![]() |
![]() ![]() |
![]() |
![]()
Post
#1
|
|
Forum Homee Dołączył: Fri, 17 February 2006 Skąd: warszawa ![]() |
-------------------- www.youtube.com/radzioFLATOUT
www.youtube.com/motoLAB www.facebook.com/radzioFLATOUT www.patronite.pl/radzioFLATOUT |
|
|
Wspieraj forum |
![]()
Post
#
|
![]() Dotacja ![]() |
|
|
|
![]()
Post
#2
|
|
Forum Clubber Dołączył: Fri, 09 March 2007 Skąd: Błonie ![]() ![]() |
Obejrzałem ufff i:
- nie wymieniałbym u Ciebie pompy oleju ponieważ na wyższych obrotach jest wielokrotnie przewymiarowana a wkładając kuciznę nie zwiększasz pasowania na panewkach a jedynie tłok-cylinder gdzie strata ciśnienia nie występuje. A duża wydajność = strata mocy. Seryjna pompa potrafi obsłużyć turbo więc tym bardziej nie widze potrzeby. - sens stosowania super oleju na docierkę szczególnie tę pierwszą po złożenia silnika jest nikły a wręcz nie ma tu sensu bo akurat te super dodatki antyścierne są w tym momencie mało pożądane bo to się ma dotrzeć a nie pogładzić po teflonie albo innym MoS2 . Argument o brudnym oleju nietrafiony totalnie bo podczas docierania pewnie jak w banku że te opiłki tam będą i stąd potrzeba parokrotnej wymiany na przestrzeni powiedzmy 3-5 tyś km. COś jak kupowanie ręczników złotem plecionych żeby podłogę w oborze wytrzeć. - argument że rysy na panewkach powstały przez opiłki w oleju total bzdura bo olej do panewek dociera wyłącznie magistralą olejową z filtra oleju czyli jest już przefiltrowany. Inna sprawa jak te opiłki zostały w kanałach po obróbce silnika. - sprawa zapieczonych pierścieni w tłoku kontra bogate paliwko. Niestety po rozebraniu dziesiątków silników od japońców europejców kosiarek itp. coraz częstszą przyczyną "zapieczonych" pierścieni są puchnące tłoki w których dochodzi do zawężenia rowka na pierścień. To czego chyba nigdy nie doświadcyłem w starych ciężkich tłokach dziś staje się standardem w nowych lekkich tłokach z cieńkimi pierścieniami. Prym wiodą tu japońce Susuki, Toyoty Nissany silniki małe słabawe mało wysilone jeżdżą tym normalni ludzie którzy na słowo "wyścig" lub "trackday" żegnają się i wkładają drugą maseczkę. Czyszczę taki tłok z nagaru (bo on zawsze jest choćbyś lał najlepszy olej świata) dokładnie kanałek aż się świeci jak psu jajca i nie wchodzi w niego ani stary pierścień ani nowy. Rowek spuchł jak Kliczko po ostatniej walce. POza tym super że ktoś noe boi się powiedzieć prawdy o micie 10W60 ![]() ![]() -------------------- VEMS rozkminiłem do ostatniego rezystorka - chętnie pomogę
|
|
|
![]()
Post
#3
|
|
User Dołączył: Sun, 11 October 2020 ![]() |
Ja mam tylko jedno pytanie - skąd mają być opiłki w oleju lub filtrze, skoro zastosowano odpowiednie pasowania panewek, tłoków i pierścieni? Jak dla mnie to oznaka, że coś było źle spasowane przy obróbce lub składaniu i teraz "się poprawia" w sposób niekoniecznie właściwy... Ale może za mało silników zrobiłem i się nie znam, nie ukrywam tego. Skupiałem się zawsze na innych zagadnieniach.
