Pomoc - Szukaj - Użytkownicy - Kalendarz
Pełna wersja: modyfikacje, zacieśnienie szpery z E36 duża głowa
Racingforum - Drag, Drift & Time Attack - Racing Forum > racingforum.pl > BMW Performance
Grand_
Miałem okazje niedawno jeździć betą znajomego szpera zacieśniona na " około 40% " powiem szczerze spina 2x razy bardziej niż moja, ja mam fabryczną duża głowa 3.15 ale zdarza jej się przepuścić, albo nie złapać i zamiast efektownego boka uzyskuje efektowne palenie płytek w szperze...
znajomek mówi że on " zacieśnił " szpere tak jak mu polecił jakiś gość z wieliczki czyli, zdemontował mechanizm i stoczył wewnątrz jakiś element o setne cześci milimetra uzyskując przez to większy docisk fabrycznych płytek i w ten sposób wzmocnił zacieśnienie szpery,
czy to jest realne ?


wiem że zaraz mnie zrugacie że było było itd ale szukałem na forum i nie było o tym sposobie, rozmawiałem pare razy z wojtasem-m5 i mówił że tylko regeneracja jak chce mieć mocniejszą szpere ale to koszt 8 stówek...

pozdro
Misior
Tak jest to realne. Sam mam tak szpere zrobioną i dokładnie się to robi tak jak mówisz. Wiadomo że musisz miec sprawne płytki w szperze które sie wycierają i zmniejszają swoją grubość. Jeśli zaciesnisz szpere na zużytych płytkach to efekt nie będzie tak "mocny" jak na dobrych/nowych płytkach (ktore jak wiadomo nie są tanie). Porównanie jest takie, że jak zacieśnisz szperę na zużytych płytkach na ok 40% to masz prawie taką jakbyś zrobił seryjną na nowych płytkach.
Skiba
sa trzy sposoby (poza zmiana plytek)
1. wymiana sprężyn na wyższe/mocniejsze
2. splanowanie powierznich "obudowy żeby bardziej mozna było ją przyblizyc do flanszy
3. Podkładki dystansowe pod sprezyny (ale to wydaje mi sie ze raczej przy wiekszym zuzyciu)
Grand_
Czyli, wyciągam mosta, wyciągam mechanizm i rozbieram bo, ale którą cześć staczam i o ile dziesiątek czy setek mm ??
macie może jakieś foto ?
ja mam szpere hmmm.... no niby fabryczną 25% czy tam 20% jak inni mówią ale średnio daje rade, na oponach 225/45 17 nie zawsze jest wpełni chętna albo słychać jak się rozepnie i jest " łuuuuuu " i trzeba szybko odpuszczać żeby się nie ugotowała
olej nówkę dostała od bmw pare tys km temu, ale to tyle co w nią wnikałem.
mówicie że mozna sobie zacieśnić...
moja jak krece jednym kołem to idzie cały czas z takim samym oporem cięzko ale idzie bo słyszałem że jak szpera jest słaba to najpierw koło " puszcza " a potem kręci się już troszke łatwiej, podczas kręcenia podniesionym kołem rękami na postoju...


pozdro, macie jakieś foto ?

dobrus
masz lipną szperę, ori 25% zdrowa spina bardzo ładnie, jakbyś szukal plytek do zacieśniania to mogę takowe załatwić
Skiba
jak zfrezujesz/stoczysz dyfer to po wykonczeniu plytek i założeniu nowych bedziesz miał za ciasno, imo lepiej zastosowac podkladke(lub grubsza przekładke) bo po wykonczeniu tych plytek i tak bedziesz musiał je wymienic i wtedy załozysz tak jak seria.
Grand_
CYTAT(dobrus_m30 @ Sat, 07 Jan 2012 - 16:12) *
masz lipną szperę, ori 25% zdrowa spina bardzo ładnie, jakbyś szukal plytek do zacieśniania to mogę takowe załatwić



dobrus_m30
jaka cena za płytki do dużej głowy do E36 ? ori czy jakieś chińczyki ?
brus_ik
CYTAT(Grand_ @ Sat, 07 Jan 2012 - 02:35) *
...uzyskując przez to większy docisk fabrycznych płytek i w ten sposób wzmocnił zacieśnienie szpery,
czy to jest realne ?

wiem że zaraz mnie zrugacie że było było itd ale szukałem na forum i nie było o tym sposobie, rozmawiałem pare razy z wojtasem-m5 i mówił że tylko regeneracja jak chce mieć mocniejszą szpere ale to koszt 8 stówek...

pozdro


Zwiększył napięcie wstępne szpery, co owszem przy odpowiednio mocnym spięciu płytek na stałe zadziała, ale wcale nie jest takim wspaniałym pomysłem zwłaszcza jeżeli samochód ma służyć do skręcania.

