Pomoc - Szukaj - Użytkownicy - Kalendarz
Pełna wersja: AMG w E36 M3
Racingforum - Drag, Drift & Time Attack - Racing Forum > racingforum.pl > BMW Performance
Inur
Pytam tutaj bo nie mogę nigdzie pisać postów na DTMPower mimo że się parę dni temu zarejestrowałem (gdyby ktoś znał powód to zamieniam się w słuch).

Spędziłem trochę czasu wałkując temat silnika AMG w BMW i wygląda na to, że nikt nigdzie tego jeszcze nie zrobił albo po prostu nie pofatygował się, żeby to opisać. Szukam jakichkolwiek informacji na temat takiego swapa żeby ograniczyć koszt rozeznania się w temacie bo może się okazać, że się po prostu nie da a wtedy pieniądze pójdą w błoto. Jeśli okaże się że silnik się mieści w komorze (wstępnie po mierzeniu 5.0 wychodzi na to, że jest on tylko minimalnie większy od M60/62) to pozostaje temat skrzyni. Chodzi tu przede wszstkim o to jaką dobrać skrzynię, jakie koło zamachowe, od czego sprzęgło. Mam namiary na firmę która połączyła silnik od Evo ze skrzynią BMW ale muszę znać konkrety zanim w ogóle do nich zadzwonię.

Czyli jak widać dużo pytań, na które można poznać odpowiedź tylko kosztowną metodą prób i błędów. Chyba że ktoś to już przerabiał, i stąd temat. Czy ktoś słyszał o czymś takim? Mówimy tu o silnikach 5.5 / 6.2 AMG lub ogólnie o blokach V8 Mercedesa z początku minionej dekady. Póki co ten silnik pozostaje jedynie alternatywą dla S62 ale bardzo atrakcyjną bo uzyskana moc większa, a koszt nieporównywalnie niższy. Poza tym kombinując z innym silnikiem niż 62 istnieje szansa, że miska olejowa nie będzie wypadać w miejscu belki / stabilizatora.
artix
wacko.gif
crup-nick
AMG?? do m3?? skąd w ogolę ten pomysł blink.gif sorry ale najgłupsze co w życiu widziałem. Widziałeś kiedyś żeby ktoś wkładał silnik z ferrari do lamborghini laugh.gif niemów jeszcze że w miejsce sprawnego silnika bo to totalna porażka. Oddanie auta do sprawdzonego tunera i nawet turbo wyjdzie o wiele taniej i bezproblemowo. Sam poszukaj jak będzie wyglądało twoje auto z wielką v8 z przodu nawet z s62 choć to o wiele bardziej ogarnięty pomysł. ale szczerze sam nie wiedziałem jak skomentować ten pomysł. Sprawe najlepiej oddaje komentarz artixa ph34r.gif . Inur gratuluje wyobraźni lepiej usuń wątek i dowiedz się czegoś więcej o bmw. Jeśli zmądrzejesz wróć z troche mniej "oryginalnym" pomysłem a napewno ci pomożemy.
DOHC
w tuningu o to chodzi zeby przecierać nowe szlaki....
Inur
CYTAT(crup-nick @ Sat, 23 Jan 2010 - 00:04) *
AMG?? do m3?? skąd w ogolę ten pomysł blink.gif sorry ale najgłupsze co w życiu widziałem. Widziałeś kiedyś żeby ktoś wkładał silnik z ferrari do lamborghini laugh.gif niemów jeszcze że w miejsce sprawnego silnika bo to totalna porażka. Oddanie auta do sprawdzonego tunera i nawet turbo wyjdzie o wiele taniej i bezproblemowo. Sam poszukaj jak będzie wyglądało twoje auto z wielką v8 z przodu nawet z s62 choć to o wiele bardziej ogarnięty pomysł. ale szczerze sam nie wiedziałem jak skomentować ten pomysł. Sprawe najlepiej oddaje komentarz artixa ph34r.gif . Inur gratuluje wyobraźni lepiej usuń wątek i dowiedz się czegoś więcej o bmw. Jeśli zmądrzejesz wróć z troche mniej "oryginalnym" pomysłem a napewno ci pomożemy.


