Pomoc - Szukaj - Użytkownicy - Kalendarz
Pełna wersja: Czujnik spalania stukowego
Racingforum - Drag, Drift & Time Attack - Racing Forum > racingforum.pl > Racingforum - Forum Główne
Stron: 1, 2
kazio234
Zlozylem uklad ze strony MegaSquirt, mam czujnik do mojego auta (siemens'a) i jak to teraz zgrac i sprawdzic czy dziala prawidlowo. Na poczatek nie montujac na samochodzie smile.gif
Zibi122
Wg tego co jest na stronie MS musisz dostroić układ do czujnika aby wykrywał stuki.
Jak nie ma stuku to jest 5V a jak jest stuk to 0V. Najlepiej by było mieć oscyloskop i obserwować sygniał.
Stukasz delikatie młotkiem w czujnik lub w pobliżu czujnika i obserwujesz co sie dzieje.
dboryr
Nie wiem czy stukanie młotkiem w czujnik to dobry pomysł!
Na stronie MS jest napisane że układ jest badzo prosty ale strojenie nie jest łatwe...
Ja taki układ ustawiał bym na wolnych stabilnych obrotach silnika regulując czułość komparatora w taki sposób
aby znaleźć sie na progu detekcji wykrycia spalania stukowego...
kazio234
CYTAT(Zibi122 @ Mon, 06 Apr 2009 - 20:13) *
Wg tego co jest na stronie MS musisz dostroić układ do czujnika aby wykrywał stuki.
Jak nie ma stuku to jest 5V a jak jest stuk to 0V. Najlepiej by było mieć oscyloskop i obserwować sygniał.
Stukasz delikatie młotkiem w czujnik lub w pobliżu czujnika i obserwujesz co sie dzieje.

To wiem, wszystko ladnie dziala. Dioda zapala sie jak stukne, potencjometrem mozna regulowac jakie uderzenie powoduje zapalanie sie diody (sygnal wyjsciowy 0V). Ale jak dobrac ta sile? Jakie przyspieszenie lub predkosc drgan?
Zibi122
CYTAT(kazio234 @ Mon, 06 Apr 2009 - 20:34) *
To wiem, wszystko ladnie dziala. Dioda zapala sie jak stukne, potencjometrem mozna regulowac jakie uderzenie powoduje zapalanie sie diody (sygnal wyjsciowy 0V). Ale jak dobrac ta sile? Jakie przyspieszenie lub predkosc drgan?


Ustaw na delikatnie i patrz czy w czasie jazdy przy dobrym zapłonie Ci sie włacza czy nie szczególnie przy małych obrotach a dużym obciązeniu.
Możesz sam spwodowac spalanie stukowe ale czym to sie może skonczyć kazdy wie. Musi to by raczej dość czułu układ aby z całej pracy silnika wykrywał tylko stuki z spalania stukowego a nie innych elementów.
Allll
CYTAT
Zlozylem uklad ze strony MegaSquirt, mam czujnik do mojego auta (siemens'a) i jak to teraz zgrac i sprawdzic czy dziala prawidlowo. Na poczatek nie montujac na samochodzie smile.gif


Witam czy macie może link do schematu tego urządzenia, chciałbym złożyć podobne, z góry dzięki smile.gif

Szukałem na stronach ale jest ich zbyt wiele.

Allll
Dziękuję za info.

