Shoutbox 0 nowych PW 


> Torsen i zachowanie w zakrecie RWD
jackkpl
post Thu, 29 Oct 2015 - 10:23
Post #1


I live here !
Dołączył: Wed, 20 August 2008
Skąd: 3city





Mam pytanie do osob, ktore maja troche doswiadczenia w jezdzie po torze z torsenem. Ujezdzam taki dyferencjal w mazdzie rx8 i zauwazylem taki objaw, ze nawet delikatne dodanie gazu w zakrecie powoduje zwiekszenie promienia, po ktorym jedzie samochod. Nie wiem,czy to wina torsena, czy mam cos skopane w geometrii, ale nawet jadac 70km/h na 5-tce i dajac gazu do polowy , musze jednoczesnie mocniej skrecic kierownice do zakretu. Po odpuszczeniu gazu musze lekko ja odkrecic, bo inaczej samochod wjedzie w kraweznik.

Nie mam doswiadczenia z autami torowymi i nie iwem,czy to jest prawidlowe zachowanie tego dyferencjalu,czy wine ponosi cos innego. Camber na kolach z tylu mam okolo -2.6 stopnia. Jak dorzuce troche masy do bagaznika, to odnosze wrazenie,ze ten objaw staje sie mniej wyczuwalny. Sam dyferencjal byl rozbierany i nie wyglada ,zeby byl zuzyty lub mial jakies ubytki w "slimakach".

Na mokrym asfalcie tego nie czuc, bo szybciej ucieka tyl i dodanie gazu powoduje nadsterownosc. Ta podsterownosc jest wyczuwalna tylko na przyczepnym i suchym asfalcie.


--------------------
-Poznań 1:44.1 (extreme) -Łódź 54.6 -Pomorze 40.19 -Toruń 28.4 -Koszalin 48.9 (extreme)
Go to the top of the page
 
+Quote Post
3 Stron V   1 2 3 >  
Start new topic
Odpowiedzi (1 - 19)
Wspieraj forum
post Thu, 29 Oct 2015 - 10:23
Post #


Dotacja






Dotacja na forum
Go to the top of the page
 
Quote Post
flapjck1
post Thu, 29 Oct 2015 - 10:26
Post #2


Forum Homee
Dołączył: Tue, 14 November 2006





a probowales zwiekszyc negatyw z przodu? bo to ze szpera wypycha auto to jest dosc normalne
Go to the top of the page
 
+Quote Post
jackkpl
post Thu, 29 Oct 2015 - 10:28
Post #3


I live here !
Dołączył: Wed, 20 August 2008
Skąd: 3city





CYTAT(flapjck1 @ Thu, 29 Oct 2015 - 10:26) *
a probowales zwiekszyc negatyw z przodu? bo to ze szpera wypycha auto to jest dosc normalne


Z przodu mam maks negatyw, jaki mozna ustawic, tzn -1.6. Domyslam sie,ze szpera wypycha,ale nie sadzilem,ze bedzie to tez czuc na 5 i 6 biegu przy stosunkowo malym momencie. Moje wrazenie jest takie, ze nawet przy niewielkiej ilosci gazu torsen zaczyna juz spinac tyl. Sprobuje dociazyc troche bagaznik, moze zmniejsze negatyw i zobacze,czy wtedy to sie uspokoi. Na torze mi to w ogole nie przeszkadza, bo tam jak sie jedzie na granicy przyczepnosci, to lekkie spiecie tylu powoduje nadsterownosc i jest fajnie. Bardziej drazni to w takiej jezdzie dookola komina.


--------------------
-Poznań 1:44.1 (extreme) -Łódź 54.6 -Pomorze 40.19 -Toruń 28.4 -Koszalin 48.9 (extreme)
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Kras
post Thu, 29 Oct 2015 - 10:42
Post #4


Forum Clubber
Dołączył: Sun, 10 April 2005
Skąd: WWA/Tripolis





Torsen dziala tylko jak dostaje moment wiec naturalne jest, ze czuc gdy dodajesz gazu, nawet na wysokim biegu. Taki urok.
Aczkolwiek faktem jest, ze masz chyba troche za duzy negatyw z tylu w stosunku do przodu.


--------------------
Kra$
And JDM again... :)
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Tommo
post Thu, 29 Oct 2015 - 14:55
Post #5


Forum Clubber
Dołączył: Tue, 12 February 2008
Skąd: NMiasto





Nie wydaje mi się żeby była to wina torsena tym bardziej, że tak jak piszesz dzieje się to na przyczepnej nawierzchni i nawet przy niewielkim dodawaniu gazu, gdzie szpera praktycznie nie działa bo nie musi.
Obstawiam na geometrię. Jaką masz zbieżność tylnej osi teraz?


