kowal1992
Sun, 15 Aug 2010 - 21:34
Witam. Planuje zrobić swap w swojej e30 w której mam obecnie M40B16 na M42B18 z e30 lub M50B25 z e34/e36. W każdym z tych silników będzie montowana turbina. Z M42 chciałbym uzyskać 300+ KM. I teraz takie pytanie czy dzięki podwyższeniu pojemności do 2 litrów, modyfikacji głowicy, ostrzejszych wałków, programu, turbiny itp. Mógłbym wycisnąć 300+? Jeśli tak to czy będzie potrzeba kupna kutych tłoków i czy będzie to w miarę bezpieczne 300KM? Jeśli nie to wybór pada na M50 i koniec tematu.
Pozdrawiam
PioterW
Sun, 15 Aug 2010 - 21:43
Ja tam specjalistą od turbo nie jestem, ale chcesz mu 3 razy zwiększyć moc i pytasz czy to będzie bezpieczne? Może teoretycznie się da, ale chyba tańszym i pewniejszym rozwiązaniem będzie wstawienie po prostu mocniejszego silnika.
kowal1992
Mon, 16 Aug 2010 - 07:26
Pytam się bo słyszałem że M42 ma kuty wał na 8 przeciwwagach i do tego włożyć np tłoki/korby od innego silnika który w serii jest mocniejszy. W tedy zyskamy przy dobraniu odpowiednich tłoków/korb większą pojemność oraz wytrzymałość. Uparłem się tego M42 bo chciałem mieć mocną i dobrze kierującą się e30
, a wyczytałem że M50 trochę pogorszy rozkład mas. Myślałem też żeby wpakować S14B20 ale to już wyższa półka :/ Jeśli zbudowanie M42 300+ jest nie opłacalne to wpada M50.
<edit>
Co myślicie o takim strokerze w M42? Blok z M44+wał z M47 90mm+tłoki z S50B32+korby z M50B25. Będzie wszystko pasować? Wał w M47 jest kuty, korby wytrzymują 400KM, tłoki również wytrzymają. Nie wiem co z blokiem. Czy wytrzyma 300KM? Zna ktoś wzór lub mógł by mi policzyć jaki wyjdzie stopień sprężania? Chciałbym żeby było tak ok 8.5:1 pod turbo.
jaskulwwa
Mon, 16 Aug 2010 - 20:25
http://www.m42club.com/forums/showthread.php?t=6866 tu masz fajnie opisane podobne kombinacje tłoków, wałów itd.
kowal1992
Tue, 17 Aug 2010 - 10:41
Dzieki ale czytałem już ten temat. Wie ktoś jak policzyć CR?
Misior
Tue, 17 Aug 2010 - 13:09
Stopien sprezania (CR) jest to stosunek pojemnosci całkowitej do pojemnosci komory spalania.
Foinix
Sun, 22 Aug 2010 - 14:24
CYTAT
W każdym z tych silników będzie montowana turbina. Z M42 chciałbym uzyskać 300+ KM. I teraz takie pytanie czy dzięki podwyższeniu pojemności do 2 litrów, modyfikacji głowicy, ostrzejszych wałków, programu, turbiny itp. Mógłbym wycisnąć 300+? Jeśli tak to czy będzie potrzeba kupna kutych tłoków i czy będzie to w miarę bezpieczne 300KM?
BMW zrobiło z M42 315 KM bez turbo
tzw. S42B20
Jest to silnik zbudowany wyłącznie do sportu, za bazę do budowy posłużył M42, pojemność zwiększona do 1999 ccm. moc 315km :]
Link z opisem budowy repliki S42B20
http://forums.bimmerforums.com/forum/showthread.php?t=433471
Michau9
Mon, 23 Aug 2010 - 13:21
wow, genialne. Małe OT. Która buda lepsza do zakrętów z M42 na pokładzie: e30 czy e36?