MSII będę składał oczywiście - myślałem, że mowa jest niezależnym urządzeniu tylko do detekcji stuku.
Obecnie podłączyłem ecumaster.Dlatego szukam czegoś niezależnego od MS.
Quaki
Ale to jest niezalezne urzadzenie z tym ze musisz jeszcze do niego dorobic jakis "monitor" sygnalu i najlepiej to zrobic poprzez zaprzegniecie do pracy jakiegos procesora (co zasadniczo jest w tym przypadku dosc proste) mozna by tez zrobic jakis uklad na elektronice analogowej ale moze sie okazac ze nie bedzie on wcale tanszy niz ten z procesorem teoretycznie mozna by tez zastosowac zwykla diode ale obaiwam sie ze pojedyncze pulsy o dlugosci 400ms to za malo zeby ludzkie oko to wychwycilo
Pozdrawiam
ps. najwiekszym problemem bedzie zestrojenie tego ustrojstwa bo zeby zestroic muissz doprowadzic do stuku
PistonPL
CYTAT(zibi)
Jak nie ma stuku to jest 5V a jak jest stuk to 0V. Najlepiej by było mieć oscyloskop i obserwować sygniał.

czujnik spalania stukowego, owszem daje różne napięcia w zależności od tego co wykryje, ale przeanalizowanie tych sygnałów nie jest już takie proste i każdy kto zakłada wersję zero-jedynkową (jest spalanie stukowe albo go nie ma) jest w dużym błędzie i może go to sporo kosztować.

nie znam przedstawionego urządzenia i nie będę się konkretnie na jego temat wypowiadał, ale gdyby to było takie proste to podpinałoby się byle czujnik stuków do bloku, prosty układ z diodą która mrygnie powyżej powiedzmy 5V i tyle.. a tak nie jest bo wraz ze wzrostem mocy (a ta jest różna da poszczególnych silików, w innych zakresach obrotów, innym obciążeniu, innym stopniu zużycia itp) zmieniają się dźwięki jakie wydaje silnik. nawet prawidłowe zestrojenie takiego układu na dźwięki w górnych zakresach obrotów ma spore szanse nie zadziałać gdy przy 1500RPM na 5tym biegu depniemy do dna....

oryginalne sterowniki (najczęściej zintegrowane z główna jednostką sterującą) mają odpowiednie algorytmy do przetwarzania danych z knock-sensora, uwzględniają wiele zmiennych, otwarcie przepustnicy, prędkość obrotową, uczą się na bieżąco aby uwzględniać zużycie silnika itp) i coś mi się nei wydaje aby jakiekolwiek proste urządzenie mogło je zastapić, nie wspominając już o tym, że po wykryciu stuku oryginalny komputer cofa zapłon..

generalnie, należy z głową podchodzić do takich urządzeń.
Quaki
PistonPL poprostu otworz ten link i sie przypatrz co owo urzadeznie robi otoz to urzadeznie jest swoistym filtrem band pass ktory daje wzmocnienie w odpwoiednim zakresie czestotliwosci zakres ten mozna wyregulowac dzieki czemu odsiewa sie pozostala czesc dzwiekow wykrytych przez czujnik spalania stukowego (ktory notabene jest mikrofonem)
Co do dzwieku spalania stukowego to ma on jakies spekturum czestotliwosci (nie zaleznie czy wystepuje przy 1500 czy przy 9500 obrotow) owo urzadzenie sluzy wlasnie do tego zeby wychwytywac te specyficzne czestotliwosci i wlaczac uklad powiadamiajacy wtedy gdy one wystapia
Z jedna czescia twojej wypowiedzi sie zgodze nalezy do tego typu urzadezn podchodzic z glowa zreszta jak do calego zagadnienia tuningu nalezy podchodzic z glowa i odpwoiednia wiedza
Pozdrawiam
PistonPL
CYTAT(Quaki @ Sun, 12 Jul 2009 - 13:29) *
Co do dzwieku spalania stukowego to ma on jakies spekturum czestotliwosci (nie zaleznie czy wystepuje przy 1500 czy przy 9500 obrotow) owo urzadzenie sluzy wlasnie do tego zeby wychwytywac te specyficzne czestotliwosci i wlaczac uklad powiadamiajacy wtedy gdy one wystapia


prędkość obrotowa MA znaczenie dla odczytów z czujnika stukowego chociażby dlatego, że wraz ze wzrostem obrotów rośnie również poziom hałasu w silniku. nawet prymitywny komputer z turbo dodge'a z końcówki lat 80tych ma zapisaną w epromie mapę poziomu stuków dla poszczególnych obrotów aby wyłapac te przy niższych obr i nie dawać fałszywych sygnałów przy wyższych.

