Pomoc - Szukaj - Użytkownicy - Kalendarz
Pełna wersja: BMW E36 325 Turbo GT3076R 357KM 489NM
Racingforum - Drag, Drift & Time Attack - Racing Forum > racingforum.pl > Projekty i modyfikacje aut
maleckis
Witam.

Chcielibyśmy przedstawić Wam kolejny projekt naszego autorstwa. Jest to BMW E36 325i z silnikiem M50B25 w wersji z Vanosem. Właścicielem jest Adam z Zielonej Góry i zgodnie z jego obietnicami mieliśmy okazję pracować nad projektem w kilku etapach. W pierwszym z nich zajęliśmy się silnikiem, a dokładniej montażem instalacji turbosprężarki Garrett GT3076R, następnie wzięliśmy się za hamulce oraz zawieszenie. Karoseria już wcześniej zostala wyposażona w klatkę bezpieczeństwa. Samochód budowany na tor i do zabaw po górskich serpentynach.

Specyfikacja:

    Silnik:
  • seryjny silnik M50B25 Vanos
  • 2 uszczelki pod głowicą
  • przekładka z kwasówki 0.8mm
  • pełna renegeracja głowicy
  • świece NGK BKR7E
  • pokrywa filtra oleju z wyjściem na chłodnice Ireland Engineering
  • chłodnica oleju 330x125x50mm
  • większa chłodnica wody od E36 328i

    Układ dolotowy:
  • filtr stożkowy 80mm
  • seryjny przepływomierz 80mm
  • dolot 76mm od MAF do turbo
  • dolot 51mm od turbo do IC
  • intercooler 450x300x76
  • dolot 76mm od IC do TB
  • łączniki sylikonowe FMIC.PL
  • zawór upustowy BOV HKS SSQV

    Układ wydechowy:
  • żeliwny kolektor wydechowy T3 Treadstone
  • turbosprężarka Garrett GT3076R chłodzona wodą
  • 50mm wastegate FMIC.PL
  • przelotowy układ wydechowy 76mm łączony V-bandem
  • 2 przelotowe tłumiki 76mm MTG

    Układ paliwowy:
  • pompa paliwa Walbro 255lph
  • wtryskiwacze Lucas 440cc/min.

    Układ napędowy:
  • odelżone jednomasowe koło zamachowe 7 kg M50B20
  • 4-łapkowa tarcza spiekowa 240mm
  • docisk sprzęgła X5 3.0d

    Elektronika:
  • Ecumaster DET3 z wbudowanym map sensorem
  • strojenie Michał Małecki
  • wskaźniki Auto Gauge: temp. i ciś. oleju, temp. wody, EGT i boost

    Hamulce:
  • przednie zaciski 8-tłoczkowe Audi RS6
  • przednie tarcze 345mm E46 M3 CSL
  • tylnie zaciski 4-tłoczkowe Audi Q7
  • tylnie tarcze 328mm E46 M3 CSL
  • klocki hamulcowe przód i tył Ferodo DS

    Zawieszenie:
  • gwintowane zawieszenie KW Variant 3
  • camber plate’y z przodu
  • poduszki tylnich amortyzatorów na uniball’ach
  • grubsze stabilizatory KW
  • komplet tulei poliuretanowych

    Karoseria:
  • klatka bezpieczeństwa Trela Motorsport
  • wybebeszone wnętrze
  • wycięta tylnia półka oraz miejsce na koło zapasowe
  • fotele kubełkowe Bride
  • pasy szelkowe 5pkt
  • poszerzone tylnie nadkola

Fotorelacja z prac:

Pod maską przed rozpoczęciem prac



Zaczęliśmy od sprawdzenia stanu silnika





Demontaż osprzętu



Potem przyszedł czas na pokrywę zaworów i vanosa



Następnie na głowicę



W międzyczasie zamontowałem Ecumastera z wbudowanym map sensorem



Pompa Walbro 255lph także znazła się już na swoim miejscu





Garrett GT3076R



Spojrzenie na wirnik ssący



Dla łatwiejszego montażu/demontażu zamówiliśmy muszlę wydechową z wyjściem na downpipe na V-band 3.0”



Wirnik wydechowy







Kiedy czekaliśmy na skończenie obróbki głowicy wyczyśliliśmy powierzchnię bloku silnika



