![]() |
![]() |
![]()
Post
#1
|
|
I live here ! Dołączył: Wed, 20 August 2008 Skąd: 3city ![]() |
Mam pytanie do osob, ktore maja troche doswiadczenia w jezdzie po torze z torsenem. Ujezdzam taki dyferencjal w mazdzie rx8 i zauwazylem taki objaw, ze nawet delikatne dodanie gazu w zakrecie powoduje zwiekszenie promienia, po ktorym jedzie samochod. Nie wiem,czy to wina torsena, czy mam cos skopane w geometrii, ale nawet jadac 70km/h na 5-tce i dajac gazu do polowy , musze jednoczesnie mocniej skrecic kierownice do zakretu. Po odpuszczeniu gazu musze lekko ja odkrecic, bo inaczej samochod wjedzie w kraweznik.
Nie mam doswiadczenia z autami torowymi i nie iwem,czy to jest prawidlowe zachowanie tego dyferencjalu,czy wine ponosi cos innego. Camber na kolach z tylu mam okolo -2.6 stopnia. Jak dorzuce troche masy do bagaznika, to odnosze wrazenie,ze ten objaw staje sie mniej wyczuwalny. Sam dyferencjal byl rozbierany i nie wyglada ,zeby byl zuzyty lub mial jakies ubytki w "slimakach". Na mokrym asfalcie tego nie czuc, bo szybciej ucieka tyl i dodanie gazu powoduje nadsterownosc. Ta podsterownosc jest wyczuwalna tylko na przyczepnym i suchym asfalcie. -------------------- -Poznań 1:44.1 (extreme) -Łódź 54.6 -Pomorze 40.19 -Toruń 28.4 -Koszalin 48.9 (extreme)
|
|
|
![]() |
Wspieraj forum |
![]()
Post
#
|
![]() Dotacja ![]() |
|
|
|
![]()
Post
#2
|
|
Forum Homee Dołączył: Tue, 14 November 2006 ![]() |
a probowales zwiekszyc negatyw z przodu? bo to ze szpera wypycha auto to jest dosc normalne
|
|
|
![]()
Post
#3
|
|
I live here ! Dołączył: Wed, 20 August 2008 Skąd: 3city ![]() |
a probowales zwiekszyc negatyw z przodu? bo to ze szpera wypycha auto to jest dosc normalne Z przodu mam maks negatyw, jaki mozna ustawic, tzn -1.6. Domyslam sie,ze szpera wypycha,ale nie sadzilem,ze bedzie to tez czuc na 5 i 6 biegu przy stosunkowo malym momencie. Moje wrazenie jest takie, ze nawet przy niewielkiej ilosci gazu torsen zaczyna juz spinac tyl. Sprobuje dociazyc troche bagaznik, moze zmniejsze negatyw i zobacze,czy wtedy to sie uspokoi. Na torze mi to w ogole nie przeszkadza, bo tam jak sie jedzie na granicy przyczepnosci, to lekkie spiecie tylu powoduje nadsterownosc i jest fajnie. Bardziej drazni to w takiej jezdzie dookola komina. -------------------- -Poznań 1:44.1 (extreme) -Łódź 54.6 -Pomorze 40.19 -Toruń 28.4 -Koszalin 48.9 (extreme)
|
|
|
![]()
Post
#4
|
|
![]() Forum Clubber Dołączył: Sun, 10 April 2005 Skąd: WWA/Tripolis ![]() |
Torsen dziala tylko jak dostaje moment wiec naturalne jest, ze czuc gdy dodajesz gazu, nawet na wysokim biegu. Taki urok.
Aczkolwiek faktem jest, ze masz chyba troche za duzy negatyw z tylu w stosunku do przodu. -------------------- Kra$
And JDM again... :) |
|
|
![]()
Post
#5
|
|
Forum Clubber Dołączył: Tue, 12 February 2008 Skąd: NMiasto ![]() |
Nie wydaje mi się żeby była to wina torsena tym bardziej, że tak jak piszesz dzieje się to na przyczepnej nawierzchni i nawet przy niewielkim dodawaniu gazu, gdzie szpera praktycznie nie działa bo nie musi.
