Pomoc - Szukaj - Użytkownicy - Kalendarz
Pełna wersja: E85 dopuszczone przez rząd. I co dalej ?
Racingforum - Drag, Drift & Time Attack - Racing Forum > racingforum.pl > Racingforum - Forum Główne
Stron: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Albert
CYTAT
29. marca 2008

Ministerstwo Gospodarki przygotowało projekt rozporządzenia określający wymagania jakościowe dla nowego biopaliwa ciekłego E85. Jest to odpowiedź na wyzwania ekologiczne i związane z tym rosnące zainteresowanie stosowaniem biopaliw.
Określenie przez resort gospodarki wymagań jakościowych dla nowego biopaliwa E85 umożliwi jego sprzedaż klientom indywidualnym. Dotychczas przepisy umożliwiały stosowanie go jedynie w wybranych flotach pojazdów.
Zgodnie z rozporządzeniem MG, wprowadzane do obrotu biopaliwo ciekłe E85 będzie zawierać 70-85 proc. bioetanolu i 15-30 proc. benzyny. Stosowanie tego rodzaju paliwa powoduje mniejsze, niż w przypadku paliw konwencjonalnych, zanieczyszczenie powietrza.
Rozporządzenie MG sprzyjać będzie również realizacji nałożonych na Polskę zobowiązań unijnych, dotyczących zwiększenia udziału biokomponentów w paliwach transportowych. Ponadto wytwarzanie tego typu biopaliwa wymagać będzie zwiększenia upraw roślin energetycznych, co przyczyni się do rozwoju tego sektora rolnictwa.
Biopaliwo E85 może być stosowane w pojazdach wyposażonych w silniki z zapłonem iskrowym, tzw. flex power. Sprzedaż aut z takim silnikiem prowadzi m.in. Ford, Volvo, Saab, Chevrolet, Cadillac, a także Hummer. Samochody spalające biopaliwo E85 mogą być również tankowane benzyną.


http://tv.spedycje.pl/logistyka/produkty_d...wszystkich.html

ale

CYTAT
10.03.2009

Na internetowej stronie „Gazety Prawnej” czytamy, że za kilka tygodni na polskim rynku mają pojawić się instalacje umożliwiające stosowanie paliwa E85 do wszystkim silników benzynowych. Nowemu paliwu niechętne są jednak rafinerie.

Nowe paliwo E85 w sprzedaży na stacjach pojawi się prawdopodobnie już w IV kwartale br. Ma być tańsze od benzyny nawet 1 zł na litrze. Wszystko wskazuje na to, że wbrew pierwotnym zapowiedziom E85 będzie dostępne do wszystkich modeli samochodów wyposażonych w silnik benzynowy z wtryskiem, a nie tylko do wybranych aut. Jego stosowanie wyłącznie w specjalnych, fabrycznie dostosowanych silnikach Flexi Fuel miało być główną barierą popytu. Jak dowiedziała się „Gazeta Prawna”, w tym tygodniu zaczną się pierwsze testy urządzenia, które umożliwi dostosowanie silnika benzynowego do spalania E85.
- To mała centralka, którą może zainstalować każdy już w 15 minut. Montaż odbywa się bez szkody dla silnika. Jest to sprawdzone urządzenie, które stosowane jest w USA, a wkrótce będzie dostępne również w Niemczech i Francji - wyjaśnia wiceprezes firmy Amervox, która zamierza importować instalacje.
Przy atrakcyjnej cenie detalicznej E85 i dodatkowych preferencjach, które opracowuje Ministerstwo Gospodarki, paliwo to ma szansę stać się alternatywą dla benzyny i konkurencją dla LPG. Problemem może okazać się jednak niechęć koncernów paliwowych. Bogdan Janicki z Grupy Lotos stwierdził, że aby zdobyć klientów dla E85, należałoby stworzyć możliwość zakupu tego paliwa przynajmniej na co piątej stacji. Według niego inwestycja w niezbędną infrastrukturę tylko na jednej stacji to koszt rzędu 1 mln zł.


http://paliwa.pl/go.php/pl/aktualnosci/wia...sowane_e85.html

to że na E85 można wykręcać większe moce nie trzeba chyba nikomu tłumaczyć
240Z
Oby się udało. Jak tylko E85 stanie się dostępne, to postaram się to wypróbować na własnym sprzęcie. Zobaczymy...
artix
pewnie powodem dopuszczenia e85 jes jego obecna cena

w szwecji jest dzis niewiele tansze od 95 , wiec ktos moze zarobi

choc smutne jest to ze za EKOLOGIE trzeba placic wiecej , czy to produkty spozywcze czy paliwo ...