Po kilku dniach głowica wróciła do nas, przeszła pełną regenerację (wymiana prowadnic i uszczelniaczy zaworowych, splanowana powierzchnia, na nowo dopasowane zawory do swoich gniazd, przeszlifowane zawory)





Zawory po obróbce





Góra silnika złożona



Tradycyjnie już skorzystaliśmy z usług żeliwnego kolektora wydechowego Treadstone



Nasz prezent dla właściciela – pokrywa zaworów pomalowana proszkowo mrozikiem



Samochód przed rozpoczęciem prac nad układami dolotowym i wydechowym



Wiszący Garrett





Intercooler



Konieczne było stworzenie nowej łapy silnika



Od strony turbiny



Dolot do stożka



Oba doloty po stronie wydechowej



Turbosprężarka i jej łączniki sylikonowe



Dolot od IC do TB



Początek układu wydechowego



Na aucie



Zestaw sprzęgła wrócił z obróbki - jednomas M50, docisk X5 3.0d oraz 4-łapkowy spiek





Na czas doszły także tłumiki od Mariusza



Zamach na aucie, miska z wspawanym spływem także



Z przodu za nerkami znalazła się chłodnica oleju







Mocowanie chłodnicy



Podstawka z wyjściami na chłodnicę i czujnikami temp. i ciś. oleju



Ciąg dalszy w kolejnym poście.
maleckis
Na życzenie klienta dolot został pomalowany proszkowo na kolor srebny - podobnie jak nasza łapa silnika







Spływ, zasilanie w olej i chłodzenie wodą



Dolot od IC do TB







Pozycja stożka



Układ wydechowy





Wastegate



Pod autem



Pierwszy etap został zakończony wynikiem 300KM & 402NM @ 0.8bar, waga samochodu 1250kg.



Zdjęcie na koniec prac nad silnikiem.



Zgodnie z obietnicami Adam wrócił do nas na wiosnę na kolejny etap modyfikacji – tym razem celem były układ hamulcowy oraz zawieszenie. W planach było również dźwignięcie boostu do góry.

Adam z hamulcami postanowił pójść na całego, zamontowaliśmy więc zaciski 8-tłoczkowe z przodu i 4-tłoczkowe z tyłu



Tarcze to komplet OEM BMW E46 M3 CSL



Zestaw na tył





Na aucie



No to teraz przód



Porównanie przednich tarcz smile.gif



Adapter





Zacisk i tarcza 345x28mm





Kilka tłoczków





Zawieszenie gwintowane KW Variant 3





Na gotowo przedni układ, wymieniliśmy również wszystkie przewody hamulcowe metalowe na nowe miedziane oraz gumowe na teflonowe w oplocie



Przód z innej perspektywy





Tył także na gotowo









Hydrołapka na pompce Willwood’a i także Willwood’a korektor siły hamowania na tył



Centrum dowodzenia



Płyta pod nogi pasażera



Kilka dni później zastąpiliśmy seryjne poduszki amortyzatorów na camber plate'y



Wpadły także stabilizatory KW





... i konkretniejsze opony, aby wykorzystać potencjał hamulcy



Na 1.1bar udało się osiągnąć 357KM i 489NM



Na koniec E36tka Adama z zewnątrz na nowych felgach (jeszcze przed ostatecznym ustawieniem wysokości zawieszenia)



Jeżeli jesteście zainteresowani naszymi pozostałymi projektami, to zapraszam na naszą stronę www.wmmotorsport.pl .

Pozdrawiamy,

zespół Wittchen & Maleckis Motorsport.
Rafalek114
czysty projekt, przyjemnie sie przeglada. gratki
2sz-fe
Jak zwykle schludnie i z mocą, jedyne co to mam obawy(po zdjęciach oczywiście wnioskując), że trochę niebezpiecznie nisko poprowadzone rury do ic?
zxcv
Fajne autko. Hamulce robią niezłe wrażenie. Jednak żeby nei było tak kolorowo... spawy, zwłaszcza na łapie silnika wołają o pomstę do nieba.
GREGOR10
Jaki jest potencjał na tym turbie w tym silniku ?
noorec
Fajnie wyglada.
Wg jest tak strasznie nisko czy tylko na zdjeciu tak wyglada?
maleckis
CYTAT(Rafalek114 @ Fri, 18 May 2012 - 15:42) *
czysty projekt, przyjemnie sie przeglada. gratki

Dzięki!

