Pomoc - Szukaj - Użytkownicy - Kalendarz
Pełna wersja: Wymiana przednich hamulców w E36 {z E46}
Racingforum - Drag, Drift & Time Attack - Racing Forum > racingforum.pl > BMW Performance
mktech
Witam !

Panowie, pytanie na pewno prozaiczne dla osób które to już zrobiły ;-)

Chciałbym wymienić przednie tarcze w E36 (M50B20), na tarcze + zaciski z E46 (325 Ci).

Czy taka zmiana to wielka magia ?. Jakie elementy są do wymiany ?.

Cel zmiany jest prosty - jestem w końcowej fazie przeszczepu silnika M54B30 do mojej E36
i pasowało by przygotować hamulce smile.gif

Pozdrawiam

M.K.
Andrzej87
Witam.

W sprawie hamulców to jest trochę info na forach BMW np. wątek

A co robisz z tylnymi?

Ja w swojej 320i M52B20 będę zmieniał z niewentylowanych tarcz na wentylowane z 328i (E-36). Wg moich informacji konwersja ta wymaga tylko kupna zacisków i jarzm od 328i no i tarcz oczywiście. Klocek zostaje ten sam. Z przodem od E-46 może być podobnie, tylko pewnie klocek będzie potrzebny inny.

Pochwal się zdjęciami i rozwiązaniami.

Planuje taki sam SWAP na wiosnę 2010, chętnie bym poczytał o Twoich rozwiązaniach.

Skąd masz silnik z E-46, E-39? Co robiłeś z przeniesieniem napędu, jaka skrzynia, sprzęgło? Komputer wziąłeś od dawcy? Chłodnicę zostawiłeś czy dałeś od 325tds? Trójnik dałeś na wężu wychodzącym z dołu chłodnicy? Pedał gazu z potencjometrem da radę podpasować w miejsce oryginalnego czy rzeźba?

Co tam ciekawego jeszcze wymyśliłeś? wink.gif

Pozdrawiam.
mktech
Witam !

Najpierw hamulce smile.gif.
Jeśli chodzi o tył to na ten moment nie myslałem o tym jeszcze - wydaje mi się że najłatwiejsza sprawa była by przekładka z M3 E36. Jeśli sprawa z "328" jest prawdziwa to bardzo cenna uwaga !.

Co do przodu od E46, to wydaje mi się że jedyna opcja to przekładka całej kolumny ze względu na inne mocowanie zwrotnicy w E36 i E46 (E36 przykręcana do amortyzatora 3 śrubkami, w E46 "nachodzi" na amorek).
Niestety na tą chwilę nie wiem czy kolumna da się przełożyć "plug&play'.

Silniczek dopadłem od gościa który sprowadza angliki - patrząc na przebieg w EWS'ie / DME / zegarach i kluczyku ma 130.000 km przebiegu - biorąc pod uwagę stan wizualny silnika jest to realne (po pierwsze wszędzie sucho, do tego wszystkie "labelki" na przewodach elektrycznych itp. "symptomy" w oryginalne).
Skrzynię i sprzęgło przekładam od E46 pasuje plug & play. DME + EWS + kluczyk kupiłem razem z silnikiem. Chłodnicę mam oryginalną od M50 z klimą i od 325 tds jeszcze nie wiem która zostanie na stałe ;-).
Rozwiązanie wody będzie "klasyczne" tzn. z trójnikiem bo na tą chwilę nie mam lepszego pomysłu.
Pedał gazu i adapter wygląda na pasujący jeden za jeden - w miejsu gdzie jest obecnie śruba regulująca "spód" pedału gazu wypada otwór w adapterze mocującym, reszta wygląda na dokładnie jak "z tąd".

Na ten chwilę mechanika nie jest jeszcze ruszona. W tym / następnym tygodniu planuję "suche" odpalenie w garażu. Na razie ogarnąłem całą elektronikę i zaprojektowałem / oprogramowałem sterownik symulujący body E46 - tzn. K line w temacie chęci pracy immo + CAN do "obsługi" ASC/DSC + wszystko co było potrzebne do adaptacji sygnałów z body E36 dla DME MS43 i z powrotem z MS43 do body (np. temperatura cieczy chłodzącej która leci po CAN ). Na ten moment wszystko żyje jako "pająk" ale patrząc na wyniki testów "na sucho" powinno hulać bez problemu.

Gdy w końcu ruszę z montażem będą i zdjęcia - planuję dokładnie opisać swap w sposób umożliwiający drugiemu takiemu laikowi jak ja przełożenie nowego serduszka do swojego turasa smile.gif

Pozdr
M.K.
Just

A nie lepiej zalozyc 325mm z e46 330 ?
mktech
Taaakie wielkie dzięki "Just". Właśnie o takie info mi chodziło ;-). Tzn. czy zwrotnica też wymaga wymiany czy nie - okazuje się że nie, i to mnie niezmiernie cieszy !

Jeszcze raz dzięki !