|
|
|
![]()
Post
#4
|
|
Forum Clubber Dołączył: Fri, 09 March 2007 Skąd: Błonie ![]() ![]() |
Ja mam tylko jedno pytanie - skąd mają być opiłki w oleju lub filtrze, skoro zastosowano odpowiednie pasowania panewek, tłoków i pierścieni? Jak dla mnie to oznaka, że coś było źle spasowane przy obróbce lub składaniu i teraz "się poprawia" w sposób niekoniecznie właściwy... Ale może za mało silników zrobiłem i się nie znam, nie ukrywam tego. Skupiałem się zawsze na innych zagadnieniach. z panewek nie powinno a nawet nie może być żadnych. A pierścienie tłok muszą się do siebie ułożyć dotrzeć i tu pył powstanie.Choć zawsze się zastanawiam jak sie do siebie docierają utwardzona tuleja i pierścień pokryty PVD ![]() -------------------- VEMS rozkminiłem do ostatniego rezystorka - chętnie pomogę
|
|
|
![]()
Post
#5
|
|
Forum Homee Dołączył: Tue, 14 November 2006 ![]() |
opilki w oleju zwykle sie wyplukuja z kanalow olejowych ( a to w wale, a to w bloku ) po obrobkach
![]() a tak to normalnie, wiadomo ze pierscienie docierajac sie produkuja pyl ktory wedruje do oleju itp itd |
|
|
![]()
Post
#6
|
|
![]() Administrator Dołączył: Mon, 21 August 2006 Skąd: Wawa ![]() |
ale to jest bardziej taki brokat a nie opiłki
ja docierałem na zwykłym mineralnym i 2 razy zmiana oleju po godzinie jeżdżenia na rolkach faktycznie mam teraz 10W60 ale u mnie nawet podczas katowania auta na hamowni przez godzinę trudno przekroczyć 100 st C ![]() wiec pewnie by i 5w50 wystarczył na wolnych obrotach nawet po rzgrzaniu jest 4 bary, mam załozoną nową pompe filmiku jeszcze nie oglądałem i nie wiem jakie jest przesłanie jeszcze ![]() -------------------- |
|
|
![]()
Post
#7
|
|
Forum Clubber Dołączył: Tue, 24 March 2015 ![]() |
... POza tym super że ktoś noe boi się powiedzieć prawdy o micie 10W60 ![]() ![]() Jak do silnika jest przewidziany nie wiem, 30-40 to faktycznie, ale w drugą stronę - gdy do zastosowań z obciążeniami - "sportowych" jest zalecany (przez producenta) 10w60 to lanie 5w30 nie kończy się dobrze mimo jego świetnego przepływu . Gdy kupowałem Pucharówkę od zawodnika w pucharze AR156 jeżdżącego to opowiadał jak to lali właśnie 5W30 i ile silników musiał zmieniać. Na krótki zryw kilka koni może dawało, ale wśród amatorów trwałość jednak ważniejsza . Ja w każdym razie na tym 10w60 bez wsk temp jeździłem (brak chłodn. oleju, wymienniik fabryczny) i jak później założyłem, to się okazało że 150stopni dość szybko osiągał, nie mając wskaźnika nie wiedziałęm i cisnąłem dalej sporo trackday'ów tak. Tak że przy tych 150 stopniach mógł mieć lepkość oleju 40 przy 100 ? więc i przepływ ładny. Olej póżniej dawałem do analizy, silnik był z innej okazji wyciągany, panewki ładne były. Ciśnienie na jałowych jest chyba jakimś wykładnikiem tego czy nie zbyt lepki olej nie jest. Jak jest niebotyczne na rozgrzanym to raczej zbyt lepki. I odwrotnie jak spada niepokojąco to za mało lepki. 4 bary na rozgrzanym to ja przynajmniej zmieniałbym na mniej lepki. Wtedy chyba cały olej nawet nie krąży. Analizy po jakimś większym ostrym przebiegu także trochę mówią - widac po metalach czy dobrze smaruje , po spadku lepkości czy trochę paliwa mu nie przeszkadza itd. A właśnie - paliwo w oleju przecież zmniejsza realnie lepkość, więc taki nadmiernie lepki jest jakimś buforem w tym względzie. No i sport sportowi nie równy - co innego jak auto jest ulicznie (gdzie w połowie zakresu obr jeździ) i tylko jakiś superoes'owy wypad z 5 przejazdami po 1-2 minuty ma raz na miesiąc, gdzie się dobrze nie zdąży zagrzać. A co innego ciśnięte przez całe sesje trackdy'owe bez chłodzeń za bardzo itp. A wyścigi to w ogóle. Więc ten mit nie w każdym zastosowaniu będzie mitem. -------------------- Alfa Romeo 156 Cup 2.0 TS
Westfield SEiW Aerorace 2.0 --> aswestfield.wordpress.com |
|
|
![]()
Post
#8
|
|
Forum Homee Dołączył: Tue, 14 November 2006 ![]() |
obejrzalem i:
klasyczne mini calkiem dobrze jezdzi na 5w50 albo 10w60, glowna kwestia to uszczelniacze w silniku ( z zaworowymi wlacznie ), reszta sie smaruje tak jak trzeba ![]() |
|
|
![]()
Post
#9
|
|
![]() I live here ! Dołączył: Wed, 03 February 2010 Skąd: Marki ![]() |
A najsmieszniejsze ze sa oleje 0w40 ktore maja wieksza lepkosc przy wysokich temperaturach niz byle jaki 5w50.