CYTAT(2sz-fe @ Fri, 18 May 2012 - 15:54) *
Jak zwykle schludnie i z mocą, jedyne co to mam obawy(po zdjęciach oczywiście wnioskując), że trochę niebezpiecznie nisko poprowadzone rury do ic?

Niestety w przypadku montażu turbosprężarki na down-mount'cie w E36 rura dolotowa od muszli zimnej do intercoolera jest bardzo problemowa. Przy pierwszym projekcie mieliśmy obawy co do niej, ale na szczęście niepotrzebne. Oczywiście trzeba bardziej uważać, ale nie ma tragedii. Jak na wiosnę auto wróciło do nas na kolejne modyfikacje, to po pół roku jeżdżenia rura ta miała tylko kilka rys.

CYTAT(zxcv @ Fri, 18 May 2012 - 15:57) *
Fajne autko. Hamulce robią niezłe wrażenie. Jednak żeby nei było tak kolorowo... spawy, zwłaszcza na łapie silnika wołają o pomstę do nieba.

Elementy są pospawane migomatem, jeszcze wówczas (jesień 2011) nie mieliśmy na warsztacie TIG-a. Rozumiem, że spawy nie są tak estetyczne jak w przypadku tych kładzionych TIG'iem, ale żeby wołały o pomstę do nieba? Co masz dokładnie na myśli?

CYTAT(GREGOR10 @ Fri, 18 May 2012 - 16:06) *
Jaki jest potencjał na tym turbie w tym silniku ?

Myślę, że potencjał to mniej więcej 400KM przy doładowaniu 1.4 - 1.5bar.

CYTAT(noorec @ Fri, 18 May 2012 - 16:21) *
Fajnie wyglada.
Wg jest tak strasznie nisko czy tylko na zdjeciu tak wyglada?

Wastegate jest na wysokości dzwonu skrzyni. Może zdjęcie to tak oddaje.

Pozdrawiamy,

zespół Wittchen & Maleckis Motorsport.
zxcv
CYTAT(maleckis @ Fri, 18 May 2012 - 17:36) *
Elementy są pospawane migomatem, jeszcze wówczas (jesień 2011) nie mieliśmy na warsztacie TIG-a. Rozumiem, że spawy nie są tak estetyczne jak w przypadku tych kładzionych TIG'iem, ale żeby wołały o pomstę do nieba? Co masz dokładnie na myśli?

Migiem da się przecież zrobić ładne spoiny. Obawiał bym się czy ten wasz spaw wytrzyma, to w końcu łapa. Ciężko powiedzieć co w tym spawie jest nie tak... cały jest zły. Bez obrazy wink.gif Poza tym, projekt super.
Pozdrawiam
DOHC
Panowie to nie forum spawam.pl , jak padnie łapa to poprawią . Auto pojeździło już jakiś czas i jest ok , jak by spawy były za słabe to widać by było że coś pęka , coś sie rozchodzi .

pozdrawiam , auto koks z klasą .
maleckis
CYTAT(zxcv @ Fri, 18 May 2012 - 18:51) *
Migiem da się przecież zrobić ładne spoiny. Obawiał bym się czy ten wasz spaw wytrzyma, to w końcu łapa. Ciężko powiedzieć co w tym spawie jest nie tak... cały jest zły. Bez obrazy wink.gif Poza tym, projekt super.
Pozdrawiam

Adam raz wrócił do nas z powodu awarii - pękł żeliwny kolektor wydechowy. Łapa mimo spawu wołającego o pomstę do nieba od listopada jakoś jeszcze się trzyma wink.gif



Pozdrawiam,

Michał.
artix
Spaw wytrzyma bez problemu, poprostu nie kazdy ma reke jak robot w fabryce wink.gif

Pozdrawiam Michal i gratsy za kolejny tym razem prawdziwy BMW T biggrin.gif
Sender
Ładnie i kompleksowo. Bardzo mi się podoba smile.gif
Widze że zaciski przednie takie jak u mnie, mieszczą wam się z tą tarczą pod 17"
kosiniak
mam sentyment do bmw, a ta i wyglada i mocy jej nie brakuje smile.gif
maleckis
CYTAT(Sender @ Sat, 19 May 2012 - 09:34) *
Ładnie i kompleksowo. Bardzo mi się podoba smile.gif
Widze że zaciski przednie takie jak u mnie, mieszczą wam się z tą tarczą pod 17"

Konieczne były 18tki. Pozdr.
tomicobra
Zeby sie tylko temat ze spawami nie zrobił znowu... w tym miejscu to wiekszosc ma w dupie jak on wyglada tylko jak trzyma.

