Pomoc - Szukaj - Użytkownicy - Kalendarz
Pełna wersja: Sondy Lambda, a pojedynczy lub podwójny układ wydechowy ?
Racingforum - Drag, Drift & Time Attack - Racing Forum > racingforum.pl > BMW Performance
Foinix
Dobra...

Sonda lambda - czujnik mierzący zawartość tlenu w spalinach, umieszczony w układzie wydechowym benzynowego silnika spalinowego. Pozwala to na precyzyjne dozowanie składu mieszanki paliwowo-powietrznej.

Stężenie tlenu w mieszance mierzone przez sondę to stosunek procentowy %

Weźmy teraz dwa silnik... M50B25 i M52B28

W silniku M50 układ wydechowy jest rozwiązany w taki sposób, że kolektor wydechowy z 6 rur przechodzi w dwie, po jedną na każde trzy cylindry... No i lecą sobie te dwie rury, aż w pewnym miejscu łączą się w jedną grubszą... Tam znajduje się Sonda Lambda (która wykonuje pomiar) następnie za sondą, z jednej rury jest rozgałęzienie znowu na 2 rury, taki swoisty duży X, dalej te dwie rury idą już do samego końca układu wydechowego :-)

W silniku M52 jest rozwiązane to pozornie prościej... Nie ma tam X-a, tylko dwie rury które wychodzą od kolektora wydechowego, idą już do samego końca... A w miejscu gdzie w silniku M50 występuje X i jest tam jedna sonda, to w silniku M52 są po prostu dwie sondy po jedną na każdą rurę i tam wykonują osobne pomiary...

Dobra... O co chodzi ? :mrgreen:

Co się stanie gdy do silnika M50, założymy wydech od M52 ? Oczywiście silnik M50 jest przystosowany pod jedną sondę, więc podepniemy jedną sondę do jednej z dwóch rur (wydech od M52) Czy komputer silnika otrzyma odpowiednie informację ? Skoro sonda mierzy stężenie tlenu... Domyślam się, że w obu rurach jest takie samo... Może są tam jakieś minimalne różnice ? Dlatego M52 ma dwie sondy i pomiar jest bardziej precyzyjny ? Ale czy to ma aż tak duże znaczenie ? Nie powinno być różnicy w składzie spalin... pomiędzy dwiema "parami" 3 cylindrów... Chyba ?


Czy ktoś potrafi udzielić mi sensownej odpowiedzi ?


Foinix
dobra... trochę zamotałem... bo M52 sondy są za katami... a w M50 przed, ale mam nadzieję że wiecie o co mi chodzi... czyli weźmiemy jedną sondę i wkręcimy w wydech od M52 ale przed katem, a nie za...
slawo
u mnie w m52b28 obie sondy byly przed katem fabrycznie!
Foinix
nie istne co ma M52, pomińmy temat stricte o M52... bardziej mi chodzi o to jak się zachowa silnik M50 z jedną sondą wkręconą do jednej rury, bez zastosowania X-pipe, czyli silnik M50 z wydechem od początku do końca na 2 rury tak jak M52B28

będzie to działać czy nie ?
Rijndael
Jeśli silnik jest zdrowy, a sondy sprawne to w obu rurach powinny pokazywać to samo.
To jest wersja lo-fi głównej zawartości. Aby zobaczyć pełną wersję z większą zawartością, obrazkami i formatowaniem proszę kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.