Shoutbox 0 nowych PW 


 
Reply to this topicStart new topic
> silnik na tor - za i przeciw TURBO
Honada
post Thu, 20 Jun 2013 - 08:49
Post #1


Forum Homee
Dołączył: Sun, 19 February 2006
Skąd: Warszawa-Marki





Cześć,

kumpla męczy temat BMW na tor (okazjonalne wypady). Auto ma być DD ale problem dotyczy wyboru silnika N53 (3.0 wolnossący 272 KM) albo N54 (3.0 twin-turbo 306KM). Oczywiście szybszy jest ten drugi, ale chodzi o to, że często pojawiają się opinie, że turbiny nie wytrzymują więcej jak 6-8 okrążeń w Poznaniu. Trzeba zjeżdżać i chłodzić je.

Mam zatem pytanie - co z punktu technicznego uniemożliwia dłuższą jazdę tego typu konstrukcjami na torze? Olej doprowadzany do tubiny nie jest odpowiednio schładzany i dlatego się ona tak szybko grzeje? Nie można zamontować jakiejś dodatkowej chłodnicy tego oleju? Czy to nie tylko w tym rzecz?

pozdrawiam
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Wspieraj forum
post Thu, 20 Jun 2013 - 08:49
Post #


Dotacja






Dotacja na forum
Go to the top of the page
 
Quote Post
CELICA FAN
post Thu, 20 Jun 2013 - 09:17
Post #2


Forum Killer
Dołączył: Thu, 23 February 2006
Skąd: Kraków





Wiadomo se każdy silnik z turbo bedzie bardziej grzal olej, chociażby dlatego, ze olej ta turbine nieraz do czerwonosci rozgrzaną, musi wychlodzic. Drugim problemem jest odplywajacy w zakretach w misce olej, którego czasem niestety w dłuższych zakretach potrafi brakować Ja bym teraz brał NA, mimo ze słabsze.


--------------------
Celica Caros Sainz, Outback, Legacy, Q3. Jeszcze sie driftrajka na bazie taczek buduje :)
Go to the top of the page
 
+Quote Post
rasta_fkp
post Thu, 20 Jun 2013 - 10:23
Post #3


Forum Killer
Dołączył: Tue, 23 January 2007
Skąd: Wawa





Turbo na torze to tzw. Turbo problemy.w dodatku przez sgresywna pracę, tubo nigdy w wiklu szczegolnie na wyjsciu nie bedziesz tak szybki jak mocne N/A, no chyba, że zainwestujesz w bardzo mocną szeprę płytkową A to co się traci na zakręci jest nie do odrobienia, nawet na prostej startowej w Poznaniu. Problemy z temp, da się ogarnąć ale jest sporo zabawy, hłodnica oleju to podstawa, a najlepiej to dwie.ponadto ja u siebie mam zaspawane wszystko na sztywno, np. Połączenia kolektor tubo to mam skręcone tytanowymi śrubani, flansze dookoła zespawane ze sobą + 3 podpory pod kolektor/turbo/downpie. Dopiero ta takim setupie przestalo się to rozkręcać i rozpadać po paru szybkich na Ułęź czy Poznańiu.


--------------------
TP 1:49,856 FWD
Focus 1.6 100 km - Daily
Focus 2.0T 370 km - Track
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Kras
post Thu, 20 Jun 2013 - 10:29
Post #4


Forum Clubber
Dołączył: Sun, 10 April 2005
Skąd: WWA/Tripolis





CYTAT(rasta_fkp @ Thu, 20 Jun 2013 - 10:23) *
A to co się traci na zakręci jest nie do odrobienia, nawet na prostej startowej w Poznaniu.

Jesli mowimy o autach n/a i turbo o podobnej mocy to jest tak jak mowisz. Ale przeciez po to mamy turbo zeby mocy bylo wiecej. Owszem, nie bedzie takiej reakcji na gaz na wyjsciu z zakretu jak w n/a, ale majac sporo wiecej mocy i momentu w turbo spokojnie to nadrobisz.


