Shoutbox 0 nowych PW 


5 Stron V  « < 2 3 4 5 >  
Reply to this topicStart new topic
> Czy 10W60 to najlepszy olej do Motorsportu?
Andrzejsr
post Tue, 04 Jan 2022 - 10:04
Post #61


Forum Clubber
Dołączył: Tue, 24 March 2015





CYTAT(kontrolm @ Mon, 03 Jan 2022 - 21:36) *
...

Lałem 0W20 do starego auta którym dla zakładu przejechałem pół Warszawy na pierwszym biegu na full gazie aż potopiły mi się plastiki pod maską a kontrolka ciśnienia jarzyła się jasnym światłem bo olej aż skwiercza...


To ta kontrolka niepotrzebna w autach jest i wskaźniki ciśnienia oleju też ? chłodzenie oleju też w zasadzie niepotrzebne skoro skwierczy sa silnikowi nic się nie dzieje.

Cos trochę skrajne mi się to wydaje, a jak wszystko skrajne trochę mało wiarygodne, ale ja nie rozbieram silników , dlatego cieakw jestem relacji jaki silnik jakie przebiegi (torowe/cywilne) na jak małolepkim oleju komu zrobił i mu nic, a olej po jest bez metali w badaniu.






--------------------
Alfa Romeo 156 Cup 2.0 TS
Westfield SEiW Aerorace 2.0 --> aswestfield.wordpress.com
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Wspieraj forum
post Tue, 04 Jan 2022 - 10:04
Post #


Dotacja






Dotacja na forum
Go to the top of the page
 
Quote Post
kontrolm
post Tue, 04 Jan 2022 - 10:13
Post #62


Forum Clubber
Dołączył: Fri, 09 March 2007
Skąd: Błonie

Ikona grupy



CYTAT(Andrzejsr @ Tue, 04 Jan 2022 - 10:04) *
To ta kontrolka niepotrzebna w autach jest i wskaźniki ciśnienia oleju też ? chłodzenie oleju też w zasadzie niepotrzebne skoro skwierczy sa silnikowi nic się nie dzieje.

Cos trochę skrajne mi się to wydaje, a jak wszystko skrajne trochę mało wiarygodne, ale ja nie rozbieram silników , dlatego cieakw jestem relacji jaki silnik jakie przebiegi (torowe/cywilne) na jak małolepkim oleju komu zrobił i mu nic, a olej po jest bez metali w badaniu.

potrzebne ale z doświadczenia wiem że stresie wyścigowym nie wyhaczysz migania kontrolki oleju gdy olej spod smoka odpłynął, wiele osób nie patrzy w tym momencie na wskaźniki i przegapia gotujący się płyn chłodniczy czy też lecące na łeb na szyję ciśnienie oleju.
Panewki mogą się również uszkodzić od uderzenia w lustro oleju o co nietrudno właśnie w mocnym skręcie w silniku w którym producent nie zadbał o odpowiednią płytę (baffle ?) oddzielającą układ korbowy od lustra oleju.
Powiem tak - przyjeżdżało już do mnie parę osób nie wierzących, brałem ich na taką pzejażdżkę. Chcesz - przyjeżdżaj laugh.gif


--------------------
VEMS rozkminiłem do ostatniego rezystorka - chętnie pomogę
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Andrzejsr
post Tue, 04 Jan 2022 - 10:46
Post #63


Forum Clubber
Dołączył: Tue, 24 March 2015





CYTAT(kontrolm @ Tue, 04 Jan 2022 - 10:13) *
potrzebne ale z doświadczenia wiem że stresie wyścigowym nie wyhaczysz migania kontrolki oleju gdy olej spod smoka odpłynął, wiele osób nie patrzy w tym momencie na wskaźniki i przegapia gotujący się płyn chłodniczy czy też lecące na łeb na szyję ciśnienie oleju.
Panewki mogą się również uszkodzić od uderzenia w lustro oleju o co nietrudno właśnie w mocnym skręcie w silniku w którym producent nie zadbał o odpowiednią płytę (baffle ?) oddzielającą układ korbowy od lustra oleju.
Powiem tak - przyjeżdżało już do mnie parę osób nie wierzących, brałem ich na taką pzejażdżkę. Chcesz - przyjeżdżaj laugh.gif



Trochę naokoło piszesz, czy dobrze rozumiem - jak coś się podzieje silnikowi typowego dla braku smarowania, to wina tylko wyłącznie odpływania oleju i tego uderzania o lustro ? bankowo nie zbyt małej lepkości?

Na pewno to istotny element (miska) , ale chyba zbytnie uproszczenie (bo już poza olejem, szwankująca pompa oleju choćby) .

Sam uważam że "leczenie olejem" jest przereklamowane i nie lubię uzasadniania wad "hardware" (jak silniki owych Pucharówek 156, choć akurat miski mają zdaje się dobre, tylko z pompami oleju gorzej czy miejscami ucieczek ciśnienia) tym że "ooo to zły olej był" . Ale jak ktoś jeździł w cyklu wyścigowym jednak (jak przedwojenny by nie był), a nie przez miasto na 1ce , i zaobserwował że na 5w30 częściej jednak silniki mają awarie niż na 10w60 to czemu mam mu nie wierzyć.