Z całym szacunkiem, ale szukam konkretnych informacji a nie takich farmazonów. Nie spodziewałem się że na polskim forum otrzymam jakąś sensowną odpowiedź bo u nas większość osób prezentuje taki poziom jak ty, miałem jednak nadzieję że ktoś wykaże odrobinę dobrej woli i nakieruje na konkretne informacje o takim swapie. Dobrze że jeszcze nikt nie napisał nic o czystości marki lub psuciu M3 z której najlepiej zrobić sobie ołtarzyk... rolleyes.gif

Jak będzie wyglądało auto z takim silnikiem dobrze wiem bo jest to temat wałkowany od dawna na scenie driftingowej. Jakbyś nie wiedział, to te silniki ważą mniej więcej tyle co S50 (ok. 15-30kg więcej) a przy umiejętnym swapie rozkład masy się polepsza a w najgorszym układzie pozostaje bez zmian. I co w tym jest głupiego? Może lepiej sam się "dowiedz czegoś o BMW" bo piszesz takie rzeczy a chyba niewiele jednak wiesz wink.gif
Rav.
sorry, ale tak napisałeś jakbyś miał zamiar wywalić 3.2 r6 321km z e36 i wstawić tam AMG. Zdecydowanie najdziwniejszy pomysł jaki słyszałem, w ogóle jaki jest sens tego ? Co przemawia za AMG ?
ratay
CYTAT(Rav. @ Sat, 23 Jan 2010 - 09:31) *
sorry, ale tak napisałeś jakbyś miał zamiar wywalić 3.2 r6 321km z e36 i wstawić tam AMG. Zdecydowanie najdziwniejszy pomysł jaki słyszałem, w ogóle jaki jest sens tego ? Co przemawia za AMG ?

Moc, moment? Jak ma to byc auto do zabawy to pomysł bardzo fajny. Karola ma ls7 i nawet na forach na którym siędza mega fani marki każdy robi ohhh i ahhh. A jak ktoś ma taki zamysł to niech działa. Ja zycze pwoodzenie i mam nadzieje, że moze znajdzie się ktoś to podpowie cos konkretnego.
crup-nick
ok może rozkład mas będzie dobry no i jeszcze o ile myślisz o drifcie to ciężki przód tak nie przeszkadza to dlaczego akurat AMG? może ten fabryczny silnik ma świetny rozkład mocy i momentu już od dolnych obrotów ale najprawdopodobniej będziesz musiał również zrobić swap skrzyni i innego dziadostwa do tego dojdzie kupa rzeczy na zamówienie np: wał koszta wyjdą potężne. zwróć również uwage na awaryjność takiego projektu. Przecierane nowych szlaków to również wsadzenie 4 silników od malucha tylko jaki sens? znasz już moją opinie że projekt jest bez sensu. zrozum że jeśli był by to sensowny pomysł to znalazł byś jakieś info. osobiście nigdy nie widziałem bmw z silnikiem od mietka (może jest pare wyjątków na skale światową ale wątpię). Polecam ci turbo bo będzie ciężko znaleźć dość duży kompresor do tego silnika a jeśli uważasz że to mało oryginalny sposób to mocne n/a. proponuje rozważ dobrze wszystkie opcje. Jeśli upierasz się nadal przy swoim to życzę udanego projektu i dobrej zabawy może naucze się czegoś nowego.

EDIT: PS. Swap na ls7 jest bardziej uzasadniony gdyż BMW niema przedstawiciela w tej kategorii silników(zazwyczaj powyżej 5l jest więcej niż osiem cylindrów) więc można to tłumaczyć zamiłowaniem do v8 a odpowiednikiem amg jest choćby wspomniany s62
rennen
Nie ma to sensu, z powodu automatycznych skrzyń w mercach "i am gay"

Jak chcesz kombinować z V8 to wrzucaj M62, a jak masz więcej budżetu i chcesz więcej mocy to coś z LS chevroleta.
240Z
Patrząc pod kątem mocy/momentu to miałoby sens, ale rennen ma sporo racji - niemal każdy silnik AMG sprzężony jest z automatem, co jest o tyle istotne, że nawet po podłączeniu skrzyni manualnej trzeba by było oszukać ECU. Elektronika w tych silnikach to jedna wielka niewiadoma, bo nie jest to popularny swap, i nie wyobrażam sobie, żeby przy pierwszym wyszukiwaniu w Google dało się łatwo znaleźć np. kompletny schemat wiązki. OK, jest to przecieranie nowych szlaków, ale IMO narażanie się na mnóstwo wydatków (części do AMG nie leżą na każdym szrocie) i potężny ból głowy związany z dylematem "a co teraz ja mam zrobić?". LS byłby o tyle fajniejszy, że jest rozpracowany na wszystkie strony, jak na V8 jest malutki i bardzo lekki (czytaj: zostaje sporo miejsca w komorze silnika i jest dobry rozkład masy), i po paru bolt-onach spuściłby łomot niejednemu AMG.

