Shoutbox 0 nowych PW 


8 Stron V  « < 5 6 7 8 >  
Reply to this topicStart new topic
> Ostateczny poradnik przyczepności i zawieszenia
piwo
post Wed, 23 Jun 2021 - 16:03
Post #121


I live here !
Dołączył: Wed, 03 February 2010
Skąd: Marki





CYTAT([Yossarian] @ Wed, 23 Jun 2021 - 13:57) *

Moge podrzucic artykuł do przeczytania ;)

https://suspensionsecrets.co.uk/why-you-sho...wheels-spacers/

Oczywiście nie jest tak, że zawsze dystans = zło. Ale warto przed założeniem pomierzyć, poczytać itd. żeby sobie nic nie popsuć smile.gif

A coś po polsku?


--------------------
930kg 320KM RWD Torsen RaceTCS lotus111r abs
1/4 2013r 180KM 13,806s
0-200km/h 2020r www.youtube.com/watch?v=jj-Hbidv43s
Poznań 1m48,467s 2021; Łódź 57,517s 2023 a052 fr, vr2 r7a(hl) tyl
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Wspieraj forum
post Wed, 23 Jun 2021 - 16:03
Post #


Dotacja






Dotacja na forum
Go to the top of the page
 
Quote Post
piwo
post Wed, 23 Jun 2021 - 16:05
Post #122


I live here !
Dołączył: Wed, 03 February 2010
Skąd: Marki





CYTAT(Bio @ Wed, 23 Jun 2021 - 14:01) *
Jeśli się idzie na dodatnią wartość promienia zataczania:

1. zmniejsza siłę prostującą koła
2. kierownica pracuje ciężej (bo koła mniej chętnie zmieniają kierunek)
3. dodaje nerwowość przodu przy hamowaniu
4. zwiększa/pogłębia efekt bump-steera


to tak na szybko te negatywy z głowy.

1,2 nie ma znaczenia dla przyczepności tylko komfortu jazdy. 3 jest pozytywna.
4 możesz rozwinąć?


--------------------
930kg 320KM RWD Torsen RaceTCS lotus111r abs
1/4 2013r 180KM 13,806s
0-200km/h 2020r www.youtube.com/watch?v=jj-Hbidv43s
Poznań 1m48,467s 2021; Łódź 57,517s 2023 a052 fr, vr2 r7a(hl) tyl
Go to the top of the page
 
+Quote Post
piwo
post Wed, 23 Jun 2021 - 16:10
Post #123


I live here !
Dołączył: Wed, 03 February 2010
Skąd: Marki





CYTAT([Yossarian] @ Wed, 23 Jun 2021 - 13:57) *

Moge podrzucic artykuł do przeczytania ;)

https://suspensionsecrets.co.uk/why-you-sho...wheels-spacers/

Oczywiście nie jest tak, że zawsze dystans = zło. Ale warto przed założeniem pomierzyć, poczytać itd. żeby sobie nic nie popsuć smile.gif


Przy zwiększeniu rozstawu "Dzięki możliwości zarządzania wzrostem siły przeciążenia na zakrętach oznacza to, że możliwe jest pokonywanie zakrętów z większą prędkością." Cokolwiek to oznacza bo nic z tego tłumaczenia google nie rozumiem.
A na tyle pisze że praktycznie zawsze jest pozytywne.

Ja myślę że niektórzy próbują zrobić złą sławę dystansów a tak na prawdę każdy ich używa.


--------------------
930kg 320KM RWD Torsen RaceTCS lotus111r abs
1/4 2013r 180KM 13,806s
0-200km/h 2020r www.youtube.com/watch?v=jj-Hbidv43s
Poznań 1m48,467s 2021; Łódź 57,517s 2023 a052 fr, vr2 r7a(hl) tyl
Go to the top of the page
 
+Quote Post
MadeInPoland
post Wed, 23 Jun 2021 - 16:43
Post #124


Forum Clubber
Dołączył: Tue, 15 July 2008
Skąd: Katowice





Tak naprawdę jedyna istotna wada sporego promienia zataczania to potegowanie niekorzystnego efektu unoszenia przy sporym kwsz. Dlatego też sport fury o wysokim kwsz 8+ maja zwykle z przodu znacznie wezsza oponę niż z tyłu. Dlatego też mero pozwolił sobie w BS na taki przypał dzięki zastosowaniu wirtualnej geometrii.
Mero maja w serii spory Kwsz i niestety problemy związane z efektem unoszenia wyraźnie potęguje szeroką guma i zwiększenie promienia zataczania.


