Pomoc - Szukaj - Użytkownicy - Kalendarz
Pełna wersja: WEBER'y IDA IDF
Racingforum - Drag, Drift & Time Attack - Racing Forum > racingforum.pl > Classic rally, race & sportscars
Thoruba
Witam, zabieram sie do tematu V6 na 3 podwojnych gaznikach pionowych i na poczatek pytam o roznice miedzy WEBER'ami IDA i IDF. Jesli macie jakies schematy tych gaznikow bylbym wdzieczny za pomoc. Drugi wątek jaki chcialbym poruszyc to konkurencje lub alternatywy tych gaznikow. W trzecim, uwagi, sugestie itp...
flapjck1
zasadniczo to sa te same gazniki:

tylko ze IDA to jest singiel
a IDF jeden z pary ( lewy / prawy )

roznica miedzy nimi moze byc w roznym rozmieszczeniu ( lub braku ) kroccow podcisnienia do sterowania tym i owym

poza tym idf-y maja od razu dzwigienki ( na przepustnicach ) do synchronizacji wzajemnej gaznikow ale to akurat nie problem dokupic i przykrecic

webery sa dostepne w rozmiarach wyjsciowych przelotu od 40 do 48, amerykanie robili swoje wlasne korpusy na wzor weberow ale powiekszone nawet do 58 mm

alternatywa sa gazniki dellorto drla w rozmiarach od 36 do 44

albo dwa gazniki ida3c montowane w prosiakach i niektorych wlochach typu ferrari ( jeden gaznik 3 przepustnice )

troche info na ten temat jest na
http://www.barakuda.za.pl ( chyba najlepsza strona pl w tym temacie )

i mozesz pogrzebac na forum http://www.fiat-furious.sxx.pl
Łysy1303
CYTAT("flapjck1":3aamlz4d)
zasadniczo to sa te same gazniki:

tylko ze IDA to jest singiel
a IDF jeden z pary ( lewy / prawy )


???

To nie sa ABSOLUTNIE te same gaźniki. IDA to gaźniki wyczynowe, IDF cywilne. IDA sa w zasadzie stworzone do pracy w pozycji 0 i 1 chociaż sa ludzie co na nich smigają na co dzień cieszać sie spalaniem w aucie typu garbus rozwiercony do 2.3 spalaniem 12-13l przy delikatnej jeździe na trasie (ale to nie w PL). Pomija różnice w cenie ok 1600za nowego IDF i ok 2600 za nowego IDA. Jesli auto ma być zabawką i nie liczysz sie ze spalaniem to wal kultowe IDA, jesli jednak Twój silnik nie jest ostro spreżoną, wysokokręcącą konstrukcją, mającą smigać nie tylko po torze ale i po bułki to jednak IDF.

Co do dellorto- Alternatywne do weberów IDF, dellorto DRLA sa lepsze od nich. Mają jednak wielkoą wade - nie mozna juz dawno kupić nowych. Uzywki występują w zazwyczaj w kompletach po dwie sztuki, wiec kupno dwóch kompletów uzywanych i dawanie jednego gźnika z innej parafi jest nieco chybionym wg mnie pomysłem.

Wspomniane też IDA3C to totalna absrakcja - tych gaźników nie mozna zdobyć, a jesli już to za chore pieniądze.
flapjck1
to ja przepraszam ale malo wiem

wydawalo mi sie do tej pory ze isitony jest rozmiar ktory i tak sie reguluje zwezkami ...

uswiadom mnie jaka jest istotna roznica pomiedzy ida i idf ?? konstrukcyjna...

czemu ida pracuje tylko w pozycjach 0/1 ?

moze zasugerujesz ze moje "kultowe" dellorto dhla45 tez powinno pracowac w pozycji albo 0 albo 1 tylko dlatego ze jest oczko wieksze niz to co nazywamy "cywilnym" gaznikiem? czy tez na takie miano bedzie zaslugiwal dopiero gaznik 48 albo 50/55 ?


ps: ida48 na amerykanskim ebayu jest po okolo 350 $ ( nowki )
Łysy1303
dokładnie nie powie Ci jaka jest róznica w budowie miedzy IDA a IDF, ale z tego co wiem to IDA sa traktowane jako gaźniki wyczynowe a IDF cywilne. Na IDA rozwija sie wieksza moc, wieksze spalanie, i sa trudniejsze w eksploatacji na codzień. Z działaniem 1 - 0 chodziło mi o to ze gaźniki wyczynowe skonstruowane sa po to aby działać głównie przy pełnych otwarciach przepustnicy.
I absolutnie nie chodzi mi tu o wielkośc gaźników. Doskonale wiemy ze idf wystepują od 36 do 48, a IDA raczej w wiekszych rozmiarach. Owa okreslona przezemnie "wyczynowość" nie ma nic wspólnego z wielkością