Np Liqui Moly Molygen 5w50 ma lepkosc w 150 stopniach tylko 3,7 a np rock oil carbon 0w40 ma lepkpsc w 150 stopniach 4,5. I wez badz tu madrym ![]() -------------------- 930kg 320KM RWD Torsen RaceTCS lotus111r abs
1/4 2024r 300KM 12,394s 0-200km/h 2020r www.youtube.com/watch?v=jj-Hbidv43s Poznań 1m48,467s 2021; Łódź 57,517s 2023 a052 fr, vr2 r7a(hl) tyl |
|
|
![]()
Post
#10
|
|
Forum Clubber Dołączył: Tue, 24 March 2015 ![]() |
A najsmieszniejsze ze sa oleje 0w40 ktore maja wieksza lepkosc przy wysokich temperaturach niz byle jaki 5w50. Np Liqui Moly Molygen 5w50 ma lepkosc w 150 stopniach tylko 3,7 a np rock oil carbon 0w40 ma lepkpsc w 150 stopniach 4,5. I wez badz tu madrym ![]() Lepkość przy 100st C to jednak 5w50 mają wyższą, bo to jaka jest ta lepkość przypisuje je do klast SAE. (ten rockoil carbon 0w40 ma 14,6CSt w 100st C , a 5w50 różne 17,5-18,5 ) Piszesz o HTHS raczej, ale tego parametru nie znajdzie się wszędzie (nie wszyscy podają, ale jakieś minimalne wartości aby być zaliczonym do danej klasy musi spełniać jednak). No i oleje o szerokiej "rozpiętości" lepkości gdzieś muszą być bardziej kompromisowe - może ta szeroka rozpiętość gorzej znosi dłuższe/silniejsze obciążenia ? lub po prostu kosztuje więcej. Jednak przy aucie do nawet amatorskiego sportu, lepkość zimowa nie za bardzo chyba ma znaczenie, ona ma powiedzmy przy użytku codziennym typu odwożeniu dziecka kawałek do przedszkola, następnego poźniej kawałek dalej do szkoły, do pracy, z powrotem, to samo po wychłodzeniu silnika, znów po wychłodzeniu z domu gdzieś wieczorem itp. po kilka km odcinki. W sporcie amatorskim to zanim zimne rozruchy coś zaszkodzą silnikowi, to z innego powodu go nie będzie (silnika, czy auta razem z nim). -------------------- Alfa Romeo 156 Cup 2.0 TS
Westfield SEiW Aerorace 2.0 --> aswestfield.wordpress.com |
|
|
![]()
Post
#11
|
|
Forum Killer Dołączył: Wed, 14 July 2004 Skąd: Rz ![]() |
Obejrzałem ufff i: - nie wymieniałbym u Ciebie pompy oleju ponieważ na wyższych obrotach jest wielokrotnie przewymiarowana a wkładając kuciznę nie zwiększasz pasowania na panewkach a jedynie tłok-cylinder gdzie strata ciśnienia nie występuje. A duża wydajność = strata mocy. Seryjna pompa potrafi obsłużyć turbo więc tym bardziej nie widze potrzeby. - sens stosowania super oleju na docierkę szczególnie tę pierwszą po złożenia silnika jest nikły a wręcz nie ma tu sensu bo akurat te super dodatki antyścierne są w tym momencie mało pożądane bo to się ma dotrzeć a nie pogładzić po teflonie albo innym MoS2 . Argument o brudnym oleju nietrafiony totalnie bo podczas docierania pewnie jak w banku że te opiłki tam będą i stąd potrzeba parokrotnej wymiany na przestrzeni powiedzmy 3-5 tyś km. COś jak kupowanie ręczników złotem plecionych żeby podłogę w oborze wytrzeć. - argument że rysy na panewkach powstały przez opiłki w oleju total bzdura bo olej do panewek dociera wyłącznie magistralą olejową z filtra oleju czyli