Pomoc - Szukaj - Użytkownicy - Kalendarz
Pełna wersja: Mazda RX-7 SR23VET Tery
Racingforum - Drag, Drift & Time Attack - Racing Forum > racingforum.pl > Projekty i modyfikacje aut
Stron: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
TOMSON
Jako że z Mazworxa będziemy mieli flanszę i trąbki (runnery) bez puszki to musieliśmy ją wymyślić.
Głównym założeniem była łatwość wykonania i dostępność materiałów. Wszystkie użyte elementy to ogólnodostępne kolanka, rurki i blacha aluminiowa.
Będzie trochę spawania ale bez jakiejś tragedii.



240Z
Fantastyczny kolektor, przypomina to co Audi wykorzystało w B-grupowym S1. Przeprowadzaliście komputerowe testy przepływu?

Może się przydać, świetny wątek o konstruowaniu kolektora od A do Z:

http://forums.hybridz.org/index.php/topic/...-intake-plenum/
P@ffcio
ja się nie znam ale coś takiego Guzior wyspawał u Hortexa w nysie ... proszę na mnie nie krzyczeć jak coś pomyliłem, naocznie wygląda bardzo podobnie
Skiba
robicie tylko projekt dolotu w NX czy co to jest, czy CFD tez ? tongue.gif
berkut
http://i129.photobucket.com/albums/p201/be...R/IMGA3127S.jpg
http://i129.photobucket.com/albums/p201/be...R/IMG_2752S.jpg
http://i129.photobucket.com/albums/p201/be...R/IMG_2756S.jpg

Kwiecien 2009, 0 liczenia, na czuja. Respect za model 3d i mam nadzieje jakies modelowanie cfd.
Blacha
Konieczne jest te wąskie gardło (przewężenie między komorami)? To nie wpłynie negatywnie na moc i przepustowość kolektora?
Ghost_Rider
to przewezenie miedzy komorami to chyba ma jakos wyrownywc cisnienie czy tam ilosc powietrza... (a jak gadam bzdury to poprawcie)

w kazdym razie wplywa pozytywnie,a przynajmniej tak gdzies czytalem
DOHC
No właśnie , silnik sterowany standalonem wiec pewnie można różnicować wydajność wtryskiwaczy na poszczególnych runnerach wiec podstawą powinno być dążenie do maksymalnej przepustowości nawet kosztem różnic w napełnieniu poszczególnych cylindrów . Jak to sie ma do tego kolektora ? Takie moje luzne przemyślenia.

pozdrawiam
TOMSON
Niestety brak mocy przeliczeniowej na jakieś sensowne CFD. Przy bardzo uproszczonych parametrach jakieś bzdury wychodzą.
Ale tak naprawdę to chodziło tylko o sprawdzenie czy wszystko się zmieści i jest wykonalne w naszych warunkach. Wymiary zostały skopiowane z Jenveya na tyle ile pozwalają nam materiały z których go wykonamy.
http://www.jenvey.co.uk/prodguide/MM01.pdf
To zwężenie jest po to żeby równomiernie rozprowadzić powietrze do wszystkich cylindrów.

Antek, dzięki za link. Ktoś się trochę bardziej napracował na tym modelem

CYTAT
robicie tylko projekt dolotu w NX czy co to jest, czy CFD tez ?

Model wykonany w Solidworks 2008 na tyle dokładnie na ile możemy go potem wykonać.

CYTAT
No właśnie , silnik sterowany standalonem wiec pewnie można różnicować wydajność wtryskiwaczy na poszczególnych runnerach wiec podstawą powinno być dążenie do maksymalnej przepustowości nawet kosztem różnic w napełnieniu poszczególnych cylindrów . Jak to sie ma do tego kolektora ? Takie moje luzne przemyślenia.


