Pomoc - Szukaj - Użytkownicy - Kalendarz
Pełna wersja: Polonez 1500 TURBO
Racingforum - Drag, Drift & Time Attack - Racing Forum > racingforum.pl > Classic rally, race & sportscars
Stron: 1, 2, 3
ju-by
O ile o wersji wyczynowej (tak A jak i N-gr.) można się czegoś dokopać o tyle nie udało mi się trafić na nic, oprócz kilku zdjęć instrukcji obsługi, co dotyczyłoby wersji drogowej. Jeśli macie jakieś materiały podzielcie się.
rallyfan
Nie pomoge, ale jako ciekawostka przez wakacje wisial taki Polonez na allegro za cos kolo 3-4 tysiące. Podobno oryginal
ju-by
Z tego co pamietam byla to jedynie replika i to niezbyt wierna.
Krolikson
Ju-by ja mam tylko cos takiego moze sie przyda


Kwapcio23
www.youngtimer.pl

Myślę że pewnie juz tam byłeś ale jeśli nie to popytaj na ich forum koniecznie. To jaką mają wiedzę to czasem masakra, myśle ze w tym temacie też pewnie coś rozsądnego powiedzą.
tdik
stary wklej ten artykul w wiekszej rozdzielczosci bo nie da sie go przeczytac. jak powiekszam to sie rozmazuje wszystko
Krolikson
niestety mam tylko taki sam sie musialem napracowac aby to odczytac
AS...
ponoć były 2 wersje 1.5 turbo ulicznego:

miał być wykastrowany do 95 koni ( aby mało palił, na słabym paliwie )
oraz 143 konie i ponoć był bardzo trwały na dobrym paliwie

czytałem o tym gdzieś na stronkach fsoklub-u ...
ju-by
Niestety w temacie fabrycznego kitu turbo do Poloneza jest bardzo dużo "ponoć", szkoda, bo to historia wcale nie tak odległa, a już prawie zapomniana.
AS...
sam cały czas przymieżam się do zrobienia z polonez-a killer-a...

szukałem sporo w necie na ten temat, ciekawy wydaje się być coupe turbo 2000, jedni piszą że miał 230koni i wybuchł, później go znowu posklejali i doszedł do 260 koni....

czy zna ktoś jakieś dobre stronki z opisami poldków??
gumarally
jak budowalem rajdowke 2.0 DOHC ahh ohh.to troche siedzialem i sporo sie naszukalem.generalnie z tego co sie udalo ustalic to zostalo zbudowanych 5-6 sztuk , co najmniej 3 z nich to rajdowki.ale jak FSO sprzedano Kreanczykom to cala dokumentacja poszla na makulature,ale ktos w polsce ponoc ja odzyskal. z tego co sie dowiedzialem to najwazniejsza roznica w budowie byl wal,ponoc zaadaptowano wal z lady-czyli na 5 podporach.w sumie projekt byl bardzo udany a przedewszystkim rozwojowy ale w swiatku rajdowym spozniony o kilka lat.byl to prototyp wiec trza by bylo przestudiowac cala dokumetacje aby cos wiecej na temat wersji cywilnej wieziec ,no ale jesli jej niema... szkoda.
240Z
AS, Polonezów w turbo było kilka odmian - były zarówno 1500 jak i 2000 turbo (te pierwsze często nazywane "Żelaznym Deszczem" - dlaczego tak było tłumaczyć chyba nie trzeba smile.gif ), z wtryskiem Kugelfischer, na dwóch podwójnych gaźnikach, z dwoma rodzajami skrzyni (mała i duża Colotti)... Zapytam w redakcji czy ktoś coś wie na ten temat, sam bym się chętnie dowiedział.
ju-by
Za forum FSO PTK :

