Pomoc - Szukaj - Użytkownicy - Kalendarz
Pełna wersja: "Zrób to sam" czyli swap m52b28 do e30
Racingforum - Drag, Drift & Time Attack - Racing Forum > racingforum.pl > BMW Performance
Sputnik
Cześć

Czy są na forum osoby które swapowały silnik m52b28 do swojej e30 i mogły by się podzielić wiedza i napisać liste części potrzebnych do wrzucenia 2.8? Z czego łapy z czego micha czy przewody do chłodnicy. Jakieś rady i wskazówki?

pzdr
Grzesi(E30)k
Łapy z E36 lub "home made" ale też na mixie łap z E30 M20 i E36 ludzie wsadzają.

Miska ze smokiem tylko i wyłącznie z E34 M50



Sputnik
Jakie można spotkać przeszkody przy swapie? Kolektory wydechowe od m52 się mieszczą? Wspomaganie rozumiem ,że najlepiej przełożyć całe z e36 i passuje?
Grzesi(E30)k
Jedyne co mnie wymęczył to wydech który seryjnie wychodził jedną rura centralnie w sanki. Trochę cięcia i spawania kumpel miał.

Ingerencja w wspome skończyła się na tym że to ori pompy z M50 przykręciłem seryjne przewody i zbiorniczek z magla od E30.
Kolektory wydechowe musza wejść. Ja mam dość sporo miejsca jeszcze od strony wydechu. Nawet chyba idzie upchac tam barany Ta-Technixa biggrin.gif (nie wiem jak z tymi od M. A iz drugiej strony słyszałem że w M52 nic nie dają)

W m52 idzie skrzynia na duży dzwon już i tam tylko chyba duży krzyżak na wał będzie także wał będzie chyba potrzebny z ety/diesla
zajac
CYTAT(Grzesi(E30)k @ Fri, 26 Jun 2009 - 16:06) *
Miska ze smokiem tylko i wyłącznie z E34 M50




To miska ori od m52b28 nie bedzie pasowac?? Ja mam e30 m52b28 i mialem problem bo silnik ciagle klepal po przegonieniu teraz zmieniam na m52b28tu i nie chcialbym sie spotkac z podobnym problemem a miski nie mialem zamiaru zmieniac...
paoloz
klepał bo olej miałeś kiepski
to samo miałem w m50b25 dopóki nie zalałem 10w60
zajac
jak kupilem to byl zalany jakims dziadem i zalalem polsyntetykiem i zrobil sie probem potem zalalem 15w40 i nic nie pomoglo i wlalem 10w60. co prawda moglo go przeplukac ale robilem remont glowicy i nie pomoglo ciagle jak przepalilem to zacyznala klepac 10 minut spokojnej jazdy i ok. dlatego chcialem sie spytac czy to moze ksztalt (wielkosc) miski olejowej mial wplyw na to ze silnik zaczynal klepac. Zawsze zayczynalo sie to dziac kiedy auto stawialem bokiem ale shamowywalem przed zakretem - zaczelo mi sie wydawac czy czasem oleju gdzies nie przerzuca i smok ssie powietrze przez co zayczyna klepac...

Co wy o tym sadzicie??
brus_ik
CYTAT(zajac @ Mon, 29 Jun 2009 - 10:41) *
jak kupilem to byl zalany jakims dziadem i zalalem polsyntetykiem i zrobil sie probem potem zalalem 15w40 i nic nie pomoglo i wlalem 10w60. co prawda moglo go przeplukac ale robilem remont glowicy i nie pomoglo ciagle jak przepalilem to zacyznala klepac 10 minut spokojnej jazdy i ok. dlatego chcialem sie spytac czy to moze ksztalt (wielkosc) miski olejowej mial wplyw na to ze silnik zaczynal klepac. Zawsze zayczynalo sie to dziac kiedy auto stawialem bokiem ale shamowywalem przed zakretem - zaczelo mi sie wydawac czy czasem oleju gdzies nie przerzuca i smok ssie powietrze przez co zayczyna klepac...

