ryczko100
Sat, 30 Oct 2010 - 13:17
Kto w Warszawie dobrze ustawi mi zrobi geometrie gwintu w E36 ?
Skiba
Sun, 31 Oct 2010 - 23:25
Focus 2004 (mk 1) na kolumnie kieroownicy miedzy kierownica a zegarmi umieszczona jest dioda, od czego ona jest i co sygnalizuje? Focus ma immo i alarm, od immo dioda jest nad zegarkiem na konsoli centralnej, czy to bedzie alarm?
rottie
Mon, 01 Nov 2010 - 01:21
Zalozylem temat na forum BMW ale w sumie to moze byc tez ogolna wiedza:
Auto to Z3M Roadster na nowych Bilsteinach B8 i sprezynach HR -3.3cm.
Na geometrii wyszlo cos takiego jako wynik koncowy, podobno lepiej nie da sie ustawic, z przodu byl delikatnie skrzywiony wahacz i koncowka drazka, wszystko jest teraz wymienione na nowe:
Teorie znam, co to camber, toe itd ale za cholere nie wiem jakie wartosci sa dopuszczalne, co odczuje jako roznice a co jest pomijalne.
Auto jest do szybkiej jazdy po ulicach, dlugich podrozy itd. Raczej tor sporadycznie jesli w ogole, wiec nastawy raczej nie ekstremalne.
Oplaca mi sie inwestowac w camber plates na przod zeby zmienic to -2.07 czy w ogole nie odczuje roznicy?
Z tylu domyslam sie ze ta roznica w camberze jest minimalna? Co z toe na prawym tylnym kole?
Przepraszam za angielskie nazwy ale nie znam ich po polsku.
Dzieki za pomoc!
M3D
Mon, 01 Nov 2010 - 07:19
Cześć.
Czy w E39 M5 oraz E46 M3 często występowało webasto, które można programować, żeby auto było ciepłe na konkretną godzinę ? Czytałem, że od 530 występuje webasto, które pomaga rozgrzewać silnik jeśli już go uruchomimy i temp jest w okolicach zera, a mi chodzi o webasto, w którym wklepujemy procedure " weź mi napol na 7 rano panie samochodzie ", czy takie występowało w M5 i M3 ?
MuMineQ
Mon, 01 Nov 2010 - 12:00
Mam silnik który stoi w nieogrzewanym garażu bez oleju od jakichś 4 miesiecy i będzie pewnie stał drugie tyle. W przyszłym tygodniu będę jechał wymienić w nim kilka uszczelek i umyć go trochę, czy zalać go przy okazji jakimś olejem? I tak bym go zlał przed swapem bo będę tam montował chłodnicę oleju, podkładkę z czujnikami itp. itd. Jeżeli już coś tam wleję to obrócić wałem kilka razy?
ryczko100
Mon, 01 Nov 2010 - 12:13
CYTAT(M3D @ Mon, 01 Nov 2010 - 07:19)
Cześć.
Czy w E39 M5 oraz E46 M3 często występowało webasto, które można programować, żeby auto było ciepłe na konkretną godzinę ? Czytałem, że od 530 występuje webasto, które pomaga rozgrzewać silnik jeśli już go uruchomimy i temp jest w okolicach zera, a mi chodzi o webasto, w którym wklepujemy procedure " weź mi napol na 7 rano panie samochodzie ", czy takie występowało w M5 i M3 ?
NIE. W E39 M5 nie było nawet w opcji, a E46 nie wiem, ale też nie widziałem takiej sztuki.
bezduszny
Mon, 01 Nov 2010 - 12:23
CYTAT(MuMineQ @ Mon, 01 Nov 2010 - 12:00)
Mam silnik który stoi w nieogrzewanym garażu bez oleju od jakichś 4 miesiecy i będzie pewnie stał drugie tyle. W przyszłym tygodniu będę jechał wymienić w nim kilka uszczelek i umyć go trochę, czy zalać go przy okazji jakimś olejem? I tak bym go zlał przed swapem bo będę tam montował chłodnicę oleju, podkładkę z czujnikami itp. itd. Jeżeli już coś tam wleję to obrócić wałem kilka razy?
wskazane by było
jak ma stać i nie pokryć się rudą możesz go całego spryskać środkiem "od korozji" np.: Statoil CoatWay P68
yunazz
Mon, 01 Nov 2010 - 18:13
Fiesta Kena Block'a robi 0-60mph w 1.9 sekundy.