No niestety to że zrobimy gigantyczne przepływy przez kol. ssący wcale nie oznacza że do cylindra wpadnie więcej powietrza. Zawsze najlepiej jest jak do każdego wpada tyle samo a możliwość sterowania indywidualnie czasem wtrysku na każdy cylinder jest po to bo właśnie ciężko to osiągnąć.
DOHC
CYTAT(TOMSON @ Tue, 07 Dec 2010 - 21:22) *
No niestety to że zrobimy gigantyczne przepływy przez kol. ssący wcale nie oznacza że do cylindra wpadnie więcej powietrza. Zawsze najlepiej jest jak do każdego wpada tyle samo a możliwość sterowania indywidualnie czasem wtrysku na każdy cylinder jest po to bo właśnie ciężko to osiągnąć.



4x termopara nie wystarczy ? MS3 przynajmniej może logować 4xegt a różnicować wydajność można w zależności od obrotów . Nie testowałem ale mam nadzieje ze niedługo bede miał okazje . Pozdrawiam projekt miażdży suty smile.gif
TOMSON
CYTAT
4x termopara nie wystarczy ? MS3 przynajmniej może logować 4xegt a różnicować wydajność można w zależności od obrotów . Nie testowałem ale mam nadzieje ze niedługo bede miał okazje . Pozdrawiam projekt miażdży suty smile.gif


Czyli mamy zrobić kolektor przez który do jednego cylindra wpada więcej powietrza a do drugiego mniej, zamontować 4 x EGT i ustawić paliwo osobno na każdy cylinder żeby podobne spaliny wypadały? W silniku zazwyczaj wąskim gardłem jest gniazdo/zawór a za pomocą kol ssącego może przez te wąskie gardła przepchnąć więcej lub mniej. A skoro mamy tylko 4 cylindry o stałej pojemności to najlepiej do każdego wephnąć tyle samo i maksymalnie ile się da w danych warunkach a nie do każdego inaczej. I nawet 8 termopar, sond lambda, CHT i czujników ciśnienia w cylindrze nie naprawią guwnianego kol ssącego. Można będzie jedynie uchronić silnik przed awarią.
DOHC
no ja wiem ale chodzi mi o to czy warto robic kolektor z podwójnym plenum zamiast zrobic kolektor taki "typowy" http://www.godspeedproject.com/store/image...d/1jzintake.jpg cos w tym stylu . Ten wąski przesmyk jest jakimś tam wąskim gardłem i jeśli możemy powiedzmy osiągnąć o 15 % lepszy flow to różnice pomiędzy cylindrami po kilka % są do zaakceptowania , nie sądze żeby to na wale korbowym zrobiło jakieś wrażenie . Dobra koniec teorii , sory biggrin.gif Poniosło mnie tongue.gif
LuiG
Ten wąski przesmyk może tak wygląda, ale robi się to tak że ma ok 110-120% powierzchni przepustnicy także nic nie hamuje. Takie kolektory mają np. skody wrc.
Coobcio
Ciekawy projekt kolektora ssącego nie ukrywam... Czekam niecierpliwie na efekty eksperymentowania z kolektorem ssącym - jak pomyślnie wypadną, to też taki sobie wystrugam smile.gif
TOMSON
Niby tylko pół sezonu a jest co naprawiać sad.gif





Z nudów zrobiliśmy kilka symulacji CFD nowego IC w wersji uproszczonej. Czas liczenia na zwykłym laptopie to ok 30 min przy mocno okrojonych parametrach.

Te przedstawiają rozkład ciśnienia. Na wlocie mamy 1.3 bara powyżej atmosfery o temp 60 stopni C.


DOHC
w czym robicie symulacje ?
cowboy
w koncu musze to napisać:

super się czyta / ogląda te Wasze projekty !!! relacje niemalże jak z AMS.. swietne zdjęcia, w zasadzie nic nie jest tajne / poufne, dużo konkretów.. bez zbednego onanizmu smile.gif



TOMSON
CYTAT
w czym robicie symulacje ?