--------------------
Nie ma nudnych samochodów, są tylko nudni kierowcy
Go to the top of the page
 
+Quote Post
[Yossarian]
post Wed, 23 Jun 2021 - 16:47
Post #125


Forum Killer
Dołączył: Wed, 19 August 2009
Skąd: Białystok





w skrócie najistotniejsze punkty z tego artykułu i moich własnych doświadczeń i poszukiwań informacji:
1. dodanie dystansu może spowodować, że uzyskamy dodatni promień zataczania, co z kolei zwiększy zjawisko wykładania się koła w pozytyw przy skręcie (przy macphersonie)
2. zwiększa obciążenie łożysk (a także szpilek/śrub, szczególnie w przypadku dsytansów bez kołnieży)
3. oddalenie koła sprawi, ze na zawieszeie będzie działać większa dźwignia, więc spreżyny i amortyzatory będą sie bardziej uginać
4. większa masa nieresorowana

No i tak jak pisałem, zapiekanie (choc tu moze jakaś pasta miedziana/aluminiowa by pomogła)

Ja ich nie demonizuję, ale po prostu uważam, ze nie ma co ich ślepo ładować. Tym bardziej, ze wybór felg na rynku jest taki, ze można zawsze dobrać coś co przynajmniej części tych wad bęzie pozbawione wink.gif


--------------------
_http://autobezsens.blogspot.com/ <- nudne gadanie o niczym
Drive like lightning, crash like thunder
Civic fk2 R18A2 + Civic EG B16
było: E36 4d M44B19 - "(b)awaria", Astra F GSi 16v - "Disastra"
Go to the top of the page
 
+Quote Post
MadeInPoland
post Wed, 23 Jun 2021 - 17:00
Post #126


Forum Clubber
Dołączył: Tue, 15 July 2008
Skąd: Katowice





Yossarian
1. Nie, jest wręcz odwrotnie smile.gif
2,3 nieistotne a 3 łatwe do korekty
4. Nieistotne ile procent masy dodasz?


--------------------
Nie ma nudnych samochodów, są tylko nudni kierowcy
Go to the top of the page
 
+Quote Post
piwo
post Wed, 23 Jun 2021 - 17:07
Post #127


I live here !
Dołączył: Wed, 03 February 2010
Skąd: Marki





Co to efekt unoszenia? Przód się podnosi?


--------------------
930kg 320KM RWD Torsen RaceTCS lotus111r abs
1/4 2013r 180KM 13,806s
0-200km/h 2020r www.youtube.com/watch?v=jj-Hbidv43s
Poznań 1m48,467s 2021; Łódź 57,517s 2023 a052 fr, vr2 r7a(hl) tyl
Go to the top of the page
 
+Quote Post
MadeInPoland
post Wed, 23 Jun 2021 - 17:08
Post #128


Forum Clubber
Dołączył: Tue, 15 July 2008
Skąd: Katowice





Jest jeszcze jedna sprawa. W rzucie z góry im większy promień zataczania tym bardziej os przednia traci rownoleglosc względem tylnej. Jaki to ma wpływ czy polepszy czy pogorszy to już geo level high.
Może ktoś z geo wiedzą top of the top coś rozjasní?
Teoretycznie dynamiczne zwiększenie rozstawu osi na zewnętrznej powinno poprawić rozkład mas w zakręcie w wozie z wyjściowo ciężkim przodem


--------------------
Nie ma nudnych samochodów, są tylko nudni kierowcy
Go to the top of the page
 
+Quote Post
MadeInPoland
post Wed, 23 Jun 2021 - 17:09
Post #129


Forum Clubber
Dołączył: Tue, 15 July 2008
Skąd: Katowice





CYTAT(piwo @ Wed, 23 Jun 2021 - 16:07) *
Co to efekt unoszenia? Przód się podnosi?


Unosi się przód wew a obniża przód zew. Bardzo niekorzystny efekt i praktyczny limiter Kwsz i szerokości koła z przodu

Potęguje podsterownosc i redukuje trakcje w rwd
Nie chcesz się z nim bliżej poznać smile.gif


--------------------
Nie ma nudnych samochodów, są tylko nudni kierowcy
Go to the top of the page
 
+Quote Post
piwo
post Wed, 23 Jun 2021 - 17:10
Post #130


I live here !
Dołączył: Wed, 03 February 2010
Skąd: Marki





A ten dodatni promień zataczania to nie jest że wewnętrzne koło chce jechać bardziej prosto a nie po łuku do skrętu? Czy chodzi o to co pisze yoshi że koło idzie w pozytyw?