jest już przefiltrowany. Inna sprawa jak te opiłki zostały w kanałach po obróbce silnika. - sprawa zapieczonych pierścieni w tłoku kontra bogate paliwko. Niestety po rozebraniu dziesiątków silników od japońców europejców kosiarek itp. coraz częstszą przyczyną "zapieczonych" pierścieni są puchnące tłoki w których dochodzi do zawężenia rowka na pierścień. To czego chyba nigdy nie doświadcyłem w starych ciężkich tłokach dziś staje się standardem w nowych lekkich tłokach z cieńkimi pierścieniami. Prym wiodą tu japońce Susuki, Toyoty Nissany silniki małe słabawe mało wysilone jeżdżą tym normalni ludzie którzy na słowo "wyścig" lub "trackday" żegnają się i wkładają drugą maseczkę. Czyszczę taki tłok z nagaru (bo on zawsze jest choćbyś lał najlepszy olej świata) dokładnie kanałek aż się świeci jak psu jajca i nie wchodzi w niego ani stary pierścień ani nowy. Rowek spuchł jak Kliczko po ostatniej walce. POza tym super że ktoś noe boi się powiedzieć prawdy o micie 10W60 ![]() ![]() A bypass valve w filtrach / obudowach filtrów lub w samej magistrali? -------------------- Quality means doing it right when no one is looking.
|
|
|
![]()
Post
#12
|
|
![]() I live here ! Dołączył: Wed, 03 February 2010 Skąd: Marki ![]() |
Lepkość przy 100st C to jednak 5w50 mają wyższą, bo to jaka jest ta lepkość przypisuje je do klast SAE. (ten rockoil carbon 0w40 ma 14,6CSt w 100st C , a 5w50 różne 17,5-18,5 ) Piszesz o HTHS raczej, ale tego parametru nie znajdzie się wszędzie (nie wszyscy podają, ale jakieś minimalne wartości aby być zaliczonym do danej klasy musi spełniać jednak). No i oleje o szerokiej "rozpiętości" lepkości gdzieś muszą być bardziej kompromisowe - może ta szeroka rozpiętość gorzej znosi dłuższe/silniejsze obciążenia ? lub po prostu kosztuje więcej. Jednak przy aucie do nawet amatorskiego sportu, lepkość zimowa nie za bardzo chyba ma znaczenie, ona ma powiedzmy przy użytku codziennym typu odwożeniu dziecka kawałek do przedszkola, następnego poźniej kawałek dalej do szkoły, do pracy, z powrotem, to samo po wychłodzeniu silnika, znów po wychłodzeniu z domu gdzieś wieczorem itp. po kilka km odcinki. W sporcie amatorskim to zanim zimne rozruchy coś zaszkodzą silnikowi, to z innego powodu go nie będzie (silnika, czy auta razem z nim). Tak przy 100 stopniach ma wyzsza. Tylko w motosporcie olej praktycznie nigdy nie ma mniej niz 110 stopni. 100 stopni to ma po paru minutach upalania.tak na prade silnik zabezpiecza wlasnie nie lepkosc przy 100 a przy 150 stopniach i wyzej ( mozliwe ze punktowo a nie w calej objetosci) -------------------- 930kg 320KM RWD Torsen RaceTCS lotus111r abs
1/4 2024r 300KM 12,394s 0-200km/h 2020r www.youtube.com/watch?v=jj-Hbidv43s Poznań 1m48,467s 2021; Łódź 57,517s 2023 a052 fr, vr2 r7a(hl) tyl |
|
|
![]()
Post
#13
|
|
Forum Clubber Dołączył: Fri, 09 March 2007 Skąd: Błonie ![]() ![]() |
AndrzejSR a powiedz mi do którego auta jest zalecany przez producenta 10W60 ?