Inna sprawa że skoro można jeździć na świecącej ciągle kontrolce ciśń. oleju to co tam kilka mignięć z tego odpływania. Poważnie to ciśnienie nie jest istotne?
(ja akurat dość zauważalną kontrolkę Alfie zrobiłem https://youtu.be/Qrj0mk9XFGs?t=18 po awarii pompy, gdzie zwykłą faktycznie nie od razu zauważyłem , nie "miga" na zakrętach) .




--------------------
Alfa Romeo 156 Cup 2.0 TS
Westfield SEiW Aerorace 2.0 --> aswestfield.wordpress.com
Go to the top of the page
 
+Quote Post
ROTOR
post Tue, 04 Jan 2022 - 11:49
Post #64


Forum Killer
Dołączył: Tue, 08 March 2005
Skąd: Lublin





CYTAT(kontrolm @ Mon, 03 Jan 2022 - 21:36) *
szczerze nie widzę i nie wierzę żeby w motorze NA o przedwojennych wyciągach mocy z litra jakikolwiek rzadki małolepki stary podrabiany przepracowany był w stanie uszkodzić panewki poprzez przerwanie filmu olejowego.
Jeżeli do tego dochodzi (poza wadami konstrukcyjnymi jak w M motorach) to albo z powodu odpłynięcia oleju spod smoka (co zdarza się nadzwyczaj często tam gdzie poszła wyścigowa guma na poprawionym zawiasie) albo z powodu spuchnięcia tłoka w tuleji co doprowadza finalnie do właśnie do przekroczenia dopuszczalnego nacisku na film olejowy.
I tak - 211 KM z 2.0 czyli 106KM z litra to jest przedwojenny stosunek. Cosworthy na przełomie lat 50/60 z silnika 1.0 33KM w serii wyciągali 150 KM. 150 KM z litra przy 9000 obr. I to z dwóch zaworów. Widzicie dziś konstrukcję w salonie która umie lepiej ? I to się ścigało i to na sporych dystansach. Nie była to jednorazówka. Na jakiej jakości oleju jeżdzili ? Pewnie Kujawski z paroma dodatkami laugh.gif
Zdajecie sobie sprawę że dzisiejszy olej z Biedry albo z Lidla ma prawdopodobnie lepsze właściwości smarne niż stosowane wtedy wyczynowe oleje ? laugh.gif
Więc zamiast lać 10W60 może warto się zastanowić gdzie tkwi faktyczna przyczyna awarii ?

Pisałem już że w F1 tłok jest tak dobrze chłodzony natryskiem oleju z nawet 15-tu dysz że pierścienie nie służą tam do odprowadzania ciepła. A czemu silniki Coswortha ze Ścierki do dziś jeżdżą w Motorsporcie ? Bo mają "równoległy" układ chłodzenia w przeciwieństwie do "szeregowego" z typowych nawet naprawdę mocnych dupowozów co prowadzi do tego że pierwszy cylinder za pompą jest najchłodniejszy a ostatni niestety najcieplejszy . Rozwiązanie stosowane w praktycznie każdym przecinaku stąd są one zdolne znosić takie moce obroty i pałowanie przez małolatów.

Lałem 0W20 do starego auta którym dla zakładu przejechałem pół Warszawy na pierwszym biegu na full gazie aż potopiły mi się plastiki pod maską a kontrolka ciśnienia jarzyła się jasnym światłem bo olej aż skwierczał - korba nie wyszła panewki nawet nie ruszone bo motor wiele tkm później w celach badawczych rozerbałem. Rozpierdzieliłem parę silników Turbo pałując je na pojeżdżawkach, paleniach gumy i autostradowych wyścigach - a to nie zauważyłem że wentylator się nie włączył przegrzał się a to chłodnica była za cieńka i szła korba bokiem bo tłok się przytarł w tulei ale panewki korby całe. Olej ? Najtańszy SpecolGold 5W40 o którym mam zresztą bardzo dobre zdanie.
Od kiedy dużą uwagę skupiam na właściwym chłodzeniu nawet robiąc korekty dawek paliwa na poszczególne cylindry problem wybuchania silników się skończył. Nadal jeżdżę na Specolu nadal na wodzie

Oczywiście zawsze trafi się silnik w serii już tak z...bany że co chwile klęka jak go tylko mocniej pociśniesz bo smarowanie spieprzone bo chłodzenie nieprzemyślane bo paneweczki jak z zabaweczki (albo wszystko bardzo przemyślane żeby doić frajerów)....ale czy powinen być on brany za wyznacznik ?

Niektórzy to tak kupują ten olej jak mi koledzy prezent na urodziny. Ja nie piję a oni głównie pija i gadka:
- co mu kupić przecież on nie pije.....
Myślą myślą chodzą naradzają się no wiadomo ze ta wódka to nie jest dobry pomysł. I w końcu jest myśl:
- mam pomysł - kupmy mu wódkę najwyżej komuś odda laugh.gif
Albo jak ci co maseczki zakładają i się szczepią. Bo tak trzeba.