zestrojenie takiego urządzenia bez uwzględniania rpm oraz innych czynników będzie bardzo trudne lub niemożliwe.

pozdr
Quaki
Nie sadze zeby bylo az tak trudne zestrojenie tego wez sobie scaignij odglos spalania stukowego z sieci nastepnie wrzuc ten plik do jakiegos programu do obrobki dzwieku i wykorzystaj ban pass filter ustawiajac czestotliwosci od 8khz do 12 khz na max reszte wycisz zobaczysz jak ladnie widac gdzie wystepuje stuk nie dosc ze go duzo lepiej slychac to od razu widac na skali wysterowania tak dziala wlasnie to przedstawione urzadznie
Pozdrawiam
PistonPL
ok. inaczej..

możemy założyć, że dźwięk jaki powstaje w trakcie spalania stukowego/detonacyjnego ma częstotliwość ok 6400Hz (dane pochodzą z różnych źródeł które wymieniają tą wartość jako średnią). nie jest to jednak dźwięk samego wybuchu a jedynie "dzwonienie" struktury silnika w wyniku postałego wysokiego ciśnienia.

jednak sam proces detonacji (czyli nierównomierngo spalania mieszanki, albo spalania jej w sposób niewłaściwy dla danego silnika) zależny jest od temperatury, ciśnienia, samego składu mieszanki (a wszystko to powiązane jest min z prędkością obrotową) itp. i może generować różne ciśnienie przez co i nieco różne odczyty z knock-sensora.

jeśli urzadzenie analizujące te sygnały ma procesor dźwięku (DSP) to faktycznie, możesz to odfiltrować, jednak cały czas pozostaje problem "nauczenia" komputera i trzeba to będzie zrobić przez cały zakres obrotów i pod różnym obciążeniem.

jeśli brak DSP to pozostaje umieszczenie w epromie tablicy (mapy) dla różnych okoliczności (i tak to rozwiązano w moim samochodzie). i nadal powracamy do punktu wyjścia, czyli trzeba ową mapę/tablicę posiadać lub ja empirycznie stworzyć (powodzenia w kręceniu stukającego silnika po pełnym zakresie obrotów i pod obciążeniem).

podsumowując:
gdyby spalanie stukowe miało zawsze wartość 6.4kHz sprawa byłaby dość prosta. ponieważ jednak jest to pewien zakres częstotliwości (nie wiem dokładnie jakic), a silnik sam z siebie wydaje różne dźwięki (i zmieniają się one wraz ze wzrostem prędkości obrotowej - np. normalne stuki zaworów) to sprawa się komplikuje..


nie chcę się wymundrzać, bo jestem jedynie teoretykiem (i nie planuję w najbliższej przszłości na swoim silniku dokonywać jakichkolwiek pomiarów stuków celowo wywołanych np przesunięciem zapłonu), ale samo zagadnienie nie jest takie znowu skomplikowane. a że na ucho można dość trafnie je ocenic? wiesz.. Twoje oko również doskonale rozróżnia np: twarze, ale komputerowy algorytm czyniący tą samą funkcję do prostych juz nie należy i potrafi sie omylić..