Taffarel
Mon, 23 Aug 2010 - 14:10
Foinix
Mon, 23 Aug 2010 - 15:48
CYTAT
wow, genialne. Małe OT. Która buda lepsza do zakrętów z M42 na pokładzie: e30 czy e36?
E36 Coupe z silnikiem M42 ma idealny rozkład masy 50/50 + dożo lepsze tylne zawieszenie... do tego upchać turbo, żeby "zniwelować" różnice w wadze... i jest malina
kowal1992
Mon, 23 Aug 2010 - 21:11
CYTAT(Foinix @ Mon, 23 Aug 2010 - 15:48)
E36 Coupe z silnikiem M42 ma idealny rozkład masy 50/50 + dożo lepsze tylne zawieszenie... do tego upchać turbo, żeby "zniwelować" różnice w wadze... i jest malina
Ale za to M42 z e36 jest zbudowany z gorszego materiału. M42 e30 ma kuty wał i na 8 przeciwwagach. Jeśli się pomyliłem to proszę poprawić. Foinix
Taffarel dzięki za linki.
Foinix
Mon, 23 Aug 2010 - 21:47
CYTAT
Ale za to M42 z e36 jest zbudowany z gorszego materiału. M42 e30 ma kuty wał i na 8 przeciwwagach. Jeśli się pomyliłem to proszę poprawić.
tak pomyliłeś się... M42 w E36 różni się tylko komputerem i kolektorem dolotowym, który został zmieniony w 1992 roku, dzięki czemu moc 140 km, a nie 136 km jak w E30, natomiast następca M42, czyli M44 który pojawił się przełom roku 95/96 jest z gorszych materiałów, odlewane korby i 4 przeciwwagi na wale...
ziemczon
Sat, 04 Sep 2010 - 14:40
CYTAT(kowal1992 @ Mon, 16 Aug 2010 - 07:26)
Pytam się bo słyszałem że M42 ma kuty wał na 8 przeciwwagach i do tego włożyć np tłoki/korby od innego silnika który w serii jest mocniejszy. W tedy zyskamy przy dobraniu odpowiednich tłoków/korb większą pojemność oraz wytrzymałość.
Jesli srednica tloka i wal pozostana takie same, to pojemnosc sie nie zwiekszy. Zeby uzyskac wieksza pojemnosc, trzeba albo rozwiercic pod wieksze tloki, albo dac wal o innym wykorbieniu..
quattro3
Sun, 05 Sep 2010 - 15:21
m42 w e30 rozni sie dosc znacznie od tego z e36 ( wiem bo sam rozebralem po kilka takich silnikow). w e36 wal(4 przeciwwagi),korby i tloki sa delikatniejsze, glowica ma szersze kanaly, zawory 6mm a nie 7 jak w e30.
k11
Sun, 05 Sep 2010 - 16:05
A nie porównywałeś czasem
M42 z
M44?
r.
kremat0r
Sun, 05 Sep 2010 - 18:02
M42 w e30 i e36 rożni sie tym że do 1989 roku m42 miał natrysk na denka. Pomijam już kompa i inne kolektor.
quattro3
Sun, 05 Sep 2010 - 22:33
Pewny jestes z tym natryskiem? bo nawet m43b16 ma natrysk na denko
piechur
Sun, 05 Sep 2010 - 22:37
CYTAT(kremat0r @ Sun, 05 Sep 2010 - 18:02)
M42 w e30 i e36 rożni sie tym że do 1989 roku m42 miał natrysk na denka. Pomijam już kompa i inne kolektor.
powiedz mi w jakim to samochodzie przed '89 byl montowany m42???
