobiłem szlif pod m43TUb19 tyle że wychodzi na to że bedę musiał planować blok , bo z konfiguracją z wałem m52b28 CR wyszło około 8:1
pinin
Generalnie to nie nalezy patrzeć na współczynnik między wykorbieniem a średnicą tłoka, tylko na wykorbienie/długość korby.
To jest R/S ratio i głównie to określa charakterystykę danego silnika (jak wysoko można "dół" zakręcić).
Oczywiście to jest jeden z wielu aspektów, ale na tym stopniu Twojego projektu bym głównie narazie na to patrzył. Oczywiście przy takich planowanych obr. musowo bym już wstawił ARP na cały dół (oczywiście o ile są dostępne).

pozdrawiam
rpautosport
Kształt denka tłoka, oraz kształt komory spalania w M20B25 jest podyktowany zmniejszeniem spalania stukowego. Powyżej stopnia spreżana 12:1 raczej nie pojedziesz na cywilnym paliwie. No chyba, że będzie to paliwo, ale do cywilnych samolotów smile.gif

A tak na poważnie. Seryjne dźwigienki wzmocnisz usuwając z nich wszelkie nadlewy, po czym polerując je. Tym samym sposobem można wzmocnić korbowody. Jeżeli silnik ma się kręcić wysoko, wypadałoby skrócić kolektor ssący. Wskazana byłaby też większa przepustnica.
rumpel_ski
skracanie kolektora jest oki ale jak kolega zastosuje ITB to będzie miał i wysokie obroty i duży moment. tylko jakie ITB do M20??
mcgiver
CYTAT(pinin @ Fri, 20 Feb 2009 - 16:19) *
Generalnie to nie nalezy patrzeć na współczynnik między wykorbieniem a średnicą tłoka, tylko na wykorbienie/długość korby.
To jest R/S ratio i głównie to określa charakterystykę danego silnika (jak wysoko można "dół" zakręcić).
Oczywiście to jest jeden z wielu aspektów, ale na tym stopniu Twojego projektu bym głównie narazie na to patrzył. Oczywiście przy takich planowanych obr. musowo bym już wstawił ARP na cały dół (oczywiście o ile są dostępne).

pozdrawiam

co do kręcenia wysoko to właśnie jest to troche dziwne :

m3
3,0 skok tłoka 85,8 ,średnica tłoka 86 , odcinka chyba około 8tyś
3,2 -------------91 ------------------86,4-----------------------8tyś

m52b28
---------------84------------------84---------------------około 6,5tyś

korby m52b28 mają 135mm , a tego co wiem to m3 ma coś koło tego.
czy m50b28(stroker) można zakręcić do 7,5tyś rpm po wywazeniu tłoków i korb?
jendrek e-30
Zadam pytanie nie jest na temat i z góry za to przepraszam. Za parę dni będziemy składać silnik m20b25. Już od jakiegoś czasu nosiłem się z zamiarem wsadzenia tłoków m50 do m20, jak wszystkim wiadomo że tłoki m50b25 dobrze znoszą turbo i w tym celu je chcę zainstalować w m20. Pytanie brzmi jaki będzie stopień sprężania w silnik m20 głowica seria m20b25 a tłoki m50b25, czy to będzie się kręcić (w sensie tłoki kontra zawory) może ktoś ma za sobą taką hybrydę. Może ktoś mi pomóc, może ktoś się orjętuje jaki stopień sprężania w przybliżeniu chociaż, bardzo by to ułatwiło pracę i zaoszczędziło czasu z góry dziękuję za pomoc. Szkoda bmwkonin że nie z wawy jestes bo mam kilka miejsc gdzie bez problemu takie rzeczy robią, a dwa wypróbowane gdzie kilka razy robiłem obróbkę i wyważałem i spoko.