--------------------
930kg 320KM RWD Torsen RaceTCS lotus111r abs
1/4 2013r 180KM 13,806s
0-200km/h 2020r www.youtube.com/watch?v=jj-Hbidv43s
Poznań 1m48,467s 2021; Łódź 57,517s 2023 a052 fr, vr2 r7a(hl) tyl
Go to the top of the page
 
+Quote Post
MadeInPoland
post Wed, 23 Jun 2021 - 17:16
Post #131


Forum Clubber
Dołączył: Tue, 15 July 2008
Skąd: Katowice





Koło nie idzie w pozytyw to raz. A dwa masz rację promień zataczania ingeruje w geo Ackermana ale akurat w pozytywny sposób redukując ja smile.gif


--------------------
Nie ma nudnych samochodów, są tylko nudni kierowcy
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Batorer
post Wed, 23 Jun 2021 - 17:40
Post #132


Frequent User
Dołączył: Fri, 29 January 2021





Radzio trochę gadał na ten temat tutaj: https://youtu.be/JIVsZ7AIf-g?t=403
Go to the top of the page
 
+Quote Post
piwo
post Wed, 23 Jun 2021 - 17:42
Post #133


I live here !
Dołączył: Wed, 03 February 2010
Skąd: Marki





Gadał tak że jak zwykle ciężko coś zrozumieć. Chciałbym aby ktoś normalnie narysował co się z kołem dzieje a nie jakieś kolejne nazwy wymyślane nie wiadomo po co.


--------------------
930kg 320KM RWD Torsen RaceTCS lotus111r abs
1/4 2013r 180KM 13,806s
0-200km/h 2020r www.youtube.com/watch?v=jj-Hbidv43s
Poznań 1m48,467s 2021; Łódź 57,517s 2023 a052 fr, vr2 r7a(hl) tyl
Go to the top of the page
 
+Quote Post
MadeInPoland
post Wed, 23 Jun 2021 - 18:33
Post #134


Forum Clubber
Dołączył: Tue, 15 July 2008
Skąd: Katowice





To w 'ostatecznym poradniku..' nie wyjaśniono tego? Nie jestem chyba pierwszym Polakiem, który opisuje efekt unoszenia związany z KWSZ? Piwo musisz sobie to spróbować wyobrazić. To nie jest przesadnie trudne


--------------------
Nie ma nudnych samochodów, są tylko nudni kierowcy
Go to the top of the page
 
+Quote Post
piwo
post Wed, 23 Jun 2021 - 18:36
Post #135


I live here !
Dołączył: Wed, 03 February 2010
Skąd: Marki





Ale co mam sobie wyobrazić?


--------------------
930kg 320KM RWD Torsen RaceTCS lotus111r abs
1/4 2013r 180KM 13,806s
0-200km/h 2020r www.youtube.com/watch?v=jj-Hbidv43s
Poznań 1m48,467s 2021; Łódź 57,517s 2023 a052 fr, vr2 r7a(hl) tyl
Go to the top of the page
 
+Quote Post
MadeInPoland
post Wed, 23 Jun 2021 - 18:38
Post #136


Forum Clubber
Dołączył: Tue, 15 July 2008
Skąd: Katowice





Geometrie zawieszenia. Masz dwa punkty wyznaczające os obrotu. Pomysl co się dzieje kiedy kwsz jest 0 stopni i zrób eksperyment myślowy kiedy kwsz wynosi 90 stopni. Czyli os w poziomie. Wówczas bez trudu wyobrazisz soboe pewne sprawy smile.gif
Dodaj do tego po metrze dystansu na stronę dla łatwiejszego wyobrażenia.
A jak masz dostęp do fury ze sporym kwsz to wsiadz i křeč na postoju kiera zobaczysz jak się przód kołysze wokół osi podłużnej pojazdu. Doloz dystans po 3cm i badaj.


