Od ponad dwóch lat, w moich rękach znajduje się Volvo 940 Turbo. Samochód został zakupiony z myślą o zrobieniu zabawki, z mocnym napędem do latania bokami i ogólnego przemieszczania się. Samochód nie był w idealnym stanie wizualnym, co i tak nie było istotne biorąc pod uwagę co go czeka. Natomiast posiadał pełne fabryczne wyposażenie potrzebne do dalszych prac (szpera w moście, silnik seryjnie z Turbo, brak przeszłości powypadkowej). Samochód nigdy nie był robiony dla mocy, choć silnik przygotowany jest na 300+ KM, to w tej chwili powinno być około 220 KM. Z premedytacją została pozostawiona mała seryjna turbosprężarka TD04-13C, bo dzięki temu 1Bar jest już przy 2 tyś obr. Dodatkowo wałek rozrządu jest tak ustawiony, aby w zakresie 2-4 tyś obr był peak momentu obrotowego. Dzięki temu wszelkie jazdy po zakrętach, to czysta przyjemność, choć ciężko jeździ się na czas. Swoją elastycznością spokojnie może konkurować z dieslami. Auto może nie kładzie na łopatki osiągami, ale sądzę, że jest na tyle unikatowe, że dla urozmaicenia działu będzie OK. Części do tego modelu jest jak na lekarstwo, dlatego 95% zostało wykonanych we własnym zakresie.
MODEL: Volvo 940 Turbo ‘91
Silnik:
- B230FT/FK „RedBlock”
- Turbosprężarka MHI TD04-13C
- Głowica 8V
Modyfikacje głowicy:
- Porting kanałów z optymalizacją komory spalania (ProRacingTechnology)
- Kolektor dolotowy po portingu (ProRacingTechnology)
- Wałek rozrządu „A” (Volvo)
- Regulowane kółko rozrządu (ProRacingTechnology)
Modyfikacje bloku:
- Nowy dół silnika z wersji FK (ostatnia generacja RedBlock’a z poprawionymi błędami poprzednich konstrukcji dodatkowo z natryskiem oleju na denka tłoków) (Volvo)
- Poliuretanowe poduszki silnika (ProRacingTechnology)
Układ dolotowy:
- Usunięty AirBox, filtr powietrza umieszczony przed chłodnicami (ProRacingTechnology)
- Układ dolotowy aluminiowy z silikonowymi łącznikami (ProRacingTechnology)
- Zawór upustowy The SUN Motorsports (ProRacingTechnology)
- Oil Catch Tank (ProRacingTechnology)
- MBC pressure/bleed (z regulacją w kabinie) (ProRacingTechnology)
- Wysokociśnieniowe opaski zaciskowe (Rowena)
- Uszczelka termiczna kolektora ssącego (ProRacingTechnology)
Układ wydechowy:
- Kolektor wydechowy po portingu (ProRacingTechnology)
- Przelotowy układ wydechowy na jednym tłumiku 2.5”
Układ wtryskowy:
- Seria (wtryskiwacze 310’tki) (Bosch)
-Pompa paliwa HP (Walbro)
Elektronika:
- Nowe kości do głównego ECU oraz do komputera zapłonu EZK (Hi-Tuning)
Układ chłodzenia:
- Seria
Układ napędowy:
- Nowe sprzęgło (Sachs)
- Skrzynia biegów M90 (Getrag)
- Short Shifter (ANTEQ & ProRacingTechnology)
- Zmodyfikowana fabrycznie montowana szpera płytkowa (ProRacingTechnology)
Zawieszenie:
- Sprężyny progresywne -40mm
- Amortyzatory na grubej rurze B8 (Bilstein)
- Podwójne drążki stabilizacyjne z przodu i z tyłu (ProRacingTechnology)
- Regulowany drążek Panharda (ProRacingTechnology)
- Przednie drążki stabilizacyjne na uniball’ach (ProRacingTechnology)
- Wzmocnione i usztywnione górne mocowania McPerson’ów (ProRacingTechnology)
- Poliuretanowe tuleje w zawieszeniu przednim i tylnym (ProRacingTechnology)
- Maglownica na uniball'ach (ProRacingTechnology)
Hamulce:
- Wydajniejsze tarcze hamulcowe na osi przedniej (Mikoda)
- Przewody teflonowe w stalowym oplocie (EnZet)
Body:
- Seryjny (Volvo)
- Lekkie lusterka (Fiata Uno)
- Białe kierunkowskazy przednie i boczne (Volvo)
- Zapinki bagażnika (Norauto)
Wnętrze:
- Pozbawione tapicerki, tylna część odchudzona (ProRacingTechnology)
- Tylne drzwi odchudzone z poliwęglanem (ProRacingTechnology)
- Szyberdach zastąpiony poliwęglanem (ProRacingTechnology)
- Odelżone wiązki elektryczne (ProRacingTechnology)
- Kierownica skórzana (MOMO)
- Aluminiowy drążek zmiany biegów z gałką OMP (ProRacingTechnology)
- Długa naba kierownicy (ProRacingTechnology)
- Kubełkowy fotel kierowcy (wersja na lato, zimą seria) (Speed)
- Pasy szelkowe czteropunktowe (Sparco)
- Dodatkowe wskaźniki: Doładowanie, EGT, ciśnienie paliwa, ciśnienie oleju (AutoGauge)
Koła:
- (Lato) 8x16" z ET13 (ATS)
- (Lato) Opony 225/50R16
- (Zima) Fabryczne felgi Hydra 6,5x16” z ET25 (Volvo)
- (Zima) Opony 205/50R16