![]() |
![]() ![]() |
![]() |
![]()
Post
#1
|
|
![]() Forum Homee Dołączył: Sun, 19 February 2006 Skąd: Warszawa-Marki ![]() |
Cześć,
kumpla męczy temat BMW na tor (okazjonalne wypady). Auto ma być DD ale problem dotyczy wyboru silnika N53 (3.0 wolnossący 272 KM) albo N54 (3.0 twin-turbo 306KM). Oczywiście szybszy jest ten drugi, ale chodzi o to, że często pojawiają się opinie, że turbiny nie wytrzymują więcej jak 6-8 okrążeń w Poznaniu. Trzeba zjeżdżać i chłodzić je. Mam zatem pytanie - co z punktu technicznego uniemożliwia dłuższą jazdę tego typu konstrukcjami na torze? Olej doprowadzany do tubiny nie jest odpowiednio schładzany i dlatego się ona tak szybko grzeje? Nie można zamontować jakiejś dodatkowej chłodnicy tego oleju? Czy to nie tylko w tym rzecz? pozdrawiam |
|
|
Wspieraj forum |
![]()
Post
#
|
![]() Dotacja ![]() |
|
|
|
![]()
Post
#2
|
|
![]() Forum Killer Dołączył: Thu, 23 February 2006 Skąd: Kraków ![]() |
Wiadomo se każdy silnik z turbo bedzie bardziej grzal olej, chociażby dlatego, ze olej ta turbine nieraz do czerwonosci rozgrzaną, musi wychlodzic. Drugim problemem jest odplywajacy w zakretach w misce olej, którego czasem niestety w dłuższych zakretach potrafi brakować Ja bym teraz brał NA, mimo ze słabsze.
-------------------- Celica Caros Sainz, Outback, Legacy, Q3. Jeszcze sie driftrajka na bazie taczek buduje :)
|
|
|
![]()
Post
#3
|
|
![]() Forum Killer Dołączył: Tue, 23 January 2007 Skąd: Wawa ![]() |
Turbo na torze to tzw. Turbo problemy.w dodatku przez sgresywna pracę, tubo nigdy w wiklu szczegolnie na wyjsciu nie bedziesz tak szybki jak mocne N/A, no chyba, że zainwestujesz w bardzo mocną szeprę płytkową A to co się traci na zakręci jest nie do odrobienia, nawet na prostej startowej w Poznaniu. Problemy z temp, da się ogarnąć ale jest sporo zabawy, hłodnica oleju to podstawa, a najlepiej to dwie.ponadto ja u siebie mam zaspawane wszystko na sztywno, np. Połączenia kolektor tubo to mam skręcone tytanowymi śrubani, flansze dookoła zespawane ze sobą + 3 podpory pod kolektor/turbo/downpie. Dopiero ta takim setupie przestalo się to rozkręcać i rozpadać po paru szybkich na Ułęź czy Poznańiu.
-------------------- TP 1:49,856 FWD
Focus 1.6 100 km - Daily Focus 2.0T 370 km - Track |
|
|
![]()
Post
#4
|
|
![]() Forum Clubber Dołączył: Sun, 10 April 2005 Skąd: WWA/Tripolis ![]() |
A to co się traci na zakręci jest nie do odrobienia, nawet na prostej startowej w Poznaniu. Jesli mowimy o autach n/a i turbo o podobnej mocy to jest tak jak mowisz. Ale przeciez po to mamy turbo zeby mocy bylo wiecej. Owszem, nie bedzie takiej reakcji na gaz na wyjsciu z zakretu jak w n/a, ale majac sporo wiecej mocy i momentu w turbo spokojnie to nadrobisz. -------------------- Kra$
And JDM again... :) |
|
|
![]()
Post
#5
|
|
![]() Forum Homee Dołączył: Sun, 19 February 2006 Skąd: Warszawa-Marki ![]() |
Wiadomo se każdy silnik z turbo bedzie bardziej grzal olej, chociażby dlatego, ze olej ta turbine nieraz do czerwonosci rozgrzaną, musi wychlodzic. Drugim problemem jest odplywajacy w zakretach w misce olej, którego czasem niestety w dłuższych zakretach potrafi brakować Ja bym teraz brał NA, mimo ze słabsze. Ok, ale olej odpływa w łuku zarówno w N/A jak i w Turbo. Masz na myśli dodatkowy problem braku smarowania samej turbiny tak? a takie pytanie mam, jakie oleje można stosować aby wydlużyć trochę żywotność takiej turbosprężarki na torze? Druga sprawa. Czy ktoś się orientuje co usprawnił producent w BMW 1M w celu zredukowania negatywnych skutków pałowania silnika i turbiny na torze? W S65 były np. 4 pompy oleju (które się sypały ale to już inna, "włoska" sprawa), czy w silniku 1M -ki N55, gdzie jerst już jedna turbina twin-scroll, coś dołożyli od siebie ciekawego? |
|
|
![]()
Post
#6
|
|
![]() Forum Clubber Dołączył: Wed, 24 November 2004 Skąd: Warszawa - Wawer ![]() |
Dlaczego takie silniki?