http://www.youtube.com/watch?v=GGJZ6kKzLus...feature=related
odsłuch stuków w różnych zakresach obr
Quaki
OK ja to jeszcze wyjanie mniej wiecej tak
1Hz to 1/s czyli tak tlumaczac to na jezyk ludzki 1 raz na sekunde jesli cos zdarza sie 1 raz na sekunde to ma czestotliwosc 1 Hz
Czym jest fala dzwiekowa w uproszczeniu jest to sinusoida wiec jesli przyjmiesz ze szczyt sinusoidy to jedynka logiczna (czyli jest sygnal ) a dolina sinusoidy to zero logiczna ( nie ma sygnalu) (oczywiscie ze jest to uproszczenie bo przyjmujemy ze powyzej jakiejs wartosci jest 1 a ponizej jakiejs jest 0 dzieki czemu unikniemy wplywu glosnosci na pomiar) do naszego pomiaru wykorzystujemy wystepowanie jedynki logicznej
I teraz zliczamy ile jedynek logicznych bylo by w sekundzie przy zalozeniu ze twoje auto to czterosuwowy 8 cylindrowiec z maksymalnymi obrotami na poziomie 10 tys obr/min
Najbardziej przypominajacy stuk dzwiek to dzwiek zaworow czyli jesli masz w jednej sekundzie 166 obrotow a na obrot przypadaja dwa uderzenia w plytki podczas ssania otwarcie zaworow ssacych i podczas wydechu otwarcie zaworow wydechowych czyli 166 razy dwa to daje nam 332 Hz razy osiem bo przyjelismy ze silnik jest 8 garowy 2656 Hz co rowna sie 2,65 kHz czyli nawet nie blisko podanej przez ciebie wartosci 6.4 kHz
Pozdrawiam


dzik
A tak w temacie, mozecie polecic jakis soft ktory bedzie filtrem w locie i pokaze spectrum dzwieku?
PistonPL
Quaki:
jeśli Cię dobrze rozumiem, to piszesz o częstotliwości występowania tego dźwięku (stukania zaworów) a nie o częstotliwości dźwięku jaki jest wytwarzany. tak jak wcześniej napisałem, wybuch podczas spalania detonacyjnego wprawia blok w drgania i to własnie o częstotliwość tych drgań się rozchodzi a nie częstotliwość ich występowania która może być (i oby była!) nawet poniżej jednego herca. jak sam napisałeś "najbardziej podobnym dźwiękiem jest odgłos zaworów" - rozpoznajesz ich podobieństwo nawet gdy wystąpią raz a nie w sposób powtarzalny smile.gif dodaj do tego fakt, że dźwięki mogą się nachodzić przy tak dużej częśtotliwości powtarzania, może się okazać, że jeden dźwięk jeszcze wybrzmiewa a już pojawia się kolejny.

doskonale rozumiem, że mając czujnik/mikrofon podpięty do procesora dźwięku (DSP) można wyłapać te stuki, jednak wyobraź sobie jak by wyglądało strojenie tego urzadzenia? detonacja mieszanki w żeliwnym bloku ważącym 100kg da inne odczyty z czujnika niż w bloku aluminiowym ważącym powedzmy 50kg (masa bloku, gęstość materiału z jakiego jest wyonany, jeko kształt itd to wszystko ma przecież znaczenie). sam dźwięk to nei tylko częśtotliwość (wysokość dźwięku), ale jego barwa, głośność i czas trwania... wg mnie to w warunkach domowych prawie niewykonalne zadanie i nie podpierałbym się takimi odczytami w żadnym wypadku.

pozdr


kidzio_r5gtt
ja mam tylko jedno pytanie - skoro to tak banalnie proste urządzenie to dlaczego profesjonalne knock sensory kosztują grubą kasę, wyglądają trochę jak konsoleta do audio.
czy firmy które się na nie decydują są po prostu głupie skoro to wszystko można zrobić mikrofonem i jednym filtrem?
grzespe
QUOTE (dzik @ Sat, 18 Jul 2009 - 22:02) *
A tak w temacie, mozecie polecic jakis soft ktory bedzie filtrem w locie i pokaze spectrum dzwieku?



Goldwave jest polecany przez Motec sprawdzalem dziala:) Mozna go scagnac jako darmowe dzialajace demo.

Zgadzam sie opiniami powyzej NIE JEST TO TAKIE PROSTE. PistonPL ma calkowita racje:)
czestotliwosc sie stuku dla danego silnika zmienia sie nawet w zaleznosci od rodazju wydechu

Tak wiec kazda konfiguracja silnik wydech auto ma inna czestotliwosc stuku i dzwiekow w tle!!!

