![]() |
![]() ![]() |
![]() |
![]()
Post
#1
|
|
Super User Dołączył: Mon, 23 July 2007 Skąd: Lidzbark Warminski ![]() |
Cześć -wiem ze jest dzial GM ale od 10 kwietnia nie jest w stane nikt mi odpowiedziec... W pudełku z korbowodami znajdowała się kartka z warościami dokręcania śrub. Wszystko ładnie tylko dlaczego jest tam podane kilka wartości i kilka śrub? Poniżej fotki (obok wartości ft.lbs napisałem ołówkiem Nm jakie wyszły mi po przeliczeniu). Co zastosować i jak dokręcić (ja to bym dokręcił normalnie kluczem dynamometrycznym "na raz", wcześniej smarując smarem ARP) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() kolejne pytanie to dokręcanie szpilek podpór wału ARP - jak doczytałem w ulotce to: 1. wkręcam szpilki ręką w blok 2. smaruje nakrętke smarem ARP i dokręcam momentem 60ft.lbs (czyli 81NM) jeżeli chodzi o szpilki głowicy to zrozumiałem to tak: 1. wkręcam szpilki ręką 2. smaruje nakretki samrem ARP 3. w kolejności jak poduje OPEL dokrecam śruby w trzech etapach do warości 108Nm (albo 115NM jak stosuje olej silnikowy zamiast smaru ARP Chciałbym aby ktoś kto miał juz doczynienie z ARP wypowiedział sie na ten temat i mi pomógł ![]() Pozdrawiam |
|
|
Wspieraj forum |
![]()
Post
#
|
![]() Dotacja ![]() |
|
|
|
![]()
Post
#2
|
|
![]() Forum Killer Dołączył: Sat, 14 August 2004 Skąd: Łomianki ![]() |
Proste - rozne momenty bo do roznych typow i rozmiarow srub, np sruba arp 2000 ma na glowce napisane arp 2000:P
Co to sa te spm to nie wiem akurat zawsze mialem arp 2000 |
|
|
![]()
Post
#3
|
|
![]() Forum Killer Dołączył: Sun, 05 February 2006 Skąd: Poznań ![]() |
Dobrze rozumujesz. Wkręcasz szpilkę ręką na sucho w blok, smarujesz smarem ARP nakrętkę i gwint, na którym będziesz dokręcał nakrętkę. Warto po każdym etapie dokręcania, sprawdzić, czy na wszystkich nakrętkach masz ten sam moment dokręcenia - podczas dokręcania np. głowicy bardzo często siły się rozchodzą.
-------------------- Maleckis Motorsport
www.maleckis.com |
|
|
![]()
Post
#4
|
|
Super User Dołączył: Mon, 23 July 2007 Skąd: Lidzbark Warminski ![]() |
wielkie dzieki maleckis
sprawa śrub na korby ciagle aktualna - jezeli ktos wie to prosze o kilka zdan kolejna sprawa to panewki... chcialem kupic np ACL ale podobno nie maja otworów na smarowanie... sam mam wiercic? a może cos innego? http://www.racingforum.pl/index.php?showtopic=60795&st=0 chce mieć już dół zakuty dzieki za odpowiedzi - pozdrawiam |
|
|
![]()
Post
#5
|
|
Frequent User Dołączył: Mon, 19 January 2009 ![]() |
Napisalem juz w tym temacie o panewkach w dziale GM ze ACL juz produkuje wersje RACE pod korby z tym natryskiem na najbardziej obciazona czesc cylindra i te panewki maja otwor. Wczoraj wlasnie takie panewki nabylem. Jak chcesz to moze spytac czy moga jeszcze takie sprowadzic. Jakby co to na PW pisz.
Aha co do dokrecania glowicy to jako ze szpilki ARP maja taki sam skok gwintu jak seryjne sruby to dokrecalem glowice jak producent zalecal. |
|
|
![]()
Post
#6
|
|
Super User Dołączył: Mon, 29 March 2010 ![]() |
Musisz zidentyfikować, które śruby masz zastosowane w korbachvi dobrać do nich odpowiedni moment z listy, której zdjęcie zrobiłeś. To są śruby calowe. 7/16 oznacza rozmiar klucza, jaki pasuje do główki śruby (tak jak u nas 13, 11, 17). Jeśli na główce nie ma napisu ARP 2000 (ja taki mialem w swoich korbach) to powinieneś moim zdaniem założyć, że to są te drugie
![]() Nie dokręcaj korb na raz. Zawsze najpierw palcami (jedną i drugą stronę), potem delikatnie kluczem do pierwszego większego oporu (jedną i drugą stronę) i dopiero na końcu na wymagany moment. |
|
|
![]()
Post
#7
|
|
Frequent User Dołączył: Tue, 27 October 2009 ![]() |
witam. Czy śruby ARP do korbowodów mogą być użyte ponownie przy innym komplecie korb? Tzn jeżeli będę zakręcone raz na pewnych korbach- nie kutych- to przy zmianie korb muszę również śruby wymienić? Czy można je założyć ponownie?
|
|
|
![]()
Post
#8
|
|
![]() Forum Homee Dołączył: Fri, 01 August 2008 Skąd: Szczytno ![]() |
zakładaj
|
|
|
![]()
Post
#9
|
|
![]() Forum Clubber Dołączył: Tue, 18 May 2004 Skąd: http://fightboxing.pl/ ![]() |
A jak ze śrubami bloku / podpory walu korbowego ? Można stosować ponownie ?