A żeby sobie ułatwić życie, jest parę gotowych patentów do zamontowania LSa w E36...

http://www.vorshlag.com/product_info.php?c...products_id=157

A w wariancie "na bogato"...

http://www.vorshlag.com/product_info.php?c...products_id=157
artix
CYTAT(crup-nick @ Sat, 23 Jan 2010 - 10:12) *
ok może rozkład mas będzie dobry no i jeszcze o ile myślisz o drifcie to ciężki przód tak nie przeszkadza to dlaczego akurat AMG? może ten fabryczny silnik ma świetny rozkład mocy i momentu już od dolnych obrotów ale najprawdopodobniej będziesz musiał również zrobić swap skrzyni i innego dziadostwa do tego dojdzie kupa rzeczy na zamówienie np: wał koszta wyjdą potężne. zwróć również uwage na awaryjność takiego projektu. Przecierane nowych szlaków to również wsadzenie 4 silników od malucha tylko jaki sens? znasz już moją opinie że projekt jest bez sensu. zrozum że jeśli był by to sensowny pomysł to znalazł byś jakieś info. osobiście nigdy nie widziałem bmw z silnikiem od mietka (może jest pare wyjątków na skale światową ale wątpię). Polecam ci turbo bo będzie ciężko znaleźć dość duży kompresor do tego silnika a jeśli uważasz że to mało oryginalny sposób to mocne n/a. proponuje rozważ dobrze wszystkie opcje. Jeśli upierasz się nadal przy swoim to życzę udanego projektu i dobrej zabawy może naucze się czegoś nowego.

EDIT: PS. Swap na ls7 jest bardziej uzasadniony gdyż BMW niema przedstawiciela w tej kategorii silników(zazwyczaj powyżej 5l jest więcej niż osiem cylindrów) więc można to tłumaczyć zamiłowaniem do v8 a odpowiednikiem amg jest choćby wspomniany s62



"Jezeli gosc nie rozumie tego co tu napisales to jest z nim ciezko!"

Ps. To co probujesz jest tak samo DEBILNE jek probowac wsadzic silnik z M3 do AMG!!!!!


Jest S54b32 ,S62b50 i wiele innych silnikow ktore miazdza AMG a ty robisz z siebie inovatora na sile ....


Ale moze tylko ja odbieram to jako " cos jest nie tak "
Inur
Kurcze czy wy ludzie naprawde jesteście upośledzeni? NIE PYTAM O TO CO WASZYM ZDANIEM MOŻNA TAM WŁOŻYĆ KUR** JEGO MAĆ. Zadałem normalne pytanie i do tej pory jedyne czego się dowiedziałem to o ECU a padło z 10 odpowiedzi.

LS'a można zamontować nawet bez kitu, takie łapy można zrobić w dwie godziny ale NIE O TO CHODZI W TYM TEMACIE!

Innowator na siłę no prosze Cię człowieku, o Levinie z silnikiem od Evo i skrzynią z BMW słyszałeś? Albo o E30 z 1JZ biturbo, S13 z M60, R33 ze small blockiem, S15 z LS3 lub M3 z LS7? Jak to jest innowacja na siłę według ciebie, to masz mocno poprzewracane w głowie bo samochód to NARZĘDZIE i to ma jechać a każdy montuje TO CO JEMU SIĘ PODOBA. Nie mam siły na was, wygląda mi to na forum pełne ludzi którzy nie mają pojęcia o czym piszą i nawet nie potrafią uzasadnić swojego zdania. Czemu S54B32 miażdży 6.2AMG w takiej aplikacji? Czym dokładnie? Jeździłeś jednym i drugim? Czy może widziałeś zdjęcie tych silników w internecie a na codzień marzysz o sprężynach obniżających i brewkach do 316i M-Pakiet? Proszę usunąć ten temat bo i tak się niczego nie dowiem od tych idiotów :/
Rav.
był tu już taki co nie słuchał sie rad innych, kombinował zupełnie irracjonalne projekty, wpakował do końca nieznajomą przez nikogo kwotę w auto X i sprzedał za 30% kwoty X to auto.
Raceboy
CYTAT(Inur @ Sat, 23 Jan 2010 - 12:13) *
Kurcze czy wy ludzie naprawde jesteście upośledzeni? NIE PYTAM O TO CO WASZYM ZDANIEM MOŻNA TAM WŁOŻYĆ KUR** JEGO MAĆ.
Proszę usunąć ten temat bo i tak się niczego nie dowiem od tych idiotów :/