Co do ceny IDA to nie wiem po ile chodza na amerykańskim ebayu, w znanym mi źródle w polsce sa po tyle ile podałem
Thoruba
flapjck1, czy mowiac o parach IDF'ow miales na mysli takze plywaki, czy to niema moze znaczenia?
Podejzewam ze w starych AR33 sa IDF'y, ale jakie rozmiary? Albo w jakich autach spotykanych w Polsce jezdzily gazniki o ktorych mowa?
flapjck1
nie, plywaki sa identyczne
jedyna roznica to te krocce i synchronizacja na przepustnicach

najlatwiej znalezc te gazniki w alfach romeo ( wiekszosc modeli do okolo 80ego roku, potem zaczela sie era wtryskow )
rozmiary to albo 36tki albo 40tki ( najczesciej )
44ki to juz rzadkosc raczej u nas ale na http://www.ebay.co.uk jest tego masa za calkiem sensowne pieniadze

48ki jak pisalem tylko w usa ( w uk kosztuja do 500 gbp za sztuke uzywki wariaci ceny nowych w uk tez zaskakuja i to mocno )

jesli cie stac kupuj nowe gazniki, nie bedziesz mial zadnych jaj ze gdzies ktorys ciagnie lewe powietrze

generalnie nie jest problemem kupic gazniki, pytanie w jakim ukladzie bedziesz je mial rozmieszczone i jak z linkage bedzie, bo jakos nie kojarze zebym, widzial do potrojnych pionow takie cos ( inna sprawa ze nigdy nie patrzylem )

podsumowujac

jesli uzywke kupowac to albo u nas albo w uk
jesli chcesz duze ( >44 )rozmiary to raczej usa no chyba ze ci sie ufarci w uk
slonek69
W alfach 33 są 2 gaźniki dellorto drla 40 wiem bo mam takie tylko one karmią tam silnik o pojemności od 1.3 do 1.5. Jak wkładasz inne gaźniki do samochodu to zawsze musisz je synchronizowac (trudne słowo), dobrać odpowiednie dysze itp. Innymi słowy musi zrobić to ktoś kto na tym sie zna ( jakoś wątpię w to że masz wakuometry do 4 cylindrów potrzebne są 4 zewnętrzne)
Thoruba
Mysle o zainstalowaniu takich trzech gaznikow na silniku 2.8V6 w ten sposob ze kazdy gaznik bedzie zasilal jeden lewy i jedem prawy cylinder. W takim ukladzie caly linkage bedzie po jednej stronie, pod warunkiem ze dobiore 3 lewe lub 3 prawe. Synchronizacje oponuje na 6 wakuometrach (podcisnieniomierzach). Mam juz za soba adaptacje gaznika z Poldka do fuego i nie narzekam, chociaz nie bylem jeszcze na hamowni a wybieram sie. Nie moge nigdie znalezc srednic zaworow w tej V6 i AR33 1.7, ale porownujac pojemnosci cylindrow wyglada to tak:
V6 - 474,83cm3
AR33 1.7 - 429,25cm3
Mysle ze moga dac rade.
Pająk
Rozumiem że silnik ford 2.8v6 koeln?
masz już kolektor?
Ja pracuje nad 2.9 24v cosworth na 3 drla 40
[url=http://img255.imageshack.us/my.php?image=43630020webqb9.jpg:3qseyo1n][/url:3qseyo1n]
[url=http://img451.imageshack.us/my.php?image=43630016webzm1.jpg:3qseyo1n][/url:3qseyo1n]
oczywiście gaźniki narazie postawione, ogólnie będą troche wyżej, płyty na kolektor są wycinane dopiero.
A i ja upolowałem 1 gaźnik u helmutów i 2 w itali
flapjck1
synchronizacje ogarnie ci bez problemu kazdy serwis motocyklowy to ich chleb powszedni

nie musisz stroic wszystkich 6ciu gardzieli, przeciez gazniki otwieraja sie parami
jakby co wakuometr w uk to okolo 20 gbp

jesli beda w ukladzie takim jak u pajaka to mozesz kupic 3 gazniki nie skompletowane ( nie z pary ) ale raczej zastosuj sie do tego aby kazdy z nich byl dokladnie tego samego typu ( tipo)
dzwigienke do uchylania przepustnicy kupisz bez problemu ( grosze )

popatrz tu:

http://www.fastroadcars.co.uk ( takze na ebayu typo jest )