Co wy o tym sadzicie??


Tak to problem z olejem - a dokładniej z jego brakiem wink.gif Występuje we wszystkich M50, M52 i pokrewnych silnikach z hydrauliką przegonionych po zakrętach + jakieś dohamowania. Żadne remonty, wymiany szklanek, zmiany oleju itp. nic nie pomogą (sprawdziłem na jednym silniku chyba wszystko co było na rynku od 5w30 do 20w60 - poza klepaniem po upalaniu na torze silnik nie brał oleju pracował cicho nie sprawiał i nie sprawia nowemu włascicielowi zadnych problemów do dziś ) - sprawdzone nie tylko przeze mnie.

Z realnych rozwiązań które trochę pomagają
1. Poziom oleju na maksimum lub nawet troszkę wyżej.
2. Wspawać przegrody z klapkami w miskę olejową.
3. Zmienić miskę + pompę oleju na taką z S50b32 (dodatkowy smok który "zabiera" olej z przodu miski spowrotem pod głównego smoka).
4. Akumulator ciśnienia/sucha miska ale to już droga sprawa + przebudowa układu smarowania.

Myślę, że opcja 2+3 wystarczy w większości przypadków, a nie będzie kosztowała tyle co samochód smile.gif
zajac
hmm to ciekawy przypadek - o przegrodach juz mi ktos wspominal o pompie pierwsze slysze.. mnie sie pomyslalo ze olej ma za wysoka temperature i robi sie za rzadki wiec myslalem o chlodnicy oleju??

jak takie przegrody zrobic wspawac??

widzialem pare takich bmw i moja to pierwszy przypadek klepania...sad.gif
Sputnik
A wie ktoś czy ten silnik z michą od s50 wejdzie bez problemu do e30? Czy trzeba przerabiać jakieś belki stabilizatory etc. ?
brus_ik
A ja nie widziałem jeszcze takiego BMW z hydrauliką, żeby nie klepało - kwestia tylko na jak długo i jak intensywnym przeciążeniom zostanie poddane.

Mojego na przykład nie byłem w stanie zmusić do tego żeby zaczęło klepać czego bym nie robił po mieście i jak długo by to nie trwało - wystarczyło założyć slicka i zrobić dwa kółka po kartingu w kielcach i klepało jak szalone przez kilka minut.

Z temperaturą i gęstością oleju nie ma to wiele wspólnego - u mnie nie było różnicy czy olej miał 75 czy 110 stopni.

Miska od S50 nie będzie pasowała w E30 bez cięcia ściany grodziowej i cofania silnika względnie podnoszenia go mocno do góry - ale tej drugiej opcji nie brał bym pod uwagę.
ww#296
Wydaje mi sie że klepanie jest "winą" za wysokiej tem oleju ten silnik nie posiada niczego poza aluminową miska i na torze gdzie hamujemu i rozpedzamy natychmiast osiaga zbyt wysoka temp.W tym sezonie zamontowałem sobie wskaźnik ciśnienia i tem oleju. Ale jeszce nie udało mi sie pożadnie pojeździć na torze.
zajac
A jak sie zapatrujecie na chlodnice oleju?? i od czego mozna by ja zoalozyc??
brus_ik
CYTAT(ww#296 @ Tue, 30 Jun 2009 - 00:34) *
Wydaje mi sie że klepanie jest "winą" za wysokiej tem oleju ten silnik nie posiada niczego poza aluminową miska i na torze gdzie hamujemu i rozpedzamy natychmiast osiaga zbyt wysoka temp.W tym sezonie zamontowałem sobie wskaźnik ciśnienia i tem oleju. Ale jeszce nie udało mi sie pożadnie pojeździć na torze.