Numery rejestracyjne :
1500 Turbo
WAS 130D*
WAS 184C

1600
KTF 4190

2000 Coupe
WAS 130D*
WAS 732P*

2000
7D 11 WX
GZ 0560
KDC 8862
WAS 130D*
WAS 229D
WAS 845D
WAT 775Z

2000 Turbo
WAS 732P*

*Różne auta z tymi samymi numerami


POLONEZY RAJDOWE Z SILNIKIEM 1500 Turbo

Grupa A
Typ silnika AA
Moc silnika 140kW
Masa własna 900kg
Prędkość max 220km/h - 8,5s
Doładowanie 0,09MPa [0,9 bara]
Obroty mocy max 7000 obr/min
240 Nm przy 3200 obr/min
Pompa paliwa elektryczna o ciśnieniu 0,25MPa
Średnica wydechu 60mm.
Układ napędowy: Sprzęgło z tarczą metalową firmy Sachs, kłowa niesynchronizowana skrzynia biegów o przełożeniach I-2,710, II-1,948, III-1,538, IV-1,233, V-1. Przekładnie główne w zależności od charakteru imprezy 3.9, 4,1 4,3 4,55; szpery 20%, 35% 60%. Na trasach asfaltowych zwiększano rozstaw kół za pomocą dystansów.
Zawieszenie: wahacze górne i dolne zamknięte, twardsze sprężyny, amortyzatory gazowe firmy Blisteim. Obniżono wspornik resorów, resory z DF 125p kombi, zastosowano drążek Panharda.
Hamulce: 2 równoległe pompy hamulcowe, brak serwa, tarcze wentylowane, regulowany korektor hamowania kuł tylnych, hydrauliczny hamulec ręczny
Klatka bezpieczeństwa, obspawana karoseria, system gaśniczy oparty na 3 gaśnicach halonowych dysze pod maską i we wnęce koła zapasowego, podręczna gaśnica halonowa, akumulator w bagażniku zamknięty w metalowej zabudowie
Uszczelka specjalna głowicy firmy Goetz
Powiększono i wypolerowano kanały dolotowe i wylotowe
Powiększono o 2mm średnicę grzybków zaworowych
Obniżono pompę oleju, zastosowano płytszą miskę oleju zabezpieczoną płytą osłaniającą
Świece Iskra FE 65P
Olej silnikowy Castrol GTX
Wkład filtra powietrza z samochodu Warburg
Zapłon - statyczny kąt wyprzedzenia zapłonu 12
Zbiornik paliwa przeniesiony do wnęki koła zapasowego.
Zastosowano intercooler.



Grupa N
Typ silnika AB
Moc silnika 72 kW
Masa własna 1160kg
Prędkość max 180km/h - 11s
Doładowanie 0,07MPa [0,7 bara]
Obroty mocy max 6000 obr/min
180Nm przy 3200 obr/min
Pompa paliwa mechaniczna o podwyższonym ciśnieniu do 0,1MPa
Średnica wydechu bez zmian.
Układ napędowy bez zmian.
Zawieszenie bez zmian.
Hamulce bez zmian.
Klatka bezpieczeństwa, podręczna gaśnica halonowa
Kanały dolotowe wylotowe, wielkość zaworów bez zmian.
Świece Iskra FE 65P
Olej silnikowy Castrol GTX
Wkład filtra powietrza z samochodu Warburg
Zapłon - statyczny kąt wyprzedzenia zapłonu 12
Zużycie paliwa 70km/h - 7.0 90km/h - 8.2 120km/h - 10.3




POLONEZY RAJDOWE Z SILNIKIEM 2000

Homologacje :
FSO Polonez 2000 Nr 657 01.01.1979 G IVFSO
FSO Polonez 2000 Nr 1704 01.04.1980 Gr II
FSO Polonez 2000 C Nr 261 01.04.1984 GrB
Barwy :
Biały z czerwonym pasem od 1978 do 1979 Gr IV
Granat z czerwonym pasem od 1979 do 1980 Gr IV
Biały z czerwonym pasem od 1980 do 1984 Gr IV(białe poszerzenia i czerwone)
Żółty z granatowym pasem wzdłuż samochodu i paskami na słupkach 1984-86 Gr B
Żółty z pasami granatowymi skośnymi od 1986-1987 Gr B

