Pomoc - Szukaj - Użytkownicy - Kalendarz
Pełna wersja: E36 - tuleje wahacza przedniego i gumy stabilizatorów-poliuretan
Racingforum - Drag, Drift & Time Attack - Racing Forum > racingforum.pl > BMW Performance
Andrzej87
Witam

Mam E36 ze sprężynami H&R -40/-15, amortyzatory, stabilizatory i tuleje wahacza przedniego z M-pakietu. Auto jest na ulicę. Auto dobrze się prowadzi, ale chciałbym trochę poprawić:
1. Zmiana tulei wahacza przedniego z gumowych na poliuretanowe. Co to poprawi?
2. Zmiana tulei (mocowań-obejm) stabilizatorów na poliuretanowe. Co to da?

Warto coś jeszcze zmienić z takich drobiazgów?
Auto ma nie być bardzo twarde.

Pozdrawiam

ryczko100
Jak ma nie być za twarde to wstaw jakieś meyle hd i olej polibusze. Co to da - a to że buda większy wpierdol dostanie :-)
I będzie popiskiwać.

Chyba, że zalezy Ci na zawiasie typu beton - go go go :-)
K@mill
CYTAT(Andrzej87 @ Thu, 11 Aug 2011 - 00:33) *
Witam

Mam E36 ze sprężynami H&R -40/-15, amortyzatory, stabilizatory i tuleje wahacza przedniego z M-pakietu. Auto jest na ulicę. Auto dobrze się prowadzi, ale chciałbym trochę poprawić:
1. Zmiana tulei wahacza przedniego z gumowych na poliuretanowe. Co to poprawi?
2. Zmiana tulei (mocowań-obejm) stabilizatorów na poliuretanowe. Co to da?

Warto coś jeszcze zmienić z takich drobiazgów?
Auto ma nie być bardzo twarde.

Pozdrawiam


Zmiana tulei wahaczach możne trochę poprawić precyzje prowadzenia auta na drodze i zmniejszyć gumowatość przy hamowaniu, ale jak masz świeże gumy to dużo po zmianie nie odczujesz.
Tuleje stabilizatora myślę że będzie to samo, albo wręcz nic nie poczujesz.

Na plus dla poliuretanów to to że podobno zniosą więcej przy bardziej ekstremalnej jeździe.


CYTAT(ryczko100 @ Thu, 11 Aug 2011 - 11:53) *
Jak ma nie być za twarde to wstaw jakieś meyle hd i olej polibusze. Co to da - a to że buda większy wpierdol dostanie :-)
I będzie popiskiwać.

Chyba, że zalezy Ci na zawiasie typu beton - go go go :-)


Nie mam pojęcia o czym mówisz, mam wszystkie tuleje poliuretanowe + bilstein b8 + eibach -30mm jeżdżę na 17" i do betonu to brakuje jak z tąd do tamtego drzewa i jeszcze wpiz&*. Jedynie tył trochę hałasuje ale to dlatego ze mam wyprute wnętrze częściowo.
Mam seryjna ibize FR na 16" i seryjnym zawiasie, komfort jazdy i odgłosy z zawieszenia mam dużo gorsze niż w powyższym setupie w e36.
X_E_O_N
zakladaj poliuretany a nie sluchaj jakis glupot usera ktory nie ma pojecia o czym mowi

komfort prowadzenia bedzie bardzo odczuwalny nic praktycznie nic sie nie zmieni pod wzgledem komfortu

mam wszystko poskladane w aucie na poliuretanach nic nie piszczy jest twardo ale tak chcialem o twardosci decyduje zaiweszenie ewentualnie kolor poliuretanu
Andrzej87
Nie mam nic do stracenia, a mogę zyskać lepsze prowadzenie więc założę.

Jakiego producenta polecacie?
Olkusz z tej strony: http://poliuretany.olkusz.pl/pl/ jest dobry?

Misior
Chyba polowa polski na nich jezdzi wiec o czyms to swiadczy smile.gif
ww#296
wymiana sworzni na wahaczach przednich na takie bez gumy (mahle HD) komfort jazdy pogarsza bardziej niz Eibachy - 30 i twarde amortyzatory.
Andrzej87


Sworzni nie chcę ruszać.