To akurat było w floxpress czyli dodatek do Solidworksa. Fluent jest za bardzo komputero żerny smile.gif
Hortex51
CYTAT(P@ffcio @ Tue, 07 Dec 2010 - 18:54) *
ja się nie znam ale coś takiego Guzior wyspawał u Hortexa w nysie ... proszę na mnie nie krzyczeć jak coś pomyliłem, naocznie wygląda bardzo podobnie


Dokladnie. I jak widac, dobrze wykonany daje naprawde dobre efekty.
TOMSON
Wydawało by się, że zrobienie kolektora do turbo to nie jest jakiś tam strasznie trudna sprawa wink.gif Niestety jest.
To już druga wersja i nadal dupa. Cały czas cylinder 2 dostaje mniej powietrza niż reszta. Jakieś oko cyklonu robi się wokół wlotu









Wykresy pokazują przepływ powietrza i jego prędkość.
Hortex51
wyglada tak, jakby przewezenie bylo za waskie.
DOHC
Profi podejście . Podziwiam biggrin.gif
koczes
Skontaktujcie sie z MROZO - uzytkownikiem tego forum. On wam w kwestii kolektora powinien pomoc.
Pozdrawiam.
berkut
Zobacz sobie jak bedzie banglac jak dodasz lopatki. Powinno sporo pomoc. Latwo wstawic dobrym spawem smile.gif

Bardzo fajne auto budujecie, podoba mi sie smile.gif Zobaczcie czy mozecie sobie do softu uzyc GPGPU. Sporo przyspieszyloby to obliczenia.
Bananowy_Joe
Wszelkie łopatki, czy inne deflektory mogą jeszcze zaszkodzić (ale pomóc też mogą). To śliski temat bo np. drugi cylinder dostanie dobrą dawkę, a jakiś inny niestety już nie, ale to wszystko można dopracować metodą prób i błędów. Tylko nie ma pewności, że komuś będzie się chciało wykonać xx prób. A co gdyby powietrze wpadało pod większym kątem do kolektora (tzn odchylić o kilka stopni wlot)?
Flathead
Moze padac lub byc slonecznie - ogarnij link wrzucony przez 240Z, tam zobaczysz metode prob i bledow oraz potwierdzenie slow berkuta. Po to jest analiza CFD zeby wlasnie wykonac ja tak wiele razy jak tylko potrzeba do uzyskania zamierzonego efektu. Ja sie bawilem przez chwile Star CAT5 - obsluga jest banalna dla srednio rozgarnietej w CV5 osoby, ale maszyna musi miec czym liczyc wink.gif
SONIC
jak bzdurze to skasujcie posta ale tak mi przyszlo do glowy zeby podejsc do sprawy od "dupy" strony:
podajcie kompowi , ze powietrze wylatuje z cylindrow do kolektora i wtedy moze bedzie pokazane gdzie jest problem (nie znam sie na tym ale jak mi cos nie wychodzi to zmieniam punkt widzenia)
Szydło
Ok, teoria teorią dzięki analizom CFD możemy doskonalić nasze wynalazki ale mam pytanie czy byłaby możliwość fizycznego sprawdzenia takiego kolektora na stanowisku a'la flow-bench jak w przypadku głowic cylindrów ?
Bananowy_Joe
Może padać, może być słonecznie,a i prognoza może się pomylić.
Faktycznie wątek o konstruowaniu kolektora bardzo pouczający. Akurat sam korzystam z programu, którego używa TOMSON, czyli SolidWorks (nowsza wersja i niestety jeszcze studencka, ale miałem możliwość konfrontacji z wersją komercyjną i w samym tworzeniu elementów czy późniejszej analizie nie zauważyłem niczego, co spowodowałoby potrzebę odejmowanie sobie od ust, żeby tylko kupić wersję komercyjną na tym etapie).
W sumie to zdecydowanie częściej korzystam z analizy wytrzymałości niż przepływu, ale i z nią miałem kontakt. No i powiem Ci, że zdarzało mi się, że wyniki na monitorze były gorzej niż nieciekawe, a po wykonaniu prototyp przerastał oczekiwania. I raczej nie była to kwestia ustawień, bo pomagała mi osoba sporo bardziej ogarnięta w tym temacie niż ja (sobie bym jeszcze nie zaufał).
W każdym wiem jakie niezadowolenie towarzyszy, gdy po długim trawieniu danych przez kompa wynik nie jest zadowalający.