Skrzynie biegów : Kłowa niezsynchronizowana skrzynia firmy colloti 3 zestawy
I 3,612; 2.045; 1,357; 1; 0, 870 wsteczny 3,244
II 2,654; 1,895; 1,568; 1,244; 1; wsteczny 2,671
III 2,710; 1,948; 1,538; 1,233; 1 wsteczny 2,310
Dyfry: Przełożenia 4,1; 4,3; 4,55; 5,37
Zawieszenie: Amortyzatory Bilstein: rally, safari-akropol, monte carlo
Silnik: 2.0 od fiata 132, czterocylindrowy, chłodnica oleju , zasilanie 2 gaźniki webera IDF 48(gr IV) 170 KM lub wtrysk mechaniczny (gr IV gr cool.gif 180KM
Sprzęgło: suche, jednotarczowe o zmniejszonej masie wirującej i zwiększonym docisku. Specjalne okładziny cierne o śred. wew. 145 i zew 215mm
Hamulce: hydrauliczne dwuobwodowy, brak serwa. Przód wentylowany od porsche 912, tył fabryczny
Zmiany stylistyczne:
Początkowo bez poszerzeń; poszerzenia pojawiają się w chwili homologowania w gr II.
Zderzak początkowo gumowy zwykły od około 1985 zderzak od Poloneza C
Lusterka Początkowo chromowane firmy cromodore później rajdowe firmy vitaloni(zmiana podczas homologacji w Gr II) na końcu zwykle polonezowskie(koniec 86 roku)
Uchylana szybka pojawia się w 1986
Laminatowe klapy (Gr II i Gr cool.gif
Zmieniona deska rozdzielcza (1979) prosta; dolna konsola fabryczna
Kierownica abarth trójramienna
Felgi: 1979 felgi cromodora od fiata 124, później ATS 13 cali o szerokości 6, 7, 8 cali
Inne:4 halogeny Cibie, obrotomierz, wskaźnik temperatury, ciśnienie oleju, amperomierz, halda, radiotelefon unitra, elektryczna pompa paliwa, zbiornik paliwa 72l, akumulator w bagażniku, pasy szelkowe klatka, system gaśniczy
Naklejki przeciwsłoneczne: Michelin(gr IV); Polonez(początek Gr II) fabryka samochodów osobowych(gr II); fso cars(gr B pierwsze malowanie grB); castrol fso sport(gr B ostatnie malowanie)


PiurielSR
CYTAT(ju-by @ Tue, 21 Oct 2008 - 01:24) *
Prędkość max 220km/h - 8,5s


0-220km/h 8,5s ohmy.gif

Na pewno??
240Z
Przy takiej mocy? Skąd, pewnie chodzi o przyspieszenie 0-100 km/h...
AS...
dokladnie ktoś się trochę źle "wyraził" tongue.gif

ju-by
0-100km/h
dylcio
Moc silnika 140kW
Masa własna 900kg

Ludzie to 190KM przy 900kg z krotką skrzynia, napewno ma lepsze osiagi od 8.5 s do 100Km/h dla przykladu toyota avensis 1998 2.0 94kW =128KM przy masie własnej okolo 1300kg ma katologowo 9,3 s do 100km/h.
Polonez Turbo moze nie ma 8.5 do 220km/h ale napewno moze sie pochwalic setka ponizej 7 s.
AS...
czyli wiesz lepiej od ludzi którzy go tworzyli wink.gif
Performante
ale jakie ma znaczenie 0-100? moze okazac sie ze bardzo krotka skrzynia powoduje ze trzeba zapiac 3 bieg aby osiagnac setke i to juz jakas strata... Mysle ze jak na tak lekkie RWD robilo konkret przeciąg!
dylcio
z logicznego punktu widzenia na to wynika. Ale reki obciac sobie nie dam
Ictus
a ja sie podepne z prosba o jakies fotki cywilnych 2000... ma ktos moze w swojej bazie??
slonek69
http://rapidshare.com/files/156905297/PolonezTurbo.zip.html
może się komuś przyda
Ictus
Polonez Turbo.pdf
rennen
CYTAT(dylcio @ Thu, 23 Oct 2008 - 17:02) *
z logicznego punktu widzenia na to wynika. Ale reki obciac sobie nie dam