Źle Ci się wydaje - też miałem wskaźnik temperatury oleju i jak napisałem wcześniej nie było różnicy czy olej miał 70 czy 110 stopni.

Druga sprawa to fakt, że w m50b25 osiągnąć 120stopni przy pałowaniu to nie był żadnen problem - wystarczyło troche poganiać po mieście w okolicach odcinki. W aluminiowym m52b28 nie udało mi się nigdy przekroczyć 110 stopni nawet ganiając po torze... Nie są to spostrzeżenia na podstawie jednego silnika.
ww#296
Brusik - zobaczymy - wstepnie moge ocenic ze auto przy ostrej jezdzie pom zakretach i hamowanie/rozpedzanie ma wysoka temp oleju wyzszą niz przy normalnej jezdzie nawet ostrej.
Do tego dochodzi odpływanie oleju.

Nie wydaje mi sie mozliwe aby tylko poprzez "odpłyniecie" oleju silnik pracował nawet kilkanscie minut na postoju klekocząc. Mój silnik klekoce wyjątkowo krótko w sumie nawet na miedzianej gorze po kilku okrążeniach wystarczy go przegazować na postoju i przestaje ale inne auta z tym silnikiem w tym samym miejscu klekoca praktycznie cały czas.

A gdzie założyłeś czujnik temperatury?

A chłodnice mozna by zaadoptowac z diesla.
Wojtek
A ja mysle ze klepanie jest wina tego ze pompa oleju zlapie troche powietrza, u mnie wczesniej byl silnik m50b20 i np ganiajac po prostych odcinkach nie lapac bokow itd mozna bylo caly czas trzymac nawet przy odcince kiedys na autostradzie jechalem przy prawie odcince z kilka min tem ok wszystko ok nic nie klepalo. A np jak latalem po miescie i rondo zrobilem bokiem kilka razy zlamalem auto i zaczynalo klepac i zaraz sie uspokajalo, pozniej zauwazylem ze wystarczy dbac o poziom oleju aby byl pelny i mozna bylo autem obracac ile sie chailo latac po rondach itd i nie zaczynalo klepac a np jak oleju na miarece bylo juz w ok polowy to pare boczkow i klepanie. Teraz mam s50b30.
Podejrzewam Brus ze masz tez s50b30 i pewnie jesli zalozyl bys pompe i miske z s50b32 i mial zawsze pelny stan swierzego oleju to nie wydaje mi sie aby silnik zaczol klepac nawet po ostrym palowaniu
Ja kupilem silnik po 110 tys mecze go bardzo ostro po miesce i nigdy nie zaczol klepac
zajac
Ojejej juz nie wiem co w takim razie myslec...

Ja zauwazylem ze jak zaczynal klepac to rowniez slabl silnik a to juz bylo drazniace...
oleju zawsze mialem na miarce a on klepal coraz to gorzej i pozniej nawet jak na prostej przegonilem to zaczynal klepac... a w koncowej fazie zalany byl motulem racing jakis tam (nie pamietam dokladnie)

Moje obawy to sa takie ze teraz tez bedzie klepac i coraz bardziej a ja kupilem silnik w niezlym stanie i nie chce zakatowac kolejnego....

Kupowac od razu miske, spawac ja dokladac smoka od s50 czy czekac az auto sie uruchomi i ja nim pojezdze??
Co radzicie?? wydalem troche kasy na silnik i nie chce jej wydawac na marne i nie wiem co myslec...