Wiem, że OT, ale nie mogłem się powstrzymać. Jak śmiecę, to skasujcie posta.

PS: Od "dupy" strony chyba będzie działało to trochę inaczej, bo powietrze będzie odbijało się od innych przeszkód. Co do analizy przepływu w gotowym elemencie: z tego co skumałem to Tomsonowi właśnie o to chodzi, żeby wszystko dopieścić na ekranie do takiego stopnia, że pierwszy prototyp będzie już tym co chcą osiągnąc.
Flathead
[OT] Najwyżej niech mod wydzieli lub skasuje - u nas w firmie analitycy zrobili pomiary strain'ów przy pomocy x tensometrów a wyniki porównali z analizą zrobioną w Abaqusie - jako że wyniki się pokrywały, tego typu badań nie trzeba wykonywać w warunkach laboratoryjnych, wystarczy dobrze zrobiona analiza wink.gif Ustalenie warunków brzegowych, początkowe założenia itd., tak aby jak najbardziej odzwierciedlić rzeczywistość. Gdyby tego typu analizy nie miały powiązania z rzeczywistością, to soft by nie istniał, bo po co wink.gif [/OT]
berkut
Panowie, mozemy sobie tak dywagowac o programach do analizy przeplywu ile chcemy... Do zrobienia tego profesjonalnie trzeba by przekota od tego i bardzo duzo mocy obliczeniowej - trzeba pamietac ze silnik pobiera powietrze pulsacyjnie i z tym wiaze sie sporo problemow + wiecej obliczen.

To co my tutaj robimy, lacznie z tym co jest na HybridZ itd to tylko przyblizony model, w ktorym zakladamy bardzo wiele uproszczen. To dziala.

Poto budujemy 2 komorowy kolektor zeby silnik z runnerami myslal ze ma fajnie bo w kazdym miejscu, ktore tworzy jego rzeczywistosc jest podobna predkosc przeplywu powietrza i takie samo cisnienie, fajnie jakby jeszcze kierunki byly podobne przy kazdym runnerze...

Modelowanie w CFD pozwala nam ten niedoskonaly model, a potem gotowy produkt zblizyc do perfekcji. Przy okazji duzo sie uczymy.
TOMSON
Zrobiłem już kilka zmian:
Pierwsza część kolektora dużo bardziej się zwęża
Szczelina między kolektorami też zwęża się im dalej od przepustnicy.

Jest zdecydowanie lepiej, ale tak jak zauważył berkut. Ciężko jest idealnie określić warunki dla symulacji - np. ciśnienia w poszczególnych kanałach (runnerach). Dodatkowo w programie mamy idealne łączenia punk do punku a my będziemy spawać kolektor. Przyjąłem dokładność na poziomie 5 mm bo mniej jest mało realistyczne w naszych warunkach. Robimy to żeby wyeliminować jakieś większe błędy takie jak w pierwszej wersji. Teraz już mamy w miarę równy rozkład ciśnień ale jeszcze po eksperymentuję z przekrojami i kątem wlotu.
Coobcio
No ja to czekam na wyniki z Hamowni na obecnym kolektorze i tej nowej wydumce - będzie wiadomo czy na co kolwiek to wpływa smile.gif
TOMSON
CYTAT
No ja to czekam na wyniki z Hamowni na obecnym kolektorze i tej nowej wydumce - będzie wiadomo czy na co kolwiek to wpływa


Niestety nie mamy normalnego kolektora do tego silnika. Bardzo podobny silnik z typowym kolektorem ma Piotrek. Różnią się tylko turbo a reszta praktycznie identyczna.


Strasznie wciągające są wirtualny silniki. Można ciągle coś poprawiać, zmieniać i od razu widać wyniki. Obecnie jestem na etapie 10 wersji tego samego kolektora i niestety zaczyna być coraz gorzej zamiast lepiej sad.gif

tak wygląda prędkość w chyba 6 wersji kolektora smile.gif


ANTEQ
Symulację robisz bez przepustnicy a ona wprowadza zawirowania i wyniki mogą być całkiem inne.
Druga sprawa wlot pod takim kątem zawsze będzie kierował większość powietrza na dwa ostatnie cylindry.
Kozioł
Masakra tylko pozazdroscic wink.gif
Projekt godny uwagi pozdro;)
berkut
Juz calkiem ladnie zaczyna to wygladac smile.gif

Martwi mnie tak silne zawirowanie w twoim kolektorze. Sproboj te lopatki wrzucic smile.gif Robilem juz takiego skubanca i wspawanie ich nie stanowi duzego problemu.

