Pomoc - Szukaj - Użytkownicy - Kalendarz
Pełna wersja: 4L60E
Racingforum - Drag, Drift & Time Attack - Racing Forum > racingforum.pl > Muscle Cars
dvj
Witam z uwagi na sporo wolnego czasu w przerwie świątecznej postanowiłem opisać modyfikacje jakie poczyniłem w mojej 4l60e
wiem ze wiele opinii krąży na temat jej wytrzymałość większość psełdo fachowców twierdzi że i tak się popsuje , ogólnie tyle się nasłuchałem głupot na ten temat
że skłoniło mnie to do opisania co ja zrobiłem w swojej przekładni i jakie modyfikacje poczyniłem opisze wszystko krok po kroku a artykuł dedykuje wszystkim
odważnym którzy chcieli by wziąć sprawy w swoje ręce albo walczą z taką skrzynią a ona jak na złość psuje się raz na sezon.
Więc do rzeczy :

Prace zostały podzielone na dwa etapy
pierwszy polegał na wzmocnieniu newralgicznych elementów
jak również wyeliminowaniu najczęstszych usterek dręczących ten model.
etap nr2 to prace które pozwoliły uzyskać szybszy czas zmiany jak również wyelyminowanie problemów z ciśnieniem zmiany i liniowym które nie wątpliwie dotyczy tego modelu skrzyni.
a więc po kolei zacznę może od końca:

Tylna panewka prowadząca wykonana została na zamówienie ponieważ rynek wtórny nie oferuje poszerzonych owszem można kupić z lepszego materiału ale nie o to do chodzi musi być 3mm szersza wtedy to działa.

Tylny układ planetarny zmieniony z 4 rolkowego na 5 rolkowy (GM) osobiście uważam ze 4 rolkowy w zupełności wystarczy
ja zmieniłem ponieważ skrzynia docelowo będzie pracować z TRANS BRAKE i to własnie ta przekładnia planetarna bedzie blokowana podczas startu w taki sposób.

Nowy zestaw tarcz i wentylowanych separatorów na sprzęgle low/revers (seria)

Częstą usterką jest znaczne zużycie panewki w kole słonecznym ,polecam wymianę na tuleje firmy sonnax jest ona szersza i wykonana z lepszych materiałów
http://www.przeklej.pl/plik/panewka-sun-g-jpg-003aeca3m40i

Następnym elementem w projekcie jest SHEEL jest to element wręcz newralgiczny najczęstszym uszkodzeniem jest scięcie zębów na wieloklinie ale są przypadki ze może dojść do zerwania zębów zabieraka i co za tym idzie uszkodzenie kosza reversu oraz co gorsze uszkodzenie obudowy powstaje dziura wielka sad.gif niestety znam z autopsji co gorsza do szło do tego po zastosowaniu
shela hi-performance zrobionego z grubszej stali absolutnie nie polecam można taki produkt nabyć w stanach za 50-60$
owszem materiał jest grubszy ale za to o wiele miększy, zalecam zastosowanie produktu firmy sonnax jest to seryjny shel tyle ze zmodyfikowany ma wzmocniony i utwardzony wieloklin jak również hartowane końcówki zabieraka, co ważne w zestawie dostajemy specjalną bieżnie sprzęgła jednokierunkowego jak również łożysko oporowe zamiast ślizgu jak to jest w wersji seryjnej a jest to ważne bo przy takim projekcie walczymy również z tarciem.
http://www.przeklej.pl/plik/schell-jpg-003aecadibq4

przedni układ planetarny zostawiłem seryjny chociaż są tu duże możliwośći można zastosować nie tylko 5 rolkowy ale nawet są dostępne układy o innym przełożeniu.

sprzęgło jedno kierunkowe forward zostało wymienione na podwójne, nawet w autach o mniejszej mocy bardzo często to sprzegło ulega zniszczeniu.
http://www.przeklej.pl/plik/forward-jpg-003aec9m76jo

sprzęgło 3-4 pięta achillesowa tego modelu, na rynku dostępne jest wiele zestawów wzmacniających osobiście nie polecam Alto ani Z-pack to nie działa zaletą Z-pack to tylko rozkład temperatury i niewontpliwie lepsze materiały a tak na prawdę powierzchnia tarcia jest taka sama jak w seryjnym sprzęgle 7 tarczowym dlatego ja stosuje zestaw 9 tarczowy firmy Raybestos sprawdza sie w 100% ważne niektórzy wyrzucają sprężyny separujące nie polecam tego zagrania ponieważ wydłużamy czas rozpięcie ale o tym później.