Dzięki za odpowiedzi.
ww#296
CYTAT(Misior @ Fri, 12 Aug 2011 - 08:30) *
Chyba polowa polski na nich jezdzi wiec o czyms to swiadczy smile.gif



o cenie?
Andrzej87
Cena rzeczywiście wysoka, ze dwa razy większa od markowego zamiennika.

ww#296 masz jakąś inną zaufaną firmę?
hater
http://www.strongflex.vot.pl/ polecam wink.gif mam w w swoim od nich poliuretany, tak jak bardzo wielu ludzi i nie narzekam. ceny są ok warto pogadać o możliwość rabatu wink.gif
Andrzej87
Ceny wyższe od Olkusza.
X_E_O_N
CYTAT(ww#296 @ Fri, 12 Aug 2011 - 22:30) *
wymiana sworzni na wahaczach przednich na takie bez gumy (mahle HD) komfort jazdy pogarsza bardziej niz Eibachy - 30 i twarde amortyzatory.



jak wygladaj sworznie bez gumy ????

to wiadomo ze jak bez gumy to sie jezdzic nie da smile.gif

troszke wiedzy a pozniej doradzanie boslabo wypadles

co to sa eibachy -30 i jakie to sa twarde amortyzatory

ww#296
CYTAT(X_E_O_N @ Tue, 16 Aug 2011 - 08:57) *
troszke wiedzy a pozniej doradzanie boslabo wypadles



sworzeń to metalowa "kula" osadzona w poliuretania całe to ustrojstwo oblane jest gumą i poprzez blachę przymocowane do wahacza. To serja w cywilnych E36. Ten sam sworzeń w m3 jest niewymienny (teoretycznie) i zamiast osadzenia na gumie jest tylko metalowa kula w poliuretanie przymocowane na sztywno do wahacza. Podobnie w meyle HD nie ma gumy - większa kula w poliuretanie bezposrednio na wcisk do wahacza - przeznaczone do zamieniania serii w zwykłych wrrsjach E36.
To sworzeń z gumą - http://allegro.pl/sworzen-sworznie-nowe-bm...1723528067.html

A to bez gumy - http://allegro.pl/sworzen-wahacza-krotki-b...1757627763.html

Zresztą jak ktoś choć raz widział wahacz to wie o co chodzi.

Zwykle wiem o czym i co piszę więc proszę o troszkę kultury bo wiedzy nie wymagam.

Ps. Nie znam i nie polecam firmy z poliuretanami ponieważ nigdy nie korzystałem wiec nie doradzam ale generalnie jestem przeciwnikiem jesli chodzi o zamianę gum na poliuretany w aucie cywilnym + okazjonalnie tor. Za to w przypadku np wózka tylnego mostu w m3 E36 poliuretan z Olkusza jest wyraźnie tańszy niż seryjne gumy.
Jak miałem "zwykłe" E36 to zawieszenie tuningowałem na bazie elementów lub rozwiązań m3. Czyli sprężyny Eibach - 30mm do seri , bilstein B6 (dopiero teraz zorjentowałem sie że w M3 jest B6 sport wyraźnie twardszy amor niż "zwykła" B6) itp.
X_E_O_N
Problem w tym ze piszesz o sworzniu a my piszemy o tulei metalowo gumowej i o ile w serii wystepuje jako guma z duza iloscia ubytkow smile.gif to w ///M wystepuje jako calosc jest jednolita guma z centrycznym lub acentrycznym otworem i o tym caly temat jest

