Shoutbox 0 nowych PW 


 
Reply to this topicStart new topic
> Śruby ARP na kutych korbach, podporach wału i głowicy, jakie wartości Nm wybrać i jak dokręcić? C20LET
Woj.Tek
post Fri, 16 Apr 2010 - 20:19
Post #1


Super User
Dołączył: Mon, 23 July 2007
Skąd: Lidzbark Warminski








Cześć -wiem ze jest dzial GM ale od 10 kwietnia nie jest w stane nikt mi odpowiedziec...

W pudełku z korbowodami znajdowała się kartka z warościami dokręcania śrub. Wszystko ładnie tylko dlaczego jest tam podane kilka wartości i kilka śrub?
Poniżej fotki (obok wartości ft.lbs napisałem ołówkiem Nm jakie wyszły mi po przeliczeniu).
Co zastosować i jak dokręcić (ja to bym dokręcił normalnie kluczem dynamometrycznym "na raz", wcześniej smarując smarem ARP)







kolejne pytanie to dokręcanie szpilek podpór wału ARP - jak doczytałem w ulotce to:
1. wkręcam szpilki ręką w blok
2. smaruje nakrętke smarem ARP i dokręcam momentem 60ft.lbs (czyli 81NM)

jeżeli chodzi o szpilki głowicy to zrozumiałem to tak:
1. wkręcam szpilki ręką
2. smaruje nakretki samrem ARP
3. w kolejności jak poduje OPEL dokrecam śruby w trzech etapach do warości 108Nm (albo 115NM jak stosuje olej silnikowy zamiast smaru ARP


Chciałbym aby ktoś kto miał juz doczynienie z ARP wypowiedział sie na ten temat i mi pomógłwink.gif
Pozdrawiam
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Wspieraj forum
post Fri, 16 Apr 2010 - 20:19
Post #


Dotacja






Dotacja na forum
Go to the top of the page
 
Quote Post
Jaqo
post Fri, 16 Apr 2010 - 20:34
Post #2


Forum Killer
Dołączył: Sat, 14 August 2004
Skąd: Łomianki





Proste - rozne momenty bo do roznych typow i rozmiarow srub, np sruba arp 2000 ma na glowce napisane arp 2000:P
Co to sa te spm to nie wiem akurat zawsze mialem arp 2000
Go to the top of the page
 
+Quote Post
maleckis
post Fri, 16 Apr 2010 - 20:49
Post #3


Forum Killer
Dołączył: Sun, 05 February 2006
Skąd: Poznań





Dobrze rozumujesz. Wkręcasz szpilkę ręką na sucho w blok, smarujesz smarem ARP nakrętkę i gwint, na którym będziesz dokręcał nakrętkę. Warto po każdym etapie dokręcania, sprawdzić, czy na wszystkich nakrętkach masz ten sam moment dokręcenia - podczas dokręcania np. głowicy bardzo często siły się rozchodzą.


--------------------
Maleckis Motorsport
www.maleckis.com
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Woj.Tek
post Wed, 21 Apr 2010 - 12:12
Post #4


Super User
Dołączył: Mon, 23 July 2007
Skąd: Lidzbark Warminski





wielkie dzieki maleckis

sprawa śrub na korby ciagle aktualna - jezeli ktos wie to prosze o kilka zdan

kolejna sprawa to panewki... chcialem kupic np ACL ale podobno nie maja otworów na smarowanie... sam mam wiercic? a może cos innego?
http://www.racingforum.pl/index.php?showtopic=60795&st=0

chce mieć już dół zakuty

dzieki za odpowiedzi - pozdrawiam
Go to the top of the page
 
+Quote Post
marcinpsk
post Thu, 22 Apr 2010 - 11:45
Post #5


Frequent User
Dołączył: Mon, 19 January 2009





Napisalem juz w tym temacie o panewkach w dziale GM ze ACL juz produkuje wersje RACE pod korby z tym natryskiem na najbardziej obciazona czesc cylindra i te panewki maja otwor. Wczoraj wlasnie takie panewki nabylem. Jak chcesz to moze spytac czy moga jeszcze takie sprowadzic. Jakby co to na PW pisz.
Aha co do dokrecania glowicy to jako ze szpilki ARP maja taki sam skok gwintu jak seryjne sruby to dokrecalem glowice jak producent zalecal.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Bugalon
post Thu, 22 Apr 2010 - 12:59
Post #6