A bypass valve w filtrach / obudowach filtrów lub w samej magistrali? to jest zawór awaryjny działający tylko przy totalnie zapchanym filtrze albo po nalaniu dziegdziu zamiast oleju. Nie sądzę że chciałbyś żeby w twoim silniku olej szedł "bokiem" ![]() Tak przy 100 stopniach ma wyzsza. Tylko w motosporcie olej praktycznie nigdy nie ma mniej niz 110 stopni. 100 stopni to ma po paru minutach upalania.tak na prade silnik zabezpiecza wlasnie nie lepkosc przy 100 a przy 150 stopniach i wyzej ( mozliwe ze punktowo a nie w calej objetosci) nigdy nie mów nigdy. Równie dobrze mógłbyś dodać że w motorsporcie woda nie ma nigdy mniej niż 100 stopni. A przy dobrym chłodzeniu oleju utrzymasz go w ryzach w takiej temperaturze jakiej chcesz. -------------------- VEMS rozkminiłem do ostatniego rezystorka - chętnie pomogę
|
|
|
![]()
Post
#14
|
|
![]() I live here ! Dołączył: Wed, 03 February 2010 Skąd: Marki ![]() |
Mowie o dziesiatkach tysiacy amatorow tuningu a nie 10 autach w polsce ktore jest przygotowane wlasciwie do jazdy wyczynowej gdzie w auto poszlo iles set tysiecy zloty. Rozrozniajmy sport profesjonalny gdzie ilosc jest w sztukach w polsce z amatorami ktorych jest tysiace i ktorzy budzety roczne maja w tysiacach zloty a nie w setkach tysiecy. I jestem wrecz pewien ze w 99% aut amatorow olej przy katungu dluzszym niz 5 minut na nagrzanym silniku ma zawsze wiecej niz 110stopni. By bylo mniej potrzeba juz rozbudowanych systemow chpodzenia. Zwykla chlodniczka oleju iles rzedowa nie wystarczy. Ba taka podstawowa chlodniczke ma tylko garstka amatorow ( moze z 5% z nich tych bardziej swiadomych).
-------------------- 930kg 320KM RWD Torsen RaceTCS lotus111r abs
1/4 2024r 300KM 12,394s 0-200km/h 2020r www.youtube.com/watch?v=jj-Hbidv43s Poznań 1m48,467s 2021; Łódź 57,517s 2023 a052 fr, vr2 r7a(hl) tyl |
|
|
![]()
Post
#15
|
|
Forum Homee Dołączył: Fri, 17 February 2006 Skąd: warszawa ![]() |
AndrzejSR a powiedz mi do którego auta jest zalecany przez producenta 10W60 ? to jest zawór awaryjny działający tylko przy totalnie zapchanym filtrze albo po nalaniu dziegdziu zamiast oleju. Nie sądzę że chciałbyś żeby w twoim silniku olej szedł "bokiem" ![]() nigdy nie mów nigdy. Równie dobrze mógłbyś dodać że w motorsporcie woda nie ma nigdy mniej niż 100 stopni. A przy dobrym chłodzeniu oleju utrzymasz go w ryzach w takiej temperaturze jakiej chcesz. Chyba większość emek. Napewno e46 i e9x m3! To są tez modele które maja największe problemy z panewkami…. -------------------- www.youtube.com/radzioFLATOUT
www.youtube.com/motoLAB www.facebook.com/radzioFLATOUT www.patronite.pl/radzioFLATOUT |
|
|
![]()
Post
#16
|
|
Forum Clubber Dołączył: Fri, 09 March 2007 Skąd: Błonie ![]() ![]() |
Chyba większość emek. Napewno e46 i e9x m3! To są tez modele które maja największe problemy z panewkami…. z tego co wiem modele M które mają problemy z panewkami są odporne nawet na najlepsze i najdroższe oleje - panewki i tak poleca kwestia czasu. Znam takich którzy profilaktycznie panewki co 3-4 wymianę oleju wymieniają a kolega w lagunie 1.9 dci co każdą wymianę ![]() Mowie o dziesiatkach tysiacy amatorow tuningu a nie 10 autach w polsce ktore jest przygotowane wlasciwie do jazdy wyczynowej gdzie w auto poszlo iles set tysiecy zloty. Rozrozniajmy sport profesjonalny gdzie ilosc jest w sztukach w polsce z amatorami ktorych jest