nie mowie tego pod wzgledem koni bo wiem ze chciwi koni zaplaca kazda sume
tymon86
Dobrze by bylo gdyby to doszlo do skutku, jednak cena mimo wszystko moglaby byc jeszcze nizsza. Zastanawia mnie kombinowanie producentow w kierunku hybryd, melex`ow, skoro takie paliwo wydaje sie sensowniejsza alternatywa.
artix
niezapominajmy jednak ze E85 to 30% wiecej paliwa jakie potrzebujemy , wiec cena zaczyna robic sie coraz mniej atrakcyjna w calej europie
JarekK
Do wielu aut nie potrzeba żadnych dodatkowych centralek a jedynie odpowiedni program do fabrycznego kompa. Mam w ofercie takie programy do wielu aut. Najwięcej do Volvo, Saaba i VW/Audi/Skoda/Seat a jedynym powodem ich małej popularności (nie sprzedał się ani jeden) ...jest brak paliwa na naszym rynku laugh.gif
Oprócz ekologii mamy "pare dodatkowych koni" - w autach turbo nawet kilka par... smile.gif
marcin@klubsubaru.pl
Co do rozważań ekonomicznych - E85 jest w produkcji droższa od "tradycyjnej" benzyny. Na stacjach jest / może być tańsza wyłącznie dzięki zabiegom podatkowym.
tomeQ
Nie dosc ze kazde biopaliwo dostepne obecnie jest nieoplacalne w stosowaniu to nie pojawi sie zbyt duzo obiektow z E85 bo po prostu trzeba postawic kolejny dystrybutor i zbiornik, co zreszta przyznaje Lotos. Podobna sytuacja jest z Biodieslem, ktore najpierw bylo B20, a teraz B100 dostepne jedynie na ~300 stacjach Bliska i pojedynczych prywatnych. Jedynym powodem mogacym zmusic rafinerie do jednostkowych inwestycji w modernizacje stacji jest osiaganie NCW na 2009 rok gdzie 4,6% paliw ma pochodzic z biokomponentow, co wg. rafinerii jest nierealne do uzyskania przy obecnych przepisach i cenach dot. biopaliw. Obstawiam pojedyncze stacje z etanolem i to dopiero za ladnych pare miesiecy.
240Z
Kilka miesięcy temu czytałem artykuł, w którym autor twierdził, że podczas produkcji E85 i innych biopaliw wytwarzane jest więcej szkodliwych substancji niż przy produkcji "zwykłego" paliwa, np. 95-tki, i wyrównuje to korzyści wynikające z mniejszej emisji spalin w samochodzie jeżdżącym na E85. Czy w tej sytuacji nie jest to ślepa uliczka?
tomeQ
Biopaliwa 1 generacji, czyli estry i alkohole z roslin sa nieekonomiczne, a i czesto ich walory ekologiczne sa watpliwe. Kiedys robilismy analize cyklu zycia (LCA) dla B100 (FAME) i ON, czyli porownanie calego procesu produkcji, zuzycia energii, polproduktow i emisji szkodliwych zwiazkow, a takze alternatywnych kosztow jak np. koszt wzrostu cen zywnosci na wskutek zmniejszania dostepu polproduktow zuzywanych na paliwa. Wyszlo z tego ze zysk ze stosowania FAME jest zaden, szczegolnie obecnie gdy pojazdy posiadaja bardzo sprawne katalizatory roznica w emisjach szkodliwych zwiazkow jest znikoma, przy czym FAME emituje znacznie wiecej NOx niz ON. Jedynym psudopozytywnym aspektem jest pochlanianie przez uprawe CO2, ktore jest przedstawiane jako GHGs, czyli gaz cieplarniany, choc nikt tego nie udowodnil, a wiekszosc konkretnych faktow temu zaprzecza. Problem jest bardzo rozlegly, ale obecne biopaliwa sa wynikiem dzialania lobby rolniczego, czego szczegolnym dowodem moze byc USA, gdzie wycofano metanol otrzymywany przemyslowo z metanu na rzecz etanolu z kukurydzy pod kuriozalnymi zarzutami toksycznosci wyciekajacego metanolu, pominieto fakt, ze ze zbiornikow nie powinno nic wyciekac.
Odnosnie E85 juz dawno byla o tym dyskusja, o kosztach produkcji zaletach i wadach, takze gdzies w archiwum pewnie da sie znalezc.
Kubek
Wszystko zalezy z czego sie ten etanol robi. Brazylia to chyba nie jest za bogaty kraj, a oplaca sie im produkowac etanol.
Kolejna sprawa, ktorej nikt nie bierze pod uwage w kalkulacjach, to koszty "polityczne". W wiekszosci przypadkow ropa pochodzi z krajow wrogich demokracji zachodniej i pieniadze z niej rafiaja do rak terrorystow, mafii rosyjskiej, albo innych oszolomow komunistycznych.
Javie
CYTAT(Kubek @ Sat, 04 Apr 2009 - 15:54) *
Wszystko zalezy z czego sie ten etanol robi. Brazylia to chyba nie jest za bogaty kraj, a oplaca sie im produkowac etanol.

W którejś auto-szmacie był artykuł o produkcji tej wachy w Brazylii. W skrócie - oni mają do tego świetne warunki.
Kubek
Sa prowadzone obecnie prace nad produkcja etanolu z trawy. Rosnie wszczedzie i nie konkuruje z zywnoscia.