Mimo, że masz troszkę racji, to ja już bym Ci bana strzelił za takie teksty.
Pytasz o coś na ogólnodostępnym forum, więc się licz z tym, że ludzie nie muszą Cię głaskać po główce i przytakiwać na dość, hmm...kontrowersyjny pomysł.
Zgadzam się z kolegami, że to sztuka dla sztuki i rzeźbienie w gównie.
Hachievo zostało stworzone przy współpracy z czołowym tunerem w kraju, E30 Chrzanowskiego ma jednostkę, na temat której niejeden już napisał doktorat, LS Karoli to popularny swap, więc poluzuj rajtuzy, że nikt Ci nie doradzi w projekcie nie mającym sensu ze względu na podstawowy brak know-how w temacie silników AMG.
Rennen już Ci napisał, że będą problemy ze skrzynią.
Chłopaku, naucz się troszkę pokory!
artix
CYTAT(Inur @ Sat, 23 Jan 2010 - 13:13) *
Kurcze czy wy ludzie naprawde jesteście upośledzeni? NIE PYTAM O TO CO WASZYM ZDANIEM MOŻNA TAM WŁOŻYĆ KUR** JEGO MAĆ. Zadałem normalne pytanie i do tej pory jedyne czego się dowiedziałem to o ECU a padło z 10 odpowiedzi.

LS'a można zamontować nawet bez kitu, takie łapy można zrobić w dwie godziny ale NIE O TO CHODZI W TYM TEMACIE!

Innowator na siłę no prosze Cię człowieku, o Levinie z silnikiem od Evo i skrzynią z BMW słyszałeś? Albo o E30 z 1JZ biturbo, S13 z M60, R33 ze small blockiem, S15 z LS3 lub M3 z LS7? Jak to jest innowacja na siłę według ciebie, to masz mocno poprzewracane w głowie bo samochód to NARZĘDZIE i to ma jechać a każdy montuje TO CO JEMU SIĘ PODOBA. Nie mam siły na was, wygląda mi to na forum pełne ludzi którzy nie mają pojęcia o czym piszą i nawet nie potrafią uzasadnić swojego zdania. Czemu S54B32 miażdży 6.2AMG w takiej aplikacji? Czym dokładnie? Jeździłeś jednym i drugim? Czy może widziałeś zdjęcie tych silników w internecie a na codzień marzysz o sprężynach obniżających i brewkach do 316i M-Pakiet? Proszę usunąć ten temat bo i tak się niczego nie dowiem od tych idiotów :/


Tak na marginesie to pracuje w Mercedes -Benz i zbudowalem kilka BMW turbo.
A twoj plan nie jest niewykonalny , jest poprostu ... bez sesu

Tak troche jak ktos napisal , silnik z Lambo do Porsche .
ju-by
Myślę, że o skrzynię można podpytać kolegę OBEBO, o ile będzie chciał się podzielić więdzą. Wprawdzie u niego to AMG w AMG, ale mimo wszystko mysle, że jest najbardziej kompetentny w tym temacie.
240Z
Kolego Inur, troszkę się rozpędziłeś. Jeśli spodziewałeś się, że na pomysł włożenia silnika z AMG do M3 wszyscy przyklasną to się grubo myliłeś. Po to jest to forum, żeby użytkownicy dzielili się wiedzą i sobie pomagali w tematach związanych z modzeniem samochodów, a nie po to, żeby przecierać nowe szlaki i koniecznie decydować się na COŚ INNEGO, czego nikt dotąd nie zrobił. Wszyscy tłumaczą ci jak chłop krowie na rowie że istnieją lepsze, prostsze i bardziej efektywne sposoby na dużo mocy w M3 E36, a ty wciąż swoje. Chcesz wsadzić ten motor? Proszę bardzo, ale wierz mi, chciałbym się mylić w ocenie, że wpakujesz się w bajoro, bo będziesz miał naprawdę DUŻO roboty przy ogarnięciu tego swapa.