To jak najbardziej wszystko prawda. Spychanie awari silnika na rodzaj/jakosc oleju to najglupsza diagnoza. W praktyce jak z silnikiem jest wszystko ok, to zaden olej go nie popsuje. Jedyne "zepsucie,wada" oleju sama w sobie jaka zaobserwowalem to np. mobil 10w40 czy castrol slx zostawiaja czarny syf w silniku. Rowniez uzywam specol 5w40 i w przypadku starych konstrukcji specol 10w60 - super oleje. Wezmy np. chlodzone powietrzem motocykle. Co tam sie dzieje z temp. oleju a jakos to jezdzi i jest idiotoodporne.

Odnosnie BMW M i panewek - tam wady technologicznej tak naprawde nie ma. Jest tylko zajebiscie niekorzystne wykorbienie walu do wysokich obrotow i wysokie obroty.

BTW sierry cosworth. Tam przeciez blok jest z pinto - nie bardzo rozumiem "rownoleglosci" chlodzenia w tym bloku.

Go to the top of the page
 
+Quote Post
kontrolm
post Tue, 04 Jan 2022 - 12:02
Post #65


Forum Clubber
Dołączył: Fri, 09 March 2007
Skąd: Błonie

Ikona grupy



CYTAT(Andrzejsr @ Tue, 04 Jan 2022 - 10:46) *
Trochę naokoło piszesz, czy dobrze rozumiem - jak coś się podzieje silnikowi typowego dla braku smarowania, to wina tylko wyłącznie odpływania oleju i tego uderzania o lustro ? bankowo nie zbyt małej lepkości?

Na pewno to istotny element (miska) , ale chyba zbytnie uproszczenie (bo już poza olejem, szwankująca pompa oleju choćby) .

Sam uważam że "leczenie olejem" jest przereklamowane i nie lubię uzasadniania wad "hardware" (jak silniki owych Pucharówek 156, choć akurat miski mają zdaje się dobre, tylko z pompami oleju gorzej czy miejscami ucieczek ciśnienia) tym że "ooo to zły olej był" . Ale jak ktoś jeździł w cyklu wyścigowym jednak (jak przedwojenny by nie był), a nie przez miasto na 1ce , i zaobserwował że na 5w30 częściej jednak silniki mają awarie niż na 10w60 to czemu mam mu nie wierzyć.

Inna sprawa że skoro można jeździć na świecącej ciągle kontrolce ciśń. oleju to co tam kilka mignięć z tego odpływania. Poważnie to ciśnienie nie jest istotne?
(ja akurat dość zauważalną kontrolkę Alfie zrobiłem https://youtu.be/Qrj0mk9XFGs?t=18 po awarii pompy, gdzie zwykłą faktycznie nie od razu zauważyłem , nie "miga" na zakrętach) .


Ja Cię nie przekonam. Silnik od kosiarki takiej dużej traktorka 4-suwowy nie ma żadnej pompy smarowania, tylko rozbryzgowo, nawet nie ma panewki tylko czop wału ślizga się bezpośrednio po aluminiowym korbowodzie a jakość tego alu jest jak chińskim quadzie za 500 zeta. I to żyje często wiele wiele lat chłodzone powietrzem żebra pozapychane trawą nikt tego tam nie czyści.
Zrobimy tak - mam teraz silnik w jednym aucie na wykończeniu i będzie niedługo swap na inny. Zalewany jest tylko przepracowanymi olejami czarnymi smołami, zużytymi olejami przekładniowymi i hydraulicznymi. Po autostradach jeździ zawsze na maksa lekko nie ma. Kupię bańskę Kujawskiego, zaleję go i pojeżdżę po 160-180 po autostradach, pokatuję go na ręcznym po wsi i zobaczymy czy wytrzyma. Potem go rozbiorę i wrzucę zdjęcia.

Tu rozbierałem silnik 1.1 60KM wzmocniony na 85KM latał po 180-190 po trasach zawsze na full, zdjęty ogranicznik obrotów kręcił się ponad 8200 na dwójce jechał 120kmh, jeżdzony tylko na LPG, olej nigdy nie wymieniany tylko dolewany zużyty przepracowany brudny co było pod ręką, brak filtra powietrza. Przejechane w ten sposób znacznie ponad 100 tkm. Przebieg przy rozbieraniu 330tkm.
Jak widać panewki takie same jak w total zadbanych silnikach japońskich głównie z olejami po 150 zeta, wszystko na czas wymieniane i awarie bez powodu albo zaczynały chlać po 4l na 1000KM.
O fabrycznych śladach honowania na gładzi cylindra nie wspomnę. Zdjęć tłoków nie ma ale leżą mogę zrobić wszystko w normie.
Zwróccie uwagę na czystość pokrywy rozrządu i całego układu. Takiej czystości nie ma w silnikach po Mobil 1 w benzynie wymienianym co 15tkm laugh.gif

https://photos.app.goo.gl/DZsvnJ95MZQpKKty5

Mam takich eksperymentów więcej nie tylko w takich słabawych silnikczkach ale jednak kręconych ponad ich możliwości - wszystkie potem rozbierane i mierzone. Jeszcze lepiej bo parę takich silników zabrali ode mnie zwykli ludzie na swap, do dziś jeżdżą dzień dobry mówią i chwalą auto laugh.gif
Pamiętacie słowa wyrzuconego potem prezesa Castrola dawno dawno temu który powiedział że nie widzi powodów dlaczego dobry olej trzeba wymieniać częściej niż 100tkm ?