Moim zdaniem, w Polsce bylo by lepiej, gdyby oferowano mieszanke paliwa z mniejsza zawartoscia etanolu, np 10%. Praktycznie kazde auto moze jezdzic na takim paliwie (niektore nawet do 30% w serii) i nie trzeba modernizowac stacji bnzynowych. W ten sposob sprzedalo by sie wiecej etanolu niz gdyby byl sprzedawany pod postacia E85.
tomeQ
W Brazylii trzcine cukrowa zbiera sie co najmniej 3 razy do roku, a produkcja biomasy z hektara siega 20ton/rok, takze nie ma zadnego porownania do obszarow poza strefa rownikowa. Jednakze i tam nie obylo sie bez kosztow, wykarczowano kilkaset tysiecy hektarow lasu pod nowe uprawy, nie mowie ze to jakas katastrofa ale ekosystem sie drastycznie zmienil. Koszty polityczne sa jak najbardziej srodkiem determinujacym stosowanie biopaliw i to obecnie glownym, ale nie ze wzgledu na pochodzenie ropy z krajow muzulmanskich, sama Kanada na polnocy w kopalniach odkrywkowych ma ropy na 50lat, dochodza zloza pod kolem podbiegunowym, Morze Polnocne itd, tylko ze wzgledu na poprawnosc polityczna i poparcie przez spolecznosc eko, a chociaz nie wszczynanie akcji przeciw danemu osobnikowi lub ugrupowaniu. Stosowanie biopaliw 1 generacji nigdy nie bedzie alternatywa dla ropy, sa za drogie, nie ma ich wystarczajaco duzo, a i ich ekologicznosc jest watpliwa. Moda na "ekologicznosc" plynaca z mediow jest wieksza niz trzezwe skalkulowanie zyskow i strat, a jak wiadomo jest prawda czasu i prawda ekranu i prawie nigdy sie nie pokrywaja wink.gif
Kubek
Kanada sama nie dostarczy ropy dla calego swiata i nie ma tez interesu w sprzedawaniu taniej ropy. Wystarczy zobaczyc co sie dzialo z cenami w zeszlym roku, bez zadnego powodu ceny poszly az do nieba. Takie wahania sa niedobre dla kazdej gospodarki.
Wydobycie ropy z tych zrodel, ktore wymieniles nie jest tanie i jak narazie nie sa one eksploatowane (bo sie nie oplaca przy obecnych cenach).
tomeQ
Kopalnie odkrywkowe w Kanadzie byly tak oplacalne przy cenach ropy z 2000 roku, ze Shell wpompowal w swoja prawie 5mld $, a kopalnie istniejaca od lat 70 kupil niedawno Total, z Morza Polnocnego jest zasilana prawie cala GB, jedynie o Antarktyde sie bija obecnie bo staje sie mozliwe wydobycie dajace zysk. Co do cen ropy to byl to otwieracz do puszki Pandory z kryzysem, spekulowali nie producenci ale posrednicy, szefow OPEC zadowalala w zupelnosci cena ropy w granicach 70-90$ co wielokrotnie powtarzali, a ze ktos probowal zbiegac z gorki szybciej niz sie da to w koncu zabraklo mozliwosci i sie przewrocil. No ale temat o E85 w Polsce smile.gif
240Z
TomeQ, dzięki za wyczerpującego posta.

Co do Kanady, to o ile dobrze pamiętam z lekcji geografii to większość tamtejszych złóż ropy jest bardzo rozprzestrzeniona, a największe źródło ropy stanowią łupki bitumiczne, nieopłacalne i bardzo szkodliwe dla ekosystemu w procesie wydobycia (AFAIR ich wydobycie odbywa się kopalniach odkrywkowych, których budowa zmienia wygląd całej okolicy w krajobraz księżycowy).

EDIT: TomeQ mnie wyprzedził. smile.gif
L5turbo
Już kiedyś zgłębiałem temat jazdy na etanolu, ale był problem ze zdobyciem większych ilości tego. W każdym razie policzyłem wtedy co nieco biorąc pod uwagę inne proporcje do mieszanki stechiometrycznej i inną gęstość niż benzyna. Najszybsza przeróbka samochodu na tego rodzaju paliwo to zwiększenie wydajności objętościowej podawania paliwa o ~25%. Czyli we wtryskowych wstawiamy wtryski o wydajności większej o 20-30% i śmigami (albo jakąś prostą "świnkę" która wydłuża czasy wtrysku *1.2-1.3). W gaźnikowcach trzeba pokombinować z dyszami.
Można oczywiście iść dalej i biorąc pod uwagę, że etanol jest wysokooktanowy (111okt o ile dobrze pamiętam) to, żeby jeszcze lepiej go wykorzystać należałoby przyśpieszyć zapłon, oraz można zwiększyć stopień sprężania a tym samym sprawność silnika (lepsze osiągi a jednocześnie ogólnie mniejsze spalanie) bez wchodzenia jeszcze w spalanie detonacyjne. Pewnie będzie można uturbiać (i to nie soft turbo) wolnossące bez odprężania.

Jest jeden plus, który jest jednocześnie minusem, a mianowicie, etanol ma większe ciepło parowania, czyli lepiej chłodzi doładowane powietrze, ale może wystąpić problem z odpalaniem silnika w niskich temperaturach <~0st, bo mniejsza część wtryśniętego etanolu będzie odparowywać tworząc palną mieszankę i silnik może nie odpalić/ciężko odpalić i kuleć przez pewien czas(1-2min?) do nagrzania. Rozwiązać to można zwiększając dawki na ssaniu objętościowo, jeszcze bardziej niż to było robione na benzynie.