Aby takie "zacieśnienie" było rzeczywiście odczuwalne jako mocniejsze trzeba było zwiększyć to napięcie wstępne do wartości WIĘKSZYCH niż te, które podczas przyspieszania (dla szper 1 way) lub przyspieszania i hamowania silnikiem (dla szper 1,5 oraz 2 way) wytwarzane są przez nacisk krzyżaka z satelitami na wycięcia w koszach satelitów (rampy). Im większy moment obrotowy działa na krzyżak, tym mocniej rozpycha on kosze satelitów, a te z kolei mocniej ściskają płytki cierne zesprzeglające obydwie półosie - nie są to małe siły.

Jest to metoda "do przyjęcia" jeżeli zależy nam na jak najtańszym rozwiązaniu głównie żeby samochód lepiej odepchnął się na śliskim przy jeździe na wprost albo jak ktoś chce sobie polatać troche bokiem. Do codziennej jazdy i do skręcania takie rozwiązanie ma więcej wad niż zalet zarówno jeżeli chodzi o trwałość samej szpery jak i zachowania się samochodu w zakręcie (można jeździć i z zaspawanym dyfrem na co dzień ale nie znaczy to, że jest to najlepsze rozwiązanie do wszystkiego smile.gif )

Cywilizowanymi metodami zmiany spięcia zależnie od potrzeb bez negatywnych skutków jest zmiana liczby płytek oraz kątów ramp odpowiednio do efektu jaki chcemy uzyskać.

Oczywiście są asy którzy twierdzą, że z zaspawanym tyłem jeździ im się "tak samo" jak z otwartym "tylko przy zawracaniu na parkingu cos tam koła przeskakują", jednak jest faktem i nic tego nie zmieni, że w samochodach które mają być szybkie czy to na asfalcie czy na luźniejszych nawierzchniach sama zmiana kątów ramp wymusza często zmianę ustawień amortyzatorów, stabilizatorów i geometrii...

Pozdrawiam
Grand_
niegdyś nabyłem olej od dealera 100zł za litr do szpery teraz zastanawiam się nad
"Castrol Syntrax LS 75w140 75w-140 1L saf xj " jeździ ktoś na tym ?

czyli podkładki pod spręzyny to taki sam drut jak frezowanie i zwiekszanie docisku wstepnego ?





Który element nalezy sfrezować i ile setnych aby z fabrycznych 25% uzyskać 30-35% mm ?

ostatnio chciałem tak klasycznie to zrobic ubrałem dres wziąłem bmw i chciałem spalić gume ( dwie stare zimówki ) strzeliłem ze sprzęgła na morkym rzecz jasna, przytrzymałem autko delikatnie hamulcem i patrzę po lusterkach a tu dymi się ale z jednego kółka, zaprzestałem wiec tego tego cofnąłem troszke i okazało się, smutek nie do opisania, szpera nie spieła i paliłem gumę jednym kołem, znajomy żekłby " smutek h*** "

niewim co począć z tą szperą znaczy zła nie jest, ale szału też nie robi...
DOHC
Buni bawiłeś się kątami ramp ? Seryjna szpera jest 2 way w bmw czy przerabiałeś ją na 1 way albo 1,5 ? jakie sąplusy kazdego z tych rozwiązań ? Czy próbowałeś naciąć dodatkowe rampy na koszu ? Czy są duże problemy z obróbką kosza ?

pozdrawiam
duchu22
Seryjna szpera BMW spina 245/45/17 bez zadnego ale. Ja proponuje regenerowac/kupic inna albo spawac na 100 jak auto jest do driftu.

