Pomoc - Szukaj - Użytkownicy - Kalendarz
Pełna wersja: ARP -dlaczego lepsze od seryjnych śrub?
Racingforum - Drag, Drift & Time Attack - Racing Forum > racingforum.pl > Racingforum - Forum Główne
Stron: 1, 2
PMN
(jeśli było, nie znalazłem - poproszę o podanie link'a).

Mam takie dane:
ARP - 10,500 lb of load at 60 ft-lb.
Stock - 10,000 lb of load.
Yield strength of the ARP - 12,500 lb.
Yield strength of the factory bolt - 14,500 lb.


W czym przejawia się przewaga w zastosowaniu ARP?
Nie znam tematu wnikliwie, chętnie dowiem się czy jest sens by kupować ARP zamiast seryjnych śrub do głowicy, a jeśli tak - dlaczego?

Z góry dzięki za rozjaśnienie tematu.
qbejs
Przyłączam się do pytania, zakuwam silnik i robie kapitalkę pod konwersje n/a->supercharger i też zastanawiam się czy wybrać ARP czy fabryczne śruby.
DeviLL
ARP2000
Yield Strength - ok. 1240MPa
Tensile Strength - ok. 1500MPa

śruba 12,9
umowna granica plasyczności (Yield) - 1100MPa
odporność na rozciąganie (Tensile) - 1200MPa

jak widac inna wytrzymalosc , ja zrobilem sobie szpilki 12.9 z nakretkami i styknie wink.gif Jesli nie planujesz jakis sporych cisnien w silniku to nie potrzeba arp
PMN
Ale mi chodzi konkretnie o przykład, który podałem. Śruby bodaj do silnika M50B25 by BMW.
mack1
podales granice plastycznosci, ktora nie jest do konca miarodajna. najwazniejsza w tym konkretnym przypadku jest wytrzymalosc na rozciaganie (Rm) tak jak napisal devill. porownaj te wartosci
z drugiej strony zeby tak nie zachwalac arp (pomimo ze to pewnie jednostkowy przypadek) trafilo mi sie takie cos w kompleci srub do glowicy:

o czyms chyba zapomnieli.. huh.gif
Walter
CYTAT(mack1 @ Mon, 11 Feb 2008 - 18:36) *
najwazniejsza w tym konkretnym przypadku jest wytrzymalosc na rozciaganie (Rm) tak jak napisal devill
Tak ?? co Ci po tym że śruba wytrzyma jak popłynie i uszczelkę wydmucha ?
mack1
z checia dowiem sie od Ciebie jaki parametr w tym przypadku jest najwazniejszy..
maleckis
Cześć Piotrze.
Śruba ARP ma gwint na obu końcach śruby. W środku jest gładka i węższa niż średnica gwintu. Dzięki temu pod wpływem temperatury śruba może się swobodnie rozciągać i ściągać – ma szanse powrotu. W przypadku śruby, która ma gwint na całej swojej powierzchni, nie ma takiej możliwości (np. seryjne śruby do głowicy w BMW). Jak się rozciągnie, to jesteśmy bardzo blisko wydmuchania się uszczelki pod głowicą.
Ponadto śruba ARP składa się ze szpilki i nakrętki. Podczas dokręcania działa tylko w jednym kierunku (w swojej osi). Fabryczna śruba z BMW pracuje w osi oraz dodatkowo skręca się. Śruba z łbem jest obracana dodatkowo wokół swojej osi – działają na nie dwie siły.
Gwint w ARP jest toczony, a nie jak fabryczna z BMW gwintowany, stąd skok jest głębszy i mocniejszy.
Jeżeli pytasz się odnośnie śrub w Twoim S50B30 Turbo, to warto dołożyć parę dolarów i kupić ARP. Muszą być 11mm. W amerykańskiej wersji S50B30 zakładają śruby 10mm. U nas jest inny gwint w bloku.
Jako ciekawostkę mogę dodać, że przeprowadzane były w jakimś programie testy śrub ARP. Przy takim samym momencie dokręcania siła dociskowa śruby zmniejszyła się o ~18Nm przy użyciu oleju silnikowego zamiast specjalnego smaru, który dostarczany jest wraz ze śrubami przez ARP.
Jeżeli jesteś zainteresowany, to mogę zmierzyć, o ile rozciągnęła się seryjna śruba BMW z mojego S50B30. Mam na półce stare, używane i nowe z BMW.