Żebyś dokładnie zrozumiał o co mi chodzi, postaraj sobie odpowiedzieć na poniższe pytania:

- Jaki silnik AMG chciałbyś wsadzić do M3? Z jakiego modelu, z jakich lat? Czy jest on wystarczająco mocny? Co z solidnością, czy nie wysadzi ci korby bokiem podczas długiego upalania? Skąd weźmiesz na ten temat informacje? Czy ktokolwiek już upalał ten motor?
- Czy i gdzie znajdziesz do tego silnika wystarczająco dużo części eksploatacyjnych (paski, łańcuchy, napinacze, uszczelki itp.) za rozsądną kasę?
- Jaką skrzynię do niego podepniesz? Czy chcesz przeciąć obudowę skrzyni na pół i dopasować przednią połówkę od skrzyni Mercedesa, czy dorobisz adapter? Ile rzeźby w gównie musiałbyś wykonać, żeby np. dobrać odpowiedni zestaw części do złożenia odpowiedniego sprzęgła do silnika, który nigdy nie był podpięty do manualnej skrzyni? Z czego zaadaptujesz koło zamachowe? Jaki wał napędowy musiałbyś zastosować? Jakie powinieneś mieć przełożenia skrzyni i przełożenie główne, żeby silnik pracował w swoim najbardziej optymalnym zakresie?
- Jak ogarniesz elektronikę? Wsadzisz standalone'a czy będziesz rzeźbił w oryginalnym ECU Mercedesa, które potencjalnie może nie pozwolić ci na odpalenie silnika bez fabrycznego zestawu wskaźników i podpiętej skrzyni?
- Czy silnik się w ogóle zmieści do komory? Czy nie będziesz musiał przerabiać układu kierowniczego?
- Co z miską olejową? W każdej E36 smok miski masz z tyłu, w którym miejscu jest on w Mercedesie? Jeśli z przodu, to jak zamierzasz przerobić miskę olejową, żeby wpasować się z silnikiem za belkę? Jeśli nie chcesz jej przerabiać, to czy chcesz się pogodzić z chujową pozycją silnika w większości przed przednią belką?
- last but not least - ile masz nerwów i pieniędzy na podjęcie się takiej przekładki? Gdzie zamierzasz ją wykonać? Czy ktoś ci w tym pomoże?

Nie zrozum mnie źle, kibicuję każdemu dobremu pomysłowi na swapa. AEvo było o tyle logiczne, że koledzy z VTG mają ten silnik rozpracowany, i uwierz, to nie jest pierwszy na świecie projekt z 4G63 ustawionym wzdłużnie. Nawet Mitsubishi się o to pokusiło, tyle, że w budzie Stariona i bez głowicy DOHC... W tym przypadku byłbym jednak skłonny stwierdzić, że pomysł jest cokolwiek karkołomny i istnieją tańsze i bardziej efektywne alternatywy, vide LS1. I uwierz, gdyby ten silnik rzeczywiście okazał się tak atrakcyjny do swapowania jak mówisz, to ktoś by się podjął takiej operacji...
jendrek e-30
Ja myślę że jest wiele ciekawych projektów w PL np BMW Bartka czy BMW Karoliny można wykombinować coś zarówno ciekawego jak AMG ale po mniejszej linij oporu, z mniejszym stopniem kombinacji a z podobnym efektem, ja np mam silnik od jaguara 4.2 ze skrzynią manual kompletną wiązką ze wszystkim ale jeszcze mi odwagi brakuje. bo mimo to że manual to musi mieć sygnał z ABS a e30 mi nie potrzebny, lub mogę mieć za grosze silnik z XJR ale też problem z tym obsranym ABS niby można to oszukać ale jakies skutki uboczne na razie zgłębiam temat. A AMG w BMW pomysł fajny ale wydaje mi się że temat ze skrzynią auto to ciężki orzech do zgryzienia.