Jeszcze było parę niuansów odnośnie możliwości jazdy z mieszanką niestechiometryczną (zubożoną) przy częściowych obciążeniach, oraz nie koniecznego wzbogacania przy pełnym obciążeniu, aby uzyskać większą moc i uniknąć spalania detonacyjnego.

Jeśli chodzi o ekonomiczność codziennej jazdy (torowej pewnie też), to pomimo zwiększenia wydajności wtryskiwaczy, to przy doprężeniu silnika, ustawienia optymalnego zapłonu i ustawieniu odpowiednich dawek może być ekonomiczniej niż na benzynie.

Jak tylko pojawi się ten specyfik na stacjach to leję go do mojego sztrucla smile.gif
rennen
CYTAT(Kubek @ Sat, 04 Apr 2009 - 18:55) *
Wystarczy zobaczyc co sie dzialo z cenami w zeszlym roku, bez zadnego powodu ceny poszly az do nieba.


To nie ze względu na dostępność surowców czy jakąś zmianę warunków lub technologii produkcji... Po prostu kurs dolara był bardzo niski i to sztucznie powodowało taką podwyżkę cen.
bzyq2001
mozna kupic czysty etanol do pojazdow mechanicznych, przy zakupie 1000l wychodzi ok 2.30zl/litr i dodawac do niego benzyny, tylko problem jest taki, ze trzba by wydac jednorazowo ok 2.5tys i miec gdzie go trzymac
Olsen
CYTAT(rennen @ Sun, 05 Apr 2009 - 11:04) *
To nie ze względu na dostępność surowców czy jakąś zmianę warunków lub technologii produkcji... Po prostu kurs dolara był bardzo niski i to sztucznie powodowało taką podwyżkę cen.


Z powodu kursu dolara ropa podrozala do 150 dolarow za barylke?LOL
Podrozala z powodu spekulantow i kontraktow terminowych
cowboy
IV kwartał się zaczał i na stacjach nie widać E85 ? sad.gif

są jakieś potwierdzone info czy to paliwo będzie dostępne ?
pieszy
CYTAT(240Z @ Sat, 04 Apr 2009 - 11:15) *
Kilka miesięcy temu czytałem artykuł, w którym autor twierdził, że podczas produkcji E85 i innych biopaliw wytwarzane jest więcej szkodliwych substancji niż przy produkcji "zwykłego" paliwa, np. 95-tki, i wyrównuje to korzyści wynikające z mniejszej emisji spalin w samochodzie jeżdżącym na E85. Czy w tej sytuacji nie jest to ślepa uliczka?

To jest ślepa uliczka.
Śmierdzi mi to taką samą hipokryzją jak auta na prąd. To takie ekologiczne - media, politycy itp rozpływają się w zachwycie. Nikt za to nie zauważa, że 50 km od takiej stacji benzyn...(sorry) elektrycznej stoi elektrownia i wyrzuca w atmosferę całe tony zanieczyszczeń produkując prąd. Oczywiście produkuje go ze stratami, później straty mamy podczas przesyłu i magazynowania (akumulatory). Na końcu swoje doda silnik napędzający tak pojazd. Suma-sumarum sprawność całego takiego łańcuszka zapewne niewiele różni się od sprawności silnika spalinowego. Różnica jest taka, że nowoczesne silniki spalinowe emitują bardzo mało zanieczyszczeń. Mamy katalizatory, normy euro itp. Za to elektrownia - sami wiecie. Jak ktoś kiedyś był w pobliżu Turowa czy innej tego typu elektrowni to wie o czym mówię.

CYTAT(Olsen @ Mon, 13 Apr 2009 - 16:51) *
Z powodu kursu dolara ropa podrozala do 150 dolarow za barylke?LOL
Podrozala z powodu spekulantow i kontraktow terminowych

Tylko częściowo masz rację. Spekulanci spekulują na kontraktach terminowych. Kontrakty terminowe same w sobie nie są niczym złym.
Co do korelacji kursu dolara do ceny ropy - powiedzialbym, że ostatnio jest conajmniej duża. Moim zdaniem oba ruchy (USD i Ropa Crude) były ze sobą mocno powiązane.
Flathead
CYTAT(pieszy @ Fri, 09 Oct 2009 - 21:42) *
To jest ślepa uliczka.
Śmierdzi mi to taką samą hipokryzją jak auta na prąd. To takie ekologiczne - media, politycy itp rozpływają się w zachwycie. Nikt za to nie zauważa, że 50 km od takiej stacji benzyn...(sorry) elektrycznej stoi elektrownia i wyrzuca w atmosferę całe tony zanieczyszczeń produkując prąd. Oczywiście produkuje go ze stratami, później straty mamy podczas przesyłu i magazynowania (akumulatory). Na końcu swoje doda silnik napędzający tak pojazd. Suma-sumarum sprawność całego takiego łańcuszka zapewne niewiele różni się od sprawności silnika spalinowego. Różnica jest taka, że nowoczesne silniki spalinowe emitują bardzo mało zanieczyszczeń. Mamy katalizatory, normy euro itp. Za to elektrownia - sami wiecie. Jak ktoś kiedyś był w pobliżu Turowa czy innej tego typu elektrowni to wie o czym mówię.