--------------------
A110S
Go to the top of the page
 
+Quote Post
jackkpl
post Thu, 29 Oct 2015 - 15:10
Post #6


I live here !
Dołączył: Wed, 20 August 2008
Skąd: 3city





CYTAT(Tommo @ Thu, 29 Oct 2015 - 14:55) *
Nie wydaje mi się żeby była to wina torsena tym bardziej, że tak jak piszesz dzieje się to na przyczepnej nawierzchni i nawet przy niewielkim dodawaniu gazu, gdzie szpera praktycznie nie działa bo nie musi.
Obstawiam na geometrię. Jaką masz zbieżność tylnej osi teraz?

Zbieznosc ~0.4 stopnia na strone, czyli sumaryczna 0.8 na tyle, na przodzie jest ~0.

po komentarzu krasa zdecydowalem, ze zmniejsze negatyw z tylu i ustawie zbieznosc tylu blizej 0, moze to pomoze na takie zachowanie. Zawieszenie jest tak skonstruowane, ze im wiekszy kat pochylenia kola , tym bardziej zbiezny robi sie tyl i zakres regulacji sie przesuwa.


--------------------
-Poznań 1:44.1 (extreme) -Łódź 54.6 -Pomorze 40.19 -Toruń 28.4 -Koszalin 48.9 (extreme)
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Tommo
post Thu, 29 Oct 2015 - 15:32
Post #7


Forum Clubber
Dołączył: Tue, 12 February 2008
Skąd: NMiasto





Dokładnie. Ustaw mniej agresywnie geometrię i przetestuj.


--------------------
A110S
Go to the top of the page
 
+Quote Post
hater
post Fri, 30 Oct 2015 - 02:35
Post #8


Frequent User
Dołączył: Tue, 18 August 2009
Skąd: Sobótka





Jak dla mnie, to zbierzność tyłu na zero, z przodu pochylenie powinno być większe niż z tyłu, no i na torze bardziej przyczepna opona na przód. Dodatkowo ustawić właściwe ciśnienie w oponach i będzie lepiej. Niestety torsen nigdy nie da takiego wyczucia jak płytka ale wg. mnie po paru ustawieniach powinno zrobić się przyjemniej wink.gif


--------------------
e36 318Ti zabawka -było
E36 325 sedan - nowa zabawka
Go to the top of the page
 
+Quote Post
jackkpl
post Fri, 30 Oct 2015 - 09:30
Post #9


I live here !
Dołączył: Wed, 20 August 2008
Skąd: 3city





Z przodu jzu niestety nie zrobie wiecej na seryjnym zawieszeniu. Ale KWSZ jest bardzo duzy, kolo 7 stopni w serii i to pomaga oponie siedziec prostopadle do podloza na zakrecie. tyl zmniejsze na jakies -1.5, powinno pomoc z trakcja i na zakrecie zrobi sie bardziej ochocze do jazdy bokiem. Jeszcze na tyl dorzuce 20kg obciazenia i zobacze, jak to sie odbije na jezdzie.

Na przodzie mam PSS na tyle PSC2 i szczerze, to przy lekkim dohamowaniu w zakrecie potrafi dupe obracac. Wiecej nadsterownosci spowoduje ,ze bede wiecej walczyl z samochodem, a mniej skupial sie na celowaniu w zakret smile.gif.


--------------------
-Poznań 1:44.1 (extreme) -Łódź 54.6 -Pomorze 40.19 -Toruń 28.4 -Koszalin 48.9 (extreme)
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Kras
post Fri, 30 Oct 2015 - 09:55
Post #10


Forum Clubber
Dołączył: Sun, 10 April 2005
Skąd: WWA/Tripolis





Jesli auto juz wyjezdza tylem przy hamowaniu i na dodatek ma ta dynamiczna zbieznosc na tyle, ktora sie pewnie zbiega przy dociazeniu, rozbiega przy odciazeniu (cos jak wczesne S2000), to ja bym statycznej zbieznosci na zero nie ustawial. Bedzie nerwowo.


--------------------
Kra$
And JDM again... :)
Go to the top of the page
 
+Quote Post
jackkpl
post Fri, 30 Oct 2015 - 10:04
Post #11


I live here !
Dołączył: Wed, 20 August 2008
Skąd: 3city





CYTAT(Kras @ Fri, 30 Oct 2015 - 09:55) *
Jesli auto juz wyjezdza tylem przy hamowaniu i na dodatek ma ta dynamiczna zbieznosc na tyle, ktora sie pewnie zbiega przy dociazeniu, rozbiega przy odciazeniu (cos jak wczesne S2000), to ja bym statycznej zbieznosci na zero nie ustawial. Bedzie nerwowo.