Obstawiam na geometrię. Jaką masz zbieżność tylnej osi teraz? -------------------- A110S
|
|
|
![]()
Post
#6
|
|
I live here ! Dołączył: Wed, 20 August 2008 Skąd: 3city ![]() |
Nie wydaje mi się żeby była to wina torsena tym bardziej, że tak jak piszesz dzieje się to na przyczepnej nawierzchni i nawet przy niewielkim dodawaniu gazu, gdzie szpera praktycznie nie działa bo nie musi. Obstawiam na geometrię. Jaką masz zbieżność tylnej osi teraz? Zbieznosc ~0.4 stopnia na strone, czyli sumaryczna 0.8 na tyle, na przodzie jest ~0. po komentarzu krasa zdecydowalem, ze zmniejsze negatyw z tylu i ustawie zbieznosc tylu blizej 0, moze to pomoze na takie zachowanie. Zawieszenie jest tak skonstruowane, ze im wiekszy kat pochylenia kola , tym bardziej zbiezny robi sie tyl i zakres regulacji sie przesuwa. -------------------- -Poznań 1:44.1 (extreme) -Łódź 54.6 -Pomorze 40.19 -Toruń 28.4 -Koszalin 48.9 (extreme)
|
|
|
![]()
Post
#7
|
|
Forum Clubber Dołączył: Tue, 12 February 2008 Skąd: NMiasto ![]() |
Dokładnie. Ustaw mniej agresywnie geometrię i przetestuj.
-------------------- A110S
|
|
|
![]()
Post
#8
|
|
Frequent User Dołączył: Tue, 18 August 2009 Skąd: Sobótka ![]() |
Jak dla mnie, to zbierzność tyłu na zero, z przodu pochylenie powinno być większe niż z tyłu, no i na torze bardziej przyczepna opona na przód. Dodatkowo ustawić właściwe ciśnienie w oponach i będzie lepiej. Niestety torsen nigdy nie da takiego wyczucia jak płytka ale wg. mnie po paru ustawieniach powinno zrobić się przyjemniej
![]() -------------------- e36 318Ti zabawka -było
E36 325 sedan - nowa zabawka |
|
|
![]()
Post
#9
|
|
I live here ! Dołączył: Wed, 20 August 2008 Skąd: 3city ![]() |
Z przodu jzu niestety nie zrobie wiecej na seryjnym zawieszeniu. Ale KWSZ jest bardzo duzy, kolo 7 stopni w serii i to pomaga oponie siedziec prostopadle do podloza na zakrecie. tyl zmniejsze na jakies -1.5, powinno pomoc z trakcja i na zakrecie zrobi sie bardziej ochocze do jazdy bokiem. Jeszcze na tyl dorzuce 20kg obciazenia i zobacze, jak to sie odbije na jezdzie.
Na przodzie mam PSS na tyle PSC2 i szczerze, to przy lekkim dohamowaniu w zakrecie potrafi dupe obracac. Wiecej nadsterownosci spowoduje ,ze bede wiecej walczyl z samochodem, a mniej skupial sie na celowaniu w zakret ![]() -------------------- -Poznań 1:44.1 (extreme) -Łódź 54.6 -Pomorze 40.19 -Toruń 28.4 -Koszalin 48.9 (extreme)
|
|
|
![]()
Post
#10
|
|
![]() Forum Clubber Dołączył: Sun, 10 April 2005 Skąd: WWA/Tripolis ![]() |
Jesli auto juz wyjezdza tylem przy hamowaniu i na dodatek ma ta dynamiczna zbieznosc na tyle, ktora sie pewnie zbiega przy dociazeniu, rozbiega przy odciazeniu (cos jak wczesne S2000), to ja bym statycznej zbieznosci na zero nie ustawial. Bedzie nerwowo.