Pozdrawiam,
Maleckis.
Walter
To granica plastyczności określa zakres zastosowań danego elementu. Naprężenia przekraczają granicę plastyczności materiał odkształca się na stałe i mamy lipę. Nie ważne jest że wytrzymałość jest ileś tam MPa wyżej ponieważ śruba wcześniej zmieni swój kształt.


maleckis
skąd masz te informacje bo brzmią niewiarygodnie ??
maleckis
CYTAT(Walter @ Mon, 11 Feb 2008 - 19:24) *
maleckis
skąd masz te informacje bo brzmią niewiarygodnie ??

Które informacje masz na myśli?
qbejs
No dobra Panowie zatem, w motorze VW, fabrycznie n/a, docelowo supercharger@1bar warto inwestować w ARP czy seria da rade.
Walter
CYTAT(maleckis)
Ponadto śruba ARP składa się ze szpilki i nakrętki. Podczas dokręcania działa tylko w jednym kierunku (w swojej osi). Fabryczna śruba z BMW pracuje w osi oraz dodatkowo skręca się. Śruba z łbem jest obracana dodatkowo wokół swojej osi – działają na nie dwie siły..
Czy kręcisz samą nakrętką czy całą śrubą moment obrotowy na trzpieniu śruby występuję bo tarcie na gwincie jest, oczywiście może być inny ze względu na dodatkowe tarcia i inne współczynniki tarcia między nakrętka a śruba a śrubą a blokiem


CYTAT(maleckis)
Gwint w ARP jest toczony, a nie jak fabryczna z BMW gwintowany, stąd skok jest głębszy i mocniejszy.
Gwintowanie oznacza proces w którym gwint powstaje nie wnikając w jaki sposób to się dzieje. Gwint na śrubach ogólnie się walcuje i na szpilach APR raczej też tak powstaje bo taki jest najmocniejszy a przy tym tani smile.gif . Powiedz mi jak w takim samym gwincie (mowa o rozmiarze) skok może być mocniejszy i wogóle co oznacza głębszy skok?

mack1
CYTAT
To granica plastyczności określa zakres zastosowań danego elementu. Naprężenia przekraczają granicę plastyczności materiał odkształca się na stałe i mamy lipę. Nie ważne jest że wytrzymałość jest ileś tam MPa wyżej ponieważ śruba wcześniej zmieni swój kształt.

uczono mnie, ze w krajach cywilizowanych projektowanie opierajac sie slepo na granicy plastycznosci skonczylo sie w latach osiemdziesiatych. Co Ci z granicy plastycznosci, skoro material moze np. juz przed odksztalceniem plastycznym ulec zniszczeniu?
Jest ona stosowana jedynie jako dobor odpowiedniego kryterium (mniejsza, wieksza od E/300 i od E/150)

CYTAT
Gwintowanie oznacza proces w którym gwint powstaje nie wnikając w jaki sposób to się dzieje.

a co na to umocnienie odksztalceniowe?

CYTAT
No dobra Panowie zatem, w motorze VW, fabrycznie n/a, docelowo supercharger@1bar warto inwestować w ARP czy seria da rade.


wg. mnie warto, szczegolnie ze doladowujesz auto n/a
maleckis
Innymi słowy jeden zwój gwintu jest ostrzejszy i bardziej wytrzymały.
kazio234
CYTAT(mack1 @ Mon, 11 Feb 2008 - 19:55) *
a co na to umocnienie odksztalceniowe?

A z jakiej teorii chcial bys skozystac? umocnienie izotropowe czy kinematyczne?

CYTAT(maleckis @ Mon, 11 Feb 2008 - 19:58) *
Innymi słowy jeden zwój gwintu jest ostrzejszy i bardziej wytrzymały.