Akurat zbieznosc "na oko" to zrobie w 10 minut miedzy przejazdami. I nie musze ustawiac konkretnie na 10,20,30 minut, tylko na tyle, zeby mi sie dobrze jechalo i kierownica byla prosto. A czasy na torze wszystko zweryfikuja.

Tyl samochodu jest bardzo lekki i na mokrym lata bokiem niesamowicie,ale jak zaladowalem 2 kola zapasowe, to na 1-ce na rondzie musialem deptac w podloge, zeby poszedl bokiem. Stad pomysl,zeby tyl dociazyc jak najnizej i jak najbardziej za tylna osia, zeby to ladnie gralo. Dzieki za wszystkie sugestie, bede mial co robic na nastepnym zlocie smile.gif.

Samochod i tak juz jezdzi calkiem dobrze, bo moze rywalizowac z najlepszymi w klasie RWD (ostatnio GT3 997 na michelinie PSS lekko dostawalo na suchych odcinkach). Za to do mocnych lancerow jeszcze troche brakuje.


--------------------
-Poznań 1:44.1 (extreme) -Łódź 54.6 -Pomorze 40.19 -Toruń 28.4 -Koszalin 48.9 (extreme)
Go to the top of the page
 
+Quote Post
piwo
post Fri, 30 Oct 2015 - 10:20
Post #12


I live here !
Dołączył: Wed, 03 February 2010
Skąd: Marki





Jacek ja mam takie samo zachowanie u siebie z torsenem na tyle a jest on duzo ciezszy niz u ciebie. lekkie dodanie gazu w luku powoduje mocne wyjezdzanie przodu, a na dohamowaniach dupa ucieka. moim zdaniem tak musi dzialac torsen. jak dla mnie niwelowac to trzeba poprzez utwardzenie sily dobicia amorow z tylu.


--------------------
930kg 320KM RWD Torsen RaceTCS lotus111r abs
1/4 2024r 300KM 12,394s
0-200km/h 2020r www.youtube.com/watch?v=jj-Hbidv43s
Poznań 1m48,467s 2021; Łódź 57,517s 2023 a052 fr, vr2 r7a(hl) tyl
Go to the top of the page
 
+Quote Post
jackkpl
post Fri, 30 Oct 2015 - 11:03
Post #13


I live here !
Dołączył: Wed, 20 August 2008
Skąd: 3city





CYTAT(piwo @ Fri, 30 Oct 2015 - 10:20) *
Jacek ja mam takie samo zachowanie u siebie z torsenem na tyle a jest on duzo ciezszy niz u ciebie. lekkie dodanie gazu w luku powoduje mocne wyjezdzanie przodu, a na dohamowaniach dupa ucieka. moim zdaniem tak musi dzialac torsen. jak dla mnie niwelowac to trzeba poprzez utwardzenie sily dobicia amorow z tylu.


Tego nie zrobie szybko, wiec bede kombinowal masa i geometria smile.gif.


--------------------
-Poznań 1:44.1 (extreme) -Łódź 54.6 -Pomorze 40.19 -Toruń 28.4 -Koszalin 48.9 (extreme)
Go to the top of the page
 
+Quote Post
flapjck1
post Fri, 30 Oct 2015 - 12:09
Post #14


Forum Homee
Dołączył: Tue, 14 November 2006





a mozesz zglebic sam tyl? ew podniesc deczko przod?
Go to the top of the page
 
+Quote Post
jackkpl
post Fri, 30 Oct 2015 - 13:28
Post #15


I live here !
Dołączył: Wed, 20 August 2008
Skąd: 3city





CYTAT(flapjck1 @ Fri, 30 Oct 2015 - 12:09) *
a mozesz zglebic sam tyl? ew podniesc deczko przod?

Zglebie za pomoca dowalenia masy na tyl smile.gif. Nie mam regulacji wysokosci niestety, bo to seryjne zawieszenie.


--------------------
-Poznań 1:44.1 (extreme) -Łódź 54.6 -Pomorze 40.19 -Toruń 28.4 -Koszalin 48.9 (extreme)
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Tommo
post Fri, 30 Oct 2015 - 14:27
Post #16


Forum Clubber
Dołączył: Tue, 12 February 2008
Skąd: NMiasto





CYTAT(piwo @ Fri, 30 Oct 2015 - 10:20) *
Jacek ja mam takie samo zachowanie u siebie z torsenem na tyle a jest on duzo ciezszy niz u ciebie. lekkie dodanie gazu w luku powoduje mocne wyjezdzanie przodu...