--------------------
VEMS rozkminiłem do ostatniego rezystorka - chętnie pomogę
Go to the top of the page
 
+Quote Post
piwo
post Tue, 04 Jan 2022 - 12:09
Post #66


I live here !
Dołączył: Wed, 03 February 2010
Skąd: Marki





Grzesiu to zadam ci pytanie. Ale prywatnie. Nie wysle bo skrzynka pelna. No nic.


--------------------
930kg 320KM RWD Torsen RaceTCS lotus111r abs
1/4 2013r 180KM 13,806s
0-200km/h 2020r www.youtube.com/watch?v=jj-Hbidv43s
Poznań 1m48,467s 2021; Łódź 57,517s 2023 a052 fr, vr2 r7a(hl) tyl
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Frolik
post Tue, 04 Jan 2022 - 12:29
Post #67


Forum Homee
Dołączył: Wed, 05 September 2012
Skąd: Warszawa





CYTAT(kontrolm @ Tue, 04 Jan 2022 - 12:02) *
Mam takich eksperymentów więcej nie tylko w takich słabawych silnikczkach ale jednak kręconych ponad ich możliwości - wszystkie potem rozbierane i mierzone. Jeszcze lepiej bo parę takich silników zabrali ode mnie zwykli ludzie na swap, do dziś jeżdżą dzień dobry mówią i chwalą auto laugh.gif
Pamiętacie słowa wyrzuconego potem prezesa Castrola dawno dawno temu który powiedział że nie widzi powodów dlaczego dobry olej trzeba wymieniać częściej niż 100tkm ?


To ciekawe co piszesz, skłaniam się coraz bardziej do tego że to co przedstawiasz ma duży sens. Czyli jeśli nie liczy się zupełnie (albo w minimalnym stopniu) jakość oleju, nie liczy się ostre katowanie i ciśnięcie, to co w takim razie gra taką główną rolę, która w 99% decyduje o trwałosci danego silnika, poborze oleju itp.... tylko konstrukcja i wykonanie?
Wg Twoich doświadczeń czym najprędzej zabijesz silnik (w normalnym użytkowaniu, nie tak żeby go zniszczyć specjalnie)? Przegrzanie w wyniku wycieku i braku płynu chłodzącego, w wyniku nie działania wentylatorów?
Go to the top of the page
 
+Quote Post
kontrolm
post Tue, 04 Jan 2022 - 13:15
Post #68


Forum Clubber
Dołączył: Fri, 09 March 2007
Skąd: Błonie

Ikona grupy



CYTAT(ROTOR @ Tue, 04 Jan 2022 - 11:49) *
Odnosnie BMW M i panewek - tam wady technologicznej tak naprawde nie ma. Jest tylko zajebiscie niekorzystne wykorbienie walu do wysokich obrotow i wysokie obroty.

Jak widać poniżej jedni umieją zrobić to dobrze a inni nie:

k24
stroke 99mm rod 153mm R/S ratio 1.53 bardzo niskie a kręcą się do 9000 i więcej i nic
K20 podobny R/S

BMW S65
stroke 75mm rod 140mm co daje GIGANTYCZNIE bezpieczne 1.86 R/S ratio a silniki sypią się jak zapałki, strona na temat dobierania luzu na panewkach jest tak obszerna że zabija komputer laugh.gif

BMW S52
stroke 89.6mm rod 139mm R/S ratio 1,54 czyli tak jak Honda
BMW S54
stroke 91mm rod 139mm R/S ratio 1,53 jak Honda

i rodzynek na sam koniec silnik TU24 od Peugeota 205 1.3 Rallye
korba 112mm skok 73mm co daje R/S na poziomie 1,53 a po zdjęciu ogranicznika z aparatu zapłonowego znosi 10 000 every day gdzie w środku siedzą wielkie ciężkie tłoki a nie slippery jak w Hondzie i BMW


--------------------
VEMS rozkminiłem do ostatniego rezystorka - chętnie pomogę
Go to the top of the page
 
+Quote Post
kontrolm
post Tue, 04 Jan 2022 - 13:32
Post #69


Forum Clubber
Dołączył: Fri, 09 March 2007
Skąd: Błonie

Ikona grupy



CYTAT(Frolik @ Tue, 04 Jan 2022 - 12:29) *
To ciekawe co piszesz, skłaniam się coraz bardziej do tego że to co przedstawiasz ma duży sens. Czyli jeśli nie liczy się zupełnie (albo w minimalnym stopniu) jakość oleju, nie liczy się ostre katowanie i ciśnięcie, to co w takim razie gra taką główną rolę, która w 99% decyduje o trwałosci danego silnika, poborze oleju itp.... tylko konstrukcja i wykonanie?
Wg Twoich doświadczeń czym najprędzej zabijesz silnik (w normalnym użytkowaniu, nie tak żeby go zniszczyć specjalnie)? Przegrzanie w wyniku wycieku i braku płynu chłodzącego, w wyniku nie działania wentylatorów?