Pewnie pomiary były dokonywane na oponach z tamtego okresu - czyli jakichś 13" stomil (wie ktoś na jakich kapciach był fabrycznie?). Myślę, że jakby na krótką skrzynię, 900 kg, RWD i taką moc założyć jakieś R888 w dobrym rozmiarze na lekkiej 15" to mógłby nawet zejść poniżej 7s do 100 km/h. Ale nie ma to wielkiego znaczenia generalnie smile.gif
Karol_e28
WAS 130d, WAT 775z tymi autami startował M. Bublewicz
bimmerholic
znajomu wujo pracował w dziale rozwoju fso w tamtych latach aż z ciekawości podpytam..





a tak offtopic jak sobie przypomne jakie oni patenty wymyslali szok w trampkach ze nie zostalismy potęgą motoryzacyjna hehe 

ju-by
Zawsze się zastanawiałem dlaczego w Czechosłowacji się udawało (choćby cała linia Rapidów o Tatrze nie wspominając) a u nas kończyło się na rewelacyjnych i często rewolucyjnych prototypach bez szansa na realizację.
AS...
bo to Polska ( taki pojeb*.* kraj w jakim żyjemy )

Syrena Sport

Beskid ( reno twingo )

fso coupe

Waszawa 210

Polonez Analog

była tego cała masa!!!

Jak nie przejeli proketku ruskie to kazali zniszczyć itd...

Mega super prototypów.. wink.gif

A obecnie Polska nie ma swojej fabryki samochodów ohmy.gif


Ostatnio widziałem na allegro polonez-a coupe za 45k pln..
Szkoda że koleś nie odbiera telefonu ani nie odpowiada na e-maile...

czy wie ktoś coś o tym:

http://www.otomoto.pl/index.php?sect=show&id=C6891044
tomeQ
Prawdopodobnie jest to ten polonez (sprzedany rok temu przez wlasciciela strony) :
http://polonez-coupe.szmyd.pl/Galeria800.htm
http://seru.republika.pl/Lajka/lajka.htm
Dodatkowo na allegro pojawil sie rekonstruowany 3d na bazie 5d za 10kzl.
Cena za coupete jest abstrakcyjna, 3-4 lata temu coupete z wwy mozna bylo zdobyc za ~6-8kzl , 3d byly jeszcze tansze.
tdik
polonez wygladal zawsze jak parowa a wersja coupe naprawde szalu nie robi. natomiast wersji turbo szacun nalezy sie. pewnie ktos powie ze nie znam sie ale uwaam ze dac 45k za auto ktore ani nie wglada ani nic nie jedzie jest awaryjne i nie ma żadnej legendy to jakas totlana porażka. za te en mozna miec wiele bardzo ciekawych aut.
tomeQ
Jesli masz wizje posiadania samochodu, ktorego powstalo ponizej 50sztuk, a obecnie przetrwalo pewnie ponizej 10 to mozna sie zastanawiac, czy nie jest to warte takich pieniedzy. Pomijam, ze nigdy nie bedzie do swiatowej klasy young/oldtimer, a raczej patriotyczny pomnik polskiej motoryzacji i wizji "a moglo byc tak pieknie". Problem z wycena takiego pojazdu polega na braku odniesienia, ale jesli ktos zainwestuje kwote rzedu kilkudziesieciu tys plnow to mozna byc pewnym iz w bardziej niz zadowalajacym stopniu zadba o utrzymanie tego pojazdu w stanie oryginalnym.
Ps. Borewicz jest pieknie kanciasty i w ogole wub.gif Idealny kontrast do obecnych pudelek, ktorych ocena marki i modelu wymaga spojrzenia na tylna klape, bo wyglad zewnetrzny wskazuje na 15 modeli sposrod 10 marek.
ju-by
CYTAT(tomeQ @ Tue, 11 Nov 2008 - 15:59) *
Prawdopodobnie jest to ten polonez (sprzedany rok temu przez wlasciciela strony) :
http://polonez-coupe.szmyd.pl/Galeria800.htm
http://seru.republika.pl/Lajka/lajka.htm
Dodatkowo na allegro pojawil sie rekonstruowany 3d na bazie 5d za 10kzl.
Cena za coupete jest abstrakcyjna, 3-4 lata temu coupete z wwy mozna bylo zdobyc za ~6-8kzl , 3d byly jeszcze tansze.