Super User
Dołączył: Mon, 29 March 2010





Musisz zidentyfikować, które śruby masz zastosowane w korbachvi dobrać do nich odpowiedni moment z listy, której zdjęcie zrobiłeś. To są śruby calowe. 7/16 oznacza rozmiar klucza, jaki pasuje do główki śruby (tak jak u nas 13, 11, 17). Jeśli na główce nie ma napisu ARP 2000 (ja taki mialem w swoich korbach) to powinieneś moim zdaniem założyć, że to są te drugie smile.gif tym bardziej, że po zdjęciu widzę że mają inny kształt.

Nie dokręcaj korb na raz. Zawsze najpierw palcami (jedną i drugą stronę), potem delikatnie kluczem do pierwszego większego oporu (jedną i drugą stronę) i dopiero na końcu na wymagany moment.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
wałek
post Sat, 24 Apr 2010 - 14:40
Post #7


Frequent User
Dołączył: Tue, 27 October 2009





witam. Czy śruby ARP do korbowodów mogą być użyte ponownie przy innym komplecie korb? Tzn jeżeli będę zakręcone raz na pewnych korbach- nie kutych- to przy zmianie korb muszę również śruby wymienić? Czy można je założyć ponownie?
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Cieniu
post Sat, 24 Apr 2010 - 14:55
Post #8


Forum Homee
Dołączył: Fri, 01 August 2008
Skąd: Szczytno





zakładaj
Go to the top of the page
 
+Quote Post
TJung
post Sat, 24 Apr 2010 - 17:29
Post #9


Forum Clubber
Dołączył: Tue, 18 May 2004
Skąd: http://fightboxing.pl/





A jak ze śrubami bloku / podpory walu korbowego ? Można stosować ponownie ?
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Cieniu
post Sat, 24 Apr 2010 - 20:17
Post #10


Forum Homee
Dołączył: Fri, 01 August 2008
Skąd: Szczytno





Z tego co wiem ARPy są nie zniszczalne, praktycznie się nie wyciągają, przy dokręcaniu jak nakazuje sztuka a więc nie widze problemów
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Feluke
post Sat, 24 Apr 2010 - 20:39
Post #11


Moderator
Dołączył: Sat, 03 January 2004
Skąd: Warszawa





CYTAT(Cieniu @ Sat, 24 Apr 2010 - 20:17) *
Z tego co wiem ARPy są nie zniszczalne, praktycznie się nie wyciągają, przy dokręcaniu jak nakazuje sztuka a więc nie widze problemów

Jak sam ARP podaje sruby mozna przykrecac ponownie pieciokrotnie. Po tym trzeba je wymienic. Podaja rowniez ze trzeba sprawdzic dlugosc sruby po wykreceniu czy nie jest przypadkiem przeciagnieta ponad wymiar.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Woj.Tek
post Sat, 08 May 2010 - 20:29
Post #12


Super User
Dołączył: Mon, 23 July 2007
Skąd: Lidzbark Warminski





No OK - z kilku wymienionych pozycji zostały mi dwie:

7/16'' ARP 8740 (81Nm)
7/16'' ARP HP WAVE 8740 (101Nm)

No i którym momentem mam przykrecic? powinny te 100Nm wytrzymac...

Go to the top of the page
 
+Quote Post
marcinpsk
post Sat, 08 May 2010 - 21:26
Post #13


Frequent User
Dołączył: Mon, 19 January 2009





Skrecaj jak w fabryce to robia czyli:
35Nm + 45st+15st
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Feluke
post Sun, 09 May 2010 - 02:24
Post #14


Moderator
Dołączył: Sat, 03 January 2004
Skąd: Warszawa





CYTAT(marcinpsk @ Sat, 08 May 2010 - 21:26) *
Skrecaj jak w fabryce to robia czyli:
35Nm + 45st+15st

Kolego, nie wiesz to sie nie wypowiadaj i nie wprowadzaj ludzi w blad. angry.gif

CYTAT(Woj.Tek @ Sat, 08 May 2010 - 20:29) *
No OK - z kilku wymienionych pozycji zostały mi dwie:

7/16'' ARP 8740 (81Nm)
7/16'' ARP HP WAVE 8740 (101Nm)

No i którym momentem mam przykrecic? powinny te 100Nm wytrzymac...