ww#296
jak klepie to znaczy ze luz miedzy popychaczem a zaworem jest duży,. Niestety własnie o ten luz zawór otwiera sie mniej wiec samochód jest słabszy ale raczej tylko na wysokich obrotach bo takie klepanie działa jak (anty) VTEC Hondy wink.gif. Do tego dochaodzi temperatura pod maską bardzo wysoka i ciekawe ile w takich warunkach ucieka koników smile.gif.
Sputnik
Czy przy swapie na m54 , też trzeba dać miske z m50z e34?
rifresz
TAK
saron22
u mnie tez po przegonieniu po torze kartingowym zaczyna klepac. Na moje to slysze jeden popychacz. Co do sposobu na klepanie to chce sprobowac z olejem 10W60. Zastanawiam sie tez nad chlodnica oleju. Ostatnio nawet wpadlo mi w rece cos co mogloby podpasowac. Jest to chlodnica oleju od automatycznej skrzyni biegow od Citroena XM. Jest niewielkich wymiarow i mysle ze jakby znalezc dla niej odpowiednie miejsce to podeszlaby bez problemu. Zastanawiam sie jeszcze nad podlaczeniem jej do ukladu. Macie jakies propozycje?? pozdrawiam
art...
to ja się podepnę pod temat ,znalazłem juz bazę E30 oczywiście ,znalazłem też mechanika który ogarnia swapy ale prosił żebym maksymalnie skompletował graty i dlatego mam do was prośbę .

potrzebna mi lista części ,silnik to M52
choody
Jeśli z e36 to:
- miska i smok oleju z e34 m50
- łapy custom (mam dojście do gościa ze śląska co za 200-250pln robi) lub od m50 e36
- poduchy pod łapy - tu różnie się spotkałem, jedni od strony ssącej stosują od m50, od strony wydechu od m20, inni obie acentryczne od e34 (chyba od m20, ale głowy uciąć nie dam)
- po schemat elektryczny jeśli taki sam jest jak w m50 możesz uderzyć do mnie
- chłodnica od e30 diesel (były dwie wersje duża i mała - różnią się wysokością - polecam tą dużą, bo jest największa jaka była montowana do e30)
- jeśli pomimo zastosowania chłodnicy od diesla visko się nie mieści to elektryczny wentylator od klimy z e32 montowany przed chłodnicę (idealnie "zakrywa całą powierzchnię dużej chłodnicy od diesla)
- servo hamulcowe od e30 ix (jest mniejsze więc nie trzeba piłować kolektora, żeby silnik się o nie nie opierał)
- jeśli silnik ma skrzynię ZF - wał napędowy od ety lub e30 diesel, jeśli skrzynie to getrag wał od 325i (e30)
- mocowanie drążka zmiany biegów od e30

to chyba tyle. Podpora skrzyni powinna pasować do e30 od Twojego nowego silnika, jeśli nie to jakakolwiek podpora skrzyni od e30.
art...
Bardzo dziękuje smile.gif Baza to 316i więc musze jeszcze dać tarcze na tył i coś większego do przodu
choody
Skoro przerabiasz 316 i wszystko masz praktycznie do wymiany to może pokuś się o konwersję zawieszenia na 5 śrub, magiel od z3 2.8 litra, drążek zmiany biegów od z3M, w dużych pieniądzach to wszystko nie chodzi, a będzie bezproblemowe zarówno w montażu jak i użytkowaniu .....

art...
myślałem o przejściu na 5 ale to jednak troszke kasy. a co z tym maglem ?? musi byc akurat od z3 2.8 ?? jek wygląda sprawa ze zwykłym maglem od e36 ??