Zmiana kata natarcia rury dolotowej nie przyniesie duzej poprawy jesli chodzi o te zawirowania, jedyne co zmieinsz to cylinder nad ktorym jest najsilniejszy wir.

Jesli chcesz uzyskac dokladne dane w kwestii charakterystyki przeplywu powietrza na kazdy cilinder (pulsacje itd) proponuje ci odpalic Engine Analyzer i zczytac stamtad dane. Pozniej wstawiasz to w swoj soft od CFD, ustalasz kolejnosc pracy cylindrow i wio smile.gif
phybrid
http://freakingarage.pl/?p=620 / Postanowiłem że to będzie dobry temat smile.gif
Coobcio
Chłopaki z Mazorworxa zrobili z SR20VE/DET 1400KM z pojemności 2,2L ciekawe na takim kolektorku by im wyszło - takim ultra poprawnym forumowo smile.gif ??
berkut
Coobcio - sa ludzie robiacy moc przy 8500 rpm na seryjnym dolnym kolektorze dolotowym w 1uz non vvti. Da sie ale mozna to zrobic lepiej.
TOMSON
Kolejna porcja fotek



Z kolktorem nie jest tak źle jak to wygląda smile.gif Zazwyczaj do mocy ok 350-400KM (czyli 0.30kg/s powietrza) wszytko wygląda dobrze. Potem dopiero zaczynają się problemy. Obecna wersja kolektora jest już ok nawet przy 0.4kg czyli 500km



Sztywne mocowanie dyfra


Dodatkowa regulacja kątów z tyłu


Wkład do IC


Nowy mocowanie dyfra (oryginalne nie dało rady)




Wojtek
patrzac na rysunek to dalej widac ze duzo duzo mniej powietrza wpada do 2 cyl
Bogdan9999
Sztywne mocowanie dyfra kiepski pomysł tylko patrzeć jak odlew obudowy dyfra lub coś innego puści.
Blacha
Bogdan w aucie przeznaczonym na tor? To nie dupowóz na nasze dziurawe drogi, im sztywniej tym lepiej w drifcie
Bogdan9999
Ale moc będzie przenosił jeszcze większą, przeciążenia i częste strzały ze sprzęgła + drgania które zawsze występują. Pękać będzie pytanie tylko po jakim czasie.
neranr1
Zasadniczo jeśli nie zobaczą co się podda pierwsze i nie sprawdzą jak auto spisuje się na sztywnym to nie dowiemy się czy było warto montować go w ten sposób - to przecież motorsport - jeden wielki poligon doświadczalny ludzie uczą się na błędach - pękać będzie bo to odlew zawsze znajdzie się miejsce w którym naprężenia będą się kumować do momentu aż coś się wykończy
KLUCZYK
a czy widzieliście kiedyś żeby motosportowe auto miało dyfer na poduszkach........?
Coobcio
Chłopaki testują dla nas swoje patenty nic nie zatajają może jakieś ciekawe wnioski z tego napłyną...
Tego kolektora ssącego jestem strasznie ciekaw, jak się okaże że wygeneruje to trochę mocy to może sobie każdy takie coś strugać bowiem będzie to przetestowane rozwiązanie... tylko ważne by porównać go z seryjnym kolektorem.
artix
ja mam ori i choc budowalem juz alu to dla siebie nie bede , jak bede chcial more power to poprostu podniose doladowanie i na tym sie skonczy smile.gif
TOMSON
IC gotowy



To jest wersja lo-fi głównej zawartości. Aby zobaczyć pełną wersję z większą zawartością, obrazkami i formatowaniem proszę kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.