A co do sworznia to nie wyobrazam sobie jak ma dzialac owy sworzen nie majac ruchu ............. nie spotkalem sie z rodzajami sworzni poza tym ze firma MYLE dla kasy zrobila wersje HD czyli wzmocnione z wieksza kulka w poliuretanie ktora dziala identycznie jak zwykla i tez ma ruch nie jest zalana zadna guma , sa inne cale wahacze roznica jest w dlugosci i materialu z jakiego jest zrobiony ale mozna zastapic wahacz z M na seryjny ale sworznie sa wszedzie tak samo skonstruowane i dzilaja tak samo inaczej przy przy pierwszym ruchu kola pekl by wahacz albo by go wyrwalo z mocowania pozdrawiam
ww#296
Xenon - opanuj troche emocje - nie rozróżniasz tulei metalowo gumowej od sworznia, nie znasz konstrukcji wahacza E36, generalnie odnosisz się do mojej wypowiedzi w której nic nie ma o poluretanach ani o tulejach metalowo gumowych.
Pozatym autor tematu powiedział że nie zamierza wymieniać sworzni wiec ja nie mam wiecej nic do dodania ponieważ jeśli chodzi o tuleje zakładałem seryjne gumowe od m3 (z wersji 3.2 otwór centryczny), ąby nie popsuć seryjnej geometrii. Nawet nie chciało Ci sie obejrzeć dokładnie zdjęć z linków które podałem...
Andrzej87
ww#296 co wg Ciebie przemawia za komponentami z M3 w porównaniu do poliuretanów? Chodzi tylko o tę tuleję wahacza.

ww#296
Tuleje gumowe realizują ruch obrotowy współpracyjących elementów bez tarcia miedzy przemieszczającymi sie elementami. Wykorzystują w tym celu właściwości na rozciąganie i ściskanie gumy. Nie ma "łożyska" więc dopóki guma nie rozwwulkanizuje się nie ma żadnych luzów, stuków itp. Dodatkowo taka guma powoduje że niewielkie naprężenia wynikajace z np niewłaściwej geometri są kompensowane.

Natomiast Poliuretan nawet "miekki" nie ma takich właściwości. Dlatego stosując go musi być skonstruowany jak łożysko - czyli mamy poruszające się względem siebie elementy miedzy którymi musi być minimalny luz. Poliuretan ma dobre właściwości ślizgowe - dlatego to działa, do tego ma też pewną elastyczność węc nadaje się w sumie do zawieszen. Jednak mamy elementy współpracujące niczym niezabezpieczone narażone na to że między nie dostanie się woda, piasek itp - stąd pojawiające się informacje o skrzypieniach, piskach itp. Do tego poliuretan musi być właściwie zamontowany (tak aby umożliwić ruch) właśnie z powodu niewłaściwego montażu, blokującego współpracujące elementy dochodzi do zniszczenia bardzo szybko.

Co zyskujemy? mniejszą podatność koła na przemieszzenie np na nierówności czy pod wpływem innego czynnika.
Tuleja gumowa z M3 jest i tak znacznie sztywniejsza niż seria E36 dlatego uważam że w amatorskich warunkach lepsza jest guma - w końcu konstruktorzy przewidzieli konieczność jakiejś elastyczności w tym miejscu obliczyli ją z zaprojektowali element.
A poliuretan? przypadkowe właściwości. Stosowany w aucie które generalnie jest w kiepskiej kondycji, ma zwykle tak bardzo obniżone zawieszeie, które nie jest w stanie pracowac bo "leży" na odbojach do tego zużyte lub chińskie amortyzatory typu "gwint" za 1000 zł, rozpadające się nadwozie, głośny wydech który i tak zakłóca wszelkie inne dzwięki - stąd generalnie opinie - "nie ma różnicy".

Jednak odnośnie poliuretanu to teoretczne wnioski - nigdy nie miałem więc mogę sie mylić. No i jazda typowo po torze np Poznań czy nawet Kielce i świadome zastosowanie- na dobrej nawierzchni ta odrobina wieksza sztywność koła może minimaLNIE poprawic osiągi.