Najszybsza droga do zabicia silnika według mnie to w pierwszej kolejności przegrzanie tłoka/cylindra w stopniu prowadzącym do przytarcia tłoka a w drugiej utrata ciśnienia w zakręcie trzecia uderzanie korbowodu o lustro oleju.

Odnośnie testów oleju szczególnie z aut używanych do sportu. Jaki sens ma ocenianie olejów na podstawie ilości opiłków w oleju jak mogły się tam one znaleźć z innego powodu niż tylko fakt, że dany olej nie ochronił wystarczająco dobrze węzłów tarcia ? Najbardzej na jakość oleju będzie czuła para cylinder/tłok bo tu faktycznie dochodzi do tarcia metal/metal a co za tym idzie im bardziej obciążony silnik tym zawarte w oleju dodatki przeciwcierne powinny lepiej chronić te miejsca.


--------------------
VEMS rozkminiłem do ostatniego rezystorka - chętnie pomogę
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Andrzejsr
post Tue, 04 Jan 2022 - 14:38
Post #70


Forum Clubber
Dołączył: Tue, 24 March 2015





CYTAT(kontrolm @ Tue, 04 Jan 2022 - 13:32) *
Najszybsza droga do zabicia silnika według mnie to w pierwszej kolejności przegrzanie tłoka/cylindra w stopniu prowadzącym do przytarcia tłoka a w drugiej utrata ciśnienia w zakręcie trzecia uderzanie korbowodu o lustro oleju.

Odnośnie testów oleju szczególnie z aut używanych do sportu. Jaki sens ma ocenianie olejów na podstawie ilości opiłków w oleju jak mogły się tam one znaleźć z innego powodu niż tylko fakt, że dany olej nie ochronił wystarczająco dobrze węzłów tarcia ? Najbardzej na jakość oleju będzie czuła para cylinder/tłok bo tu faktycznie dochodzi do tarcia metal/metal a co za tym idzie im bardziej obciążony silnik tym zawarte w oleju dodatki przeciwcierne powinny lepiej chronić te miejsca.


Sens ma taki (ocenianie oleju) że jak metali nie ma to nie ma - olej + silnik działają prawidłowo. Jak są to można przypuszczać lepiej lub gorzej dlaczego są i skąd (inne metale z panewek, inne z pierścieni itd.) , jak z krzemem to duże prawdopodobieństwo że z piachu w dolocie, jak z chłodziwem i spadkiem lepkości to prawdopodobnie uszczelka czy inna nieszczelność . Ale generalnie powinno ich nie być.

Co do tych zdj wyżej to takie panewki jak wkleiłeś to są dobre ? te ryski na nich to ok ? nie znam się dlatego pytam .

Co do jazdy na starym oleju, no ja akurat zmieniałem po sezonie mniej więcej, też nie widzi mi się zmiana co trackday, ale znów żeby lać stary olej to nie bardzo.
Płukałem też silnik i chodził trochę na samej nafcie i oleju napędowym co jest pewnie mniej niż rzeczone 0w20, ale znów, żeby samo to miało wystarczać na smarowanie podczas jazdy to bym się obawiał.

Wiec z jednej skraności typu "zawsze na tor 10w60" w drugą "byle co można wlać na tor i bęzdie git" to chyba nie można wpadać. Bo można odnieść wrażenie że 0w20 czy jeszcze mniej powinniśmy wszyscy lać na trackdaye, o ulicy nie wspominając bo przecież zimne rozruchy itd.




--------------------
Alfa Romeo 156 Cup 2.0 TS
Westfield SEiW Aerorace 2.0 --> aswestfield.wordpress.com
Go to the top of the page
 
+Quote Post
kontrolm
post Tue, 04 Jan 2022 - 16:32
Post #71


Forum Clubber
Dołączył: Fri, 09 March 2007
Skąd: Błonie

Ikona grupy



CYTAT(Andrzejsr @ Tue, 04 Jan 2022 - 14:38) *
Sens ma taki (ocenianie oleju) że jak metali nie ma to nie ma - olej + silnik działają prawidłowo. Jak są to można przypuszczać lepiej lub gorzej dlaczego są i skąd (inne metale z panewek, inne z pierścieni itd.) , jak z krzemem to duże prawdopodobieństwo że z piachu w dolocie, jak z chłodziwem i spadkiem lepkości to prawdopodobnie uszczelka czy inna nieszczelność . Ale generalnie powinno ich nie być.

Co do tych zdj wyżej to takie panewki jak wkleiłeś to są dobre ? te ryski na nich to ok ? nie znam się dlatego pytam .

Co do jazdy na starym oleju, no ja akurat zmieniałem po sezonie mniej więcej, też nie widzi mi się zmiana co trackday, ale znów żeby lać stary olej to nie bardzo.
Płukałem też silnik i chodził trochę na samej nafcie i oleju napędowym co jest pewnie mniej niż rzeczone 0w20, ale znów, żeby samo to miało wystarczać na smarowanie podczas jazdy to bym się obawiał.