Małe OT - ciut dłuższe rozważania na w/w temat :

Cytując za stroną blogsilnika.blogspot.com


Ekobilans samochodów elektrycznych
Zwolennicy samochodów elektrycznych twierdzą, że są one ekologiczne i ekonomiczne - nie emitują spalin, a ich "tankowanie" kosztuje grosze. Niestety rzeczywistość nigdy nie jest czarno-biała...

Emisja CO2
Wyprodukowanie energii elektrycznej, w większości przypadków, skutkuje emisją tlenku węgla IV (CO2). Wytworzenie 1 kWh prądu [1]:

* z węgla to 955 g CO2
* z ropy naftowej to 893 g CO2
* z gazu ziemnego (CNG) to 599 CO2

Samochód elektryczny klasy średniej będzie zużywał ok. 20 kWh/100 km, co daje:

* z węgla: 20 kWh/100 km*955 g CO2/kWh=191 g CO2/km
* z ropy: 20 kWh/100 km*893 g CO2/kWh=179 g CO2/km
* z gazu: 20 kWh/100 km*599 g CO2/kWh=120 g CO2/km

Nie widać tu korzyści, w stosunku do samochodów napędzanych silnikami spalinowymi. Dla porównania wyniki dla spalinowego VW Passata:

* Passat 1.4 TSI Ecofuel (CNG) 150 KM: 119 g CO2/km
* Passat 1.8 TSI (benzyna) 160 KM: 180 g CO2/km

Zapotrzebowanie na energię
Zakładam, że statystyczny samochód przejeżdża 15000 km/rok, zużywając 20 kWh/100 km. Owocuje to zapotrzebowaniem na energię wynoszącym 3000 kWh/rok.
W Polsce mamy ok. 15 mln samochodów osobowych. Jeśli każdy byłby elektryczny, to sumaryczne zużycie wyniosłoby 45 TWh/rok - bez uwzględniania strat przesyłu, ładowania i rozładowywania. Całkowita, roczna produkcja energii elektrycznej (dane za rok 2005) w Polsce [2] wyniosła 156 TWh. Dodatkowe 45 TWh wymusiłoby budowę dwóch dodatkowych elektrowni klasy Bełchatowa [3]! Mało tego, należałoby wzmocnić linie przesyłowe - ktoś by musiał za to zapłacić... Kto? Wszyscy, w rachunkach za prąd. Nawet ci, którzy jeżdżą tylko rowerem.

Emisja spalin w polskich realiach
W Bełchatowie:

* CO2 1080 g/kWh (więcej niż ogólnie przyjęte 955 g/kWh, które wykorzystałem wcześniej)
* SO2 3,54 g/kWh
* NOx 1,5 g/kWh
* pyły 0,15 g/kWh


Czyli samochód zużywający 20 kWh/100 km przyczyniłby się do emisji:

* CO2 218 g/km
* SO2 0,708 g/km
* NOx 0,3 g/km
* pyły 0,03 g/km


Tak by było, gdyby pobierał prąd bezpośrednio z elektrowni. W rzeczywistości emisja będzie wyższa - należy pamiętać o stratach przesyłu energii elektrycznej!

Tu samochód ze silnikiem spalinowym okazuje się bardziej ekologiczny. Żeby to udowodnić, przytaczam dopuszczalne wartości, z aktualnie obowiązującej normy Euro V [4]:
dla samochodów osobowych wyposażonych w silniki ZI:

* CO 1 g/km
* NOx 0,06 g/km
* THC (węglowodory) 0,1 g/km
* cząstki stałe 0,005 g/km

silniki ZS:

* CO 0,5 g/km
* NOx 0,18 g/km
* NOx+THC 0,23 g/km
* cząstki stałe 0,005 g/km

To może "ekologiczna" energia elektryczna?
Argumentacja zwolenników samochodów elektrycznych opiera się na twierdzeniu, że prąd można pozyskiwać także z odnawialnych (alternatywnych) źródeł. Typowa opinia: postawi się kilka wiatraków i nie będzie emisji spalin.
45 TWh/rok wymaga średniej mocy 5137 MW. Jedna elektrownia wiatrowa ma maksymalną moc 2 MW, co już oznacza konieczność postawienia 2600 "wiatraków". Niestety wiatr nie działa w sposób regularny, dlatego tę liczbę należy przemnożyć około pięciokrotnie* - trzeba postawić 13000 sztuk. Wg dokumentu [5] koszt budowy to $1500 za kW mocy! By wytwarzać 45 TWh/rok, należy zainwestować 39 miliardów dolarów... Dodatkowo, żeby dobrze wykorzystać elektrownie wiatrowe, należałoby je kojarzyć z akumulatorami energii - np. elektrowniami szczytowo-pompowymi.

To może próbować budowy elektrowni wodnych? Norwegia całkowicie opiera swoje zasilanie "na wodzie", a u nas elektrownie wodne wytwarzają tylko 3,6 TWh/rok. Niestety, jest przynajmniej jeden problem: ekoterroryści. Wystarczy posłuchać ich wrzasku w kwestii budowy drugiej zapory (z elektrownią) na Wiśle**...
Dla porządku - takich elektrowni musiałoby być ok. 50 - po 100 MW każda.

Jedynym źródłem taniej i ekologicznej energii elektrycznej są, moim zdaniem, elektrownie jądrowe. Problem w tym, że ich budowa jest długotrwała i może rodzić protesty. Tymczasem, teoretycznie idealne, elektrownie termojądrowe, nie będą działać w ciągu najbliższych 30 lat. A być może nigdy nie będą działać...