tysiace i ktorzy budzety roczne maja w tysiacach zloty a nie w setkach tysiecy. I jestem wrecz pewien ze w 99% aut amatorow olej przy katungu dluzszym niz 5 minut na nagrzanym silniku ma zawsze wiecej niz 110stopni. By bylo mniej potrzeba juz rozbudowanych systemow chpodzenia. Zwykla chlodniczka oleju iles rzedowa nie wystarczy. Ba taka podstawowa chlodniczke ma tylko garstka amatorow ( moze z 5% z nich tych bardziej swiadomych). nie wiem o których bo jak jadę na zawody dla amatorów to większość osób ma mniej lub bardziej pomodzony układ chłodzenia wody i oleju. co prawda w tym wątku miesza się i amatorka i zawodowstwo zresztą na tym forum ciężko wyhaczyć moment kiedy komuś kto pytał o gruzowóz za 20 kafli zaproponują lambo bo wszystko inne jest niewarte zachodu ![]() -------------------- VEMS rozkminiłem do ostatniego rezystorka - chętnie pomogę
|
|
|
![]()
Post
#17
|
|
![]() Administrator Dołączył: Mon, 21 August 2006 Skąd: Wawa ![]() |
zarówno forum jak i tytuł wątku sugeruje jednak racingowe wykorzystanie silnika
w wiekszości aut jednym z pierwszych modów to chłodnica oleju i stosowanie dobrego oleju w krótkich interwałach jak sie katuje auto -------------------- |
|
|
![]()
Post
#18
|
|
Forum Clubber Dołączył: Tue, 24 March 2015 ![]() |
AndrzejSR a powiedz mi do którego auta jest zalecany przez producenta 10W60 ? ... W Alfie 156 ( nie tylko z 2.5 czy 3.2 ) ale właśnie też w 2.0 jaki był w pucharowych 156 - o niej pisałem, chyba nie jest wyjątkiem? -------------------- Alfa Romeo 156 Cup 2.0 TS
Westfield SEiW Aerorace 2.0 --> aswestfield.wordpress.com |
|
|
![]()
Post
#19
|
|
![]() I live here ! Dołączył: Wed, 03 February 2010 Skąd: Marki ![]() |
zarówno forum jak i tytuł wątku sugeruje jednak racingowe wykorzystanie silnika w wiekszości aut jednym z pierwszych modów to chłodnica oleju i stosowanie dobrego oleju w krótkich interwałach jak sie katuje auto Tak i do ilu ci zbije ta chlodniczka temperature? Z 160 do 120 stopni? -------------------- 930kg 320KM RWD Torsen RaceTCS lotus111r abs
1/4 2024r 300KM 12,394s 0-200km/h 2020r www.youtube.com/watch?v=jj-Hbidv43s Poznań 1m48,467s 2021; Łódź 57,517s 2023 a052 fr, vr2 r7a(hl) tyl |
|
|
![]()
Post
#20
|
|
Forum Clubber Dołączył: Tue, 24 March 2015 ![]() |
zarówno forum jak i tytuł wątku sugeruje jednak racingowe wykorzystanie silnika w wiekszości aut jednym z pierwszych modów to chłodnica oleju i stosowanie dobrego oleju w krótkich interwałach jak sie katuje auto albo wymiana silnika w interwałach częstszych niż olej u niejednego dbającego amatora (trochę się zdziwiłem jak rozmawiałem z Grześkiem K w Dziak Motorsport co ile wymieniają _silniki_ zawodnicy z górskich wyścigów w b. wysilonych autach, mając killa " ). Więc racing racingowi nie równy, roztrzał jest spory. Film zaczynający wątek jest raczej adresowany do amatorów jednak, a tu sporo aut jeździ w formule SuperOS gdzie aż takiego łomotu nie ma. Chłodnica oleju też nie tak koniecznie, wsk temp prędzej, ew ona później. Sam nie stosuję (bo to droższe) , ale takie wymienniki sportowe woda-olej (Laminowa) z tego co czytam się doskonale sprawdzają, przy okazji krócej olej jest zimny-trudnopompowalny. -------------------- Alfa Romeo 156 Cup 2.0 TS
Westfield SEiW Aerorace 2.0 --> aswestfield.wordpress.com |
|
|
![]() ![]() |
![]() |
Wersja Lo-Fi | Aktualny czas: Sunday, 04 May 2025 - 19:32 |