No właśnie, robi w tyle? Czy to jest możliwe? Przy mocy poniżej 700 kuca i wadze ponad 1 t.
rottie
Mon, 01 Nov 2010 - 18:18
CYTAT(yunazz @ Mon, 01 Nov 2010 - 17:13)
Fiesta Kena Block'a robi 0-60mph w 1.9 sekundy.
No właśnie, robi w tyle? Czy to jest możliwe? Przy mocy poniżej 700 kuca i wadze ponad 1 t.
Zobacz sobie auta z rallycross'u. Ponizej 2sec to nic niezwyklego.
rennen
Mon, 01 Nov 2010 - 18:34
CYTAT(yunazz @ Mon, 01 Nov 2010 - 18:13)
Fiesta Kena Block'a robi 0-60mph w 1.9 sekundy.
No właśnie, robi w tyle? Czy to jest możliwe? Przy mocy poniżej 700 kuca i wadze ponad 1 t.
Tak jest to możliwe, kwestia głównie nawierzchni i opon
the.wolf
Mon, 01 Nov 2010 - 18:51
CYTAT(rottie @ Mon, 01 Nov 2010 - 01:21)
Zalozylem temat na forum BMW ale w sumie to moze byc tez ogolna wiedza:
Auto to Z3M Roadster na nowych Bilsteinach B8 i sprezynach HR -3.3cm.
Na geometrii wyszlo cos takiego jako wynik koncowy, podobno lepiej nie da sie ustawic, z przodu byl delikatnie skrzywiony wahacz i koncowka drazka, wszystko jest teraz wymienione na nowe:
Teorie znam, co to camber, toe itd ale za cholere nie wiem jakie wartosci sa dopuszczalne, co odczuje jako roznice a co jest pomijalne.
Auto jest do szybkiej jazdy po ulicach, dlugich podrozy itd. Raczej tor sporadycznie jesli w ogole, wiec nastawy raczej nie ekstremalne.
Oplaca mi sie inwestowac w camber plates na przod zeby zmienic to -2.07 czy w ogole nie odczuje roznicy?
Z tylu domyslam sie ze ta roznica w camberze jest minimalna? Co z toe na prawym tylnym kole?
Przepraszam za angielskie nazwy ale nie znam ich po polsku.
Dzieki za pomoc!
u mnie w awd przejsice z negatywu z przodu z 1,5 na 3 dala ogromna poprawe(staralem sie zlikwidowac podsterownosc). tylko z3 z natury jest nadsterowne wiec na ulice to chyba nie ma sensu...
rottie
Mon, 01 Nov 2010 - 19:40
CYTAT(rennen @ Mon, 01 Nov 2010 - 17:34)
Tak jest to możliwe, kwestia głównie nawierzchni i opon
...i (glownie) skrzyni...
kompot
Mon, 01 Nov 2010 - 21:20
CYTAT(rottie @ Mon, 01 Nov 2010 - 19:40)
...i (glownie) skrzyni...
Głównie jednak przyczepności czyli nawierzchni i obon, bo 1.9s do 100km/h to średnie przyspieszenie na poziomie 1,5g, co oznacza w wielkim skrócie, że współczynnik przyczepności musi wynosić minimum 1,5, bo docisk nie ma aż takiego znaczenia w tym przedziale prędkości.
Feluke
Mon, 01 Nov 2010 - 21:40
CYTAT(rottie @ Mon, 01 Nov 2010 - 01:21)
Zalozylem temat na forum BMW ale w sumie to moze byc tez ogolna wiedza:
Auto to Z3M Roadster na nowych Bilsteinach B8 i sprezynach HR -3.3cm.
Na geometrii wyszlo cos takiego jako wynik koncowy, podobno lepiej nie da sie ustawic, z przodu byl delikatnie skrzywiony wahacz i koncowka drazka, wszystko jest teraz wymienione na nowe:
Teorie znam, co to camber, toe itd ale za cholere nie wiem jakie wartosci sa dopuszczalne, co odczuje jako roznice a co jest pomijalne.
Auto jest do szybkiej jazdy po ulicach, dlugich podrozy itd. Raczej tor sporadycznie jesli w ogole, wiec nastawy raczej nie ekstremalne.