Nie zapominajmy z e czujnik spalania stukowego to rodzaj mikrofonu i slyszy duzo dzwiekow dookola.

JASrednio na znaleziene i dostrojenie Moteca SKM potrzebuje okolo 6-7 godzin jesli chce to zrobic naprawde dokladnie.
PistonPL
http://www.goldwave.com/

tylko on nie jest darmowy. 30dniowa pełna wersja ewaluacyjna.

oczywiście da się to obejść ale to już indywidualna sprawa jak ktoś do tego podchodzi, ale jesli się sprawdza to te 39USD chyba nie jest wygórowaną kwotą....
dzik
Dzieki, wlasnie o taki soft chodzilo.
Teraz dopiero sie zorientowalem ze moj laptop to tak swietne urzadzenie ze nie ma mozliwosci puszczenia na sluchawki wejscia z mikrofonu. Wszystkie inne jakie sprawdzalem to maja angry.gif
PistonPL
to się nazywa full duplex - nie sądziłem że jeszcze istnieją karty dźwiękowe które tej funkcji nie mają..

sprawdzałem przed chwilą hurtownie komputerową Action, ale nie mają żadnych kart dźwiękowych na USB a karty PCI raczej do laptopa nie włożysz. ewentualnie szukaj na allegro karty dźwiękowej na PCMCIA (jeśli posiadasz takowe złącze) ale przyznam że się z czymś takim nie spotkałem.
dzik
Jest to o tyle idiotyczne ze jest to swiezy model HP, co ciekawe moze to zrobic z line in ktore... jest tylko w stacji dokujacej. Poszukam innych sterownikow do karty, moze to odblokuja.
Karty pcmcia i usb sa dostepne, ale ciezko sprawdzic czy taka funkcjionalnosc maja bez kupowania.
http://www.komputronik.pl/index.php/produc...aster_Play.html
Allll
Co do kart muzycznych z full duplex można kupić tanią na usb - koszt kilkadziesiąt złotych (np robi takie Pentagram i masa innych firm komputerowych) sam mam takie w sklepie w którym pracuję smile.gif


Zamiast konstruować detektor (skomplikowany poniekąd) .... bowiem stworzenie takiego urządzenia nie jest łatwe - to wiemy.
Czy jednak nie da się tego wysłuchać manualnie właśnie przez laptopa ? Z softem (filtrem i analizatorem widma działającym w czasie rzeczywistym) itd.

Jak należy ustawić parametry filtra (częstotliwość/tłumienie itp) ? Aby lepiej to wychwycić na ucho ?
Jakie są charakterystyczne parametry (statystyczne lub przybliżone) stuku w silniku ?

Myślę, że warto o tym wspomnieć. Gdyż wiele osób będzie zainteresowane tym tematem.

Z góry dzięki za info smile.gif
PistonPL
da się na ucho. i będzie to dość dokładne, choć pewnie słabszych stuków się nie wychwyci wśród szumu, ale te groźne na pewno.

jest tego sporo w sieci. google Twym przyjacielem. ustawienia filtrów pewnie indywidualne dla każdego rodzaju mikrofonu/silnika/ucha itd
Allll
@Piston gmerałem troszkę na google oczywiście , coś tam znalazłem , jednak pewniej jest zapytać wink.gif dziękuję bardzo za info. Będę dochodził do tego metodą doświadczalną wink.gif