Foinix
Mon, 06 Sep 2010 - 09:22
CYTAT
m42 w e30 rozni sie dosc znacznie od tego z e36 ( wiem bo sam rozebralem po kilka takich silnikow). w e36 wal(4 przeciwwagi),korby i tloki sa delikatniejsze, glowica ma szersze kanaly, zawory 6mm a nie 7 jak w e30.
na pewno ?
a nie jest tak jak
k11 wcześniej spytał... czy to nie był M44 ? z tego co ja wiem to M42 w e30 i e36 różni się kolektorem dolotowym i komputerem... a inne korby i wał pojawiły się w M44
M-Technic
Mon, 06 Sep 2010 - 22:38
ETK BMW mówi jasno Czapka ta sama uklad korbowo tłokowy tez ten sam
Foinix
Tue, 07 Sep 2010 - 16:03
ale to mnie niepokoi... chyba że koleś nie wie jaki silnik rozebrał... bo widzę tutaj 4 przeciwwagi zamiast 8
http://allegro.pl/bmw-318-e36-1-8-m42-wal-...1188999921.htmldla porównania wał który ma 8 przeciwwag
http://allegro.pl/wal-bmw-318-e30-e36-m40-...1218965748.html
quattro3
Tue, 07 Sep 2010 - 23:29
etk to etk a w rzeczywistosci jest troszke innaczej. to co napisalem to sa roznice pomiedzy m42 z e30 a e36, a m44 to oczywiscie juz co innego. dla ciekawostki moge podac ze zamowilem w bmw korby do m42 e30 po ich numerze a dostalem takie jak sa w m44 ( prawdopodobnie te z e30 zostaly juz wycofane a te z m44 weszly jako zamiennik)
Foinix
Wed, 08 Sep 2010 - 09:54
czyli jest lipa z M42 w e36 ? szukać wału z M41 lub M47 ?
wb78
Wed, 08 Sep 2010 - 23:45
CYTAT(Foinix @ Wed, 08 Sep 2010 - 09:54)
czyli jest lipa z M42 w e36 ? szukać wału z M41 lub M47 ?
Policz sobie wszystkie koszta, wał, obróbka, panewki, wyważanie, tłoki z m3 i co najważniejsze pierścienie do nich. Jak policzysz to zrozumiesz, że to sztuka dla sztuki
Pozdrawiam.
Michau9
Thu, 09 Sep 2010 - 10:21
sztuka dla sztuki? Przyznam się, że nie liczyłem dokładnie ile to wyjdzie, ale jestem pewny, że dużo taniej niż swap na np s50b30. Zakręcona troche ta dyskusja i sam już nie jestem pewien co z niej wynika, ale jeśli w M42 wał jest na 8 przeciwwagach to po co go wymieniać na jakikolwiek inny? Rozumiem, że ten z M47 jest trwalszy, ale wg mnie ten is'owy spokojnie wytrzyma.
Foinix
Thu, 09 Sep 2010 - 12:27
chodzi o to, że wał w M42 z e36 prawdopodobnie ma 4 przeciwwagi, jak w M44
ale chciałbym być pewien na 100%
EDDY
Thu, 09 Sep 2010 - 17:52
A ja bym poleciał troche inaczej..... m20b27+głowa i pare rzeczy od m20b25 i juz jest z 200KM i do tego potem dmuchawka
i bedzie konkreta moc i Konkretniejsze Nm
rpautosport
Thu, 09 Sep 2010 - 23:07
CYTAT(EDDY @ Thu, 09 Sep 2010 - 17:52)
..... m20b27+głowa i pare rzeczy od m20b25 i juz jest z 200KM...
Tylko 180KM. Do 200KM brakuje odpowiedniego stopnia sprężania, wałka i optymalnego softu.
EDDY
Fri, 10 Sep 2010 - 00:46
dlatego napisałem pare rzeczy....
Foinix
Fri, 10 Sep 2010 - 08:38
nie róbcie off topa, to jest temat o M42, poza tym nie mam zamiaru wkładać M20 do e36 bo dla mnie to krok w tył...
wb78
Fri, 10 Sep 2010 - 16:09
CYTAT(Michau9 @ Thu, 09 Sep 2010 - 10:21)
sztuka dla sztuki? Przyznam się, że nie liczyłem dokładnie ile to wyjdzie, ale jestem pewny, że dużo taniej niż swap na np s50b30. Zakręcona troche ta dyskusja i sam już nie jestem pewien co z niej wynika, ale jeśli w M42 wał jest na 8 przeciwwagach to po co go wymieniać na jakikolwiek inny? Rozumiem, że ten z M47 jest trwalszy, ale wg mnie ten is'owy spokojnie wytrzyma.