--------------------
Kra$
And JDM again... :)
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Honada
post Thu, 20 Jun 2013 - 11:31
Post #5


Forum Homee
Dołączył: Sun, 19 February 2006
Skąd: Warszawa-Marki





CYTAT(CELICA FAN @ Thu, 20 Jun 2013 - 09:17) *
Wiadomo se każdy silnik z turbo bedzie bardziej grzal olej, chociażby dlatego, ze olej ta turbine nieraz do czerwonosci rozgrzaną, musi wychlodzic. Drugim problemem jest odplywajacy w zakretach w misce olej, którego czasem niestety w dłuższych zakretach potrafi brakować Ja bym teraz brał NA, mimo ze słabsze.


Ok, ale olej odpływa w łuku zarówno w N/A jak i w Turbo. Masz na myśli dodatkowy problem braku smarowania samej turbiny tak? a takie pytanie mam, jakie oleje można stosować aby wydlużyć trochę żywotność takiej turbosprężarki na torze?

Druga sprawa. Czy ktoś się orientuje co usprawnił producent w BMW 1M w celu zredukowania negatywnych skutków pałowania silnika i turbiny na torze? W S65 były np. 4 pompy oleju (które się sypały ale to już inna, "włoska" sprawa), czy w silniku 1M -ki N55, gdzie jerst już jedna turbina twin-scroll, coś dołożyli od siebie ciekawego?
Go to the top of the page
 
+Quote Post
pinin
post Thu, 20 Jun 2013 - 11:53
Post #6


Forum Clubber
Dołączył: Wed, 24 November 2004
Skąd: Warszawa - Wawer





Dlaczego takie silniki?
Szedłbym w silnik z emki, czy e36 czy e46 to mniej wazne już. Oczywiście chłodnice oleju to podstawa, i nie piszę o serii (daje radę, ale do czasu), jak i chłodnice wspomy, bo potrafi się zagotować przy dłuższej jeździe na przyczepniejszej oponie - na poznań teoretycznie na sliku bez klatki nie wjedzie, a jak ma być dd, to klatka nieco się klóci z tym założeniem.
Jeśli finanse są przeszkodą, to można coś tam działać z innymi silnikami, ale to będzie sprawdzanie i przecieranie szlaków.

Choć i tak zapewne mniejsza z tym co wybierze, bo trzeba będzie sporo popracować nad chłodzeniem niemal wszystkich płynów w aucie. W turbo, tak jak Rasta pisze, będą jeszcze jaja z wydmuchiwaniem uszczelek na wydechu, temperaturą w dolocie i spalaniem stukowym (vide obcinaniem mocy) w gorące dni.


--------------------
| Pinin Racing | Warsaw Speed Team | Prorace | TheTechGuy |
'96 CaliforniaCento

www.facebook.com/dragracingsafety
Go to the top of the page
 
+Quote Post
jackkpl
post Thu, 20 Jun 2013 - 11:56
Post #7


I live here !
Dołączył: Wed, 20 August 2008
Skąd: 3city





Ja dodam swoje 3 grosze. W tym silniku nie ma praktycznie turbo laga (maks moment 1500rpm). przy 3-4 tys jak sie depnie gazu, to jest momentalnie maksymalne doladowanie. to 3.0 turbo ma tylko 400nm, raptem 100 wiecej niz wersja N/a. Co do kwestii awaryjnosci to nie mam doswiadczenia torowego.


--------------------
-Poznań 1:44.1 (extreme) -Łódź 54.6 -Pomorze 40.19 -Toruń 28.4 -Koszalin 48.9 (extreme)
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Honada
post Thu, 20 Jun 2013 - 12:12
Post #8


Forum Homee
Dołączył: Sun, 19 February 2006
Skąd: Warszawa-Marki





Co do silników, to akurat jeździłem obyma, łacznie z N55 w f30, ale właśnie problemy z turbiną są dla kumpla największe. dowiadywałem się w serwisie - nowe 2 turbiny to koszt zaledwie 4860 zł, co w porównaniu do jednej turbiny w 1.6 HDi 90KM (4900 zł) jest śmieszny. Gorzej z robotą, masa pracy i dostęp trudny.