Ps. na tor chętnie zastosowałbym sztywniejsze poduszki tylnych amortyzatorów - moga być poliuretanowe - przy twardszych amortyzatorach najpierw około pół cm pracuje poduszka , potem dopiero zaczyna amor.
X_E_O_N
O jakie emocje Ci chodzi ???? jestes z tych co reafuja na kazdy post emocjonalnie ???? A i wracajac do kultory nie zauwazylem zadnego niegrzecznego zachownaia z mojej strony chyba ze zwrucenie uwagi o braku wiedzy jest czyms obrazliwym smile.gif

Temat jest o tulejach metalowo gumowych
piszesz o sworzniach

masz teorie spsikowe o istnieniu jakis nadzwyczajnych (totalnie zwyklych i takich samych konstrukcyjnie ) w kazdej E36 ktora mam lub ktora robilem zakladalem wlasnie takie wzmocnione sworznie rowniez do E46 do wachaczy w ktorych jest mozliwosc jej wymiany sworzni ktore opisujesz maja zasade dzialania taka sama i sa tak samo zbudowane , zarzucasz mi ze sie emocjonuje

Prosze Cie popatrz jeszcze raz dokladnie o czym piszesz o czym jest temat popatrz dokladnie na zdjecia jakie zamiesciles bo moze nie patrzyles w przeciwienstwie do mnie i powiedz jaka jest roznica w wygladzie ??? owszem jeden jest starego typu drugi wzmocniony nowego typu

Jesli bardzo Ci na tym zalezy to moge spacjalnie dla Ciebie kupic niby mega kosmiczne M3 sworznie i swykle przekroic na pol i porównamy ze roznia sie tylko wielkascia koli na koncu sworznia i na tym koniec ......

Pozdrawiam czasami warto sie obudzic chodz na chwile

A posty czytaj ze zrozumieniem bo ja w zaden sposob do tego emocjonalnie w przeciwienstwie do Ciebie nie podchodze z mojej strony koniec tematu bo znowu napiszesz o czyms innym wiec dalsza dyskusja jest bez sensu
ww#296
tłumaczę jak mogę słowami, pokazuje na zdjęciach - przyznaje - słabo wypadam, brak mi wiedzy bo chyba śpię i nie potrafię przekazać Ci budowy zwykłego, seryjnego krótkiego sworznia stosowanego w BMW E36. EOT.


markus344
polecam poliuretany,-przy wkładaniu użyj jakiegoś dobrego mazidła dla lepszego wcisku i nic nie będzie skrzypiało-a jak będzie to zawsze można się tego pozbyć -np:wstrzykiem w miejsce pisku-ja mam auto na drogi publiczne i nigdy nic mi nie skrzypiało -polibusze są dużo mocniejsze i usztywniają auto-brak bujania wychyłów itp. najlepiej jak zadzwonisz do firmy np: w pl olkusz itp. i zapytasz o słabe punkty zawieszenia w e36,a tam jak sprzedają tego tony to wiedzą,co i w jakim aucie jest za słabe- jakie gumy lecą najszybciej-lub często! Jeżeli nie chcesz zmieniać całego kompletu jaki produkują to to z zapytaniem będzie najlepszą opcją! Ja użytkowałem auto 5lat,zanim zmieniłem na poliuretan a i tak zapytałem dodatkowo i dokupiłem dodtakowe - zaznaczam ,że nie zmieniłem wszystkich gum na poliuretan ,bo moim zdaniem nie było takiej potrzeby- ale teraz będzie,bo byłem zachwycony ich działaniem! Najlepszy efekt jak wstawiłem gwint i polibusze -wtedy moja e30 prowadziła się jak nowa -tam gdzie skręcisz tam pojedzie przy prawie każdej prędkości biggrin.gif O wpływie poliuretanów na nadwozie? nie zgadzam się zupełnie -nie wiem czy Ci którzy kupują np: lemfordera niby idzie w BMW na pierwszy sort -G! prawda -to nie ta sama guma która idzie do BMW - ludzie łudzą się,że jak kupi coś firmy ,która produkuje coś na pierwszy montarz do np:BMW to będzie miał najwyższą jakość tak jak w oryginale laugh.gif jeszce raz powtórzę G! prawda! najbardziej zbliżonym produktem do gumy idącej na pierwszy montarz jest właśnie poliuretan!!!! Niby kwestia sporna,ale każdy wie swoje i ma swoje doświadczenia.Zupełnie mnie nie dziwi mnie,że jak ktoś wepchał poliuretan na sucho to mu coś skrzypi ph34r.gif
Misior
CYTAT(markus344 @ Wed, 19 Oct 2011 - 13:44) *
najbardziej zbliżonym produktem do gumy idącej na pierwszy montarz jest właśnie poliuretan!!!!