Oplaca mi sie inwestowac w camber plates na przod zeby zmienic to -2.07 czy w ogole nie odczuje roznicy?
Z tylu domyslam sie ze ta roznica w camberze jest minimalna? Co z toe na prawym tylnym kole?
Przepraszam za angielskie nazwy ale nie znam ich po polsku.
Dzieki za pomoc!
Camber - pochylenie kola
Toe - zbieznosc
No wiec camber lewy przod masz kompletnie zrypany i jezeli wlasnie na tym kole byl krzywy wahacz to prawdopodobnie wszystko wrocilo do normy po wymianie (byles na geometri po wymianie wahacza?). Pochylenie kola na minus (czyli do wewnatrz) poprawia prowadzenie autka w zakretach ale zwieksza zuzycie opon od wewnatrz przy normalnej jezdzie.
Tyl lewy tez nie wyglada za bogato i cos moze byc skrzywione bo wyglada to na to ze ktos lewa strona autka w cos przywalil i sie zawieszenie poddalo.
M3D
Mon, 01 Nov 2010 - 21:53
Zna ktoś orientacyjny koszt założenia do BMW webasto grzanie silnika+wnętrza ?
rottie
Mon, 01 Nov 2010 - 21:56
CYTAT(Feluke @ Mon, 01 Nov 2010 - 20:40)
Camber - pochylenie kola
Toe - zbieznosc
No wiec camber lewy przod masz kompletnie zrypany i jezeli wlasnie na tym kole byl krzywy wahacz to prawdopodobnie wszystko wrocilo do normy po wymianie (byles na geometri po wymianie wahacza?). Pochylenie kola na minus (czyli do wewnatrz) poprawia prowadzenie autka w zakretach ale zwieksza zuzycie opon od wewnatrz przy normalnej jezdzie.
Tyl lewy tez nie wyglada za bogato i cos moze byc skrzywione bo wyglada to na to ze ktos lewa strona autka w cos przywalil i sie zawieszenie poddalo.
Hey, dzieki ale ja wlasnie teorie tez znam. To co jest na obrazku to jest PO wymianie wahacza, koncowki drazka, drazka i maglownicy. Oprocz tego nowe amorki i sprezyny. Nic juz raczej nie da sie wymienic.
Wiem ze negatyw niweluje podsterownosc itd. Tylko ze wlasnie nie wiem czy mi sie oplaca inwestowac w camber plates zeby to zniwelowac bo w sumie auto prowadzi sie prosto, zadnych problemow, przed wymiana czesci bylo jescze gorzej na geometrii a lewa opona tez sie nie zuzywala bardziej.
W skrocie - czy inwestycja ok £150 jest warta swieczki, czy w ogole cos odczuje po zmianie?
Mozna regulowac jakos toe w Z3/E30 z tylu?
ryczko100
Mon, 01 Nov 2010 - 22:10
CYTAT(rottie @ Mon, 01 Nov 2010 - 21:56)
Mozna regulowac jakos toe w Z3/E30 z tylu?
Zerknij do działu sprzedam, ogłoszenie Piotresa.
rottie
Mon, 01 Nov 2010 - 22:16
CYTAT(ryczko100 @ Mon, 01 Nov 2010 - 21:10)
Zerknij do działu sprzedam, ogłoszenie Piotresa.
Dzieki! K.... ile to roboty. Dam sobie chyba spokoj.
A jeszcze jedno - czy camber plates do E39 beda pasowaly do Z3? To samo mocowanie amortyzatora jest?
Grzesi(E30)k
Mon, 01 Nov 2010 - 22:24
CYTAT(rottie @ Mon, 01 Nov 2010 - 21:56)
Mozna regulowac jakos toe w Z3/E30 z tylu?
Zmieniając tuleje wahacza na nowe jak wsio olrajt i nie ma niczego krzywego
CYTAT(rottie @ Mon, 01 Nov 2010 - 22:16)
A jeszcze jedno - czy camber plates do E39 beda pasowaly do Z3? To samo mocowanie amortyzatora jest?