Zaciesnianie zuzytej szpery to taka glupiego robota - nie bedzie efektu.
dobrus
co do ceny to po weekendzie dopiero coś będę wiedział. Zgadzam się natomiast, że w aucie na ulice czy nawet do upalania na torze zaciesnianie szpery ponad 25% mija się z celem. Grand, z tego co opisujesz to tak jakbys wogóle nie mial szpery. Kup sprawny dyfer ze spięciem i bedziesz zadowolony smile.gif
Grand_
dziś ją troszke pomęczyłem, znaczy źle nie ma, spina zwykle na mokrym zawsze polecisz bokiem, na rondzie po dodaniu gazu itd.
tylko poprostu 1 raz na 10 zdarza się jej że nie zepnie, może coś zmieniać fakt ze auto jest obniżone utwardzone i negatywy 2stopnie z tyłu.
wolałbym jakąs troszkę zaciesnioną...
brus_ik
CYTAT(DOHC @ Sun, 08 Jan 2012 - 10:58) *
Buni bawiłeś się kątami ramp ? Seryjna szpera jest 2 way w bmw czy przerabiałeś ją na 1 way albo 1,5 ? jakie sąplusy kazdego z tych rozwiązań ? Czy próbowałeś naciąć dodatkowe rampy na koszu ? Czy są duże problemy z obróbką kosza ?

pozdrawiam

Buniego w tym watku nie widze wiec pewnie chodzilo o mnie. Seryjna szpera jest 2 way i ma katy ramp 45-45 stopni. Swoja wlasnie bede przerabial na 1,5 way 30-60 albo 30-80 wzglednie cos pomiedzy.

Jezdzilem e36 ze szpera w ktorej katy ramp byly obrobione na 30-60 i zostawiona seryjna liczba plytek - samochod troche mniej wybacza ale generalnie do skrecania zwlaszcza jak jest ciasno dla mnie sprawdza sie lepiej. Generalnie na miasto i do driftu wole 2 way z seryjnym spieciem - po prostu jezdzi sie latwiej i samochod jest łatwiejszy do opanowania niezaleznie od tego co akurat robimy z gazem.

Dodatkowe rampy będę nacinał w jedenym dyfrze z zostawionymi rampami 45-45 i nacietymi dodatkowo 30-60 lub cos kolo tego i z dolozonymi 2 plytkami na strone, a drugi zostawie sobie z seryjna szpera z nowymi plytkami ale zmienionym przelozeniem.

Czym mocniejsze spiecie tym badziej samochod robi sie podsterowny i zaczyna wyjezdzac przodem. Dlatego NIE JEST DOBRE "zaciesnianie" szpery zwiekszaniem napiecia wstepnego bo czym bardziej je zwiekszamy tym bardziej zblizamy sie do zachowania samochodu jak z zaspawanym dyfrem.

Majac szpere z malymi katami ramp i/lub zwiekszona liczba plytek (mocne spiecie przy przyspieszaniu i hamowaniu silnikiem) ale z niewielkim napieciem wstepnym mamy zaleznie od potrzeb dyfer zachowujacy sie prawie jak otwarty kiedy operujemy gazem tak, aby samochod nie przyspieszal ani nie hamowal silnikiem (odczuwalne najbardziej na ciasnych zakretach), albo dyfer spiety wtedy kiedy tego potrzebujemy.

To czy lepiej miec 1,5 way czy 2 way to juz zalezy od wykorzystania samchodu i preferencji kierowcy, ale mi osobiscie lepiej jechało się po ciasnych kreciołkach z 1,5 way. Trzeba wziasc tez pod uwage ze byl to samochod z innym zawieszeniem, pewnie troche inazej ustawiona geometria na innych oponach itd..

Na zdjeciach widac kosze z seryjnymi rampami 45-45 stopni oraz kosze z nacietymi dodatkowymi rampami oraz zdjecie ramp 30-60 (zdjecia wygooglowalem juz jakis czas temu i nie sa moje).


Pozdr.
DOHC
Przepraszam bardzo za pomylenie nicku

Dzieki za wyjaśnienie . Podczas poszukiwania info w tym temacie natknąłem się na info że szpera z małymi kątami spina "później" , nie do końca wiem jak mam to rozumieć, zauważyłeś zjawisko jakiejś zwłoki ?

pozdrawiam

edit
nasuneło mi się jeszcze jedno pytanie , po co spięcie przy dohamowaniu jeśli chodzi nam o jak najlepszy czas ? w jakiej sytuacji szpera nam pomoże ?
Grand_
wracając do druciarskiego sposobu zacieśnienia szpery - swiększenia spięcia wstepnego mechanizmu.

dowiedziałem sie od znajomka że jego szpera była zacieśniona przez sfrezowanie czegośtam o 0.3 mm.

wiecie może który element trzeba tak sfrezować aby uzyskać większe zacieśnienie ? i mniej więcej jakie zacieśnienie to daje ?

chciałem tak troszeczke zacieśnić i wlać ten olej castrol syntrax...