--------------------
Nie ma nudnych samochodów, są tylko nudni kierowcy
Go to the top of the page
 
+Quote Post
tommi01
post Wed, 23 Jun 2021 - 20:59
Post #137


User
Dołączył: Thu, 20 June 2019





jako ciekawostkę napiszę moje odczucia

mr2 seryjnie przód 15x6 et45 tył 15x6.5et 45

u mnie przód 17x8.5 et35 + 15mm dystansu , tył 17x9.5 et25 + 35mm dystansu

co się zmieniło? auto prowadzi się dużo pewniej i stabilniej , na hamowaniu brak zmian
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Batorer
post Thu, 24 Jun 2021 - 10:38
Post #138


Frequent User
Dołączył: Fri, 29 January 2021





CYTAT(tommi01 @ Wed, 23 Jun 2021 - 20:59) *
jako ciekawostkę napiszę moje odczucia

mr2 seryjnie przód 15x6 et45 tył 15x6.5et 45

u mnie przód 17x8.5 et35 + 15mm dystansu , tył 17x9.5 et25 + 35mm dystansu

co się zmieniło? auto prowadzi się dużo pewniej i stabilniej , na hamowaniu brak zmian

Ile ty tam masz mocy, że kładziesz takie szerokie koła?

W każdym moim E36 po założeniu felg z mniejszym et (jak normalnie koło się dość sporo chowa pod nadkolem to na tych felgach jest na równo albo nawet wystaje 1-2 mm przy ori szerokości 7 cali) auto prowadziło się pewnie i przewidywalnie, ale nie widziałem na tyle dużej różnicy, żeby koniecznie w to iść i wróciłem do serii. Natomiast bardzo dobrze do driftu rwd z niedoborem mocy sprawdzał się zestaw z przodem o mniejszym et i z tyłem na seryjnym et. Auto w takim secie jest mocno nadsterowne, ale koła przednie trzymają trakcję i da radę nadrobić brak mocy kierownicą.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Bio
post Thu, 24 Jun 2021 - 11:31
Post #139


Forum Killer
Dołączył: Wed, 13 August 2008
Skąd: Bratislava





CYTAT(piwo @ Wed, 23 Jun 2021 - 16:05) *
1,2 nie ma znaczenia dla przyczepności tylko komfortu jazdy. 3 jest pozytywna.
4 możesz rozwinąć?

3. nie zawsze albo raczej "do pewnego poziomu jest pozytywna".

4. większa dźwignia > bardziej odczuwalny bump-steer


Batorer & tommi01 - właśnie to jest haczyk, bo temat dystansów jak i właściwie czegokolwiek w kinematyce zawieszenia trzeba rozgraniczyć na:

1. ogólna zasada, z której warto wyjść
2. konkretne zmiany pod samochód, set zawieszenia i wykorzystanie

Coś jak np.: Radzio miał w materiale o Cliówce z Kivim, gdzie zwrotnice okazują się być "graniem na kodach" wink.gif


--------------------
Blog Motoryzacyjny TorquedMad mind - tqmm.pl
FB: @torquedmadmind
Insta: @tqmmpl
Twitter: @tqmmpl
Go to the top of the page
 
+Quote Post
The Driver
post Thu, 24 Jun 2021 - 14:03
Post #140


Frequent User
Dołączył: Wed, 30 January 2019





CYTAT(Bio @ Thu, 24 Jun 2021 - 11:31) *
Batorer & tommi01 - właśnie to jest haczyk, bo temat dystansów jak i właściwie czegokolwiek w kinematyce zawieszenia trzeba rozgraniczyć na:

1. ogólna zasada, z której warto wyjść
2. konkretne zmiany pod samochód, set zawieszenia i wykorzystanie


No właśnie, w starym civic/crx na szerszym et zaczyna wyrywać kierownice i auto się robi podsterowne. Pewnie przez to że właśnie punkt obrotu zwrotnicy zaczyna rozmijać się ze środkiem opony i tworzą się dodatkowe siły które rwą kierownice. I jeszcze kwestia "podnoszenia" jak to określił MiP, nigdy nie patrzyłem na crx z tego punktu widzenia a faktycznie to też może mieć odczuwalny wpływ na jazde.

ja jak bym się miał sugerować doświadczeniem, to jednak dystanse i zabawy z et zawsze powodowały nerwowe zachowania i wyrywanie kierownicy.
Go to the top of the page
 
+Quote Post

8 Stron V  « < 5 6 7 8 >
Reply to this topicStart new topic
 

RSS Wersja Lo-Fi Aktualny czas: Saturday, 27 April 2024 - 12:26