A to nie był Coupe przerobioiny z 3d przypadkiem?
Czy Polonez jest ładny czy nie to sprawa dyskusyjna, ale myslę, że takie rozważania to nie tutaj. Wersja 1,5 Turbo z pewnością jest klasycznym samochodem sportowym, do tego owianym pewną legendą i najuprawdopodobniej niedostepny w oryginale, więc warto zachować o nim pamięć (i jak najwięcej faktów).
tomeQ
Watpie, przod z noskiem i waski slupek C, typowa coupeta. Pewnie jakby przekopal fora fso to moznaby znalesc numery nadwozia, ale watpie zeby ktos przerobil coupete na 3d bo to sensu nie ma zadnego. Mozna tez napisac do wlasciciela.
Z wersja turbo jest o tyle lepiej, ze praktycznie mozna bez wiekszych problemow zrobic replike na bazie borewicza, a wersje 3 drzwiowe posiadaja niezaprzeczalny plus w postaci jednej pary drzwi mniej wink.gif
AS...
Dodatkowo na allegro pojawil sie rekonstruowany 3d na bazie 5d za 10kzl.


a poproszę linka bo szukałem na allegro i nie znalazłem
tomeQ
Mowisz, masz wink.gif
http://moto.allegro.pl/item467980020_polonez_3drzwiowy.html
k11
CYTAT(tdik @ Tue, 11 Nov 2008 - 17:33) *
pewnie ktos powie ze nie znam sie ale uwaam ze dac 45k za auto ktore ani nie wglada ani nic nie jedzie jest awaryjne i nie ma żadnej legendy to jakas totlana porażka. za te en mozna miec wiele bardzo ciekawych aut.


Mówisz, że nie ma legendy? Hmmm...



Taka wystarczy? Czy trzeba jeszcze rzucić liczbą wyprodukowanych egzemplarzy? Czy jest awaryjny? Pewnie jest, ale na 100% mniej od wersji turbo (jak będziesz miał okazję, to porozmawiaj z ludźmi, którzy mieli do czynienia z rajdową wersją 1500 turbo).

r.
tdik
no nie wydaje mi sie zeby wygralo jakis powazny rajd. polodon kazdy byl jest i bedzie trupem bez urazy dla pasjonatow. poldi to to moze efekt westchnien pasomatow w polsce a za grnaica kazdy pomysli co to jest. ano jest to muzeum mysli technicznej z lat 50 tych. za 45 kola mozna naprawde kupic auto ktore pzynajmniej jakos jezdzi z tej epoki.
hwojtek
tdik, obawiam się, że z takimi tekstami to najbardziej uwydatniasz ze swojego opisu słowo "wieś".

CYTAT(AS... @ Mon, 10 Nov 2008 - 16:31) *
A obecnie Polska nie ma swojej fabryki samochodów ohmy.gif


Zdefiniuj proszę "swojej"?
240Z
Korzystając z okazji mam pytanie - czy poza długością przednich drzwi, brakiem tylnych i konstrukcją słupka B Polonezy 3d i Coupe różniły się konstrukcyjnie od klasycznego Borewicza?
tomeQ
Raczej tylko tyle i az tyle. O ile kwestie drzwi da sie rozwiazac bez problemu to reszta jest trudna do odtworzenia bez oryginalnych czesci. Pomijam problem wyposazenia wnetrza jesli ktos chcialby zrobic replike.
k11
CYTAT(240Z @ Tue, 11 Nov 2008 - 23:15) *
Korzystając z okazji mam pytanie - czy poza długością przednich drzwi, brakiem tylnych i konstrukcją słupka B Polonezy 3d i Coupe różniły się konstrukcyjnie od klasycznego Borewicza?