Nie prawda, mocniejszy gwint to taki o mniejszym skoku, do tego jest bardziej samohamowny. Gwin o mniejszym skoku ma wieksza srednice rdzenia co daje mu wieksza wytrzymalosc. Powierzchnia czynna gwintu wyjdzie podobna.
PMN
Dziękuję za odpowiedzi.
Jeszcze raz, dla zrozumienia, czy taki parametr mówi nam, która śruba jest lepsza?:
Yield strength of the ARP - 12,500 lb.
Yield strength of the factory bolt - 14,500 lb



Jeśli nie, to czy ten parametr to mówi? (w tym przypadku różnice wydają się niewielkie):
ARP - 10,500 lb of load at 60 ft-lb.
Stock - 10,000 lb of load.



Powyższe pytania przy założeniu tej samej formy śruby.


Krzysztof - dziękuję za rozjaśnienie, nie porównywałem ARP z seryjnymi śrubami pod względem projektu, jedynie danych wytrzymałościowych. Rozumiem, że nawet, gdyby obie śruby (ARP i seryjne), zbudowane były z tego samego materiału, ARP byłyby lepsze ze względu na swój kształt (np. drobniejszy gwint).
dboryr
Czy ARP posiada w swojej ofercie śruby głowicy do Swifta GTi ?
artix
jednak glowna zaleta ARP jest to ze glowica jest dokrecana z gory nakretkami

dlatego ARP stawia mniejsze opory co pozwala na bardziej precyzyjne dociagniecie
Walter
CYTAT(mack1)
uczono mnie, ze w krajach cywilizowanych projektowanie opierajac sie slepo na granicy plastycznosci skonczylo sie w latach osiemdziesiatych. Co Ci z granicy plastycznosci, skoro material moze np. juz przed odksztalceniem plastycznym ulec zniszczeniu?
Jest ona stosowana jedynie jako dobor odpowiedniego kryterium (mniejsza, wieksza od E/300 i od E/150)
Co chcesz obliczyć ??
Jakie metody są dobre, energetyczne ??
Bo jest lepsze wykorzystanie materiału??
Mówimy o prawie czystym rozciąganiu, więc przemyśl to.
Pan uczył, pan powiedział, ale myśleć trzeba samemu!

Jest jeszcze możliwośćże się mijamy w zeznaniach więc ew napisz co wedłóg Ciebie jest istotne i na co zwracasz uwagę.


CYTAT(mack1)
a co na to umocnienie odksztalceniowe?
A co am być? Do czego te pytanie ma się odnosić?
Samcrk
w wielu przypadkach, jak np w 4g63, seryjne śruby do głowicy są jednorazowe, a arp można odkręcać i skręcać ile się chce, w tym samym konkretnym przypadku arp jest konieczne przy zastosowaniu metalowej 5 warstwowej uszczelki bo seryjne śruby nie są w stanie tego skręcić. ogólnie jeżeli coś ma większą wytrzymałość i nie jest dużo droższe niż ori to warto w to zainwestować. qbejs polecam jednak arp.
Fawor
Przecież granica wytrzymałości jest położona dalej niż granica plastyczności więc jaki jest sens opierania się na tym kryterium? Co z tego, że śruba pod wpływem rozciągania jeszcze nie pęknie, ale przekroczy już swoje Re? Nonsens.
fox
CYTAT
uczono mnie, ze w krajach cywilizowanych projektowanie opierajac sie slepo na granicy plastycznosci skonczylo sie w latach osiemdziesiatych.