|
|
|
![]()
Post
#10
|
|
![]() Forum Homee Dołączył: Fri, 01 August 2008 Skąd: Szczytno ![]() |
Z tego co wiem ARPy są nie zniszczalne, praktycznie się nie wyciągają, przy dokręcaniu jak nakazuje sztuka a więc nie widze problemów
|
|
|
![]()
Post
#11
|
|
![]() Moderator Dołączył: Sat, 03 January 2004 Skąd: Warszawa ![]() |
Z tego co wiem ARPy są nie zniszczalne, praktycznie się nie wyciągają, przy dokręcaniu jak nakazuje sztuka a więc nie widze problemów Jak sam ARP podaje sruby mozna przykrecac ponownie pieciokrotnie. Po tym trzeba je wymienic. Podaja rowniez ze trzeba sprawdzic dlugosc sruby po wykreceniu czy nie jest przypadkiem przeciagnieta ponad wymiar. |
|
|
![]()
Post
#12
|
|
Super User Dołączył: Mon, 23 July 2007 Skąd: Lidzbark Warminski ![]() |
No OK - z kilku wymienionych pozycji zostały mi dwie:
7/16'' ARP 8740 (81Nm) 7/16'' ARP HP WAVE 8740 (101Nm) No i którym momentem mam przykrecic? powinny te 100Nm wytrzymac... |
|
|
![]()
Post
#13
|
|
Frequent User Dołączył: Mon, 19 January 2009 ![]() |
Skrecaj jak w fabryce to robia czyli:
35Nm + 45st+15st |
|
|
![]()
Post
#14
|
|
![]() Moderator Dołączył: Sat, 03 January 2004 Skąd: Warszawa ![]() |
Skrecaj jak w fabryce to robia czyli: 35Nm + 45st+15st Kolego, nie wiesz to sie nie wypowiadaj i nie wprowadzaj ludzi w blad. ![]() No OK - z kilku wymienionych pozycji zostały mi dwie: 7/16'' ARP 8740 (81Nm) 7/16'' ARP HP WAVE 8740 (101Nm) No i którym momentem mam przykrecic? powinny te 100Nm wytrzymac... W roznych specyfikacjach jest roznie podane. Na stronie SPM pisze zeby przykrecac 95Nm wiec tak przykrec i tyle. |
|
|
![]()
Post
#15
|
|
Frequent User Dołączył: Mon, 19 January 2009 ![]() |
Kolego, nie wiesz to sie nie wypowiadaj i nie wprowadzaj ludzi w blad. ![]() W roznych specyfikacjach jest roznie podane. Na stronie SPM pisze zeby przykrecac 95Nm wiec tak przykrec i tyle. To dokrec jak napisalem i zobaczysz wtedy jaki moment sily Ci na koncu wyjdzie. Wlasnie kolo 90 Nm. Jakbym nie byl czegos pewien to bym sie nie wypowiadal. |
|
|
![]()
Post
#16
|
|
Super User Dołączył: Mon, 23 July 2007 Skąd: Lidzbark Warminski ![]() |
faktycznie na stronie producenta podaja 95Nm... nie sprawdzałem wcześniej
dzieki za podpowiedz Link: SPM przy kazji zapytam czy ktoś wie jakiej firmy były hydropopychacze w oryginale. |
|
|
![]()
Post
#17
|
|
![]() Forum Clubber Dołączył: Thu, 03 July 2003 Skąd: Warszawa ![]() |
Jak sam ARP podaje sruby mozna przykrecac ponownie pieciokrotnie. Po tym trzeba je wymienic. Podaja rowniez ze trzeba sprawdzic dlugosc sruby po wykreceniu czy nie jest przypadkiem przeciagnieta ponad wymiar. ARP w ogóle najbardziej zaleca dokręcanie na długość śruby, a nie na moment, o ile jest to w danej aplikacji możliwe. Nie wiem skąd te 5 razy wziąłeś bo się z takimi liczbami nie spotkałem w rozmowach ani w dokumentacji ARP. -------------------- Jakub "Azrael" Zawiła-Niedźwiecki
|
|
|
![]()
Post
#18
|
|
![]() Moderator Dołączył: Sat, 03 January 2004 Skąd: Warszawa ![]() |
To dokrec jak napisalem i zobaczysz wtedy jaki moment sily Ci na koncu wyjdzie. Wlasnie kolo 90 Nm. Jakbym nie byl czegos pewien to bym sie nie wypowiadal. To ze std srube po dokreceniu w taki sposob mozna jeszcze dokrecic momentem troche wiekszym i akurat wychodzi to 90Nm to nie oznacza ze przy ARP to przejdzie. ARP w ogóle najbardziej zaleca dokręcanie na długość śruby, a nie na moment, o ile jest to w danej aplikacji możliwe. Nie wiem skąd te 5 razy wziąłeś bo się z takimi liczbami nie spotkałem w rozmowach ani w dokumentacji ARP. Dawno, dawno temu to wyczytalem czy to z ich strony czy z jakiegos poradnika ARP jak prawidlowo dokrecac sruby. Ogolne przeslanie bylo takie ze sruby powinny byc wieczne jednak przy kazdym przykrecaniu/okrecaniu troche sie gwint niszczy. Kazde kolejne przykrecenie moze byc obarczone bledem jezeli chodzi o ilosc Nm z jaka przykrecamy srube tak wiec po pieciu takich cyklach powinno sie srube wymienic. Takie dmuchanie na zimne. |
|
|
![]()
Post
#19
|
|
![]() Forum Clubber Dołączył: Thu, 03 July 2003 Skąd: Warszawa ![]() |
Proponuję lekturę 1. części katalogu ARP, jest bardzo dobrze wyjaśniona metalurgia, oraz kwestie techniczne dokręcania.
-------------------- Jakub "Azrael" Zawiła-Niedźwiecki
|
|
|
![]() ![]() |
![]() |
Wersja Lo-Fi | Aktualny czas: Wednesday, 02 July 2025 - 09:33 |