-------------------- Kra$
And JDM again... :) |
|
|
![]()
Post
#11
|
|
I live here ! Dołączył: Wed, 20 August 2008 Skąd: 3city ![]() |
Jesli auto juz wyjezdza tylem przy hamowaniu i na dodatek ma ta dynamiczna zbieznosc na tyle, ktora sie pewnie zbiega przy dociazeniu, rozbiega przy odciazeniu (cos jak wczesne S2000), to ja bym statycznej zbieznosci na zero nie ustawial. Bedzie nerwowo. Akurat zbieznosc "na oko" to zrobie w 10 minut miedzy przejazdami. I nie musze ustawiac konkretnie na 10,20,30 minut, tylko na tyle, zeby mi sie dobrze jechalo i kierownica byla prosto. A czasy na torze wszystko zweryfikuja. Tyl samochodu jest bardzo lekki i na mokrym lata bokiem niesamowicie,ale jak zaladowalem 2 kola zapasowe, to na 1-ce na rondzie musialem deptac w podloge, zeby poszedl bokiem. Stad pomysl,zeby tyl dociazyc jak najnizej i jak najbardziej za tylna osia, zeby to ladnie gralo. Dzieki za wszystkie sugestie, bede mial co robic na nastepnym zlocie ![]() Samochod i tak juz jezdzi calkiem dobrze, bo moze rywalizowac z najlepszymi w klasie RWD (ostatnio GT3 997 na michelinie PSS lekko dostawalo na suchych odcinkach). Za to do mocnych lancerow jeszcze troche brakuje. -------------------- -Poznań 1:44.1 (extreme) -Łódź 54.6 -Pomorze 40.19 -Toruń 28.4 -Koszalin 48.9 (extreme)
|
|
|
![]()
Post
#12
|
|
![]() I live here ! Dołączył: Wed, 03 February 2010 Skąd: Marki ![]() |
Jacek ja mam takie samo zachowanie u siebie z torsenem na tyle a jest on duzo ciezszy niz u ciebie. lekkie dodanie gazu w luku powoduje mocne wyjezdzanie przodu, a na dohamowaniach dupa ucieka. moim zdaniem tak musi dzialac torsen. jak dla mnie niwelowac to trzeba poprzez utwardzenie sily dobicia amorow z tylu.
-------------------- 930kg 320KM RWD Torsen RaceTCS lotus111r abs
1/4 2024r 300KM 12,394s 0-200km/h 2020r www.youtube.com/watch?v=jj-Hbidv43s Poznań 1m48,467s 2021; Łódź 57,517s 2023 a052 fr, vr2 r7a(hl) tyl |
|
|
![]()
Post
#13
|
|
I live here ! Dołączył: Wed, 20 August 2008 Skąd: 3city ![]() |
Jacek ja mam takie samo zachowanie u siebie z torsenem na tyle a jest on duzo ciezszy niz u ciebie. lekkie dodanie gazu w luku powoduje mocne wyjezdzanie przodu, a na dohamowaniach dupa ucieka. moim zdaniem tak musi dzialac torsen. jak dla mnie niwelowac to trzeba poprzez utwardzenie sily dobicia amorow z tylu. Tego nie zrobie szybko, wiec bede kombinowal masa i geometria ![]() -------------------- -Poznań 1:44.1 (extreme) -Łódź 54.6 -Pomorze 40.19 -Toruń 28.4 -Koszalin 48.9 (extreme)
|
|
|
![]()
Post
#14
|
|
Forum Homee Dołączył: Tue, 14 November 2006 ![]() |
a mozesz zglebic sam tyl? ew podniesc deczko przod?
|
|
|
![]()
Post
#15
|
|
I live here ! Dołączył: Wed, 20 August 2008 Skąd: 3city ![]() |
a mozesz zglebic sam tyl? ew podniesc deczko przod? Zglebie za pomoca dowalenia masy na tyl ![]() -------------------- -Poznań 1:44.1 (extreme) -Łódź 54.6 -Pomorze 40.19 -Toruń 28.4 -Koszalin 48.9 (extreme)
|
|
|
![]()
Post
#16
|
|
Forum Clubber Dołączył: Tue, 12 February 2008 Skąd: NMiasto ![]() |
Jacek ja mam takie samo zachowanie u siebie z torsenem na tyle a jest on duzo ciezszy niz u ciebie. lekkie dodanie gazu w luku powoduje mocne wyjezdzanie przodu... Ale co ma torsen do tego, kiedy jest pełna przyczepność obu kół na asfalcie? Rozumiem sytuację kiedy np. po wjechaniu w kałużę jedno z kół straci część trakcji i część momentu popłynie do drugiego koła. Wtedy trzeba korygować kierunek jazdy, tu tej sytuacji nie ma. Moim zdaniem nawet na otwartym dyfrze sytuacja będzie taka sama. -------------------- A110S
|
|
|
![]()
Post
#17
|
|
![]() Forum Clubber Dołączył: Sun, 10 April 2005 Skąd: WWA/Tripolis ![]() |
Ale przeciez niejako jazda po zakrecie jest dla dyfra jak jazda w poslizgu - wystepuje nierownosc predkosci obrotowych wiec szpera spina.