Nie namawiam nikogo do lania starych olejów - to tylko eksperyment szczerze sam w to na początku nie wierzyłem, moje auta serwisowałem jak przykładny obywatel - wymiany na czas, legalne przeglądy, raczej lemfolder niż czajna. Ale pojawiły się możliwości - więc skorzystałem laugh.gif

Te panewki i takie ryski to jak najbardziej normalne w typowym normalnym aucie po przebiegu 300+, raczej widywałem dużo bardziej konkretne rysy i auto nadal śmigało.

Co do testu dobry olej na przebiegu 100 tkm - kiedyś oficjalnie Castrol razem z Auto Motor Sport taki test i to na Polonezie przeprowadzili. Przejechał 100 tyś km potem został rozebrany i pomierzony i zużycie mieściło się w granicach norm producenta bez widocznych uszkodzeń a sam olej poszedł na testy i nadal było OK. Sama gazeta rekomendowała że tak - da się.
Kto miał Poldka wie że on i z regularnymi wymianami miał czasem problem dojechać do 100tkm laugh.gif
Ale czasy sę zmieniły - gazety i producenci nie mogą sobie już pozwolić na takie testy - przecież są taaaacy biedni bo działek i szaf im nie starcza żeby zakopać czy schować wszystkie pieniądze.
A userzy konsekwentnie edukowani przez nich na samą myśl o HTHS mniejszym niż 180 dostają gęsiej skórki i budzą się zlani potem...


--------------------
VEMS rozkminiłem do ostatniego rezystorka - chętnie pomogę
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Andrzejsr
post Tue, 04 Jan 2022 - 16:51
Post #72


Forum Clubber
Dołączył: Tue, 24 March 2015





CYTAT(kontrolm @ Tue, 04 Jan 2022 - 16:32) *
Nie namawiam nikogo do lania starych olejów - to tylko eksperyment szczerze sam w to na początku nie wierzyłem, moje auta serwisowałem jak przykładny obywatel - wymiany na czas, legalne przeglądy, raczej lemfolder niż czajna. Ale pojawiły się możliwości - więc skorzystałem laugh.gif

Te panewki i takie ryski to jak najbardziej normalne w typowym normalnym aucie po przebiegu 300+, raczej widywałem dużo bardziej konkretne rysy i auto nadal śmigało.

Co do testu dobry olej na przebiegu 100 tkm - kiedyś oficjalnie Castrol razem z Auto Motor Sport taki test i to na Polonezie przeprowadzili. Przejechał 100 tyś km potem został rozebrany i pomierzony i zużycie mieściło się w granicach norm producenta bez widocznych uszkodzeń a sam olej poszedł na testy i nadal było OK. Sama gazeta rekomendowała że tak - da się.
Kto miał Poldka wie że on i z regularnymi wymianami miał czasem problem dojechać do 100tkm laugh.gif
Ale czasy sę zmieniły - gazety i producenci nie mogą sobie już pozwolić na takie testy - przecież są taaaacy biedni bo działek i szaf im nie starcza żeby zakopać czy schować wszystkie pieniądze.
A userzy konsekwentnie edukowani przez nich na samą myśl o HTHS mniejszym niż 180 dostają gęsiej skórki i budzą się zlani potem...



no dla zaspokojenia ciekawości można, ale w aucie którego przygotowanie czasu nie do odzyskania, energii i gotówki kosztuje chciałoby się minimalizować ilość potencjalnych przyczyn tego, że nie dojedzie i kolejny czas pochłonie.

HTHS to też mi się zdaje troche rozbuchany modą jakiś czas temu temat, ale prosze... bez kolejnego spisku i tu smile.gif akurat na HTHSsie producenci jacyś niszowi mnoże jadą, garstka kupująych w ogóle się zainteresuje co to, Gros producentów akurat chwali się że long long longlife, wymiany co 30tys czy nie wiem może więcej, w transporcie chyba jeszcze więcej i większe ilości.
Więc na tych zewsząd atakowanych amatorach pojeżdżawek kokosów nie zrobią na wysokich HTHS i 10w60 bo jakoś wielokrotnie droższe to nie są niż oleje z normalnym HTHS (mieszczącym się w normie danej) czy lepkość niższa nie znaczy tańsza.



--------------------
Alfa Romeo 156 Cup 2.0 TS
Westfield SEiW Aerorace 2.0 --> aswestfield.wordpress.com
Go to the top of the page
 
+Quote Post
kontrolm
post Tue, 04 Jan 2022 - 17:11
Post #73


Forum Clubber
Dołączył: Fri, 09 March 2007
Skąd: Błonie

Ikona grupy



CYTAT(Andrzejsr @ Tue, 04 Jan 2022 - 16:51) *
no dla zaspokojenia ciekawości można, ale w aucie którego przygotowanie czasu nie do odzyskania, energii i gotówki kosztuje chciałoby się minimalizować ilość potencjalnych przyczyn tego, że nie dojedzie i kolejny czas pochłonie.

ja tymi eksperymentami jeżdżę po całej PL narażając się na lawetowanie i utratę kasy z delegacji na którą nie dojechałem a był czas że żyłem głównie z tego ;-)


--------------------
VEMS rozkminiłem do ostatniego rezystorka - chętnie pomogę
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Andrzejsr
post Tue, 04 Jan 2022 - 17:59
Post #74