baza to 316 więc fakt ,ze do zmiany jest większość części ,ale kupić ładne 325 to spory problem a silnik i tak do zmiany.
choody
Magiel od z3 2.8 jest najkrótszym maglem podchodzącym do e30. Reszta też pasuje (od e36) bez problemu - tylko trzeba 16mm dystanse dać pod śruby bo o tyle jest niższy magiel w tym miejscu i krzyżak ( ten element łączący kolumnę kierowniczą i magiel) od e30 ze wspomaganiem no i pokombinować z drążkami kierowniczymi bo nie jestem pewny czy te od e36/z3 podejdą. A konwersja na 5 śrub droga nie jest, wbrew pozorom. Najdroższą częścią są wahacze od e36 M3, ale można zastosować wahacze od każdego poliftowego e46 i acentryczne tuleje ( ja u siebie mam ori wahacz od e30 i acentryczną tuleję i koło jakoś masakrycznie nie jest cofnięte) - tylko że wtedy negatyw rośnie. Z tyłem jest patent na przerobienie ori wahaczy e30 na tarczy na 5 śrub za pomocą łożyska od jakiegoś passata (jeszcze trzeba dotoczyć dystans bo to łożysko jest jakiś 1-1,5cm szersze), piasty e36, tarczy e36 i zacisku albo od e36 albo od e34 (różne wersje słyszałem) Jakby co mam na zbyciu w zamian za wahacze od e46 zwrotnice,tarcze i zacisk od e36 325i lub za grosze kompletne kolumny od e30 320i na wentylowanej tarczy - stan jednego i drugiego na 4. A i przy konwersji na 5 śrub z przodu trzeba dać amor od e36 z górną poduszką od e30.


Edit - co do magla, to ori bez wspomy masz przykręcony na zewnętrzne dziury w uszach, magiel od e36/z3 montujesz w otworach bliżej belki.
89piti89
witam, nie wiem czy to dobre miejsce ale niechce zasmiecac, a wiec, mam problem z czujnikiem predkosci wszystko z e30 jest sprawne a silnik m52b28 lapie caly czas blad pradopodobnie nie jest połączony z silnikiem, 97 rok czy mozna podlaczyc jakos od zagaw z e30 do kompa od e36 ? czy to jest impuls , czy czy e36 z tego roku brala predkosc pojazdu z abs-u? jak Wy sobie z tym radzicie?
choody
Sygnał musisz wziąć z czujnika prędkości z dyfra.
Krzysztofff
Witam,

Jaki komputer polecacie do tego silnika ? Czytałem że Ecumaster na spore problemy z kompem Siemensa MS41, będę robił swap do e30 i chciałbym mieć pełną kontrole, wiem że komputer typu stand-alone byłby dobrym rozwiązaniem ale dość drogim, są jakieś alternatywne opcje ?
choody
Przerzucenie elektroniki na bosha. Ale więcej konkretów nie znam oprócz tego, że poza zmianą kompa zmienić trzeba przepływkę ...... ale dzięki temu można coś pomodzić w elektronice tego silnika.


EDIT: i to nie świnka ma problem z kompem a komp ze świnka, coś było na forum wspominane kiedyś jakoby siemens się samoadaptował, czy coś takiego, na wszelkie zmiany ..... ale dokładnie nie pamiętam o co chodziło.
Krzysztofff
Przejście na Boscha też biorę pod uwagę, orientuję się ktoś czy Megasquirt 1 V3.0 zdaje egzamin w tym silniku ? Oczywiście bez turbo.
choody
Zda egzamin, pytanie tylko po co się w to babrać?? Z tego co widziałem na forum trzeba będzie zrobić wiązkę silnika praktycznie od podstaw, wykonać od podstaw, lub w najlepszej opcji zaadoptować kółko czujnika halla itd, itp.

Najefektywniej w stosunku: włożona kasa/włożona praca/efekt jest przejście na Boscha. Wydasz kilka stów, a nie kilka tysięcy a efekt taki sam będzie. Jeśli z kolei chcesz pobawić się w strojenie tego ustrojstwa dokładasz Ecumajstra i się bawisz nadal bez większych kłopotów.
kocurek
Witam czy ktos z Was wie gdzie szukac linku do schematu podlaczenia instalacji elektrycznej z e30 do instalacji silnika m52b28 z tym ze ja mam silnik z e46 z 2000r , lub cos podpowiedziec bo stoje z robota a tylko to mi zostalo .... nigdzie nie moge tego znalezc . Jest ktos w stanie pomoc?
To jest wersja lo-fi głównej zawartości. Aby zobaczyć pełną wersję z większą zawartością, obrazkami i formatowaniem proszę kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.