Tak, sztuka dla sztuki. Po pierwsze zadzwoń do ASO i zapytaj o koszt pierścieni do s50b30, zamienników nie ma, a do strokera będziesz ich potrzebował. Po drugie wał z m47 to nie po to "że jest trwalszy" tylko po to że ma większe wykorbienie niż m42.
Foinix wał z m42 z e30 i z e36 JEST taki sam i MA 8 przeciwwag.
quattro3
Sat, 11 Sep 2010 - 15:06
ja na twoim miejscu zalozyl bym wal od m47; korbe 135mm taka z m50b25 bez wanosa i tloki seryjne od m42. 300ps powinno spokojnie wytrzymac i tyle.
kowal1992
Sun, 12 Sep 2010 - 09:34
Ja chciałem zrobić strokera z wału M47-88mm, korby z M50B25-135mm, tłoki z S50B30-86mm. Ale ni cholery nie mogę policzyć jakie CR mi wyjdzie
Wiem, że dla nie których to jest pestka policzyć CR, ale mi coś nie idzie. Liczę, liczę i nie mogę się doliczyć. Mam wzór do policzenia stopnia sprężania ale nie wiem skąd. wziąć 3 wartości.(pogrubione)
Dane jakie mam to:
-skok tłoka-88mm
-dł. korby-135mm
-śr. tłoka-86mm
-wys. tłoka-31,6
Wzór którego używałem.
Stopień Sprężania = 1 + [(skok tłoka * Pi * 0,25 * średnica cylindra do kwadratu)/(
objętość komory spalania w głowicy + objętość w uszczelce{obwód cyl*grubość uszczelki po ściśnięciu} + objętość nad tłokiem w bloku)] Byłbym wdzięczny gdyby dał mi ktoś wskazówki jak to dalej policzyć?
wb78
Sun, 12 Sep 2010 - 10:33
Musiałbyś mieć zdjętą głowicę i wtedy, że tak powiem doświadczalnie sprawdzić objętość.
kowal1992
Sun, 12 Sep 2010 - 10:40
Ok. znajomy ma m42 to pomierzymy co i jak albo w serwisówce będzie. A objętość nad tłokiem jak policzyć jeśli de fakto nie mam złożonego silnika ze strokerem oraz o ile grubość uszczelki się zmniejsza po ściśnięciu?
landcar
Sun, 12 Sep 2010 - 15:28
a da rade wlozyc kolektor ssacy z m3 e30 czyli itb 4 przepustnice
Michau9
Sun, 12 Sep 2010 - 15:39
wszystko można zrobić, ale prościej by było w taki sposób:
http://www.racingforum.pl/-ITB-Suzuki-Gsxr--t80342.html(to nie reklama, a takie itb na allegro mozna wyrwac duzo taniej
)
pzdr
quattro3
Tue, 14 Sep 2010 - 23:48
kolektor z m3 e30 jest o jakies 5 cm szerszy od tego z m42 wiec raczej sie nie oplaca.
kowal1992
Wed, 15 Sep 2010 - 06:26
Jako, że mi się śpieszy bo jeśli CR wyszłoby odpowiednie pod turbo to chciałbym skompletować części i w październiku ruszyć z budową. Więc powtarzam pytanie. Jak policzyć objętość nad tłokiem jeśli de fakto nie mam złożonego silnika ze strokerem oraz o ile grubość uszczelki się zmniejsza po ściśnięciu?
To jest wersja lo-fi głównej zawartości. Aby zobaczyć pełną wersję z większą zawartością, obrazkami i formatowaniem proszę
kliknij tutaj.