masz jakies poparcie tej kosmicznej teorii czy tak poprostu piszesz co Ci sie umyśli?
duchu22
Miałem poli tuleje w e30 z przodu na wahaczach i w porownaniu do seryjnej bylo o wiele precyzyjniej ale pomimo przesmarowania popiskiwaly na DUZYCH poprzecznych nierownosciach.
Grand_
wymiana swożni pływających na stałe myle HD POMAGA! w ostrzejszej jeździe zwłaszcza jak hamulesz na skręconych kołach, poprostu KWSZ się nie zmienia.
wymiana tylnich mocowań na te acentryczne od myle hd też pomaga bo koło się bardziej kładzie przy skręcie.

ja do tego mam jeszcze sachs performance amory czerwone i glebe eibacha federn, i jest naprawde baardzo dobre prowadzenie polecam taki pakiet.

nie inwestowałem w poliuretany bo ludzie piszą że się rozlatują czy cuś.
Misior
CYTAT(Grand_ @ Mon, 26 Dec 2011 - 12:08) *
nie inwestowałem w poliuretany bo ludzie piszą że się rozlatują czy cuś.

pokaż mi tych ludzi i gdzie tak wyczytałeś?
artix
Mam wszystko wymienione w aucie co sie dalo i nie zauwazylem ze cos sie sypie.
Grand_
a szperałem po goglach i wiesz jedni piszą że szał inni że szmelc, nie miałem do czynienia z tym nigdy a jeżdzę dużo cywilnie po kraju i nie chciałem ryzykować że mi soś się " rozleci po xxxx km " to kupiłem tak jak kupiłem i nie nażekam dobry kompromis między jazdą cywilną a wymiataniem po winklach,
pewnie poliuretan czy powerflex lepszy ale na codzień juz całkiem zęby dzwonią ;]
Patu
Siemanko,

Mam u siebie w e36 compact założony cały zestaw poliuretanowych elementów w przednim jak i tylnym zawieszeniu ( stabilizatory też).

Prowadzenie się poprawiło, czucie auta, zwłaszcza w zakrętach także.

Auto służy do zabawy po drogach oraz do track day' ów. Przelatałem już 15tyś km i nic nie skrzypi, nie trzeszczy i nie pęka...

Poliuretany to twardsza odmiana Polibusz Olkusz, polecam.

Reasumując, gdybym sluchał opowieści literatów do tej pory jeździłbym na seryjnych gumach, zamawiaj, montuj, ciesz się jazdą.

Może jesteś z Warszawy to się spikniemy?

Serecznie pozdrawiam!




Misior
CYTAT(Grand_ @ Mon, 26 Dec 2011 - 23:21) *
a szperałem po goglach i wiesz jedni piszą że szał inni że szmelc, nie miałem do czynienia z tym nigdy

no własnie i teraz też piszesz ze nie kupiłeś bo się rozlatują wink.gif i następny kto będzie szukał opinii o poliuretanach też powie że szukał na googlach i że pisali że się rozlatują - i koło się zamyka cool.gif
Grand_
ale wiesz na początku łańcucha komus może się rozleciały i stąd ta fama biggrin.gif
nieno nie miałem nigdy do czynienia z tym wynalazkiem, nie mam własnego zdania.

aha a po założeniu acentrycznych tuleji wahacza tylnego wcale nie jest konieczne ustawianie zbierzności, owszem zmieniła się ale u mnie nadal była w normie bo potem jednak ustawiałem ale popatrzyłem jak było i jak się zmieniło.

ja jestem spod Krakowa jak cuś.
To jest wersja lo-fi głównej zawartości. Aby zobaczyć pełną wersję z większą zawartością, obrazkami i formatowaniem proszę kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.