Super autko zrobione , przyjemnie opisane pokazane , naprawde wielki plus.

kolektor inny czy jakie plany??
zxcv
Ponieważ sporo osób przyczepiło się do mnie za moje uwagi dot. spawu, wyjaśnię raz jeszcze. Spaw nie jest ani ladny ani tez specjalnie trwały i to jest FAKT! Jako że łapa silnika to dosyć odpowiedzialnym elementem uważam że w tym miejscu wypadało by się postarać. Jako użytkownik forum mam chyba prawo do wyrażania konstruktywnej krytyki? Ponieważ to nie forum "Spawam.pl" to również nie jest to forum "opony" "oleje" itp a jednak o tym można dyskutować przez kilka stron. Idąc tym tokiem myślenia nie wypada na forum pisać niczego innego niż "gratki", "super projekt", "gratuluje".
Pozdrawiam
Oczywiście nadal uważam że samochód jest super! wink.gif
DOHC
CYTAT(zxcv @ Sat, 19 May 2012 - 12:55) *
Ponieważ sporo osób przyczepiło się do mnie za moje uwagi dot. spawu, wyjaśnię raz jeszcze. Spaw nie jest ani ladny ani tez specjalnie trwały i to jest FAKT! Jako że łapa silnika to dosyć odpowiedzialnym elementem uważam że w tym miejscu wypadało by się postarać. Jako użytkownik forum mam chyba prawo do wyrażania konstruktywnej krytyki? Ponieważ to nie forum "Spawam.pl" to również nie jest to forum "opony" "oleje" itp a jednak o tym można dyskutować przez kilka stron. Idąc tym tokiem myślenia nie wypada na forum pisać niczego innego niż "gratki", "super projekt", "gratuluje".
Pozdrawiam
Oczywiście nadal uważam że samochód jest super! wink.gif


Ja na spawaniu znam się średnio ale wiem że spaw wyglądający gówniano może wytrzymać duzo , bez prześwietlenia nie wiadomo jaki jest przetop a łapa wytrzymuje w aucie od kilku miesięcy więc chyba nie jest zle .

Pozdrawiam
maleckis
CYTAT(zxcv @ Sat, 19 May 2012 - 12:55) *
Ponieważ sporo osób przyczepiło się do mnie za moje uwagi dot. spawu, wyjaśnię raz jeszcze. Spaw nie jest ani ladny ani tez specjalnie trwały i to jest FAKT! Jako że łapa silnika to dosyć odpowiedzialnym elementem uważam że w tym miejscu wypadało by się postarać. Jako użytkownik forum mam chyba prawo do wyrażania konstruktywnej krytyki? Ponieważ to nie forum "Spawam.pl" to również nie jest to forum "opony" "oleje" itp a jednak o tym można dyskutować przez kilka stron. Idąc tym tokiem myślenia nie wypada na forum pisać niczego innego niż "gratki", "super projekt", "gratuluje".
Pozdrawiam
Oczywiście nadal uważam że samochód jest super! wink.gif

W żadnym wypadku nie odebraliśmy tego jako atak. Nigdzie nie ukrywamy, że jesteśmy zespołem dopiero się rozwijającym i wiele nauki przed nami. Chcieliśmy się tylko dowiedzieć, gdzie leży problem w tym spawie (może być na PW). Konstruktywna krytyka może nam tylko pomóc wink.gif . Pozdr.
!markos
Fajowe hamulce i camberplate'y! cool.gif

Tak wielka chlodnica oleju bez termostatu? Jak jest z nagrzewaniem oleju do temperatury roboczej?
lightman
awaria kolektora nie rozwaliła turbiny? trochę by było szkoda
Szwedu777
dalsze losy auta można śledzić u mnie, odkupiłem karoserię od poprzedniego właściciela

http://www.racingforum.pl/BMW-e36-coupe-m5...ro-t140175.html
To jest wersja lo-fi głównej zawartości. Aby zobaczyć pełną wersję z większą zawartością, obrazkami i formatowaniem proszę kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.