[url:1aj12y62]http://stores.ebay.pl/GEM-PARTS-AUSTRALIA_W0QQssPageNameZstrkQ3amefsQ3amesstQQtZkm[/url:1aj12y62]
Łysy1303
CYTAT("flapjck1":qu5d9lgx)
najlatwiej znalezc te gazniki w alfach romeo ( wiekszosc modeli do okolo 80ego roku, potem zaczela sie era wtryskow )
rozmiary to albo 36tki albo 40tki ( najczesciej )


W alfach 33 gaźniki wkładali albo do 90 albo do 91 roku, równolegle z wtryskiem. I zgadza sie wystepowały 36 oraz 40, IDF albo (powszechnie uznawane za lepsze) DRLA

CYTAT("Thoruba":qu5d9lgx)
V6 - 474,83cm3
AR33 1.7 - 429,25cm3


niby tak, ale spójż tez na moce: 1.3 (w zasadzie 1350) 90kim, 1,7 107km, 1,7 16V 135km... Ale naszczeście do gaźników IDF, IDA, DRLA jest prawie nieograniczony wybór dysz, rurek emulsycjnych, i venturi Znam silniki czterocylindrowe chodzace dobrze na 40 o pojemnościach od 1,3 do 2,4
Thoruba
Pająk, własnie o takim ukladzie mysle ale silnik Renualt Z6W lub Z7W albo znany moze bardziej pod nazwa PRV Engine montowany w Alpine A610 i De'Lorean ==> http://en.wikipedia.org/wiki/PRV_engine
W tych Dellorto jedna dzwigienke masz po drugiej stronie...jak to rozwiazesz? Home made z kawalka blachy? Ile kosztowaly Cie te gazniki i z jakich aut pochodza?
flapjck1
CYTAT("Thoruba":1f2ni62q)
W tych Dellorto jedna dzwigienke masz po drugiej stronie



odkreci srubke na osce i przykreci po drugiej stronie
Pająk
CYTAT("flapjck1":1mkwh2aj)
CYTAT("Thoruba":1mkwh2aj)
W tych Dellorto jedna dzwigienke masz po drugiej stronie



odkreci srubke na osce i przykreci po drugiej stronie


dokładnie
a że system dzwigienek i tak będzie skomplikowany więc to najmniejszy problem, ale spoko, póki co w 3 innych autach pomontowałem i gania.
Za 3 gaźniki z dodatkowymi opłatami dałem chyba coś koło 1200zl, z jakich aut pochodzą to najmniejszy problem, narazie dysze się zgadzają we wszystkich 3, odpale i zobacze jak pracuje czy brakuje czy zalewa i jak będzie trzeba to powalcze z dyszami.
Thoruba
CYTAT("Pająk":2qbs1c26)
CYTAT("flapjck1":2qbs1c26)
CYTAT("Thoruba":2qbs1c26)
W tych Dellorto jedna dzwigienke masz po drugiej stronie



odkreci srubke na osce i przykreci po drugiej stronie


dokładnie
a że system dzwigienek i tak będzie skomplikowany więc to najmniejszy problem, ale spoko, póki co w 3 innych autach pomontowałem i gania.
Za 3 gaźniki z dodatkowymi opłatami dałem chyba coś koło 1200zl, z jakich aut pochodzą to najmniejszy problem, narazie dysze się zgadzają we wszystkich 3, odpale i zobacze jak pracuje czy brakuje czy zalewa i jak będzie trzeba to powalcze z dyszami.


Wszystko to brzmi optymistycznie...narazie niemam wiecej pytan.
Pozdrawiam gaznikowcow =)
flapjck1
jednak przedmowca mial racje

jest roznica miedzy IDA a IDF

inna jest geometria gardzieli w sensie takim ze sa szerzej rozstawione
czyli IDA nie jest wspolwymienna z IDF

poza tym zasada dzialania jest dokladnie taka sama i sposob pracy poszczegolnych ukladow gaznika opiera sie na tych samych rozwiazaniach
Łysy1303
Ale charakterystyka pracy jest też rózna. A co miało by byc totalnioinnego?? gaźnik to gaźnik ;P
Thoruba
CYTAT("flapjck1":epbr3do7)
jednak przedmowca mial racje

jest roznica miedzy IDA a IDF

inna jest geometria gardzieli w sensie takim ze sa szerzej rozstawione
czyli IDA nie jest wspolwymienna z IDF

poza tym zasada dzialania jest dokladnie taka sama i sposob pracy poszczegolnych ukladow gaznika opiera sie na tych samych rozwiazaniach