Szedłbym w silnik z emki, czy e36 czy e46 to mniej wazne już. Oczywiście chłodnice oleju to podstawa, i nie piszę o serii (daje radę, ale do czasu), jak i chłodnice wspomy, bo potrafi się zagotować przy dłuższej jeździe na przyczepniejszej oponie - na poznań teoretycznie na sliku bez klatki nie wjedzie, a jak ma być dd, to klatka nieco się klóci z tym założeniem. Jeśli finanse są przeszkodą, to można coś tam działać z innymi silnikami, ale to będzie sprawdzanie i przecieranie szlaków. Choć i tak zapewne mniejsza z tym co wybierze, bo trzeba będzie sporo popracować nad chłodzeniem niemal wszystkich płynów w aucie. W turbo, tak jak Rasta pisze, będą jeszcze jaja z wydmuchiwaniem uszczelek na wydechu, temperaturą w dolocie i spalaniem stukowym (vide obcinaniem mocy) w gorące dni. -------------------- | Pinin Racing | Warsaw Speed Team | Prorace | TheTechGuy |
'96 CaliforniaCento www.facebook.com/dragracingsafety |
|
|
![]()
Post
#7
|
|
I live here ! Dołączył: Wed, 20 August 2008 Skąd: 3city ![]() |
Ja dodam swoje 3 grosze. W tym silniku nie ma praktycznie turbo laga (maks moment 1500rpm). przy 3-4 tys jak sie depnie gazu, to jest momentalnie maksymalne doladowanie. to 3.0 turbo ma tylko 400nm, raptem 100 wiecej niz wersja N/a. Co do kwestii awaryjnosci to nie mam doswiadczenia torowego.
-------------------- -Poznań 1:44.1 (extreme) -Łódź 54.6 -Pomorze 40.19 -Toruń 28.4 -Koszalin 48.9 (extreme)
|
|
|
![]()
Post
#8
|
|
![]() Forum Homee Dołączył: Sun, 19 February 2006 Skąd: Warszawa-Marki ![]() |
Co do silników, to akurat jeździłem obyma, łacznie z N55 w f30, ale właśnie problemy z turbiną są dla kumpla największe. dowiadywałem się w serwisie - nowe 2 turbiny to koszt zaledwie 4860 zł, co w porównaniu do jednej turbiny w 1.6 HDi 90KM (4900 zł) jest śmieszny. Gorzej z robotą, masa pracy i dostęp trudny.
Czyli tak, doszedł problem kolektora dolotowego, bo faktycznie temperatura powietrza bedzie wysoka i pewnie seryjny IC nie da rady po kilku kółkach już rzetelnie go chłodzić. A czemu w Turbo są takie problemy w porównaniu z N/A w kwestii wydechu i uszczelek? Na wyjściu z turbiny jest tak duże ciśnienie? |
|
|
![]()
Post
#9
|
|
Frequent User Dołączył: Wed, 28 December 2011 ![]() |
Jest pewien filmik dostępny w sieci pod tym linkiem:
Turbo vs. N/A na torze Wyjaśnia on ten problem dosyć dobrze, co prawda samochody inne ale istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo że problemy będą te same. Pomijając fakt przegrzewania samochodów z Turbo, N/A daje więcej kontroli nad samochodem w normalnych warunkach i znacznie więcej jak jest ślisko. Natomiast turbo jest fajne na co dzień. -------------------- E90 M54B30, E36 m42b18 + TD04
|
|
|
![]()
Post
#10
|
|
![]() Forum Killer Dołączył: Thu, 23 February 2006 Skąd: Kraków ![]() |
Ok, ale olej odpływa w łuku zarówno w N/A jak i w Turbo. Masz na myśli dodatkowy problem braku smarowania samej turbiny tak? a takie pytanie mam, jakie oleje można stosować aby wydlużyć trochę żywotność takiej turbosprężarki na torze? Druga sprawa. Czy ktoś się orientuje co usprawnił producent w BMW 1M w celu zredukowania negatywnych skutków pałowania silnika i turbiny na torze? W S65 były np. 4 pompy oleju (które się sypały ale to już inna, "włoska" sprawa), czy w silniku 1M -ki N55, gdzie jerst już jedna turbina twin-scroll, coś dołożyli od siebie ciekawego? Miałem na myśli właśnie przerwę w smarowaniu turbiny, aczkolwiek na Poznaniu problem ten dotyczy chyba tylko poprzecznych silników , wzdluznych chyba nie. Podobno na Motulu jakaś rajdowka ukończyła OS bez oleju, nie zacierajac silnika na amen, a zgubiła wcześniej. Aczkolwiek nie wiem czy to nie tylko przypadkiem miejska legenda? ![]() -------------------- Celica Caros Sainz, Outback, Legacy, Q3. Jeszcze sie driftrajka na bazie taczek buduje :)