Ale co ma torsen do tego, kiedy jest pełna przyczepność obu kół na asfalcie? Rozumiem sytuację kiedy np. po wjechaniu w kałużę jedno z kół straci część trakcji i część momentu popłynie do drugiego koła. Wtedy trzeba korygować kierunek jazdy, tu tej sytuacji nie ma.

Moim zdaniem nawet na otwartym dyfrze sytuacja będzie taka sama.


--------------------
A110S
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Kras
post Fri, 30 Oct 2015 - 14:36
Post #17


Forum Clubber
Dołączył: Sun, 10 April 2005
Skąd: WWA/Tripolis





Ale przeciez niejako jazda po zakrecie jest dla dyfra jak jazda w poslizgu - wystepuje nierownosc predkosci obrotowych wiec szpera spina.
Gdyby bylo jak mowisz i takie zjawisko wypychania auta byloby niezauwazalne to np Lotus nigdy by sie tak nie upieral przeciwko LSD w swoich autach. Ich glowny argument - zwiekszaja podsterownosc podczas jazdy po suchym. Tak samo nie czulbys nigdy zaciesniania luku w mocno zeszperowanym FWD - przeciez tam wystarczy dac troche gazu w zakrecie i juz czuc dzialanie dyfra, uslizg w ogole nie musi wystapic, oba kola maja przyczepnosc.


--------------------
Kra$
And JDM again... :)
Go to the top of the page
 
+Quote Post
jackkpl
post Fri, 30 Oct 2015 - 14:44
Post #18


I live here !
Dołączył: Wed, 20 August 2008
Skąd: 3city





CYTAT(Kras @ Fri, 30 Oct 2015 - 14:36) *
Ale przeciez niejako jazda po zakrecie jest dla dyfra jak jazda w poslizgu - wystepuje nierownosc predkosci obrotowych wiec szpera spina.
Gdyby bylo jak mowisz i takie zjawisko wypychania auta byloby niezauwazalne to np Lotus nigdy by sie tak nie upieral przeciwko LSD w swoich autach. Ich glowny argument - zwiekszaja podsterownosc podczas jazdy po suchym. Tak samo nie czulbys nigdy zaciesniania luku w mocno zeszperowanym FWD - przeciez tam wystarczy dac troche gazu w zakrecie i juz czuc dzialanie dyfra, uslizg w ogole nie musi wystapic, oba kola maja przyczepnosc.


Tzn z tego co wiem, to torsen dziala jak otwarty dyfer, dopoki ktores kolo nie kreci sie za szybko. Czyli jesli dyfer ma obroty N, lewe kolo N-M, a prawe N+M to jest ok, nic sie nie spina. Problem sie pojawia, jesli ktores kolo traci przyczepnosc i probuje sie krecic szybciej. Wtedy zebatki slimakowe zaczynaja sie blokowac i predkosci kol sie wyrownuja. U mnie czuc to "spinanie" wlasnie szybciej ,niz wynikaloby to z teorii, moze po prostu mam skopana geometrie i jakikolwiek moment na kole powoduje,ze pojawiaja sie roznice predkosci kol, ktore nie sa spowodowane jazda po luku.


--------------------
-Poznań 1:44.1 (extreme) -Łódź 54.6 -Pomorze 40.19 -Toruń 28.4 -Koszalin 48.9 (extreme)
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Kras
post Fri, 30 Oct 2015 - 14:48
Post #19


Forum Clubber
Dołączył: Sun, 10 April 2005
Skąd: WWA/Tripolis





A czy torsen nie dziala jak otwarty dyfer dopoki nie ma roznicy predkosci obrotowej kol ORAZ obciazenia?


--------------------
Kra$
And JDM again... :)
Go to the top of the page
 
+Quote Post
jackkpl
post Fri, 30 Oct 2015 - 14:49
Post #20


I live here !
Dołączył: Wed, 20 August 2008
Skąd: 3city





CYTAT(Kras @ Fri, 30 Oct 2015 - 14:48) *
A czy torsen nie dziala jak otwarty dyfer dopoki nie ma roznicy predkosci obrotowej kol ORAZ obciazenia?

Z tego co czytalem,to dopoki oba kola maja przyczepnosc, powinno dzialac jak otwarty. Spedzilem pare dni czytajac i ogladajac filmy, jak to cudo dziala smile.gif.


--------------------
-Poznań 1:44.1 (extreme) -Łódź 54.6 -Pomorze 40.19 -Toruń 28.4 -Koszalin 48.9 (extreme)
Go to the top of the page
 
+Quote Post

3 Stron V   1 2 3 >
Reply to this topicStart new topic
 

RSS Wersja Lo-Fi Aktualny czas: Tuesday, 24 June 2025 - 12:18