pozdro
Misior
A płytki w jakim masz stanie?
Grand_
nie rozbierałem jeszcze jej nie wim, ale na podnośniku koło stawia duży opór..
Skiba
moze przed rozbiórką zmierz jakim momentem teraz spina szpera wink.gif
Grand_
CYTAT(Skiba @ Wed, 11 Jan 2012 - 15:02) *
moze przed rozbiórką zmierz jakim momentem teraz spina szpera wink.gif


chciałem ale niemam pietnastek felg i niestety ten wzór opiewa na mierzenie na pietnastkach tam jakimiś wagami itd.
a ktoś to może liczył to zacieśnienie wstepne jakim momentem klucza powinno siędać przekręcić ?
Skiba
do tego nie trzeba zadnej filozofi ani żadnych specjalistycznych wzorów wink.gif
wystarczy że bedziesz znał siłe(ciezar) oraz ramie jej działania.
Misior
A procentowo będziesz wiedział ile ma spięcia rolleyes.gif ?
Skiba
jeśli powiesz mi % z czego to ma być to tak wink.gif
Misior
No tak jak fabryka podaje ze jest to szpera 25%. to wytłumacz o co kaman i podaj jak to zmierzyć Twoim sposobem smile.gif
Skiba
jeżeli bede znał moment tarcia wewnętrznego płytek + przekladni zębatej (ktore zazwyczaj nie przekracza 0,5%) to oczywiscie moge podać w %

i nie jest to żaden mój sposob, pochodzi z literatury smile.gif rzekłbym zwykla fizyka tongue.gif
JędrnaPierś
CYTAT(Misior @ Thu, 12 Jan 2012 - 16:24) *
A procentowo będziesz wiedział ile ma spięcia rolleyes.gif ?


A procentowo to się LSD nie mierzy tongue.gif Procenty to z butelki się wypija tongue.gif
Sozan_
Odgrzewam Kotleta bo ta wypowiedz mnie bardzo zaciekawiła.

CYTAT(brus_ik @ Sun, 08 Jan 2012 - 14:09) *
Buniego w tym watku nie widze wiec pewnie chodzilo o mnie. Seryjna szpera jest 2 way i ma katy ramp 45-45 stopni. Swoja wlasnie bede przerabial na 1,5 way 30-60 albo 30-80 wzglednie cos pomiedzy.

Jezdzilem e36 ze szpera w ktorej katy ramp byly obrobione na 30-60 i zostawiona seryjna liczba plytek - samochod troche mniej wybacza ale generalnie do skrecania zwlaszcza jak jest ciasno dla mnie sprawdza sie lepiej. Generalnie na miasto i do driftu wole 2 way z seryjnym spieciem - po prostu jezdzi sie latwiej i samochod jest łatwiejszy do opanowania niezaleznie od tego co akurat robimy z gazem.

Dodatkowe rampy będę nacinał w jedenym dyfrze z zostawionymi rampami 45-45 i nacietymi dodatkowo 30-60 lub cos kolo tego i z dolozonymi 2 plytkami na strone, a drugi zostawie sobie z seryjna szpera z nowymi plytkami ale zmienionym przelozeniem.

Czym mocniejsze spiecie tym badziej samochod robi sie podsterowny i zaczyna wyjezdzac przodem. Dlatego NIE JEST DOBRE "zaciesnianie" szpery zwiekszaniem napiecia wstepnego bo czym bardziej je zwiekszamy tym bardziej zblizamy sie do zachowania samochodu jak z zaspawanym dyfrem.

Majac szpere z malymi katami ramp i/lub zwiekszona liczba plytek (mocne spiecie przy przyspieszaniu i hamowaniu silnikiem) ale z niewielkim napieciem wstepnym mamy zaleznie od potrzeb dyfer zachowujacy sie prawie jak otwarty kiedy operujemy gazem tak, aby samochod nie przyspieszal ani nie hamowal silnikiem (odczuwalne najbardziej na ciasnych zakretach), albo dyfer spiety wtedy kiedy tego potrzebujemy.

To czy lepiej miec 1,5 way czy 2 way to juz zalezy od wykorzystania samchodu i preferencji kierowcy, ale mi osobiscie lepiej jechało się po ciasnych kreciołkach z 1,5 way. Trzeba wziasc tez pod uwage ze byl to samochod z innym zawieszeniem, pewnie troche inazej ustawiona geometria na innych oponach itd..