POZDRO ph34r.gif
rpautosport
CYTAT(jendrek e-30 @ Wed, 25 Feb 2009 - 21:55) *
Zadam pytanie nie jest na temat i z góry za to przepraszam. Za parę dni będziemy składać silnik m20b25. Już od jakiegoś czasu nosiłem się z zamiarem wsadzenia tłoków m50 do m20, jak wszystkim wiadomo że tłoki m50b25 dobrze znoszą turbo i w tym celu je chcę zainstalować w m20. Pytanie brzmi jaki będzie stopień sprężania w silnik m20 głowica seria m20b25 a tłoki m50b25, czy to będzie się kręcić (w sensie tłoki kontra zawory) może ktoś ma za sobą taką hybrydę. Może ktoś mi pomóc, może ktoś się orjętuje jaki stopień sprężania w przybliżeniu chociaż, bardzo by to ułatwiło pracę i zaoszczędziło czasu z góry dziękuję za pomoc. Szkoda bmwkonin że nie z wawy jestes bo mam kilka miejsc gdzie bez problemu takie rzeczy robią, a dwa wypróbowane gdzie kilka razy robiłem obróbkę i wyważałem i spoko.




POZDRO ph34r.gif


http://www.ticco.com


jendrek e-30
Wielkie dzięki za linka ale mam prośbę może ktoś to przetłumaczyć na nasz wiele się domyśliłem, ale jak ktoś był by tak pomocny to bym był wdzięczny. Z góry dzięki



POZDRO ph34r.gif
bmwkonin
Co do wkręcania silnika..... Nie ważny jest stosunek średnicy tłoka do wykorbienia, tylko wykorbienia do długości korbowodu. Myślę, że chodzi tu o to jaki kąt ma korbowód względem kierunku ruchu tłoka (a raczej wektora będącego w osi tłoka) w krytycznym momencie. :-))
berkut
Hej, bardzo fajny projekt sie szykuje smile.gif

Tak, kluczowy w wypadku strokera jest stosunek dlugosci dlugosci korbowodu do skoku walu, mozna o tym duzo poczytac na forum. Obawiam sie ze wyjdzie z tym u ciebie naprawde nienajlepiej. Nie moglem doszukac sie jasnej odpowiedzi jaka masz dlugosc korb (zmeczenie, wieczor wink.gif) zalozylem ze jest to 130mm. Przy skoku 90mm wychodzi ci R/S ratio 1.44. Nie jest to tragedia, ale napewno nie faworyzuje to twojego silnika do tego by go krecic wysoko, zwlaszcza przy duzym skoku walu.

8000 rpm przy skoku 86mm to dosc duza wartosc dla silnika ktory nie jest do tego przygotowany, powiem nawet ze bardzo duza. Podobne sily na uklad korbowo tlokowy dzialaja, zakladajac skok 90mm juz przy niecalych 7000rpm. To bylo liczone dla silnika o lepszym stosunku dlugosci korby do skoku walu.

Uklad rozrzadu w M20 takze nie kojazy mi sie z osiaganiem duzych obrotow ale tutaj przeczucie mowi mi ze sie bardzo myle, chociaz nie wiem czemu.... M10 ma podobny rozrzad ?


Realistycznie patrzac powinienes ograniczyc zapedy w kreceniu do 6500-7000 obrotow max, zalozyc mniej ostre walki, dlugosc dolotu i wydechu dostosowac tak by moc maksymalna byla osiagana przy tych 6500rpm, masz duza pojemnosc, 2 zawory na cylinder, bedzie z tego sporo momentu i jeszcze wiecej zabawy.
kamil.k
no i jak to jest z tymi tłokami od m50 do m20 ?? zwiekszy sie stopien sprezania czy zmniejszy ??

może ktos mi zmierzyc i podac wymiary tłoka od m50b25 ??

zastanawiam sie co wsadzic do swojego biggrin.gif
rpautosport
CYTAT(rpautosport @ Wed, 25 Feb 2009 - 23:07) *


"Kompression ca: 7,0:1"
To jest wersja lo-fi głównej zawartości. Aby zobaczyć pełną wersję z większą zawartością, obrazkami i formatowaniem proszę kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.