Boję się jednak wywoływać spalanie stukowe w silniku , szkoda mi tłoków wink.gif

PistonPL
CYTAT(Allll @ Tue, 28 Jul 2009 - 13:15) *
Boję się jednak wywoływać spalanie stukowe w silniku , szkoda mi tłoków wink.gif


mnie również dlatego jestem w tej kwestii teoretykiem smile.gif
mcgiver
oprucz tego detektora ze strony MS jest jakiś prostszy do wykonania?
lub ile moze kosztować takie urządzenie , aby go potem spiąc z det3 lub jakieś inne opcje?
ma to działac w m50 non vanos i zastanawiam sie czy lepszą opcja nie będzie ECU pod vanosa , tylko co potem z vanosem skoro go nie ma ?
Samcrk
a mnie ciekawi czy jako "czujnik" spalania stukowego dało by radę zastosować coś takiego

http://www.allegro.pl/item705895149_podslu...ja_zapasow.html

w końcu czuły mikrofon, tylko jeszcze pytanie czy ma odpowiedni zakres.. no i radio raczej nie ma żadnych ustawień filtrów itd....

ew. może coś takiego ?

http://www.allegro.pl/item705980665_modul_...r_podsluch.html
http://www.allegro.pl/item711169791_mikrof...luch_f_vat.html
http://www.allegro.pl/item707492947_czuly_..._wizyjnych.html

bo szukam czegoś z czego można by zbudować coś w tym stylu
http://hondaswap.com/general-tech-articles...etector-163788/

ale nie mam pojęcia czego użyć.
toffic
Może mi ktoś wyjaśnić jak podpiąć czujnik stuku z grupy VAG pod moduł ze strony MSa???
kubeq_Sq
Witam, odgrzewam kotleta, bo chcialem u siebie zrobic komtrole stuku, zeby moc zestroic sobie mape zaplonu, bo mam taka ni w pi* ni w oko... :/ ustawilem wedlug tabliczki znamionowej na pasie przednim, ale chyba to za malo... niestety nie mam egt, ale moze sie zaopatrze smile.gif
tymaczasem nie wiem czy zastosowac seryjne czujniki, ktore sa wkrecone wiadomo w najlepszym miejscu do kontroli stuku, gwarantuja wyhwycenie stuku na kazdym garku... czy stosowac metode audiometryczna ja ta: http://hondaswap.com/general-tech-articles...etector-163788/ chetnie posluchalbym Waszych wypowiedzi, bo wnioskujac po datach postow macie to juz za soba i wiecie na co tracic czas a co juz sobie darowac na wsteppie smile.gif

ogolnie myslalem nad zastosowaniem nawet obu metod na raz, zeby jedna kontrolowac druga czy dobrze dziala i tak metoda systemowa mialaby byc na daily drive, a metoda nasluchowa na strojenie i kotrole poprawnosci metody systemwej (ze strony msa), czy jak mamdwa czujniki spalania stukowego, to potrzebuje takie dwa obwody?? czy moge pod jeden obwod dwa czujniki podpiac?
kontrolm
jeżeli używasz metody na słuch musisz pamiętać że stuk staje się słyszalny od ok 10% zapłonów ze spalaniem stukowym.
ZoLt4R
Jak się sprawdza taki diwajs? Używa ktoś?

http://www.phormula.co.uk/ProTuningSolution.aspx

goofer
CYTAT(ZoLt4R @ Sun, 27 Feb 2011 - 14:06) *
Jak się sprawdza taki diwajs? Używa ktoś?

Zerknij tutaj wink.gif
kidzio_r5gtt
ja sprzedałem parę takich i wrażenie były pozytywne.

kubeq_Sq
Wzdaje mi sie, ze nie ma co tak duzo kaski na to wzkladac, bo z tego co widze to jest po rpsotu metoda audiometryczna... m,ozesz sobie zastosowac miktrofon przykrecony do bloku plus equalizer. w ktorym sobie ustawisz filtry dla twojej srednicy cylindra i karta dzwiekowa z full duplexem... smile.gif mysle, ze koszt troche mniejszy, a efekt podobny smile.gif ja bede wykorzystywal technike audiometryczna i z ukladem w msie, zeby dostroic jedno do drugiego i mape wedlug nich. jestem dobrej mysli. jak mi sie to wszystko uda to dam znac jak i co smile.gif
kontrolm
no tak ale niestety ostatnia sam doświadczyłem ze detonacyjne spalanie to jedno a zapłon samoczynny to drugie...mój silnik wogóle nie ma spalania stukowego..przy pewnym kącie zapłonu przestaje chodzić...a uszczelke pod głowice szlag trafił i wychodzi że mam samozapłony..co ciekawe uszczelka popalona na kazdym garze dokładnie w jednym miejscu - od strony wydechów w squish area..Ciekawe czy nie przesadziłem z grubością squish area bo mam tam tylko 0.8 mm
Cyccx
Dołącze się tutaj z pytaniem, żeby wszystko juz było w jednym temacie.