Z tego co pamiętam to E36 i E39 tak. Przynajmniej tak twierdzi jeden sprzejący z działu sprzedam
arek-lin
Tue, 02 Nov 2010 - 14:04
Mam problem ze swoim dupowozem, golfem mk2 1.6 na gaźniku i zagazowanym. Auto odpaliłem rano na benzynie normalnie, podjechałem na stację paliw, zatankowałem gaz i już nie odjechałem spod dystrybutora... Zalało się na benzynie, pomogło dopiero odpalenie na zapych, wówczas chmura ciemnego dymu za mną no i zapach niespalonej benzyny, auto chwile pochodziło kulawo (zalewało się) po czym zaczęło normalnie równo pracować. Kolejne zgaszenie silnika i znów niemożliwe odpalenie, zapach benzyny i odpalenie na zapych. Dopiero jak auto długo postoi to jest szansa na odpalenie na benzynie, Na gazie problem nie występuje. Co to może być, jakiś zawór zwrotny paliwa sie uszkodził i na dzień dobry zalewa go podczas odpalania? Bo gdy już chodzi i przepali to niespalone paliwo problem nie występuje. Pomóżcie gdzie szukać przyczyny
Misior
Tue, 02 Nov 2010 - 14:26
Moze centralka od gazu i popuszcza troche gazu jak masz przełączone na benzyne? Gazu nie czuc jak sie to dzieje?
Nuttie
Tue, 02 Nov 2010 - 14:51
Ja miałem podobnie, u mnie wadliwy był elektrozawór od gazu, puszczał gaz razem z benzyną. Jak auto dłużej postało to odpalało na benzynie, a tak to trzeba był przepalić mieszankę żeby odpalił.
caro86wlkp
Tue, 02 Nov 2010 - 16:33
ja tu cytuje sie wypowiedz?
Zna ktoś orientacyjny koszt założenia do BMW webasto grzanie silnika+wnętrza ?
same części po regeneracji 1800zł. nówki od 2.5 tyś + montaż koło 300-400zł
Feluke
Tue, 02 Nov 2010 - 17:11
CYTAT(rottie @ Mon, 01 Nov 2010 - 21:56)
Hey, dzieki ale ja wlasnie teorie tez znam. To co jest na obrazku to jest PO wymianie wahacza, koncowki drazka, drazka i maglownicy. Oprocz tego nowe amorki i sprezyny. Nic juz raczej nie da sie wymienic.
Wiem ze negatyw niweluje podsterownosc itd. Tylko ze wlasnie nie wiem czy mi sie oplaca inwestowac w camber plates zeby to zniwelowac bo w sumie auto prowadzi sie prosto, zadnych problemow, przed wymiana czesci bylo jescze gorzej na geometrii a lewa opona tez sie nie zuzywala bardziej.
W skrocie - czy inwestycja ok £150 jest warta swieczki, czy w ogole cos odczuje po zmianie?
Mozna regulowac jakos toe w Z3/E30 z tylu?
Z przodu jezeli to jest juz po wymianie wahacza to szukaj dalej co jest skrzywione (sanki?) bo zalozenie camber plates to tylko maskowanie problemu z tak duzym negatywem odbiegajacym od serii.
arek-lin
Tue, 02 Nov 2010 - 21:47
CYTAT(Misior @ Tue, 02 Nov 2010 - 14:26)
Moze centralka od gazu i popuszcza troche gazu jak masz przełączone na benzyne? Gazu nie czuc jak sie to dzieje?
CYTAT(Nuttie @ Tue, 02 Nov 2010 - 14:51)
Ja miałem podobnie, u mnie wadliwy był elektrozawór od gazu, puszczał gaz razem z benzyną. Jak auto dłużej postało to odpalało na benzynie, a tak to trzeba był przepalić mieszankę żeby odpalił.
Hmmm... A jak to sprawdzić i gdzie ten zawór może się znajdować?
pheonix
Tue, 02 Nov 2010 - 22:17
Jeden powinien być przy butli a drugi przy parowniku. Jak się otwiera słychać takie charakterystyczne "pyknięcie".
Erhabe
Wed, 03 Nov 2010 - 10:55
Sytuacja: Passat B5 spory luz na gornych tylnych wahaczach, przejdzie przeglad techniczny? Jest do niedzieli, ale raczej nie sciagne czesci to tego czasu...
Jaqo
Wed, 03 Nov 2010 - 12:54
QUOTE (Erhabe @ Wed, 03 Nov 2010 - 11:55)
Sytuacja: Passat B5 spory luz na gornych tylnych wahaczach, przejdzie przeglad techniczny? Jest do niedzieli, ale raczej nie sciagne czesci to tego czasu...