W roznych specyfikacjach jest roznie podane. Na stronie SPM pisze zeby przykrecac 95Nm wiec tak przykrec i tyle.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
marcinpsk
post Sun, 09 May 2010 - 08:12
Post #15


Frequent User
Dołączył: Mon, 19 January 2009





CYTAT(Feluke @ Sun, 09 May 2010 - 02:24) *
Kolego, nie wiesz to sie nie wypowiadaj i nie wprowadzaj ludzi w blad. angry.gif


W roznych specyfikacjach jest roznie podane. Na stronie SPM pisze zeby przykrecac 95Nm wiec tak przykrec i tyle.



To dokrec jak napisalem i zobaczysz wtedy jaki moment sily Ci na koncu wyjdzie. Wlasnie kolo 90 Nm.
Jakbym nie byl czegos pewien to bym sie nie wypowiadal.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Woj.Tek
post Mon, 10 May 2010 - 09:00
Post #16


Super User
Dołączył: Mon, 23 July 2007
Skąd: Lidzbark Warminski





faktycznie na stronie producenta podaja 95Nm... nie sprawdzałem wcześniej
dzieki za podpowiedz

Link: SPM

przy kazji zapytam czy ktoś wie jakiej firmy były hydropopychacze w oryginale.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Azrael
post Mon, 10 May 2010 - 09:14
Post #17


Forum Clubber
Dołączył: Thu, 03 July 2003
Skąd: Warszawa





CYTAT(Feluke @ Sat, 24 Apr 2010 - 21:39) *
Jak sam ARP podaje sruby mozna przykrecac ponownie pieciokrotnie. Po tym trzeba je wymienic. Podaja rowniez ze trzeba sprawdzic dlugosc sruby po wykreceniu czy nie jest przypadkiem przeciagnieta ponad wymiar.


ARP w ogóle najbardziej zaleca dokręcanie na długość śruby, a nie na moment, o ile jest to w danej aplikacji możliwe. Nie wiem skąd te 5 razy wziąłeś bo się z takimi liczbami nie spotkałem w rozmowach ani w dokumentacji ARP.


--------------------
Jakub "Azrael" Zawiła-Niedźwiecki
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Feluke
post Mon, 10 May 2010 - 18:45
Post #18


Moderator
Dołączył: Sat, 03 January 2004
Skąd: Warszawa





CYTAT(marcinpsk @ Sun, 09 May 2010 - 08:12) *
To dokrec jak napisalem i zobaczysz wtedy jaki moment sily Ci na koncu wyjdzie. Wlasnie kolo 90 Nm.
Jakbym nie byl czegos pewien to bym sie nie wypowiadal.

To ze std srube po dokreceniu w taki sposob mozna jeszcze dokrecic momentem troche wiekszym i akurat wychodzi to 90Nm to nie oznacza ze przy ARP to przejdzie.

CYTAT(Azrael @ Mon, 10 May 2010 - 09:14) *
ARP w ogóle najbardziej zaleca dokręcanie na długość śruby, a nie na moment, o ile jest to w danej aplikacji możliwe. Nie wiem skąd te 5 razy wziąłeś bo się z takimi liczbami nie spotkałem w rozmowach ani w dokumentacji ARP.

Dawno, dawno temu to wyczytalem czy to z ich strony czy z jakiegos poradnika ARP jak prawidlowo dokrecac sruby. Ogolne przeslanie bylo takie ze sruby powinny byc wieczne jednak przy kazdym przykrecaniu/okrecaniu troche sie gwint niszczy. Kazde kolejne przykrecenie moze byc obarczone bledem jezeli chodzi o ilosc Nm z jaka przykrecamy srube tak wiec po pieciu takich cyklach powinno sie srube wymienic. Takie dmuchanie na zimne.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Azrael
post Mon, 10 May 2010 - 18:47
Post #19


Forum Clubber
Dołączył: Thu, 03 July 2003
Skąd: Warszawa





Proponuję lekturę 1. części katalogu ARP, jest bardzo dobrze wyjaśniona metalurgia, oraz kwestie techniczne dokręcania.


--------------------
Jakub "Azrael" Zawiła-Niedźwiecki
Go to the top of the page
 
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
 

RSS Wersja Lo-Fi Aktualny czas: Wednesday, 02 July 2025 - 09:33