Czy jest jakaś ogólna zasada co do ustawiania kata wyprzedzania zapłonu, by wygenerować największą moc ?? Analogicznie do paliwa, w NA dolewa się w okolice ~12.5 AFR i tam należy szukać mocy maksymalnej. Może przy strojeniu mapy zapłonu jest podobnie ?? - wykryje stuk, to trzeba cofnąć o pare stopni (ILE?) i bedzie gitara ??. Czy nie ma jakiejś takiej OGÓLNEJ zależności..

Chodzi mi o poszukiwanie mocy, bez wykorzystywania hamowni do tego.
DOHC
nie ma takiej zaleznosci , a NA na afr 12.5 to juz jest za bogato , bardziej okolice 13 trzeba celowac w NA
kontrolm
masz EGT w swoim MS ?
Jeżeli tak to jest pewna zależność EGT kontra MBT (Minimum advance for Best Torque):


a tu masz dobry temat o strojeniu:
http://www.vemssupport.com/forum/index.php...&topic=97.0
Cyccx
nie mam EGT, ale jakby ktoś podesłał gdzie kupie termopare z charakterystyka za rozsądną kase, to bym sobie zrobił
kontrolm
a to i mnie interesuje bo jedna dostałem w rozliczeniu a teraz potrzebuje szybko kupic i to dwie ...ale też i tanio...
Cyccx
CYTAT(kontrolm @ Mon, 28 Feb 2011 - 11:20) *
niestety nie zawsze max moc jest zaraz przed stukiem...i niestety nie wszystkie silniki stukają...
cały wic w zapłonie polega na tym żeby maksymalne ciśnienie spalania pojawiało się 14-18 stopni (w zależności od silnika) po zewnętrznym zwrocie wału



CYTAT(kontrolm @ Sat, 05 Mar 2011 - 16:38) *
masz EGT w swoim MS ?
Jeżeli tak to jest pewna zależność EGT kontra MBT (Minimum advance for Best Torque):


a tu masz dobry temat o strojeniu:
http://www.vemssupport.com/forum/index.php...&topic=97.0



bardzo ciekawy artykuł. Autor też pisze że strojenie mapy zapłonu bez hamowni jest raczej nie możliwe/mało efektywne.
ALE jakby wziaść pod uwagę to co tam jest napisane, to osiągnięcie MBT (optymalny kąt wyprzedzenia zapłonu) w większości przypadkach uniemożliwiają nam zachodzące wczesniej spalanie stukowe , det limit. Więc idąc dalej tym tokiem myślenia można by stwierdzić, że ustawienie mapy zapłonu na granicy stuku (3 - 4 stopnie przed det limit) powinno owocować w możliwie największa generowaną moc.. Czy dobrze rozumiem ?
kontrolm
niestety...są silniki które lubią pracować na granicy spalania stukowego, są takie które najwyzsza moc osiagają z lekkim stukiem ale są takie jak mój które wogóle nie mają spalania stukowe a tylko pre-detonacje która powoli wyniszcza silnik i pali uszczelki pod głowicą. Natomiast seryjne komputery czasem maja wbudowany algorytm korekcji kąta wyprzedzenia zapłonu bazujący na pomiarze przyspieszenia wału korbowego i potrafia same zrobić korekcję +/- 5stopni żeby ten maksymalny moment osiągnąć. A teraz niektóre kompy w BMW i Mercedesach mierzą prąd jonizacyjny na świecy i na tej podstawie wyznaczają punkt gdzie nastąpił pik ciśnienia i nawet są w stanie określić jak przebiegło spalanie i czy wogóle się odbyło.