POZDRO
ju-by
Wiem, że trochę OT, ale skoro został już poruszony temat LS'a to jak to jest z olejeniem tego silnika przy upalaniu w poślizgu? Słyszałem od osoby, która temat ogarnia & czytałem w źródłach z US&A oraz Australii, że nie jest różowo i bez poważnych modyfikacji/sporych inwestycji nie do końca sprawdza się w roli napędu dla driftowozu.
gorolm3
A ja jestem jak najbardziej za ,żeby kolega spróbował sam miałem w przyszłości plan wsadzenia 5.5 albo 6.3 AMG do 190 16v i myslałem o manualu od M5 E39 i standalonie.Wiem że mb 107 we wczesnych latach produkcji miał v8 w manualu tak ,ze lej od skrzyni i koło zamachowe moze by było, a nie sądze żeby mercedes duzo zmienił w konstrukcji bloku.(oczywiście moge sie mylic),sprzęgło i wał to nie są ,aż takie kosmiczne koszta.Fajnie jak by kto kolwiek przetarł szlak.Ludzie na świecie robia takie żeczy ,łącza najróżniejsze motory z manualami od innych producentów wkładają to bóg wie gdzie i to lata.Może i sztuka dla sztuki ,pochłonie wywrotke pieniedzy ,ale potem jaka satysfakcja jak wszystko zagra. biggrin.gif Jak jest budżet do wykorzystania i checi to do dzieła.
k11
AMG jest dla cieniasów i przedszkolaków. SRB w M3, to jest dopiero wyzwanie.

r.
crup-nick
EDIT:
s62+2xgarrett GT2871R=820hp tongue.gif

http://www.squirrelpf.com/turbocalc/graph....p;product_id=35

koszta jak AMG+ 100%original cool.gif
Inur
Przepraszam że się tak uniosłem ale sądziłem że są tu ludzie poważni, jak widać musiało minąć pare dni żeby takowi ten temat zauważyli. Artix dziwi mnie, że nie chcesz się podzielić swoją wiedzą i piszesz takimi ogólnikami. Skoro jesteś obeznany w temacie to miło by było usłyszeć coś więcej niż "bez sensu".

Silnik się zmieści. Miska olejowa jest w dobrym miejscu czego nie można powiedzieć o V8 BMW. Co do maglownicy to ciężko określić bez konkretnej przymiarki, tu może być problem ale to nie nowość bo w Vkach BMW też jest to problem szczególnie przy cofaniu silnika. ECU to temat który od paru dni zgłębiam.

Tak jak Ju-By pisze, krąży jakaś opinia/plotka o LS'ach że śrendio się nadają do upalania i problem leży w smarowaniu. Też chętnie bym posłuchał konkretów.
KODŻAN
No to ja napisze .Jeśli chodzi o LS'y to zależny o jakim LS'e mówimy bo LS-ów jest parę np.LS7 ma sucha miskę olejowa w seri i podobno sprawuje się dobrze do 1,2 G w zakrętach.Co do starszych modeli np LS1 to można zawsze zakupić kit z sucha miska olejowa ale to są spore koszta.Tak naprawdę to tyle opinii ile osób dry.gif . Ale jedno jest pewne w sezonie 2010 zostanie to zweryfikowane bo będzie trochę LS7 ,LS1,LS3........... biggrin.gif tongue.gif
artix
Ok sorry , ponioslo mnie , wypowiedz byla zbyt agresywna .

I tak ty decydujesz i nic mi do tego , choc sadze ze BMW ma wiele dobrych silnikow ktore beda spelnialy twoje kryteria .

A juz majac S50 w aucie to kompressor czy turbo dodane za koszta swapu na AMG chyba beda lepszym rozwiazaniem
Inur
Kompresor jeszcze ale turbo nie uznaje. Widze co się dzieje na treningach, większość aut ktore stoją w parku maszyn i nie jeżdżą mają jakąś awarię doładowania. Jak coś ma być mocne i bezawaryjne to musi być duże.
Gdyby się dało za 13tys założyć dobry zestaw z kompresorem to bym się nawet zastanawiał, a że jest to kwota zbyt mała to wolę już w tej cenie wstawić S62 i mieć względny spokój.
lagadula
A moze BBK 4.2 v8 ?? wink.gif
To jest wersja lo-fi głównej zawartości. Aby zobaczyć pełną wersję z większą zawartością, obrazkami i formatowaniem proszę kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.