No w "znanym mi przypadku" pare tyg temu podbili ale kazali zrobic i tyle.
MrUw@
Wed, 03 Nov 2010 - 13:06
jak wygląda sprawa kupuje auto (daleko od mojego miasta) auto ma zabrany dowód rej... jeszcze w innym mieście (też daleko) czy potem zarejstruje bez wiekszych problemów to auto u mnie w mieście wyrabiając nowy ? czy musze z przeglądem najpierw zapierniczać 300km odebrać dowód tam gdzie go zatrzymali i dopiero wtedy do Wk u mnie ?
mihau_dst
Wed, 03 Nov 2010 - 13:14
CYTAT(MrUw@ @ Wed, 03 Nov 2010 - 13:06)
jak wygląda sprawa kupuje auto (daleko od mojego miasta) auto ma zabrany dowód rej... jeszcze w innym mieście (też daleko) czy potem zarejstruje bez wiekszych problemów to auto u mnie w mieście wyrabiając nowy ? czy musze z przeglądem najpierw zapierniczać 300km odebrać dowód tam gdzie go zatrzymali i dopiero wtedy do Wk u mnie ?
w jedynym znanym mi przypadku (czyt. moim
) to kolo, który kupił ode mnie auto po szkodzie całkowitej (dowód ofkors zabrany) to najpierw robił przegląd potem do mojego WK po dowód (bo dowód jest w tam gdzie auto było rejestrowane a nie tam gdzie fizycznie policja go zabrała) i dopiero mógł rejestrować u siebie.
Oczywiście żyjemy w Polsce więc nie twierdzę, że droga podana wyżej jest jedyna i słuszna
Misior
Wed, 03 Nov 2010 - 13:47
Ja tez miałem taki przypadek i dowód musiałem odbierac w Wk tam gdzie auto zarejestrowane bo tam wlasnie policja wysyla zabrany DR.
Co do wahaczy w passacie to jaki jest problem z zalatwieniem czesci ze piszesz ze nie sciagniesz w takim czasie?
Kras
Wed, 03 Nov 2010 - 15:53
Dowod wraca do urzedu, ktory go wydal. Czyli jesli to bardzo daleko od Ciebie to lipa, nie przeskoczysz.
M3D
Wed, 03 Nov 2010 - 16:44
Jak dobrze zakręcisz, to wyślą Ci poleconym.
MrUw@
Wed, 03 Nov 2010 - 19:21
no to wiem juz wszystko... auto itak odpuszczam bo właśnie sprzeadający po umówieniu się ze mną na bliższe oględziny stwierdził że na kołach do domu nim nie wróce bo pękła dźwigienka zaworowa
____
Kolejne pytanie... koleżanka ma dziwny objaw w 1,9TDI auto po odpaleniu na chwilke przegazowuje sie samo do 2-3k/rpm potem chodzi normalnie... i tak za kazdym razem z odczytów kompa było tylko z tego co jej powiedzieli że rozłącza turbine, fakt wąż z turbiny spadł... założyłem go ale żadnych zmian... (razem z tym auto zaczeło kopcić dość mocno na niebisko OLEJ?) no i przyuważyłem że jak na zdjetym wężu przegazuje auto to turbo normalnie w zimną strone pluje olejem... niewiem czy ma to wpływ na te obroty ale może być powiązane ? Co jeszcze sprawdzić ? niezabardzo siedze w vagu i niewiem co poradzić ... w piątek dostane drugą dobrą turbine na podmianke umyje dolot i icka bo sa zaolejne ale to raczej zniweluje tylko problem dymu... co z orbtotami ?
k-meal
Thu, 04 Nov 2010 - 15:19
jaka grubosc ma fabryczny lakier na ibizie z 2003 roku?
mile
Thu, 04 Nov 2010 - 16:24
~80-140um.
Joker
Thu, 04 Nov 2010 - 16:59
Czy możliwe, że w Mercedesie C-klasse (200K) 2008 nie ma filtra paliwa? Mechanik spojrzał i mówi, że jest tylko siteczko na pompie i koniec.
???