[1] http://en.wikipedia.org/wiki/Emission_factor
[2] http://www.mojaenergia.pl/strony/1/i/503.php
[3] http://pl.wikipedia.org/wiki/Elektrownia_Bełchatów
[4] http://en.wikipedia.org/wiki/European_emission_standards
[5] http://www.pgksystem.pl/upload/1846_zm.pdf

*światowa produkcja energii z wiatru to 52 TWh/rok - czyli średnio 5,9 GW. Łączna moc elektrowni wiatrowych to 32 GW. 5,9/32*100%=19%
**tu problem jest głębszy, bo bez drugiej zapory (w Nieszawie), pierwsza, nadgryziona zębem czasu (we Włocławku) może się przewrócić. Oznacza to śmierć tysięcy ludzi, kto weźmie odpowiedzialność za te zaniedbania?
Dziku
Co nie zmienia faktu ze e85 fajnie byłoby mieć. ja i tak jestem eko terrorytą, ale 111oktanów robi swoje. Swoją droga to w reichu e85 ~0.90E a 95 ~1.3E wiec różnica jest zauważalna...
Skiba
mały OT ale wciaz w tematyce alternatywnego paliwa

CYTAT
Dzięki polskim naukowcom, dwutlenek węgla przestanie być kojarzony z gazem, który truje atmosferę. Będzie surowcem używanym do produkcji taniego paliwa. Chemicy z Lublina z pomocą dużych zakładów, będą robić z CO2 benzynę. Koszt produkcji 1 litra płynu wyniesie około 40 groszy.


http://www.rp.pl/artykul/2,330369_Benzyna_...ce_fiction.html

http://www.wykop.pl/ramka/148289/polska-mo...kuwejtem-europy

http://www.dziennikwschodni.pl/apps/pbcs.d...UBLIN/115193327

http://www.dziennik.pl/wydarzenia/article4..._powietrza.html

ciekawy jestem jak to sie potoczy i czy projekt nie zginie gdzies tam w czyjejs szufladzie...
Albert
ja tam czekam na E85, można dzięki niemu sporo koni zyskać
Ghost_Rider
OT

nie bijcie jesli zadam lamerskie pytanie (kto pyta nie bladzi)

skoro E85 to 85% etanolu to dlaczego nie jezdzic na czystym etanolu? Moze to bledny tok myslenia ale etanol mozna przeciez produkowac z praktycznie wszystkiego (oczywiscie co ma budowe organiczna). Nie mam pojecia jakie sa emisje spalin przy jezdzie na etanolu i jaka jest emisja szkodliwych zwiazkow podczas jego produkcji

domyslam sie ze nalezaloby przystosowac samochody do jezdy na czystym etanolu (zapewne trzeba by zwiekszyc dawke paliwa) co wiaze sie z kosztami

prosze o wyrozumialosc i dzieki za odpowiedz
EOT
kompot
Problemem jest odparowanie mieszanki paliwowo-powietrznej. Dodanie tych 15% benzyny znacznie ulatwia ta sprawe.
Mam nadzieje, ze niedlugo bede mogl pochwalic sie szczegolowymi wynikami z hamowni silnikowej, na poczatek Pb95, pozniej kilka mieszanin Exx a na koniec E85, obsluzone przez DET2.
LuiG
Co jeszcze oprócz inego programu trzeba by do e85? Przewody teflonowe, jakieś specjalne wtryski, pompa ?
Gr00bY
Niektóre wtryski, pompy paliwa nie są odporne na E85. Przykładowo Walbro nie przepada za nim, a 044 Boscha nie ma problemu.
Szydło
CYTAT(kompot @ Sun, 18 Oct 2009 - 16:47) *
Problemem jest odparowanie mieszanki paliwowo-powietrznej. Dodanie tych 15% benzyny znacznie ulatwia ta sprawe.
Mam nadzieje, ze niedlugo bede mogl pochwalic sie szczegolowymi wynikami z hamowni silnikowej, na poczatek Pb95, pozniej kilka mieszanin Exx a na koniec E85, obsluzone przez DET2.


Oraz smarowanie etanol nie ma żadnych właściwości smarujących, z niecierpliwością czekam na wyniki. Pzdr.
Jadzwin
Z tego co sie orientowalem to ogolnie nie powinno byc problemow w autach z wtryskiem pod warunkeim zmiany dawki paliwa (no i warto podkrecic zaplon smile.gif)
Wiaze spore nadzieje z tym paliwem jako poszerzenie potencjalnego rynku odbiorcow DET3....


Jadzwin

CYTAT(Szydło @ Sun, 18 Oct 2009 - 19:01) *
Oraz smarowanie etanol nie ma żadnych właściwości smarujących, z niecierpliwością czekam na wyniki. Pzdr.

bobr4
co do wtryskiwaczy to np. Delphi/Rochester czy Lucas moga spokojnie na etanolu jezdzic - sa odporne na to paliwo.
Colin
CYTAT(bobr4 @ Mon, 19 Oct 2009 - 03:05) *
co do wtryskiwaczy to np. Delphi/Rochester czy Lucas moga spokojnie na etanolu jezdzic - sa odporne na to paliwo.