Pozdr
M.K.
Just
Nie mam pojecia, czy wymaga ale jezdzilem na tym zestawie 1.5 roku i dawal rade.
Misior
Na ktorego weza dajesz ten trojnik? Bo ja taki sam silnik wkladam do e30.
A jak rozwiazales sprawe nagrzewnicy? Bo w m54b30 wychodzi tylko jeden przewód do nagrzewnicy.
Andrzej87
Pewien jesteś, że skrzynia od E-46 podejdzie do budy E-36? Mocowania wydają się inne. A mechanizm zmiany biegów też pasuje? A jaki wał wtedy? Po prostu widziałem, że zwykle dawali skrzynie od 328i. Gdyby tak się udało, to byłoby super, gdyż nie ma problemu z doborem sprzęgła, spiekami itd.

Gdzie dorwałeś taki adapter na pedał gazu? Ja z elektroniką nie będę się bawił, to nie dla mnie. Oddam komuś, kto już to robił. A dla Ciebie "szacun" za podjęcie się tego. Poradnik DIY na pewno bardzo się przyda. smile.gif A niedługo po PL będą śmigać same E-36 z M54B30. tongue.gif

Misior może ten temat pomoże w sprawie trójnika.

Życzę udanych SWAPów.

Pozdrawiam. biggrin.gif
mktech
Na ten moment skrzynie nie mierzyłem do auta. Ale biorąc pod uwagę że numery katalogowe 5 biegowej skrzynii manualnej nie zmieniły się od 1992r do konca produkcji E46 to powinno ładnie spasować. (ocziwiście było "n" wersji ale pasujących zamiennie).
Gdzy sprawdzę to dam znać ;-) {może wieczorem wpełzam do kanału i zobaczę}

Co do wału to może jestem zbytnim optymistą, ale powinien pozostać gdyż skrzynia zostanie w tym samym miejscu. Silnik M54 montowany był też w Z3,
i przy użyciu łapy z tego modelu w moim rozumieniu położenie skrzyni będzie takie samo jak jest teraz przy M50.

Pozdr
M.K.
Andrzej87
Właśnie nie wiem jak to jest z tymi skrzyniami. Co prawda sam nigdy nie robiłem tego, ale jeden z użytkowników coś pisał w tym temacie. A co masz na myśli pisząc, że numer się nie zmieniał, bo śledziłem w ETK skrzynie i numery się różnią? Z łapą od Z3 to jest trafne spostrzeżenie! cool.gif
mktech
Hej !

Tak na prawdę to się nie różnia ;-). Tzn. numer się zmieniał bo wychodziła "udoskonalona" wersja, ale zwróc uwagę że zawsze skrzynie się "zakładały" - tzn. jeśli w danym modelu używane były starsza i nowsza więc są kompatybilne - śledząć od 1992r, wygląda na to że mocowanie skrzyni bo silnika, jak również długoś wału dla danego "Zestawu" skrzynia + silnik + dyfer jest stała. Więc wychodzi na to że są kompatybilne ;-)

Co do łapy, to nówka w ASO kosztuje coś koło 120 PLN wink.gif. W krakowie dostępna na drugi dzień po zamówieniu biggrin.gif
mktech
Uzupełniając poprzedni post (po przeczytaniu postu który podałeś). Zwróć uwagę na analizę kolegów co do skrzyń w E36, skoro w E36/Z3 (ta sama płyta podłogowa) były stosowane wszystkie skrzynie z E46 to nie należy spodziewać się problemów (wg. mnie), bo fabryka już to zrobiła przed nami smile.gif

Pozdr
M.k.
Andrzej87
No, no dobra analiza. smile.gif Nie wgłębiałem się tak, bo dopiero za rok będę działał. angry.gif No to układ napędowy chyba byłby już prawie jasny. Jaki dyfer chcesz wstawiać? Ja myślałem o 2,93 ze szperą z 328i.
mktech
Na ten moment kończę polowanie na dyfer od M3 E36, jeśli uda mi się go dopaść to będzie taki właśnie - jeśli się nie uda to prawdopodobnie 328...Ale liczę na udane polowanie na M3 smile.gif
Misior
CYTAT(Andrzej87 @ Mon, 16 Mar 2009 - 13:21) *
Misior może ten temat pomoże w sprawie trójnika.


dzieki za linka ale tam niema odpowiedzi na to pytanie czy to bedzie dzialac czy nie.
W e30 jest tak samo jak w e36 chlodnica z dwoma króćcami i trzeba cos zakombinowac zeby to działało. Moze powrót z nagrzewnicy wpuscic trojnikiem do tego weza co idzie do zbiorniczka?
Andrzej87
Misior masz rację nie ma odpowiedzi. Pogadaj z autorem tematu albo z danielem325.

mktech jaki wydech dajesz? Z 328i, M3 czy jakiś przelot?
mktech
Witam !

Mam kompletny wydech z 330Ci i jego po odpowiednich przycinankach i wyginankach planuję użyć. Nie wiem tylko jak wygląda sprawa z ostatnim tłumikiem - tzn. czy jest na niego dość miejsca w E36. Oczywiście mocowania będą przerobione tak by pasowały do tłumika z E46.