Czyli w w Niemczech nie ma cywilizacji laugh.gif , i to na najlepszych uczelniach pokroju RWTH...
Fawor
nie znałem tego stwierdzenia o cywilizowanych krajach, ale jestem skłonny stwierdzic, że 'archaiczne' projektowanie opierało się własnie o granice wytrzymałosci, a nie plastyczności...
Leo
zawsze liczyło się do granicy odkształceń sprężystych, zanim materiał zaczynał "płynąć"
Mario
Niestety nie jestem w stanie udzielić odpowiedzi na Twoje pytanie ale zadam jedno dodatkowe wink.gif .
Czy ktoś z Was już próbował przerabiać utwardzone śruby/pręty 8.8 , 11 czy jeszcze twardsze na szpilki ?
Wytrzymałościowo pernie nie odbiegały by od seryjnych a koszty nieporównywalnie mniejsze
DeviLL
Tak jak pisalem wczesniej , mam szpilki zrobione z odpowiedniego materialu 12.9 wink.gif
Walter
I to jest racja, na szpile nie mniej niż 12,9 smile.gif
ROTOR
na szpilkach do glowic angielskiej firmy camtec jest wybita gradacja sruby, wszystkie to 10.9 nawet te do rovera k-seri [szpilka ok.40cm]

ja stosuje 12.9 albo 16.9 odpowiednio dluzsze od seri [zeby wypelnialy prawie caly gwint w bloku] i mysle ze to dobre rozwiazanie do kazdego silnika
hz10
CYTAT(ROTOR @ Wed, 13 Feb 2008 - 22:51) *
ja stosuje 12.9 albo 16.9 odpowiednio dluzsze od seri [zeby wypelnialy prawie caly gwint w bloku] i mysle ze to dobre rozwiazanie do kazdego silnika

a skąd wziąć pręta 16.9 blink.gif u nas najwiecej co można zdobyć to 12.9 huh.gif
ROTOR
jest u mnie taki sklep swiat-srub i maja wszystko , kazdy wymiar etc. w kazdej klasie - do 16.9
korona
CYTAT(ROTOR @ Thu, 14 Feb 2008 - 12:37) *
jest u mnie taki sklep swiat-srub i maja wszystko , kazdy wymiar etc. w kazdej klasie - do 16.9

Chcesz powiedzieć że idzie tam kupić gotowe szpilki twardości 12.9 i 16.9 i do tego odpowiednie nakrętki? Mają jakąś stronę internetową?
ROTOR
nie maja strony

idziesz i kupujesz co chcesz

tomeQ
Ile kosztuje taka szpilka 16.9 ? Wlasnie przejzalem norme dotyczaca srub i nie ma ani slowa o 16.9, konczy sie na 12.9 , i jesli te szpilki 16.9 sa tanie to moznaby zaprzestac kupowania ARP bo te sa od nich lepsze.
Feluke
Szczerze mowiac to czy to bedzie szpilka 12.9 czy 16.9 to nam do przykrecenia glowicy nie robi roznicy bo i tak maja taka sama granice plastycznosci a co nam po szpilce ktora pomimo ze sie nie zerwie to sie wyciagnie. wink.gif
tomeQ
Szpilki 12.9 i 16.9 maja zdecydowanie rozne granice plastycznosci, w najgorszym przypadku 350 [MPa] roznicy.
Feluke
CYTAT(tomeQ @ Fri, 15 Feb 2008 - 21:21) *
Szpilki 12.9 i 16.9 maja zdecydowanie rozne granice plastycznosci, w najgorszym przypadku 350 [MPa] roznicy.

Sorry ale jakis pismak w internecie okropnie wyjasnil oznaczenia klas. Masz racje ze jest roznica 350MPa. wink.gif
Walter
CYTAT(korona)
szpilki twardości 12.9 i 16.9
To jest wytrzymałość a nie twardość, wbijcie to sobie do głów.


Żeby była jasność

12 x 10 = 1200MPa wytrzymałości
1200 x 0.9 = 1080 MPa granica plastyczności.
merror
CYTAT(ROTOR @ Thu, 14 Feb 2008 - 12:37) *
jest u mnie taki sklep swiat-srub i maja wszystko , kazdy wymiar etc. w kazdej klasie - do 16.9