A więc nam zostaje metoda prób i błedów choć wiem że spee od VEMS juz pracują nad pomiarem przyspieszenia wału korbowego co będzie przydatne do ustawienia zapłonu. A póki co logowanie EGT i hamownia...
pucek
CYTAT(kontrolm @ Sat, 05 Mar 2011 - 19:01) *
niestety...są silniki które lubią pracować na granicy spalania stukowego, są takie które najwyzsza moc osiagają z lekkim stukiem


Ciekawa teoria.moglbys rozwinac?chodzi mi o moc z lekkim stukiem.

CYTAT
są takie jak mój które wogóle nie mają spalania stukowe a tylko pre-detonacje która powoli wyniszcza silnik i pali uszczelki pod głowicą


Co to jest predetonacja?Chodzi ci moze o pre-ignition?
kontrolm
CYTAT(pucek @ Sat, 05 Mar 2011 - 22:38) *
Ciekawa teoria.moglbys rozwinac?chodzi mi o moc z lekkim stukiem.



Co to jest predetonacja?Chodzi ci moze o pre-ignition?


Dla mnie predetonacja = pre-ignition. Jak GMP i TDC.

A ze niektóre silniki mają max moc z lekkim spalaniem to żadna tajemnica. Wiele książek to opisuje i wiele takich silników było choćby mój z poprzedniego P205 1.4 który po przeróbkach najwyższą moc wykazywał gdy VEMS już dawał sygnał że pojawiają się początki spalania stukowego ale jeszcze nie było go słychać. Chyba w tym temacie pisałem że stuk słychać gdy występuje w minimum 10% cykli spalania. A że silnik był przeznaczony do zakatowania więc tak jezdziłem i to sporo czasu (ok. 1.5 roku ok 50 tys km), po zdjęciu czapki nie było widać żadnych uszkodzeń postukowych.
pucek
CYTAT(kontrolm @ Sun, 06 Mar 2011 - 07:49) *
Dla mnie predetonacja = pre-ignition. Jak GMP i TDC.



CYTAT
są takie jak mój które wogóle nie mają spalania stukowe a tylko pre-detonacje


Preignition i detonacje nie wystepuja zamiennie....jest troche inny powod wystepowania jednego i drugiego.

EDIT: znalazlem w googlach bo nie daje mi to spokoju smile.gif

CYTAT
Confusion and a lot of questions exist as to detonation and pre-ignition. Sometimes you hear mistaken terms like "pre-detonation"


To jest cytat z artykulu znajdujacego sie tutaj.
Ciekawy artykul.Polecam wszystkim smile.gif
kontrolm

Preignition i detonacje nie wystepuja zamiennie - tak
Ja natomiast zamieniłem sobie pre-ignition na pre-detonacje choć pewnie błednie tak wiec dziekuje za sprostowanie ...zawsze to lepiej mądrze się wymądrzać ;-)
Cyccx
a kto mi podpowie jak w tym programie GOLDWave ustawić bym słyszał dźwięk na bieżąco w słuchawkach ?? z uwzględnieniem oczywiście filtrów częstotliwości w tym programie. Bo opcje FULLDuplex na karcie dźwiękowej umiem sobie włączyć, ale dźwięk nie jest filtrowany tylko bezpośrednio na sluchawki leci. nie ogarniam tego goldwave
pioootr
Przyłączam się do prośby. Czy ktoś mógłby mi pomóc w obsłudze programu Goldwave?

Dzięki!
To jest wersja lo-fi głównej zawartości. Aby zobaczyć pełną wersję z większą zawartością, obrazkami i formatowaniem proszę kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.