Sie potwierdza, tu sa wymiary, prawdopodobnie wiarygodne :
http://www.jenvey.co.uk/ (szukaj TWIN BODIES TF (IDF flange) i TA (IDA flange) ) IDA ma szerzej rozstawione przeloty.
Bahn stormer
pozwolicie, że odgrzeje nieco...

Jestem w podobnej sytuacji. Zdobyłem gaźniczki z alfy 33 - 2 x dellorto DRLA 40. Po za przygotowaniem kolektora czeka mnie temat linek. Na tej stronie proponują tylko zestawy pod rozwiązania poziomoopadowe. DRLA to pion, jak to ogarnąć? adoptować rozwiązanie z DHLA/DCOE, czy dorobić? Jeśli to drugie, to gdzie? uwzględniając w takim rozwiązaniu potrzebę synchronizacji.

Mam parę z jednego silnika, ale obydwa dźwigienkę mają po lewej patrząc od strony dźwigni ssania. Zostawić, czy przenieść w jednym na prawo. Apropos, co ze ssaniem? kolejny kit dwóch linek?

Kolektor chcę zlecić EL-Tec-owi, może macie inne typy w okolicy Wawy.

Stroiciela już mam.


Reasumując zagadnienia:

1 linki ssania - jak do tego podejść,
2 linki przepustnic - gdzie kupić pod pionowo opadowe, gdzie dorobić,
3 dźwigienkę przepustnic jednego z gaźników - przenieść na prawą strone, czy może zostać tam gdzie jest,
4 kolektor - kto ogarnie po za El-Tekiem

będę wdzięczny za podpowiedzi.

Pzdr
Łysy1303
CYTAT("Bahn stormer":3vrrexv9)
1 linki ssania - jak do tego podejść,


gaźniki DRLA sa podstawa tuningu garbusa, nikt nie zakłada do nich mechanizmu ssania, na całym cywilizowanym świecie jak i w polsce. Dobrze wyrególowane gaźniki na zimno nie chodza źle, wolne juz sa juz w zasadzie po wyjeździe z podwórka (wiedza praktyczna, nie teoretyczna). Skoro garbus chodzi bez ssania na tych gaźnikach, to mysle ze inny silnik tez bedzie chodził
Cal-look
Siema,


co do IDF: można je kupić nowe (produkcji hiszpanskiej) także w wersii "para". Głównie an ryknu dostepne sa gaźniki "takie same" czyli prawy i lewy są takie same i wystarczy przełożyć dźwigienkę żeby użyc ich np w garbie. Moge poszukać numerów jednych i drugich.
dostpeność części do owcyh gaxników jest banalana podstawą w europie jest firma Eurocarb w uk (od nich my bierzemy gaxniki).
co do DRLA to nie wiem skąd wam sie wziął rozmiar 44??? DRLA występowały tylko w rozmiarach 36, 40 45 i 48, zdarzały sie rozmiary 52 czy 51mm ale takowych na oczy nie widzialem (reszte owszem).
Jeśli chodzi o IDA to róznica jest znaczna mniędzy IDF głównie w rozmiarze i rozstawie gardzieli, umiejscowieniu dysz, długości throttle body itp itd...
Nowe gaźniki IDA (produkcji hiszpańskiej) dostepne sa bez problemu jak i części zamienne.
Wielkości do jakich mozna rozwiercić orginalne IDA to 51,5mm (produkcja Gene Berg lub JayCee).

najtańszą opcją nowych gaźników "typu" IDF jest tania chińska wersja produkowana dla EMPI: HMPX w rozmiarze 40mm i 44. pozdzespoły zamienne z IDF.
Thoruba
CYTAT(Cal-look @ Mon, 01 Sep 2008 - 10:50) *
najtańszą opcją nowych gaźników "typu" IDF jest tania chińska wersja produkowana dla EMPI: HMPX w rozmiarze 40mm i 44. pozdzespoły zamienne z IDF.



zapodaj jakis link =)
To jest wersja lo-fi głównej zawartości. Aby zobaczyć pełną wersję z większą zawartością, obrazkami i formatowaniem proszę kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.