Gdyby bylo jak mowisz i takie zjawisko wypychania auta byloby niezauwazalne to np Lotus nigdy by sie tak nie upieral przeciwko LSD w swoich autach. Ich glowny argument - zwiekszaja podsterownosc podczas jazdy po suchym. Tak samo nie czulbys nigdy zaciesniania luku w mocno zeszperowanym FWD - przeciez tam wystarczy dac troche gazu w zakrecie i juz czuc dzialanie dyfra, uslizg w ogole nie musi wystapic, oba kola maja przyczepnosc. -------------------- Kra$
And JDM again... :) |
|
|
![]()
Post
#18
|
|
I live here ! Dołączył: Wed, 20 August 2008 Skąd: 3city ![]() |
Ale przeciez niejako jazda po zakrecie jest dla dyfra jak jazda w poslizgu - wystepuje nierownosc predkosci obrotowych wiec szpera spina. Gdyby bylo jak mowisz i takie zjawisko wypychania auta byloby niezauwazalne to np Lotus nigdy by sie tak nie upieral przeciwko LSD w swoich autach. Ich glowny argument - zwiekszaja podsterownosc podczas jazdy po suchym. Tak samo nie czulbys nigdy zaciesniania luku w mocno zeszperowanym FWD - przeciez tam wystarczy dac troche gazu w zakrecie i juz czuc dzialanie dyfra, uslizg w ogole nie musi wystapic, oba kola maja przyczepnosc. Tzn z tego co wiem, to torsen dziala jak otwarty dyfer, dopoki ktores kolo nie kreci sie za szybko. Czyli jesli dyfer ma obroty N, lewe kolo N-M, a prawe N+M to jest ok, nic sie nie spina. Problem sie pojawia, jesli ktores kolo traci przyczepnosc i probuje sie krecic szybciej. Wtedy zebatki slimakowe zaczynaja sie blokowac i predkosci kol sie wyrownuja. U mnie czuc to "spinanie" wlasnie szybciej ,niz wynikaloby to z teorii, moze po prostu mam skopana geometrie i jakikolwiek moment na kole powoduje,ze pojawiaja sie roznice predkosci kol, ktore nie sa spowodowane jazda po luku. -------------------- -Poznań 1:44.1 (extreme) -Łódź 54.6 -Pomorze 40.19 -Toruń 28.4 -Koszalin 48.9 (extreme)
|
|
|
![]()
Post
#19
|
|
![]() Forum Clubber Dołączył: Sun, 10 April 2005 Skąd: WWA/Tripolis ![]() |
A czy torsen nie dziala jak otwarty dyfer dopoki nie ma roznicy predkosci obrotowej kol ORAZ obciazenia?
-------------------- Kra$
And JDM again... :) |
|
|
![]()
Post
#20
|
|
I live here ! Dołączył: Wed, 20 August 2008 Skąd: 3city ![]() |
A czy torsen nie dziala jak otwarty dyfer dopoki nie ma roznicy predkosci obrotowej kol ORAZ obciazenia? Z tego co czytalem,to dopoki oba kola maja przyczepnosc, powinno dzialac jak otwarty. Spedzilem pare dni czytajac i ogladajac filmy, jak to cudo dziala ![]() -------------------- -Poznań 1:44.1 (extreme) -Łódź 54.6 -Pomorze 40.19 -Toruń 28.4 -Koszalin 48.9 (extreme)
|
|
|
![]() ![]() |
![]() |
Wersja Lo-Fi | Aktualny czas: Tuesday, 24 June 2025 - 12:17 |