Forum Clubber
Dołączył: Tue, 24 March 2015





CYTAT(kontrolm @ Tue, 04 Jan 2022 - 17:11) *
ja tymi eksperymentami jeżdżę po całej PL narażając się na lawetowanie i utratę kasy z delegacji na którą nie dojechałem a był czas że żyłem głównie z tego ;-)



Rozumiem, nie zastostuję , po części dlatego że dużo nie jeżdżę i żadna to oszczędnosć. Można też by się czepiać (nie żebym ja to robił smile.gif ) że : trasy to porządne chłodzenie oleju bo są na wysokim biegu i szybko, że niska moc - mniejsza degradacja oleju i mniejsze potrzebne jego zdolności buforowe wyłapywania prod spalania , mniejsze obciążenie termiczne, mechaniczne, większy bufor dodatków , nie wiem jak się zachowuje mocno zużyty olej , ale zdaje się do pewnego momentu traci lepkośc, póżniej zwiększa więc na jakiej jeździłeś nie wiadomo itp. ) . Ale to tak tylko pobocznie, i można uznać za czepianie się.


Natomiast temat "rzadkiego" oleju na trackday'e wciąż nie jest jakoś podsumowany.

Powiedz wprost i jednoznacznie : czy uważasz za bezpieczne stosowanie w takim amatorskim użytku powiedzmy 15to minutowych sesji na krótkich torach, więc nie z super chłodzeniem , na niskich biegach, w silniku gdzie producent lub budowniczy zaleca 10w60 lub 5ws50 stosować 0w20 ? no bo taka różnica rozumiem coś tam te kilka koni da. Choć czy przy 150/200 koniach pewnie mniej, ale zawsze - byłyby darmowe konie.

No bo jakieś 5w40 zamiast 10w60 to niewielka różnica lepkości na gorąco . Więc jakieś tam mniej o powiedzmy 10 SAE to nie ma sensu jak się ma sprawdzone jakieś połączenie silnik - olej. Ale taki skok 60 na 20 faktycznie mógłby mieć mniejsze opory.

Tylko kto i w jakim silniku tak robi. Nie napisałeś w jakim silniku i o ile z lepkością na trackdaye zszedłeś wobec zalecanej w instrukcji. Bo np z 30 na 20 to taka sobie różnica na gorąco lepkości (0w20 : około 7-8 , 5W30 8-11 ). Z Ale z 60 na 20 już 2-3 krotna.

Więc 0w20 zamiast powiedzmy 5w30 to nie jakiś wielkie odchylenie , pewnie zużycie dodatków w oleju czy rozcieńczenie itp podobnego rzędu różnice lepkości powoduje co powinni myślę konstruktorzy silnika przewidzieć.


--------------------
Alfa Romeo 156 Cup 2.0 TS
Westfield SEiW Aerorace 2.0 --> aswestfield.wordpress.com
Go to the top of the page
 
+Quote Post
kontrolm
post Wed, 05 Jan 2022 - 06:53
Post #75


Forum Clubber
Dołączył: Fri, 09 March 2007
Skąd: Błonie

Ikona grupy



CYTAT(Andrzejsr @ Tue, 04 Jan 2022 - 17:59) *
Rozumiem, nie zastostuję , po części dlatego że dużo nie jeżdżę i żadna to oszczędnosć. Można też by się czepiać (nie żebym ja to robił smile.gif ) że : trasy to porządne chłodzenie oleju bo są na wysokim biegu i szybko, że niska moc - mniejsza degradacja oleju i mniejsze potrzebne jego zdolności buforowe wyłapywania prod spalania , mniejsze obciążenie termiczne, mechaniczne, większy bufor dodatków , nie wiem jak się zachowuje mocno zużyty olej , ale zdaje się do pewnego momentu traci lepkośc, póżniej zwiększa więc na jakiej jeździłeś nie wiadomo itp. ) . Ale to tak tylko pobocznie, i można uznać za czepianie się.


Natomiast temat "rzadkiego" oleju na trackday'e wciąż nie jest jakoś podsumowany.

Powiedz wprost i jednoznacznie : czy uważasz za bezpieczne stosowanie w takim amatorskim użytku powiedzmy 15to minutowych sesji na krótkich torach, więc nie z super chłodzeniem , na niskich biegach, w silniku gdzie producent lub budowniczy zaleca 10w60 lub 5ws50 stosować 0w20 ? no bo taka różnica rozumiem coś tam te kilka koni da. Choć czy przy 150/200 koniach pewnie mniej, ale zawsze - byłyby darmowe konie.

No bo jakieś 5w40 zamiast 10w60 to niewielka różnica lepkości na gorąco . Więc jakieś tam mniej o powiedzmy 10 SAE to nie ma sensu jak się ma sprawdzone jakieś połączenie silnik - olej. Ale taki skok 60 na 20 faktycznie mógłby mieć mniejsze opory.

Tylko kto i w jakim silniku tak robi. Nie napisałeś w jakim silniku i o ile z lepkością na trackdaye zszedłeś wobec zalecanej w instrukcji. Bo np z 30 na 20 to taka sobie różnica na gorąco lepkości (0w20 : około 7-8 , 5W30 8-11 ). Z Ale z 60 na 20 już 2-3 krotna.