Na zdjeciach widac kosze z seryjnymi rampami 45-45 stopni oraz kosze z nacietymi dodatkowymi rampami oraz zdjecie ramp 30-60 (zdjecia wygooglowalem juz jakis czas temu i nie sa moje).


Pozdr.


Planuje montaż szpery 45% do e46 Time Attack z przeznaczeniem na szybkie pojeżdżawki. Istnieje możliwość szlifu ramp krzyżaka na 30*. Warto to przerabiać ? Jeździł ktoś jeszcze z taką szpera ?
kirpek
Ftwl może wykonać taka operacje z rampami.
Sozan_
nie tylko Ftwl facet co ogłasza się min na OLX też. Pytanie jak się jeździ na takich rampach ???
kirpek
A te procenty to nie jest tak przypadkiem że mając np. szpere 25% spina sie ona dopiero przy roznicy prędkości kół 75%, a szpera 40% spina sie przy 60% roznicy predkosci kół czyli szybciej?

Napiecie wstepne, to wiadomo, bez niego szpera będzie działać jak otawrty dyfer na bardzo śliskiej nawierzchni. A wieksze napięcie wstępne spowoduje szybsze złapanie szpery niwelujac np dłuzy czas spiecia szperybz katem rampy 30? Przez co upieczemy dwie pieczenie na jednym roznie, i zepnie szybko i mocno.
Tak ja to rozumiem, i tak kombinuję. Jak. Się gdzieś mylę w rozumowaniu to niech mnie ktoś wytlumaczy błąd...
radzio_gsi
Również szlifowałem katy. Mod bardzo dobry aczkolwiek ma swoje wady. Przedewszystkim dużo bardziej zużywa się kosz. Niestety same szlifowanie bez hartowania materiału dosyć niekorzystnie wpływa na trwałość. % to marketingowa bujda dla januszy w żaden sposób nie wyraża się spięcia szpery w procentach
Sozan_
O i to jest cenna informacja. Radzio po Twoim nicku wnioskuję że miałeś ją w FWD. Napisz coś więcej o różnicach w samej jeździe ?
radzio_gsi
CYTAT(Sozan_ @ Tue, 02 Apr 2019 - 10:05) *
O i to jest cenna informacja. Radzio po Twoim nicku wnioskuję że miałeś ją w FWD. Napisz coś więcej o różnicach w samej jeździe ?


gsi jest sprzed 13 lat smile.gif mówię o doświadczeniu w modyfikacji szper w dyfrach 168 i 188
Sozan_
extra wub.gif Jaka jest różnica w samej jeździe, ostrzejszy kąt powoduje płynniejsze i mocniejsze działanie samej szpery ? (tyle wyczytałem w internetach) rolleyes.gif
kirpek
Czyli oferta zaciesnienia szpery to co za opcja?
radzio_gsi
CYTAT(Sozan_ @ Tue, 02 Apr 2019 - 12:13) *
extra wub.gif Jaka jest różnica w samej jeździe, ostrzejszy kąt powoduje płynniejsze i mocniejsze działanie samej szpery ? (tyle wyczytałem w internetach) rolleyes.gif


Nie do końca płynniejsze. Można zachować względnie niski preload i mocno spięcie przy obciążeniu. Szczególnie pomaga to w lepszym turn in.
CYTAT(kirpek @ Tue, 02 Apr 2019 - 12:56) *
Czyli oferta zaciesnienia szpery to co za opcja?


W zależności od budowy szpery:
-wymiana cone springs czyli sprężyn stożkowym na mocniejsze
-wymiana płytek i/lub przekładek na grubsze
-dołożenie płytek
Podsumowując. Wszystkie seryjne szpery Bmw pod dyfer 168 i 188 to straszna kupa. W dobie zakupów wewnątrzwspólnotowych dużo lepiej kupić np kazza
kirpek
Nie znam się, ale proponowany wyżej kaaz ma opcje i instrukcje zaciesnienia
https://coordsport.com/kaaz-differentials-l...truction-sheet/
radzio_gsi
CYTAT(kirpek @ Wed, 03 Apr 2019 - 19:44) *
Nie znam się, ale proponowany wyżej kaaz ma opcje i instrukcje zaciesnienia
https://coordsport.com/kaaz-differentials-l...truction-sheet/


Rocket sience to to nie jest aczkolwiek nie znam nikogo kto by schodził preloadem ze stckowego ustawienia kaaza które w tym wypadku nazwane jest super hard
To jest wersja lo-fi głównej zawartości. Aby zobaczyć pełną wersję z większą zawartością, obrazkami i formatowaniem proszę kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.