Czacza
Thu, 04 Nov 2010 - 17:18
Możliwe, na szybko IC katalog nie zna filtra paliwa do w/w. A to nic niezwykłego - benzyniak bez filtra paliwa.
Jarzyn
Thu, 04 Nov 2010 - 18:40
CYTAT(MrUw@ @ Wed, 03 Nov 2010 - 19:21)
no to wiem juz wszystko... auto itak odpuszczam bo właśnie sprzeadający po umówieniu się ze mną na bliższe oględziny stwierdził że na kołach do domu nim nie wróce bo pękła dźwigienka zaworowa
____
Kolejne pytanie... koleżanka ma dziwny objaw w 1,9TDI auto po odpaleniu na chwilke przegazowuje sie samo do 2-3k/rpm potem chodzi normalnie... i tak za kazdym razem z odczytów kompa było tylko z tego co jej powiedzieli że rozłącza turbine, fakt wąż z turbiny spadł... założyłem go ale żadnych zmian... (razem z tym auto zaczeło kopcić dość mocno na niebisko OLEJ?) no i przyuważyłem że jak na zdjetym wężu przegazuje auto to turbo normalnie w zimną strone pluje olejem... niewiem czy ma to wpływ na te obroty ale może być powiązane ? Co jeszcze sprawdzić ? niezabardzo siedze w vagu i niewiem co poradzić ... w piątek dostane drugą dobrą turbine na podmianke umyje dolot i icka bo sa zaolejne ale to raczej zniweluje tylko problem dymu... co z orbtotami ?
Może chmura olejowa dochodzi aż do głowicy i tam się dopala, powodując zwiększenie obrotów? Musiałbyś sprawdzić kolektor i dolot koło niego, czy nie ma śladów oleju. Coś przy starcie możliwe, że pluje trochę olejem w dolot i dlatego rosną obroty.
mile
Thu, 04 Nov 2010 - 19:25
CYTAT
Kolejne pytanie... koleżanka ma dziwny objaw w 1,9TDI auto po odpaleniu na chwilke przegazowuje sie samo do 2-3k/rpm potem chodzi normalnie...
Ojciec w PD'eku AJM 115hp ma to samo, po odpaleniu obroty same wskakują na 2-2,5k, po paru sekundach spadają do 900. Dzieje się to może raz na 20 odpaleń.
MrUw@
Thu, 04 Nov 2010 - 19:54
taj raz na kilkanascie odpaleń jest normalnie a tak za kazdym razem rwie obroty w góre... może i ona jak to baba by sie przyzwyczaiła ale dla zimnego silnika teo niezbyt fajnie
bezduszny
Thu, 04 Nov 2010 - 20:00
miałem ten problem i okazał się winny jakiś potencjometr przy silniku (ten co odbiera sygnał z geja gazu)
peerbe111
Thu, 04 Nov 2010 - 20:01
Co sie stanie po przyspieszeniu zapłonu?
Silnik seria 1,3 na gaźniku.
arek-lin
Thu, 04 Nov 2010 - 21:20
Będzie strzelał w wydech?
Joker
Thu, 04 Nov 2010 - 21:51
CYTAT(Czacza @ Thu, 04 Nov 2010 - 17:18)
Możliwe, na szybko IC katalog nie zna filtra paliwa do w/w. A to nic niezwykłego - benzyniak bez filtra paliwa.
Podziękował mobilek
peerbe111
Thu, 04 Nov 2010 - 21:53
CYTAT
Będzie strzelał w wydech?
A żadnych efektów ubocznych nie będzie?
arek-lin
Fri, 05 Nov 2010 - 11:42
Nie wiem, kiedyś kolega miał stare Audi na przelocie i specjalnie sobie zapłon cofnął żeby po odjęciu gazu strzelał
ale nie wiem jakie to ma negatywne skutki
k-meal
Fri, 05 Nov 2010 - 12:02
to w koncu mowa o cofaniu czy przyspieszaniu?
EDIT: skumalem "cofanie" jako "opoznianie".
Skiba
Fri, 05 Nov 2010 - 12:04
przyspieszenie zaplonu to przeciez to samo co cofniecie wzgledem gmp
Joker
Fri, 05 Nov 2010 - 15:32
Dokładnie
To jest wersja lo-fi głównej zawartości. Aby zobaczyć pełną wersję z większą zawartością, obrazkami i formatowaniem proszę
kliknij tutaj.