|
|
|
![]()
Post
#11
|
|
![]() Forum Clubber Dołączył: Wed, 24 November 2004 Skąd: Warszawa - Wawer ![]() |
Czyli tak, doszedł problem kolektora dolotowego, bo faktycznie temperatura powietrza bedzie wysoka i pewnie seryjny IC nie da rady po kilku kółkach już rzetelnie go chłodzić. A czemu w Turbo są takie problemy w porównaniu z N/A w kwestii wydechu i uszczelek? Na wyjściu z turbiny jest tak duże ciśnienie? No generalnie i ciśnienie, i temperatura stanowi problem. Szpilki/śruby od turbo się wyciągają po pewnym czasie i są przedmuchy. Jeśli tytan u Rasty zdał egzamin, to - oprócz obspawania turbo z kolektorem do okoła - jest to sposób. Ciężko jest znaleźć odpowiednie śruby, które wytrzymają przy takich temperaturach odpowiedni czas. Pamiętaj, że to nie 1/4 mili ani latanie po mieście, bo tutaj obciążenia termiczne są podobne, ale czas ich występowania jest nieporównywalnie większy na torze. Tak z praktyki, to i w turbinach od evo z oryginalnymi szpilkami i nakrętkami (co prawda w innych autach, ale turbo z połączeniami gwintowanymi oem dsm) potrafiły dziać się takie cyrki. Oczywiście strojenie odgrywa tutaj sporą rolę, ale dosyć ciężko nad tym zapanować. -------------------- | Pinin Racing | Warsaw Speed Team | Prorace | TheTechGuy |
'96 CaliforniaCento www.facebook.com/dragracingsafety |
|
|
![]()
Post
#12
|
|
Forum Killer Dołączył: Wed, 14 July 2004 Skąd: Rz ![]() |
akurat do kolektora predzej śruby z inconelu niz z tytanu
-------------------- Quality means doing it right when no one is looking.
|
|
|
![]()
Post
#13
|
|
![]() Administrator Dołączył: Mon, 07 February 2005 Skąd: Nicaragua! Agua for my bunghole! ![]() |
Przede wszystkim: na początku NA aby nauczyć się dobrze trafiać w czarne. A jak już kolega zacznie trzaskać dobre, powtarzalne, czasy, a Matka Boska Pieniężna wciąż będzie go miała w swojej opiece, to może się przesiadać na turrrbbbbo.
r. -------------------- e-trzy-sześć-przez-pięć
en-a-sześć |
|
|
![]()
Post
#14
|
|
![]() Forum Homee Dołączył: Sat, 04 July 2009 ![]() |
Powiem szczerze nie rozumiem tematu obu silników do jazdy na torze... owszem oba silniki są ciekawe pod względem typowo papierowym i jako DD bo są stosunkowo mocne i dają sporą frajdę jednak regularne upalanie tych silników na torze jest sprawa dyskusyjną... Te silniki w serii lubią się sypać przez cudowny bezpośredni wtrysk paliwa i kupę innych elektronicznych bajerów które są nie dopracowane jak cewki zapłonowe lub czujniki NOxów, pompy paliwa... Osobiście szedł bym w S50B32 jest to silnik przystosowany do katowania moc i osiągi podobne dodatkowo reakcja na gaz to całkiem inna para kaloszy wg silnika doładowanego lub nawet wolnossącego z baranem w dolocie... Masz kasę kupuj e36 klatka motor S50B32 odpalony w trybie alpha-n bez przepływomierza do tego zawieszenie od podstaw czyli poli plus gwint....