sprzęgło forwardu jak i overrun zostało wymienione profilaktycznie na nowe seryjne tu jeśli nie dojdzie do żadnego problemu z ciśnieniem to będzie to element wieczny.

następnym krokiem była modyfikacja kosza (imput) po pierwsze tłoki stalowe wulkanizowane zostały wymienione na starszy model (aluminiowe) ale tłok 3-4 zostawiamy stalowy ,dlaczego forward aluminiowy ponieważ to jedyny sposób aby wzmocnić wałek wejściowy w koszu zdarza się że gdy silnik dysponuje dużym momentem obrotowym nitro/turbo wałek potrafi zerwać wieloklin bądź rozerwać osadzenie, żeby temu zapobiec stosujemy specjalny aluminiowy tłok overrun z tajemniczą panewką panewke wciskamy na prasie w kosz (input)co spowoduje zaćiśnięcie wieloklina zapobiegnie to jego zniszczeniu tłok ten współpracuje tylko i wyłącznie z aluminiowym tłokiem forwardu dlatego też taka zmiana jest konieczna.
http://www.przeklej.pl/plik/tlok-overrun-jpg-003aecb9c1dc

kolejnym elementem jest tylna tulejka suportu prowadząca wałek (imput)warto wymienic ją na teflonową z oferty sonnax

Kosz revers w zasadzie tu nic sie nie robi poza sprawdzeniem w jakim stanie są panewki i oczywiście czy nie jest krzywy co często sie zdarza w przypadku odkrycia krzywizny w miejscu pracy taśmy 2-4 wymienić , dodatkowo w koszu revers zostały wymienione sprężyny cofające na twardsze ten zabieg stosujemy opcjonalnie tylko w tedy gdy mamy zamiar stosować trans brake
pomoże nam to w szybszym rospięciu.

taśma 2-4 tu są różne opinie jedni mówią ze seryjna jest oki inni ze szeroka drudzy ze kevlarowa wąska ja wybrałem szeroką karbonową kosztem siły docisku ale za to zapobiegnie ona tak częstemu wykrzywianiu kosza reversu.

tłok 2-go biegu a zarazem akumulator 3-go, jest tu wiele opcji począwszy od corvette super servo w którym możemy zastąpić seryjne uszczelnienia teflonowe gumowymi jak również tłokiem firmy sonnax który zwiększa siłę docisku o 18%
albo opcja nr3 którą ja wybrałem to tłok firmy raptor zwiększający siłę docisku o 35% wybierając tłok dla siebie trzeba pamiętać ze im większy tłok tym bardziej odczuwalna zmiana biegu z 2-3 i 3-4 czasami moze to przeszkadzać przy spokojnej jeździe kwestia gustu.
http://www.przeklej.pl/plik/tlok-2-jpg-003aecb025a5

tłok 4-go biegu tu nie bede sie rozpisywał Sonnax zwieksza siłe docisku o 40% są dostępne również inne ale żaden nie jest tak sprawny
http://www.przeklej.pl/plik/tlok-4-jpg-003aecb4s6jo

w pompie stosujemy rotor 10 łopatkowy 13 łopatkowy ma zamałe odstępy i zdarza się że w aucie z nitro potrafi rozpaść się na kawałki są dostępne rotory utwardzane 13 łopatkowe ale to zbędny wydatek za chwilę opisze modyfikacje układu sterującego będą na tyle poważne że pompa 13 łopatkowa nie będzie potrzebna a bezpieczniej jest jej nie mieć w swojej skrzyni.

jeśli chodzi o pompę znajduje sie w niej główny zawór sterujący ciśnieniem liniowym boost valve kontroluje go elektro zawór PC ale o tym później,zawór wymieniamy na największy ja założyłem 0.490" wymiana tego zaworu jest konieczna to podstawowy zabieg poprawiający charakterystykę lini w 4L60/4L60E i nie tylko.