Czyli tak, doszedł problem kolektora dolotowego, bo faktycznie temperatura powietrza bedzie wysoka i pewnie seryjny IC nie da rady po kilku kółkach już rzetelnie go chłodzić. A czemu w Turbo są takie problemy w porównaniu z N/A w kwestii wydechu i uszczelek? Na wyjściu z turbiny jest tak duże ciśnienie?
Go to the top of the page
 
+Quote Post
kozel
post Thu, 20 Jun 2013 - 13:49
Post #9


Frequent User
Dołączył: Wed, 28 December 2011





Jest pewien filmik dostępny w sieci pod tym linkiem:
Turbo vs. N/A na torze

Wyjaśnia on ten problem dosyć dobrze, co prawda samochody inne ale istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo że problemy będą te same.

Pomijając fakt przegrzewania samochodów z Turbo, N/A daje więcej kontroli nad samochodem w normalnych warunkach i znacznie więcej jak jest ślisko.
Natomiast turbo jest fajne na co dzień.






--------------------
E90 M54B30, E36 m42b18 + TD04
Go to the top of the page
 
+Quote Post
CELICA FAN
post Thu, 20 Jun 2013 - 14:41
Post #10


Forum Killer
Dołączył: Thu, 23 February 2006
Skąd: Kraków





CYTAT(Honada @ Thu, 20 Jun 2013 - 11:31) *
Ok, ale olej odpływa w łuku zarówno w N/A jak i w Turbo. Masz na myśli dodatkowy problem braku smarowania samej turbiny tak? a takie pytanie mam, jakie oleje można stosować aby wydlużyć trochę żywotność takiej turbosprężarki na torze?

Druga sprawa. Czy ktoś się orientuje co usprawnił producent w BMW 1M w celu zredukowania negatywnych skutków pałowania silnika i turbiny na torze? W S65 były np. 4 pompy oleju (które się sypały ale to już inna, "włoska" sprawa), czy w silniku 1M -ki N55, gdzie jerst już jedna turbina twin-scroll, coś dołożyli od siebie ciekawego?

Miałem na myśli właśnie przerwę w smarowaniu turbiny, aczkolwiek na Poznaniu problem ten dotyczy chyba tylko poprzecznych silników , wzdluznych chyba nie. Podobno na Motulu jakaś rajdowka ukończyła OS bez oleju, nie zacierajac silnika na amen, a zgubiła wcześniej. Aczkolwiek nie wiem czy to nie tylko przypadkiem miejska legenda? tongue.gif


--------------------
Celica Caros Sainz, Outback, Legacy, Q3. Jeszcze sie driftrajka na bazie taczek buduje :)
Go to the top of the page
 
+Quote Post
pinin
post Thu, 20 Jun 2013 - 14:47
Post #11


Forum Clubber
Dołączył: Wed, 24 November 2004
Skąd: Warszawa - Wawer





CYTAT(Honada @ Thu, 20 Jun 2013 - 12:12) *
Czyli tak, doszedł problem kolektora dolotowego, bo faktycznie temperatura powietrza bedzie wysoka i pewnie seryjny IC nie da rady po kilku kółkach już rzetelnie go chłodzić. A czemu w Turbo są takie problemy w porównaniu z N/A w kwestii wydechu i uszczelek? Na wyjściu z turbiny jest tak duże ciśnienie?


No generalnie i ciśnienie, i temperatura stanowi problem. Szpilki/śruby od turbo się wyciągają po pewnym czasie i są przedmuchy. Jeśli tytan u Rasty zdał egzamin, to - oprócz obspawania turbo z kolektorem do okoła - jest to sposób.
Ciężko jest znaleźć odpowiednie śruby, które wytrzymają przy takich temperaturach odpowiedni czas. Pamiętaj, że to nie 1/4 mili ani latanie po mieście, bo tutaj obciążenia termiczne są podobne, ale czas ich występowania jest nieporównywalnie większy na torze.