Reasumując na codzień cywilne serie N53 i N54 ok ale do prawdziwego upalania na torze tylko silniki od M GMBH... -------------------- Wszystkie moje posty są moja subiektywną opinia proszę ich nie łączyć z żadną firmą i osobami...
|
|
|
![]()
Post
#15
|
|
![]() Forum Homee Dołączył: Sun, 19 February 2006 Skąd: Warszawa-Marki ![]() |
Powiem szczerze nie rozumiem tematu obu silników do jazdy na torze... owszem oba silniki są ciekawe pod względem typowo papierowym i jako DD bo są stosunkowo mocne i dają sporą frajdę jednak regularne upalanie tych silników na torze jest sprawa dyskusyjną... Te silniki w serii lubią się sypać przez cudowny bezpośredni wtrysk paliwa i kupę innych elektronicznych bajerów które są nie dopracowane jak cewki zapłonowe lub czujniki NOxów, pompy paliwa... Osobiście szedł bym w S50B32 jest to silnik przystosowany do katowania moc i osiągi podobne dodatkowo reakcja na gaz to całkiem inna para kaloszy wg silnika doładowanego lub nawet wolnossącego z baranem w dolocie... Masz kasę kupuj e36 klatka motor S50B32 odpalony w trybie alpha-n bez przepływomierza do tego zawieszenie od podstaw czyli poli plus gwint.... Reasumując na codzień cywilne serie N53 i N54 ok ale do prawdziwego upalania na torze tylko silniki od M GMBH... kumpel chce cos swieższego i stad wybor e92. to nie ma byc wyścigówka, ale majac do wyboru te dwa silniki pada pytanie o ich wytrzymalosc w kontekscie ostrej jazdy. Ponawiam pytanie, czy silnik n55 stosowany w 1M ma jakies usprawnienia do jazdy po torze w stosunku do cywilnych modeli w ktorych jest stosowany? w końcu to M GMBH. Taniej może bedzie kupic po prostu 1M niz się pierniczyc z 335i i jego usprawnianiem. |
|
|
![]()
Post
#16
|
|
![]() Frequent User Dołączył: Wed, 27 February 2008 Skąd: Gród Rzecha ![]() |
Ino 1M ma N54TU.
![]() |
|
|
![]()
Post
#17
|
|
![]() Forum Homee Dołączył: Sun, 19 February 2006 Skąd: Warszawa-Marki ![]() |
|
|
|
![]()
Post
#18
|
|
![]() I live here ! Dołączył: Mon, 14 October 2002 Skąd: Faaker See ;) ![]() |
fakt, dopiero m135i dostało n55 ale czuje ze to nie przejdzie:P czyli M GmbH wypuściło auto na tor z silnikiem, który nie nadaje się na tor. hm... Wypuściło też auto, które jest wysokie, ciężkie, ma mało miejsca w środku, pali mnóstwo i jeździ średnio, a w terenie nie radzi sobie wcale - oblodzony asfalt stanowi dla niego problem ![]() ![]() A propos tematu, jak myślicie na ile to jest tendencyjne? -------------------- '93 e36 325i - kolejna próba :)
'94 e34 v8 |
|
|
![]()
Post
#19
|
|
![]() Forum Homee Dołączył: Wed, 19 August 2009 Skąd: Białystok ![]() |
Ja bym był za N/A - w aucie do agresywnej jazdy, im mniej elementów mogących stanowić źródło awarii tym lepiej. Wsiadasz i śmigasz, skupiając się na torze jazdy, a nie na kombinowaniu, czy turbo padnie, czy nie.
-------------------- _http://autobezsens.blogspot.com/ <- nudne gadanie o niczym
Drive like lightning, crash like thunder Civic fk2 R18A2 + Civic EG B16 było: E36 4d M44B19 - "(b)awaria", Astra F GSi 16v - "Disastra" |
|
|
![]()
Post
#20
|
|
Frequent User Dołączył: Fri, 19 March 2004 Skąd: Częstochowa ![]() |
Pewnie jeszcze będzie chciał dojechać na tor i z powrotem na kołach. Skoro chce mieć fajnego DD to pewnie się skończy na dwóch samochodach bo i tak na torze ani N/A ani turbo nie będzie zadowalające (zawias, hamulce, masa)
-------------------- Skoda Superb 2.0 TSI 280KM (4x4)
|
|
|
![]() ![]() |
![]() |
Wersja Lo-Fi | Aktualny czas: Sunday, 04 May 2025 - 07:51 |