Więc 0w20 zamiast powiedzmy 5w30 to nie jakiś wielkie odchylenie , pewnie zużycie dodatków w oleju czy rozcieńczenie itp podobnego rzędu różnice lepkości powoduje co powinni myślę konstruktorzy silnika przewidzieć.

Właśnie pomiędzy 5W40 a 10W60 w 200KM 2.0 NA osiągającm moc przy 9 tyś wyszło 9KM różnicy. Różnica temperatury pomiędzy 90 a 100 stopni to prawie 3 KM.
Wcale nie trzeba lać wody 0W20.


--------------------
VEMS rozkminiłem do ostatniego rezystorka - chętnie pomogę
Go to the top of the page
 
+Quote Post
vegetagt
post Wed, 05 Jan 2022 - 11:50
Post #76


Frequent User
Dołączył: Sun, 31 October 2010





czyli co, spisek olejowy, lać 0-5w20-40 i w sumie nie wymieniać bo przecież działa?
Go to the top of the page
 
+Quote Post
kontrolm
post Wed, 05 Jan 2022 - 14:33
Post #77


Forum Clubber
Dołączył: Fri, 09 March 2007
Skąd: Błonie

Ikona grupy



CYTAT(vegetagt @ Wed, 05 Jan 2022 - 11:50) *
czyli co, spisek olejowy, lać 0-5w20-40 i w sumie nie wymieniać bo przecież działa?

każdy myśli sam, jeden rozrząd wymienia jak producent przykazał drugi wymienia 3x częściej trzeci stara się wcale nie wymieniać.
To samo z olejami płynami itd.
Ja Cię namówię Ty zalejesz potem z jakiegokolwiek powodu silnik się wysra i będzie na mnie laugh.gif


--------------------
VEMS rozkminiłem do ostatniego rezystorka - chętnie pomogę
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Andrzejsr
post Wed, 05 Jan 2022 - 15:43
Post #78


Forum Clubber
Dołączył: Tue, 24 March 2015





CYTAT(kontrolm @ Wed, 05 Jan 2022 - 06:53) *
Właśnie pomiędzy 5W40 a 10W60 w 200KM 2.0 NA osiągającm moc przy 9 tyś wyszło 9KM różnicy. Różnica temperatury pomiędzy 90 a 100 stopni to prawie 3 KM.
Wcale nie trzeba lać wody 0W20.


Z 60 na 40 to nie tak strasznie.

90 stopni olej - wówczas silnik ma 3 konie mniej niż przy 100st C oleju ? To wiem czemu Alfie całkiem fajnie szło jak na niecałe 150 koni jej - pomiar był na rozgrzanej ot byle jak na placu, a jeździła mając 150 st olej wink.gif


Ten silnik wolnossący co sprawdziłeś że ma 9 koni mniej na 10W60 to jaki miał olej zalecany fabrycznie ? bo pisałeś wcześniej że nie ma takich silników, więc raczej on nie był przewidziany na taki olej w ogóle. No to wtedy faktycznie nie ma sensu takiego stosować.


--------------------
Alfa Romeo 156 Cup 2.0 TS
Westfield SEiW Aerorace 2.0 --> aswestfield.wordpress.com
Go to the top of the page
 
+Quote Post
kontrolm
post Wed, 05 Jan 2022 - 17:49
Post #79


Forum Clubber
Dołączył: Fri, 09 March 2007
Skąd: Błonie

Ikona grupy



CYTAT(Andrzejsr @ Wed, 05 Jan 2022 - 15:43) *
Z 60 na 40 to nie tak strasznie.

90 stopni olej - wówczas silnik ma 3 konie mniej niż przy 100st C oleju ? To wiem czemu Alfie całkiem fajnie szło jak na niecałe 150 koni jej - pomiar był na rozgrzanej ot byle jak na placu, a jeździła mając 150 st olej wink.gif


Ten silnik wolnossący co sprawdziłeś że ma 9 koni mniej na 10W60 to jaki miał olej zalecany fabrycznie ? bo pisałeś wcześniej że nie ma takich silników, więc raczej on nie był przewidziany na taki olej w ogóle. No to wtedy faktycznie nie ma sensu takiego stosować.

zalecany 5W40. Jak już ustaliliśmy aut, silników które fabrycznie mają zalecany 10W60 jest tyle ile palców u emerytowanego stolarza. A jak pojedziesz na zawody to w co drugim aucie jest 10W60.


--------------------
VEMS rozkminiłem do ostatniego rezystorka - chętnie pomogę
Go to the top of the page
 
+Quote Post
cowboy
post Wed, 05 Jan 2022 - 19:02
Post #80


Administrator
Dołączył: Mon, 21 August 2006
Skąd: Wawa





Jeśli silnik miał seryjnie 240KM a po zaturbieniu piec generuje +600KM to jednak są nieco inne temperatury zapewne a więc warunki pracy dka oleju?


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post

5 Stron V  « < 2 3 4 5 >
Reply to this topicStart new topic
 

RSS Wersja Lo-Fi Aktualny czas: Saturday, 27 April 2024 - 21:19