Tak z praktyki, to i w turbinach od evo z oryginalnymi szpilkami i nakrętkami (co prawda w innych autach, ale turbo z połączeniami gwintowanymi oem dsm) potrafiły dziać się takie cyrki. Oczywiście strojenie odgrywa tutaj sporą rolę, ale dosyć ciężko nad tym zapanować.


--------------------
| Pinin Racing | Warsaw Speed Team | Prorace | TheTechGuy |
'96 CaliforniaCento

www.facebook.com/dragracingsafety
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Skiba
post Fri, 21 Jun 2013 - 15:35
Post #12


Forum Killer
Dołączył: Wed, 14 July 2004
Skąd: Rz





akurat do kolektora predzej śruby z inconelu niz z tytanu


--------------------
Quality means doing it right when no one is looking.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
k11
post Fri, 21 Jun 2013 - 22:25
Post #13


Administrator
Dołączył: Mon, 07 February 2005
Skąd: Nicaragua! Agua for my bunghole!





Przede wszystkim: na początku NA aby nauczyć się dobrze trafiać w czarne. A jak już kolega zacznie trzaskać dobre, powtarzalne, czasy, a Matka Boska Pieniężna wciąż będzie go miała w swojej opiece, to może się przesiadać na turrrbbbbo.

r.


--------------------
e-trzy-sześć-przez-pięć
en-a-sześć
Go to the top of the page
 
+Quote Post
mihas66
post Sat, 22 Jun 2013 - 07:57
Post #14


Forum Homee
Dołączył: Sat, 04 July 2009





Powiem szczerze nie rozumiem tematu obu silników do jazdy na torze... owszem oba silniki są ciekawe pod względem typowo papierowym i jako DD bo są stosunkowo mocne i dają sporą frajdę jednak regularne upalanie tych silników na torze jest sprawa dyskusyjną... Te silniki w serii lubią się sypać przez cudowny bezpośredni wtrysk paliwa i kupę innych elektronicznych bajerów które są nie dopracowane jak cewki zapłonowe lub czujniki NOxów, pompy paliwa... Osobiście szedł bym w S50B32 jest to silnik przystosowany do katowania moc i osiągi podobne dodatkowo reakcja na gaz to całkiem inna para kaloszy wg silnika doładowanego lub nawet wolnossącego z baranem w dolocie... Masz kasę kupuj e36 klatka motor S50B32 odpalony w trybie alpha-n bez przepływomierza do tego zawieszenie od podstaw czyli poli plus gwint....

Reasumując na codzień cywilne serie N53 i N54 ok ale do prawdziwego upalania na torze tylko silniki od M GMBH...


--------------------
Wszystkie moje posty są moja subiektywną opinia proszę ich nie łączyć z żadną firmą i osobami...
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Honada
post Sat, 22 Jun 2013 - 08:41
Post #15


Forum Homee
Dołączył: Sun, 19 February 2006
Skąd: Warszawa-Marki





CYTAT(mihas66 @ Sat, 22 Jun 2013 - 07:57) *
Powiem szczerze nie rozumiem tematu obu silników do jazdy na torze... owszem oba silniki są ciekawe pod względem typowo papierowym i jako DD bo są stosunkowo mocne i dają sporą frajdę jednak regularne upalanie tych silników na torze jest sprawa dyskusyjną... Te silniki w serii lubią się sypać przez cudowny bezpośredni wtrysk paliwa i kupę innych elektronicznych bajerów które są nie dopracowane jak cewki zapłonowe lub czujniki NOxów, pompy paliwa... Osobiście szedł bym w S50B32 jest to silnik przystosowany do katowania moc i osiągi podobne dodatkowo reakcja na gaz to całkiem inna para kaloszy wg silnika doładowanego lub nawet wolnossącego z baranem w dolocie... Masz kasę kupuj e36 klatka motor S50B32 odpalony w trybie alpha-n bez przepływomierza do tego zawieszenie od podstaw czyli poli plus gwint....