Udalo mi sie skontaktowac z tym sklepem i niestety nigdy nie mieli, nie maja i nie beda mieli nic w wyzszej klasie niz 12.9 , cos takiego jak klasa 16.9 nie jest wogole dostepne i produkowane, wiec jak komus 12.9 za malo to zostaje tylko ARP.
keyser
w warszawie wszelkiego rodzaju śruby można znaleźć w firmie ASMET w al.Jerozolimskich

tak jak artix napisał, dużą przewagą ARP, jest to, że dokręcamy nakrętkę,
dodatkowo, tak jak było napisane, nie jest gwintowana na całej długości
Akak
To tak przy okazji - poszukuję śrub ARP 2000 na korbowody do Opla 2.0 16V Turbo (c20let).
Wiecie może jakie oznaczenie powinny mieć? Gdzie najlepiej w Polsce kupić takie śruby?

Dzięki
Zgred
Podłanczam się do tematu też chetnie bym zakupił w dobrej cenie.
Przespraszam za OT
czort
CYTAT(Akak @ Tue, 22 Jul 2008 - 14:54) *
To tak przy okazji - poszukuję śrub ARP 2000 na korbowody do Opla 2.0 16V Turbo (c20let).
Wiecie może jakie oznaczenie powinny mieć? Gdzie najlepiej w Polsce kupić takie śruby?

Dzięki



A nie lepiej zamówić juz kute korbowody od razu ze śrubami arp w komplecie- z usa
Drogo strasznie nie wyjdzie:)
Harm
ARP zwykłe c20xe/c20let 109-6001
ARP 2000 c20xe/c20let 209-6003

polecam ebay bo w polskich sklepach ceny odstraszają
Akak
Dzięki Harm, o to mi właśnie chodziło - nie wiedziałem jak rozróżnić ARP od ARP 2000 kupując przez internet smile.gif
raW
CYTAT(tomeQ @ Fri, 15 Feb 2008 - 21:21) *
Szpilki 12.9 i 16.9 maja zdecydowanie rozne granice plastycznosci, w najgorszym przypadku 350 [MPa] roznicy.

tak w zasadzie to granica plastyczności to właściwość samego materiału, a nie już konkretnego wyrobu typu szpilka, czy śruba.
No i jest to wyznaczane przy użyciu znormalizowanej próbki danego materiału.

Jeśli chodzi o właściwość samych gotowych szpilek to już się nazywa krytyczne naprężenie rozrywające, które wynika z właściwości materiału oraz kształtu samej szpilki. A to czy taka szpilka poddana naprężeniu większemu niż krytyczne się rozwali czy nie to już inna kwestia.
Szyd(L)o
A ja bym się za bardzo nie wgłębiał z jakiego materiału są zrobione jak znoszą rozciąganie/naprężenia bo moim zdaniem jeżeli różnice są, to są niewielkie. Jeżeli ktoś modyfikuje swój samochód i co jakiś czas ściąga głowice to ARP jak najbardziej zalecane. Dlaczego? Mając wkręconą szpilkę w blok, głowicę dociskamy nakrętką i prawie niemożliwe jest uszkodzenie gwintu w bloku co niestety może się zdażyć dokręcając śrubami(czy też odkręcając).
Mnie ciekawi jedna rzecz czy szpilki głowicy ARP można stosować wielokrotnie czy za każdym zdjęciem głowicy muszą być nowe?
pucek
Szyd(L)o mozna wielokrotnie.
Feluke
Jednak jak ARP podaje po 3-4 razach powinno sie je wymienic na nowe.
Szyd(L)o
Dzięki za odpowiedź. Czyli następna zaleta, szpilki i nakrętki są wielokrotnego użycia a śruby często nie.
Pozdrawiam
Feluke
CYTAT(Szyd(L)o @ Sat, 26 Jul 2008 - 10:51) *
Dzięki za odpowiedź. Czyli następna zaleta, szpilki i nakrętki są wielokrotnego użycia a śruby często nie.
Pozdrawiam

Akurat szpilka czy sruba nie ma nic do tego ile razy mozna jej uzyc. Wszystko zalezy od jej konstrukcji.
To jest wersja lo-fi głównej zawartości. Aby zobaczyć pełną wersję z większą zawartością, obrazkami i formatowaniem proszę kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.