W Coupe jeszcze nosek, wbrew pozorom jest inny niż w akwarium.

CYTAT(tdik @ Tue, 11 Nov 2008 - 22:42) *
polodon kazdy byl jest i bedzie trupem bez urazy dla pasjonatow.


Dzięki takim ludziom jak ty, najlepsze kąski polskiej motoryzacji albo gdzieś gniją po kątach, albo poszły na żyletki.

CYTAT
poldi to to moze efekt westchnien pasomatow w polsce a za grnaica kazdy pomysli co to jest. ano jest to muzeum mysli technicznej z lat 50 tych.


Szczególnie nadwoziowo.

CYTAT
za 45 kola mozna naprawde kupic auto ktore pzynajmniej jakos jezdzi z tej epoki.


A co powiesz na replikę 126p Gp2 za ~10000E? Ponoć schodzą jak ciepłe bułeczki.

r.
tdik
nie bede robil o/t poldon byl jest i bedzie trupem smile.gif i nie bede sie z wami spieral bo to bez sensu. te malaki dalej wygladaja jak parówy. moj sasiad w bb zbudowal 200 konnego 126p fajnie przybajerowanego ktory jakos wyglada i jedzie. autogargas.pl dajcie koledzy spokoj bo nie ma co zasmiecac topiku peace. wy uwazacie inaczej a ja uwazam inczej smile.gif
JJacek
Przybajerowany wink.gif
Auto twojego kolegi nie ma nic wspólnego z klasycznym autem rajdowym. Oczywiście jest ciekawą przeróbką, ale to zupełnie inna tematyka.
AS...
CYTAT(k11 @ Wed, 12 Nov 2008 - 14:12) *
W Coupe jeszcze nosek, wbrew pozorom jest inny niż w akwarium.



Dzięki takim ludziom jak ty, najlepsze kąski polskiej motoryzacji albo gdzieś gniją po kątach, albo poszły na żyletki.



Szczególnie nadwoziowo.



A co powiesz na replikę 126p Gp2 za ~10000E? Ponoć schodzą jak ciepłe bułeczki.

r.



ale my tu piszemy tutaj o Polonezie coupe...

Których jest za mało na obecne czasy!!

makaveli
imo,to jest nasza polska legenda, moje marzenie z wieku dziececego - kolega wujka jezdizl kiedys takim polonzeme 3d (nie coupe) , a ja mam w domu gdzies instruckje oblsugi takiego poldka.. ale fakt,45k to sporo.
tomeQ
Noski z poloneza coupe pojawialy sie na zwyklych 5d, ale fakt niezaprzeczalny, ze sa inne od seryjnych z 5d.
siewcu
w ktorejs gazecie wyczytalem, ze obecnie Polonezy Coupe sa 3 - pomaranczowy, szary i jeden stoi i muzeum FSO, wiec jest to auto kultowe, przynajmniej dla mnie - szkoda tylko, ze jest ich tak malo, a niektore wersje sa juz nieosiagalne...
240Z
TomeQ, k11 - dzięki za info. Pytam czysto orientacyjnie, bo IMO fajnym pomysłem mogło by być zrobienie repliki rajdowego Coupe - elementy wyposażenia nie grałyby tu większej roli, bo auto i tak by było wyprute...
AS...
chodzi mi od jakiegoś dłuższego czasu po głowie polonez...

dzisiaj jak w pracy powiedziałem że chcę zrobić poldka jakiegoś mocnego ( pracuję w branży motoryzacyjnej ) wszyscy uznali mnie za debila bądź że zarułem się kawą smile.gif

ale fakt faktem, replika 3d coupe 2000 turbo to było by to...
To jest wersja lo-fi głównej zawartości. Aby zobaczyć pełną wersję z większą zawartością, obrazkami i formatowaniem proszę kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.