Reasumując na codzień cywilne serie N53 i N54 ok ale do prawdziwego upalania na torze tylko silniki od M GMBH...


kumpel chce cos swieższego i stad wybor e92. to nie ma byc wyścigówka, ale majac do wyboru te dwa silniki pada pytanie o ich wytrzymalosc w kontekscie ostrej jazdy.

Ponawiam pytanie, czy silnik n55 stosowany w 1M ma jakies usprawnienia do jazdy po torze w stosunku do cywilnych modeli w ktorych jest stosowany? w końcu to M GMBH. Taniej może bedzie kupic po prostu 1M niz się pierniczyc z 335i i jego usprawnianiem.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Majki182
post Sat, 22 Jun 2013 - 12:30
Post #16


Frequent User
Dołączył: Wed, 27 February 2008
Skąd: Gród Rzecha





Ino 1M ma N54TU. smile.gif
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Honada
post Sat, 22 Jun 2013 - 13:54
Post #17


Forum Homee
Dołączył: Sun, 19 February 2006
Skąd: Warszawa-Marki





CYTAT(Majki182 @ Sat, 22 Jun 2013 - 12:30) *
Ino 1M ma N54TU. smile.gif

fakt, dopiero m135i dostało n55 ale czuje ze to nie przejdzie:P czyli M GmbH wypuściło auto na tor z silnikiem, który nie nadaje się na tor. hm...
Go to the top of the page
 
+Quote Post
rennen
post Sat, 22 Jun 2013 - 14:07
Post #18


I live here !
Dołączył: Mon, 14 October 2002
Skąd: Faaker See ;)





CYTAT(Honada @ Sat, 22 Jun 2013 - 13:54) *
fakt, dopiero m135i dostało n55 ale czuje ze to nie przejdzie:P czyli M GmbH wypuściło auto na tor z silnikiem, który nie nadaje się na tor. hm...


Wypuściło też auto, które jest wysokie, ciężkie, ma mało miejsca w środku, pali mnóstwo i jeździ średnio, a w terenie nie radzi sobie wcale - oblodzony asfalt stanowi dla niego problem rolleyes.gif (mowa o X6 ///M) oraz obdarzyło swoim znaczkiem diesla na 3 turbinach.. także niestety M to już nie to co kiedyś wink.gif

A propos tematu, jak myślicie na ile to jest tendencyjne?




--------------------
'93 e36 325i - kolejna próba :)
'94 e34 v8
Go to the top of the page
 
+Quote Post
[Yossarian]
post Sat, 22 Jun 2013 - 14:12
Post #19


Forum Homee
Dołączył: Wed, 19 August 2009
Skąd: Białystok





Ja bym był za N/A - w aucie do agresywnej jazdy, im mniej elementów mogących stanowić źródło awarii tym lepiej. Wsiadasz i śmigasz, skupiając się na torze jazdy, a nie na kombinowaniu, czy turbo padnie, czy nie.


--------------------
_http://autobezsens.blogspot.com/ <- nudne gadanie o niczym
Drive like lightning, crash like thunder
Civic fk2 R18A2 + Civic EG B16
było: E36 4d M44B19 - "(b)awaria", Astra F GSi 16v - "Disastra"
Go to the top of the page
 
+Quote Post
fobi
post Sat, 22 Jun 2013 - 19:19
Post #20


Frequent User
Dołączył: Fri, 19 March 2004
Skąd: Częstochowa





Pewnie jeszcze będzie chciał dojechać na tor i z powrotem na kołach. Skoro chce mieć fajnego DD to pewnie się skończy na dwóch samochodach bo i tak na torze ani N/A ani turbo nie będzie zadowalające (zawias, hamulce, masa)


--------------------
Skoda Superb 2.0 TSI 280KM (4x4)
Go to the top of the page
 
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
 

RSS Wersja Lo-Fi Aktualny czas: Sunday, 04 May 2025 - 07:51