Ja robilem na zestawie tanie podrobki 044 + siemensy takie jak w subaru i nie ma problemu z e85. Paliwo samo w sobie dosyc fajne - cudow z egt nie ma, ale za to zaplonem mozna sobie pofolgowac calkiem niezle smile.gif
Wada jest wieksze zuzycie tego paliwa, wiec jezeli nie bedzie tansze przynajmniej o zlotowke od benzyny to kompletnie nie bedzie sie oplacalo na tym jezdzic.

No i jak sie ma odpowiedniego kompa, to przejscie na to paliwo zajmuje kilka minut.
PistonPL
musiałbyś mieć kompa sprzężonego z układem pomiaru składu paliwa. nie wiem czy to wykonalne.
już prędzej dwa baki i dozowanie wg ustalonych kryteriów ale to bardzo niepraktyczne (dwa baki)
RudeAmi
CYTAT(Dziku @ Sat, 17 Oct 2009 - 20:24) *
Co nie zmienia faktu ze e85 fajnie byłoby mieć. ja i tak jestem eko terrorytą, ale 111oktanów robi swoje. Swoją droga to w reichu e85 ~0.90E a 95 ~1.3E wiec różnica jest zauważalna...


To niestestety chyba akurat efekt dotacji/ulg podatkowych dla biopaliw. Bez nich e85 nie byloby pewnie tansze.
Colin
CYTAT(PistonPL @ Mon, 19 Oct 2009 - 12:14) *
musiałbyś mieć kompa sprzężonego z układem pomiaru składu paliwa. nie wiem czy to wykonalne.
już prędzej dwa baki i dozowanie wg ustalonych kryteriów ale to bardzo niepraktyczne (dwa baki)


Chodzilo mi o przekalibrowanie pod nowe paliwo.
Jakby pokombinowac, to widze tez opcje tankowania raz benzyny a raz e85 pod warunkiem, ze mamy dosyc malo paliwa w baku gdy zmieniamy paliwo.
rennen
CYTAT(PistonPL @ Mon, 19 Oct 2009 - 12:14) *
musiałbyś mieć kompa sprzężonego z układem pomiaru składu paliwa. nie wiem czy to wykonalne.
już prędzej dwa baki i dozowanie wg ustalonych kryteriów ale to bardzo niepraktyczne (dwa baki)


Nie musisz - wystarczy pstryczek do przełączania mapy. Tylko tak jak mówi Colin jak masz benzynę w baku - trzeba wyjeździć do końca nim zalejesz E85 i na odwrót.
PistonPL
w praktyce wybitnie upierdliwe biorąc pod uwagę przynajmniej na początku niewielką ilość stacji z nowym paliwem.
Colin
Juz troche czasu spedzilem na hamowni z tym autem i zasadniczo bardzo przyjemnie to dziala smile.gif EGT jednak sie nizsze wydaje a szansa na wystapienie spalania stukowego przesuwa sie o kilka ladnych stopni do przodu biggrin.gif
Teraz w sumie kombinujemy jakby sie pozbyc tych 15% benzyny... wink.gif
Jadzwin
Jezdzijcie na spirytusie smile.gif Tylko lokalne zule chyba poumieraja jak zobacza ze spiryt lejecie do auta smile.gif

CYTAT(Colin @ Tue, 27 Oct 2009 - 01:21) *
Juz troche czasu spedzilem na hamowni z tym autem i zasadniczo bardzo przyjemnie to dziala smile.gif EGT jednak sie nizsze wydaje a szansa na wystapienie spalania stukowego przesuwa sie o kilka ladnych stopni do przodu biggrin.gif
Teraz w sumie kombinujemy jakby sie pozbyc tych 15% benzyny... wink.gif
Colin
Wiesz to chodzi o to aby go wykorzystac w "lepszej sprawie" a nie na nim jezdzic smile.gif
Gr00bY
A idzie już to kupić gdzieś na "stacji" ?
artix
W szwecji cena zabija popyt na E85

Co do mieszania to nie ma problemow , ja mieszalem 50/50 i dawalo rade

Najprostrzym sposobem jest regulator cisnienia paliwa i ustawianie cisnienia do mieszanki , oczywiscie co
innego gdy chodzi o power , w tedy w gre wchodzi zabawa z zaplonem

Dla przykladu np E30 turbo na 95 okolo 400 hp a na E85 500
PistonPL
CYTAT(Colin @ Tue, 27 Oct 2009 - 09:47) *
Wiesz to chodzi o to aby go wykorzystac w "lepszej sprawie" a nie na nim jezdzic smile.gif


idąc dalej można by wywnioskować że jak to wypijesz to będziesz miał wrażenie że szybciej jedziesz niż jak byś to do baku wlał ;-)

cowboy
CYTAT(Gr00bY @ Tue, 27 Oct 2009 - 21:48) *
A idzie już to kupić gdzieś na "stacji" ?


chyba lobbing zadziałał smile.gif

nic nie można wygooglać nowszego info niż z marca tego roku.... więc pewnie temat umarł.... a szkoda
cowboy
taki artykulik o etanolu, coby podbić temat... niestety nadal cicho o E85

http://blogsilnika.blogspot.com/

280 Nm z litra pojemności, czyli Ricardo EBDI na alkohol etylowy
Paliwo
Do silnika ZI można stosować kilka "biopaliw" m.in.:

* metanol (alkohol metylowy)
* etanol (alkohol etylowy)
* MTBE (eter)
* ETBE (eter)

Tym razem skupię się na etanolu i silniku EBDI. Na początek kilka liczb o etanolu*:

* Wartość opałowa 21,2 MJ/dm^3 (benzyna 31,5)
* Wartość opałowa mieszanki stechiometrycznej 3850 kJ/m^3 (benzyna 3660...3860)
* Ciepło parowania 910 kJ/kg (benzyna 350...380)
* Liczba oktanowa badawcza 108-111
* Teoretyczne zapotrzebowanie powietrza 9 kg/kg pal. (benzyna 14,7-14,8)
* Maksymalna prędkość spalania mieszanki 55 m/s (benzyna 40)

Liczba oktanowa etanolu pozwala na zastosowanie wysokiego stopnia sprężania. Sprzyja także doładowaniu silnika. Należy zwrócić uwagę na trzykrotnie wyższą niż dla benzyny wartość ciepła parowania. Umożliwia to efektywniejsze chłodzenie mieszanki, czyli pozwala na osiąganie jeszcze wyższych stopni sprężania.
Ostatecznie wysoki stopień sprężania, doładowanie i wysoka prędkość spalania oznaczają wysoką sprawność i moc jednostkową silnika.

Sprawność Otta a Diesla
Gdyby zapytać statystycznego przechodnia co ma wyższą sprawność: benzyniak czy diesel, jego odpowiedź wydaje się przewidywalna. Czyli co, obieg Otta jest mniej sprawny? I tak i nie:)
Jeśli policzymy sprawność dla tego samego stopnia sprężania, to obieg Otto okaże się wyraźnie lepszy. Problem w tym, że w silniku ZI trudno uzyskać wysoki stopień sprężania... I tu przychodzą nam z pomocą paliwa o wysokiej liczbie oktanowej. Wystarczy powiedzieć, że GM** mówi o stopniu sprężania wynoszącym nawet 17,5 przy silniku na metanol (LOB 107..115).

Ricardo EBDI***

Ricardo próbuje promować koncepcję zastępowania silników ZS doładowanymi silnikami ZI.
Pokazowa jednostka Ethanol Boosted Direct Injection bazuje na nowym silniku General Motors 3.0 V6. Zwiększono jej pojemność do 3,2 litra i zastosowano:

* zaawansowane doładowanie z dwoma turbosprężarkami, intercoolerami i EGR,
* bepośredni wtrysk paliwa,
* system bezstopniowej zmiany wzniosów zaworów.


Efektem ma być 900 Nm, ponad 450 KM i sprawność na poziomie silnika z zapłonem samoczynnym. Nie mniej ważna jest wysoka czystość spalin - emisja rakotwórczych cząstek stałych jest znikoma. Nie wymagane są kłopotliwe urządzenia do oczyszczania spalin np. DPF.



Wątpliwości?
Mi nasuwa się kilka:

* przepustnica pozostała, czy sprawność przy niskich obciążeniach bedzie wysoka?
* z uwagi na 1,5 raza mniejszą wartość opałową alkoholu potrzebny będzie większy zbiornik paliwa,
* czy silnik okaże się wystarczająco trwały by go stosować w samochodach użytkowych i "traktorach"?
* jak rozwiązać problem wzrostu cen żywności, na skutek wzmożonego popytu na biopaliwa?
* czy ktoś nie wypije nam zawartości baku?

Jeszcze dwa słowa o alkoholu...
Jeśli ktoś myśli o przeróbce samochodu na zasilanie alkoholem (czy to etylowym czy metylowym) musi wiedzieć o jego aktywności. Alkohol może być przyczyną korozji niektórych elementów układu paliwowego i uszkodzeń uszczelek.
Ważna też jest, wynikająca z zawartości atomu tlenu w alkoholu, inna stała stechiometryczna. Nie obędzie się bez przeprogramowania układu wtryskowego. W przeciwnym wypadku λ będzie daleka od zalecanej wartości 1 - katalizator przestanie prawidłowo pracować a osiągi silnika ulegną pogorszeniu.
Tymczasem zwolennicy starszych konstrukcji powinni się bać oblodzenia gaźnika (wysokie ciepło parowania) i problemów z uruchomieniem zimnego silnika.
To tyle straszenia...

*Na podstawie P. Zając, Silniki pojazdów samochodowych i S. Luft, Podstawy budowy silników.
**nie chodzi tu o General Motors, ale o włoską wytwórnię części do silników motocykli żużlowych http://www.gmengines.net/
***http://news.pickuptrucks.com/2009/03/ricardo-boosts-ethanol-engine-technology-using-gm-motor.html
http://www.ricardo.com/en-gb/Engineering-C...en-GB&tab=2

cowboy
kolejna data wproawdzenia E85.... 2 połowa 2010 ?

http://forsal.pl/artykuly/395895,bioagra_z...paliwo_e85.html

Jaqo
Oby się udało bo to by było świetne rozwiązanie. Tak normalnie nigdzie w PL tego nie sprzedają?
To jest wersja lo-fi głównej zawartości. Aby zobaczyć pełną wersję z większą zawartością, obrazkami i formatowaniem proszę kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.