Dodatkowo w pompie znajdują się sprężyny ograniczające wydajność również wymieniamy seryjnie są 2 jedna w drugiej zastępujemy to jedną twardszą (sonnax)
http://www.przeklej.pl/plik/sprezyna-pompy-jpg-003aecan02mv

Następnie akumulatory forward , 1-2, 3-4 zostały wymienione na bez pinowe ze sprężynami(sonnax)

STEROWANIE
Zawór zmiany 2-3 zmieniony na hi-performance który w pozycji D3 uruchamia sprzęgło overrun i pracuje od 1go do 3go biegu wspomagając
sprzęgło cierne forwardu jak również wspomaga sprzęgło jedno kierunkowe Forwardu.
http://www.przeklej.pl/plik/2-3-zawur-jpg-003aec9k82mv

kulki stalowe zmienione na teflonowe
płyta sterująca zmodyfikowana wedle instrukcji sonnax performance pack .96 up. nie bede sie tu rospisywał dodatkowo tylko wspomnę że oprócz tych zaleceń wykonałem własne odwierty w oparciu o doświadczenie jeśli ktoś będzie ciekawy bądź buduje taką zakałę to bez problemu udziele informacji gdzie co i po co wywiercić
dodatkowo w sterowaniu wymieniono korki skrajne na sonnax z gumowymi uszczelkami jak również zmodyfikowano zawór 1-2 light throttle bang/end bump shift
ponadto zastosowałem 3-4 sequence valve kit,actuator feed limit valve kit

to by było na tyle oczywiście w całej skrzyni został wymieniony zestaw uszczelnień nie pisałem o tym wcześniej bo uznałem to za oczywiste skrzynia pracuje z konverterem o stall 2800/3200 9" firmy REVMAX

Uwaga po przeprowadzeniu takich modyfikacji musimy przygotować się na spuszczenie oleju i zdjęcie miski celem wyregulowaniu zaworu PC zawór ten wyregulowany jest fabrycznie ale fabrycznie to nie oznacza dobrze na środku zaworu znajduje sie mała śrubka, procedura jest taka zapinamy manometr odpalamy silnik skrzynia powinna być nagrzana około 80C a ciśnienie powinno
nie być niższe niż 70psi ja proponuje ustawić około 80psi jest to ciśnienie minimalne nie mniej ważne od maksymalnego
bo jak pojedziemy na próbę z zapiętym manometrem to przekonamy się że jadąc spokojnie czy też nawet delikatnie wyprzedzając/przyspieszając zauważymy że przez 70-80% czasu jazdy to własnie to cisnienie jest główną wartoscią sterująca
zawór PC podnosi cisnieni dopiero podczas znacznego wzrostu momentu obrotowego, co ważne tą procedurę warto zastosować nawet podczas wykonywania standardowego remontu.

Teraz najważniejsze pytanie czy to co opisałem działa i czy daje pożądany efekt???? W 4L60E która jest sterowana elektrycznie będą następujące objawy może pojawić się błąd informujący o złym czasie zmiany co jest dobrym objawem,
podczas pełnego przyspieszenia zmiana biegu może trwac owiele dłużej niż przed modyfikacjami z 2na3 nawet powyżej sekundy to też dobry znak , mogą tez wystąpić inne anomalia podczas zmiany biegu dotyczy to każdej możliwości czyli
1-2,2-3 3-4,4-3,3-2,2-1 to wszystko oznacza że zabiegi wykonane w skrzyni działają .
Anomalia są objawami nie zgodności ustawień adaptacyjnych w stosunku do rzeczywistego czasu zmiany .
Np. Podczas gdy przykładowo jedziemy z obciążeniem rzędu 360 ft.lb momentu obrotowego czas zmiany 1-2 wynosi 0.375sec. a z 2-3 0.325sec. A jeśli my uzyskaliśmy czasy np o 20-40% szybsze komputer automatycznie zmniejsza ciśnienie zmiany po przez zawór PC dążąc do czasów jakie ma w tabelce
co ma się nijak do tego co chcieliśmy osiągnąć dlatego trzeba to wystroić robi się to przy pomocy chociaż by HP-Tuners
zasada jest prosta odpalamy HP-Tuners wchodzimy w skrzynie biegów następnie (Auto Shift Propertise) i zakładka (Shift Time)
skupiamy się na parametrach od 240 ft.lb do końca tabelki w przypadku zmiany z 1na2 i 2na3 zmniejszamy czasy o 30-40% (ja zmniejszyłem o 50% działa:)
natomiast w przypadku zmiany 3-4 wpisujemy wszędzie ZERA.
http://z1.przeklej.pl/prze2953/260cc177000...9e7/tabelka.gif

Można też przestawić wiele innych opcji ale o tym nie będę się rozpisywał bo to nie jest konieczne w razie pyń dvj@o2.pl Pozdrawiam.
efekt końcowy smile.gif
http://www.youtube.com/watch?v=9Xj9ziHHThU
bakupno
i jak żyje skrzynia ?? rolleyes.gif
To jest wersja lo-fi głównej zawartości. Aby zobaczyć pełną wersję z większą zawartością, obrazkami i formatowaniem proszę kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.