Andrzej87
Najlepiej byłoby dać oryginalny jaki był, bo wiadomo, że nie zmieni parametrów pracy silnika, ale z kolei chyba właśnie ciężko jest go wepchnąć do E-36, dlatego myślałem o tych wydechach ze względu na podobną pojemność silników, do których były stosowane. A jaki wg Ciebie byłby sensowny wydech do tego silnika?

Daniel325 zamontował do tego barany tylko nie pamiętam od czego one były, podobno coś dawały, ale był problem z ich montażem.

Pozdrawiam
bartus
jak barany to pewnie od m3 e36. problem jest taki, że trzeba go trochę zmodyfikować bo jedna z rur idzie w blok.
Andrzej87
Jak idą prace nad autem? Może jakieś fotki? tongue.gif

Pozdrawiam
mktech
Hej !

Na razie jeszcze prace garażowe, ale już na końcowym etapie - równolegle "prowadzę" drugi projekt - pierwszy synek :-) który właśnie zaczyna chodzić tongue.gif.

Na ten moment silnik umocowany do podłoża, cała elektryka i elektronika ogarnięta - tzn. "przekręcenie" kluczyka powoduje pojawienie się komunikacji CAN z gateway'em i dalej K-Line z EWS'em. Efekt końcowy to kręcenie rozrusznika i pojawianie się sygnałów na wtryskiwaczach paliwa. Jeszcze nie było pierwszego odpalenia ponieważ troszkę czasu brakuje na podpięcie tymczasowego chłodzenia, poza tym ciągle walczę z innymi przewidywanymi problemami ;-), w tej chwili na przykład próbuje się zorientować jakie szczypce są potrzebne do zaciskania oryginalnych opasek wodnych (i tych przy wężach wspomagania). Nie chce używać "klasycznych" skręcanych bo mam na ich temat złe zdanie ;-( i jeszcze gorsze doświadczenia.

piotres
CYTAT(mktech @ Wed, 15 Apr 2009 - 21:03) *
, w tej chwili na przykład próbuje się zorientować jakie szczypce są potrzebne do zaciskania oryginalnych opasek wodnych (i tych przy wężach wspomagania).


Jak sie dowiesz to koniecznie napisz na forum lub daj mi znac na PW ! smile.gif Tez mnie to bardzo zastanawia . Z gory dzieki.
Andrzej87
Witam

Znalazłem sporo przydatnych informacji o zmianie hamulców w E-36 na te z E-46. Oto linki:
link
link

Po wpisaniu w wyszukiwarce brakes 330 in e36 wyskakuje jeszcze trochę info.

Ogólnie chyba najłatwiejszą i najskuteczniejszą metodą jest wrzucenie przodu z 330i i tyłu z 328i(tarcza 294x19) występowała także w innych wersjach silnikowych. Trzeba przełożyć zaciski, jarzma, tarcze, nie pamiętam co z klockami.
Minusem jest to, że z przodu wchodzą 17" i niektóre 16" z odpowiednim ET. Z tyłu chyba 16" wejdzie. Do tego dobrze jest dać mocniejszą pompę hamulcową. Chyba od M3. Trzeba doczytać.

Polecam poczytać, ciekawe sprawy omówione zostały i zwrócona uwaga na ważne sprawy np. dobry hamulec niewiele pomoże jeżeli opony czy zawieszenie są słabe.

Pozdrawiam
rifresz
Orientuje sie ktos - przy tarczach z e46 3.0 do e36 jak wyglada sprawa z felgami skrecanymi posiadajacymi niskie ET ? Slyszalem ze lubia szorowac o srubki
tdserek
Witam ktos pisal odnosnie montazu tylnich tarcz z e46 330 i lub d na tyl pytanie jak rozwiazany jest problem tylniego recznego?
Andrzej87
Wg linku parę postów wyżej najlepiej (ze względu na bezproblemowość z ręcznym oraz najlepszy balans hamulców) zamontować tarcze tylne od 325i E-46, są one też montowane w innych wersjach E-36 wg tych danych.
tdserek
CYTAT(rifresz @ Mon, 21 Dec 2009 - 01:30) *
Orientuje sie ktos - przy tarczach z e46 3.0 do e36 jak wyglada sprawa z felgami skrecanymi posiadajacymi niskie ET ? Slyszalem ze lubia szorowac o srubki


Tak posiadalem takie tarcze z 330d e46 i felgi skrecane 17 cali et 20 8j bbs rc i zacisk byl na styk ze srubkami a klocki byly nieco zurzyte wiec jest szansa ze normalnie moze nie wejsc
CYTAT(Andrzej87 @ Thu, 24 Dec 2009 - 23:59) *
Wg linku parę postów wyżej najlepiej (ze względu na bezproblemowość z ręcznym oraz najlepszy balans hamulców) zamontować tarcze tylne od 325i E-46, są one też montowane w innych wersjach E-36 wg tych danych.

posiadam tarcze tylnie wentylowane z 328 probblem polega na tym ze mam tarcze z m3 e46 i jest wiekszy bemben wiec trzeba jakos rozwiacac ten problem ktos o tym pisal chyba korona?
To jest wersja lo-fi głównej zawartości. Aby zobaczyć pełną wersję z większą zawartością, obrazkami i formatowaniem proszę kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.